مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هواپیمای C-130J برای عملیات جهانی مناسب نیست

براساس یکی از گزاشهای آزمایش تسلیحات پننتاگون، هواپیمای ترابری C-130J به علت وجود نقص در سیستم دفاع موشکی خود برای عملیات جهانی مناسب نیست. براساس این گزارش سیستم دفاع موشکی این هواپیما در مقابل موشکهای ضدهواپیمایی که هم‌اکنون در عراق توسط شورشیان بکار می‌رود مشکلی ندارد اما در مقابل سیستمهای پیشرفته‌تر نظیر آنچه در اختیار چین، کره شمالی و ایران است آسیب‌پذیر بوده و استفاده از آن با خطر همراه است.


مشکل دیگری که به این هواپیما وارد است عدم توانایی انداختن چترباز در پرواز جمعی است زیرا به خاطر مسائل ایمنی، در زمانی که فاصله هواپیماها از حد معینی کمتر باشد دریچه خروج هواپیما باز نمی‌شود. همچنین در این گزارش آمده که یکی از سیستمهای هشدار دهنده این هواپیما بعضاً بی‌دلیل اخطار می‌دهد.


هم اکنون چهار فروند از این هواپیما در عراق می‌باشند.


سال گذشته نیروی‌هوایی ایالات متحده این هواپیما را از نظر عملیاتی توانمند ارزیابی کرد. قرار است تا سال 2008، 60 فروند C-130J جدید به ارزش 4 میلیارد دلار به نیروی هوایی تحویل شود. همچنین تا پیش از این پنتاگون اجازه خرید 30 فروند دیگر تا سال 2013 را نیز داده بود. با این گزارش احتمال دارد در تعداد سفارشهای تغییر ایجاد شود.


www.aero-news.net


مصاحبه یک نشریه ایتالیایی با انوشه انصاری نخستین زن جهانگرد فضای

 


 انوشه انصاری  نخستین زن جهانگرد که به فضا سفر کرد درمصاحبه با یک هفته‌نامه ایتالیایی گفت  به عنوان اولین جهانگرد فضایی ایرانی به سیاستمداران توصیه می‌کنم که در مدار زمین چرخی بزنند.
نشریه مگزین  ضمیمه هفتگی روزنامه کوریره دلاسرا درآخرین شماره خود در گزارشی می‌نویسد : انوشه انصاری نخستین فضانورد ایرانی تبار و اولین زنی است که به‌هزینه شخصی خود عازم فضا شده است. این خانم۴۰ساله متولد ایران ، تاجر و میلیاردر است و در سپتامبر گذشته با صرف۲۳میلیون یورو موفق شد به فضا برود.


انصاری در سال۱۹۸۴از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و پس ازایجاد یک شرکت ارتباطات و مخابرات به همراهی شوهرش در سال۱۹۹۳به ثروت و شهرت رسید.


انصاری که مورد علاقه فراوان زنان جوان ایرانی قرار دارد، می‌گوید : من با دو پرچم ایران و آمریکا به فضا رفتم. قصد داشتم به‌مردم نشان دهم که بر خلاف آنچه می‌گویند در ایران همه چیز بد نیست .


اکثرایرانی‌های مهاجر درآمریکا شدیدا برای پنهان کردن هویت خود تلاش می‌کنند و به دلیل مشکلات سیاسی بین دو کشوراز ایرانی بودن خود خجالت می کشند.


انصاری می‌افزاید : به‌اعتقاد من اینها افرادی بزدل و فرصت طلب هستند.


وی در خصوص بحران در روابط ایران و آمریکا نیز گفت : تنش‌های موجود مرا نگران می‌کند واگر مساله حل نشود ، شمار زیادی از افراد بیگناه قربانی خواهند شد.


بنوشته مگزین انصاری در ادامه تاکید می‌کند که  غرب باید از مخالفت با مباحثی مانند حجاب اسلامی دست بر دارد ، اما فمینیست‌های ایرانی از انصاری انتقاد کرده و می‌گویند که او می‌توانست۳۰میلیون دلار هزینه سفر فضایی خود را صرف کمک به زنان تنگدست کشورش کند.


www.irna.ir


بازتاب های اقدامات جسورانه چینی ها

موشک فضایی چین تکنولوژی ساده‌ای داشته است

لندن- به گفته متخصصین، فنآوری موشکی که چین برای انهدام یک فروند ماهواره هواشناسی خود در ارتفاع 800 کیلومتر زمین استفاده کرد ساده بوده است. به گفته خانم لارا گرگو از اتحادیه دانشمندان متعهد در کمبریج در ایالت ماساچوست، فنآوری این کار پیچیده نیست و مانند شلیک موشک به یک هدف زمینی است. به گفته وی این فنآوری در اختیار بسیاری از کشورها هست. پیش از چین فقط ایالات متحده و روسیه این کار را انجام داده بودند.


به گفته خانم گرگو، فنآوری موشکهای ضدماهواره براساس انرژی جنبشی است؛ به این معنی که هیچ کلاهک انفجاری بر روی موشک قرار ندارد و هدف صرفاً در اثر سرعت بالای برخورد با موشک از بین می‌رود.


وی گفت:«اصولاً هر کشوری که بتواند یک ماهواره در مدار قرار دهد می‌تواند آنرا منهدم هم بکند.»


به گفته وی راکت مورد استفاده احتمالاً یک موشک بالستیک میانبرد بوده است. تنها مشکل در این بین چگونگی مورد اصابت قرار دادن یک ماهواره به عرض 5/1 متر در آن ارتفاع است. به گفته این متخصص هدایت صرف از زمین برای اینکار کافی نیست و موشک می‌بایست تا زمان برخورد به نحوی از هدف اطلاعاتی را به زمین مخابره کند و مسیر خود را تصحیح کند.


«با توجه به سرعت بسیار بالای موشک و ماهواره، یک وزنه 10 کیلوگرمی هم می‌تواند باعث از بین رفتن ماهواره شود. این راه ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای از بین بردن ماهواره است. با این حال زباله‌های بجا مانده از این برخورد بسیار مخاطره آمیز است.»


www.dailyindia.com


نصب بمبهای 15 تنی بر روی بی-2

محققین نیروی هوایی ایالات متحده در حال بررسی چگونگی نصب بمب جدید ماپ Massive Ordnance Penetrator بر روی بمب‌افکن بی-2 هستد. این سوپربمب ضد سنگر با حدود 15 تن وزن می‌تواند اهدافی را که در زیر بتون مسلح قرار گرفته‌اند و به شدت محافظت می‌شوند از بین ببرد.


مرکز تجهیز هوایی نیروی هوایی در پایگاهی در فلوریدا، دیروز اعلام کرد که به دنبال شرکتی است که بتواند از این پروژه حمایت کند. این پروژه با توجه به تنشهای روزافزون ایالات متحده با کشورهایی نظیر ایران و کره‌شمالی اهمیت زیادی پیدا کرده است.


بمب ماپ با طولی بیش از شش متر و وزن 15 تن، 6 تن مواد منفجره بسیار قوی حمل می‌کند. این بمب که در رده سلاحهای متداول طبقه‌بندی می‌شود طوری طراحی شده که از هر سلاح ضدسنگر اتمی نفوذ بیشتری داشته باشد.


www.air-attack.com


ایران در مرز خود با عراق آرایش جنگی گرفت

روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن، از چند سورتی پرواز هواپیماهای جنگنده آمریکایی بر فراز مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق خبر داد.    
به گزارش خبرگزاری فارس، این روزنامه با اشاره به اینکه احتمال وخامت اوضاع در مرز کردستان هر لحظه افزایش می‌یابد، نوشت: 150 نیروی ایرانی نیز به مرز کردستان عراق اعزام شده‌اند.
منابع مطلع در استان سلیمانیه عراق و فرمانداری بنجوین در مرز ایران نیز از افزایش تحرکات نظامی ایران در مرز کردستان خبر می‌دهند.
این منبع با اشاره به اینکه تا کنون 150 نیروی تازه‌نفس ایرانی به مرز باشماخ اعزام شده‌اند، مدعی شد: پادگان‌های ایران در مناطق باشماخ و برده‌رش تقویت شده و نیروهای اضافی به پشتیبانی انواع سلاح‌های سبک و سنگین به منطقه اعزام شده‌اند.



منبع خبر: تیک آف

بویینگ 707

بویینگ 707 هواپیمایی با موتورهای جت برای مسیرهای نسبتا طولانی با قابلیت حمل بالای مسافر و کارایی اقتصادی مناسب است.
عرضه این هواپیما تحولی عظیم در صنعت هواپیماهای مسافری به حساب می آید همچنین 707 را می توان آغاز گر تسلط بویینگ بر بازار هواپیماهای جت نامید.مشخصه های موتور جت این هواپیما امکان استفاده هر چه بهتر آن در شرکت های هواپیمایی فراهم نمیود.بویینگ تصمیم به گسترش هواپیمای 707 به عنوان هواپیمایی با وظایف ترابری(نظامی)نمود که قابلیت بویینگ سوخت رسانی به هواپیماهای نظامی را نیز داشت در این حال تبدیل این نوع از b707 به نمونه مسافربری آن به آسانی صورت می گرفت.این نمونه از هواپیما نظامی 707
در 16 جولای 1954 به پرواز در آمد در این زمان ارتش آمریکا سفارش نمونه ای بزرگتر با بدنه عریض تر از این هواپیما(مدل kc-135)جهت مقاصد ترابری نظامی و سوخت رسانی برای به خدمت گرفتن در نیروی هوایی این کشور را داد که بیش از 800 فروند از این مدل ساخته شد.
در ابتدا بویینگ قصد فروش هواپیمای 707 با همین اندازه به شرکت های مسافربری را داشت اما شرکت های هواپیمایی اصرار به ساخت هواپیمایی بزرگتر که شرکت هواپیماسازی douglas قول ساختنش را به آنان داده بود داشتند(این هواپیما بعد ها به نام(DC-8 ساخته شد)سرانجام شرکت بویینگ تصمیم به طراحی 707 به عنوان هواپیمایی بزرگتر با بدنه سبک تر و عریض تر گرفت که اولین محصول ان تحت مدل 120-707 در سال 1957 به پرواز در آمد و سرویس دهی رسمی آن به شرکت های هواپیمایی از یک سال بعد آغاز شد.توسعه بویینگ 707 با تولید مدل 120-707 و نیز تولید محدود 220-707 آغاز شد و پس از تولید انبوه مدل 320-727 انجام گرفت که در طول هواپیما و فاصله دو سر آن نسبت به مدل های قبلی بیشتر شده بود.

مشخصات فنی
بویینگ 120-707 دارای چهار موتور jt3d-1 pratt whitney و مدل 320-707 از چهار موتور jt3d-7s pratt whitney استفاده می کند که با ظرفیت کامل بار و مسافر قابلیت پرواز تا سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت(حالت اقتصادی تر آن 789 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است)و طی مسافت 6820 کیلومتر بر ساعت(حالت اقتصادی 885 کیلومتر بر ساعت)و طی مسافت 6920 کیلومتر در مدل 320-707 را دارا می باشد.در مدل 120-707 وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده 55589 کیلوگرم و قابلیت تحمل 116575 کیلوگرم را در هنگام بلند شدن دارا می باشد.همچنین در مدل 320-707 وزن هواپیما خالی عملیاتی شده 66406 کیلوگرم و حداکثر وزن هنگام بلند شدن 151315 کیلوگرم می باشد.فاصله دو سر بال در مدل 120-707 9/39 متر مساحت سطح بال ها 3/226 متر مربع طول هواپیما 07/44 متر و ارتفاع آن 94/12 متر و در مدل 320-707 فاصله دو سر بال 42/44 مساحت سطح بال ها 283 متر مربع طول هواپیما 46/61 و ارتفاع آن 93/12 متر می باشد.بویینگ 120-707 قابلیت حمل حداکثر 179 مسافر و 320-707 توانایی حمل حداکثر 219 مسافر و 3 تا 4 نفر به عنوان کادر پروازی دارد.
آمار
پس از ساخت878 فروند هواپیمای مسافربری بویینگ 707 ساخت این نوع هواپیما در سال 1978 به پایان رسید اما تعداد محمدودی از سفارشات نوع نظامی آن تا سال 1990 میلادی ادامه یافت در حال حاضر حدود 130 فروند از این هواپیما در خطوط مختلف هوایی باقی مانده است.در ایران شرکت هواپیمایی ساها از سری 320-707 آن استفاده می کند.
سوانح
بویینگ 707 در مجموع در شرکت های هواپیمایی جهان 140 سانحه داشته که یک مورد آن در ایران اتفاق افتاده است.بویینگ 707 ساها در سال 1965 پس از فرود و طی باند به دلیل عدم توقف در انتهای باند به رودخانه می افتد هواپیما مذکور 30 سال عمر داشته و در این حادثه 4 نفر کشته شدن.
707 نیروی هوایی استرالیا raaf
www.daneshju.ir
منبع: