مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

راتان تاتا بار دیگر همه را شگفت‌زده می‌کند!

 

راتان تاتا از پرواز با یک جنگنده در نمایشگاه هوایی بنگلوره خبر داد. بعد از قرارداد 12 میلیارد دلاری اخیر برای خرید یک گروه تولید فولاد آلمانی، این دومین قراردادی است که تاتا در ایجاد آن نقشی عمده دارد. قرار است این خلبان با تجربه‌ی 69 ساله با جنگنده‌ی کاربردی F-16 در نمایشگاه هوایی هند به مانور بپردازد و در ادامه قرارداد تحویل 126 فروند از این هواپیما به نیروی هوایی هند، منعقد می‌گردد. تاتا اعلام داشت با وجود قطعیت انجام این نمایش، مسئولین لاکهید مارتین مکان، زمان و چگونگی این مانور را معین خواهند نمود.


منبع: www.khalijtimes.com

المرت از دست‌یابی اسراییل به سیستم دفاع موشکی کوتاه برد خبر داد

اهود المرت از طراحی و آماده‌سازی یک سیستم دفاع موشکی برای مقابله با موشک های کوتاه و میان بردی که از سوی حزب‌الله و فلسطین به سمت این کشور شلیک می‌شوند، خبر داد.


روز گذشته المرت و وزیر دفاع اسراییل در حال مذاکره برای تخمین هزینه‌ی این طرح بودند تا آن را به وزارت دارایی و امور مالی ارائه دهند. این سیستم دفاعی که قلعه‌ی آهنی نامیده شده است در کنار سیستم دفاع موشکی دیگر این کشور به نام گرز جادویی که برای مقابله با موشک‌های دور برد تعبیه شده است، قرار است اسراییل را در برابر موشک‌های حزب‌الله و ایران محفوظ بدارد

رزمایش نیروی هوایی و دریایی سپاه


رزمایش تخصصی یگان‌های موشکی نیروی هوایی و دریایی سپاه پاسداران به مدت دو روز در منطقه جنوبی و مرکزی آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان برگزار می‌شود.


به گزارش روابط عمومی کل سپاه، یگان‌های موشکی نیروی هوایی سپاه در راستای تقویت بنیه دفاعی و عملیاتی خود رزمایش "صاعقه" و یگان‌های موشکی نیروی دریایی در جهت افزایش توانمندی‌های دفاعی و حفظ آمادگی همه جانبه نیروهای عملیاتی رزمایش "رعد" را با استفاده از دست‌آوردهای موفقیت‌آمیز رزمایش پیامبر اعظم (ص)1 و 2 برگزار می‌کنند.

بر اساس این گزارش رزمایش تخصصی یگان‌های موشکی نیروی هوایی سپاه صاعقه، و رزمایش تخصصی یگان‌های موشکی نیروی دریایی سپاه رعد روز چهارشنبه 18 بهمن ماه آغاز و تا روز پنج‌شنبه 19 بهمن ماه با انجام تمرینات رهگیری و پرتاب موشک برابر سریال‌های رزمایش ادامه می‌یابد.

آزمایش موفقیت‌آمیز موشکی هند


در خبرگزاری‌های اعلام شد که هند موفق شده موشک کروز مافوق صوت خود را با موفقیت آزمایش کند.


منابع وزارت دفاع هند گفتند که موشک زمین به زمین براهموس ساعت ۱۲/۱۵دقیقه به وقت محلی از محل آزمایشات موشکی هند در ۱۵کیلومتری بالاسور در چاندیپور در ایالت اوریسا شلیک شد.


این موشک از روی یک سکوی سیار شلیک گردید و منابع مطلع گفتند که مسیر پرواز آن توسط دستگاه‌ها و رادارهای کاملا پیشرفته مستقر روی یک فروند کشتی در نزدیکی محل اصابت در خلیج بنگال دنبال شد.


براهموس ترکیبی از نام رودخانه براهمپوترا در هند و رودخانه موسکوا در روسیه است و موشک براهموس توسط یک شرکت مشترک هند و روسیه بدنبال انعقاد پیمانی بین این دو کشور در۱۲فوریه سال ۱۹۹۸ساخته شده است.


این موشک بردی برابر 290 کیلومتر دارد و می‌تواند 300 کیلوگرم کلاهک متداول حمل کند. به گفته مقامات آزمایش موفقیت آمیز بوده اما برای اظهار نظر نهایی باید داده‌های مورد بررسی دقیق قرار گیرند.


موشک مافوق صوت براهموس از زمان اولین آزمایش ان در ۱۲ژوئن ۲۰۰۱ تا کنون بیش از ده بار بطور موفقیت آمیز آزمایش شده است


www.chinapost.com

سوریه آزمایش موشکی کرده است

 

منابع اطلاعاتی اسرائیل مدعی شدند که سوریه یک فروند موشک  بالستیک اسکاد دی را در اواخر ماه ژانویه با موفقیت آزمایش کرده است. به گفته این منابع اطلاعاتی این موشک بعد از طی چند صدکیلومتر در نزدیکی یک هدف آپارتمانی فرودآمده است. به گفته این افراد تمامی شواهد حاکی از آن است که آزمایش موفق بوده است.


ظاهراً این موشک توسط رادار گرین پاین Green Pine در روز 28 ژانویه ردیابی شده است. رادار گرین پاین با بردی برابر 500 کیلومتر جزئی از سیستم دفاع موشکی Arrow-2 می‌باشد.


www.menewsline.com

بررسی اسپریت از لایه‌های صخره‌ای

در حالیکه سومین بهار گشت‌زن مریخی در حال نزدیک شدن است، اسپریت همچنان سالم بوده و جمع آوری فیلم‌هایی را با دوربین ناو‌بری خود در جستجوی گرد و غبار سرگردان در منطقه آغاز کرده است.


بهار در مریخ و بر اساس سال خورشیدی مریخی، امسال رسما در تاریخ 8 فوریه 2007 آغاز می‌شود. در طول چند هفته گذشته اسپریت تصاویر بسیار کوچکی را از یک عارضه سطحی خاکی به نام لندندری، که در واقع تپه‌ای حاصل از حرکت ذرات شن و ماسه می‌باشد، بدست آورده است. این گشت‌زن فضایی همچنین پانوراما‌هایی با رزولاسیون بسیار بالا از یک صخره زیرزمینی لایه لایه با پاره‌ای تخته سنگ‌های گرد، به نام عارضه زوچلی بدست آورده است. دانشمندان امیدوارند این تصاویر اطلاعات خوبی را در مورد رنگ، ساختار، اندازه ذرات، و ترکیبات معدنی این صخره آشکار کند.


دانشمندان همچنین قصد دارند تا در هفته آینده اسپریت را به دنبال رد پای خود، به سوی عارضه‌ای خاکی به نام تایرون روانه کنند تا اندازه‌گیری‌های طیف سنجی از تشعشعات حرارتی کوتاه و تصاویر پانورامای بیشتری را از فاصله 10 متری بدست آورند.


منبع: www.marsdaily.com


آغاز مرحله تازه‌ای از مسابقه تسلیحاتی روسیه و آمریکا

 

تصمیم آمریکا برای استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ملی خود در خاک اروپا، دور تازه‌ مسابقه جهانی تسلیحاتی را آغاز می نماید که ممکن است علاوه بر روسیه و آمریکا، پای طرفهای دیگری را هم به این مبارزه باز کند.


در حالیکه روسیه بزودی دارای سلاح نسل جدیدی می شود که سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در مقابل آن کاری از پیش نخواهد برد و ایجاد آن صرف هزینه بیهوده است.
به گزارش روزنامه «ورمیا نوواستی»، با تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ملی خود در چند نقطه از خاک اروپا، در واقع دور تازه مسابقه جهانی تسلیحاتی آغاز شد. هرچند شرایط برای آغاز آن کاملا مشروط بوده و چند سالی طول کشیده است. دقیقا زمان آغاز آن را می توان سال 2002، زمانی دانست که آمریکا از پیمان دفاع ضد موشکی (استارت) که در سال 1972 امضاء شده و بواقع در توقف مسابقه تسلیحاتی موثر بود، خارج شد.
به نوشته این روزنامه، وضعیت کنونی را می توان کاملا شرایطی جدید دانست، چرا که در واقع این اولین بار است که آمریکاییان موشکهای رهگیر خود را در خارج از خاک خود مستقر می‌کنند. مرحله جدید مسابقه تسلیحاتی را می‌توان چند بعدی دانست و این مسئله ممکن است علاوه بر دو طرف اصلی در این مبارزه، یعنی روسیه و آمریکا، پای طرفهای دیگری که انتظار آن نمی‌رود را به این مبارزه باز کند که بسیار خطرناک خواهد بود.
همانطور که همه می دانند آمریکا می‌خواهد یک ایستگاه رادار قوی در خاک چک و در لهستان نیز ده سکوی پرتاب موشک رهگیر مستقر کند. ولادیمیر پوتین در مصاحبه مطبوعاتی بزرگ خود این اقدام آمریکا را پاسخی غیر موثر و ناکارآمد نامید. در حالیکه روسیه دارای سیستم دفاع ضد موشکی غیر قابل نفوذ «تور- ام.1» است. البته این در حالیست که در روسیه بزودی سلاح نسل جدیدی پیدا خواهد شد که وجود سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در مقابل آن کاری از پیش نخواهد برد. مسئله اینجاست که سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا برای مقابله و نابودی موشکهای بالستیک طرحریزی شده است. در حالیکه سلاحهای راهبردی جدید روسیه دارای سرعت صوت بوده و قابلیت تغییر جهت پرواز و ارتفاع خود را دارا میباشد. این سلاح جدید قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارد. به همین دلیل است که ژنرال ولادیمیر میخائیلوف، فرمانده نیروی هوایی ارتش روسیه طرح جدید آمریکا برای استقرار سیستم دفاع موشکی خود در اروپا را صرف هزینه بیهوده تلقی کرده است.
«ورمیا نوواستی» می افزاید، اکنون دیگر مسلم شده است که موشکهای رهگیر آمریکا در خاک اروپا به سمت ایران و کره شمالی که دارای سلاح بالستیک قابل توجهی نیستند، جهت‌گیری نمی شوند. در صورت وجود این توانایی هم مسیر موشکهای آنها هرگز به سمت چک و لهستان نخواهد بود. حال این سوال مطرح می شود که پس این همه هزینه برای استقرار این سیستم برای چیست؟
چند گزینه برای این مسئله وجود دارد: اول اینکه استقرار ده سکوی پرتاب موشک رهگیر در لهستان، آخر ماجرا نخواهد بود و در نظر است تا این سیستم در گستره وسیعی از خاک اروپا پیاده شود. ضمن اینکه این سیستم شامل عوامل جدیدی در دریا و فضا نیز برخوردار خواهد شد. کشورهای بعدی در لیست انتظار آمریکا برای این منظور، مجارستان و اسلواکی میباشند.
طبق پیش بینیها، عوامل این سیستم حتی ممکن است در منطقه آسیا و اقیانوس ارام هم مستقر شوند که در این صورت آمریکا می تواند از دو جهت تمام مناطق روسیه را زیر نظر بگیرد.
ثانیا به همراه موشکهای رهگیر، ممکن است پس از مدت زمانی موشکهای بالستیک هم در خاک لهستان مستقر شوند که از آن فاصله قادر به دسترسی به همه نقاط خاک روسیه خواهد بود.
سوم اینکه با پیدا شدن سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک اروپا، طرح ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی تاکتیکی اروپا ممکن است اهمیت خود را از دست بدهد و این امر به نفع ایالات متحده و به ضرر اروپا خواهد بود. البته این مسئله ای است که مسکو در خصوص آن به کشورهای اروپایی هشدار داده بود.
در حالیکه آمریکا در این خصوص حتی به تفاوتهای موجود در سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا و اروپا هم توجهی نکرده است. سیستم آمریکا بر ضد موشکهای بالستیک میباشد، در حالیکه سیستم دفاع ضد موشکی اروپا به منظور دفع حملات موشکهای دارای برد کوتاه و متوسط طرحریزی شده است.


www.farsnews.com

توان موشکی ایران(بخش دوم)

موشک اسکاد:
 
موشکی است تاکتیکی ،با برد متوسط که علیه پادگانهای نظامی ،پایگاهای ss-1هوایی و پشت خطوط دشمن به کارمی رود.این موشک در چهار مدل (A,B,C,D) موجود است و در چهار مدل قادر به حمل سر جنگی از انواع انفجاری شدید، شیمیایی، یا اتمی می‌باشند.

اسکاد-A

برای اولین بار در رژه 1957 به نمایش گذاشته شد.موشکی است با جرم 12125پوند(5500کیلوگرم) ،هدایت ا زنوع رادیویی وبالستیک، یعنی تا زمانی که موتور موشک روشن است بوسیله “جایرو متعادل“ هدایت می‌شود. بعد ازخاموشی موتور موشک فاقد هدایت است و مسیر بالستیکی را تا رسیدن به هدف ادامه می دهد.این موشک تا سال 1972 در خدمت ارتش روسیه بود.

اسکاد-B

از انواع موشکهای تاکتیکی وبالستیکی زمین به زمین روسیه است .که درنیروهای مسلح عراق وجود د ا رد.گفته میشود که در چین و کره شمالی نیز تولید میشود.این موشک از نظر ظاهر شبیه فراگ -7 است لیکن قابلیتهای آن بیشتر است .
طول: 25/11متر، قطر: 88 سانتی‌متر، جرم: 6370کیلوگرم، برد:160الی 300کیلومتر.
نسبت به اسکاد-A طول موتور آن نیم متر بیشتر است.این موشک بر خلاف فراگ 7 دارای سوخت مایع بوده وسیستم هدایت آن از نوع اینرسی “استرپ داون“ است.
اسکاد بی بر روی خودروی هشت چرخ بنام ( ماز-543 ) سوار است ومی توان آن را ظرف یک ساعت آماده پرتاب کرد. کشورهای چک اسلواکی سابق ، ویتنام ، افغانستان ، بلغارستان ،رومانی ،هلند ،کره شمالی ،مصر ،سوریه وعراق دارنده آن هستند. کارشناسان مرکز مطالعات استراتژیک معتقدند که عراق 12 فروند ازموشکهای اسکاد- B را در اختیار دارد ، در حالی که مجله هفتگی “ فلایت اینتر نشنال“ مورخ 10 ژوین 1978تعداد این نوع از موشکهای عراق را 30تا36 فروند اعلام کرده است. دقت این نوع از موشکها که دارای موتور یک مرحله‌ای هستند حدود 450 متر است . در 8 سال دفاع مقدس نیز متجاوز از 600 موشک اسکاد (انواع مختلف) توسط هردو کشور شلیک شد.

اسکاد-C/D

این موشکها بهسازی شده اسکاد-B هستند. برد آنها بترتیب حدود 500و300 کیلومترمی‌باشد. همچنین به علت استفاده از سیستم هدایت پیشرفته واحتمالا هدایت راداری فعال در بخش نهایی ، دارای خطای دایره‌ا ی 45 متر بوده ودقت آنها بیشتر است . قطر این موشکها 88سانتی‌متر می‌باشد.

دقت موشک اسکاد

هدایت موشک اینرسی است که با کمک 3 جایرو وشتاب سنج ،انحرافها وعلایم آ ن دریافت ودر 90 ثانیه مسیر اولیه پرواز ( تا زمانی که موتور روشن است ) برای تصحیح مسیر استفاده می‌شود .بهسازی‌هایی نیز در سوخت آن انجام واز نفت به اسید نیتریک تبدیل یافته که باعث می شود موتور با نور قرمز رنگی سوخته و نیروی محرکه یکنواخت در مسیر ایجاد کند .
نداشتن هدایت در فاز بعدی مسیر باعث می‌شود موشک دقت نقطه زنی نداشته باشد.


موشک نور:

موشک کروز دریایی ضد کشتی نور نوع بهینه شده c-802 چینی است که بردی برابر با 120 کیلومتر داشته و قابلیت شلیک ازساحل و عرشه ناو و جنگنده و هلیکوپترهای ایرانی را داراست. در دو نوع ساده و هدایت تلوزیونی تولید می‌شود که نوع تلوزیونی ان غیر قابل رهگیرست.

مشخصات :
برد : 120 کیلومتر حداکثر و حداقل 10 کیلومتر
وزن سر جنگی : 165 کیلوگرم
وزن موشک : 714 کیلوگرم
طول : 5.329 متر
قطر :360 میلیمتر
نوع سوخت : مایع

موشک کوثر:

موشک رادارگریز ساحلی و دریایی کوثر دارای برد متوسط کوتاه و قابل استفاده علیه اهداف با ابعاد 5 در 25 یا آری تی اس 500 متری است. این موشک داراى سیستم F.C.S (سیستم کنترل آتش) و فوق العاده پیشرفته بوده و قادر است با هر نوع اختلال الکترونیکى مقابله کند. موشک کوثر داراى سیستم جستجوگر در کلاهک خود بوده و هیچ کدام از سیستم‌هاى پیشرفته منحرف کننده موجود در جهان قادر به انحراف آن نیست.اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهاى مسلح در مورد این موشک  اعلام کرد : "کوثر که نوعی موشک کروز و سلاحی هوشمند است ، در سازمان صنایع هوافضا تولید شده است. این موشک می‌تواند در سه وضعیت ساحل به دریا، دریا به دریا و هوا به دریا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد و با اصابت آن به رزمناوهاى کوچک و متوسط، این شناورها غرق می‌شوند." این موشک فوق در دو نوع رادارى و تلویزیونی طراحی شده است که نوع تلویزیونی آن قابل ردیابی نیست . این موشک که منطبق با ویژگیهاى محیطی خلیج‌فارس و دریاى عمان طراحی شده ، از فناوریهاى روزآمد دفاعی برخوردار است .هفته‌نامه اویشن‌ویک‌ اند ‌اسپیس‌تکنالجی چاپ ایالات متحده هم در مقاله‌ای تحت عنوان "موشک سبک وزن ایرانی" نوشت ایران تولید یک موشک ضد کشتی هواپرتاب با نام کوثر را آغاز کرده است. این موشک به احتمال زیاد بر پایه یک برنامه چینی پایه‌ریزی شده است. تولید کوثر گام دیگری در جهت نیل ایران به دستیابی به توانایی ساخت جنگ افزارهای هدایت‌پذیر در داخل می‌باشد و بکارگیری این موشک دردسر جدید نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه خواهد بود. موشک کوثر بسیار شبیه موشک ضد کشتی چینی (اف-ال-8)می‌باشدکه از سوی شرکت واردات وصادرات فناوری هوایی ملی چین برای صادرات عرضه شده است. موشک کوثر دارای چهار بال صلیبی شکل با چهار باله دم کوچکتر برای کنترل می‌باشد و هدایت آن از طریق الکترو‌اپتیکی به صورت تلویزیونی یا فرو سرخ انجام می‌شود.اطلاعاتی که سازمان هواوفضای ایران در مورد ابعاد و کارایی کوثر ارائه کرده است از این قرار است:    ۵/۲ متر طول . ۱۸ سانتی متر قطر . ۱۰۵ کیلوگرم وزن و بیشینه برد ۱۵ کیلومتر .نیروی دریایی ایران همچنین هلیکوپترهای   AB204  را در اختیار دارد که احتمال به کارگیری کوثر بر روی آنها بسیار زیاد است.

توان موشکی ایران(بخش اول)

موشک شهاب:

از سال 1986 گزارشهای دریافتی از ایران حاکی از برنامه توسعه و پیشرفت موشک بالستیکی میان بردی بود که نامهای مختلفی از قبیل Shahab 3،Shihab 3،Shehob 3 و یا Zelzal برای آن برگزیده شده بود.در سال 1993 ایران و کره شمالی همکاریهای بسیار نزدیکی را در جهت برنامه توسعه و پیشرفت موشکهای سوخت مایع یک مرحله ای No-dong 1 و No-dong 2 آغاز کردند و احتمالا در همان زمان پاکستان نیز برای توسعه و پیشرفت موشکهای Ghauri1/2 خود به این برنامه ملحق شد. طراحی موشک No-dong کره شمالی بر اساس تکنولوژی ساخت موشک روسی SCUD B بنا نهاده شده بود که بعدها نیز امتیاز ساخت موشکهای SCUD B و SCUD C را نیز در اختیار کره شمالی قرار داد و آنها نیز نسخه بعدی آن را به ایران فروختند. موشکهای No-dong و شهاب ٣ که به نظر می‌آید طراحی آنها بر اساس موشکهای SCUD مدل B و C باشد شاید تنها در مقیاس (کوچکتر یا بزرگتر بودن) تفاوت اندکی با هم داشته باشند. گزارشهای ارسالی از ایران حاکی از آن است که ایران در حال بررسی خرید امتیاز موشک شهاب No-dong کره شمالی و مجموع 150 فروند از این موشکها می‌باشد. همچنین ایران در نظر دارد که تمامی مراحل آزمایش برد و پرتاب این نوع موشکها را در داخل خاک ایران انجام دهد،زیرا کره شمالی با شرایط سختی برای این آزمایشها از قبیل :عدم صدور مجوز برای پرواز این موشکها بر فراز خاک ژاپن از سوی این کشور و فشار وارده از سوی چند کشور جهان از جمله آمریکا به کره شمالی برای ترک سریع برنامه‌های موشکی ایران روبه رو است .

شهاب 3

در سال 1997 ایران مشغول انجام آزمایش و تست هفت موتور برای توسعه ی برنامه های موشکی خود بود که این موشک شهاب ٣ نامیده میشد. منابع خبری معتقدند که کره شمالی در فاصله سالهای 1994 تا 1995 تعداد اندکی موشک احتمالا 5 تا 12 فروند No-dong به همراه 4 خودروی مخصوص حمل موشک به ایران تحویل داده است و این تحویل‌ها به علت فشار چندین کشور به کره از جمله آمریکا متوقف شد و بار دیگر از سال 1997 از سر گرفته شد. آنچه به نظر می‌رسد این است که توسعه و ظهور موشک شهاب ٣ ابتدا با مجوز صنایع هوافضای ایران ودر نهایت مجلس به انجام رسید و وظیفه آزمایش و نگهداری و عملیاتی نگاه داشتن آن به صنایع موشکی همت در تهران سپرده شد که این مرکز با در اختیار داشتن موتورهای موشک و تانکرهای سوخت ساخته شده در یک مرکز بزرگ و وسیع زیر زمینی واقع در خوجان به خوبی از انجام ماموریت محوله برآمده است. در آوریل 1998 برنامه پرواز آزمایشی موشک بالستیکی میان برد خود را که نام Ghauri 1 یا Hatef برآن نهاده شده بود به اجرا گذاشت که به نظر می‌رسید بسیار شبیه موشکهای شهاب ٣ ایران و No-dong کره شمالی باشد که در نهایت باعث امضای توافقنامه ای مشترک برای ساخت کمپانی‌ای واحد جهت برنامه‌های موشکی میان سه کشور مزبور شد. به نظر می‌رسد که تکنولوژی ساخت موشکهای No-dong 1 و No-dong 2 از کره شمالی به ایران و پاکستان فرستاده شده است و به همین دلیل موشکهای شهاب ٣ و Ghauri 1 یا Hatef 5 بسیار به هم شبیه هستند.اولین برنامه پرواز آزمایشی موشک شهاب ٣ در ژولای 1998 انجام شد دو فروند از این نوع موشک نیز در سپتامبر 1998 به نمایش عمومی در آمد. یک منبع وابسته به منابع اسرائیلی گزارش کرد که ایران در حال ساخت و توسعه یک کلاهک هسته ای برای موشک شهاب ٣ می‌باشد ، اما این گزارشات از سوی مقامات ایرانی تائید نشده است.
در سپتامبر 2000 یک موشک شهاب 2 مدل D آزمایش شد که ایرانیها عنوان کردند که از آن به عنوان نخستین وسیله پرتاب ماهواره در ایران استفاده خواهند کرد. این موضوع نشان می دهد که موتور استاندارد شهاب ٣ ابتدا یک موتور با سوخت جامد دو مرحله ای بود. گزارشهای رسیده حاکی از آن است که ایران توسعه برنامه موشکی دیگری با عنوان شهاب ٤ را در دستور کار قرار داده است. این برنامه در سال 1997 شناخته شد. گزارشهای مختصری از منابع اسرائیلی حاکی از آن است که ایران در ساخت موشک شهاب ٤ از متحد قدرتمند و مخصوصش یعنی روسیه کمک گرفته است . آنها معتقدند که تکنولوژی ساخت موشک شهاب ٤ برگرفته از یک نوع موشک بالستیکی میان برد روسی به نام SS-4 Sandel یا همان R-12 که برای اولین بار در سال 1958 وارد خدمت شد . هر چند این مساله توسط ایران و روسیه کاملا مخفی نگاه داشته شده است.

شهاب 4 و 5

پاکستان در ماه آوریل 1999 یک فروند موشک Ghauri 2 یا Hatef 6 را آزمایش کرد که یک نسخه بلندتر از موشک Ghauri 1 بود و دارای حداکثر برد معادل 2500 کیلومتر بود. ممکن است که موشک شهاب ۴ شبیه Ghauri 2 باشد. پیشرفت و توسعه شهاب ۴ هنوز واضح و شفاف نیست، اگرچه اسرائیلیها معتقدند که این موشک تا سال 2001 وارد خدمت خواهد شد اما تا جولای 2001 هیچگونه آزمایش پروازی نداشته است. ایرانیها اعلام کرده اند که در حال طراحی یک وسیله برای پرتاب ماهواره هستند و موشک شهاب ۴ ممکن است اولین نامزد و وسیله برای برای انجام این ماموریت باشد.هرچند به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نشده است.اما ایرانیها به خوبی به این مساله واقفند که اجرای این برنامه بدون عقد قرارداد با هیچ شرکت خارجی بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. گزارشهای رسیده از داخل ایران حاکی از این است که ایرانیها در حال برنامه ریزی برای توسعه یک موشک بالستیکی با بردی معادل 4000 کیلومتر هستند که وسیله بسیار مناسبی برای پرتاب ماهواره می‌باشد و این شاید سر آغاز طراحی و ساخت شهاب ٥ یا ۶ باشد. آنچه ممکن به نظر می‌رسد این است که شهاب ٥ بر اساس موشک Taepo-dong 1 به عنوان یک وسیله پرتاب فضایی (SLV) طراحی و ساخته خواهد شد.

شهاب

از گزارشهایی که در دسترس می‌باشد اینگونه بر می آید که شهاب 3 در اندازه و مقیاس شبیه موشک کره ای No-dong 1 ویک نسخه در مقیاس بزرگتر از طرح موشک روسی SCUD B می‌باشد.این موشک دارای 16 مترطول با قطر دایره ای ، بدنه 1.32 متر، وزن پرتابی 16250 کیلوگرم، وزن سر جنگی (مواد منفجره به علاوه خود کلاهک و سر جنگی) 1200 کیلوگرم یا یک سر جنگی مجزا که در دو راهرو و مدخل مخصوص روی وسیله نقلیه حمل موشک قرار داده شده و پوشانده شده است، می‌باشد.
موشک شهاب 3 دارای سیستم سوخت مایع یک مرحله ای می‌باشد که در آن از IRFNA وKerosene استفاده می شود. از کل وزن موشک 12300 کیلوگرم آن سوخت می‌باشد که این مقدار سوخت دارای زمان سوزش 100 ثانیه می‌باشد.تنها موتور این موشک بوسیله یک توربو پمپ تغذیه می شود . پره های گرافیتی در سر لوله تخلیه گازها کنترل موشک را در مرحله دوم پرتاب به عهده دارند. هدایت موشک از نوع هدایت داخلی می‌باشد. عده زیادی معتقدند که این موشک نخواهد توانست به درستی و با دقت کار هدایت خود را انجام دهد و احتمالا با یک خطای دایره ای در حدود 2500 متر تا هدف به زمین اصابت خواهد کرد.عده ای دیگر این خطا یا CEP را در حدود 4000 متر عنوان کرده اند. منابع اسرائیلی عنوان کرده اند که ایرانیها در سپتامبر 2000 یک فروند موشک شهاب 3 را پرتاب و آزمایش کردهاند که در آن از سیستمهای هدایت بهبود یافته چینیها کمک گرفته شده است این موشک دارای خطای دایره ای 250 متری می‌باشد. کمترین بردی که از این موشک انتظار می رود 400 کیلومتر و بیشترین برد 1300 کیلومتر می‌باشد .ایران چندین نوع مختلف خودرو های حمل موشکهای SCUD B و SCUD C از قبیل خودروی روسی MAZ 543 ،خودروی مرسدس بنز آلمانی و خودروی Neissan ژاپن و ترکیبی از تراکتور- تریلرها را بکارمی برد. گزارشهای رسیده در سپتامبر 1998 حاکی از آن است که ایران احتمالا تعدادی خودروی جدید و تازه IVECO320  مدل 320-45 WTM یا مرسدس بنز 3850AS و همچنین تانکهای نفربر را به عنوان وسیله حمل و نقل موشک شهاب 3 در نظر گرفته است. در مورد موشک شهاب 4 که طراحی و تکنولوژی ساخت آن برگرفته از موشک روسی SS-4 می‌باشد به جرات می توان گفت که ممکن است در اندازه و مقیاس شبیه موشک SS-4 باشد و اگر این گفته را صحیح بدانیم این موشک این موشک احتمالا باید دارای طول 22-8 متر، قطر دایره ای بدنه 1.65 متر و وزن پرتابی 42000 کیلوگرم باشد. بر طبق این گفته ها باید دارای وزن سر جنگی بالغ بر 1600 کیلوگرم باشد که در دو راهرو و مدخل جداگانه تعبیه شده در روی وسیله مخصوص حمل و نقل قرار می گیرند سر جنگی و بدنه به طور مجزا بر روی این وسیله حمل می شوند. این موشک می تواند از نوع سوخت مایع یک مرحله ای باشد که در آن از IRFNI و نفت سفید استفاده می شود و زمان سوزش آن معادل 140 ثانیه خواهد بود . موتور استفاده شده در موشک SS-4 یک  RD-214 بود که دارای چهار اتاق موتور ثابت بود و نیروی رانش آن بوسیله پره های گرافیتی در محل خروج گازها در لوله موتور تامین می‌شد . موتور بوسیله یک توربو پمپ تغذیه می شود که کنترل آن بوسیله ژنراتور گاز پروکسید هیدروژن صورت می گرفت ونیروی تراست ایجاد شده توسط آن 635 KN از سطح دریا بود.موشک دارای هدایت داخلی و حداثر برد 2000 کیلومتر می‌باشد.



برد موشک‌های نسل جدید «شهاب ۳»، در مقایسه با سری قبلی حدود ۱۰۰ درصد ارتقا پیدا کرده و از ۱۳۰۰ کیلومتر به ۲۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته و خطای هدف‌گیری که در نسل قبلی نسبت به برد آن ۸ در ده‌هزار بوده، در نسل جدید، به ۲ در ده‌هزار کاهش یافته است. نکته دیگر، سیستم اختصاصی ناوبری موشک‌های شهاب است که موجب شده کسانی که ادعا دارند ایران این موشک ها را از کشورهای دیگر تهیه کرده است، اما این سیستم ناوبری و الکترونیکی ساخته شده توسط متخصصان ایرانی، جای شبهه ای را باقی نگذاشته است. این سیستم علاوه بر آنکه قدرت شناسایی و اصابت به اهداف را به گونه ای بسیار دقیق در اختیار ایران قرار داده است که علاوه بر اطمینان از برخورد موشک به هدف موردنظر، در صورت خروج از مسیر تعیین شده نیز می تواند آن را تصحیح کرده و درصد اطمینان از برخورد را به نحو چشمگیری افزایش دهد. نکته دیگر در خصوص بهینه سازی استفاده از موشک های شهاب، تغییر زاویه شارژ موشک شهاب است که از این پس با زاویه صفر با سطح افق مورد استفاده قرار می گیرد. این تغییر موجب می شود تا فواصل آماده سازی شلیک موشک ها کمتر شده و قدرت متحرک سازی شلیک ها را افزایش می دهد تا شلیک هایی نامحدود در زمانهای کوتاه را شاهد باشیم.گزارش‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ایران ممکن است از تکنولوژی‏های روسی برای توسعه موشک‌های دوربرد خودش که با بردهای 2000 تا 6250 کیلومتر استفاده کند. منابع اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا گزارش داده‌اند که ایران در حال توسعهء موشک‌ «شهاب 4» با برد ۳000 کیلومتر است و می‌تواند تا حدود 2000 پوند مواد حمل کند و خطای آن حدود 2400 متر است. برخی از برآوردها نشان می‌دهد که سیستم این موشک سال 2004 تا 2005 عملیاتی خواهد شد. معاون وزارت خارجه در امور خاور نزدیک در 28 جولای 1998 گواهی داد که آمریکا برآورد می‌کند این سیستم هنوز جهت تقویت موتورها و سیستم هدایتی خود نیاز به کمک خارجی بیشتری دارد.
برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که موشک «شهاب 4» بر اساس ویژگی‌های موشک «SS-4» ساخت شوروی تهیه شده است. گزارشهای دیگر حاکی است که موشک «شهاب 5» با برد بیشتر نیز وجود دارد که بر اساس ویژگی‌های موشک Tapeo Dong یا SS-4 ساخته شده است. می‌گویند این موشک تا 4 هزار کیلومتر برد دارد و بیش از یک تن مواد را می‌تواند حمل کند. ایران ممکن است دو برنامه موشکی دیگر شامل سیستم‌های دوربردتر داشته باشد که گزارش‌های متعددی در خصوص حداکثر برد آن مطرح است بردهایی که این گزارش‌ها ذکر کرده‌اند، عبارتند از 3650 کیلومتر،‏ 4500 تا 5000 کیلومتر‏، 6250 کیلومتر و ده‌هزار کیلومتر.به نظر می‌رسد که ایران موفق به دستیابی به جزییات فناوری و طراحی موشک روسی SS-4 شده است. موشک SS-4 (که به موشک R-12 یا Sandal نیز معروف است)، یک موشک روسی قدیمی با سوخت مایع است که برای اولین بار در سال 1959 به خدمت گرفته شد و احتمالاً به عنوان اجرای بخشی از پیمان IRBM نابود شده است. این موشک بسیار بزرگ است و فناوری آن به اوایل دهه 1950 مربوط می‌شود، البته بین سال‌های 1959 و 1980 دوبار نوسازی شده است. خطای این موشک 2 تا 4 کیلومتر و حداکثر برد آن دو هزار کیلومتر است و معنایش این است که فقط با یک کلاهک اتمی یا یک سلاح بیولوژیکی نزدیک به مرگباری سلاح‌های هسته‌ای کارایی دارد. در عین حال فناوری کلی موشک SS-4 نسبتا ساده و نزدیک به 1400 کیلوگرم وزن دارد.

موشک SS-4

این موشک یکی از معدود طراحی‌های موشکی کشوری با فناوری محدود است که امید داشت آن را به مرحله تولید انبوه برساند. وزن و برد این موشک ایران را قادر می‌سازد کلاهک نسبتا پیچیده هسته‌ای یا بیولوژیکی را بر روی آن نصب کند. در نتیجه نوع مدرن شده موشک SS-4 می‌تواند طرحی خوب برای یک کشور در حال توسعه باشد. همچنین گزارش شده که ایران یک موشک بالستیک دریایی را در سال 1998 مورد آزمایش قرار داده است.



برخی منابع خاطرنشان کرده‌اند که صنایع نظامی روسیه قراردادهایی با ایران جهت کمک به این کشور در رابطه با تولید سوخت مایع موشک، ساخت تونل‌های ویژة انبار موشک، تولید موشک‌های نمونه و توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتری تخصصی امضا نموده است. برای مثال این گزارش‌ها نشان می‌دهد که مؤسسة روسی «آیروهدرودینامیک مرکزی» در حال همکاری با سازمان صنایع نظامی ایران و گروه صنعتی شهید همت است. گزارش‌ها حکایت می‌کنند که شرکت دولتی روسیه به نام «روسووروژنیه» که در خصوص همکاری در زمینه صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات و اطلاعات نظامی فعالیت دارد، در معاملات با گروه صنعتی شهید همت مشارکت دارند. همچنین گفته می‌شود این معاملات شامل تجهیزات لیزری تخصصی، آینه‌های تخصصی، مواد سربی تنگستن و فولاد تحت فشار برای تولید و توسعه موشک می‌شوند. این اقلام کمک‌ عمده‌ای به ایران می‌دهند تا به توسعه انواع موشک‌های دوربرد اسکاد B و اسکاد C و نیز موشک‌های دقیق‌تر که مشابه موشک No Dong هستند بپردازد.
به‌هرحال یک سکو مانند موشک CS - 802 می‌تواند اطلاعات طراحی کافی برای توسعه‌ یک موشک‌ کروز با برد طولانی‌تر جهت اهداف دیگر را ارائه دهد و خلیج‏فارس منطقة نسبتاً کوچکی است که اکثر مناطق حاشیه‌ای و تأسیسات حساس آن نزدیک ساحل قرار دارد. هواپیما یا کشتی‌ها می‌توانند موشک‌های کروز حامل کلاهک‌های شیمیایی و بیولوژیکی را از خارج محیط دفاعی معمولی کشورهای خلیج شلیک کنند و ایران حداقل می‌تواند موشک‌های ضد کشتی خود برای حمله به کشتی‌های نفت‌کش را جایگزین سلاح‌های شیمیایی کند. این کشتی‌های نفت‌کش بسیار بزرگند و چنانچه مورد هدف موشک‌های معمولی ضد کشتی قرار گیرند، حادثه بسیار مرگباری پیش خواهد آمد.



ساخت کامل یک موشک کروز بسیار سخت خواهد بود. ایران برای ساخت چنین موشکی باید به ترکیب CBW و کلاهک‌های خوشه‌ای دسترسی داشته باشد. به‌هر‌حال سیستم‌های دریانوردی و موتورهای جت هنوز یک مشکل بالقوه هستند. سیستم‌های دریانوردی پیچیده کنونی می‌تواند موجب حداقل چند کیلومتر اشتباه در برد موشک‌های با برد هزار کیلومتر شود و خطراتی برای هدایت موشک به‌ وجود آورد و احتمالا دو سوم از موشک‌های شلیک شده با این عوارض مواجه خواهند شد. اینک فناوری تجاری برای سیستم متفاوت جهانی استقرار موشک با دقت هدایتی 2 تا 5 متر در دسترس قرار می‌گیرد



موتورهای توربین گازی با کاربرد دو‌گانه اینک در بازار تجارت وجود دارد که ایران از آنها برای استفاده در موشک کروز بهره می‌گیرد. البته یافتن موتوری با توربین قابل اعتماد و کارآ جهت یک کاربرد، در یک طرح ویژه موشکی ممکن است دشوار باشد. یک موتور فوق‌العاده کارآمد می‌تواند قابل استفاده‌ در یک وسیله پرواری باشد. اما در خصوص توانایی برای طراحی و تولید چنین موتوری تردید وجود دارد، البته بیش ‌از 20 کشور دارای مهارت طراحی و تولید مورد نیاز برای چنین موتورهایی هستند.



ممکن است، مونتاژ وسیله‌ پروازی، موتور و کلاهک با یکدیگر و‌ آزمایش آن اقدامی مشکل و فراتر از توانایی و مهارت ایران باشد، اما مونتاژ و آزمایش یک موشک کروز در مقایسه با یک موشک بالستیک دوربرد آسان‌تر است. دیگر اینکه چنین پیشرفت‌هایی در مقایسه با توسعه یک سیستم بالستیک بسیار کمتر قابل بازرسی خواهد بود.ایران توانست از بسیاری مشکلات موجود برای توسعه موشک کروز خودش عبور کند. این عبور از طریق تغییر در موشک HY- Seersucker و تبدیل آن به یک سلاح حمله زمینی و ایجاد بیش‌ از 80 کیلومتر افزایش در برد آن، یا از طریق تغییر در موشک ضد کشتی CS-80 یا (Ylng Jai-1) و ارتقای توانایی‌های آن انجام شد. گزارش‌های وجود دارد که نشان می‌دهد سپاه پاسداران مشغول انجام این تغییرات در مرکزی نزدیک به بندرعباس است.


www.avia.ir

اخبار هوایی روز

پیشنهاد بوئینگ برای تولید مشترک F-18 با هند  


با داغتر شدن رقابت برای گرفتن سفارش 126 فروند جنگنده از نیروی هوایی هند، شرکت بوئینگ اعلام کرد که در صورت پیروزی در این مناقصه، هواپیمای F-18 ملقب به سوپرهورنت را به صورت مشترک در هند تولید خواهد کرد. کریس چدویک جانشین مدیر بوئینگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در صورتی که ارتش هند محصول این شرکت را انتخاب کند، بوئینگ حاضر است با عقد قرارداد با یکی از شرکتهای دفاعی هند، یکی از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان یعنی هواپیمای F-18 را به صورت مشترک تولید کند. در صورتی که این امر محقق شود، هند اولین کشور خارجی خواهد بود که در آن F-18 تولید می‌شود. همچنین این اولین بار خواهد بود که تولیدکنندگان هندی درگیر تولید یک جنگنده آمریکایی می‌شوند. شرکت هندوستان ایروناتیکز، هال (Hindustan Aeronautics Limited) هم‌اکنون هواپیماهای Su-30، چند مدل میگ و همچنین جگوار (محصول بریتانیا) را به صورت مشترک تولید می‌کند.
به گفته آقای برایان نلسون، مدیر بخش روابط بین‌الملل بوئینگ، در صورتی که نیروی هوایی هند F-18 را انتخاب کند، هشت فروند هواپیمای اول، مستقیماً از آمریکا به هند فرستاده خواهند شد و بقیه آنها به صورت مشترک در هند تولید می‌شوند.
با این انگیزه بوئینگ قصد دارد در نمایشگاه هوایی هند در بنگال در 7ام تا 11ام ماه فوریه امسال حضور فعالی داشته باشد.



منبع خبر: www.economictimes.indiatimes.com
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4235&T=%20پیشنهاد%20بوئینگ%20برای%20تولید%20مشترک%20F-18%20با%20هند

_________________________________________________________________________________________________________________

یک نشریه انگلیسی:
ایران هواپیماهای خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز می‌کند



یک مجله انگلیسی نوشت، ایران هواپیماهای جنگی خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز می‌کند و به خلبانان این هواپیماها در انجام ماموریت‌ها در مسافت‌های طولانی آموزش می‌دهد.
مجله امور نظامی «جینز دیونس» چاپ انگلیس نوشت، ایران در تلاش است هواپیماهای جنگی خود را به سیستم سوختگیری در هوا مجهز کند و خلبانان آنها را برای انجام ماموریت‌ها در مسافت‌های طولانی آموزش دهد.
این مجله همچنین نوشت نیروی هوایی ایران با هواپیماهای جنگنده سوخوی 24 روسیه در آسمان این کشور و سوریه در زمینه ماموریت‌های هوایی شبانه در ارتفاع پایین آموزش دیده است.
به نوشته این روزنامه، تهران در تلاش است توانایی هواپیماهای بوئینگ 707 و 747 خود را برای سوختگیری در هوا با هدف زدن ضربات احتمالی در مسافت‌های طولانی، افزایش دهد.
مجله جینز به نقل از گزارش مارک لی کارشناس امور نظامی نوشت کشورهای حوزه خلیج‌فارس به شکلی فزاینده از افزایش عملیات در عراق و موضع شدیدتر آمریکا علیه ایران و سوریه به شدت نگرانند و این نگرانی رو به افزایش است.

منبع خبر: www.farsnews.com
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4247&T=ایران%20هواپیماهای%20خود%20را%20به%20سیستم%20سوختگیری%20در%20هوا%20مجهز%20می‌کند

____________________________________________________________________________________________________________________

به دلیل نگرانی از دسترسی ایران
آمریکا فروش قطعات هواپیماهای اف-14 را به حال تعلیق درآورد



آمریکا اعلام کرد فروش قطعات هواپیماهای اف-14 را به حال تعلیق درمی‌آورد
به نقل از خبرگزاری فرانسه، «داون دردن»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز گذشته تصریح کرد به دلیل نگرانی‌ از دسترسی ایران به قطعات اف-14، فروش کلیه قطعات این هواپیماها را به حال تعلیق در آورده است.
ایران پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 این هواپیماها را از آمریکا خریداری کرده بود.
وی افزود: «آژانس پشتیبانی وزارت دفاع روز 26 ژانویه دستور تعلیق فروش این قطعات را با توجه به اوضاع فعلی در ایران داده است.»
پیش از این نیز اخباری از تلاش یک سناتور دموکرات آمریکایی برای خودداری وزارت دفاع این کشور از فروش قطعات یدکی هواپیماهای اف-14 که ایران آن را در اختیار دارد، منتشر شده بود.
این طرح سناتور «ران وایدن» در پاسخ به تحقیقاتی مبنی بر وجود ضعف در امنیت فروش قطعات مازاد که به کشورهایی از جمله ایران و چین اجازه می‌دهد تجهیزات حساس ارتش آمریکا از جمله قطعات هواپیماهای «تام کت» را بدست بیاورند.
طرح وایدن از وزارت دفاع می‌خواهد قطعات یدکی اف-14 را نفروشد و صادر کردن این قطعات از سوی کشورهای خریدار آن را نیز ممنوع کند.
این طرح سناتور وایدن مورد حمایت سناتور دموکرات ریچارد دوربین نیز هست.
مقامات قضایی آمریکا معتقدند ایران تنها می‌تواند 15 درصد قطعاتی که برای هواپیماهای تام‌کت نیاز دارد را تولید کند و این مسئله قطعات تولید شده توسط پنتاگون را به منبع باارزشی برای قطعات یدکی تبدیل می‌کند.



منبع خبر: www.farsnews.com
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4246&T=آمریکا%20فروش%20قطعات%20هواپیماهای%20اف-14%20را%20به%20حال%20تعلیق%20درآورد

______________________________________________________________________________________________________________________

فرودگاه دوبی بهترین فرودگاه خاورمیانه در سال 2006 شناخته شد  


فرودگاه بین‌المللی امیرنشین دوبی به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه شناخته شد.
در پی ارایه بهترین خدمات به مسافران و شرکت‌های مسافربری و کسب بیش از پنج جایزه بین‌المللی در سال 2006 میلادی، فرودگاه دوبی به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه انتخاب شد.
طبق نظرسنجی مجله بیزنس تراول که در بین هزاران مسافر در سراسر جهان صورت گرفت، فرودگاه دوبی به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه انتخاب شد.
در سال 2006 میلادی بیش از 29 میلیون مسافر از فرودگاه دوبی جابه جا شدند.



منبع خبر: www.isna.ir
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4245&T=فرودگاه%20دوبی%20بهترین%20فرودگاه%20خاورمیانه%20در%20سال%202006%20شناخته%20شد

_______________________________________________________________________________________________________________

سفارش جدید خطوط هوایی تایوان با وجود دیرکرد A380  


رویترز- خطوط هوایی تایوان، تای‌ایر سفارش خود برای دریافت 6 فروند هواپیمای A380 را به شرط جبران خسارت تأیید کرد و در عین حال اعلام کرد که قصد دارد هشت فروند A330-300 نیز خریداری کند.
به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره تای‌ایر، ایرباس پیشنهاد داده که روی هر هواپیما 10 میلیون دلار بابت دیرکرد در تحویل A380، تخفیف دهد. به گفته این عضو، هیئت مدیره با تأیید قرارداد A380 و خرید 8 فروند A330-300 موافقت کرده است. وی همچنین اضافه کرد که هنوز مذاکرات در جریان است و ما می‌خواهیم دقیقاً از وضعیت A380 مطلع شویم و بدانیم که در صورت تکرار دیرکرد باید چه‌کسی را مقصر بدانیم.



منبع خبر: www.airwise.com
لینک خبر: http://avia.ir/Default.asp?@=4239&T=سفارش%20جدید%20خطوط%20هوایی%20تایوان%20با%20وجود%20دیرکرد%20A380

_____________________________________________________________________________________________________________________

هر 5 روز یک هواپیما به ناوگان هوایی هند افزوده خواهد شد


به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از دهلی‌ نو, رئیس‌ موسسه‌ هوانوردی‌ و گردشگری‌ هند امروز شنبه‌ در همایش‌ بین‌ المللی‌ هوانوردی‌ و گردشگری‌ در دهلی‌ نو با اشاره‌ به‌ این‌ موضوع‌ که‌ در یک‌ سال‌ گذشته‌ حمل‌ و نقل‌ هوایی‌ این‌ کشور چهل‌ درصد افزایش‌ یافته‌ است‌ گفت‌ در حال‌ حاضر روزانه‌ ‌12000‌ پرواز در سراسر هند انجام‌ می‌ شود که‌ این‌ میزان‌ باید در سالهای‌ اینده‌ تا پنجاه‌ هزار پرواز در روز افزایش‌ یابد‌.
معاون‌ رئیس‌ جمهور هند نیز در این‌ همایش‌ توسعه‌ هوانوردی‌ و گردشگری‌ را با یکدیگر مرتبط دانست‌ و بر افزایش‌ فرودگاهها بویژه‌ در شهرهایی‌ که‌ دارای‌ جاذبه‌ های‌ گردشگری‌ هستند تاکید کرد‌.
پرافل‌ پاتیل‌ وزیر هوانوردی‌ هند هم‌ بر تاثیر توسعه‌ صنعت‌ هوانوردی‌ بر اشتغالزایی‌ و رشد اقتصادی‌ تاکید کرد و گفت‌ دولت‌ هند مصمم‌ است‌ علاوه‌ بر توسعه‌ صنعت‌ هوانوردی‌‌ جاده‌ ها ‌ خطوط راه‌ اهن‌ و هتل‌ ها را نیز افزایش‌ دهد.
یکی‌ از کارشناسان‌ صنعت‌ هوانوردی‌ هند نیز در این‌ همایش‌ اعلام‌ کرد هند تا شش‌ سال‌ اینده‌ هر پنج‌ روز یک‌ فروند هواپیمای‌ جدید مسافربری‌ به‌ ناوگان‌ هوایی‌ خود اضافه‌ خواهد کرد‌.
این‌ همایش‌ که‌ از روز جمعه‌ اغاز شد امروز با بررسی‌ مسایل‌ صنعت‌ هوانوردی‌ و گردشگری‌ پایان‌ یافت‌‌.



منبع خبر: تیک آف

________________________________________________________________________________________________________________________

پرواز دو ساعته دو شی ناشناس در آسمان قزوین

دو شی پرنده‌ ناشناس حدود 2 ساعت در فضای شهر قزوین دیده شد.
 به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، امروز دو شئ ناشناسی در ارتفاع بسیار بالا در حالی که به سختی دیده ‌شد در فاصله زمانی ساعت 12:30 دقیقه‌ تا 14 در آسمان شهرهای قزوین، الوند و شهر صنعتی البرز دیده شد.
این دو شئ ناشناس در حالی که یکی از این آنها بالاتر از شئ دیگر حرکت می‌کرد در آسمان و در ارتفاع بالا در حال گردش به صورت 360 درجه و یا حرکت به سمت و سوی مختلف بودند.
این گزارش خاکی است یکی از این دو شی پرنده ناشناس در برخی مواقع دیده نمی‌شد و تنها شی دوم که در اتفاع کمتری قرار داشت قابل رؤیت بود.

منبع خبر: تیک آف