مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

دستاوردهای نیروی هوایی(از زبان جانشین نیروی هوایی ارتش)

جانشین نیروی هوایی ارتش در گفت‌وگویی مفصل با فارس آخرین پیشرفت‌های دفاعی در این نیرو را تشریح کرد و خبر داد که در حال حاضر ایران هم جت جنگی می‌سازد و هم ابزار مقابله با موشک‌هایی مثل کروز و تام‌هاگ را.

امیر سرتیپ خلبان قاسم محمد امینی در گفتگوی مشروح خود با خبرنگار امور دفاعی خبرگزاری فارس به بیان دستاوردهای مختلف این نیرو طی سال‌های اخیر همچون ساخت هواپیمای جنگنده و دستیابی ایران به سیستم‌های مختلف دفاع موشکی پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به برگزاری موفق رزمایش بزرگ «ضربت ذوالفقار» از رسانه‌های منعکس کننده این موفقیت‌ها تقدیر کرد و انعکاس آن را همانند ضربت ذوالفقار کم‌نظیر دانست.
جانشین نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه فعالیت‌های نیروی هوایی تخصصی است و برگزاری این رزمایش در بخش هوایی نیز عملیاتی تخصصی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از آنکه برگزاری این رزمایش در نیروی هوایی ارتش مطرح شد، حال و هوای نیروها همچون دوران دفاع مقدس بود و به هر کجا که مراجعه می‌کردیم، عوامل ستادی و طراحان رزمایش همان روحیه دوران دفاع مقدس را داشتند و پیر و جوان ارتش در تکاپو بودند.
امیر امینی اضافه کرد:اکثر پرسنل نهاجا جوان هستند و البته آنها از تجربیات پرسنل قدیمی که به آنها منتقل شده است، استفاده می‌کنند که در این رزمایش هم جوانان وظیفه طراحی را بر عهده گرفتند و پیشکسوتان عهده‌دار نظارت و کنترل بودند و همین برگزاری رزمایش موجب شد تا تجربیات گذشته به طور عملی به آنها منتقل شده و انگیزه جوانان ارتشی بالاتر برود.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش این نیروها با انتخاب افراد مناسب و آموزش‌های صحیح، نیروی انسانی مناسبی را از نظر کیفی و کمی آماده کرده‌ایم که هم متعهد و هم متخصص است.

*تجهیزات

امیر سرتیپ امینی در ابتدا منطقه وسیع جغرافیایی و وسعت نیروها اعم از نیروهای پایگاه‌های هوایی، آفندی و پدافندی و تعداد یگان‌ها را مورد اشاره قرار داد و اعلام کرد: وسعت منطقه عملیات حدود 350 هزار کیلومتر مربع بود که بیش از 20 استان کشور را در بر می‌گرفت و علاوه بر آن گستردگی و تنوع تجهیزات و استفاده از تجهیزات مختلف و حضور انواع هواپیماهای شکاری، گشت هوایی و هواپیماهای ترابری در طیف وسیع، اهمیت این رزمایش را دوچندان کرده بود.
جانشین نیروی هوایی ارتش استفاده از انواع ادوات پدافندی همچون رادار‌های مستقر در منطقه، سیستم‌های فرماندهی و کنترل، هواپیماهای گشت هوایی مجهز به موشک‌های برد بلند، متوسط و کوتاه و دیگر سیستم‌های پدافندی مانند اقسام توپ‌های ضد هوایی را دیگر محور مهم رزمایش هوایی ضربت ذوالفقار عنوان کرد و افزود: بکارگیری بسیاری از سیستم‌های بهینه شده توسط متخصان دفاعی و حداکثر استفاده از مهمات حقیقی و واقعی همچون بمب‌ها، موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوا همچنین تاکتیک‌ها و سیستم‌های مختلفی که عملا استفاده شد، باعث گردید ارزیابی کاملی از همه طرح‌های دفاعی‌مان و سیستم‌های آفند و پدافند خود داشته باشیم.
وی استفاده از بمب‌های جدید همچون بمب رعد، بمب لیزری و موشک‌ هوا به زمین قاصد یا موشک بهینه و نصب شده روی F14 را نیز به عنوان دیگر تجهیزات مورد استفاده ذکر کرد و نتیجه گرفت: با توجه به شناختی که از طرح‌های مختلف و تاکتیک‌های دشمن داشتیم، این ارزیابی نقاط قوت و ضعف ما را مشخص کرد. خوشبختانه به اکثر اهداف خود رسیده و احساس می‌کنیم اهداف مهم رزمایش هوایی همچون حفظ توان رزمی، بالا بردن توان رزمی و ایجاد بازدارندگی با موفقیت صورت گرفته است.
امیر امینی درگیری هوایی در شرایط مختلف و غیر متعارف، مقابله با موشک‌های مختلف دشمن مثل کروز و نیز تمرین طرح‌های دفاعی آفندی و غیر آفندی را به عنوان دیگر شاخصه‌های این رزمایش نام برد و اعلام کرد: خوشبختانه با وجود استفاده از حجم وسیع نیروها در کنار بکار بردن تجهیزات و مهمات حقیقی، هیچ اتفاق ناگواری به وقوع نپیوست.

*ساخت هواپیما

جانشین نیروی هوایی ارتش در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری فارس به موضوع ساخت هواپیما در این نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب ما با تجهیزات مدرن و پیچیده‌ای مواجه شدیم که از فناوری بالایی برخوردار بود، اما در دوران طاغوت مستشاران غربی اجازه نمی‌دادند متخصصان کشورمان با این تجهیزات آشنا شوند ولی پس از پیروزی انقلاب موضوع توجه به توان داخلی ابتدا به صورت خودجوش و سپس به صورت سیستماتیک دنبال شد و با نهادینه شدن جهاد خود کفایی، صد‌ها پروژه به بهره برداری رسید.
وی اضافه کرد: پس از حدود دو دهه تلاش متخصصان کشورمان و انجام طرح‌های مختلف در نیروی هوایی ارتش، ابتدا هواپیمای آموزشی با نام پرستو ساخته شد و به تولید رسید و بعد وارد مرحله ساخت هواپیماهای دیگر شدیم.
امینی سپس مراحل مختلف این پروسه را تشریح کرد و گفت: ابتدا امکان‌سنجی ساخت هواپیما را انجام می‌دهیم و بعد طراحی‌های مقدماتی و نهایی صورت می گیرد. در مرحله بعد نیز ماکت هواپیما در مقیاس اصلی ساخته شده و سپس نمونه اصلی تولید می‌شود و بعد از آنکه تست‌های پروازی مختلفی را پشت سر می‌گذارد به صنایع نظامی برای تولید انبوه هواپیما تحویل می شود.
جانشین نیروی هوایی ارتش به جدیدترین نوع هواپیماهای تولید شده با نام صاعقه اشاره کرد و گفت: صاعقه هواپیمایی شکاری محسوب می‌شود که پس از هواپیماهایی مانند درنا، تذرو و آذرخش ساخته شده است و دهها سورتی پرواز نیز توسط هر کدام از این هواپیما‌ها با موفقیت انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه در مسیر تولید و طراحی محصولات و تکنولوژی‌های جدید از تلاش نایستاده‌ایم، خاطرنشان کرد: تلاش برای ساخت هواپیمای جت شکاری مثل صاعقه به حدود یک دهه قبل باز می‌گردد که پس از انجام آزمایشات مختلف و انجام بیش از 80 سورتی پرواز، آخرین تست آن در رزمایش ضربت ذوالفقار صورت گرفت که این هواپیما در شرایط مختلف نمره قبولی را کسب کرده است.
امیر خلبان امینی درباره خصوصیات صاعقه گفت: این هواپیما می‌تواند تا سرعت معادل 1/8برابر صوت پرواز کرده و قابلیت‌ حمل 5 تن مهمات را دارد. صاعقه در مجموع عملکرد مناسبی داشته است و سقف پروازی آن نیز همسطح شکاری‌های روز دنیاست.
وی به جمله‌ای که همیشه به آن اعتقاد داشته یعنی "تحریم به ما آموخت که چه قابلیت‌هایی داریم" اشاره کرد و افزود: طراحی و ساخت هواپیما بسیار سخت و مشکل است اما با استفاده از جوانان تحصیلکرده و نخبه حاضر در مجامع دانشگاهی همچون دانشکده شهید ستاری و ایجاد مراکز تخصصی مفید و مختصر توانسته‌ایم این طلسم را در هم شکنیم.
جانشین نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: همان‌طور که در بحث رسیدن به فناوری هسته‌ای نیز با اتکا به جوانان خودمان به نتیجه رسیدیم، این افتخار نیز نصیب‌مان شده که تولید اکثر قسمت های هواپیمای شکاری در کنار موضوعاتی همچون نگهداری و تامین قطعات در کشور خودکفا است. همچنین مراکز آموزش خلبانی‌ ما بسیار خوب و دارای مربیان مجربی است که تجربه دفاع مقدس را دارند که همه اینها مجموعه‌ای از تمامی خوبی‌ها را برای ما فراهم کرده است.

*تهدیدات

خلبان امینی به تجربه چند جنگی که در اطراف کشورمان اتفاق افتاده است، نظری گذرا می اندازد و با یادآوری اینکه همه آنها توسط تحلیلگران کشورمان بررسی شده است، گفت: مشخص است که این جنگ‌ها هواپایه است و اکثراًبا هجوم وسیع هواپیماها و شلیک موشک‌ها صورت می‌گیرد.
جانشین نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: هر روزه در سراسر کشور گشت زنی و مراقبت از مرزهای هوایی به طور کامل انجام شده و جمع آوری اطلاعات از طریق ایستگاه‌های ثابت و متحرک نیز به طور شبانه روزی همچون همیشه دنبال می‌شود و در عین حال انواع سیستم‌های موشکی دور برد، متوسط و کوتاه برد در کنار توپخانه‌های ضدهوایی در مناطق مختلف آماده هستند.
وی اضافه کرد: شبکه عظیم دیده‌بانی در ایران که مجهز به انواع و اقسام تجهیزات مثل موشک ‌های دوش پرتاب هستند، نیز حضوری فعال دارند و مانند همیشه به فعالیت مشغولند.
امیر امینی در ادامه به این نکته بسنده کرد که به یاد داشته باشید ممکن است دشمن در عرصه‌هایی برتری داشته باشد، اما آسیب‌‌پذیری‌ آنها را هم دیده‌ایم. به عنوان مثال در جنگ لبنان، رژیم صهیونیستی از انواع و اقسام تجهیزات و امکانات مثل نیروی زمینی مجهز، موشک‌های دقیق و بمب‌های مختلف بهره می‌جست، اما حزب الله اثبات کرد که همه قدرت‌ در امکانات نیست. علاوه بر این ما از روش‌های ابتکاری خود سود می‌جوئیم که تجربه دفاع مقدس را در خود جای داده است .
خلبان امینی به خاطره‌ای از دوران آموزش خلبانی خود در آمریکا اکتفا کرد و گفت: در دوران آموزش خلبانی در آمریکا، دو ایرانی بودیم و 18 آمریکایی. آنها به شدت از جنگ می‌ترسیدند و هیچگاه رشادت نیروهای مسلح ما را نداشتند؛ چون نیروی انسانی ما شجاع‌ترین و بهترین نیروها هستند و این موضوع قدرت کمی نیست.
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین به ذکر یک مثال دیگر پرداخت و گفت : یکی از مسائلی که دشمنان روی آن مانور می‌دهند استفاده از موشک کروز یا موشک تام هاگ است که ما نیز امکانات و تجهیزاتی برای مقابله با آنها در اختیار داریم که بر روی ماموریت و کار کرد آن اثر گذار است؛ همچنان که در بحث‌های دیگر مثل بمب‌های لیزری نیز پدافند لازم تدارک دیده شده است.
از امیر امینی خواستیم به مقایسه توانمندی ایران با دیگر کشورهای منطقه بپردازد که وی تاکید کرد: نباید در مقایسه با کشورهای دیگر فقط امکانات را ملاک دانست و آنها را با هم مقایسه کرد. مثلا عراق در حالی‌که در ابتدای جنگ 350 فروند هواپیما داشت، در پایان 8 سال، 600 فروند داشت که پیشرفته‌تر شده بودند؛ درحالی‌که ما تجهیزات مدرنی در اختیار نداشتیم اما در نبردها پیروز بودیم.
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش که 6 سال اسارت را در کارنامه موفق خود دارد، در انتهای گفتگو با خبرنگار فارس که بیش از یک ساعت به طول انجامید، از انجام طرح‌های جدید و ساخت تجهیزات متنوع در این نیرو خبر داد و گفت : هر اقدامی که برای پدافندهای عامل و غیر عامل لازم باشد در نیروهای مسلح انجام شده است که بسیاری از آنها در سکوت دنبال می‌شود.
امینی البته از یک جمله امام خمینی(ره) به عنوان موضوعی زیبا و تاثیرگذار اشاره می‌کند که ایشان در سال 42 فرموده بودند: "ما با تکنولوژی مخالف نیستیم، با فساد مخالفیم و اگر کشور دست ما باشد 10 ساله هواپیما می‌سازیم " که ساختیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد