مخبر کمیسیون صنایع گفت: روز گذشته معاون وزیر دفاع، وزارت نفت، صنایع پتروشیمی و مدیرعامل مترو، در کمیسیون صنایع حاضر شده و گزارشهای خود را ارائه کردند.
ولی ملکی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه معاون وزیر دفاع و رییس سازمان هوایی وزارت دفاع در مورد صنایع دفاعی گزارش دادند و نیازمندیهای خود را مطرح کردند، بیان کرد: در این جلسه بودجهی در نظر گرفته شده برای این وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته و همچنین دربارهی خرید هواپیماهای توقیف شده توسط وزارت دفاع و سازمان دفاع هوایی بحث شد و در عین حال پیشنهادی هم دربارهی تکلیف اولویت دادن به خرید هواپیماهای داخلی مطرح شد و در تبصرهی مربوطه قرار گرفت.
وی ادامه داد: مدیرعامل مترو و کارشناسان مربوطه نیز از تبصره 13 سال گذشته که 25 میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان برای متروی تهران در نظر گرفته شده بود، ناراضی بودند و بنابراین پیشنهاد دادند که امسال حداقل 200 میلیارد تومان برای توسعهی ناوگان ریلی تهران اختصاص داده شود.
ملکی افزود: کارشناسان مترو راهکار ممکن برای حل مشکل ترافیک را ناوگان ریلی مطرح کردند و چون اعتقاد داشتند که نیازمندیهای تهران بیشتر است؛ بنابراین نگاه تقسیم نسبتی برای کلانشهرهای بزرگ را در حق تهران روا نمیدانستند و به همین دلیل برای ناوگان ریلی تهران 200 میلیارد تومان بودجه را هم پیشنهاد دادند.
مخبر کمیسیون صنایع با بیان اینکه معاونت پتروشیمی گزارش مفصلی را ارائه دادند، اظهار داشت: نگرانی ما بیشتر روی توقف پروژهها و عدم بهرهبرداری از آنها بود که حدود یکسال اخیر هم چنین نگرانیهایی در خصوص تغییر معاونت پتروشیمی داشتیم که گزارشاتی که از معاونت جدید دریافت کردیم، نشان میداد که پروژهها عملیاتی شده، به بهرهبرداری رسیده و زمانبندی شدهاند که با این موارد، امیدواریهایی را برای ما ایجاد کردند.
رئیس شرکت هواپیمایی روسیه برای فروش هواپیمای جنگنده پیشرفته نوع میگ – 35 به نیروی هوایی هند پیشنهاد کرد. روزنامه انگلیسی زبان ایشین ایج چاپ دهلی در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: الیکسی فیدروف روز گذشته در شهر بنگلور مرکز ایالت کارناتاکا در جنوب هند به خبرنگاران گفت: این هواپیما با توجه به چند منظوره بودن آن برای نیروی هوایی هند بسیار مناسب است. وی افزود: با توجه به اینکه نیروی هوایی هند برای خرید 126 فروند هواپیمای جنگنده برنامه ریزی میکند من پیشنهاد خرید میگ 35 را ارایه کردم و مطمئنم که در مدت ضربالعجل این تعداد هواپیما آماده تحویل خواهد شد. شرکت هواپیمایی روسیه دو غرفه یکی برای میگ – 35 و دیگری برای سوخویی درنمایشگاه بینالمللی هواپیمایی درپایگاه نیروی هوایی یلاهانکا در حومه شهر بنگلور مرکز ایالت کارناتاکا ایجاد کرده است. به گفته فیدروف برنامه توسعه و تولید میگ – 35 شامل انتقال فنآوری و همکاری گسترده با صنعت هند است. فیدروف گفت: ما به ویژه برای مشارکت شرکتهای هندی در بخش طراحی و ساخت دستگاههای خودکار هواپیما و تاسیس واحد تولید نوع میگ – 35 به همراه همه سیستمهای مهم آن و بدون محدودیت به انتقال فنآوری در شرکت هندوستان ایروناتیک لمیتید برنامه ریزی میکنیم. رئیس شرکت هواپیمایی روسیه گفت که میگ – 35 اولین جنگنده روسیه مجهز به رادار است. همچنین عمر این جنگنده به 40 سال و شش هزار ساعت پرواز اضافه یافته است.
رسانههای صهیونیستی مدعی شدند سوریه اخیرا موشکهای ضدتانک به جنبش حزبالله لبنان تحویل داده است. به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، مسئولان اسرائیلی اعلام کردهاند سوریه به انتقال موشکهای ضدتانک به جنبش حزب الله لبنان ادامه میدهد. یک مسئول اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «حزب الله در برابر چشمان ما قدرتمند میشود و ما هیچ اقدامی درباره آن انجام نمیدهیم.»
این گزارش مدعی است: «مسئولان عالی رتبه بیت المقدس دریافتهاند سوریه اخیرا در تناقض با قطعنامه شورای امنیت، مقدار زیادی از موشکهای ضدتانک پیشرفته را به جنبش حزب الله لبنان تحویل داده است.»
به ادعای این روزنامه موشکهای منتقل شده شامل موشک هدایت شونده ضدتانک کورنت ساخت سوریه هستند، همان نوعی که در جنگ لبنان توسط حزب الله و علیه اسرائیل مورد استفاده قرار گرفت.
به ادعای این مقامات صهیونیست، جنبش حزبالله پس از جنگ اخیر دریافت باید ذخیره تسلیحات خود را افزایش دهد که این تسلیحات میتواند نیروهای مسلح اسرائیلی را هدف قرار دهد. به گفته این مقامات حزب الله اخیرا نیز به افزایش ذخیره موشکهای کوتاه و دور برد و نیز موشکهای کاتیوشا ادامه میدهد.
این مسئولان مدعیاند تمامی تسلیحات از شمال رودخانه لیتانی و دور از محل استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل انجام میشود و این نیروها از انتقال تسلیحات آگاه هستند اما هیچ اقدامی درباره آن انجام نمیدهند.
خبرگزاری فرانسه :سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، مانور دو روزه هوایی و دریایی نظامی را با هدف آزمایش و ارزیابی توان دفاعی خود در شرایطی که غرب به شدت در حال اعمال فشار بر این کشور است را آغاز کرد. به گزارش ایرانیوز خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود میآورد، بر اساس اطلاعات دست آمده و اخبار ارسال شده، واحدهای موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در نیروهای هوایی و نیروی دریایی این کشور مانورهای نظامی کاملی را در خلیج فارس و دریای عمان انجام میدهد. در این مانور نظامی موشکهای رعد نیز توسط ناوهای واحد موشکی نیروی دریایی امتحان میشوند. واحد موشکی نیروی هوایی نیز موشکهای صاعقه را امتحان میکنند. این در حالی است که توانایی عملکرد تجهیزات کامل کنترل، ثبت، ردیابی و انهدام موشکهای دشمن نیز در این مانور نظامی مورد امتحان و ارزیابی قرار میگیرد. گفتنی است، هنوز نام بسیاری از تجهیزات نظامی و پیشرفته ایران فاش نشده اما مقامات اطلاعات کلی درمورد نحوه عملکرد آنها ارائه دادهاند. دولتمردان و مقامات عالی رتبه ایران تا کنون بارها و بارها در مورد آماده باش کامل نظامی ارتش و سپاه پاسداران در صورت بروز هرگونه حمله احتمالی به این کشور که در حال حاضر به خاطر برنامههای هستهایاش در تحریم قرار دارد، هشدار دادهاند. از سوی دیگر، مقامات کاخ سفید اعلام کردهاند که به دنبال یافتن دیپلماسی قابل قبول برای حل بحران هستهای ایران هستند اما واشینگتن به هیچ وجه حاضر به تکذیب وجود احتمال استفاده از گزینهای به نام گزینه نظامی علیه ایران اتمی، نشده است. ایالات متحده ایرران را متهم به دنبال کردن برنامههای هستهای جهت دستیابی به دانش و فنآوری تولید سلاح اتمی میکند اما مقامات ایرانی همواره این اظهارات را رد کرده و اعلام نمودهاند که تنها با هدف استفاده صلح آمیز از انری هستهای فعالیتهای اتمی خود را پیگیری میکنند.
۱۹ بهمن روز نیروی هوایی است.
در چنین روزی در سال 1357 شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی با انجام حرکتی متهورانه ومهم با لباس رسمی در مدرسه رفاه، اقامتگاه امام خمینی (ره) حضور یافتند و وفاداری خویش را به امام خمینی و آرمانهای انقلاب اسلامی ابراز نمودند. این اقدام که در نوع خود حرکت شگرفی از سوی بخشی تاثیرگذاراز ارتش بود ، خشم بر خی از فرماندهان نطامی را بر انگیخت و مایه مخالفت ها و درگیری های بعدی گارد شاهنشاهی با نیروی هوایی شد . انجام چنین امری از سوی نظامیان در آن فضای سراسر اختناق خود مایه بسی مباهات است . فرماندهان نظامی ارتش در صدد تکذیب اقدام این گروه بر آمدند اما عکس معروفی که بعد از ظهر همان روز در صفحه روز نامه کیهان منتشر شد و امام خمینی نیز آن را تایید کرد طشت رسوایی فرماندهان شاهی از بام بلند د روغ گویی بر زمین افتاد و سیلی محکمی به صورت زرد و بی خون ارتش وابسته به آمریکا نواخته شد.
امام خمینی پس از سان دیدن از رژه پرسنل نیروی هوایی که با نظم ویژه و در حالت احترام به صف ایستاده بودند در جمع پرسنل فداکار این نیرو اظهار داشتند : درود بر شما سربازان امام عصر سلام الله علیه همانطور که فریاد زدید تا کنون در خدمت طاغوت بودند طاغوتی که تمام هستی ماها راساقط کرد ، طاغوتی که خزائن ما را تهی کرد ، طاغوتی که ما را برده خارجی ها کرد و از امروز در خدمت امام عصر سلام الله علیه و در خدمت قرآن کریم هستید ... ما امیدواریم که باهم با پیوستگی باهم بتوانیم این طاغوت ها را تا آخر از بین ببریم و به جای او یک حکومت عدل اسلامی که مملکت ما برای خودمان باشد و همه چیز ما به دست خودمان باشد . ما می خواهیم که سرنوشت ما را خودمان تعیین کنیم نه سفارت آمریکا و سفارت شوروی . ما می خواهیم که مملکت خودمان راخودمان تعمیر کنیم نه یهودی ها و اسراییل . ما می خواهیم مملکتمان را آزادکنیم ، اختناق در مملکت ما نباشد . ما می خواهیم ارتش ما آزاد باشد ، اسراییل در آن تصرف نکند ، آمریکا در آن تصرف نکند . درود بر شما که قدر نعمت خدا را دانستید و به دامن قرآن پیوستید . درود به شما که ترک کردید حکومت طاغوت را و به حکومت الله پیوستید . ..
عظمت رویداد با شکوه 19 بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب بلکه در اذهان نسل های آتی این کشور نیز همیشه به عنوان یک حماسه جاویدان متجلی و منورخواهد ماند . امام خمینی درتاریخ نوزدهم بهمن سال 1360 در مورد رژه تاریخی پرسنل نیروی هواییی چنین فرمودند :
کاری که شما عزیران در این روزها در روز 19 بهمن انجام دادید از حیث معنویت بزرگترین کار ها و به ارزشهای دنیایی هم بزرگترین ارزش ها بود . . آن روزی که باز پیروزی به آنجا نرسیده بود که مورد اطمینان باشد و شما در معرض خطر بزرگ بودید ، از جان گذشته به اسلام پیوستید و از سپاه اسلام شدید . خداوند این افتخار را برای شما حفظ کند و شمارا در هر دو جهان سعادتمند فرماید و آنچه که باید به شما عرض کنم این است که تا شما تعهد خودتان را به اسلام حفظ کردید و روابط خودتان را با همه قشر های ملت برادرانه کردید ، این انقلاب محفوظ خواهد ماند ...
این اقدام حرکت مهمی در رویدادهای انقلاب بود. از این رو به این مناسبت و همچنین تجلیل از فعالیت های بزرگ نیروی هوایی در طول جنگ تحمیلی این روز به نام روز نیروی هوایی نامیده باشد.
ما نیز به نوبه خود این روز بزرگ را به کلیه پرسنل نهاجا در پایگاههای هوایی و سایت های پدافند و دوستان عزیزمان در دانشگاه هوایی شهید ستاری تبریک گفته و از خداونو برای حافظان آسمان توفیق روز افزون خواستاریم.
Su-30 در آسیا پاسیفیک
یک بررسی در موجودی هواپیماهای نیروهای هوایی منطقهء آسیا - اقیانوس آرام، بر این موضوع دلالت دارد که اغلب این کشورها، از هواپیماهای قدیمی و منسوخ ساخت ایالات متحده نظیر F-4 و F-5 استفاده میکنند و تنها در معدودی از نیروهای هوایی این منطقه، تا حد اندکی از هواپیماهای جدیدی نظیر F-16 و F/A-18 استفاده میشود.
نیروی هوایی هند، جنگنده سوخوی Su-30MKI را خریداری کرده است که توان بالقوه و بسیار بالایی را به نیروی هوایی هند بخشیده است؛ پیشتر از این، خرید جنگندههای Su-27 توسط ویتنام و Su-30MKK توسط چین، باعث توسعهء بیشتر و کمک به توازن قوای مسلح بین نیروهای هوایی منطقهء آسیا – اقیانوس آرام شده بود.
در بازار رقابت برای خرید هواپیماهای نظامی در منطقهء آسیا- اقیانوس آرام، به علت خرید سوخوی30 توسط نیروی هوایی هند، توان بالقوهء مورد نیاز منطقه، جهت خریدهای ویژه و مناسبتر، افزایش یافته است و هیچ کشوری، حاضر به خرید جنگندههای قدیمی و نامناسبی نظیر Chengdu F-7 نمیباشد.
«قابلیتهای پروازی»، «ویژگیهای شاخص تکنیکی» و «توان رزمی» هر هواپیماهای جنگنده، به وظائف تاکتیکی و محیط انجام ماموریتی که از ابتدا و در زمان طراحی برایش در نظر گرفتهاند، برمیگردد. این فاکتورها، میتواند عامل تمایزی بین جنگندههای روسی و سایر هواپیماها باشد. برای مثال شکاری – رهگیری F-14 تامکت، از ابتدا برای محافظت ناوهای هواپیمابر ایالات متحده در برابر موشکهای ضدکشتی دوربرد یا موشکهای کروز پرتابی بمبافکنهای روسی، طراحی و ساخته شد؛ ضمن اینکه توان بسیار بالقوهای برای هدفگیری BVR (دوربرد یا ماورای دید) هواپیماهای مهاجم داشت. اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی، و نبود تهدیدی بالقوه برای ناوگان ایالات متحده، شاهد آن هستیم که این شکاری – رهگیری بیهمتا، به موزههای ایالات متحده منتقل میشود؛ زیرا دیگر خطری از نوع موشکهای کروز دوربرد و ضدکشتی، به هیچ وجه و در هیچ نقطهء جهان، ناوگان ایالات متحده را تهدید نمیکند.
در طراحی جنگندهء Su-30MKI، جزئیاتی که باعث توانمندی سوخوی27 شده بود، لحاظ شده است و از این رو سوخوی30 ویژهء نیروی هوایی هند که Su-30MKI نامیده میشود، کاملن بر جنگندهء برتری هوایی سوخوی27 برتری دارد و دارای ویژگیها و قابلیتهای بسیار پیشرفتهای نسبت به سوخوی27 شده است.
جنگندهء برتری هوایی = air-superiority fighter
البته باید به این نکته توجه کرد که مقایسهء Su-30MKI که هواپیمایی در کلاس جنگندههای سنگین قرار دارد و قیاس آن با هواپیماهایی نظیر F-16C سری Block50/60 و F-18E/F، صحیح نمیباشد؛ زیرا Su-30MKI از نظر تئوری، در ردهبندی متفاوتی از این جنگندههای آمریکایی قرار دارد؛ و این جنگندهها، هرکدام بر اساس نیاز بالقوهء منطقهء رزمی خود، طراحی و ساخته شدهاند.
برای مثال، جنگندهء F-18E/F که بر اساس طرح هواپیمای F/A-18 ساخته شده است، دارای قابلیتهای ضربتی مشخصی میباشد که از این لحاظ، به جنگندهء روسی سوخوی30، شباهت بیشتری پیدا میکند.
نمایشگاه هوایی برلین: جنگندهء مشهور روسی Su-37 در کنار F-16C آمریکایی
در طراحی جنگندهء Su-30MKI، تمام جزئیات Su-37 و حتا بیشتر از آن، لحاظ شده است.
اصول اولیهء تاکتیکها و شاخصهای تکنیکی که مشخص کنندهء قابلیتهای یک هواپیما هستند، شامل «قابلیتهای پروازی»، «سیستمهای آویونیک» و «ویژگیهای مهمات قابل حمل» میباشد. تحلیلگران هواپیماهای جنگنده، بر اساس این شاخصها، اقدام به مقایسهء هواپیماها و سطح تکنیکیشان میکنند.
در طراحی ساختاری و نحوهء پیکربندی آئرودینامیکی جنگندهء Su-30MKI، از آخرین دستآوردهای تحقیقاتی و تکنولوژیکی بدست آمده، استفاده شده است به طوری که این هواپیما را در برخی موارد در کلاسی بالاتر از جنگندههای نسل چهارم قرار میدهد. این جنگنده در طبقهبندی هواپیماهای سهباله (triplane) قرار میگیرد، بدین معنی که به جز بال معمول هواپیما، دو بالچهء کوچک نیز در جلوی هواپیما تعبیه شده است. Su-30MKI دارای بدنهای کشیدهتر بوده و اندازهء ریشهء بالهایش نیز افزایش پیدا کرده است. تاثیر متقابل بالچههای کوچک جلوی هواپیما و اندازهء ریشهء بال افزایش داده شده، باعث ایجاد جریان گردابی سازگار با بال هواپیما میشود و بدین طریق، پسای ایجاد شده، کاهش مییابد.
طراحی هواپیماهای F-16 و F-18، به اوائل دههء 1970 باز میگردد؛ اما در مقام قیاس، راندمان آئرودینامیکی هواپیمای جنگندهء Su-30MKI، همانند تمامی هواپیماهای مشتق شده از خانوادهء سوخوی27، در بین تمام هواپیماهای حال حاضر جهان، بیهمتاست و دارای بازدهی بیشتری حداقل به میزان 50 تا 100 درصد نسبت به سایر جنگندههاست.
راهی که برای طراحی و ساخت جنگندهء موفق Su-30MKI پیموده شد، آخرین روش و برنامهء مدرن سازی هواپیماهای جنگنده قدیمی به شمار میرود که اجرای چنین روشی، باعث تولد جنگندههای بسیار موفقی نظیر F-16C/D Block 60 و F/A-18E/F Super Hornet نیز شده است. در اغلب این جنگندههای بهینه شده، مساحت بال و طول بدنه افزایش یافته و تغییرات عمدهء ساختاری نسبت به طرح اولیهشان به وقوع پیوسته است.
مانور پذیری
موتورهایی با قابلیت تغییر بردار رانش (یعنی با خروجی اگزوز متحرک) بر روی Su-30MKI تعبیه شده است که این جنگنده را قادر میسازد مانور سنگین موسوم به «کبرا» را انجام دهد. در انجام این مانورهای سنگین، زاویهء حمله به رقم 180 درجه نیز میرسد. انجام این گونه حرکات پروازی، تنها یک مانور آکروباتیک به شمار نمیروند بلکه در ردهء «ابر مانور» قرار میگیرند که در هنگام نبرد نزدیک هوایی، بسیار کارآمد هستند. این در حالی است که حداکثر زاویهء حمله در F-16 به 30 درجه و در F-18 به 40 درجه محدود میشود و این هواپیماها نمیتوانند با حداکثر مهمات بارگذاری شده، به حداکثر زاویهء حملهء خود، دست پیدا کنند.
ابر مانور = SuperManeuverability
مطابق ویژگیهای معمول در امر مانورپذیری هواپیماهای جنگنده، تمامی این جنگندهها (F-16 و F-18 ) به یکدیگر شباهت دارند؛ در حالی که مطابق با ارزیابیهای اولیه، ابرمانورپذیری جنگندهء Su-30MKI، باعث احتمال 30 درصد برتری در نبردهای نزدیک هوایی میشود.
تمامی هواپیماهای جنگی، قابلیتهای گوناگونی برای پشت سر گذاشتن مشکلات ناشی از عدم دقت در استفاده از تسلیحات دارند. برای حل این مشکل، در جنگندهء Su-30MKI جهت افزایش کارایی رزمی خدمه، از وجود یک کمک خلبان (اپراتور) استفاده شده است که افزایش دقت در هدفگیری تسلیحات و یا انجام پذیر شدن ماموریتهای گروهی را فراهم می آورد.
سیستم های الکترونیک
اما نقش سیستم های الکترونیک یا آویونیک هواپیماهای جنگی، روز به روز در حال رشد و توسعه می باشد. در جنگندهء Su-30MKI زیرمجموعه ای از سامانه های اصلی، نظیر سیستم های ناوبری، ادوات مخابراتی و آلات دقیق داخل کابین، با انجام مناقصه و مشارکت کمپانی های خارجی طراحی و توسعه یافته اند؛ در نتیجه، این ادوات، از نظر سطح تکنولوژیکی، با بهترین تولیدات کمپانی های خارجی، برابری خواهند نمود.
مزیت های فوق العادهء رادار جنگندهء Su-30MKI از جهت برد شناسایی، پویش قطاع ها و مصونیت بالا در برابر اغتشاشگرهای الکترونیکی دشمن، آن را در بین پرتاثیرترین رادار هواپیماهای جنگنده در جهان، جهت عملیات دوربرد شکار هواپیماها قرار داده است.
امروزه جنگنده های مدرن روسی نظیر Su-30، به سیستم های بسیار پیشرفته الکترواپتیکالی مجهز هستند. به وسیلهء این سیستم ها، می توان اهداف را جستجو و یافت کرد و بر رویشان قفل نمود. این سیستم همچنین می تواند به طور خودکار بر روی سطح زمین یا پهنهء آسمان، به جستجوی اهداف پرداخته و آنها را با تسلیحات هدایت شونده، به راحتی مورد اصابت قرار دهد. از جملهء سیستم های الکترواپیتکالی به کار رفته در Su-30 و MiG-29، می توان به جستجوگر مادون قرمز IRST اشاره کرد. این سیستم، مستقل از رادار، به کشف اهداف می پردازد، از این رو، به هنگام قفل بر روی اهداف هوایی، دستگاه «گیرندهء اخطار راداری»، پیغام خطر را برای خلبان هواپیمای دشمن، پخش نمی کند و خلبان متوجه رهگیری شدن هواپیمایش نمی شود.
همچنین استفاده از مکان یاب اپتیکالی و سایت نشانه روی نصب شده داخل کلاه خلبان، کمک شایانی به دقت هدفگیری اهداف هوایی می نماید.
