مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

دو عدد عکس جالب و ...



 

منبع:انجمن هوافضا

Boeing 707-3J9C سوخترسان پیر نیروی هوایی

با گسترش ناوگان جنگندهء نیروی هوایی شاهنشاهی نیروی هوایی تصمیم به تجهیز ناوگانش با سوخترسانی
 که هم این نیاز را برآورده کند و هم نیاز باربری و ترابری نیروها از این لحاظ از میان انواع 707 های سوخترسان
Boeing 707-3J9C که خود مشتق شده از Boeing 707-320C بود را گرفت این پرنده ها مجهز به دو لولهء شلنگی
 در دو طرف بال و یک بوم تلسکوپی در انتهای بدنه بود این هواپیما دو منزوره بوده و قابل تبدیل به انواع باربر/نفربر-مسافربر(یا هر دو)میباشد.
سرعت این هواپیما 9/0ماخ ظرفیت سوخت آن در شرایط تانکر بودن 28555 گالن آمریکایی و ظرفیت حمل بار آن 103600 پوند میباشد.
سفارش ایران 14 فروند از این پرنده بودکه همگی تا سال 1357 تحویل نیروی هوایی ایران شدند.
نخستین سوختگیری درحین پرواز در نیروی هوایی به کمک یک فروند F-4E با این هواپیما در تاریخدهم فروردین 1353
صورت گرفت.

شماره سریال این پرنده ها عبارت است از
241-5 بعدا به 8301-5 تغییر یافت        دارای رجیستر EP-SHG
242-5 =8302-5                                        
243-5 =8303-5 = EP-NHW , EP-NHB  
244-5 =8304-5
245-5=8305-5= EP-NHW
246-5=8306-5= EP-NHL,EP-SHP
247-5=8307-5= EP-NHA,EP-SHF
248-5=8308-5=احتمالاEP-SHK
249-5=8309-5=EP-SHG,EP-SHV
250-5=8310-5=EP-SHU
           8311-5=EP-SHJ
           8312-5=EP-SHE
           8313-5
           8314-5=EP-NHA

از این پرنده ها EP-SHK احتمالا 8308-5
                      EP-SHV   همان 8309-5
                      EP-SHU  همان  8310-5
در خدمت شرکت هواپیمایی ساها قرار دارد
و فقط دو فروند از این پرنده ها یعنی 8301-5 و 8304-5 بر رویشان تجهیزات سوخترسانی نصب است.
و 8312-5 یعنی EP-SHE ساها دچار سانحه گردید و از خدمت خارج شد.

تصاویر
8301-5
واشینگتون سپتامبر 1976

کلن 16 ژوئن 1977

تهران مهرآباد 9سپتامبر 2005

تهران مهرآباد 9دسامبر 2005

سوخترسانی به F-111 USAF

سوخترسانی به دوفروند F-14A نیروی هوایی


8302-5

مادرید اسپانیا 30 سپتامبر 1975

8303-5



8304-5


8308-5

لس آنجلس

مادرید اسپانیا 20ژوئن 1976


8309-5



هیثرو انگلستان 11سپتامبر 1976

8311-5




8312-5

زوریخ 1978



8313-5



منبع:انجمن هوا فضا

اولین موشک هوا به هوای تاریخ

 



در سال 1943 افزایش شدت جنگ توسط نیروی هوایی آمریکا نشان گر آن بود که نیروی هوایی آلمان در مقابله با این حملات با مشکل روبرو است . اگر چه تا پایان سال 1943 آلمان موفق شده بود از طریق حملات هوایی خسارت جدی به دشمن وارد کند اما هزینه از دست دادن هواپیماهای جنگنده زمینه ساز تلاش گسترده ای برای تجهیز جنگنده های آلمانی به جنگ افزار های قوی تری شد . نتیجه این تلاش ها به اجرای طرح هایی همچون توپهای خودکار راکت هوا به هوا و موشک های زمین به هوا و از آن جمله موشک هوا به هوای کوتاه برد ایکس 4 منجر گردید .
موشک ایکس 4 از جمله موشک های هدایت شونده بود که آلمانی ها در جنگ جهانی دوم طراحی کردند . اگر چه موشک ایکس 4 نوعی موشک هوا به هوا بود اما دیگر اعضای این خانواده موشکی همچون موشک ایکس 7 از نوع ضد زره پرتاب شونده از زمین بودند . این موشک ها تا آن زمان در نوع خود بی نظیر بودند و هیچ گونه مشابه ای برای آن ها نبود . در طی جنگ گونه ی ضد تانک این خانواده موسوم به ایکس 7 نشان داد که می تواند به طور جدی مبنایی برای گسترش موشک های ضد تانک پس از جنگ قرار گیرد .
موشک ایکس 4 توط دکتر ماکس کرامر در ژوئن 1943 ساخته شد . و برد آن فراتر از برد تیر بار جنگنده ها بود موتور رانش سوخت مایع موشک ایکس 4 موشک را به سرعتی در حدود 325 متر بر ثانیه و بیشینه 4 کیلو متر میرساند .
سرجنگی ایکس 4 یک سرجنگی ترکش زا به وزن 20 کیلوگرم و شعاع تخریب 9 متر بود . نخستین آزمایش در 11 اوت 1944 توسط جنگنده اف دبلیو 190 انجام شد .
تا اوایل 1945 کارخانه سازنده متجاوز بر 1000 فروند از این موشک را تولید کرد . اما هنگامی که در انتظار دریافت موتور راکت بود کارخانه تولید کننده مورد حملات هوایی قرار گرفت . اما این موشک هرگز به نیروی هوایی آلمان تحویل داده نشد .

جدول مشخصات

X-4 air-to-air missile
Primary Function: short-range air-to-air missile
Power Plant: BMW 109-448 liquid rocket motor giving 16 kN thrust for 33 s
Length: 2.01 m
Diameter:
Wing Span: 726 mm
Launch Weight: 60 kg
Speed: 325 m/s
Warhead: 20 kg
Range: 1.5 - 3.5 km
Fuzes: Kranich acoustic proximity fuze, tuned to the pitch of a bomber's propellers
Guidance system: FuG 510/238 "Düsseldorf/Detmold" MCLOS visual guidance with wire control
Unit Cost:
Date Deployed: never
[edit]
X-7 anti-tank missile
Primary Function: anti-tank guided missile
Power Plant: solid rocket motor
Length: m
Diameter:
Wing Span: 726 mm
Launch Weight: 9 kg
Speed: 245 m/s
Warhead: 2.5 kg hollow charge.
Range: 1000 m
Fuzes: impact (?)
Guidance system: MCLOS visual guidance with wire control
Unit Cost:
Date Deployed: never

تاثیر تحریم ها بر نیروی هوایی

پس از انقلاب با طولانی تر شدن تحریم ها از سوی ایالات متحده به ترتیب چین و کره

شمالی به صف فروشندگان اصلی تسلیحات ایران پیوستند. هواپیماهای آموزشی شنیانگ

جی-۶ و جنگی اف-۶ (میگ های اس-اف ۱۹) چینی وارد خدمت نیروی هوایی شدند.

تعدادی هواپیمای پیلاتوس هم نیز از سویس خریداری شدند. با لغو فروش هواپیماهای آواکس

به ایران توسط دولت کارتر در اکتبر۱۹۷۸ تنها سه گردان از موشک های زمین به هوای

سام و هشت گردان هاوک (۱۸۰۰ موشک) وظیفه دفاع زمین به هوا را بر عهده داشت

که آن هم به ۵ گردان کاهش یافت.

با ادامه یافتن جنگ ایران برای تامین سلاح وقطعات یدکی به بازار های جدید تری روی

آورد.

بنا به گزارش منابع خبری غرب کشورهای دیگری که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با 

ایران وارد معامله شدند عبارت بودند از: سوریه (تجهیزات روسی)ایتالیا فرانسه لیبی

(موشک های اسکاد)برزیل الجزایرسویس آرژانتین و اتحاد جماهیر شوروی. با این حال

نفوذ مستقیم خارجی به دلیل اینکه اکثرخریدهای تسلیحاتی در بازار های بین المللی اسلحه

انجام می شد بسیار ناچیز بود.

بنا به گزارش منابع غربی هم اکنون ایران درصدد تقویت قدرت هوایی خود برای پشتیبانی

 از نیروهای زمینی و دفاع از تاسیسات نفتی در خلیج فارس و اسکورت نفتکش هاست.

به گفته همین منابع ایران از مجموع ۳۰۰ هواپیمای جنگنده تنها از ۲۱۵ فروند هواپیمای

عملیاتی بر خوردار است. البته این اعداد تنها توسط منابع غربی منتشر شده و مورد تایید

مسئولان نظامی ایران نیست.

ایران همچنین دارای آشیانه های مدرن عالی برای نگهداری هواپیما ها در نقاط گوناگون

است. به عقیده همین منابع ایران نیاز شدیدی به هواپیماهای مدرن مانند میگ-۲۹ (البته

مدل های جدید تر آن) دارد همچنین با سپری شدن حدود ۴۰ سال از عمر برخی ازاف-۴

ها احتیاج فراوانی برای روز آمد کردن دستگاه های ناوبری آن احساس می شود.

جنگنده های سوخو-۲۴ همراه با موشک های اسکاد-بی و اسکاد-سی ضمن افزایش توان

ضربتی بدنه اصلی نیروهای استراتژیک ایران را تشکیل می هد.

به نوشته همین منبع اگر ایران موفق شود موشک مدرن سام-۱۰ را به خدمت پدافند هوایی

خود در آورد خواهد توانست گام بزرگی را در جهت مدرن سازی و تقویت دفاع هوایی خود

بر دارد.

منبع : وبلاگ ارتش ایران

YF-23 Black Widow II

پیش از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی، دو براقدرت رقابتی فشرده و تنگاتنگ برای ساخت انواع جنگنده های پیشرفته باهم داشتند. اندیشه ی به خدمت گیری یک جنگنده – بمب افکن مافوق صوت، رادار گریز با توان مانورپذیری بالا و توان انجام عملیات نظامی مستقل از اپراتورهای رادار زمینی، مدتها پیش از فروپاشی اتحاد شوروی، مدنظر مسئولین عالی وزارت دفاع ایالات متحده بود.



مخفی بودن از رادار، مجهز بودن به رادار چند حالته ی بسیار پیشرفته و داشتن موتورهای بسیار قدرتمند، خصوصیاتی است که از ابتدا مد نظر طراحان YF-23 بوده است. هرچند که طراحی بسیار دقیق بدنه به صورت استلیث و قابلیت حفظ سرعت کروز و بدون استفاده از سیستم پس سوز در حدود 2 ماخ، ضمن حمل حداکثر میزان مهمات، اندکی باعث کاسته شدن از قدرت مانورپذیری این جنگنده ی فوق العاده شده بود. ولی مهندسین طراح، نمونه ی اولیه ی یک جنگنده ی بی نقص را به پنتاگون ارائه کرده بودند. شکل خاص بدنه با انحنا و خمیدگی های خاص، طرحی بسیار هوشمندانه بود که هیچ جنگنده ی شکاری رهگیری در ایالات متحده موفق به رهگیری آن نمی شد ضمن اینکه بازتابش بسیار محدود اثرات بدنه به اپراتور رادار زمینی، توسط سیستم های فوق پیشرفته ECM (ساخت هیوز) خنثا می شد و تقریبن هیچ اثری از این جنگنده در محدوده ی عملیات بر روی هیچ نوع راداری قابل مشاهده نمی بود.
دو نمونه اولیه ی این جنگنده با همکاری و مشارکت فنی دو شرکت نورثروپ و مک دانل داگلاس طراحی و ساخته شد. این دو جنگنده طبق قرارداد منعقده، به سال 1990 به مرکز تست و ارزیابی هواپیماهای نظامی ایالات متحده ارائه شدند.

YF-23 and KC-135


متاسفانه بنا به دلائل ناگفته، جنگنده ی F-22 موسوم به RAPTOR از نظر نیروی هوایی به عنوان برنده ی انتخاب شد.
نیروی هوایی، با اعلام کلی و مبهم محاسن F-22 نظیر کارا بودن (maintainability) ؟ ، وجود عوامل بالقوه ی بهتر جهت توسعه ی طرح در آینده (Greater Potential for Future Development) ؟ و اندکی قیمت کمتر (Slightly Lower Cost) ! آن را (به جای YF-23) انتخاب کرد.
در مدت زمان صرف شده برای انتخاب جنگنده برای نیروی هوایی، یک فروند YF-23 با دو موتور توربوفن ساخت پرات اند ویتنی YF-119 (نوعی که در F-22 به کار رفت) تجهیز شد. پیشتر بر روی YF-23 دوم، موتورهای YF120 ساخت جنرال الکتریک نصب شده بودند.
چهره ی ظاهری YF-23 بر اساس اشکال لوزی شکل طراحی شده است. دو سکان بزرگ عمودی که با زاویه ی زیاد کج شده اند، شکل قسمت انتهایی هواپیما، به شکل دندانه دار است.
این شاهکار صنعت هواپیمایی، اندکی بزرگتر از F-15 ای است که برای جایگزینی آن طراحی شده بود.
امروز در موزه های کالیفرنیا، YF-23 از شاهکارهای صنعت هواپیماسازی، با دارا بودن مشخصه های قوی استیلت (مخفی ماندن از رادار) و تطابق با پرواز کروز مافوق صوت و بدون استفاده از پس سوز، با نگاهی تاسف آور به گذشته خود می نگرد.



برخی مشخصات فنی
پیمانکار سازنده: شرکتهای نورثروپ گرومن و مک دانل داگلاس
ماموریت: رقیب جنگنده ی YF-22 در جریان رقابت تولید جنگنده تحت پروژه ی ATF یا (The Advanced Tactical Fighter)
طول: 67 فوت و 5 اینچ = 6/20 متر
فاصله دو سر بالها: 43 فوت و 7 اینچ = 3/13 متر
ارتفاع از سطح زمین: 13 فوت و 11 اینچ = 3/4 متر
حداکثر وزن برای بلند شدن= 64000 پاوند = 20029 کیلوگرم

نیروی محرکه:
دو موتور توربوفن YF119 ساخت پرات اند ویتنی با کشش 15750 کیلوگرم
یا دو موتور توربوفن YF120 ساخت جنرال الکتریک

سرعت کروز: 2 ماخ (بدون استفاده از پس سوز)
برد: 920 مایل = 800 ناتیکال مایل = 1480 کیلومتر (بدون سوخت گیری)

تسلیحات:
4 موشک AIM-9 (سایدوایندر) در محفظه های درونی حمل مهمات در جنب ورودی هوای موتورها
4 موشک AIM-120 (آمرام) در محفظه ی مخفی حمل مهمات در زیر ورودی هوای موتورها
خدمه: 1 نفر
قیمت: نامعلوم

پایان کار:
به تاریخ 23 آوریل 1991 نمونه جنگنده ی ساخت شرکت لاکهید مارتین به عنوان برنده ی ATF انتخاب شد و YF-23 برای همیشه به تاریخ پیوست.

موجودی YF-23 در ایالات متحده
1 فروند در موزه ی غربی پرواز (Western Museum of Flight) در Hawthorne ایالت کالیفرنیا
1 فروند در موزه ی نیروی هوایی ایالات متحده (موزه ی مرکز تست جنگنده ها) در پایگاه هوایی Edwards (کالیفرنیا)
منبع:http://www.gartal.com

تأیید حک کردن آرم سپاه بر روی بدنه ناو آمریکایی

به نقل از بازتاب :

جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بازدید خود از یک مجتمع صنایع هوایی، پرده از یک تاکتیک نظامی برداشت.

به گزارش مهر، سردار نور علی شوشتری جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که شب گذشته در همایش یادگاران هشت سال دفاع مقدس در حسینیه ثارالله (ع) تیپ مستقل 21 زرهی امام رضا (ع) نیشابور سخن می‌گفت، تاکید کرد: پرنده‌های بی سرنشینی ساخته ایم که در صورت لزوم می‌توانند در هر عمقی، برای ناوهای آمریکایی عملیات انتحاری انجام دهند تا آنها منطقه را با سرافکندگی ترک کنند.

وی افزود: بوش اگر می‌خواهد منطقی عمل کند باید نیروهایش را از منطقه خارج کند تا منطقه روی آرامش ببیند.

جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که مسئولان کشور با دقت تمام تحرکات و کوچکترین تغییرات دشمن را زیر ذره بین دارند به موضوع حک کردن آرم سپاه بر روی بدنه یکی از ناوهای آمریکایی در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این حرکت بدان معناست که اگر لازم باشد می‌شود فضا را برای این ناوها ناامن کرد.

شوشتری در عین حال گفت: البته بعید نیست که نفهمی دشمن یکبار دیگر گل بکند و البته باید بداند که در این صورت شکست در انتظار اوست. وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند در صورت رویارویی با نظام اسلامی نه تنها در منطقه بلکه در کشور خود امنیت نخواهند داشت.

وی با اصرار بر اینکه دشمن هر حماقتی کند جز شکست را تجربه نخواهد کرد اضافه کرد: ملت بزرگ ایران آنقدر توانمند است که به خوبی از خودش دفاع کند.

این مقام ارشد سپاه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر تقویت بیشتر مردم با نیروهای مسلح اظهار داشت: درست است که ما دارای توانمندی دفاعی هستیم ولی اگر خدای نخواسته بین نظام و مردم فاصله افتد این توپ و تانک هیچ فایده ای ندارد.

جانشین فرماندهی سپاه با بیان این‌که پشتوانه مردم بهترین بازدارندگی است، خاطرنشان کرد: ما سپاهی‌ها و سایر آحاد مردم همه یک خانواده ایم، همه با هم انقلاب و بعد در جنگ همه با هم دفاع کرد و همه باید تا آخر عمر نیز از این کشور دفاع کنیم.

شوشتری همچنین شهدا را نماد غیرتمندی و وفاداری مردم به آرمان‌های نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: وظیفه ماست که مسیر شهدا را با قوت طی کنیم.

دستیابی متخصصان داخلی به آخرین فناوری ساخت هواپیمای بدون سرنشین

مدیرعامل یک شرکت هوافضای کشورمان از موفقیت متخصصان این شرکت در ساخت هواپیمای بدون سرنشین فوق سبک دست پرتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس رسول پیغمبری مدیرعامل کارخانجات عصر طلایی مهدی (عج) در نشست خبری آخرین دستاوردهای هوافضا بعد از انقلاب اسلامی در آستانه‌ ششمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران اظهار کرد: شرکت خاتم فضای رضوی از مجموعه کارخانجات عصر طلایی مهدی (عج) اولین مجموعه‌ای است که در خصوص ساخت هواپیماهای دست پرتاب چهار کیلویی اقدام کرده که هواپیمای دست پرتاب ساخت این مجموعه با قابلیت‌های عملیاتی فراوان توسط یک سرباز قابل حمل است.

وی درخصوص ماموریت‌های این هواپیما اظهار کرد: ماموریت‌های این هواپیما شامل مراقبت‌های گشت‌زنی و دیده‌بانی، گشت دریایی، کنترل مزارع و جنگل‌بانی، کنترل محیط زیست، عکسبرداری و فیلمبرداری، امور پستی و فیلمبرداری در شب می‌باشد.

پیغمبری با اشاره به نمونه‌های خارجی این هواپیما که محصول کشورهایی نظیر اسراییل و آمریکاست، افزود: این پرنده موسوم به «عباس علمدار کربلا» در انواع مختلف موتورهای چهار زمانه، دو زمانه، پیستونی، الکتریکی و ملخی ساخته شده و قادرست تا شعاع 20 کیلومتری و طی مدت نیم ساعت پرواز ‌کند.

وی در ادامه از هزینه‌ پایین تولید و استفاده از بهترین مواد ناوبری به عنوان مزایای این هواپیما یاد کرد و با اشاره به گارانتی 10 ساله تعمیر و نگهداری این محصول اظهار داشت: این هواپیما که از نوع هواپیماهای بدون سرنشین است، زیر نظر کمیته تدوین استانداردهای پهباد زیر هفت کیلو ساخته شده است.

پیغمبری داشتن قابلیت پرواز در شب را یکی دیگر از مزیت های این هواپیما عنوان کرد و افزود: این هواپیما قادر است مسافت 20 کیلومتررا باسرعت 70 کیلومتر در ساعت طی کند و می تواند به مدت 50 دقیقه در آسمان بماند و با توجه به قابلیت های این هواپیما ما در حال ثبت این رکورد در اختراعات گینس هستیم .

به گزارش ایسنا، وی در پایان به ساخت بزرگ‌ترین اتاق آنتن خاورمیانه با همکاری دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و افزود: این اتاق آنتن به رفع نیاز سیستم‌های راداری ایران در بخش‌های مختلف فضایی، نظامی و صدا و سیما می‌انجامد و این مجموعه قادر به تولید انواع جاذب رادار در سال گذشته شده است.

برگزاری رزمایش "گارودا 3" میان هند و فرانسه

رزمایش بزرگ جنگ هوایی مشترک هند و فرانسه که از روز گذشته در پایگاه نیروی هوایی هند در ایالت بنگال غربی با مشارکت جنگنده‌های پیشرفته دو کشور آغاز شده امروز نیز ادامه یافت.

در این رزمایش جنگنده‌های نوع "سوخوی - ‪" ،"۳۰‬میراج - ‪ "۲۰۰۰‬و "میگ - ‪ "۲۷‬از نیروی هوایی هند و از طرف فرانسه "میراج - ‪ ۲۰۰۰‬دی و "میراج - ‪ ۲۰۰۰‬وی" به پرواز درآمدند.

به‌گزارش رسانه‌های روز سه‌شنبه هند، در این رزمایش که "گارودا -‪"۳‬ نام گرفته است، نیروی هوایی هند از هواپیمای سوخت رسان IL-78‬ و فرانسه از "آواکس"
نوع E-3 استفاده خواهند کرد.

نیروهای هوایی هند و فرانسه در گذشته دو رزمایش به نام‌های "گارودا-‪"۱‬ و "گارودا -‪ "۲‬را برگزار کرده‌اند.

 

گرم شدن بازار جت‌های شخصی در خاورمیانه

 

طی چند ماه اخیر و با افزایش احساس نیاز به جت‌های شخصی در میان قشر متمول جامعه‌ی آسیایی، کمپانی‌های تولیدکننده‌ی جت شخصی از بوئینگ گرفته تا بمباردیر، به سمت آسیا و خصوصا خاورمیانه آمده‌اند، تا از این بازار بتوانند در جهت افزایش درآمدها و پیشرفت اقتصادی خود بهره ببرند. تولید هواپیماهای کوچک و خصوصی با قیمتهای مناسب و پایین بین 9 تا 50 میلیون دلار سبب شده است که در آسیا و به خصوص شرق آن بسیاری از کمپانی‌های تجاری و دولتی به سمت خریداری این هواپیما برای انجام حمل و نقل و مسافرتهای خود تمایل پیدا کنند.


از طرف دیگر شرکت‌های انگلیسی کشورهای حوزه‌‌ی خلیج را محلی مناسب برای عرضه‌ی محصولات کمابیش متنوع و جالب خود دیده و هواپیماهای خصوصی و جت‌های شخصی گوناگونی را برای فروش و یا اجاره به این کشورها وارد کرده و حتی خطوط هوایی هم برای سرپرستی آن‌ها تاسیس کرده‌اند. طبق آمار هم اکنون 539 فروند جت تجاری خصوصی در خدمت جمعیت آسیا است.