مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

صنعت هوافضا، بازی بزرگان

 

 

اشاره: اکونومیست هفته نامه خبری است که از سال 1843 تا کنون به طور مداوم منتشر شده است. تیراژ این نشریه به یک میلیون نسخه در هفته نیز می رسد. این مجله در پایان هر سال میلادی اقدام به انتشار تک شماره ویژه ای می کند که در آن به پیش بینی تحولات سال آتی میلادی می پردازد. این مجله در شماره ویژه خود در سال گذشته مقاله ای نیز در مورد وضعیت صنعت هوافضا در اروپا و امریکای شمالی منشر کرده است که ترجمه آن با اندکی تصحیح به نقل از یکی از روزنامه های داخلی از دید شما می گذرد.

این مقاله توسط این کارسن دبیر بخش صنعت اکونومیست به رشته تحریر درآمده است و بدیهی است که نظرات ارائه شده لزوما مورد تایید یا رد گردانندگان آویا نیست.

 

صنعت هوافضا از بخت و اقبال خوب خود در بخش غیرنظامی (Civil) خشنود است و منتظر فرصتی است که تغییر ساختار بنیادی در بخش نظامی و دفاعی را آغاز کند. پارادوکس سال 2005 این بود که از یک سو خطوط هواپیمایی دنیا بار دیگر با زیان هنگفت، این بار به میزان 4/7 میلیارد دلار و افزایش قیمت سوخت مواجه بود و از سوی دیگر صنعت ساخت هواپیماهای تجاری یک هزار سفارش جدید داشت. این رونق و ترقی حاصل افزایش تقاضا و بهبود اوضاع نسبت به دهه 1990 است که در اواخر آن به زیر 400 فروند هواپیما سقوط کرده بود. این رونق در سال 2006 نیز ادامه یافت. در این شکوفایی و رونق، بوئینگ و ایرباس شریک هستند. همچنین با وجود آن که تیتر روزنامه‌ها پشت سرهم خبر از ضررهای هنگفت و ورشکستگی خطوط هوایی آمریکا منتشر می‌کرد، خطوط هوایی در اروپا، خاورمیانه و آسیا سود می‌داد. اما ممکن است این رونق دیری نپاید!

خیلی از شرکت‌های هوایی و ناوگان‌های عمده در چین و هند به زودی به این نتیجه می‌رسند که بیش از حد ذوق زده شده‌اند و بیش از حد سفارش داده‌اند. بوئینگ و ایرباس هم وقتی می‌توانند روی این سفارش‌ها حساب باز کنند که واقعاً هواپیما را به خریدار تحویل دهند. شرکت‌های هوایی فقط ده درصد قیمت یک هواپیما را برای ثبت سفارش می‌پردازند و بارها اتفاق افتاده است که سفارش دهندگان پرداخت پول در موعد مقرر را به تعویق انداخته یا سفارشات خود را به طور کلی لغو کرده‌اند. تعداد سفارش‌ها به تنهایی معیار مناسبی نیست چون تنها با گذشت زمان است که مشخص خواهد شد تا چه حد این سفارش‌ها نویدبخش خواهند بود. بالارفتن قیمت نفت میزان ضرر و زیان خطوط هوایی را افزایش داده و در نتیجه امکان تحقق سفارش‌ها را کاهش می‌دهد.

 بوئینگ در دهه 1990 کمپانی مک دانل داگلاس را خریداری کرد تا به این وسیله ثباتی نسبی به کسب و کار خود بدهد چون از آن به بعد سفارش‌های نظامی در ادامه به بوئینگ ارجاع داده شد و به این ترتیب فراز و نشیب‌های کسب و کار در بخش غیرنظامی کمتر به کسب و کار بوئینگ لطمه وارد خواهد کرد. در حقیقت کسب و کار بوئینگ با ورود به حوزه نظامی رونق گرفت در حالی که ایرباس رقیب بوئینگ در به دست آوردن سفارش‌های بیشتر موفق عمل کرده است. در سال 2006 بوئینگ به خاطر هواپیمای 787 جدید خود سفارش‌های بهتری گرفت چون دو ویژگی جدید در 787 در نظر گرفته شده یکی آن که 250 سرنشین گنجایش دارد و دوم آن که مخصوص سفرهای طولانی و دوردست طراحی شده است. این هواپیما رقیب ایرباس مدل 350A است. احیای سفارش‌ها از بخش غیرنظامی برای بوئینگ جنبه حیاتی داشت چون سفارش‌های نظامی برای تولید تجهیزات دفاعی (که نیمی از آن به هوافضا مربوط است) رو به کاهش گذاشته است. جنگ – و ادامه حضور آمریکا در عراق – این گمان را ایجاد می‌کند که بوئینگ قراردادهای خوب و پرسودی منعقد می‌کند اما واقعیت این نیست. درست است که میلیاردها دلار برای جنگ در عراق هزینه می‌شود اما اکثر آن صرف مهمات و سوخت می‌شود. زمانی که جنگ بیش از حد تصور ادامه پیدا می‌کند طبیعی است که  کاهش هزینه به یک اصل تبدیل شده و بودجه فدرال هم کاهش پیدا می‌کند. در این صورت اولین و واضح‌ترین هدف برای کاهش هزینه، صرفه جویی در تجهیزات دفاعی و کاهش قراردادهای ساخت اینگونه تجهیزات است. البته تولید جنگنده‌های بزرگ و برنامه تولید سلاح در سال آینده  ادامه پیدا می‌کند و فقط تعداد سفارش‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. با وجود این محدودیت‌ها، آمریکا نیاز اضطراری به 500 هواپیمای سوختگیری در آسمان دارد که باید جایگزین هواپیماهای بوئینگ 707 مربوط به دهه 1950 شوند. استقرار و به کارگیری این نیروها در مسافت‌های دور مثل افغانستان و عراق نیاز به این هواپیماها را افزایش داده است. بوئینگ تصور می‌کرد که همین نیاز باعث افزایش سفارش‌ها می‌شود تا این که رسوایی ارتباط تنگاتنگ میان مسئولان بلند پایه پنتاگون و بوئینگ افشا شد. سازمان فضا و دفاع هوانوردی اروپا معروف به EADS که سهامدار اصلی ایرباس است فرصت را مغتنم دید که با یک کار تیمی با شرکت نورثروپ گرومن در ایرباس مدل A330 تغییراتی ایجاد کرده و آن را به آمریکایی ها پیشنهاد دهد. موضوع توفان کاترینا هم چاشنی این اوضاع شد تا بیش از پیش ایرباس انحصار بوئینگ در بازار پرسود آمریکا را با چالش مواجه کند.

 EADS برای کسب سود تا 80 درصد به ایرباس تکیه دارد و به شدت به سفارش از بازار تجهیزات دفاعی نیاز دارد (که صنعت هوافضا نیمی از این تجهیزات دفاعی را به خود اختصاص می‌دهد). به خصوص اگر بخواهد در رقابت با بوئینگ کم نیاورد و تعادلی بین سفارش‌های نظامی و غیرنظامی برقرار کند. البته ایرباس برای تقویت بازار نظامی خود ناچار است خود را با سیاست‌های صنعتی فرانسه هم تطبیق دهد چون 15 درصد از سهام EADS در اختیار فرانسه است و دولت فرانسه نمی‌تواند با قاطعیت در مورد آینده تصمیم بگیرد. فرانسه می‌خواهد با فروش سهام صنعتی خود به پول نقد دست پیدا کند، این در حالی است که در فرانسه بعضی از صنایع از جمله صنایع دفاعی، «استراتژیک» تلقی می‌شوند. دولت فرانسه علاوه بر 15 درصد سهام EADS، 31 درصد سهام Thales را نیز در اختیار دارد. Thales یک کمپانی تولید کننده تجهیزات الکترونیکی دفاعی است که EADS تمایل دارد سهام فرانسه در آن را ببلعد. سال آینده تکلیف این معاملات روشن خواهد شد، به خصوص وقتی که بخش‌های غیرجذاب Thales فروخته شود امکان فائق آمدن بر مخالفت‌های آلمان‌ها نیز ممکن می‌شود. (همان طور که می‌دانید دایملر کرایسلر کمپانی خودروسازی که از ادغام بنز آلمان و کرایسلر آمریکا به وجود آمده 30 درصد سهام EADS را در اختیار دارد.) معامله بزرگ دیگری که در سال 2006 می توانست موجب تغییر شکل صنعت هوافضا در دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) شود این بود که EADS 20 درصد سهام ایرباس را که در اختیار BAE Systems است خریداری کند، که البته این اتفاق به علت مسائل سیاسی و نیز جنجالهای ایرباس در سال گذشته محقق نشد.

