مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

A300

تاریخچه هواپیما :

مدل ارباس A300 نه تنها به خاطر اینکه یک موفقیت تجاری در کار خودش کسب کرده مشهور و مهم شناخته می شود٬ بلکه اولین طرح اروپایی در زمینه هواپیماهای مسافربری پهن پیکر پس از جنگ است که برای کارخانه سازنده و همچنین قاره اروپا یک موفقیت محسوب می شود. CASA از اسپانیا،Aerospatiale از فرانسه٬ DaimlerChrysler Aerospase آلمان و British Aerospace از انگلستان در اواخر دهه 1960 به هم پیوستند و صنایع ارباس را با هدف ساخت هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت 300 نفر به منظور پر کردن بازار پهن پیکرها به وجود آوردند. این ارباس 300 نفره بعدا بر پایه 250 صندلی پی ریزی شد. زیرا این عقیده در نزد طراحان ارباس وجود داشت که این مقدار ظرفیت از ریسک کمتری برخوردار است. به طرح A300 پسوند B تعلق گرفت که نشان دهنده تغییرات برای این مدل محسوب می شود.
دو نمونه اصلی A300-B1 ساخته شدند که اولین آن از تولوز فرانسه در 28 اکتبر 1972 و دومی در 5 فوریه سال بعد پرواز کرد. General Electric CF6 انتخاب ارباس برای نیروی محرکه مدل A300 می باشد. به دنبال نمونه اصلی A300B1، مدل A300B2 با 65/2 متر بدنه کشیده تر در 23 می 1974 وارد خدمت در شرکت هواپیمایی ارفرانس شد.
دیگر مدل های این هواپیما شامل B2-200 شامل فلپهای کروگر برای راندمان بهتر در نشست و برخاست و استفاده از چرخ ها و ترمزهای متفاوت٬ B2-300 با افزایش وزن برای حمل بار مفید بیشتر، B4-100 مدل دوربرد B2 به همراه فلپهای کروگر٬ مدل B4-200 با وزن برخاست بیشتر و بال و بدنه تقویت شده به همراه ارابه فرود پیشرفته. تعداد کمی از مدلهای تغییر پذیر A300C نیز ساخته شدند که برای ورود بار به بخش اصلی هواپیما از دربی که به این منظور و در سمت چپ هواپیما و در پشت بال قرار دارد استفاده می شود. در اواخر تولید مدل A300B4 استفاده از دو خدمه در عرشه پرواز برای مدل A300-200FF پیشنهاد شد که مشتریان آنVASP، Tunis Air و Garuda بودند. در نهایت تولید A300B4 در می 1984 متوقف شد. اما ارباس که سرگرم طراحی مدلی اصلاح شده از مدل B4 بود تولید این هواپیما را ادامه داد. این مدل که که A300-600 نامگذاری شده است نسبت به مدل B4 اندکی کشیده تر و از وزنی کمتر نسبت به مدل قبلی برخوردار است. این مدل در سال 1983 برای اولین بار پرواز کرد. از مدل های A300 قدیمی اکنون به عنوان هواپیمای باری مورد استفاده قرار می گیرد.

Airbus A300

مشخصات فنی :

موتور:
دو موتور جنرال الکتریک CF6-80C2A1 یا CF6-80C2A5
دو موتور پرات اند ویتنی PW-4156 یا PW-4158

بیشترین رانش موتور:
262.4kN   :CF6-80C2A1 معادل 59,000lb
273.6kN   :CF6-80C2A5 معادل 61,500lb
249kN   :PW-4156 معادل 56,000lb
258kN   :PW-4158 معادل 58,000lb

عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 897km/h
برد: 6,670km معادل  3,600nm، در مدلA300-605R با 267 مسافر و با 370km سوخت ذخیره 7,505km معادل 4,050nm

اوزان:
وزن عملیاتی:
90,115kg معادل 198,665lb با موتور CF6
90,065kg معادل 198,565lb با موتور PW-4000
بیشترین وزن برحاستن: 165,900kg معادل 365,745lb

ابعاد:
طول: 54.08m معادل 177ft
ارتفاع: 16.62m معادل 54ft
دهانه بال: 44.84m معادل 147ft
مساحت بال: 260m² معادل 2,798.7ft²

گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر
مسافران: 26 نفر در کلاس درجه یک با 6 ردیف صندلی و 240 نفر در کلاس اقتصادی با 8 ردیف صندلی.
بار: قادر به حمل 22 کانتینر در اندازه استاندارد LD3 و حمل 55,017kg بار در مدل A300-600F.

سفارش و تولید:
تا سپتامبر 2006، 561 فروند از انواع A300 سفارش داده شده که 554 فروند آن تحویل شده است.

این هم یک ایرباس عجیب

اعتراض روسیه به فروش موشک براهموس

 

دهلی‌نو- روسیه به تلاش هند برای فروش موشک ضدکشتی براهموسکه مشترکاً توسط روسیه و هند تولید شده به کشور ثالث اعتراض کرده است. به گفته منابع آگاه آژانس صادرات محصولات دفاعی روسیه روزوبورون‌اکسپورت Rosoboronexport از اینکه این عمل هندوستان باعث حذف روسیه از بازار موشک شود اظهار نگرانی کرده است.


در طی سال گذشته هند در حال معرفی این موشک به مشتریان بالقوه آن نظیر مالزی، آفریقای جنوبی، کویت، شیلی و اندونزی بوده است. رقیب هند در مالزی روسیه است!


هم اکنون نیروی دریایی هند موشکهای براهموس  را بروری کشتی‌های جنگی خود نصب کرده است. درعین حال نمونه هوایی این موشک نیز در مراحل پایانی توسعه خود قرار دارد.


به عقیده مقامات هند این مسئله در طی سفر وزیر دفاع روسیه، سرگئی ایوانف، به این کشور حل خواهد شد. قرار است آقای ایوانف در 23 و 24 ژانویه و پیش از ورود ولادمیر پوتین به هند با وزیر دفاع هند مذاکره کند. گفته می‌شود یکی از محورهای مذاکره همکاری مشترک هند و روسیه برای تولید جنگنده‌ای از نسل پنجم خواهد بود.


www.dailytimes.com.pk

رکوردشکنی خلبانان هلیکوپتر با رسیدن به قطب جنوب

 

جنیفر موری و کولین بودیل، خلبانان یک هلیکوپتر توانستند به قطب جنوب برسند. با اینکار آنها رکوردی را در پرواز دور دنیا از طریق قطب شمال و جنوب با یک هلیکوپتر بل 407 بجا گذاشتند.


این دومین تلاش این خلبانان برای ثبت رکورد بود. بار اول در سال 2003 در 58 امین روز سفر و دو روز پس از رسیدن به قطب جنوب دچار سانحه شدند و هر دو بسختی مجروح گردیدند. اما جنیفر 66 ساله و کولین 55 ساله مجددا برای انجام این کار تلاش کردند.


جنیفر موری پرواز با هلیکوپتر را در 54 سالگی یاد گرفته است.


این خلبانان تاکنون 9000 ناتیکیال مایل پرواز و 33 فرود برنامه­ریزی شده داشتند و 26000 ناتیکال مایل پرواز و 94 فرود دیگر پیش­رو دارند.



http://www.verticalmag.com/

رکورد جهانی لوفت هانزا

لوفت هانزا" بزرگترین شرکت هواپیمایی در آلمان و سومین شرکت هواپیمایی اروپا در سال ‪ ۲۰۰۶‬میلادی با حمل ‪ ۵۳‬میلیون و ‪ ۴۰۰‬هزار مسافر به یک رکود جهانی در این زمینه دست یافت.

