مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جت آموزشی تذرو

نیروی هوایی کشورمان با دارا بودن ناوگان بزرگی از هواپیماهای رزمی و تاکتیکی به هواپیماهای آموزشی نیاز مبرمی دارد . با توجه به تحریمهای آمریکا بر ضد کشورمان و از سویی دیگر تلاش این نیرو برای خودکفایی و وارد شدن در عرصه مدرن فن آوریهای فضایی باعث شده تا ایران گامهایی در این عرصه بردارد و توانایی خود را آزمایش و به اثبات برساند .

نگرش خودکفایی محور در عرصه صنایع دفاعی و هوافضا تنها نشات گرفته از تجربه های زمان جنگ است . آن روزهایی که هواپیماهای جنگی ایران با وجود مدرن بودنشان به شدت به قطعه های یدکی آمریکایی محتاج بودند درسهای بزرگی به نیروی هوایی ایران آموخت و آن اینکه باید از وابستکی کاست و یا آن را به حداقل رساند . با این دیدگاه بود که مهندسین ایرانی تلاش خود را برای وارد شدن در عرصه ساخت هواپیما آغاز کردند .

از همان دوران ایران کار ساخت یک هواپیمای جنگی مبتنی بر اف_5 را شروع کرد که بعدها به هواپیمای جنگی آذرخش و همچنین صاعقه ختم شد . از سویی با توجه به بالا رفتن عمر اف_5 های آموزشی نیروی هوایی و همچنین نیاز شدید ایران به هواپیماهای رزمی جایگزین کارشناسان نیروی هوایی کشورمان به فکر ساخت یک هواپیمای آموزشی نیز افتادند . وظیفه این کار به عهده " مجموعه صنعتی اوج " بود . این شرکت در زمان جنگ برای ساخت و تامین قطعه های مورد نیاز نیروی هوایی ایران ایجاد شد .هواپیمای آموزشی تذرو ابتدا تحت پروژه "یا حسین" و با نام " رعد "شناخته می شد. هواپیمای آموزشی رعد آنگونه که گفته شده در دهه شصت اولین پرواز خود را با موفقیت انجام داد اما به مرحله تولید انبوه نرسید . مهندسین ایرانی کار را بر روی نمونه کاملتری که بعدها "درنا " نامیده شد ادامه دادند . در واقع هواپیمای آموزشی که ما امروزه با نام تذرو می شناسیم سومین نمونه تکمیل شده رعد است . تذرو اولین پرواز خود را در سال 79 انجام داد ( در مورد این تاریخ مطمئن نیستم_عماد ) و همزمان با برگزاری نمایشگاه هوایی کیش به معرض تماشای عموم گذاشته شد . تذرو از اسکلتی آلومینیومی با پوسته ایی از مواد مرکب ساخته شده .(این امر خود نمایانگر پیشرفت خوب کشورمان در زمینه مواد ترکیبی است که امروزه در بیشتر هواپیماهای مدرن از ان به فراوانی استفاده می شود ) تذرو دارای بدنه ایی دوکی شکل است و دارای بال مستقیم و سکان عمودی پسگراست. آسمانه (کاناپی) آن دید مناسبی به خلبان می دهد. همچنین تذرو مجهز به صندلیهای پرتاب شونده نیز می باشد . ( مدل MK15 مارتین بیکر . البته گفته می شود احتمال نصب K-36 شرکت زوزدا روسیه نیز وجود دارد ) . تذرو از پیشرانه هواپیمای جنگی اف_5 استفاده میکند (موتور J-85 ). با این وجود گفته شده است که احتمال و یا امکان نصب پیشرانه RD-33 و یا RD-2500 و یا موتور AL-55 نیز وجود دارد . موتور J-85 به تزور امکان می دهد با سرعت 645 کیلومتر بر ساعت پرواز کند و تا ارتفاع 11580 کیلومتری نیز اوج بگیرد .



در خبرها آمده بود که نیروی هوایی ایران یک دسته پنج فروندی از این هواپیما را برای ارزیابی سفارش داده و احتمال سفارش بیست و پنج فروند و یا بیشتر نیز وجود دارد . نمونه " پشتیبانی نزدیک " تذرو نیز با همین شکل کلی آموزشی آن ساخته خواهد شد اما برای حمل تجهیزات جنگی اسکلت آن تقویت می شود . ایران آمادگی خود را برای صادرات تذرو اعلام داشته. به هر روی تذرو می تواند یک نقطه شروع خوب برای وارد شدن در عرصه هواپیماهای جت آموزشی باشد . به امید پیشرفت هر چه بیشتر برای صنعت هوافضای ایران.

آشنایی با خانواده هواپیماهای مسافربری A320

ارباس A320 هواپیماهای مسافربری میان برد و تک راهرو بوده که برای اولین بار در سال 1988 به صورت عملیاتی پرواز کرد.خانواده ارباس A320 متشکل از گونه های کوتاه شده A318 و A319 و همچنین گونه کشیده تر A321 است.



مدل A319 در سال 1996 ، A321-100 در سال 1994 ، A321-200 در سال 1997 و A318 در سال 2003 وارد خدمت شدند.A320 اولین هواپیمای مسافربری زیر صوتی است که به طور استاندارد دارای سیستم پرواز با سیم بوده و بیش از 2360 فروند از هواپیماهای خانواده A320  در حال پرواز در سراسر جهان و ارباس بیش از 3394 سفارش  قطعی نیز دریافت کرده است.
A321 بیش از 95% قطعات مشترک با دیگر اعضای خانواده دارد و کابین عریض ، راحتی مسافران را در تمام حالات تضمین  می کند. ناگفته نماند تمام اعضای خانواده A320 کاکپیت های مشابه هم دارند که این امر موجب کاهش هزینه های آموزش خلبانان خطوط هوایی شده است. در عرشه پروازی A320 خلبان و کمک او حضور دارند و کاکپیت تمام شیشه ای یکی از پیشرفته ترین ها در کلاس خود است.
نمایشگر های جدید پروازی ، ناوبری و سیستم های هواپیما تمام اطلاعات مورد نیاز خلبان را در اختیار او قرار می دهند.
این هواپیما به جای ستون فرمان هدایت (یوک) مجهز به دسته فرمان جانبی ( استیک ) برای هر خلبان است.



کاکپیت هواپیماهای خانواده A320 شبیه هم است.

سیستم دیجیتالی پرواز با سیم توسط پنج کامپیوتر اختصاصی کنترل اصلی و ثانویه توسط ترکیبی از سیگنال های الکترونیکی و جک های هیدرو لیکی عمل می کنند که ایمنی فوق العاده ای را از طریق سیستم های مشابه جایگزین شونده در صورت بروز مشکل ، به ارمغان آورده است.
پوشش پروازی ( منحنی متغیرهای پروازی در مقایسه با هم که محدودیت پرواز را با کارایی تجهیزات تعریف می کنند) در سیستم های کنترل پروازی تعبیه شده است و به صورت خودکار اجازه انجام مانورهای فراتر از محدودیت های سازه ای و آیرودینامیکی هواپیما را به خلبان نمی دهد.
برای مثال حتی در صورتی که خلبان دسته فرمان را به طور کامل به عقب بکشد این سیستم متناسب با این عمل میزان گاز موتور را افزایش می دهد تا از واماندگی هواپیما جلوگیری شود و یا در تمامی حالات از انجام مانورها با نیروی G بالاتر از میزان تحمل هواپیما و افزایش سرعت تا حد غیر مجاز جلوگیری می کند.
سازه اصلی این هواپیما از مواد کامپوزیت مانند فیبرهای آرامید ، شیشه و کربن و همچنین پلاستیک تقویت شده ساخته شده است که نخستین هواپیمای زیر صوت با سازه کامپوزیتی است.
در هواپیمای جدیدتر A318 به جای پرچکاری  در سازه و بدنه ، جوشکاری لیزر به کار برده شده که موجب بالارفتن استحکام و کاهش هزینه ها نیز می شود.
در تمامی مدل ها به جز کوچکترین عضو این خانواده یعنی A318  به دلیل کوچکی در پوش بارگیری ، امکان استفاده از کانتینر و پالت های استاندارد فرودگاهی و همچنین بار فله ای مجود دارد.

ارباس A318


ارباس A318 هواپیمای مسافربری صد نفره

یکی از اقتصادی ترین و بهترین هواپیماهای موجود در کلاس صد نفره است.
با طول 44/31 متر توانایی حمل 107 مسافر در دو کلاس 99 نفره اقتصادی و 8 نفره تجاری را داراست.

ارباس A319



این هواپیما در واقع پیشگام در کلاس خود بوده و با حداکثر وزن برخاست 75 تن قابلیت ترکیب انواع چیدمان کابین مسافران را دارد با ترکیب 48 مسافر تجاری برای پروازهای بدون توقف از فراز اقیانوس اطلس و یا 156 مسافر در حالت فشرده.

ارباس A320
A320 هواپیمایی با برد 4900 تا 5700 کیلومتر است.



پرفروشترین هواپیمای تک راهروی ارباس و جدیدترین هواپیمای کلاس خود بوده که عملکرد و قابلیت اطمینان بالا ، تعمیر و نگهداری آسان و مصرف سوخت کم را در یک جا عرضه می دارد.
A320 با 96/3 متر عرض راحتی مسافر را حتی با بار داخل کابین تضمین می کند.
این هواپیما در دو کلاس تجاری 12 نفره  و اقتصادی 138 نفره توانایی حمل 150 مسافر را دارد.

ارباس A321  



ارباس A321  مقرون به صرفه ترین هواپیمای تک راهرو از لحاظ نسبت هزینه ( صندلی به مسافر ) بوده که از این نظر با هواپیماهای پهن پیکر قابل مقایسه است.
بدنه کشیده شده ی 51/44 متری در دو کلاس توانایی حمل 185 مسافر را دارد که 16 نفر در کلاس تجاری و 169 نفر در کلاس اقتصادی جای می گیرند. 



برگرفته شده از سایت : www.bolandaseman.mihanblog.com