ایرباس دیر یا زود به پول هنگفتی نیاز پیدا می‌کند که باید در قرارداد بعدی خود سرمایه گذاری کند تا جای پای خود را در صنعت دفاعی آمریکا محکم کند. یک مشتری هم دارد که L-Communicutions3 نام دارد که از کمپانی نظامی Loral مشتق شده است. فروش سهام  BAE در ایرباس اولین معامله از سری معاملاتی است که در سال 2006 باعث تغییر شکل در صنعت هوافضای دفاعی در اروپا خواهد شد. مجموعه عظیم رسانه‌ای Lagardere نیز می‌خواهد 15 درصد سهام خود در EADS را بفروشد. دایملر کرایسلر هم قصد دارد سرمایه خود را مورد بازنگری قرار داده و بیشتر در صنعت خودرو متمرکز کند تا موجب تقویت برند‌های بنز و کرایسلر شود اما همه این احتمالات به یک نکته بستگی دارد و آن ادامه روند رونق صنعت هوافضا در بخش غیرنظامی است نه افزایش در ارزش سهام. در صورتی که روند رونق صنعت هوافضا ادامه پیدا کند ارزش سهام EADS حفظ خواهد شد و این بستگی به رونق در کار ایرباس دارد که ایرباس خود به علت تاخیرهای مکرر در برنامه A380 با فشارهای سهمگینی مواجه است بنابر این بعید به نظر می رسد این سودا ه این زودی محقق شود.


نبرد غول ها

اشاره: پیش از معرفی بویینگ 8-747 در سال گذشته، ایرباس با هواپیمای 550 نفره A-380 ، کل بازار هواپیماهای 400 نفره به بالا را متعلق به خود می‌دید. اما اکنون بوئینگ با هواپیمای 8-747B خود با ظرفیت 450 مسافر به عنوان رقیب ایرباس کار خود را آغاز کرده است. این هواپیما بزرگترین مشتق B747-400 است که نسبت به B747-400 تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

از سوی دیگر مدیران ایرباس معتقدند این هواپیما به هیچ وجه رقیبی برای A-380 محسوب نمی شود. آنها معتقدند نه امروز و نه در آینده این هواپیما قادر به رقابت با بزرگترین جت تاریخ نیست و برای اثبات ادعای خود دلایل بسیاری اقامه می کنند. اما سرانجام این کشمکش به کجا خواهد انجامید؟

آنچه که واضح است این نکته است که با توجه به وضعیت بازار هنوز مدیران ایرباس می توانند از موضع قدرت صحبت کنند. اما در این میان آیا بوئینگ می تواند بخشی از بازار از دست رفته خود را بازیابد؟ برای پاسخ به این سؤال، آویا وضعیت کنونی این دو هواپیما را بررسی کرده است:

 

آلاله صفری، علیرضا کاظمی

 

هواپیمای B747-8 در واقع نمونه تغییر یافته B747-400 با طول و وزن بیشتر است که از 14 نوامبر 2005 کار بر روی آن آغاز شده است.

علاوه بر تغییر طول و وزن، بال این هواپیما نیز با تغییر نوع wing tip از لحاظ عملکرد آیرودینامیکی بهبود یافته است. همچنین کابین B747-8 مجهزتر از نمونه های قبلی است. این تغییرات سبب شده ظرفیت مسافر این هواپیما با یک افزایش هشت درصدی به 450 مسافر در سه کلاس برسد. برد آن نیز به km14800 (8000 nm) افزایش یافته است. مصرف سوخت این هواپیما به ازای هر صندلی نسبت به B474-400 %16 و هزینه‌های عملکردی به ازای هر صندلی %8 کاهش یافته است. در حالی که بار قابل حمل در نوع باربری آن با افزایش %20 به 394900 پوند رسیده است. با این وجود B747-8 همچنان از صندلی‌های دهه 1970 با عرض 2/17  اینچ استفاده می‌کند در حالی که A380 دارای صندلی‌هایی با عرض 18 اینچ بوده و ظرفیت آن نسبت به B747-400، %35 بیشتر است.

 

شکل 1- بویینگ 747-8

 

بنا به گفته Alan Mullaly، مدیرعامل هواپیماهای تجاری بویینگ، «در ساخت B747-8 به منظور افزایش قابلیت‌های حمل بار و مسافر، بازده سوخت بالاتر، هزینه‌های عملکردی پایین تر و مناسب‌تربودن برای محیط زیست با کاهش صدا، از تکنولوژی B787 استفاده شده است. در این هواپیما همچنین از موتور GEnx-2B67 استفاده شده که طبق ادعای Seattle بالاترین بازده سوختی را داراست.

بویینگ برای این هواپیما تاکنون تنها از دو شرکت باربری هوایی 34 فروند سفارش (طبیعتاً برای نوع باربری) دریافت نموده است. Cargolux10 فروند سفارش قطعی و 10 فروند سفارش انتخابی و خط هوایی Nippon cargo ژاپن 8 فروند سفارش قطعی به همراه 6 فروند انتخابی از نوع باربری B747-8 سفارش داده‌اند.

بنا به گفته مدیرعامل Cargolux دلیل این سفارش، رضایت این خط هوایی از B747-400 باربری و موفقیت به دست آمده توسط این خط هوایی به دلیل استفاده از این هواپیما بوده است. وی همچنین امیدوار است افزایش ظرفیت بار و بازده در B747-8 به سوددهی بیشتر این خط هوایی کمک کند. وی همچنین کاهش صدای این هواپیما را دلیل دیگر انتخاب خود بیان کرده است.

با وجود این که این هواپیما تاکنون سفارشی برای نوع مسافربری خود دریافت  نکرده است، بویینگ معتقد است با توجه به سفارش‌هایی که برای هواپیمای باربری این نوع داشته‌اند، امسال اولین سفارش برای نوع مسافربری را نیز دریافت خواهد کرد. ظرفیت 450 مسافر، فاصله بین ظرفیت A380 با هواپیماهایی با بدنه عریض چون A340-600 و B777-300ER را پر می‌کند و این تفاوت در ظرفیت به نظر بویینگ برای به دست آوردن مشتری و بازار فروش کافی به نظر می‌رسد.

 این شرکت تاکنون 39 مشتری را برای خود کاندید نموده است. در بین این مشتریان اسامی همه مشتریان بویینگ به چشم می‌خورد و 12 شرکت نیز جزو شرکت‌های باربری هستند که A380 را سفارش داده‌اند. بویینگ تصمیم دارد تعدادی از مشتریان ایرباس را به دست آورد.

لیستی از شرکت های حمل و نقل هوایی آسیایی مدنظر بویینگ در جدول 1 آمده است.

 

 

جدول1- لیست شرکت‌های حمل و نقل آسیایی مد نظر بویینگ برای فروش 747-8

شرکت‌هایی آسیایی که بویینگ برای فروش هواپیما کاندید کرده

ناوگان 747

 

سفارش داده شده

در حال خدمت

خط هوایی

-

12

Air China

1

6

Air China Cargo

-

24

All Nippon Airways

1

13

Asiana

-

21

Cathay Pacific Airways

-

14

Cathy Pacific Cargo

-

15

China Airlines

3

18

China Airlines Cargo

2

-

China Cargo Airlines

-

2

China Southern Airlines

-

15

EVA Air

-

3

EVA Air Cargo

6

-

Jade Cargo International

-

65

Japan Airlines

-

11

Japan Airlines Cargo

2

20

Korean Airlines Cargo

-

24

Korean Air

2

17

Malaysia Airlines

1

15

Singapore Airlines Cargo

-

28

Singapore Airlines

-

20

Thai International

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بنا به اظهارات willie walsh، مدیرعامل بریتیش ایرویز، این خط هوایی از هم اکنون مذاکراتی را با بویینگ برای خرید این هواپیما آغاز کرده‌است.

ارقام فروش بوئینگ زمانی معنا پیدا می کند که توجه کنیم بوئینگ به دلیل استفاده از یک طرح موجود، سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای نسبت به ایرباس انجام نداده است، اما ایرباس در درجه اول تلاش خواهد کرد تا سرمایه گذاری صورت گرفته را جبران نماید.

با وجود تمام اینها، این گونه به نظر می‌رسد که ایرباس به هیچ وجه از حضور این رقیب جدید احساس نارضایتی نمی‌کند زیرا طبق گفته Richard Carcaillet مدیر تولید ایرباس، B747-8، 40 سال پیش طراحی شده و دارای همان کابین، بال و بدنه قدیمی است و در افزایش راحتی آن پیشرفتی حاصل نشده و به نظر می‌رسد جای پیشرفت و توسعه بیشتری ندارد.

Gastav Humbert مدیرعامل ایرباس نیز معتقد است که نقطه ضعف B474-8 این است که یکی از مشتقات هواپیمای موجودی است که طراحی آن به دهه 1960 بر می‌گردد.

در مقابل، Randy Baseler، قائم مقام رئیس بخش هواپیماهای تجاری بویینگ می‌گوید که ارتباط موجود بین این هواپیما و B747 سبب می‌شود که این هواپیما از شهرت مطلوب 747 بهره‌مند شود و در نتیجه با وجود این که مشتق از مدل‌های قبلی است امید بیشتری نسبت به A380 داشته باشد. او همچنین معتقد است که این هواپیما دارای وزن خالی کمتری نسبت به A380 بوده و نسبت به A380 به ازای هر صندلی %13 مصرف سوخت کمتری دارد. اگرچه بال A380 دارای مزیت‌های مکانیکی بیشتری نسبت به 747-8 B است.

در جدول 2 مقایسه هایی که از نظر بویینگ بین بازده B747-8 , A380 انجام شده آمده است.

 

جدول2- مقایسه بین بازده A380 و B747-8 از نظر بویینگ

تصویر بویینگ از بازده 747-8 در مقابل A380

زمینه بازده اندازه‌گیری شده

747-8

A380

هواپیمای برتر

بازده آیرودینامیکی

بال‌های قدیمی با ویژگی‌های بهبود یافته

بال‌های کاملاً جدید

A380

بازده پیشرانشی

موتورهای B787

موتورهای جدید برای A380

747-8

بازده سازه‌ای

سازه کارآمد 747

16%-10% سنگین‌تر به ازای هر صندلی نسبت به 747-8

747-8

این مقایسه‌ها از دیدگاه بویینگ انجام شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 همچنین طبق اظهارات Randy Baseler، A380 به ازای هر صندلی %16-%10 سنگین‌تر از B747-8 است و وزن خالی هواپیما نیز به ازای هر صندلی برای A380، kg498  می‌باشد در حالی که این مقدار برای بویینگ kg 453 است. به این ترتیب A380 به ازای هر صندلی %20 سنگین تر از B747-400 بوده برای رسیدن به بازده مناسب باید بیش از 650 صندلی داشته باشد.

با این محاسبات هزینه عملکردی B747-8 %22 در هر سفر و %6 به ازای هر صندلی کمتر از A380 می‌باشد.

در مقابل Carcaillet (مدیر تولید ایرباس) می گوید اگر چه B747-8 دارای سرعت kt160 در مقابل kt138 سرعت A380 است و نسبت تراست به وزن آن %20 بیشتر است، نرخ صعود این هواپیما بسیار پایین است. او معتقد است که تنها با تغییر واقعیت ها و اغراق در اطلاعات می توان هواپیمای بوئینگ را بعنوان یک هواپیمای مناسب معرفی کرد. چرا که در واقع مصرف سوخت به ازای هر صندلی A380، %2 کمتر از B747-8 بوده و هزینه هر سفر با B747-8 ، %12 کمتر از A380 است. در حالی که هزینه هر صندلی %9 بیشتر از A380 می‌باشد. به این ترتیب ایرباس همچنان از نظر مصرف سوخت بالاترین بازده را در بین هواپیماهای پهن پیکر دارا می‌باشد.

 

شکل 2- ایرباس ۳۸۰

 

Baseler می‌گوید B747-8 دارای تعداد چرخ‌های برابر با B747-400 می‌باشد در حالی که وزن آن افزایش یافته و این نشان می‌دهد که این هواپیما دارای رده بالایی در طبقه بندی فرودگاه‌هاست.

وی همچنین اظهار داشته: هواپیمای باربری B747-8 به ازای هر تن بار %15 هزینه عملکردی کمتری نسبت به ایرباس داشته و هزینه هر سفر آن %20 کمتر از A380 است.

از آنجا که هواپیماهای باربری بویینگ امکان بارگیری هم از دماغه و هم از درب کنار را دارا می‌باشند، توانایی حمل بارهایی با ابعاد بزرگتری را دارند. در حالی که در ایرباس دو طبقه برای حمل بارها به طبقه بالا باید از بالابرهای مخصوص استفاده شود اما هواپیمای بویینگ ازبالابرهای موجود استفاده می‌کند.

با وجود این گفته‌ها Carcaillet معتقد است که واقعیات موجود در مورد وزن و مصرف سوخت نوع باربری B747-8 و A380 اغراق شده است و در واقع هزینه به ازای هر تن A380F با B747-8 کوتاه برد تقریباً برابری می‌کند. در حالی که در پروازهای دور برد با حداکثر بار قابل حمل، هزینه به ازای هر تن A380، %15 کمتر از B747-8 است. A380F در پرواز بدون توقف خود قابلیت حمل 150 تن بار را دارا می‌باشد در حالی که B747-8F در چنین شرایطی تنها قادر به حمل 113 تن بار می‌باشد. در جدول شماره 3، مشخصات B747-8 و A380 نوع مسافربری و باربری آورده شده است.

در جدول شماره 4 خلاصه‌ای از مزایا و معایب A380 و B747-8 در مقابل یکدیگر از دیدگاه بویینگ و ایرباس ارائه  شده است. در شکل 3 نیز مقایسه‌ای بین ویژگی‌های A380 و B747-8 نسبت به B747-400 نشان داده شده است.

 

جدول3-ویژگی‌های A380 و B747-8 (نوع مسافربری و باربری)

مقایسه ویژگی‌های B747-8 و A380

 

A380-800

B747-8

A380-800F

B747-8F

طول(متر)

72.7

74.3

72.7

76.3

دهانه بال(متر)

79.8

68.5

79.8

68.5

ارتفاع( متر)

24.1

19.4

24.1

19.4

وزن برخاست ماکزیمم(تن)

560

436

590

436

برد(کیلو متر)

15000

14800

10400

14900

سرعت کروز( ماخ)

0.85

0.85

0.85

0.85

ظرفیت سوخت ماکزیمم(لیتر)

310000

227900

310000

215400

ظرفیت(در 3 کلاس)

555 نفر

450 نفر

152 تن

133.9 تن

عرض داخلی ماکزیمم(متر)

6.5

6.1

-

-

مجموع تراست(پوند)

280000

266000

306000

266000

قیمت(ملیون دلار)

292-272

265-250

292-272

275-265

اولین تحویل

آوریل2006

ژانویه 2010

مارس2008

مارس2009

 

جدول4- خلاصه‌ای از مزایای A380 و B747-8 در مقابل یکدیگر از دیدگاه سازندگان این دو هواپیما

 

A380 در مقابل 747-8 : از نظر اظهارات سازندگان

 

A380 در مقابل 747-8 از نظر ایرباس

747-8 در مقابل A380 از نظر بویینگ

نوع مسافربری

هزینه به ازای هر صندلی

9-%

6-%

هزینه به ازای هر سفر

12+%

22-%

مصرف سوخت به ازای هر صندلی

2-%

13-%

مصرف سوخت به ازای هر سفر

ذکر نشده

22-%

نوع باربری

هزینه به ازای هر تن بار

تقریباً برابر/ 15-%*

15-%

هزینه به ازای هر سفر

ذکر نشده

20-%

* کوتاه برد/ دور برد با حداکثر بار

 

 

شکل3- مقایسه بین ویژگی‌های A380 و B747-8 نسبت به B747-400

 

 

 

شکل ۴- سه نمای ایرباس ۳۸۰

 

شکل ۵- سه نمای بویینگ 747-400

 

به هر حال به طور کلی این گونه به نظر می‌رسد که نمونه باری هواپیمای B747-8 بازار خوبی را به دست خواهد آورد. اما ظاهراً این موضوع اهمیتی برای شرکت ایرباس ندارد، چرا که Gastav Humbert می‌گوید برای بار اهمیتی ندارد که در هواپیمایی حمل شود که 40-30 سال پیش طراحی شده است. اما مسافران هواپیماهای به روز را  ترجیح می‌دهند و از طرفی هیچ شرکت هواپیمایی تاکنون موفقیت خود را مدیون به دست آوردن بازار نوع باربری نیست. ایرباس برنامه ریزی نموده که سه چهارم فروش A380 مربوط به نوع مسافربری و تنها  یک چهارم آن متعلق به نوع باربری باشد.

بنا به گفته Baseler یکی دیگر از نقاط قوت B747-8 این است که قابلیت این را دارد که بدون تغییرات گسترده‌ای از نظر سازه‌ای در 210 فرودگاه اصلی جهان مورد استفاده قرار بگیرد و پیش بینی نموده تا 20 سال آینده 900 فروند سفارش برای نوع باربری و مسافربری B747-8 دریافت کند.

اما بسیاری معتقدند با توجه به حجم روزافزون مسافران به هواپیماهایی با دو برابر ظرفیت A380 نیاز است و به همین دلیل نیز ایرباس، هواپیمای A380-900 با ظرفیت 650 مسافر را برگ برنده خود می‌داند.

 

شکل ۶- نمایی از قسمت های مختلف ایرباس ۳۸۰

 

در یک دهه گذشته، پیش بینی دراز مدت بوئینگ برای فروش هواپیمای خانواده 747 همواره کاهش داشته است. به گونه ای که این پیش بینی از 1600 فروند در سال 1996 به 790 فروند در سال 2004 کاهش یافت. اما سرانجام این روند کاهشی در سال گذشته میلادی با ارائه طرح B747-8 شکسته شد و بوئینگ فروش 907 فروند را پیش بینی کرد. این روند کاهشی که از سال 2001 تا 2004 ادامه داشت، پنج سال طول کشید تا دستخوش تغییر شود و شاید پنج سال دیگر نیز زمان لازم باشد تا در مورد برنده نهایی این بازی حکم قطعی صادر نمود. اما از هم اکنون یک نکته قطعی است و آن این که برنده اصلی این رقابت در هر صورت، خطوط هوایی هستند که سرانجام آن چه را در نظر دارند دریافت می کنند.

 منابع

 

1-      www.flightinternational.com

2-      Airinternational magazine,February 2006

3-      www.zap16.com

بازهم سقوط هلیکوپتر آمریکا در عراق

شبکه‌ تلویزیونی‌ الجزیره‌ لحظاتی‌ پیش‌ از سقوط یک‌ فروند هلی‌ کوپتر امریکائی‌
در التاجی‌ در شمال‌ بغداد خبر داد‌. این‌ شبکه‌ به‌ تلفات‌ این‌ حادثه‌ اشاره‌ نکرد‌.

درمورد این حادثه اطلاعات دقیقتری منشتر نشده است.

گفتنی است این سقوط در حالی صورت می گیرد که آمریکاییها از تغییر تاکتیک های خود در عراق به سبب سقوط های متعدد سخن به میان آورده بودند.

نگرانی روسیه از گسترش موشکهای کوتاه‌برد در منطقه

 

اینترفکس- وزیر دفاع و جانشین نخست‌وزیر روسیه آقای سرگئی ایوانف در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که دولت متبوعش نسبت به گسترش موشکهای کوتاه‌برد و با برد متوسط در منطقه نگران است. وی اضافه کرد که روسیه نمی‌تواند این مسأله را دست کم بگیرد.


وی افزود:«هم اکنون هند، پاکستان، کره، چین، ایران و اسرائیل به چنین سلاحهایی دسترسی دارند و همه آنها در نزدیکی روسیه واقع شده‌اند. چنین مسأله‌ای قابل تأمل است.» «بسیاری از کشورها این موشکها را دارند و بسیاری می‌توانند به محض اراده آنها را داشته باشند. و تنها کشورهایی که حق ندارند از این سلاح تولید کنند آمریکا و روسیه‌اند!»


به این ترتیب وی پیمان توان هسته‌ای میانبرد را یک عهد متعلق به جنگ سرد نامید و تجدید نظر در آنرا لازم دانست. براساس پیمانی که در زمان جنگ سرد بین روسیه و آمریکا منعقد شد این دو کشور موشکهای میانبرد خود را اوراق کرده و تولید آنها را متوقف کردند.


www.interfax.ru

بودجه نظامی اسرائیل رکورد شکست

رژیم صهیونیستی شش ماه پس از تهاجم اخیرش به لبنان، بودجه جنگی خود را به رقم بی‌سابقه‌ی ‪ ۱۱‬میلیارد دلار افزایش داده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه از قدس، رژیم صهیونیستی شش ماه پس از پایان جنگ ‪ ۳۴‬روزه‌اش در لبنان که با حمایت‌ها و کمک‌های گسترده غرب و آمریکا صورت گرفت، به شکست راهبرد خود در مواجهه با نیروهای مقاومت "حزب‌الله" اقرار کرده و بودجه نظامی‌اش را هم افزایش داده است.

رژیم صهیونیستی این حمله را به بهانه ازادی دو سرباز اسیر خود اغاز کرد.

براساس این گزارش، "اسرائیل" با این افزایش بی‌سابقه‌ی بودجه جنگی خود، از هزینه‌های اجتماعی کاسته است، اقدامی که از تعیین اولویت‌هایی جدید پس از جنگ مزبور، حکایت می‌کند.

تنش‌های تازه در منطقه، هفته گذشته و پس از تبادل اتش میان نیروهای اسراییلی و لبنانی، شعله‌ور شد.

سازمان ملل این درگیری‌ها را که نخستین مورد از زمان آغاز گشت‌زنی ارتش لبنان و نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در جنوب این کشور پس از پایان جنگ تابستان می‌باشد، نقض آتش‌بس ماه اوت خواند.

اندکی بعد، "عمیر پرتز" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز دستور افزایش پرواز هواپیماهای نیروی هوایی را بر فراز خاک لبنان صادر کرد و "بنیامین بن‌الیعازر" وزیر امور زیربنایی این رژیم نیز هشدار داد: "از هم‌اکنون تا پایان سال (سال میلادی ‪ (۲۰۰۷‬وارد درگیری جدیدی خواهیم شد."
رژیم صهیونیستی همچنین مدت خدمت اجباری نظام وظیفه را که برای مردان سه سال و برای زنان دو سال است و قرار بود در سال جاری میلادی کاهش یابد، تا اطلاع ثانوی ابقا شده است.

این خبرگزاری افزود: سرتیپ "دان حالوتس" رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل، ماه گذشته در میان انتقادهای شدید داخلی از عملکرد ارتش در طول جنگ استعفا داد و ژنرال "گابی اشکنازی" جانشین وی شد.

حالوتس عالی‌رتبه‌ترین مقام صهیونیست است که حتی پیش از انتشار یک گزارش دولتی در زمینه نحوه پیشبرد جنگ، استعفا داد.

این در حالی است که تائید عمومی رهبری "ایهود اولمرت" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به خاطر انتخاب یک وزیر جنگ بی‌تجربه و نیز مجموعه‌ای از پرونده‌های فساد و رسوایی‌های جنسی شخصیت‌های بلندپایه این رژیم بیش از پیش دستخوش آسیب شده است.

هواپیماهای وی-22 آمریکا حق پرواز ندارند

 

تمامی 46 فروند هواپیمای ام.وی-22 نیروهای آبی‌خاکی ایالات متحده که با استفاده از محور متحرک خود توانایی پرواز عمودی و یا پرواز از باندهای بسیار کوچک را دارا می‌باشند، در طی آزمایشی که برای عملکرد آنها در هوای سرد انجام گرفت مسأله‌دار تشخیص داده شده و زمین‌گیر شدند. در این آزمایش یک تراشه مربوط به کنترل پرواز دچار مشکل شد.


هر هواپیمای وی-22 سه تراشه پشتیبان دارد اما شرایط بد جوی نشان داد که ممکن است تراشه‌ای که قرار است نقش رزرو را بازی کند نتواند وظایف خود را انجام دهد. مهندسین در حال بررسی این مشکل هستند. به گفته مسؤولین تا زمانی که این مشکل برطرف نشود این پرنده پرواز نخواهد کرد.


www.flightglobal.com

خبر تکمیلی

دوستان عزیز عکس های مربوط به افتتاح خط تعمیر هلی کوپتر های شرقی را می توانید در لینک های زیر مشاهده نمایید.

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8511210289

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=446203

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=446197

وزارت دفاع ایران خط تعمیر بالگرد "میل ‪ ۱۷۱‬" را راه‌اندازی کرد


خط تعمیر اساسی بالگرد"میل ‪ "۱۷۱‬روز شنبه همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در سازمان صنایع هوایی وابسته به وزارت دفاع راه اندازی شد.


با راه اندازی این خط، تمامی مراحل تعمیر و نگهداری بالگرد "میل ‪"۱۷۱‬ شامل تعمیرات اساسی کامل بدنه، سیستم سوخت‌رسانی، ملخ ، سیستم ‪ FCU‬و سیستم گرداننده بالگرد توسط متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع انجام می‌شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم راه اندازی این خط، ضمن گرامیداشت بیست وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بومی‌سازی و خود- اتکایی در صنایع هوایی کشور را از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی دانست.

سردار سرتیپ " مصطفی محمد نجار " با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی‌ از ناوگان بالگردی نیروهای مسلح ازنوع"میل ‪ "۱۷۱‬است، گفت: راه اندازی خط تعمیرات اساسی این بالگرد علاوه بر ارتقای سطح دانش و توانمندی علمی و فنی متخصصان صنایع هوایی وزارت دفاع ، موجب افزایش توان عملیاتی ناوگان بالگرد نیروهای مسلح می‌شود.

وی بااشاره به‌تلاش قدرت‌های جهانی برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه انقلاب اسلامی، تصریح کرد: جوانان مومن، هوشمند و بااستعداد این سرزمین با روحیه آزادی خواهی، استقلال طلبی و خودباوری، برغم میل دشمنان، یکی پس از دیگری قله‌های بلند دانش و فناوری نوین را فتح می‌کنند.

وزیر دفاع، طراحی وساخت بیش از چهار هزار قطعه از قطعات بسیار پیچیده انواع‌ بالگرد توسط متخصصان وزارت دفاع رانشان توانمندی بسیار مطلوب متخصصان ایرانی دانست.

وی گفت: تحریم، تهدید و تحمیل جنگ هشت ساله‌این ملت را آبدیده و مقاوم کرده و فشارهای اخیر آمریکا و هم پیمانانش هیچ گونه خللی در اراده ملت، متخصصان و دانشمندان ایرانی برای ساختن ایرانی آباد و مستقل ایجاد نخواهد کرد.


منبع:ایرنا

یک سایت جالب

دوستان گرامی و علاقمندان به عکس های ناب از نیروی هوایی کشورمان می توانند از سایت زیر دیدن کنند .عکس های ئر آن است که احتمالا کمتر تا بحال آنها را مشاهده کرده اید

http://www.irandefence.net