مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ch-53 (هیولای دوست داشتنی)

یگان تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به یک هلیکوپتر بزرگ و قدرتمند که بتواند سربازن و تجهیزات را جا به جا کند و قابلیت برخاست و نشست را از ناوها نیز داشته باشد نیاز داشت  و همین امر باعث شد شرکت سیسکوری هلیکوپتر ch-53 را تولید کند و در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دهد.در سال 1962 اولین ch-53 سفارش داده شد و اولین پرواز خود را در 12 اکتبر 1964 بود و به دلیل اینکه نیروی دریایی از این هلیکوپتر راضی بود تمایل دارد این هلیکوپتر را تا سال 2015 در خدمت داشته باشد. تعداد 12 فروند s-61 و 6 فروند rh-53  به ایران صادر شد البته تعدادی نیز در حادثه طبس به دست آوردیم که بعد از انقلاب و قطع روابط ایران با آمریکا و شرکت  سازنده  این هلیکوپتر مشکلاتی اعم از کمبود قطعات که باعث شد این هلیکوپتر ها زمین گیر شوند اما با بالاخره با همکاری شرکت پنها توانستیم آنها را بازسازی کنیم.این هلیکوپتر با استفاده از 6 رتور و موتور پر قدرت  t-64-ge-41 توربو شافت قابلیت حمل 16 تن بار را دارا میباشد.این هلیکوپتر قابلیت جابه جای 37 سرباز را در شرایط استاندارد و 55 سرباز را در شرایط ضروری حمل بکند البته از این هلیکوپتر برای نجات نیز استفاده میکنند این هلیکوپتر به وسیله یک مسلسل 7/62mm مسلح میشود البته aim-9 نیز هم بر روی این هلیکوپتر امتحان شده
ch-53 بر فراز منطقه جنگلی


 بنابر گروه حوادث هوایی این هلیکوپتر حوادثی نیز در پی داشته از جمله:

در 4 فوریه 1997 یک rh-53 اسراییل سقوط  میکند که باعث مرگ 73 تن میشود.
در 10 می 1997 نیز یک rh-53 سقوط میکند که باعث مرگ چند تن میشود.
در 26 ژان.یه  2005 یک rh-53 آمریکا به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در غرب عراق سقوط میکند که باعث مرگ 31 تن میشود.
در 17 فوریه سقوط ناگهانی یک rh-53 در دریا باعث مرگ خدمه آن میشود.

عملیات هایی که این هلیکوپتر در انها شرکت کرده:

در جنگ ویتنام که اولین تجربه خود بود توانست کارایی ها خود را ثابت کند و سربازن و تجهیزات بسیاری را جا به جا کند.
در ساحل عاج هم بوده.
حمله به اردوگاهی در شمال ویتنام در سال 1970 که قصد داشتند دریانوردانی که در آنجا اسیر شده اند نجات دهند.
نجات گروگان های خود در ایران در سال 1980 و آن فاجعه.
در سال 1970 یک rh-53 در مصر فرود اضطراری آمد که بعدها به اسراییل منتقل شد و مهندسان اسراییلی بر روی آن آزمایشاتی انجام دادند.
در سال 1973 نیز توانست تجهیزات خودی اعم از توپ ها را به جلو حمل کند و در تخلیه سربازان زخمی به عقب نیز کمک کند.
در همان سال نیز با یک میگ 21 رو به رو شد که میگ 21 توانست با شلیک توپ آن را مجبور به فرود کن.
ch-53 و مجسمه آزادی


مدل های مختلف ch-53:

Ych-53a:مدل اولیه
Ch-53a:تولید نخستین که برای usmc که 139 فروند ساخته شد.
RH-53:تعداد 15 فروند از آن ساخته شده.
TH-53A:همان مدل ch-53 با این تفاوت که برای آموزش استفاده میشه.
HH-53B:ساخته شده برای USAF که بیشتر برای ماموریت های آزادی گروگان ها استفاده میشه.
Ch-53c:این نمونه هم برای USAF ساخته شد به تعدا 22 فروند.
HH-53C:همان نمونه HH-53B اما تغییراتی جزیی بر روی این مدل انجام شد که برای USAF هم ساخته شده.
S-65C-2 (S-65o):نمونه صادراتی برای اتریش و اسراییل
S-65-c3:این نمونه هم به اسراییل صادر شد.
Ch-53d:همان مدل CH-53A با این تفاوت که نحوه انتقال نیرو به روتور ها تغییر کرده.
Rh-53d:قابلیت جمع آوری مین های دریایی و مدلی که به ایران صادر شد.
Vh-53d:برای حمل تجهیزات به وسیله قلاب.
Vh-53f:این مدل برای نیروی هوایی آمریکا ساخته شد.
ch-53g:تعداد 110 فروند از این هلیکوپتر ساخته شده.
Yhh-53h:مدلی باربری برای مصارف عمومی.
Hh-53h:تغییراتنی بر روی این مدل انجام شد اعم از بهبود پرواز در شب.
Mh-53h:مدل HH-53H با این تفاوت که مخزن های سوخت بزرگتری بر روی آن نصب شده.
Mh-53e:مدل صادراتی برای ژاپن
MH-53J:مدل HH-35C با تغییراتی جزیی
Ch-53k:مدل اولیه CH-53E که برای تفنگداران دریایی ساخته شده.
Mh-53m:مدل پیشرفته تر MH-53J
Ch-53d:متعلق به اسراییل که اسراییل بر روی آنها تغییراتی انجام داده.
CH-53G / CH-53GS:مدل صادراتی برای ارتش آلمان با دو مخزن اضافی سوخت.
ch-53 اسراییل در حال سوحتگیری از c-130


مشخصات عمومی:
طول:19/30
عرض:80/24
ارتفاع:26/8
سرعت:315
وزن:071/15
وزن هنگام تیکاف:640/37
برد:076/2(البته قابلیت سوختگیری هوایی نیز دارد)
سقف پرواز:640/5
s-61 در جلو و rh-53 در عقب متعلق به نیروی در یایی ایران

دوستان منتظر عکس های زیبای از این پرنده پر شکوه در یگان های عملیاتی کشورمان باشید
تهیه و ترجمه : داوود
Aerospacetalk.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد