مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هواپیمای«تیپچاک»،حضور روسیه در بازار هواپیماهای بدون سرنشین


بازار کنونی هواپیماهای بدون خلبان هر سال اشباع‌تر می‌شود. به نظر شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی هواپیماهای بدون خلبان در آستانة شروع فعالیت سالن هوایی بین‌المللی در لوبورژه، بازار این صنعت در 10 سال آینده بیشتر از 10 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.
در سال‌های اخیر، شرکت‌های روسی نیز به موازات شرکت‌های دیگر،حضور فعال تری در بازار هواپیماهایبدون سرنشین داشته اند. یکی از آنها شرکت سهامی عام «دفتر طراحی» [لوج] از شهر ریبینسک می‌باشد که در سالن Maks-2005 مجموعة کاوشگر هوایی «تیپچاک» را عرضه داشت.
مؤسسه‌ای که 28 اوت، 50 ساله می‌شود، بطور اتفاقی تصمیم به ساخت چنین مجموعه‌ای نگرفته است. «لوچ» دارای تجربة فراوان در طراحی و ساخت دستگاههای پیچیدة هواپیما می‌باشد. به طور مثال اندازه‌گیرهای دوپلر ساخت این مؤسسه روی خیلی از هواپیماهای جنگی و مسافربری ساخت روسیه (TU-22M ، TU-160 ، AN-124 ، AN-70 ، SU-25T ، SU-27M ، YAK-42 ، IL-60 ، SU-34 و ...) نصب شده است.
برای اولین بار هواپیماهای بدون خلبان «تیپچاک» بطور گسترده‌ای در پنجمین سالن بین‌المللی هوافضا «گلنژیک 2004» در معرض نمایش عموم قرار گرفت. ارائه و نمایش دستگاه مزبور پدیدة مهم و چشمگیر این سالن بود و انعکاس قابل توجهی در بین متخصصان و نیز در مطبوعات بوجود آورد.
ساخت هواپیماهای بدون خلبان به خاطر تجربة فراوان امکان‌پذیر شد، تجربه‌ایی که توسط متخصصین دفتر طراحی «لوچ» در طراحی خطوط رادیویی کنترلی و هدفیابی هواپیماهای جنگی کنونی همچنین پایگاههای علمی ـ عملی ایجاد شده کسب شد.
بخش اصلی سیستم ـ مجموعة «تیپچاک» تشکیل شده از یونیت کنترل زمینی، وسیلة نقلیة پرتاپ همراه با 6 فروند هواپیمای بدون خلبان، پرتاب کنندة پنوماتیک و ماشینهای سخت‌افزاری واقع در روی شاسی با قابلیت Cross-Country «کاماز» . مجموعة «تیپچاک» برای هدایت کاوشگر هوایی در هر وقت از زمان توسط دستگاههای تلویزیونی و مادون قرمز در فاصله‌های حداقل 7 کیلومتری تعبیه شده است. تصاویر ویدئویی گرفته شده توسط کانال رادیوئی برای نرم‌افزارهای اطلاعاتی (data ware) عملیات و کنترل بخش‌های توپخانه‌ای و دیگر بخشهای (فرعی) نیروی زمینی در عمق تاکتیکی مخابره می‌شود. امکانات هواپیماهای بدون خلبان، هدایت کاوشگر هوایی با سرعت پرواز 200-90 کیلومتر در ساعت در مدت زمان حداقل 2 ساعت را امکانپذیر می‌سازد. دراین حالت دقت تعیین مختصات اشیاء کمتر از 50 متر است. به عنوان موتور (Power-Plant) از یک موتور پیستونی با قدرت 13 اسب بخار وزن بار مفید 14.5 کیلوگرم استفاده شده است.
از جمله ویژگی‌های هواپیماهای بدون خلبان «تیپچاک» استفاده از خطوط رادیویی با سرعت بالا و مقاوم نسبت به پارازیت برای کنترل و دریافت تصاویر ویدئویی، سطح پیشرفته پروسه‌های آمادگی به صورت خودکار و پرواز هواپیماهای بدون خلبان در مسیر، دریافت و پردازش اطلاعات، استفاده از تکنولوژیهای جدید برای پردازش، تحرک خوب و مستقل بودن در کاربرد است. موارد فنی استفاده شده در مجموعة «تیپچاک» می‌توانند در سایر دستگاههای پروازی برای مانیتورینگ سطوح زمین و آب مورد استفاده قرار گیرند. آنها این امکان را می‌دهند تا وضعیت بناهای شهری، لوله‌های نفتی، مناطق صنعتی آبی «نواحی حادثه‌ای» کنترل مرزهای آبی و خاکی مورد ارزیابی قرار گیرد.
ایمنی بالا و کاربرد چند بارة این هواپیما به دلیل کاربرد پرتاب‌گر پنوماتیک هنگام استارت و همچنین چتر در هنگام فرود می‌باشد. دستگاه پرنده در دو سیستم می‌تواند عمل کند ـ به صورت مستقل، با برنامة مشخص یا توسط فرمانهای رادیویی اپراتور اویونیک کنترل زمینی. در این حالت در هوا می توان دو فروند دستگاه «تیپچاک» بطور همزمان قرار داد.
در حال حاضر شرکت سهامی عام «دفتر طراحی» [لوچ] فعالیتهایی از جمله ساخت سیستمهای رادیوالکترونیک ارتباطات هوایی، سیستمهای الکترونیکی کنترلی دستگاههای گازی ـ انرژی با توان بالا، گیرنده های صوتی  برای اندازه‌گیری سرعت طولی و عرضی کشتیهای دریایی و رودخانه‌ای و غیره را طراحی می‌کند.


منبع: آویا
نظرات 3 + ارسال نظر
مژده دوشنبه 16 اردیبهشت 1387 ساعت 12:59 ب.ظ http://www. iraniyanir.blogfa.com

مطلبت خیلی به کارم آمد با اجازه برداشتمش . دستت درد نکنه . بازم از این مطلبا جور کن چون به کار من یکی که خیلی می خوره . خواستی می تونی از وبلاگ منم دیدن کنی.

انجمن آینده سازان خودرو سه‌شنبه 23 آذر 1389 ساعت 02:02 ب.ظ http://automotive-eng.blogfa.com

سلام دوست عزیز وبلاگ خوب و مفیدی دارین دوست داشتم وقت بودو همه ی مطالبتونو میخوندم اما ...
انشا, الله یه فرصت دیگه
خوشحال میشم سری هم به وبلاگ من بزنیدو و با نظراتتون در بهتر کردن وبلاگ بهم کمک کنین
در صورت تمایل به تبادل لینک هم میتونید کد لوگوی من رو توی وبلاگتون قرار بدید و به من خبر بدید تا آدرس شما رو با همون اسمی که خواستید لینک کنم.
موفق و پیروز باشید
مدیریت انجمن فنی مهندسی آینده سازان

نگین چهارشنبه 29 تیر 1390 ساعت 02:13 ب.ظ

سلام مطالب شما عالی هستن . من ازتون سوالی داشتم اینکه چی می شه که پهپادها میتونن توی این ارتفاع بلند یعنی بالای جو پرواز کنند و از اوزون بالاتر بروند؟ لایه ی اوزون چه اثرات تخریبی رو می تونه روی پهپاد های ساخته شده از کامپوزیت بگذاره؟ و چه جوری جلوی این اثر تخریبی رو می شه گرفت ؟ چند هفته ای هست که دنبال جواب این سوالا می گردم و هنوز جوابشونو نفهمیدم اگر میتونین خواهش می کنم کمکم کنین و اگه سایت معتبری رو در رابطه با چنین سوالاتی دارین معرفی کنین ؟ ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد