مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

فرود اضطراری هواپیمای معاون رییس جمهور آمریکا در سنگاپور

شانس نداریم وگرنه...

جان هوارد"، نخست وزیر استرالیا روز یکشنبه گفت: هواپیمای حامل "دیک چنی"، معاون رئیس جمهوری آمریکا که از مبدا استرالیا حرکت کرده بود، احتمالا به خاطر بروز مشکلات فنی، مسیر خود را تغییر داده و در سنگاپور فرود آمده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، چنی به دنبال سفری یک هفته‌ای به سیدنی و ژاپن، استرالیا را ترک کرده بود.

نخست وزیر استرالیا با بیان این که اطلاعات بیشتری در این خصوص ندارد، افزود: "من از تمامی جزئیات خبر ندارم."

سفر چهار روزه چنی به استرالیا با تظاهرات و اعتراض‌های ضد جنگ همراه بود.

این درحالی است که کاخ سفید گزارش‌های منتشر شده در خصوص بروز مشکلات فنی در هواپیمای چنی را رد و سوخت‌گیری مجدد را علت فرود هواپیما در سنگاپور، عنوان کرد.

"امیلی لاریمور"، یک سخنگوی کاخ سفید به این خبرگزاری گفت که هواپیما براساس یک برنامه‌ی منظم برای سوخت‌گیری مجدد در سنگاپور، فرود آمد.

بااین حال، این سخنگو به بروز مشکلی الکتریکی در هواپیما اشاره کرد، اما گفت که این مساله جای نگرانی ندارد.

 

برقراری پروازهای تهران به کابل

"مهدی هدایت" مدیر نمایندگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در افغانستان، از برقراری مجدد پروازهای تهران به کابل و بالعکس خبر داد.

وی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پروازها از چهارشنبه گذشته با استفاده از یک فروند هواپیمای "بوئینگ ‪ "۷۲۷‬به ظرفیت ‪ ۱۵۰‬نفر به طور رسمی آغاز شده است.

مدیر نمایندگی هما در افغانستان، استقبال مردم این کشور و شهروندان ایرانی را از پروازهای هما به علت قیمت مناسب و ارائه خدمات مطلوب رضایت- بخش عنوان کرد.

وی ساعت پرواز از تهران به کابل را ‪ ۷/۱۰‬دقیقه صبح چهارشنبه هر هفته، و از کابل به تهران را ‪ ۱۱/۴۰‬دقیقه همان روز اعلام کرد.

هدایت گفت: در آینده نزدیک پرواز روزهای یکشنبه تهران به کابل و بالعکس نیز راه‌اندازی خواهد شد.

هواپیمایی هما چندی پیش فعالیت خود را در شهر کابل آغاز کرد اما پس از مدتی ادامه فعالیت آن دچار وقفه شد.

مدیر نمایندگی هما در افغانستان، علت این وقفه را بروز برخی مشکلات فنی عنوان کرده است.

هم اکنون علاوه بر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، شرکت هواپیمایی"آریانا" افغان نیز روزهای جمعه به تهران پرواز می‌کند.

مسئولان وزارت هوانوردی افغانستان پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بودند که نمایندگی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در کابل از این وزارتخانه مجوز فعالیت رسمی دریافت کرده است.

به گفته مسئولان این وزارتخانه، شرکت مزبور هر هفته دو بار از کابل به تهران پرواز خواهد داشت.

هدف استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، مقابله با تهدیدات ایران است


به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "فرانک والتر اشتاینمایر" همتای آلمانی خود گفت: طرح سپر دفاع موشکی واشنگتن در اروپا با هدف مقابله با تهدید ناشی از ایران طراحی شده است.
رایس با بیان اینکه استقرار سپر دفاعی موشکی در لهستان و جمهوری چک تهدیدی برای روسیه نیست، ادعا کرد:«ما با تهدید موشکی فزاینده ایران روبرو هستیم و باید به این مساله توجه داشته باشیم.»
آمریکا در بیست و دوم ماه ژانویه به طور رسمی از لهستان و جمهوری چک خواسته بود تا با طرح این کشور برای استقرار سپر دفاعی موشکی در خاک خود موافقت کنند که این امر بلافاصله با اعتراض شدید مسکو مواجه شد.
لهستان و جمهوری چک پیش از این با طرح آمریکا برای استقرار سپر موشکی در خاک خود موافقت کردند.
بر اساس این طرح، آمریکا 10 فروند موشک رهگیر در لهستان و یک رادار در جمهوری چک مستقر می‌کند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود:«روسیه با رعایت همه جوانب امر به تهدیدات فزاینده به امنیت ملی خود پاسخ خواهد داد اما به کسی اجازه نمی‌دهد این کشور را وارد یک رویارویی یا رقابت تسلیحاتی کند.»
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز با انتقاد از سیاست خارجی آمریکا، گفته بود: واشنگتن در مقیاس جهانی از زور استفاده می‌کند.



www.farsnews.com

عکس روز

امیدوارم که راضی کننده باشد

منتظر نظرات شما دوستان عزیز خواهیم ماند.

پرواز توپولف‌های پیشرفته روسی از 2008 در آسمان کشور

رئیس هیات مدیره ایران‌ایرتور در گفت‌وگو با فارس خبر داد:

پرواز توپولف‌های پیشرفته روسی از 2008 در آسمان کشور

خبرگزاری فارس: رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور از انعقاد قرارداد نهایی برای خرید توپولف‌های روسی و مشخص شدن زمان دقیق ورود آنها به کشور خبر داد.

پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: شرکت ایران‌ایرتور پس از به توافق رسیدن با طرف روسی بر سر مشکلات پیش آمده برای خرید 5 فروند توپولف، سرانجام روز 29 دسامبر سال 2006 میلادی موفق به انعقاد قرارداد نهایی با شرکت سازنده هواپیماهای مورد نظر شد.
وی افزود: بر اساس این قرارداد 5 هواپیمای توپولف که براساس بالاترین استانداردها ساخته می‌شوند، پس از اتمام کامل مراحل ساخت که حداقل 18 ماه به طول خواهد انجامید، به ترتیب در ماههای ژوئیه، آگوست، سپتامبر، نوامبر و دسامبر سال 2008 میلادی وارد کشور خواهند شد.
رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور ادامه داد: این شرکت همچنین در تلاش است تا حداکثر 5 ماه آینده ناوگان خود را از 12 فروند به 20 فروند افزایش دهد.
وی با بیان اینکه این پروسه از چندی پیش شروع شده و تا کنون دو فروند ایرباس به ناوگان ایران‌ایرتور اضافه شده است، خاطرنشان کرد: با شروع به کار این دو هواپیما 600 صندلی به ظرفیت حمل مسافر افزوده شده که با ورود 4 فروند ایرباس دیگر در این مدت 5 ماهه 1200 صندلی دیگر به ناوگان ایرباس این شرکت اضافه خواهد شد.
پورمحمدی در ادامه از شروع رایزنی‌های شرکت ایران‌ایرتور برای اضافه کردن 500 صندلی دیگر به ناوگان هوایی شرکت خبر داد ولی از ذکر نام هواپیماهای مورد نظر خودداری کرد.
به گفته رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور علاوه بر این 2300 صندلی، در سال آینده 500 صندلی دیگر نیز که متشکل از 10 فروند هواپیمای ایران 140 است به ناوگان این شرکت اضافه خواهد شد.

شایعه سقوط هواپیما در نیشابور تکذیب شد

 

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی نیشابور خبری که از دو روز پیش درباره سقوط یک فروند هواپیما در این منطقه شایع شده بود را تکذیب کرد و از توقف عملیات جستجوی این نیروها خبر داد.

عباس خباز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خراسان رضوی افزود: در پی بروز این شایعه با کمک نیروهای بسیجی در دشتی به وسعت فیروزه است عملیات جستجو آغاز شده که نشانه‌ای از این سانحه پیدا نشد.
وی با بیان این که کسانی که شایعه سقوط هواپیمایی بدون سرنشین را در این منطقه درست کرده‌اند از عوامل دشمن بوده و با هدف ایجاد جو منفی روانی چنین اقدامی کرده‌اند گفت: همزمان با نیشابور این شایعه‌ در شهرهای سبزوار و تربت نیز ایجاد شده بود.

ATR-42

تاریخچه هواپیما :

کنسرسیوم ATR که از شرکت های آئرواسپیشال فرانسه و آئریتالیا (آلنیای فعلی) تشکیل شده بود در اولین فعالیت جدی خود ساخت یک هواپیمای جدید منطقه ای را در دستور کار قرار داد. مراحل طراحی و ساخت این هواپیما که ATR-42 نام گرفت از اکتبر 1981 آغاز شد. پس از ساخت دو پیش نمونه، اولین آن در 16 آگوست 1984 با موفقیت به پرواز در آمد. پس از دریافت گواهینامه های پروازی در سپتامبر 1985 اولین ATR-42 در 9 دسامبر 1985 وارد خطوط هوایی گردید. تا سال 1995 مدل استاندارد، ATR-42-300 بود که علاوه بر ظرفیت بار مفید بیشتر از حداکثر وزن برخاست بالاتری نسبت به مدل پیش نمونه برخوردار بود. نمونه دیگر ATR-42-320 بود که برای عملکرد بهتر در دما و ارتفاعات بالاتر به موتورهای قویتر PW-121 تجهیز شده بود. مدل تغییر پذیر سریع باری/مسافری، ATR-42 Cargo نام دارد که زمان تبدیل آن از وضعیتی به وضعیت دیگر 1 ساعت است. مهم ترین مدل بهبود یافته، ATR-42-500 است. نمونه 500 از موتورهای قویتر PW-127E نیرو می گیرد که این افزایش قدرت باعث دستیابی هواپیما به سرعت کروز بالاتری می شود. استفاده از ملخهایی با 6 تیغه، حداکثر برد به اندازه 1850 کیلومتر، کابین خلبان دیجیتال، سکان افقی متحرک و گرداننده های ATR-72، سیستم ترمز و ارابه های فرود جدیدتر، بال و بدنه تقویت شده برای تحمل وزنهای بیشتر از دیگر ویژگیهای ATR-42-500 است. اولین ATR-42-500 در اکتبر 1995 تحویل شد.

مشخصات فنی :

موتور:
دو موتور پرات اند ویتنی PW-120 یا PW-121 یا PW-127E

بیشترین رانش موتور:
1,340kW   :PW-120 معادل 1,800shp
1,417kW   :PW-121 معادل 1,900shp در مدل 320-42
1,610kW   :PW-127E معادل 2,160shp در مدل 500-42

عملکرد:
بیشترین سرعت کروز:  490km/h
سرعت کروز اقتصادی: 450km/h
برد: با بیشترین سرعت کروز برابر 4,480km معادل 2,420nm و با بیشترین سرعت کروز اقتصادی برابر با 5,040km معادل 2,720nm

اوزان:
وزن خالی عملیاتی: 10,285kg معادل 22,674lb
بیشترین وزن برخاستن: 16,700kg معادل 36,817lb

ابعاد:
طول: 22.67m معادل 74ft
ارتفاع: 7.59m معادل 24ft
دهانه بال: 24.57m معادل 80ft
مساحت بال: 54.5m² معادل 586.6sq ft

گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
مسافران: حداکثر 46 تا 50 نفر در ردیف های چهارتایی٬ در مدل اولیه 42 نفر
بار: قادر به حمل 9 کانتینر بار با وزن حداکثر 4 تن.

سفارش و تولید:
از سال 1998 به بعد مجموع سفارش ها برای همه مدلها 343 فروند که 336 فروند آن تحویل شده است.

منبع:تیک آف

برگزاری آخرین مرحله رزمایش بزرگ اقتدار در 16 استان

به گزارش ایرنا: سومین و آخرین مرحله از رزمایش بزرگ "اقتدار" امروز ( چهارشنبه) در ‪۱۶‬ استان کشور برگزار خواهد شد.

درمرحله دوم ازاین رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که‌روزگذشته در محدوده ‪ ۸۵۰‬هزار کیلومتر ‪ ۱۶‬استان کشور برگزار شد، یگان‌های شرکت‌کننده و واحدهای دفاع هوایی با تعرض هوایی متجاوزین مقابله کردند و به تمرین پرداختند.

تاکتیک دفاع سیار و متحرک علیه حمله هوایی و عملیات هلی‌برد و هوابرد دشمن فرضی از دیگر تمرین‌های روزگذشته شرکت‌کنندگان در مرحله دوم از رزمایش بود.

گروه‌های توپخانه و موشکی نیروی زمینی سپاه پاسداران در مرحله دوم این رزمایش شرکت‌داشتند وبرخی کارشناسان موفقیت دربرخی شاخص‌های‌رزمایش "اقتدار" را فراتر از انتظار فرماندهان نظامی دانستند.

عملیات "جنگ نامتقارن" نیز در دومین روز برگزاری رزمایش بزرگ "اقتدار" سپاه توسط نیروهای عامل اجرا شد.

در این رزمایش با هدف ارتقاء آمادگی و توان دفاعی نیروها، عملیات کمین، مقابله با هلی‌برد دشمن و عملیات ضد بالگرد، هواپیما و موشک تمرین شد.

استفاده ازتانک‌های پیشرفته و موشک‌های هدایت‌شونده همراه با اجرای عملیات تک شبانه وعملیات ویژه تهاجمی روزانه از دیگر تمرین‌های این رزمایش درروز دوم بود.

رزمایش بزرگ "اقتدار" نیروی زمینی سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی روز دوشنبه با رمز "یا ابا عبدالله الحسین(ع)" آغاز شد.

رزمایش بزرگ اقتدار براساس دکترین نظامی نیروی زمینی سپاه طراحی شده و در آن تمامی تجهیزات نیروی زمینی سپاه مانند توپخانه، انواع سلاح‌های ضدزره و سلاح‌های جدید در اختیار این نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این رزمایش ‪ ۲۰‬تیپ پیاده ، مکانیزه و زرهی نیروی زمینی سپاه شرکت دارند و امروز مرحله سوم و آخر آن برگزار می‌شود.

این رزمایش دراستان‌های تهران، خوزستان، کرمانشاه،اصفهان، فارس،کهکیلویه و بویراحمد، گیلان، قزوین، مرکزی، کردستان، کرمان، خراسان جنوبی، زنجان ، سمنان ، مازندران و قم به‌صورت همزمان در حال برگزاری است

دیدار سفیر ایران با وزیر دفاع پاکستان

" ماشاالله شاکری " سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد روز چهارشنبه با"رائو سکندر اقبال " وزیر دفاع پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار شاکری راجع به تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در سالهای اخیر مطالبی ارایه کرد.

.شاکری همچنین تصریح کرد که در حال حاضر زمینه لازم برای همکاری بین دو کشور بیش از پیش فراهم شده است.

سفیر ایران در اسلام‌آباد در این دیدار اظهار علاق کرد که ظرفیت‌های فنی و مهندسی فراهم شده در اختیار کشور دوست و برادر پاکستان قرار گیرد.

برقراری خطوط هوایی بین پایتخت‌های دو کشور ، همکاری در زمینه سازمان های نقشه برداری دو کشور ، سنجش از راه دور و هواشناسی از دیگر بخش‌های گفت و گو دو طرف بود.

شاکری ، پاکستان و ایران را دو کشور مهم جهان اسلام دانست و همکاری بین دو کشور را یک ضرورت برای سعادت مردم منطقه دانست.

وزیر دفاع پاکستان بر همکاری همه جانبه بین دو کشور تاکید کرد و گفت :
مبادله هیات‌های تخصصی بین دو کشورآشنایی بیشتر مسوولان از ظرفیت‌های یکدیگر را فراهم می‌سازد.

وی در ادامه این دیدار ایران را مهم‌ترین همسایه پاکستان دانست و از راه‌اندازی پرواز بین پایتخت‌های دو کشور استقبال کرد.