مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

شکارچی بزرک تانک

سرهنگ غفاری شکارچی ۲۰۰ تانک عراقی:

... عجب رعبی به دل دشمن افتاد!

  
 
باسلام و درود فراوان به ارواح پاک شهدای جبهه های حق علیه باطل و با عرض تبریک و گرامیداشت هفته دفاع. من سرهنگ بازنشسته رفیع غفاری از جانبازان نیروی زمینی ارتش که از بدو شروع جنگ تحمیلی و تا پایان در جبهه های حق علیه باطل به عنوان فرمانده قبضه و تیرانداز موشک اندازتاو، فرمانده دسته سلاحهای ضدتانک، فرمانده گروهان و افسر عملیات گردان انجام وظیفه می نمودم.
در اکثر عملیات ها به عنوان شکارچی تانک حضور فعال داشتم و به یاری خداوند بزرگ توانستم بیش از دویست دستگاه تانک و نفربر زرهی دشمن را منهدم و باعث به غنیمت گرفته شدن بیش از شصت دستگاه تانک و نفربر سالم گردم و اگر بررسی شود به خوبی معلوم می شود در پیروزی عملیات های ظفرمندانه چون فتح المبین و بیت المقدس و در پی آن آزادسازی خرمشهر و هزاران کیلومتر مربع از سرزمین های اشغالی توسط دشمن، سهم به سزایی داشتم. البته با شرح این مطالب هدفم خودستایی نیست، بلکه می خواهم به عرض آن دسته از عزیزان هموطن برسانم که حمایت و پشتیبانی شما ملت عزیز به رزمندگان روحیه شهادت طلبی و ایثار داد تا بتوانند برای به تحقق پیوستن آرمانهای انقلاب اسلامی بیش از پیش از خودگذشتگی و ایثار و فداکاری کنند. به یاد دارم پس از شروع جنگ تحمیلی یگان خدمتی ما گردان ۱۳۵ تیپ ۵۵ هوابرد شیراز اولین یگانی بود که از پادگان خارج و به سوی جبهه حرکت نمود. هرگز فراموش نمی کنم وقتی از شهرها و آبادی های مسیرحرکت عبور می کردیم با استقبال و بدرقه اهالی روبرو می شدیم.
من با مشاهده این همه احساسات پاک مردم در دل با خدای خود رازونیاز کردم و از او یاری طلبیدم که به قدری به من توانایی بدهد تا بتوانم پاسخ محبت های مردم را آنگونه که شایسته و سزاوار است بدهم. با ریختن اشک شوق در مقابل حمایت مردم در دل گفتم خدایا اگر هزار جان داشته باشم که آن را برای دفاع از آرمانهای مقدس این مردم فدا کنم باز هم کم است. چون خواسته هایم از اعماق وجودم بر آمده بود مورد قبول درگاه الهی واقع شد و به یاری او توانستم تا آنجایی که در توان داشتم ادای دین نمایم. در این مورد عرض کنم، روایتی است می گویند «در طول شبانه روز لحظاتی وجود دارد که تمام درهای آسمان باز می شود و هرکسی با جان و دل پاک در آن لحظات پربها هر آرزوی مشروعی از خداوند بکند بی شک برآورده خواهد شد، با توجه به اینکه من خیلی کوچکتر از آن هستم که به آن حد از کمال برسم، ولی یقیناً اعتقاد دارم من در لحظاتی قرار گرفتم که درهای آسمان باز بود که حقیقتاً با جان و دل پاک با خدای خود رازونیاز کردم و عهد بستم به من توانایی دهد تا بتوانم به خاطر آن همه حمایت و پشتیبانی مردم و در مقابل دشمن ایستادگی نموده و آنان را که ناجوانمردانه جنگ را شروع کرده به خاک ذلتشان بنشانم.
در ۲۹ اسفند سال ۶۰ قبل از عملیات یادشده، دشمن بعثی عراق در جبهه رقابیه با تمام قدرت آتش شروع به تک نمود. با توجه به اینکه نیروهای پیاده دشمن شبانه قسمتی از منطقه پدافند تیپ ۵۵ هوابرد را به اشغال خود درآورده بود. صبح با روشن شدن هوا شاید بیش از یک لشکر زرهی نفرات پیاده خودشان را پشتیبانی کرده در منطقه ما شروع به پیشروی نمودند. در آن روز حجم آتش دشمن به قدری زیاد بود که آدم سر از سنگر نمی توانست بالا بیاورد. من نگاه کردم، دیدم تعدادی از تانکهای دشمن جهت پشتیبانی نیروهای خودش که قسمتی از منطقه پدافند یگان همجوار ما را اشغال کرده اند به آن سمت پیشروی می کنند و بقیه هم از سمت راست یگان ما عبور کرده و به گفته خودشان تا اشغال جاده اهواز ـ اندیمشک پیشروی می کردند. من به این فکر افتادم به هر ترتیبی شده خودم را به آنها نزدیک نموده و به وسیله موشک انداز تاو (ضد تانک) آنها را منهدم و مانع پیشروی آنان بشوم، لذا با دونفر از درجه داران به نامهای گروهبان محمدعلی کارگر و گروهبان علی نظر دهقان و دونفر سرباز به نام محمدطاهری و حبیب الله هوشمند از مواضع پدافندی خارج و به طرف تانکهای دشمن حرکت نمودیم.
در آنجا (دشت رقابیه) بعد از خدا تنها پوشش ما فقط درختچه های صحرا بود که در بیابانهای خوزستان زیاد است من زمانی که می خواستم تانکی را مورد هدف قرار بدهم پشت این درختچه ها موشک گذاری نموده پس از انهدام یک دستگاه تانک دوباره پشت یکی از درختچه ها می رفتم.
در آن روز ما با انهدام بیش از ۳۰ دستگاه تانک و نفربر دشمن، به طور کلی مانع پیروزی دشمن شدیم. همانطور که اطلاع دارید عملیات بیت المقدس مکمل عملیات فتح المبین بود در این عملیات در جبهه رقابیه تانک های منهدم شده در پیروزی ما تأثیر زیادی داشت.
خدا را شاکرم که تلاش من در جلوگیری از تصرف جاده اهواز ـ خرمشهر توسط دشمن تأثیر زیادی در روحیه رزمندگان داشت. زیرا با وجود اینکه تانکهای خودی حضور داشتند اما در فاصله دور تیراندازی می کردند. من با روشن شدن هوا با تمام سلاحهای ضدتانک تفنگ ۱۰۶ و موشک اندازهای تاو با سرعت تمام به جاده اهواز خرمشهر نزدیک شده و زمانی که دشمن در برد سلاحهایمان قرار گرفت به صورت دشتبان آرایش گرفته ضمن انهدام تانکهای دشمن مستقر در جاده آسفالته رعب و وحشتی که برای آنها به وجود آمد، تعدادی تانک و نفر بر را سالم رها کرده و بقیه با وحشت تمام جاده را رها کردند تا نیروهای پیاده خودی جاده را به تصرف درآورند. در عملیاتی دیگر با دو دستگاه موشک انداز تاو توانستیم در مدت کمتر از ۵ دقیقه تعداد ۹ دستگاه تانک دشمن را منهدم کنیم که از نظر تاکتیک نظامی غیرقابل تصور می باشد. در چند عملیات دیگر افتخار حضور داشتم و در طول جنگ تحمیلی به دریافت هفت درجه نائل شدم و شش بار نیز مجروح شدم.
گفتنی است به پاس دلاورمردی های این شکارچی تانک برابر دستور فرماندهی نیروی زمینی تندیسی در تیپ ۵۵ هوابرد شیراز با عنوان شکارچی تانک ساخته و پرده برداری شد


http://www.iran-newspaper.com/1381/810631/html/special2.htm

سوپر کبرا


 

با نگاهی به داخل کابین خلبان این پرندة سپاه تفنگداران دریایی آمریکا یعنی هلیکوپترAH_IJ ساخت شرکت هلیکوپترسازی بل در می یابیم که این هلیکوپتر یکی از پسرخاله های کم شباهت هلیکوپتر جنگ ویتنام یعنی هلیکوپتر کبرا می‌باشد.
در این مقاله با ویژگیهای پروازی این هلیکوپتر توسط خلبانی که با آن پرواز نموده آشنا می‌شویم : وقتی انسان بمدت 40 دقیقه با این هلیکوپتر پرواز می کند و هدایت آنرا بعهده می‌گیرد، احساسی حاکی از علاقمندی در وی نشأت می‌گیرد. باور نداشتم که چنین باشد. در مواجهه با چنین هلیکوپتری انسان نه تنها دستپاچه می شود که حتی احساس دلهره هم می‌کند. همه جای این هلیکوپتر مملو از سخت افزار است.
اما کار نیکو کردن از پر کردن است. این ضرب‌المثل را می‌توانیم در مورد رئیس خلبانهای آزمایشی شرکت هلیکوپترسازی بل تکسترون «« جان هونیکر»» بکار ببریم. بمن گفتند که هیچکس با این هلیکوپتر ««سوپرکبرا»» همانند او آشنایی ندارد.
وقتی برای انجام ارزیابی های پروازی این هلیکوپتر در ماه ژوئن وارد تأسیسات شرکت هلیکوپترسازی بل در ««فورت ورث»» تگزاس شدم دریافتم که هلیکوپترAH_IWرا بنام ««ویسکی»» هم می‌خوانند. سپاه تفنگداران دریایی امریکا این هلیکوپتر سوپرکبرا را برای تعقیب فرماندة مبارزان سومالی (محمدفرح‌عیدید) به بهانة تلافی مرگ 22 نفر از افراد پاکستانی حافظان صلح سازمان ملل در آن کشور برگزید.
توانایی های هلیکوپتر کبرا ( که تعداد زیادی از مدل AH-IJ آن در ناوگان هلیکوپتری ایران به پرواز درمی‌آید) به دوران جنگ ویتنام بازمی گردد. از آن روز تاکنون این هلیکوپتر راهی بس طولانی را پیموده است، بخصوص اینکه نیروی دریایی تصمیم گرفت ابتدا با استفاده از موتور‌های دوقلوی 400(PT-6 )-T ساخت شرکت پرات اندویتنی (هلیکوپتر AH-IJ و هلیکوپترAH-IT ) و سپس با نصب موتورهای 700-T ساخت شرکت جنرال الکتریک (هلیکوپترAH-IW )، آنرا به یک هلیکوپتر دوموتوره تبدیل نماید.


آنچه فاصله این هلیکوپتر را با بل تعیین می کند تغییر هلیکوپتر فوق با نصب موتور 700-T بر روی آن می‌باشد. موتور قبلی یعنی موتور400-T نمی توانست نیازهای وزنی و پروازهای این هلیکوپتر مجهز به سیستم موشکی ««تاو»» ( Tow ) را برآورده سازد. بنابراین هلیکوپتر ویسکی کبرا (AH-IW ) به موتور 700-T مجهز گردید. این هلیکوپتر با این موتور پرقدرت و با جعبه دنده ای با حداکثر قدرت 2032 اسب بخار می تواند تسلیحات سنگینتر از موشک های فوق، از جمله موشک لیزری «« هل فایر»»ساخت راکول را با خود حمل نماید.




توان بالای موتور، به این هلیکوپتر اجازه می دهد در ارتفاعی بمراتب بالاتر و در هوایی بمراتب گرمتر پرواز نماید. ویژگیهایی که در عملیات طوفان صحرا حیاتی بودن آن به اثبات رسید.
از لحاظ جنبه های خرید و فروش، تعداد 160 فروند هلیکوپتر ««ویسکی»» به خطوط پروازی سپاه تفنگداران دریایی آمریکا راه یافت و هیچگونه مانع مشهودی بر سر راه خرید نهائی 230 فروند از این ماشین پرنده ( برای نیروی مذکور ) وجود ندارد.
مقامات کمپانی بل حتی از توسعه و تکامل بیشتر این هلیکوپتر جنگی کهنه کار سخن می گویند. رئیس مهندسی هلیکوپتر کبرا ««جان نورول»» می گوید: ««روزی خواهد رسید که تمام تجهیزات داخل کابین خلبان و کمک خلبان این هلیکوپتر را کلا دیجیتالی نماییم.»»


[img]http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/img/daneshnameh_up/3قیف.jpg[/img]

یکی از قدمهای بعدی ما ««کبرا-2000»» نام دارد که شامل یک برنامه سیستم تسلیحاتی یکپارچه (EWS ) می باشد. این برنامه به این منظور طراحی گردیده تا کابین خلبان و کمک خلبان (متصدی اسلحه ) این هواپیما از حالت شلوغی فعلی خارج گردد. اگر مسائل و مشکلات بودجه ای وجود نداشته باشد، علاوه بر نصب سیستم تسلیحاتی یکپارچه پیشنهاداتی مطرح است که سیستم روتور این هلیکوپتر چهار ملخه و یا حتی این هلیکوپتر دو سرنشینه به یک هلیکوپتر جنگی تک‌سرنشینه تبدیل گردد.
وقتی که با هلیکوپتر ویسکی پرواز می کردم، بیشتر توجه خود را به ویژگیهای پروازی آن معطوف نمودم تا به تجهیزات داخل کابین ( که قراراست در معرض تعویض قرارگیرد ). با این همه انسان می تواند در کابین جلوی این هلیکوپتر بنشیند و تجهیزات نشانه روی موشکهای ««تاو»» (TSU ) موجو در آن (همان سخت افزار حجیمی که برای شلیک موشکهای ««هل فایر»» و ««سایدویندر»» بکار می رود) نظرش را بخود جلب نکند. این وسیله نشانه روی ترجیحاً برای شلیک مسلسل (توپ) چرخان و سه لوله ای 20 میلیمتری (197-M ) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.




از طرف دیگر کابین جلو دارای دو فرمان جانبی ««سایدآرم»» در سمت چپ و فرمان ««سایکلیک»» در سمت راست قراردارد. وقتی کمربند ایمنی و دریچة کاناپی کابین را بستم احساس کردم در داخل یک هواپیمای جنگنده تک سرنشینه قرار دارم.
بمن پیشنهاد کردند تا سیستم نشانه روی ««تو»» (TOW ) را که دارای تعادل ژیروسکوپی می باشد بکار اندازم. هنگامی که هلیکوپتر از روی زمین بلند می شد و با زاویة 90 درجه دور می زد علامت (خط) نشانه روی داخل دستگاه (دوربین ) را بر روی یکی از اشیایی که در آن حوالی بود میزان کردم و آن را هدف گرفتم. وقتی از قسمت چشمی دستگاه نگاه می کردم بسیار شگف زده شدم چرا که هلیکوپتر به جهتی دیگر می رفت ولی دستگاه نشانه روی (TSU ) همچنان هدف را نشانه گرفته بود.



هنگام پرواز احساس سفتی غیرمعمول در فرمان کلکتیو می کردم. این نیروی مقاوم مخصوصاً به این فرمان داده شده تا ارتباط نزدیکی بین عملکرد موتور و مشخصه های پروازی آن برقرارگردد. بعد از اینکه یکی دوبار به یکی از میدان های آن حوالی نزدیک شدیم تصمیم گرفتم هدایت آنرا بعهده بگیرم. احساس کردم هلیکوپتری قابل انعطاف و چالاک است، عکس العملی که در مقابل فرامین نشان می داد بیانگر دقت بالای ماشین پرنده ای بود که برای مأموریتهای تهاجمی طراحی شده‌است.
دستگاه کنترل ارتعاش ««فعال»» ( سیستمس که ارتعاشات حاصل از ملخ را مستهلک می سازد) وظیفه خود را بخوبی انجام می داد و لرزشهای حاصل از ملخکهای (باپهنای) 33 اینچی(84 سانتی متری) این هلیکوپتر را مستهلک می نمد. این لرزشها از ویژگی ذاتی هلیکوپترهای دوملخه (تک روتوره) می‌باشد و از نوع ارتعاشات ««دوبار لرزش در هر دوران»» بحساب می آید. این دستگاه دارای وزنی معادل 51 پاوند(23 کیلوگرم) می باشد که با نیروی الکتریکی در مسیری منحنی شکل جابجا می شود تا در سیکل چرخشی ملخ لرزش را در نقطة صحیح آن خنثی نماید.
دستگاه کنترل ارتعاش هلیکوپتر سوپر کبرا حتی در سرعتهای نسبتاً زیاد نیز پروازی نرم و راحت را برای انسان فراهم می سازد. من از نظر احساس لرزش در روی صندلی هلیکوپتر می توانم مشخص کنم که سرعت مستقیم هواپیما باید بین 120 تا 130 نات می باشد ( سرعت تصحیح نشدة هوا یا هواپیما که سرعت سنج نشان می دهد). آگر سرعت تصحیح نشدة هوا (هواپیما) از این فراتر رود هلیکوپتر شروع به لرزش ( با فرکانس بالا) خواهد نمود. اما در هلیکوپتر ««ویسکی»» چنین نبود. وقتی به پانل ادوات جلوی خود نگاه کردم دیدم عقربة سرعت سنج روی 160 نات قراردارد.



علاوه بر مسئله سرعت، موضوع قدرتی است که موتور این هلیکوپتر دارا می باشد، ما با خاموش کردن یک موتور توانستیم با سرعت 1500 پا در دقیقه اوج بگیریم. باید خاطرنشان کنم که پرواز را در تگزاس آنهم در ماه ««ژوئن»» (تیرماه) انجام می دادیم. درجه های این هلیکوپتر نشان می دهد که محدودة گشتاور پیچشی (ترک) موتور بمراتب از محدودة جعبه دندة اصلی هلیکوپتر فراتر می رود، بهمین دلیل است که وجود یک مکانیزم محدودکنندة گشتاوری پیچشی در هلیکوپتر اجباری می باشد.
««هونیکر»» هنگامی که با یک موتور خاموش به پرواز نمایشی خود ادامه می داد، توانائی روشن کردن مجدد موتورها و هم آهنگی مداوم موتورهای این هلیکوپتر را ( وقتی موتور خاموش مجدداً روشن و وارد مدار گردید) نیز برای ما بنمایش گذاشت.
««هونیکر»» برای اینکه نشان دهد سیستم موتورهای ««الاکلنگی»» (تک روتوره و دوملخه) هلیکوپترهای کمپانی بل دارای قابلیت مانور بیشتری نسبت به یک سیستم روتور صلب می باشد، شروع به دور زدن های تند و دور زدن در پروازهای صعودی و نزولی نمود و مانورهای برگشتی تهاجمی به هدف را به نمایش درآورد.

عدم مشکل جی منفی
پرواز کاملا نزدیک به سطح زمین با این هلیکوپتر چگونه است؟
آیا می‌توان با این هلیکوپتر دوملخه خطر وارد آمدن ««جی منفی) را پذیرفت؟
آیا در این صورت هلیکوپتر به نقیصة ««کوبش دیرک عمودی روتور»» دچار نمی شود؟
در پاسخ به این سئوالات هونیکر میگوید: ««برای اجتناب از این نقیصه شما در تمام طول پرواز باید بار(آیرودینامیکی) روتور را حفظ کنید و انجام این کار چندان هم مشکل نیست. در هلیکوپترهای خانوادة کبرا هرگز کسی مشکلی بنام ««بارهای جی منفی»» نخواهد داشت.
وی برای اثبات این مدعا هلیکوپتر را با سرعت زیاد از میان دره های کوچک و درختان بصورت مارپیچی عبور داد و سپس مانور جنگ های هوا به هوا را بمرحلة اجرا گذاشت.
برای شبیه سازی جنگ هوابه هوا سیستم موشکی ««سایدویندر»» هلیکوپتر (ویسکی) را برروی یک هواپیمای ««توین استار»» اجرا نمود.
در تمام طول پرواز یکساعتة خود تقریباً بطور مداوم ««جی»» فوق العاده زیادی را بر هلیکوپتر وارد می کردیم. اما ««هونیکر»»، این هنرمند هلیکوپترهای تهاجمی، همیشه حقه ای را بکار می بست و در این نمایش پروازی برتری خود را به اثبات می رساند. بنابراین، این بار مانوری را به مرحله اجرا گذاشت که در آن معمولا خلبان باید برای فرار از موشک تعقیب کنندة تشعشعات مادون قرمز(برای فرار از مورد اصابت قرارگرفتن)، چنین مانوری را انجام دهد. در ارتفاع دوهزار پایی هر دو موتور را خاموش نمود تا هرگونه علایم گرمایی را (که موجب تعقیب موشک فرضی مذکور بسمت هلیکوپترها می باشد) از بین ببرد و سپس شرع به مانور فرار از معرکه نمود و تقریباً با شدت زیاد اقدام به شیرجه ( فرود) هلیکوپتر نمود. یستم هشداردهندة صوتی بطور اضطراری خاموش بودن موتور را اعلام می نمود. بسرعت فرود می امدیم، مبهوت برروی صندلی خود نشسته بودم و زمین اطراف ما بزرگتر و بزرگتر می شد. آنگاه هونیکر بدون هیچگونه هشداری به موتور قدرت داد تا به حد طبیعی سرعت دورانی روتور هلیکوپتر برسد و سپس هلیکوپتر را از حالت شیرجه ای دراورد و آنرا تراز نمود. تمام این عملیات برای من نمایشی جالب بود.

The H-1 program upgrades the US Marine Corps fleet of AH-1W Super-Cobra and the UH-1N utility helicopters.
مشخصات فنی هلیکوپتر سوپرکبرا



موتور: دو دستگاه موتور، ساخت جنرال الکتریک مدل 401-700-T
حداکثر قدرت مداوم موتور: 1437 اسب بخار ( 1071 کیلووات )
ظرفیت مخازن سوخت داخلی: 2081 پاوند (4627 کیلوگرم )
وزن خالی هلیکوپتر: 10200 پاوند (6690 کیلوگرم )
حداکثر میزان اوج گیری: 2090 پا در دقیقه (637 متر در دقیقه)
سرعت مستقیم: 132 نات
سقف پرواز ایستا ( با استفاده از اثر بالشتکی هوا بر روی زمین) 8100 پا
برد پروازی : 318 مایل دریایی
مداومت پروازی: 2/3 ساعت




منبع: مجله صنایع هوایی

هلیکوپتر SUPER FRELON فرانسه (کوتاه و گذرا)

بنام خدا
ساخت:فرانسه
تاریخ ساخت:1965 میلادی
تولید انبوه:1966 میلادی
کاربرد:امداد و نظامی
وزن:13 تن
طول:70/6 متر
سرعت:270 کیلومتر
نوع رادار:ORB-42 و قابلیت GPS  و دید در شب
کشورهای استفاده کننده:فرانسه و عراق و اسراییل و لیبی و چین و زایر
اینم عکساش






 

منبع:انجمن هوافضا

کمک نیروی هوایی امریکا به عراق برای خرید شش فروند هواپیما

 

نیروی هوایی امریکا به عراق برای خرید شش فروند هواپیمای مسافربری و شناسایی کمک می­کند.


مرکز سیستمهای هوانوردی در اوهایو با عراق برای خرید پنج هواپیمایBeechcraft King Air 350  و یک هواپیمای سبک مسافربری King Air 350 قراردادی می­بندد.


هواپیمای توربوپراپ فوق دارای 47 فوت طول است و توان حمل ۹ نفر مسافر را دارد. پنج هواپیمای دیگر نیز می­توانند پروازهای شناسایی و نظارتی داشته یاشند.


دولت عراق 132.2 میلیون دلار برای این هواپیماها به شرکت هواپیمایی ریثون پرداخته است. هواپیماها در اواخر سال 2007 و اوایل سال 2008 تحویل داده خواهند شد.


در سالهای گذشته ارتش عراق وابسته به هواپیماهای اهدای نیروی هوایی امریکا مانند هرکولس C-130E بود. اما از سال گذشته اقدام به خرید هواپیما و هلی کوپتر کرده است.


هم اکنون نیروی هوایی عراق دارای سه فروند C-130E،‌ ده فروند هلی­کوپتر Mi-17 و 18 فروند هواپیمای بال ثابت کوچک  و 800 نفر نیروی انسانی است.


http://www.airforcetimes.com/


به زودی: افتتاح پیشرفته ترین سیستم راداری کشور در کیش

پیشرفته ترین سیستم راداری در کیش به بهره برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بندرگاه و فرودگاه کیش گفت: همزمان با عید سعید غدیر خم، بهره برداری از پیشرفته ترین سیستم راداری کشور در جزیره کیش به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرگزای فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهدی چمن زاد افزود: صبح سه شنبه 19 دی ماه جاری پیشرفته ترین سیستم راداری کشور با حضور رحمتی وزیر راه و ترابری و برخی مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه با مجهز شدن فرودگاه بین المللی کیش به رادار اپروج ضریب ایمنی فرودگاه این جزیره فوق العاده افزایش خواهد یافت تصریح کرد: بخش وسیعی از فضی منطقه جنوب و مناطق همجوار تحت پوشش رادار مذکور قرار می گیرد.

چمن زاد همچنین خاطرنشان کرد: افزایش سطح ایمنی برای نشست و برخاست هواپیما، ارتقای سطح سلامتی پرواز، نظارت بیشتر بر کنترل مراقبت پرواز و ارائه خدمات بهتر در شرایط نامناسب جوی و کنترل بهتر ترافیک فرودگاه کیش از جمله دلایل فنی و عملیاتی نصب رادار مذکور است.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بندرگاه و فرودگاه کیش رادار اپروج از شرکت تالس فرانسه خریداری شده و هزینه آن به بیش از 8 میلیون دلار می رسد.
فرودگاه کیش یکی از پیشرفته ترین و زیباترین فرودگاه های کشور است که روزانه با پذیرش بیش از 65 پرواز داخلی و خارجی جزو سومین فرودگاه پرتردد کشور محسوب می شود.