IRST مخفف Infrared Search and Track
گیرندهء اخطار راداری = Radar Warning Receiver یا RWR
سایت نشانه روی داخل کلاه خلبان = Helmet-Mounted Sight یا HMS
سیستم با دقت بسیار بالای هدفگیری و ضد اغتشاش به کار رفته در Su-30 که با رادار بسیار پیشرفته، هماهنگ شده است، به راحتی امکان هدفگیری دقیق اهدافی فراتر از 50 کیلومتر را فراهم می آورد که حاکی از توسعهء راندمان رزمی کلی جنگنده نسبت به Su-27 می باشد.
سایت نشانه روی داخل کلاه خلبان، تنها برای هدفگیری جنگنده های دشمن کاربرد دارد، در حالی که سیستم های الکترواپتیکالی، عمدتن برای کشف و انهدام اهداف زمینی استفاده می شوند. این سیستم روسی، مشابه سیستم LANTIRN جنگندهء F-16 و ATFLIR جنگندهء F-18E/F می باشد؛ هرچند که سابقهء استفاده چنین سیستمی در جنگنده های غربی، بیشتر است.
LANTIRN یا Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night
LANTIRN
ATFLIR یا Advanced Targeting Forward Looking Infrared
ATFLIR
توان حمل مهمات
در قیاس با F-16C سری Block 50، جنگندهء Su-30 حدود 20 درصد توان بیشتر برای حمل مهمات دارد که بدین جهت، زمان لازم جهت انهدام اهداف زمینی، برای یگان به خدمت گیرندهء Su-30، کاهش می یابد. یعنی در یک سورتی پرواز، 5 فروند جنگندهء Su-30 به اندازهء 6 فروند F-16C قابلیت حمله به اهداف زمینی را پیدا می کنند؛ به ویژه اگر از بمب به جای موشکهای هدایت شونده استفاده نمایند. در این میان، از نظر بارگذاری مهمات، تنها جنگندهء سوپرهورنت F-18E/F با جنگندهء Su-30 برابری می کند.
نکتهء قابل توجه دیگر این است که از نظر تنوع به کارگیری تسلیحات، جنگنده های روسی، برتری قابل ملاحظه ای نسبت به F-16C سری Block 50/60 دارند و تنها جنگندهء سوپرهورنت F-18E/F با جنگندهء Su-30MKI قابل قیاس می باشد.
ملاقات یک جنگندهء F-18 استرالیا با Su-27 روسیه در آسمان
از نظر مکان یابی و حمله به اهداف هوایی در زوایای مختلف، قابلیت مانور و غیره، موشک کوتاه برد هوا به هوای R-73E یکی از تسلیحات اصلی به خدمت گرفته شده با Su-30MKI می باشد که کارکردی مشابه موشکهای کوتاه برد هوا به هوای غربی داشته و می شود گفت یکی از بهترین های کلاس خود می باشد.
اما موشکهای پرقدرت، بالستیک و دوربرد هوا به هوای مخصوص Su-30MKI، که بستگی به قابلیتهای رادار هواپیما دارند، امکان پیشگیری از حمله هوایی جنگنده های دشمن را می دهند و از نظر توان بالقوه، با رقبای غربی خود، برابر می کنند.
در Su-30 به طور استاندارد، 12 جایگاه حمل تسلیحات تعبیه شده است که امکان حمل ترکیبی از انواع مهمات هوا به هوا با قابلیت درگیری همزمان با چند جنگندهء دشمن را به این هواپیما می بخشند؛ بدین طریق، Su-30MKI توان دفع یک حملهء هوایی گسترده را دارد.
Su-30MKI دو برتری مهم نسبت به F-16C دارد که این برتری ها، یکی در زمینهء تعداد تسلیحات هدایت شوندهء هوا به زمین و دیگری در زمینهء دقت و قدرت فوق العادهء آنها در اصابت به اهداف زمینی می باشد.
قدرت تخریب بالای تسلیحات هدایت شوندهء هوا به زمین جنگندهء Su-30MKI، این امکان را می دهد تا اهداف بسیار مقاوم و حفاظت شده در زیرزمین را نیز به راحتی و دقت بالا منهدم سازد.
موشکهای میان برد هدایت شوندهء جنگندهء Su-30MKI می توانند از فواصل دور از دسترس پدافند دشمن، پرتاب شوند؛ اما جنگندهء سوپرهورنت F-18E/F، پس از سال 2005 به چنین موشکهایی مجهز شد. همچنین برای جنگندهء Su-30 موشکهایی هوا به زمین با قابلیت هدایت به وسیلهء ماهواره نیز پیش بینی شده است؛ هرچند در نمونه های صادراتی این جنگنده، همانند مدلهای فروخته شده به چین، هند، ونزوئلا و ایران، چنین امکانی حذف شده است.
برای جنگندهء Su-30MKI، موشکهای ضدکشتی و ضدرادار نیز پیش بینی شده است که از ای لحاظ، بر نمونه های غربی خود نظیر F-18E/F و F-16C کاملن برتری پیدا می کند.
مسلسل تعبیه شده در Su-30MKI دقت بسیار بالایی داشته و دارای گلوله های بسیار پرقدرتی می باشد که قدرت نفوذ در برخی خودروهای زرهی سبک را دارند؛ در حالی که مسلسل به کار رفته در F-16 و F-18، بسیار ضعیفتر بوده و تنها می تواند در نبرد نزدیک هوایی مفید واقع شود.
با در نظر گرفتن خصوصیات بی نظیر خانوادهء جنگنده های Su-30 که آن را از همتاهای غربی خود، کاملن متمایز می نماید، جنگندهء Su-30MKI که توسط چندین شرکت معتبر هواپیمایی، جهت نیروی هوایی هند، مورد بهینه سازی قرار گرفته است، به عنوان یکی از بهترین جنگنده های «چندکاره» در آغاز قرن 21 ام در نظر گرفته می شود.
جنگندهء چندکاره = Multirole Fighters
قیاس در نبرد هوایی دور
قابلیتهای هواپیماهای جنگی معمولن با مخلوطی از شاخص های بارز تعیین می شوند که کارایی کلی هواپیما را مشخص می سازند. بر اساس تخمین های اولیه، در نبرد هوایی از فاصلهء دور، جنگندهء Su-30MKI بدین ترتیب ارزیابی می شود:
* 20 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50
* 15 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60
* 12 تا 15 درصد برتری نسبت به F-18E/F
و این برتری، به دلیل «رادار با برد شناسایی بیشتر»، «امنیت بالا در برابر اغتشاشگرهای الکترونیکی»، «قابلیت کارکرد چندکاناله» و «مانورپذیری بسیار بهتر» می باشد.
قیاس در نبرد نزدیک هوایی
قابلیت ابرمانورپذیری جنگنده Su-30MKI و موشکهای هوا به هوای بهتر، به این جنگنده، برتری زیادی در «نبرد نزدیک هوایی» می بخشد؛ برتری این جنگنده در این حالت، به ترتیب زیر ارزیابی می شود:
* 10 تا 15 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50
* 20 تا 30 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60
* 15 تا 20 درصد برتری نسبت به F-18E/F
البته برخلاف Su30MKI، بارگذاری مهمات کامل در F-16C و F-18E/F، باعث کاهش قدرت مانورپذیری در نبردهای نزدیک هوایی می شود.
نبرد نزدیک هوایی = close air combat
نیروهای متخاصم: جنگندهء Su-30MKI هند و F-16A پاکستان
قیاس در عملیات علیه اهداف زمینی
اما در مقام قیاس جهت قابلیتهای عملیات زمینی جنگندهء Su-30MKI با رقبایش، این آمار را نیروی هوایی هند و روسیه بدست آورده اند:
* 50 درصد برتری نسبت به F-16C Block 50
* 100 درصد برتری نسبت به F-16C Block 60
و این برتری مطلق Su-30 نسبت به F-16 در عملیات زمینی، به دلیل رادار پرقدرت «مراقبت و کنترل آتش»، «طول عمر تعمیراتی بالای رادار»، «قابلیت مانورپذیری بهتر»، «توان بیشتر بارگذاری مهمات» و «برد پروازی بیشتر» هواپیمای سوخوی30 می باشد.
اما در مورد هواپیمای سوپرهورنت F-18E/F، که مدرن سازی شده و به دلیل آن، برد پروازش افزایش یافته، مهمات بیشتری می تواتد بارگیری نماید و رادار مراقبت و کنترل آتش نیز ارتقاء یافته است، از نظر قابلیتهای عملیات زمینی، با اختلاف 15 تا 20 درصد برتری سوخوی30، در پشت Su-30MKI قرار می گیرد.
سوخوی30: جنگنده ای همه کاره
مورد دیگر متمایز کننده جنگندهء Su-30MKI، قابلیت انطباق پذیری بالای آن می باشد. سوخوی30 می تواند در نقش یک شکاری رهگیر دوربرد همانند F-14 Tomcat عمل نماید، یا یک جنگنده ضربتی همانند F-16C باشد، یا به عنوان هواپیمای فرماندهی عملیات، پرواز نماید. این جنگنده، همچنین می تواند به عنوان رهبر گروه پروازی جنگنده های گروههای مختلف، نظیر رهبری و هدایت جنگنده های کلاس سبک وزن همانند MiG-21، عمل نماید و بر عملیات مشترک این گروههای مختلف، نظارت و تمرکز کند. به علاوه، سیستم دیجیتالی «پرواز با سیم» جنگندهء سوخوی30 به نام SDU-30MKI، به این جنگنده امکان آن را می دهد که در نقش یک هواپیمای رزمی آموزشی عمل نماید.
پرواز با سیم = Fly-By-Wire یا FBW
بر طبق مقایسه ای که شرح آن را در بالا خواندید، جنگندهء Su-30MKI دارای قابلیتهای رزمی و شاخصهای تکنیکی فوق العاده ای است که به این جنگنده قابلیت «برتری هوایی»، «دفع حملهء هوایی وسیع دشمن»، «پشتیبانی عملیات رزمی سایر گروههای هوایی»، «انهدام گستردهء اهداف زمینی و دریایی» و «اجرای عملیاتهای گوناگون اختصاصی» را می بخشد.
خودمختاری رزمی سوخوی30
جنگندهء Su-30MKI جهت انجام ماموریت در فواصل دور طراحی شده است و جهت انجام ماموریتهای دوربرد خود، خودمختار عمل می کند و نیازی به هدایت از طرف اپراتور زمینی ندارد. بر خلاف جنگنده های F-16 و F-18، قابلیتهای اصلی سوخوی30، در حین انجام عملیات در فواصل نزدیک آشکار نمی شود، ضمن اینکه سوخوی30، برتری خود را در عملیاتهای نزدیک نیز به رخ حریفان می کشد.
براساس برآورد انجام شدهء بالا، جای امیدواری بسیاری برای کارخانهء سوخو وجود دارد تا مشتریان بالقوهء سوخوی30، قابلیتهای رزمی این جنگنده روسی و رقبایش را در بازار آسیا – پاسیفیک، مورد سنجش قرار دهند و آن را انتخاب کنند.
منبع:military.mihanblog.com
دیدار پرسنل نیروی هوایی ارتش با مقام معظم رهبری
در سالروز دیدار تاریخی همافران در 19 بهمن 57 با امام خمینی(ره) صبح امروز جمعی از پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری دیدار کردند.
| |||
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار سرتیپ حسین سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه با تشریح اهداف این رزمایش اعلام کرد: سامانه یاد شده با استفاده از سیستم های الکترو اپتیک و فراگیر مادون قرمز اهداف خود را رهگیری می کند. |
هواپیمای تمام کامپوزیت "پرنده آبی" رتبه اول بیستمین جشنواره بینالمللی خوارزمی را در بخش پژوهش و توسعه کسب کرد.
مدیر عامل شرکت هوافضایی درنا و سرپرست این طرح روز سهشنبه در بیستمین جشنواره بینالمللی خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:
این هواپیما تنها مورد از این رده هواپیماهاست که دو نوع سامانه کنترل (استیک یا یوک) و صندلی قابل تنظیم دارد.
مهندس "یعقوب انتصاری" گفت: سازه این هواپیما تمام کامپوزیتی با مزیتهای استحکام و مقاومت در برابر عوامل محیطی است.
انتصاری گفت: حداکثر وزن این هواپیما ۷۵۰کیلوگرم و سقف پرواز آن ۱۴ هزار پا است. همچنین حداکثر برد "پرنده آبی" هزار کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۲۸۰کیلومتر در ساعت است.
مدیر عامل شرکت هوافضایی درنا، هزینه پایین عملیات، دارا بودن تجهیزات لازم برای آموزش خلبانی رده PPLو ،CPLموتور روتکس ۱۱۵اسب توربوشارژ، سیستم گاونر، سیستم ضبط اطلاعات موتور، سوخت بنزین بدون سرب خودرو و ملخ سه پره ام.تی با گام متغیر را از دیگر ویژگیهای این هواپیما ذکر کرد.
انتصاری پژوهش در فناوریهای پیشرفته، فراهم آوردن زیر ساخت لازم برای توسعه فناوری صنایع هوایی و ایجاد اشتغال را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد.
بومیسازی دانش طراحی و تولید هواپیمای سبک در کشور، رفع نیاز کشور به این رده هواپیما، آموزش دانشجویان خلبانی کشور با این هواپیما و ایجاد زمینه لازم برای تفریح و سرگرمی مفید و موثر جوانان، در اختیار داشتن مدیریت علمی و اجرایی طرح، حفظ و توسعه کامل دانش فنی ایجاد شده در کشور و توانایی ایجاد هر گونه تغییر در طرح بر اساس نیاز از جمله دستاوردهای این طرح است که انتصاری به آنها اشاره کرد.
انتصاری گفت: پرنده آبی تنها هواپیمای استاندارد در کشور است که با تولید ۲۰فروند و با بیش از ۴۰۰ساعت پرواز توانسته است سیکل کامل طراحی تولید و کاربری را در مراکز آموزش خلبانی با موفقیت طی کند.
به گفته وی اجرای این طرح، ۳۰۰هزار دلار نزدیک به ۹۰۰میلیون تومان هزینه داشته است.
بیستمین جشنواره بینالمللی خوارزمی صبح روز سهشنبه با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.