این شرکت روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این مطلب که حجم جابجایی مسافرین در خطوط هوایی توسط این شرکت نسبت به سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی ‪ ۴/۲‬درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش، بخش بار لوفت هانزا نیز در ماه دسامبر سال گذشته با ‪ ۰/۶‬درصد افزایش، ‪ ۱۴۶‬هزار تن بار را به نقاط مختلف حمل کرده است.

لوفت هانزا که جزو شرکت‌های معتبر هواپیمایی جهان محسوب می‌شود حدود ‪ ۹۲‬هزار شاغل در جهان دارد و در سال ‪ ۲۰۰۵‬میلادی هم حدود ‪ ۵۷۷‬میلیون یورو سود کسب کرده است.

پهباد رزمی فرانسه به فاز طراحی نزدیک می‌شود

 


تلاش فرانسه برای تولید پهپاد رزمی رادارگریز با آغاز کار مهندسین برای طراحی جزئیات این پرنده جدی شد. نام این پهپاد نورون Neuron است. برای شش کشور پشتیبان این برنامه، نورون گامی برای فهمیدن کاربردهای چنین پرنده‌ای است. برای صنعت، نورون فرصتی برای حفظ فاصله با رقبا است.


به گفته دست‌اندرکاران این پروژه، نمونه‌های آمریکایی و انگلیسی احتمالاً پیشرفته‌تر از نورون هستند اما با توجه به تمایل روزافزون استراتژیستها به پهپادهای رزمی، اروپا بالاخره خود را به عنوان یک رقیب جدی مطرح خواهد کرد. در واقع مسوؤلین از هم اکنون تصمیم دارند برنامه ده ساله توسعه این پهپاد را گسترش دهند به امید اینکه توانایی‌های بالقوه‌ای برای آن پیدا کنند.


www.air-attack.com


تحریم بانک سپه از سوی ایالات متحده

 

خزانه‌داری ایالات متحده روز سه‌شنبه بانک سپه ایران را به دلیل ارتباط مالی با کره شمالی که منجر به گسترش سلاحهای کشتار جمعی شده است مورد تحریم قرار داد. این بانک که پنجمین بانک بزرگ ایران محسوب می‌شود، متهم است که بین صنایع موشکی ایران و صادرکنندگان موشک کره‌شمالی، KOMID (Korea Mining and Industrial Development) ارتباط مالی برقرار کرده است.


استوارت لوی معاون خزانه‌داری ایالات متحده گفت که این بانک به تأسیسات موشکی ایران برای تأمین نیازهای خود کمک کرده است. وی اعلام کرد که برای مثال این بانک اعتبار لازم برای خرید اقلامی از چین که مربوط به صنایع موشکی می‌شوند را تأمین کرده است. به گفته لوی در سال 2005 سازمان صنایع هوافضای ایران از طریق این بانک 500000 دلار به KOMID پرداخت کرده است. وی گفت که ما نگران واسطه‌های مالی چنین معاملاتی هستیم.


این تصمیم بر اساس قانون اجرایی 13382 اتخاذ شد که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود تا اموال اشخاص و یا شرکتهایی را که در گسترش سلاحهای کشتار جمعی فعالیت می‌کنند ضبط کند. براساس دستوری که در ماه ژوئن سال 2005 ابلاغ شد، 23 شرکت و دو فرد به عنوان گسترش دهنده سلاحهای کشتار جمعی شناخته شدند که از این تعداد 8 شرکت به کره شمالی مربوط می‌شد.


لوی سپس وارد جزئیات ارتباطات ایران و کره شمالی در زمینه فنآوری موشکی شد. به گفته وی موشکهای شهاب ایران که حدس زده می‌شود توانایی حمل کلاهکهای غیر متعارف را تا بردی در حدود 1500 کیلومتر داشته باشند، براساس طرح کره‌ای طراحی شده‌اند.


وی افزود که گروه صنعتی شهید همت، مسؤول برنامه‌های موشکی ایران است و از چین و کره شمالی برای توسعه برنامه‌های خود کمک می‌گیرد.


به گفته لوی، ماه نوامبر گذشته سردار رحیم صفوی تأیید کرد که ایران در طی جنگ با عراق از کره‌شمالی موشکهای اسکاد بی و اسکاد سی خریداری کرده است.


پیش از این ایالت متحده بر اساس همین قانون 24 میلیون دلار از پولهای کره‌شمالی را ضبط کرده بود.


www.english.hani.co.kr


خبرهای داغ چهارشنبه 20 دی 1385

پیشنهاد به بویئنگ برای مشارکت با غول هوانوردی روسیه  


ایگور لویتین، وزیر ترابری روسیه، در واشینگتن با شرکت بوئینگ در مورد همکاری با شرکت تازه تاسیس ساخت هواپیمای UABC روسیه صحبت کرد. مقامات مربوط به توسعه روابط صنعت هوانوردی در حال مذاکره هستند.
وزیر دفاع روسیه، سرگئی ایوانف، که اخیرا به عنوان رییس هیت مدیره این شرکت معرفی شده است، قبلا EADS را به عنوان شریک احتمالی شرکت معرفی کرده بود.
گروه جدید برترین تولیدکنندگان هواپیمای مسافربری و نظامی روسیه شامل سوخو، توپولف و ایلوشین را گرد هم آورده است و حداقل 75 درصد آن متعلق به دولت روسیه خواهد بود.
UABC اولین جلسه هیت مدیره خود را در ماه نوامبر تشکیل داد، اما مراحل تثبیت آن هنوز ادامه دارد.



منبع خبر: http://timesofoman.com/index.asp
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3994&T=%20پیشنهاد%20به%20بویئنگ%20برای%20مشارکت%20با%20غول%20هوانوردی%20روسیه

__________________________________________________________________________________________________________


رژیم صهیونیستی بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین با کاربری ضد موشک می‌سازد  


رژیم صهیونیستی در حال ساخت بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین جهان است که در پروازهای طولانی و انهدام موشک‌های دوربرد در لحظه نخست پرتاب، استفاده خواهد شد.
یکی از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه، افزود: طول بال "ایتان" که در صنایع هوانوردی اسراییل در حال ساخت است، ‪ ۳۵متر و برابر با هواپیمای مسافربری بوئینگ ‪ ۷۳۷است.
روزنامه اسراییلی "یدیعوت آحارانوت" نیز نوشت: این هواپیما با توانایی پروازهای طولانی در ارتفاع بسیار بالا و استفاده از دوربین‌ها و موشک‌های پیشرفته، امکان شناسایی و رهگیری موشک‌های دوربرد را از همان لحظه شلیک از زمین، فراهم می‌کند.



منبع خبر: WWW.IRNA.IR
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3996&T=رژیم%20صهیونیستی%20بزرگترین%20هواپیمای%20بدون%20سرنشین%20با%20کاربری%20ضد%20موشک%20می‌سازد

_____________________________________________________________________________________________________________

جابجایی 33.7 میلیون مسافر توسط ایزی­جت در سال 2006  


شرکت ایزی­جت 33.7 میلیون مسافر در طول سال 2006 داشت که 11.1 درصد رشد نسبت به 30.3 میلیون مسافر در سال 2005 دارد. ایزی­جت با داشتن 2.64 مسافر در ماه دسامبر 11.2 درصد رشد نسبت به سال قبل داشت. این بهبود پس از راه­اندازی 50 مسیر جدید در سال 2006 روی داد.
ضریب بار این شرکت نیز در ماه دسامبر 81.2 درصد بود که نسبت به 80.5 درصد قبل رشد داشت.
افزایش تعداد مسافر موجب 20.7 درصد افزایش درآمد کل از 1.38 میلیارد یورو به 1.67 میلیارد یورو شده است.
ایزی­جت در 258 مسیر بین 68 فرودگاه اروپا پرواز دارد.



منبع خبر: http://www.itn.co.uk/news/
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3992&T=جابجایی%2033.7%20میلیون%20مسافر%20توسط%20ایزی­جت%20در%20سال%202006

______________________________________________________________________________________________________________

تکذیب خبر خرید 12 میلیارد دلاری هواپیما توسط شرکت هواپیمایی عربستان سعودی  


سخنگوی شرکت هواپیمایی عربستان سعودی گفت که این شرکت برنامه­ای برای خرید فوری هواپیما ندارد و معلوم نیست چه مقدار برای خریدهای آتی صرف خواهد کرد. وی افزود که برنامه­هایی برای خرید هواپیماهای میان برد و بلند برد داریم، اما هنوز منابع مالی آن مشخص نشده است.
هفته پیش اعلام شده بود که این شرکت با ایرباس و بوئینگ برای خرید 12 میلیارد دلاری هواپیما در حال مذاکره است.
افزایش ناگهانی تقاضا و آزادسازی خدمات پرواز داخلی، نیاز این شرکت را به هواپیمای جدید افزایش دااده است.
انتظار می­رود میزان مسافر در سال جدید در این کشور 15 درصد افزایش داشته باشد و تعداد زایران کشور نیز از 3.5 میلیون به 20 میلیون نفر در ده سال برسد.
آخرین خرید عمده این شرکت در قراردادی با بویینگ در سال 1995 برای خرید 61 هواپیما شامل چندین بوئینگ 747 بود.
در سال 2005 نیز این شرکت 15 هواپیمای ایمبرائر به قیمت 400 میلیون دلار خرید.



منبع خبر: http://www.gulfnews.com/
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=3986&T=تکذیب%20خبر%20خرید%2012%20میلیارد%20دلاری%20هواپیما%20توسط%20شرکت%20هواپیمایی%20عربستان%20سعودی

______________________________________________________________________________________________________

"اتا" رسما مسئولیت بمب گذاری در فرودگاه مادرید را بر عهده گرفت

 گروه جدایی‌طلب باسک موسوم به "اتا" رسما مسئولیت بمب‌گذاری هفته گذشته در فرودگاه مادرید را بر عهده گرفت.
 به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتا امروز در بیانیه‌ای که برای روزنامه استقلال‌طلب "گارا" ارسال کرد، رسما مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت اما تاکید کرد که همچنان به آتش بس خود با دولت که در مارس 2006 اعلام کرد، پایبند است.
در پی عملیات 31 دسامبر در فرودگاه مادرید، دولت اسپانیا رسما توقف مذاکرات با اتا اعلام کرد.
دولت اسپانیا با تصمیم توقف مذاکرات عملا به حالت 9 ماه پیش برگشت که این سازمان آتش‌بس را با دولت اعلام کرده بود. روند صلح دولت اسپانیا و اتا علاوه بر این، دوبار دیگر یعنی در سال های 1989 و 1999 نیز با شکست مواجه شده بود.



منبع خبر: تیک آف

______________________________________________________________________________________________________

طرح‌ بهره‌ برداری‌ از رادار تقرب‌ پرواز فرودگاه‌ کیش‌ لغو شد


روابط عمومی‌ سازمان‌ منطقه‌ ازاد کیش‌ صبح‌ امروز به‌ واحد خبر صدا و سیما اطلاع‌ داد که‌ به‌ علت‌ نامشخصی‌ اجرای‌ این‌ طرح‌ لغو شده‌ است‌ و زمان‌ دقیق‌ بهره‌ برداری‌ از ان‌ معلوم‌ نیست.
به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبراز کیش‌ پیش‌ از این‌ و بنابر اعلام مدیرعامل‌ شرکت‌ توسعه‌ بندر و فرودگاه‌ کیش‌ قرار بود این‌ رادار همزمان‌ با عید سعید غدیر خم‌ با حضور وزیر راه‌ و ترابری‌ به‌ بهره‌ برداری‌ برسد.
چمن‌ زاد گفت‌ باراه‌ اندازی‌ این‌ رادار بخش گسترده‌ ای‌ از منطقه‌ جنوب‌ کشور و همچنین‌ مناطق‌ همجوار زیر پوشش‌ خدمات‌ راداری‌ قرار خواهد گرفت‌.
‌وی‌ افزایش‌ ایمنی‌ وارتقای‌ سلامت پرواز- ارائه‌ خدمات‌ بهتر و نظارت‌ دقیق‌ تر برروند نشست‌ و برخاست‌ هواپیماها را ازعلل‌ نصب‌ رادار تقرب‌ پرواز در فرودگاه‌ کیش‌ اعلام‌ کرده‌ بود.
این‌ رادار از شرکت‌ تالس‌ فرانسه‌ خریداری‌ و هزینه‌ ان‌ هشت‌ میلیون‌ دلار اعلام‌ شده‌ است‌.



منبع خبر: تیک آف

اسرائیل بیش از 10 سال است که برای حمله به ایران آماده شده است

شبکه‌ تلویزیونی‌ المنار اعلام‌ کرد رسانه‌ های‌ اسرائیلی‌ فاش‌ ساختند که‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ بیش‌ از ده‌ سال‌ است‌ که‌ برای‌ حمله‌ به‌ ایران‌ اماده‌ می‌ شود‌.

به‌ گزارش‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ المنار رسانه‌ های‌ اسرائیلی‌ افزودند: انچه‌ روزنامه‌ انگلیسی‌ ساندی‌ تایمز فاش‌ ساخت‌ تنها جزئیاتی‌ است‌ که‌ ممکن‌ است‌ از نظر زمانی‌ و با برخی‌ از جزئیات‌ طرحهای‌ اسرائیل‌ تطابق‌ نداشته‌ باشد. اما کلیات‌ ان‌ با نیات‌ اسرائیل‌ درخصوص‌ برنامه‌ اتمی‌ ایران‌ مطابقت‌ دارد‌.

این‌ شبکه‌ با پخش‌ تصاویری‌ از تلویزیون‌ اسرائیل‌ درباره‌ هواپیماهای‌ جنگی‌ این‌ رژیم‌ و نقشه‌ ایران‌ و اهدافی‌ که‌ با حروف‌ عبری‌ مشخص‌ شده‌ بود افزود محافل‌ نظامی‌ و تبلیغاتی‌ و امنیتی‌ اسرائیل‌ می‌ گویند تصمیم‌ به‌ حمله‌ نظامی‌ علیه‌ ایران‌ در صورت‌ به‌ نتیجه‌ نرسیدن‌ مذاکرات‌ دیپلماتیک‌ امری‌ تقریبا قطعی‌ است‌ و بیش‌ از ده‌ سال‌ است‌ که‌ این‌ رژیم‌ خود را برای‌ چنین‌ هدفی‌ اماده‌ می‌ کند‌.

المنار به‌ نقل‌ از تلویزیون‌ رژیم‌ صهیونیستی‌ افزود هدف‌ امریکا از مجهز کردن‌ اسرائیل‌ به‌ هواپیماهای‌ دور پرواز اف‌ پانزده‌ در واقع برای‌ همین‌ هدف بوده‌ است‌ و این‌ امر با تمرینات‌ هوائی‌ اسرائیل‌ در جبل‌ الطارق‌ که‌ در ساندی‌ تایمز منتشر شد نیز تطابق‌ دارد‌.

ایتان‌ بن‌ الیاهو فرمانده‌ سابق‌ نیروی‌ هوائی‌ ارتش‌ اسرائیل‌ در همین‌ چارچوب‌ به‌ شبکه‌ دوم‌ تلویزیون‌ این‌ رژیم‌ گفت‌ قاطعانه‌ می‌ گویم‌ که‌ هیچ‌ تهدیدی‌ به‌ اندازه‌ تهدید ایران‌ برای‌ اسرائیل‌ وجود ندارد و عاقلانه‌ نیست‌ که‌ ما هیچ‌ اقدامی‌ برای‌ مقابله‌ با ان‌ نکنیم. ما باید امادگی‌ نظامی‌ خود را برای‌ این‌ حمله‌ که‌ طبیعتا هوائی‌ خواهد بود حفظ کنیم. ‌‌ما این‌ امر را پنهان‌ نمی‌ کنیم‌ و از پانزده‌ سال‌ پیش‌ تصمیم‌ گرفتیم‌ برای‌ مقابله‌ با این‌ تهدید جنگنده‌ های‌ اف‌ پانزده‌ را خریداری‌ کنیم‌‌.

ما طرحها و تمریناتی‌ را برای‌ مقابله‌ نظامی‌ با انچه‌ در ایران‌ جریان‌ دارد اجرا می‌ کنیم.‌‌ در ادامه‌ این‌ گزارش‌ اظهارات‌ یک‌ خلبان‌ اسرائیلی‌ که‌ در کابین‌ یک‌ هواپیمای‌ جنگنده‌ نشسته‌ بود پخش‌ شد که‌ گفت‌ ما با پرواز به‌ سوی‌ اهداف‌ دور دست‌ برای‌ عملیات‌ نظامی‌ اماده‌ ایم.

المنار افزود رسانه‌ های‌ اسرائیلی‌ درباره‌ این‌ که‌ اسرائیل‌ بتواند به‌ برنامه‌ اتمی‌ ایران‌ اسیب‌ جدی‌ وارد کند ابراز تردید می‌ کنند و چنانکه‌ روزنامه‌ هارتص‌ نوشته‌ است‌ ایهود اولمرت‌ نخست‌ وزیر این‌ رژیم‌ در سفر به‌ چین‌ تلاش‌ بسیاری‌ برای‌ متقاعد کردن‌ این‌ کشور به‌ کمک‌ برای‌ جلوگیری‌ از ادامه‌ اجرای‌ برنامه‌ اتمی‌ ایران‌ کرد و تاکید کرد بلند پروازیهای‌ اتمی‌ ایران‌ به‌ نفع چین‌ نیست‌ و رای‌ چین‌ به‌ قطعنامه‌ شورای‌ امنیت‌ علیه‌ ایران‌ دلالت‌ بر همفکری‌ چین‌ با اسرائیل‌ در این‌ موضوع‌ دارد‌.

سازمان هواپیمایی کشوری: مشکل 707 ساها نقص در سیستم هیدرولیک بوده

در سیستم هیدورلیک هواپیمایی ساها به مقصد تهران ـ کیش اشکالی به وجود آمده بود و این هواپیما مجبور شد پرواز اضافی برای حل این مشکل انجام دهد.

حسین جعفرزاده ـ سخنگوی سازمان هواپیمانیی کشوری ـ در گفت‌وگو با خبرنگار حمل و نقل ایسنا گفت: در خبرها از بازنشدن چرخ هواپیما به عنوان علت پرواز اضافی این هواپیما خبر داده بودند اما علت آن مشکلی بوده که در سیستم هیدرولیک هواپیما اتفاق افتاده بوده است و بازنشدن چرخ هواپیما به شدت تکذیب می‌شود.

او گفت: خلبانان در زمانی که با بازشدن چرخ هواپیما مواجه شوند اعلام وضعیت اضطراری می‌کنند ولی در مورد این پرواز این مشکل وجود نداشته است.

پرواز شب گذشته تهران ـ کیش بیش از سه ساعت به طول انجامید. در این هواپیما جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها حضور داشتند و پس از جویاشدن از علت طولانی شدن پرواز، خدمه پرواز باز نشدن چرخ هواپیما را بیان کردند.