اولین نمایش عمومی جنگنده چینی

هواپیمای جنگنده نسل جدید و بومی چین جیان-10 Jian-10 روز جمعه در پکن کار خود را آغاز کرد. یک فیلم پنج دقیقه‌ای چگونگی نشست و برخواست، شلیک موشک و پرواز جمعی این هواپیما را به تصویر کشید. همچنین شرکت صنایع هوایی چین 1 China Aviation Industry Corporation I (AVIC I) که هفت سال برای توسعه این هواپیمای جنگنده، موتور توربوفن تای‌هانگ Taihang و موشک هوابه‌هوای نسل جدید آن وقت صرف کرده است از مدل تک سرنشین Jian-10 پرده‌برداری کرد. این هواپیمای چند منظوره در دو مدل تک سرنشین و دو سرنشین تولید شده است. به گفته گنگ روگوانگ، قائم مقام شرکت AVIC I چین چهارمین کشور دنیاست که خود به تنهایی جنگنده‌ای پیشرفته با موتور و موشک تولید می‌کند.


جنگنده Jian-10 و موتور توربوفن تای‌هانگ هر دو نوید بخش نسل سوم از جنگنده‌ها و موتورهای چین می‌باشند. به گفته ناظران خارجی عملکرد این جنگنده با جنگنده‌های نسل چهارم ایالات متحده قابل قیاس نیست اما طراحی پایه و ابزارآلات بومی آن با جنگنده‌های متداول غرب قابل مقایسه است.


موشک هوابه‌هوای جدید نیروی هوایی چین از نسل چهارم است و توانایی انهدام اهداف در خارج از محدوده دید و حمله همزمان به چند هدف را دارا می‌باشد و بعد از شلیک احتیاجی به هدایت ندارد.


شرکت AVIC I مهمترین تولیدکننده هواپیما در چین است که درسال 2006 26/10 میلیارد دلار درآمد داشته است. این شرکت تا کنون 1500 هواپیما، 50000 موتور هواپیما و بیش از 10000 موشک تولید کرده است.


www.english.people.com.cn


واکنش روسیه به تحریم شرکت‌های روسی

روسیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه برخی شرکت‌های روسی را، که واشنگتن می‌گوید در برنامه‌های تسلیحانی ایران و سوریه همکاری کرده‌اند، غیرقانونی و بی‌پایه خوانده است.

به گزارش «بی.بی.سی»، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه 6 ژانویه (شانزدهم دی ماه) در واکنشی انتقادی نسبت به اقدام دولت آمریکا اعلام کرده است: این اولین بار نیست که ایالات متحده به اقدامات غیرقانونی متوسل می‌شود تا قوانین داخلی خود را بر شرکت‌های خارجی تحمیل کرده و آنها را وادار به تبعیت از مقررات آمریکا کند.

واشنگتن روز جمعه از اعمال تحریم علیه 23 شرکت خارجی از جمله آنها شرکت‌های روسی، چینی و کره شمالی که به گفته مقام‌های آمریکایی با برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی ایران و سوریه همکاری کرده‌اند، خبر داد.

این تصمیم دولت آمریکا، واکنش تند دولت روسیه و انتقاد شرکت‌هایی نظیر شرکت دولتی روسوبورون اکسپورت را (Rosoboron export)، که از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان به شمار می‌رود، برانگیخت.

وزارت امور خارجه روسیه گفته آمریکا پیش از این نیز چنین تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های روسی (مثل شرکت هواپیماسازی سوخوی) اعمال کرده بود که در نهایت مجبور به لغو آنها شد، اما یک بار دیگر این «دور باطل» را تکرار کرده است.

شرکت‌های روسی «روسوبورون اکسپورت» و «سوخوی» پیش از این در تابستان سال گذشته میلادی (اوت 2006) نیز از سوی آمریکا تحریم شده بودند.

بیانیه وزارت خارجه روسیه نوشته در نهایت همه این تصمیمات مشکل داخلی مقام‌های آمریکایی است و افزوده: این اقدام‌های حکومت آمریکا که با انگیزه سیاسی انجام می‌شود، هم این کشور و هم شرکت‌های آمریکایی را از همکاری با شرکت‌های پیشرو ما محروم می‌کند. این چیزی است که در زبان تجارت و بازرگانی به آن، موقعیت از دست رفته می‌گویند.
منبع:بازتاب

ساندی تایمز : اسرائیل در حال آماده سازی برای حمله هسته ای به ایر

ادعای ساندی تایمز : اسرائیل در حال آماده سازی برای حمله هسته ای به ایران است
جنگ تبلیغاتی و روانی رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران همچنان ادامه دارد و در این چارچوب یک روزنامه انگلیسی در همسویی با این تحرکات ادعا کرد که اسرائیل در حال آماده سازی و آموزش نیروهای خود برای حمله هسته ای به ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه ساندی تایمز، دو اسکادران ویژه از نیروی هوایی اسرائیل در حال آموزش به منظورحمله هسته ای به تاسیسات هسته ای ایران هستند.

بر همین اساس حمله به تاسیسات نطنز، اراک و اصفهان در راس برنامه های رژیم صهیونیستی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ساندی تایمزبه نقل از مقامهای موساد( سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) ادعا کرد که در صورت صدورمجوز و چراغ سبز، تاسیسات ایران مورد حمله قرار می گیرد. 

به ادعای این روزنامه، بمب هایی که قرار است برای حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد؛ یک پنجم قدرت بمب های مورد استفاده در ژاپن( در جنگ جهانی دوم) را داشته و با لیزر هدایت می شوند.

در ادامه این گزارش تحریک آمیز ادعا شده است : تاسیسات ایران ابتدا با بمب های معمولی که با لیزر هدایت می شوند، هدف قرار گرفته وسپس بلافاصله از بمب های هسته ای برای تخریب کامل این تاسیسات استفاده می شود.

این روزنامه به نقل از مقامهای بلند پایه موساد نوشت : از آنجایی که تاسیسات ایران با استفاده از تجهیزات و مصالح بسیار قوی ساخته شده استفاده از بمب های معمولی برای تخریب آنها مناسب نیست؛ به همین منظور استفاده از بمب های هسته ای در دستور کار قرار گرفته است.

این روزنامه درادامه نوشت : اسرائیل در صورتی به ایران حمله می کند که آمریکا از این حمله حمایت کند؛ درهمین راستا ملاقات های زیادی بین مقامهای آمریکایی واسرائیلی انجام شده و درصورتی که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند؛ آنگاه آمریکا برای جلب موافقت سایر کشورها برای حمایت از حمله اسرائیل به ایران وارد عمل می شود.

این روزنامه غربی دراین گزارش مدعی است که خلبان های اسرائیلی برای گذراندن آموزش های ویژه به تنگه جبل الطارق منتقل شده اند تا آموزش های لازم برای انجام پرواز 2000 مایلی به ایران را پشت سر بگذرانند.

درادامه این گزارش ادعا شده است : اسکادران های ویژه اسرائیل در پایگاه هوایی این رژیم در جنوب تل آویو تحت آموزش قرار گرفته وآموزش این نیروها زیرنظرسرلشگر "الیزر شکدی" ازفرماندهان نیروی هوایی این رژیم انجام می شود. درهمین راستا  کارشناسان آمریکایی معتقدند که بعید است پنتاگون استفاده از بمب های هسته ای را تائید کند.

به گفته کسانی که در جریان جزئیات این طرح اسرائیل قرار دارند؛ رژیم صهیونیستی برای این حمله نقشه های مختلفی را پیش رو دارد و یکی از آنها استفاده از حریم هوایی ترکیه است. درهمین راستا چندی پیش یک ژنرال اسرائیلی اظهارکرده بود که تل آویو باید آمریکا را علیه ایران تحریک کند و این مسئله برای موجودیت این رژیم حیاتی است.

"عودد تیرا"  گفته بود:"یک حمله از سوی آمریکا به ایران برای ادامه حیات اسرائیل ضروری است و ما باید با لابی گری حزب دموکرات و سردبیران روزنامه ها، به آنها (آمریکاییها) کمک کنیم تا این شیوه را در پیش گیرند.

رئیس سابق افسران توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی گفته بود: ما نیاز به انجام این داریم تا به این وسیله ایران را برای دو حزب آمریکا به مسئله تبدیل کنیم و نباید آن را با شکست در عراق مرتبط کنیم.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران همچنان برنامه هسته ای صلح آمیز خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی با هدف دستیابی به انرژی صلح آمیز دنبال می کند و در عین حال درباره هرگونه تهدیدهای خارجی و حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل و پاسخ کوبنده خود به این حملات هشدار داده است.

در واکنش به ادعای روزنامه ساندی تایمز ؛
اسرائیل تصور حمله به ایران را مضحک خواند / یک مقام صهیونیستی : راه حل ما اعمال تحریمها علیه ایران است
رژیم صهیونیستی با اطلاع از قدرت بالای پاسخ ایران به هر گونه تجاوز این رژیم،گزارش یک روزنامه انگلیسی مبنی بر آماده شدن این رژیم برای حمله به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران را پوچ و بی اساس خواند .

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود؛ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت : این اطلاعات پوچ و بی اساس در روزنامه ای منتشر شده است که در گذشته نیز خود را با تیترهای احساس گرایانه که در پایان چیزی در برندارد، معروف کرده است.

وی افزود: " تصورحمله اتمی ما علیه ایران و به علاوه اینکه ما آن را از قبل، در یک روزنامه خارجی فاش کنیم ، بسیار مضحک است ".

این مقام اسرائیلی همچنین خاطرنشان کرد:" سیاست اسرائیل درباره این موضوع که به وسیله آریل شارون نخست وزیر سابق و جانشینش ایهود اولمرت توصیه شد، تغییر نکرده است و اسرائیل نیز برنامه ای برای حمله نظامی به ایران ندارد. " وی تصریح کرد:" راه حلی که ما همراه با جامعه بین المللی توصیه می کنیم؛ اعمال تحریمها علیه ایران است ".

روزنامه ساندی تایمز درشماره امروز خود به نقل از منابع نظامی اسرائیل ادعا کرد که اسرائیل در نظر دارد با استفاده از بمب های هوشمند هسته ای به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران حمله کند . مشابه همین گزارش نیزآوریل سال گذشته درمجله نیویورکرنیز به چاپ رسید .

سیمورهرش روزنامه نگار مشهور آمریکایی دراین گزارش نوشت که آمریکا درنظر دارد به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند ، اما کاخ سفید آن را رد کرد .

در واکنش به ادعای روزنامه ساندی تایمز ؛
اسرائیل تصور حمله به ایران را مضحک خواند / یک مقام صهیونیستی : راه حل ما اعمال تحریمها علیه ایران است
رژیم صهیونیستی با اطلاع از قدرت بالای پاسخ ایران به هر گونه تجاوز این رژیم،گزارش یک روزنامه انگلیسی مبنی بر آماده شدن این رژیم برای حمله به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران را پوچ و بی اساس خواند .

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود؛ در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت : این اطلاعات پوچ و بی اساس در روزنامه ای منتشر شده است که در گذشته نیز خود را با تیترهای احساس گرایانه که در پایان چیزی در برندارد، معروف کرده است.

وی افزود: " تصورحمله اتمی ما علیه ایران و به علاوه اینکه ما آن را از قبل، در یک روزنامه خارجی فاش کنیم ، بسیار مضحک است ".

این مقام اسرائیلی همچنین خاطرنشان کرد:" سیاست اسرائیل درباره این موضوع که به وسیله آریل شارون نخست وزیر سابق و جانشینش ایهود اولمرت توصیه شد، تغییر نکرده است و اسرائیل نیز برنامه ای برای حمله نظامی به ایران ندارد. " وی تصریح کرد:" راه حلی که ما همراه با جامعه بین المللی توصیه می کنیم؛ اعمال تحریمها علیه ایران است ".

روزنامه ساندی تایمز درشماره امروز خود به نقل از منابع نظامی اسرائیل ادعا کرد که اسرائیل در نظر دارد با استفاده از بمب های هوشمند هسته ای به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران حمله کند . مشابه همین گزارش نیزآوریل سال گذشته درمجله نیویورکرنیز به چاپ رسید .

سیمورهرش روزنامه نگار مشهور آمریکایی دراین گزارش نوشت که آمریکا درنظر دارد به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند ، اما کاخ سفید آن را رد کرد .

Il-14

تاریخچه هواپیما :هواپیمای Il-14 هواپیمای مسافربری کوچکی بود که برای جایگزینی با داگلاس DC-3 و هواپیمای روسی Li-2 در نظر گرفته شده بود. همانند بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر دنیا، سیستم ترابری هوایی اتحاد جماهیر شوروی به مدل های DC-3/C-47 و Li-2 که نمونه روسی آن بود وابستگی زیادی داشت. در اواخر دهه های 1940 و اوایل دهه 1950، شرکت آئروفلوت در خواستی را برای جایگزینی مدل های DC-3 و Li-2 ارائه کرد. ایلیوشین در پاسخ به این نیاز٬ هواپیمایی دو موتوره با ظرفیت حداکثر 27 صندلی را طراحی کرد. این هواپیما Il-12 نامیده شد. از توسعه طرح پایه Il-12، مدلی حاصل شد که Il-14 نام گرفت. یکی از مشخصه های اصلی این نمونه مدل بال آن بود که در افزایش کارایی آیرودینامیکی هواپیما نقش به سزایی داشت. همچنین از موتورهای قدرتمند Shvestov در این هواپیما استفاده شده بود. مطابق برنامه قرار بود ایلیوشین 14 که ناتو آن را کریت نامید در سال 1954 یا 1955 وارد خدمت شود. از مدلهای اولیه که طراحی شد Il-14P بود که توانایی حمل 18 مسافر را داشت. اما دو سال پس از ورود به خدمت ظرفیت اکثر آنها به 24 صندلی افزایش یافت. در سال 1956 مدل Il-14M با اندکی کشیدگی ساخته شد. Il-14M ابتدا برای 24 سرنشین طراحی شد اما بعدا گنجایش هواپیما به 36 نفر افزایش یافت. مدل باری ایلیوشین نیز Il-14T نام داشت. هر چند بعدها بسیاری از انواع Il-14 به مدل باری تبدیل شدند. به طور کلی تغییرات Il-14 در دوران تولید آن بسیار کم بوده است. علاوه بر تولید Il-14 در روسیه٬ این هواپیما در آلمان شرقی نیز تولید شد.

 

مشخصات فنی :

موتور:
دو موتور شتسوف ASH-82T

بیشترین رانش موتور:
1,415kW معادل 1,900shp

عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 350km/h
سرعت کروز اقتصادی: 320km/h
برد:
400km معادل 215nm با بیشترین بار مفید
1,750km معادل 945nm با بیشترین سوخت
ارتفاع پروازی: 24,200ft

اوزان:
وزن خالی: 12,600kg معادل 27,780lb
بیشترین وزن برخاستن: 17,500kg معادل 38,580lb

ابعاد:
طول: 22.31m معادل 73ft
ارتفاع: 7.80m معادل 25ft
دهانه بال: 31.70m معادل 104ft
مساحت بال: 100m² معادل 1,076sq ft

گنجایش:
مسافران: دارای ظرفیت 18 تا 24 صندلی در مدل Il-14P و 24 تا 36 صندلی در مدل Il-14M

سفارش و تولید:
در حدود 1276 فروند از انواع مختلف Il-14 ساخته شده است.