مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هزار و یک شب توپولف های روسی-۱

هزار و یک شب توپولف های روسی

ایران باهدف تجهیز ناوگان هواپیمایی مسافربری، از سه سال پیش مذاکرات با مقامات روسیه و شرکت "توپولف" بزرگترین مجموعه هواپیماسازی مسافربری روسیه برای خرید انواع پیشرفته این هواپیمارا آغاز کرد.


توافق کلی همکاری دو کشور در این خصوص در جریان دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران از روسیه در ماه مارس۲۰۰۱میلادی حاصل شده بود.


"حسن حاج علی فرد" رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در آبانماه۱۳۸۲ در راس هیاتی مرکب از چهار کمیته مدیریت و برنامه ریزی، فنی ،عملیاتی و طراحی داخلی به بررسی دقیق و علمی تواناییها، ظرفیتها و امکانات هواپیمای مسافربری توپولف ۲۰۴و ۲۱۴پرداختند.


کمیته‌های مذکور از کارخانجات توپولف ۲۰۴در اولیانوفسک و پرم بازدید کرده و استاد خلبان ایرانی نیز به همراه مهندس پرواز اقدام به انجام عملیات پرواز با توپولف ۲۰۴کردند.


"احمد خرم" وزیر راه و ترابری ایران نیز در سال ۸۲با اعلام تصمیم خرید تعدادی از هواپیماهای "توپولف" روسیه گفت: قیمت توپولف ۲۰۴بین۲۲تا۲۷ میلیون دلار است درحالی که قیمت هواپیمای ایرباس مشابه حدود  ۸۰میلیون دلار می‌باشد.


یک روزنامه روسی در مورد سخنان "خرم" نوشته بود: علت اصلی خرید هواپیماهای روسی توسط ایران ارزان بودن آنهانیست بلکه اختلافات این کشور با غرب باعث شده که غیر از هواپیماهای روسی انتخاب دیگری نداشته باشد.


یک کارشناس دفتر طراحی توپولف نیز دراین‌باره گفت : مسلما هواپیماهای ما را کشورهایی که به دنبال صرفه‌جویی هستند، خریداری می‌کنند.


"ماکسیم پیادوشکین" معاون مرکز تحلیل راهبردی و فناوری روسیه نیز گفت : ما در مورد فروش هواپیمای توپولف ۲۰۴به ایران با آمریکاییها هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت زیرا درمورد این هواپیماها مجازاتهای بین‌المللی وضع نشده است.


دو کارخانه "اویاستار" و "کاپو" در روسیه باظرفیت ۴۰فروند در سال این نوع هواپیماها را تولید می‌کنند.


"آندری اوسیپف" معاون اداره کل برنامه‌های پیشرفت فناوری سازمان هواپیمایی و فضانوردی روسیه گفته بود: هواپیمای توپولف ۲۰۴مشابه بویینگ ۷۵۷و ایرباس آ-۳۲۰ است ولی قیمت و هزینه خدمات بهره‌برداری آن از این نوع هواپیماها ارزانتر است.


جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه فروردین ماه ۸۳یادداشت تفاهمی در زمینه گواهی پرواز هواپیمای توپولف۲۰۴ -۱۰۰ را امضا کردند.


رییس سازمان هواپیمایی کشوری پس از امضای یاداشت تفاهم تایید گواهی پروازبا طرف روسی در مسکو گفت: بر اساس برنامه کاری موجود دولت ایران قصد خرید پنج فروند هواپیمااز نوع توپولف۲۰۴ -۱۰۰ از روسیه را دارد.


به گفته وی شرکتهای هواپیمایی ایرانی می‌توانند پس از امضای تفاهم نامه سازمان هواپیمایی کشوری با آژانس هوا-فضای روسیه، مذاکرات برای خرید را شروع کنند.


حاجعلی فرد" گفت : مجموعه‌ای از خواسته‌های طرف ایرانی برای تغییر دراین هواپیما و در قالب ۷۰مورد به روسیه ارایه شد.


طرف روسی همچنین موافقت کرده است تا ساختار پیشرفته ناوبری غربی را در این هواپیما مورد استفاده قرار دهد.


به گفته وی گواهی پرواز این هواپیما در ایران هم بزودی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر می‌شود.


هواپیمای "توپولف۲۰۴ -۱۰۰ یک هواپیمای میان برد با شرایط پرواز دو تا ۲/۵ساعت است که ظرفیت حمل ۲۰۰مسافر را دارد.


این هواپیمای دوموتوره در رده خانواده ایرباس قرار داشته و به ایرباس روسی شهرت دارد.


موافقت نامه "مسایل فنی" مربوط به هواپیمای توپولف۲۰۴-۱۰۰نیز همانزمان از سوی نماینده ایران و مسوولان و نمایندگان آژانس "هوا- فضا" ، شرکت "آویاکسپورت" ،شرکت "توپولف" ، کارخارنجات "آویااستار" و موتور هواپیماسازی "پرم" امضا شد.


این موافقت نامه بیانگر نهایی شدن مذاکرات پنج ماهه دو طرف و ایجاد امکان خرید هواپیمای توپولف۲۰۴-۱۰۰بوسیله شرکتهای هواپیمایی ایرانی بود.


ادامه دارد ...

منبع:آویا

نظرات 1 + ارسال نظر
امین موثقی جمعه 20 مهر 1386 ساعت 04:54 ب.ظ http://www.ircac.com

سلام.موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد