مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس های روز

دوستان عزیز ضمن دیدن عکس های زیبای زیر از شما دوستان گرامی خواهشمندیم با نظران و انتقادات خود ما را در جهت هرچه بهتر کردن سطح این وبلاگ یاری رسانید.

با تشکر...

 

معرفی رادارهای هواشناسی و محصولات آن

 

چکیده:

رادار یک سیستم الکترومغناطیسی است که برای تشخیص و تعیین موقعیت هدف بکار می رود . با رادار می توان درون محیطی را که برای چشم ،غیر قابل نفوذ است دید مانند تاریکی ،باران،مه.برف،غبار و غیره.اما مهمترین مزیت رادار توانایی آن در تعیین فاصله یا حدود هدف می باشد.کاربرد رادارها در اهداف زمینی ، هوایی،دریایی،فضایی و هواشناسی می توان پیش بینی های لازم را ارائه کرد.ایجاد سیستمی با توانایی بالا در ردیابی پدیده ها هدف عمده رادارهای هواشناسی کشور است.

مقدمه:

رادار یک سیستم الکترومغناطیسی است برای تشخیص و تعیین موقعیت هدفها بکار می رود.این دستگاه بر اساس ارسال یک شکل موج خاص به طرف هدف است.برای مثال با یک موج سینوسی با مدولاسیون پالسی تجزیه و تحلیل بازتاب آن عمل می کند.

با رادار می توان درون محیطی را که برای چشم غیر قابل نفوذ است دید مثل تاریکی ، باران ،مه برف ،غبار و غیره،اما مهمترین مزیت رادار،توانائی آن در تعیین فاصله یا حدود هدف می باشد.

لازم به ذکر است که بدانیم کلمه رادار اختصاری از کلمات Radar Detection And Ranging است،چرا که رادار در ابتدا بعنوان وسیله ای برای هشدار نزدیک شدن هواپیمای دشمن بکار می رفت و ضد هوایی را در جهت مورد نظر می گرداند.اما یکی از مهمترین وظایف رادار تعیین فاصله هدف تا فرستنده است که هیچ تکنیک دیگری بخوبی وبه سرعت رادار قادر به اندازه گیری این فاصله نیست.

یک رادار ساده شامل آنتن ،فرستنده ،گیرنده و عنصر آشکار ساز انرژی یا گیرنده می باشد. آنتن فرستنده پرتوهای الکترومغناطیسی تولید شده توسط نوسانگر را دریافت و گیرنده می دهد. معمولی ترین شکل موج در رادارها یک قطار از پالسهای باریک مستطیلی است که موج حامل سینوسی را مدوله می کند.

رادارها در روی زمین ودر هوا، دریا و فضا بکار گرفته می شوند.رادارهای زمینی بیشتر برای آشکار سازی ،تعیین موقعیت و ردیابی هواپیمایا اهداف هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.رادارهای دریایی بعنوان یک وسیله کمکی به کشتیرانی و وسیله ای مطمئن برای تعیین موقعیت شناورها،خطوط ساحل و دیگر کشتیها و همچنین دیدن هواپیما بکار می روند.رادارهای هوایی برای آشکار سازی هواپیا،کشتی و وسائط نقلیه زمینی و یا نقشه برداری زمین،اجتناب از طوفان جلوگیری از برخورد با زمین و یا ناوبری می توانند مورد استفاده قرار گیرند.در فضا ،رادار به هدایت اجسام پرنده کمک می کند و برای ارتباط راه دور با زمین و دریا بکار می رود.

امروزه رادارهای مجهزی جهت شناسایی مراکز طوفان و اندازه گیری شدت بارندگی و انواع رگبارها در اختیار هواشناسان قرار دارد.بازتاب اشعه رادار در صفحه تصویر منعکس شده و توسط دستگاههای اندازه گیری، مشخصات سیگنال رسیده دقیقا مورد بررسی قرار می گیرد و فاصله هدف تا مبدا ( ایستگاه زمینی رادار) توسط واحد مربوط بنام rang unit اندازه گیری می شود.

امروزه تقریبا تمام دنیا از رادارهای هواشناسی برای مقاصد مختلف استفاده می کنند. استفاده از این دستگاه هواشناسی از زمان جنگ شروع شده است بدین معنا که متخصین رادار مشاهده می کردند هر زمان بین هدف و دستگاه رادار ابر باران زا مشاهده شود،مشاهده شود،مشاهده هدف مشکل و گاهی غیر مکن است ولی اگر ابر بدون باران باشد اشکال چندانی بوجود نمی آید.در اینجا به توضیحات بیشتر در این زمینه می پردازیم.تقریبا همیشه برای وضعیت هواشناسی از طول موج های بلند استفاده می شود.ولیکن در این رادارها طول موجها را میتوان به 10 سانتی متر یا کمتر مختصر کرد.

واضح است که گاهی اوقات گرفتن بازتاب ها از اهداف هواشناسی بوده و ممکن است موجب کاهش در حداکثر برد رادار شود.گاهی اوقات مسیر انتقال را تحت تاثیر قرار می دهد. اخیرا رادارها در هواشناسی و غیره با هدف از بین بردن نتایج اشتباه با مدارها ترکیب شده اند. با اتمام یافتن جنگ در سال 1945،در بخش هواشناسی رادارهای مناسب زیادی ارائه شد.که بیشتر از طول موج های 3 الی 10 سانتی متر استفاده می کردند، آنها داده ها را دریابی کرده و مشاهدات جدید را به صورت بالفعل درآورده و میانگین آنها را بدست می آورند.در برخی از کشورها محققیق برنامه هایی را اجرا کرده و حوادث ناشی از بازتاب را در هواشناسی مورد بررسی قرار دادند،این بازتاب (برگردان) داده ها را می توان در اطلاعات هواشناسی مورد استفاده قرارداد و بررسی کرد که چگونه سیستم های مختلف رادار می تواند در بخش های دیگر موثر بوده و مورد استفاده قرارگیرد.برخی از کشورها در سال های 1950 و 1960 شروع به استفاده های بهتری از رادارها کردند.بین رادارهای هوایی و دریایی اختلاف ناچیزی وجود دارد.هر دو برای ردیابی و پیگیری توفان های تندری و سیلیکون ها مورد استفاده قرار می گیرند.اغلب محل فرودگاه در نقاطی که بیشترین حساسیت را در برابر توفان ها دارد،قرار می گیرد.در این موارد (هنگام بروزطوفان) به ساکنین و هواپیماها هشدار می دهند.این اطلاعات موجب افزایش دیده بانی در بخش های مختلف پیش بینی می گردد،در برخی از این روش ها میزان بارندگی را به طور دقیق تعیین می کنند. بنابراین رادارها امکان توسعه اطلاعات و داده های هواشناسی را مسیر می سازند.

در ضمن می توان میزان بارندگی را دقیق اندازه گیری کرد و در بخش های تحقیقاتی هواشناسی و هیدرولوژی (آ‎بشناسی) مورد استفاده قرار داد.بنابراین با استفاده از کامپوترها ی اولیه می توان مقدار زیادی از داده ها را با کمک افراد ارائه و با داده های دیجیتالی بطور یکسان مورد پردازش قرار داد و مکن است تنها تعدادی از حوادث معروف را انتخاب نمایند.علاوه بر این ،می توان با حداقل تجربه داده ها را تهیه و به شخص استفاده کنند انتقال داد.

در اواخر سال های 1960 همزمان با ظهور کامپیوترهای سریع و کوچک ،استفاده از رادار نیز توسعه یافت.ممکن است در شرایط عادی داده های رادار تنها متعلق به اطلاعاتی در مورد بارندگی باشد.باشد.بنابراین در اغلب موارد نیاز به دقت در داده ها و اصلاح این میانگین ها می باشد .این کار همیشه بطور مداوم صورت می گیرد .ولیکن برخی از کشورها ثابت کردند که داده های ارائه شده از رادار تاحدودی برای هشدار دادن سیل و برای مدیریت کلی آب مناسب می باشد.ترکیب داده ها با استفاده از چند رادار،علاوه بر شکل مرکب داده های ترکیبی رادار،داده هایی که با استفاده از ماهواره ها بدست می آیند و داده هایی که بیشتر از ابزار و ادوات ویژه هواشناسی بدست می آیند تماما مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرند.

از چندین ساعت قبل میزان بارندگی پیش بینی می شود و داده ها و اطلاعات رادار ها از طریق صفحه تلویزیون و کامپیوترها برای پردازش بیشتر مدل های هواشناسی و هیدرولوژی(آبشناسی) مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به دیجیتال بودن سیستم ها می توان از داده ها برای بدست آوردن میزان بارش نواحی مختلف بهره برد.بنابراین می توان این ارقام و اطلاعات را به آ‎سانی تا مسافت های زیادی برای نمایش دادن به کاربر ارسال کرد و میزان زیادی از کارهای باقی مانده داد.

معیارهای رایج در نصب و راه انداری رادار در سال 1981 فرض بر این بود که رادارهای هوایی که در بخش های سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفت بین 600 تا 650 رادار بوده است در اینجا در مورد تعدادی از باند- C ( cm 5 ) و باند X (cm 3 ) که احتمالا هر کدام کمی بیش از 200 بوده،باند S (cm 10 تا حدودی کمتر از 200 است و مابقی طول موج رادارها در حدود 60 است که تعدادی از باند-X / باند-S و برخی از باند-K (cm 0.86 )/باند X را شامل می شود.طول موجی که برای رادارها معمولا استفاده می شود توسط USSR یا برخی از کشورهای همجوار مورد استفاده قرار می گیرد.در حدود 200 سیستم رادار ایجاد شده است که برخی از آنها ارقام را مورد پردازش قرار می دهند و بطور معمول PPI / RHI را نمایش می دهند و بطور خودکار کمتر از 60 پردارش را در سیستم انجام داده و داده ها را ارائه می نمایند،البته این اعداد به سرعت افزایش می یابند.

دانشمندان هواشناسی توانستند با مشاهده این پدیده ها و ارتفاع و شدت ابرهای طوفان زا و دارای بارندگی را بر روی نقشه مشخص کنند و حتی رشد نمو و تغییرات آنها را مطالعه نمایند. گفتیم در رادارهای هواشناسی صفحات مختلفی بکار می رود که رایج ترین این صفحات PPI می باشد.علت استفاده از PPI در هواشناسی این است که تنها چنین راداری می تواند طوفانها و بارندگیها را مشخص و جهت آنرا تعیین سازد.

با آگاهی از امکانات رادارهای هواشناسی ، پروژه رادار هواشناسی در کشور تصمیم به راه اندازی این سیستم پیشرفته در کشور دارد.

کاربردهای رادارهای هواشناسی ایجاد سیستمی با توانایی کشف، ردیابی و تخمین عملکرد سیستم های فعال جوی برای برآورده نمودن نیازهای زیر هدف عمده پروژه رادارهای هواشناسی است.

1- امنیت ترافیک هوایی

با توجه به اینکه رادار هواشناسی می تواند پدیده های جوی را در سطوح فوقانی با دقتی بالا کشف و ردیابی کند،این امکان را فراهم می آورد تا خلبان پیش از ورود هواپیما به منطقه ای که شرایط نامناسب جوی دارد از موضوع آگاهی پیدا کند و تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

2- کمک به مدیریت منابع آب

رادار هواشناسی امکان پیش بینی های کوتاه مدت و دقیق از میزان بارندگی را فراهم می آورد. این پیش بینی ها می تواند مبنای خوبی را برای مدیریت منابع آب از قبیل تنظیم دریچه های خروجی آب از سدها برای جلوگیری از سر ریز شدن،پاکسازی راه آبها و… فراهم آورد.

همچنین این اطلاعات می تواند برای صدور هشدار نسبت به وقوع سیلاب یا طوفان بکار رود.علاوه بر این اطلاعات جمع آوری شده می تواند برای پیش بینی های بلند مدت در مورد میزان بارندگی و به تبع آن منابع آب بکار رود که در موارد متعددی چون تولید برق و کشاورزی کاربرد دارد.

3- کشاورزی

همانطور که گفته شد رادار هواشناسی امکان پیش بینی های کوتاه مدت بارندگی را فراهم می آورد.این پیش بینی ها علاوه بر میزان بارندگی،شدت و نوع آن را نیز شامل می شود.به این ترتیب پدیده های زیانبار برای محصولات کشاورزی از قبیل تگرگ ،باران شدید و طوفان قابل پیش بینی خواهد بود.

4- تعدیل آب و هوا

شناسایی و ردیابی توده های فعال و غیر فعال جوی و برآورد نوع فعالیت آنها می تواند منجر به اتخاذ تصمیم درست و به موقع برای باروری ابرها،تبدیل تگرگ به باران و سایر روشهای تعدیل آب و هوا گردد.

5 - تحقیقات

یکی از زمینه های باز تحقیقات ،ایجاد الگوریتم و روشهای برای پیش بینی و تخمین سیستمها می باشد.اینکار با داشتن داده های آماری دقیق و با فاصله زمانی هر چه کوتاهتر ممکن می شود.داشتن آماری با دقت زمانی و فشردگی مکانی بالا از بارندگی،برای پیشبرد این اهداف مناسب می باشد.

6 - مدیریت راهها

فراهم آوردن امکان پیش بینی بارش برف و سایر نزولات آسمانی و طوفانها می تواند عاملی مؤثر در جلوگیری از حوادث رانندگی ناشی از لغزندگی معابر و سوانح ناشی از سقوط بهمن باشد.

7 - پیش بینی عمومی وضع هوا

رادار هواشناسی کاربرد عمده ای در پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت وضع هوا و تحلیل شرایط جوی دارند و دضعیت جوی حاضد را با تصویرهایی گویا و زیبا ارائه می دهند که قابل ارائه از طریق رسانه های جمعی نظیر تلویزیون و اینترنت می باشد.

محصولات رادار

محصولات هواشناسی شامل محصولات اولیه و ثانویه هستند که از داده های خام اولیه V ، Z، W بدست می آیند.از محصولات رادار می توان به چند مورد اشاره نمود که عبارتند از:محصول هواشناسی ( PPI RHI CAPPI VAD … ) محصول آبشناسی ( RDS AZS ) محصول پیشبینی و هشدار ( HHW WRN … ) محصول پدیده ها ( SWI MESO …)

در نهایت امید بر اینست که با راه اندازی رادارهای هواشناسی و ادامه آن در فازهای بعد بتوان در جهت بهبود پیش یابی های وضع هوا گامی بزرگ برداشت.

بغداد-1 در مهرآباد

در جریان نمایشگاهی در بهار 1989 در بغداد، یک فروند نمونه هشدار دهنده زودهنگام هوابرد هواپیمای حمل و نقل استانداردIl-76TD که گفته می شد به وسیله نیروی هوایی این کشور مورد اصلاح قرار گرفته بود، به نمایش گذاشته شد. این هواپیما که بغداد-1 نام گرفته بود، به یک رادار تجسسی تایگر طرح تامسون سی اس اف فرانسه و ساخته شده در عراق مجهز بود که به صورت وارونه در محفظه ای از جنس پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) در محل در بارگیری دم هواپیما قرار داشت. رادار زمینی تایگر تحت امتیاز فرانسه در عراق تولید می گردید و به منظور تطابق آن با کاربرد جدید هوابرد و رفع اختلالات ناشی از پستی و بلندی های زمین (Clutter) تغییراتی بر روی آن انجام گرفت.
مجموعه ای از سیستم های رادیویی و راداری تامین کننده تدابیر پشتیبانی الکترونیکی (ESM) نیز بر روی این هواپیما نصب شده است.
در این مدل چهار کاربر می توانند اهداف واقع در 350 کیلومتری را با زاویه ادعایی بسیار بیشتر از 180 درجه کشف، شناسایی و ردگیری کند. گفته می شود بغداد-1 در واپسین مراحل جنگ ایران و عراق به کار گرفته شد. مولد برق سیستم، ساخت عراق بوده و انتقال اطلاعات به زمین از راه صدا یا خط انتقال مستقیم (همزمان) داده، انجام می گیرد.
به گفته یک سخنگوی نظامی امریکا، عراق در آغاز عملیات طوفان صحرا دارای یک فروند بغداد-1 بوده است که در طی روزهای جنگ به ایران گریخت.
این هواپیما اکنون در پارکینگ تیپ ترابری مهرآباد مدتهاست زمینگیر است.

 

منبع:www.aerospacetalk.com(با تشکر از کیوان عزیز)

بهبود دقت موشک P12 چین با هدایت ماهواره‌ای

 

چین اطلاعات جدیدی را در مورد موشک کوتاه برد زمین به زمین P12 خود آشکار کرده است. این موشک سوخت جامد که به صورت عمودی پرتاب می‌شود می‌تواند 450 کیلو سر‌جنگی منفجره قوی را به همراه خود تا ارتفاع 150 کیلومتری بالا ببرد. این موشک به تنهایی دارای خطای دایروی احتمالی یا CEP برابر با  80 تا 120 متر بوده اما با اعمال هدایت ماهواره‌ای این مقدار به 30 تا 50 متر کاهش می‌یابد.


چین سیستم هدایت موشک‌های زمین به زمین خود ر ا با استفاده از GPS یا معادل روسی مدل امریکایی آن، گلوناس، بهبود بخشیده است. چین همچنین ممکن است از تکنولوژی هدایت این دو آرایه موقعیت‌یاب استفاده کند تا نمونه PLA موشک‌های زمین به زمین کوتاه برد خود، نظیر DF-11 و DF-15 نشانه رفته به سمت تایوان، را بهبود بخشد. این بدان معنی است که تایوان اکنون با خطر موشک‌های بالستیک دقیق روبرو است.


مدل اولیه موشک P12 در ماه اکتبر در ششمین نمایشگاه بین‌المللی هوا‌فضا و هوا‌نوردی چین به نمایش درآمده اما جزئیات بیشتری ارائه نشده بود. هنوز مشخص نشده دقیقا از چه تاریخی استفاده از این موشک آغاز می‌شود.


منبع: www.defensenews.com


واکنش آمریکا به پرتاب راکت کاوشی ایران

یک مقام دفاعی آمریکا گفت ارتش این کشور هیچ شواهدی در تایید اظهارات ایران مبنی بر پرتاب راکت کاوشی ایران به فضا ندارد و تردید دارد چنین پرتابی اصلا رخ داده باشد


به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات فضایی ایران گفته‌اند یک راکت کاوشی را برای مقاصد تحقیقاتی به فضا پرتاب می‌کنند.
علی اکبر گلرو معاون اجرایی این پژوهشگاه هوافضای ایران با بیان اینکه پرتاب این راکت‌ فقط جنبه آموزشی، علمی و تحقیقاتی دارد و جزئی از فعالیت‌های جاری پژوهشگاه هوا فضاست، خاطر نشان کرد: «این راکت‌ در مدار قرار نمی‌گیرد و بعد از پرتاب با چتر نجات به زمین بر می‌گردد.»
وی اضافه کرد: «هدف از پرتاب این راکت‌ که تا ارتفاع حداکثر 150 کیلومتری جو بالا می رود کمک به توسعه دانش و تحقیقات برای دانشجویان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاست.»
یک مقام دفاعی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما هیچ شواهدی مبنی بر درست بودن این مسئله نداریم. هیچ مدرکی بدست نیامده که چنین چیزی رخ داده باشد.»
وی افزود: «حتی پرتاب‌های آموزشی ما ثبت می‌شود. درباره این یکی چیزی ثبت نشده است.»
این مقام گفت: «ارزیابی اطلاعاتی نشان می‌دهد چنین اتفاقی نیفتاده است.»


اسرائیل مانور آمادگی حمله هسته‌ای برگزار می‌کند

 

رژیم صهیونیستی ماه آینده اولین مانور آمادگی برای حمله موشکی هسته‌ای و شیمیایی را در شهرهایش برگزار می‌کند.


«یروشام ماندولا»، سخنگوی خدمات امدادی «ماگن دیوید آدوم» گفت سناریوهای اصلی که مد نظر قرار می‌گیرند حمله موشکی گسترده به شهرها و «حمله موشکی متعارف و غیرمتعارف» است.
در جریان این مانور که با حضور نیروهای امدادی ارتش، پلیس، خدمات پزشکی و آتش‌نشانی برگزار می‌شود، آژیرهای ضدهوایی در کل شهرها به صدا درمی‌آیند.
در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991 صهیونیست‌ها به دلیل نگرانی از حمله شیمیایی به ماسک‌های گاز مجهز شده بودند اما هیچ یک از موشک‌هایی که از عراق به سوی اسرائیل پرتاب شد به کلاهک‌های شیمیایی مجهز نبود.


www.farsnews.com


پرتاب موشک تحقیقاتی ایران، گامی درجهت فضایی شدن است


شبکه خبری بی.بی.سی روز سه‌شنبه گزارش داد: پرتاب موشک تحقیقاتی ایران، گامی درجهت فضایی شدن این کشور است.


به گزارش بی.بی.سی، "محمدنجار" وزیر دفاع ایران در جریان کنفرانس انجمن هوافضا، دستیابی به صنعت هوافضا را "اهرمی در معادلات سیاسی و کاهنده قدرت تهدید دشمنان" نامید.


با اعلام این خبر ازسوی ایران که محموله‌ای را توسط یک موشک از نوع "ساوندینگ" به فضا پرتاب کرده، میزان توسعه صنایع موشکی در ایران و در کنار آن، اهمیت واقعی فعالیت‌های فضایی این کشور بار دیگر مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌های گروهی قرار گرفته است.


آنچه که ایران به عنوان حرکت تازه‌ای در زمینه توسعه فعالیت‌های فضایی خود معرفی کرده، در حقیقت استفاده از موشکی موسوم به "ساوندینگ" و به منظور پرتاب محموله‌ای نامشخص به فضا است.


درعرصه فعالیت‌های فضایی از این موشک‌ها با نام ساوندینگ که بیان‌کننده قابلیت‌های آنها است یاد می‌کنند.


این نام از اصطلاح مورد استفاده در امور هواشناسی گرفته شده و در آن زمینه به معنی اندازه‌گیری و سنجش است. سوخت این موشک‌ها جامد و هزینه تولید آنها نسبتا اندک است.


نمونه ابتدایی موشک‌های ساوندینگ که در خاتمه دومین جنگ جهانی توسط کانادا طراحی و توسط آمریکا ساخته شد، می‌توانست تا ارتفاع ۱۵۰کیلومتری رفته و محموله‌ای را به وزن حدود ۶۸کیلوگرم با خود حمل کند.


از نسل اول این موشک‌ها با نام "بلاک برانت "۱یاد می‌شود. بلاک برانت ۱۲ که جدیدترین نوع از موشک‌های ساوندینگ تولید آمریکا است، چهار طبقه است و ارتفاع آن به حدود چهل متر می‌رسد.


محموله موشک معمولا در دماغه آن نصب می‌شود. پس از رسیدن موشک به ارتفاع مورد نظر محموله آن تا دقایقی درحالت بی‌وزنی قرار می‌گیرد. این محموله پس از طی کردن یک نیم دایره ناقص به کمک یک چتر به زمین برمی‌گردد.


"بلاک برانت "۱۲که توسط سازمان هوا و فضانوردی آمریکا (ناسا) مورد استفاده قرار می‌گیرد، قادر به حمل کلاهک‌هایی تا وزن ۵۰۰کیلو گرم است و به کارگیری این موشک‌ها از جمله راه‌های ارزان قیمت برای انجام فعالیت های فضایی و تحقیقات علمی به شمار می‌رود.


مدت پرواز نوع ابتدایی موشک‌های ساوندینگ از لحظه پرتاب تا زمان بازگشت محموله آن به زمین از ۵تا ۲۰دقیقه است.


به جز سنجش ارتفاع، محموله موشک می‌تواند با قرار گرفتن در شرایط خلاء نسبی به آزمایش‌هایی بپردازد، یا پس از رسیدن به مدار مطلوب پیام ارسال کرده و از وضعیت جوی اطلاعاتی را گرد آوری کند. این محموله توانایی تصویر برداری تلویزیونی را نیز دارد.


محموله این موشک‌ها را می‌توان تا یک ساعت پیش از پرواز در آن نصب کرد.


هزینه تولید این موشک‌ها بسیار پایین و زمان لازم برای تولید آنها در حدود سه ماه است.


بدنه این موشک‌ها (کیسینگ) از فلز نسبتا سبک ساخته شده و پایین نگاه داشتن وزن آنها درافزایش برد موثر موشک عامل مهمی به شمار می‌رود.


از این موشک‌ها برای انجام آزمایش‌های مختلف در سراسر جهان استفاده می‌کنند.


در ۱۲ماه گذشته، سوئد هفت موشک ساوندینگ از نوع پیشرفته را با محموله‌های مجهز الکترونیکی پرواز داده است.


از جمله کشورهای دیگری که به طور منظم از موشک‌های یاد شده به منظور انجام آزمایش‌های علمی و تحقیقاتی استفاده می‌کند، استرالیا است.


هزینه قرار دادن محموله‌ای دراین موشک‌ها برای موسسات خصوصی از دو هزار دلار تا سه هزار دلار در نظر گرفته شده است.


بی.بی.سی در ادامه افزود: ایران بعد از آزمایش موشک زمین به دریا موسوم به "کوثر" که در مانور سال قبل مورد استفاده قرار گرفت، موانع تکنیکی انجام پرواز موشک نوع ساوندینگ عملا از پیش پا برداشته شده بود.


اگرچه به نظر نمی‌رسد قابلیت پرواز دادن چنین موشک‌هایی اهمیت فوق العاده‌ای درفناوری پیشرفته موشکی داشته باشد، اما در عین حال نشان‌دهنده تصمیم و صبوری ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت تثبیت شده موشکی و ورود به فعالیت‌های فضایی است.


قصد ایران برای استفاده مخابراتی از فضا به سال ۱۹۶۸میلادی برمی‌گردد که طی آن، پایگاه اسدآباد آغاز به کار کرد و با استفاده از یک آنتن به قطر ۳۰متر با قمر مصنوعی مخابراتی که برفراز اقیانوس اطلس قرار داشت ارتباط ثابت برقرار نمود.


بی.بی.سی در ادامه افزود: درحال حاضر ۱۲کشور جهان فناوری ساخت موشک های فضاپیما را دراختیار دارند.


انتظار می‌رود ایران در پنج سال آینده به چنین ظرفیتی دست یابد.


www.irna.ir


 

برنامه ‪ ۱۰‬ساله فضایی ایران تصویب شد

 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصویب برنامه جامع ۱۰ساله برای حوزه فضایی کشور در هیات دولت خبر داد.


دکتر "محمد سلیمانی" در ششمین کنفرانس انجمن هوا و فضای ایران، افزود:
طبق این برنامه وظیفه دولت تصمیم‌گیری، تامین منابع و ایجاد ساختار سیستمی در این حوزه خواهد بود تا استعدادها شکوفا شوند.


به‌گزارش روزیکشنبه خبرنگار حوزه ارتباطات ایرنا، سلیمانی گفت: کارکنان قسمت‌های فنی و مهندسی هوا و فضا، جزو استعدادهای اول کشور هستند و باید زمینه را برای بهره‌برداری از این نیروی عظیم آماده کنیم.


وزیر ارتباطات درباره تولید داخلی در حوزه ICTگفت: در وزارت ارتباطات ابتدا تولید را تعریف و سپس چهار عنصر اساسی آن را معین کردیم که "نیروی انسانی متخصص"، "تولید دانش فنی"،"رقابت وحضور دربازارجهانی" و "بومی‌سازی و گرفتن اطلاعات" این چهار عنصر است.


وی ادامه‌داد: درحوزه تولیدداخل، تعدادزیادی مدعی تولیدوافراد توانمند دربخش علم‌وفناوری وجود دارد که پیونددادن این دوگروه، ازهنرهای دولتمردان است.


وزیر ارتباطات گفت: رقابت برای تولید دربخش‌های ارتباطات، سیار و تلفن ثابت به‌دلیل ورود ارزان قیمت کالاهای خارجی، بسیار سخت‌است اما امکان تولید داخل در بخش هوا و فضا و رقابت در این زمینه وجود دارد.


وی بااشاره به‌بازارپررونق ارتباطات، گفت:سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات بسیار زود بازده است و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش حداکثر ظرف مدت سه سال بر می‌گردد و حتی در برخی حوزه‌ها مانند تلفن عمومی دراماکن زیارتی، ظرف مدت حداکثر سه ماه نتیجه می‌دهد.


سلیمانی همچنین گفت: بحث سرمایه‌گذاری در فضا بسیار جدی است و نیاز به زمان دارد، اما سعی می‌کنیم این کار سرعت بیشتری بگیرد.

پرتاب موفقیت آمیز اولین محمله کاوش با راکت ساخت ایران به فضا

رییس پژوهشگاه هوافضا از پرتاب موفقیت‌آمیز اولین محموله کاوش ساخت پژوهشگاه توسط یک راکت ساخت پژوهشگران ایرانی به فضا در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرنگار فن‌آوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محسن بهرامی، رییس پژوهشگاه هوافضا - وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری - روز شنبه در مراسم افتتاحیه ششمین کنفرانس انجمن هوا فضا با اعلام این مطلب، سال جاری را نقطه عطفی در تاریخ توسعه هوا فضایی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: ‌این محموله در پی توافق بین دو وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علوم، تحقیقات و فن‌آوری در قالب طرحی فراسازمانی با کارفرمایی موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی طراحی و ساخته شده و با راکت پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی به فضا پرتاب شد. وی با تاکید بر این که طراحی و ساخت محموله توسط اعضای هیات علمی و کارشناسان و مشاوران پژوهشگاه انجام شده است، تصریح کرد: تمام آزمایش‌های لازم در واحدهای صنعتی کشور طبق استانداردهای مربوطه انجام شد و یکپارچه سازی محموله و راکت با همکاری متخصصان پژوهشگاه و پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی صورت گرفت. دکتر بهرامی که به زمان دقیق پرتاب این راکت اشاره‌ای نکرد، اظهار داشت: نتایج پرتاب نشان از عملکرد مطلوب تمام سیستم‌ها داشت. به گزارش ایسنا، وی افزود: این پروژه به خودی خود یک موفقیت در همکاری درون بخشی و فرا سازمانی است که امیدواریم با تداوم آن و انجام پرتاب‌های باقی مانده تعریف شده در طرح زمینه فعالیت های پژوهشی و توسعه‌یی راکت‌های کاوش در کشور به حد مطلوب و سازنده‌ای برسد. دکتر بهرامی در ادامه اظهار داشت: امسال دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی رسما بعد از دو سال تاسیس و به صورت مستقل مستقر شد که با هیات علمی توانمند خود یک مرکز علمی موفق را نوید می‌دهد و با میزبانی این همایش عملا توانمندی‌های خود را در عرصه ملی و بین المللی به نمایش گذاشته است. رییس پژوهشگاه هوا و فضا همچنین خاطرنشان کرد: امسال دانشگاه شهید بهشتی نیز با اتمام و تحویل چند پروژه و دریافت مجوز لازم برای راه اندازی رشته مهندسی فضایی در سطح کارشناسی ارشد به خانواده هوا فضایی کشور پیوست. وی افزود: سازمان فضایی ایران بعد از انتظاری طولانی برای دست اندرکاران و علاقمندان فعالیت‌های فضایی عملا فعالیت خود را آغاز کرده و به آرزویی دیرینه برای برآوردن نیاز مبرم آینده کشور جامه عمل پوشاند. سازمان فضایی در اولین گام‌های خود با برون سپاری چندین پروژه راهبردی به بخش های دانشگاهی و تحقیقاتی و ایجاد همکاری‌های صنعتی نشان داد که صنعت کشور از وادی انجام همه کارها در درون سازمان گذشته و به سطحی فراتر گام نهاده است. بهرامی ابراز امیدواری کرد که سازمان فضایی در گسترش فعالیت‌های فضایی در داخل و حضور در صحنه‌های بین‌المللی برای تامین اهداف صلح جویانه کشور در ابعاد بین المللی همانگونه که نوید آن را می‌دهد موفق باشد. رییس انجمن هوافضا گفت: امسال همچنین هیات مدیره انجمن هوافضا پیرو یک خواست طولانی به پیشنهاد مجری همایش ششم اقدام به راه اندازی جشنواره ای برای شناسایی و معرفی و تقدیر از پیشگامان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان و کارشناسان و صنعتگران در صحنه هوافضای کشور کرد. بهرامی اضافه کرد: با توجه به جایگاه ویژه دانشمند بزرگ خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ هوافضایی جهان این جشنواره با نام وی مهر شد تا یادآور نقش برجسته دانشمندان این مرز و بوم در پیشبرد علوم فناوری و سرمشق ما برای حرکت استوار در آینده باشد و زمان برگزاری همایش نیز در هفته آخر بهمن همزمان با تاریخ تولد وی تعیین و از این پس به طور سالانه برگزار خواهد شد.

روسیه به دنبال سهم بیشتر در صنایع هوافضای اروپا

در حالی که تا پیش از این ولادمیر پوتین تمایل روسیه برای افزایش سهم خود در صنایع هوافضای اروپا را نفی می‌کرد، شواهد اخیر نشان می‌دهد که روسیه تصمیم خود را تغییر داده است. روسیه در حال حاضر 5 درصد از صنایع هوافضای اروپا EADS را دراختیار دارد. در طی هفته اخیر ولادمیر پوتین در گفتگو با وزرای خارجه و دفاع فرانسه تمایل مسکو برای افزایش سهم خود در EADS را ابراز کرد. وی ضمن دوستانه خواندن پیشنهاد روسیه گفت که همکاری شرکتهای روسی با اروپا به نفع هر دو طرف است.


وی گفت که شرکتهای هردو طرف باید طی جلساتی نقطه نظرات خود را مطرح کنند و مشکلات بر سر راه را مرتفع سازند. هرچند آقای پوتین گفته که در صورتی که توافقی حاصل نشود وی دستور خرید سهام EADS در بازار را صادر خواهد کرد.


فرانسه و آلمان، دو سهامدار اصلی EADS نسبت به این پیشنهاد زیاد خوش‌بین نیستند.


www.aero-news.net