مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ورنر فون براون

ورنر فون براون

 

او را کسی می دانند که بشر را به کره ماه برد :

ورنر ماگنوس ماکسیمیلیان فون براون، دانشمند، افسر اس اس آلمان نازی، از رهبران توسعه فناوری راکت V2 در آلمان و قهرمان برنامه های فضایی آمریکا . اینها همه عناوینی هستند برای یک نفر .

برای کسی که در لهستان امروزی متولد شد، کسی که در 16 سالگی یک مشت ترقه به یک واگن اسباب بازی بست و آن ها را فرستاد هوا و خودش رفت اداره پلیس . خودش رفت نازی شد ، اما با میل خودش نبود که افسر اس اس شد . می گفت که تحت فشار بوده . اوایل دهه 40 میلادی بود که خودش را وسط پروژه ساخت راکت های V2 دید . همان ها که بعدا بد بلایی سر لندنی ها آوردند و جنتلمن های لندنی را به خاک سیاه نشاندند .

موضع گیری وی علیه سیاست های آلمان نازی باعث شد تا گشتاپو او را روانه زندان کند و اگر نیاز آلمان به او برای ساخت موشک های V2 نبود ، اعدام می شد . اما نشد . تا او یک روز از پس از برگشت از محل تولید موشک های V2 چمدان هایش را ببندد و با گروه طراحی اش از کشور فرار کنند . روس ها که قابل اعتماد نبودند ، فرانسوی ها و انگلیسی ها هم آهی در بساط نداشتند ، فقط آمریکا باقی مانده بود .

فون براون به ایالات متحده رفت و نقشه های V2 و محل ساخت آنها در آلمان و اطلاعات دیگری از این دست رادر اختیار آمریکایی ها قرار داد . وی 45 سال داشت که از « ماریافن کوئیستورپ » دختر عموی 18 ساله اش خواستگاری کرد. 

آمریکایی ها با کمک این دانشمند اکسپلورر -1 را در سال 1958 به مدار زمین فرستادند، راکت های ساترن را ساختند و اصلاح کردند و 16 جولای 1969 سه فضانورد را به وسیله آپولو – 11 با راکت ساترن -5 به ماه فرستادند .

بعد از ماهواره ی اکسپلورر ، ناسا شکل گرفت و او به سمت قائم مقام ریاست طراحی مرکز فرماندهی کل ناسا منصوب شد.

سال 1972 این سمت را رها کرد ودر سال 1977 دار فانی را وداع گفت .

منبع:آویا
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 21 بهمن 1385 ساعت 12:41 ب.ظ

سلام و خسته نباشید.
فکر می کنم بهتر باشه برای کاهش حجم صفحه بجای گذاشتن خود عکسهای بزرگ و حجیم فقط لینک اونها رو قرار بهید.
موفق باشبد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد