مهندسان روسی هواپیمای نسل جدیدی را برای نیروی هوایی روسیه میسازند.
به گزارش ایسنا در آسیای میانه، سرتیپ ژیخارف معاون لشگر 37 نیروهای راهبردی فرماندهی روسیه با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر دستور فنی طراحی سیستم جدید هوایی صادر شده که در جهان نظیر ندارد.
وی با اشاره به اینکه مخارج مربوط به تحقیقات علمی و عملیاتی این پروژه در بودجه دولت منظور شده است، گفت: در تولید این هواپیما بطور گسترده از فن آوریهای استیلت (رادار گریز) استفاده میشود.
این مقام نظامی روسی تصریح کرد: هواپیمای جدید روسیه قادر خواهد بود از هر فرودگاه با باند پرواز کوتاه و باند خاکی به هوا بلند شود و میتواند سلاح اتمی و تسلیحات موشکی متعارف فوق العاده دقیق را حمل کند.
به گفته وی، این هواپیما میتواند از هر مانع ضدموشکی و از جمله سیستمهای آینده دفاع ضد موشکی عبور کرده و در میدانهای رزم زمینی و دریایی و در هر شرایط جوی و آب و هوایی و هر ساعت از شبانه روز عملیات نظامی انجام دهد.
صنایع هوافضایی ترکیه با نام توساس (TUSAS) مرکز فناوریهای مربوط به طراحی، ساخت و مونتاژ سیستمهای هوافضایی به شمار میآید. این سازمان تحت نظارت سازمان تجاری ترکیه و با کمک سرمایهگذاری خارجی به تاریخ 15 می 1984 راهاندازی شده است. سال 2005 سالی پربار برای این سازمان بوده است. در این سال دو کمپانی معروف امریکایی لاکهیدمارتین و جنرال الکتریک به ترتیب 42 و 7 درصد از سهام صنایع هوافضای ترکیه را ضمن راهاندازی نمایندگیهای خود در این کشور خریداری کردند. مرکز اصلی سازمان صنایع هوافضایی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور و به مساحتی در حدود 5 میلیون متر مربع واقع شده است. فعالیتهای این سازمان در محدودهی طراحی و ساخت قطعات هواپیما، سرهمبندی آنها و انجام آزمایشات مربوطه قرار میگیرد. استانداردهایی همچون ISO-9001:2000 و NATO AQAP-110 برای کیفیت به این سازمان اهدا شده است. هدف صنایع هوافضایی ترکیه به منظور ارتقای سطح علم در این زمینه در این کشور و در بخشهای مختلف راهاندازی شده است. بخشهای مختلف این صنعت به دنبال دستیابی به توانایی طراحی، ساخت و تامین خدمات مربوط به هرگونه فعالیتهای هوافضایی هستند. پس از ادغام تمامی این موسسات تحت سازمانی مشترک به نام TAI فعالیتهای این کشور به صورت شناختهشدهتری در جهان معرفی شده و مورد استقبال قرار گرفت. خط مشی سازمان صنایع هوافضایی ترکیه وظیفه و ماموریت خود میداند که توانایی و فناوری کشورش را در زمینهی مربوط به خود تا حد ممکن افزایش دهد. در تعریف این سازمان فعالیتهای نظامی، غیرنظامی و فضایی همه در یک سطح قرار داشته و با هم به جلو میروند. علاوه بر ارتقای کشور در زمینهی علمی و فناوری، این سازمان به دنبال پیدا کردن سرمایهگذاران خارجی و مشتریانی مناسب برای تولیدات خود است تا وضعیت اقتصادی این کشور نیز در کنار تواناییهای علمی آن بهبود یابد. فعالیتها فعالیتهای TAI در حال حاضر بیشتر به بخش هوایی معطوف شده است. گرچه تلاشهایی برای همکاری مشترک این کشور با امریکا و حتی روسیه بر سر فعالیتهای فضایی شده است، اما این اقدامات در مقابل بخش هوایی ناچیز به شمار میآیند. بیشتر تفکرات فضایی ترکیه جزء برنامههای آیندهی این سازمان قرار گرفتهاند. اما در فعالیتهای هوایی، ترکیه در دو بخش نظامی و غیر نظامی فعال و تا حدودی موفق بوده است. هم اکنون این کشور بر روی هواپیماهای ترابری و جنگنده و همچنین بر روی پرندههای بدون سرنشین در کنار بزرگان این صنایع مشغول فعالیت بوده و به جلو گام برمیدارد. با وجود اینکه این کشور دز زمینهی فعالیتهای هوافضایی چندان مشهور و بزرگ به شمار نمیرود، اما در سالهای اخیر خلاقیتهایی از خود نشان داده است، که بسیاری از بزرگان این صنعت تمایل همکاری با این کشور را دارند. از مهمترین فعالیتهایی که در TAI انجام شده است، میتوان به موارد زیر اشاره نمود: - ساخت جنگافزارهای الکترونیکی - اصلاحات سازهای بر روی جنگندهی F-16 - تغییر در ساختار CN-235 برای ماموریتهای خاص و گشتزنی در ساحل - ساخت کابین خلبان مدرن برای S-70 - تبدیل B-737-700 به هواپیمای AEW&C برنامهها علاوه بر فعالیتهایی که در بالا به آنها اشاره شد، که بعضا پروژههای دنبالهداری هستند، TAI برای آینده نیز برنامههای گستردهای دارد که در ادامهی این فعالیتها جای خواهند گرفت. از جمله مهمترین آنها میتوان به برنامهی موشکی این کشور اشاره نمود. همکاریهای اخیر ترکیه و امریکا بر روی سیستم دفاع موشکی نه تنها مشکل امریکا را در منطقه تا حدود زیادی برطرف نموده است، بلکه سبب انتقال تکنولوژی دست دوم امریکا در زمینهی تسلیحات و دفاع موشکی به این کشور نیز شده است. ترکیه در حال حاضر علاوه بر استفاده از موشکهایی که از امریکا و اسرائیل خریده است، در حال برنامهریزی یک روند مناسب برای ارتقا و اصلاح موشکهای خریداری شده به مدلهایی جدید برای منطقه میباشد. اما از طرفی فعالیتهای هوایی این کشور در زمینههای نظامی و غیرنظامی برای هواپیماها با بالهای ثابت و گردان روز به روز افزایش مییابد. ترکیه در حال حاضر به عنوان یک شریک و همپای مناسب برای کمپانیهای معروفی همچون نورثروپگرومن، ایرباس، بوئینگ، آگوستا، لاکهیدمارتین، سیروسکی و سوناکا در جهان مطرح شده است. گرچه بیشتر فعالیتهای این کشور در زمینهی اجرای سفارشات خصوصا در بخش سازهای بوده است، اما جلب اطمینان کمپانیهایی همچون آنها که در بالا نام آنها را ذکر نمودیم، کار سادهای نیست. ساخت بخشهایی از بدنهی ایرباسهای 319 تا 321، عرشه و نوک بال بوئینگ 737 و بخشهایی از موتور یوروکوپتر EC-135 از افتخارات ترکیه است که هنوز هم ادامه دارد. در آیندهی نزدیک TAI قرار است در اصلاحات لازم برای بالگردهای S-70 و MH-60 سیروسکی و ارابه فرود بوئینگ 747 و بخشهایی در سازهی B777 و B737 شرکت نماید. مهمترین برنامهی آیندهی ترکیه شرکت در ساخت هواپیمای نیمه نظامی A-400M ایرباس است. این کشور 50 برنامهی هوافضایی دیگر نیز دارد که به جزئیات آنها اشاره نشده است، اما در 20 سال آینده تحت پوشش قرار خواهند گرفت. استانداردهای دریافتشده و تاریخ دریافت آنها
در حال حاضر 28 ملیون نفر در سراسر جهان به طور مستقیم یا غیر مستقیم در خدمت صنعت حمل و نقل هوایی هستند. در سال 30 ملیون تن بار جابه جا شده و 1.6 ملیارد نفر جابه جا می شوند. سالانه 1400 میلیارد دلار از سهم تولید ناخالص جهانی متعلق به صنعت هوانوردی است. در ایالات متحده بیش از6 درصد جمعیت کل کشور در سال با هواپیما مسافرت می کنند . این رقم در اروپای شرقی 0.4 درصد و در چین 0.05 درصد است. در این میان سهم جمهوری اسلامی ایران از این صنعت، جابه جایی سالانه بالغ بر 15 میلیون مسافر و نیز حدود 130.000 تن بار در بیش از 130.000 پرواز برنامه ریزی شده و چارتر می باشد. هم اکنون 13 شرکت هواپیمایی فعال در کشور مشغول ارائه خدمات می باشند که در کنار آنها 22 شرکت هواپیمایی خارجی نیز به نوعی خدمات هوایی ارائه می نمایند. سالهاست که صنعت هواپیمایی کشور از سوی شرکتهای سازنده هواپیما مورد تحریم قرار گرفته و تحت فشار آمریکا شرکت های ارائه دهنده خدمات تعمیر و نگهداری نیز به راحتی خدمات خود را در اختیار شرکتهای هواپیمایی ایرانی قرار نمی دهند. این امر راه را برای خرید هواپیماهای نو از سوی شرکت های ایرانی عملا مسدود ساخته بود . بدین ترتیب خرید هواپیماهای دست دوم در دستور کار خطوط هوایی داخلی قرار گرفت. موفقیت خط هوایی ماهان در خرید و به کارگیری هواپیماهای دست دوم غربی خط هوایی ملی ، ایران ایر را نیز ترغیب کرد تا ابن موضوع را به طور جدی تری دنبال نماید. البته این مسیر برای ایران ایر چندان خوش اقبالی به همراه نیاورد. خرید چند فروند هواپیمای ایرباس دست دوم از ترکیه از همان ابتدای امر انتقادات جدی را متوجه ایران ایر ساخت. هم اکنون این هواپیماها به دلیل عدم توانایی ایران ایر در اورهال (تعمیرات اساسی) موتورهای آنها زمین گیرند. البته در سال گذشته از سوی ایالات متحده علائمی حاکی از موافقت این کشوربرای تعمیر این هواپیماها در یک کشور ثالث دیده شد که ظاهرا پیگیری های مسوولین ایران ایر روشن ساخت که وعده های داده شده قرار نیست رنگ عمل به خود بگیرند و بدین ترتیب موتورهای این هواپیماها به این زودی ها هوای ارتفاعات را استنشاق نخواهند کرد. جدول زیر آخرین آمار ناوگان خطوط هوایی داخلی را نشان می دهد. آمار مربوط به زمستان گذشته می باشند و ظاهرا در این فاصله، خط هوایی ماهان دو فروند بوئینگ 747 مستعمل را به ناوگان خود افزوده است.
در حالی که روسیه ادعای آمریکا درباره تهدیدات موشکی از سوی ایران را مضحک خوانده است رئیس سازمان دفاع موشکی آمریکا با ادعای رشد "تهدیدات موشکی ایران" اعلام کرد استقرار سپر موشکی در اروپا برای دفاع در برابر این تهدید است. ژنرال هنری اوبرینگ، رئیس سازمان دفاع موشکی آمریکا در تلاش برای متقاعد کردن مسئولان جمهوری چک در سفر به این کشور مدعی "رشد تهدیدات موشکی ایران" شد. وی در یک کنفرانس خبری مشترک با یری پاروبک، رهبر گروه اصلی مخالفان دولت چک، گفت: «ما معتقدیم این رادار در جمهوری چک، متحدان اروپایی و نیروهای مستقر ما در منطقه را در برابر آنچه ما تهدید فزاینده موشکی ایران میدانیم، حراست میکند.» وی در این کنفرانس همچنین بر نقش مهم جمهوری چک و لهستان در طرح واشنگتن برای مقابله با آنچه حمله موشکی با دستور تهران نامید، تاکید کرد. این فرمانده آمریکایی با اشاره به طرحهای مکانیابی بخشهای مختلف سپر موشکی در اروپای مرکزی، مدعی شد: «ما مسیرهای موشکی از ایران به داخل اروپا و از ایران به آمریکا را تحلیل کردیم و مشخص شد لهستان و جمهوری چک دو کشور ایدهآل برای ردیابی رادارهای دوربرد هستند.» وی افزود: «از دیدگاه راهبردی، اگر ما تواناییهای آمریکا، ناتو و حتی روسیه را به یکدیگر پیوند دهیم، ارزش این موشکهای بالستیک را در نگاه کشورهایی مانند ایران از بین خواهد برد.» سفر اوبرینگ به چک همزمان با سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به روسیه برای رفع مخالفتهای مسکو با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا انجام شده است. دولت روسیه تاکنون بارها با استقرار سپر دفاع ضدموشکی آمریکا در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی مخالفت کرده و آن را مانعی برای نزدیکی خود و اروپا میداند. آمریکا پیشنهادی را مبنی بر تلفیق سیستمهای آمریکا و روسیه در این زمینه ارائه کرده است تا بتواند مخالفت روسیه را رفع کند. این در حالی است که سرگی ایوانف معاون اول نخست وزیر روسیه تاکید کرد، مسکو به خوبی میداند سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا به چه منظور در بخش شرقی اروپا مستقر میشود، در حالیکه این روسیه است که باید نگران احتمال چنین حملاتی باشد و نه کشورهای اروپایی. سرگئی ایوانف معاون اول نخست وزیر روسیه در مصاحبه ای با روزنامه فایننشال تایمز که در دفتر این روزنامه در مسکو صورت گرفت، متذکر شد که روسیه به خوبی درک می کند که سیستم دفاع ضد موشکی به چه منظور در بخش شرقی اروپا مستقر میشود و هدف اصلی آن دقیقا روسیه است. وی افزود، این بسیار مضحک است که گفته می شود، این سیستم برای مقابله با موشکهای پرتاب شده احتمالی از سوی ایران و یا کره شمالی در نظر گرفته شده، در حالیکه در اصل این روسیه است که باید نگران چنین حملاتی باشد، نه انگلستان و فرانسه.
بازخوانی توطئه نافرجام طبس در گفتگوی مهر با سرتیپ عابدی: | |
بیابان طبس بهترین راوی معجزهای است که دل تاریخ را به لرزه در آورد/ آمریکا از حادثه طبس درس عبرت بگیرد | |
امیر سرتیپ خلبان محمدکریم عابدی از جانیازان شمیایی 8 سال جنگ تحمیلی و از افرادی که به دستور امام خمینی(ره) به همراه رهبر معظم انقلاب و آیتالله هاشمی رفسنجانی و دکتر چمران و همچنین شهید سرتیپ خلبان خزایی مسئول پیگیری حادثه طبس در سال 1359 شد، آنچه در ذیل میخوانید گوشهای از خاطرات اوست که در گفتگو با خبرنگار مهر بیان شده است. | |
امیر سرتیپ خلبان محمد کریم عابدی در این گفتگو پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی یک سال پس از آن را زمینه ساز کینه توزی کاخ سفید علیه ایران و واقعه طبس خواند . امیر سرتیپ عابدی اظهار داشت: دولتمردان کاخ سفید برای آنکه بتوانند به اهدافی که در صحرای طبس در پی آن بودند دست بیابند نزدیک به شش ماه در صحرای آریزونا نیروهای کماندوی ویژه خود را آموزش دادند.آمریکا در آن دوران با در اختیار گرفتن برخی از نیروهای منافق ایرانی ، در صحرای آریزونا که شبیه کویر لوت ایران است با مدرن ترین هلی کوپترها و قوی ترین کماندوها تمرینی را انجام می دهند تا حمله موضعی به ایران را هرچه زودتر انجام دهند و گروگان های خود را آزاد کنند، این در حالی بود که آمریکا تجربه حمله به ویتنام را نیز در کارنامه خود داشت . عضو هیات پیگیری حادثه طبس گفت : دولتمردان کاخ سفید با طراحی عملیات طبس برعلیه ایران به دنبال آن بودند تا مراکز مهمى چون منزل امام خمینى"ره"، مراکز سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، مدرسه فیضیه، مقرریاست جمهورى، نخست وزیرى، ستاد کمیته مرکزى، انبارهاى مهمات ارتش را بمباران کنند و همچنین شخصیتهاى مهم مملکتى را از بین برده ویک حکومت سوسیال دموکرات به سبک آمریکایى و به ریاست شاهپور بختیار را در ایران را به روى کار آورند. وی افزود : آمریکا وقتی دید که نمی تواند جاسوسان خود را که توسط دانشجویان در لانه جاسوسی به اسارت درآمده بودند را از ایران خارج کند دست به ترفندهای مختلفی زد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند، ایران نیز در آن دوران با دستگیری این جاسوسان به دنبال آن بود تا به دولتمردان کاخ سفید بفهماند که دیگر حق تجاوز به مرزهای آبی و خاکی ایران را ندارد و از اهداف شوم خود مبنی بر تجزیه کردن ایران در آن دوران دست بردارد زیرا دولتمردان کاخ سفید با تمام قوا و تجهیزات نظامی سعی بر آن داشتند تا دکترین خود را در قبال ایران به اجرا درآورند. سرتیپ عابدی شکست عملیات در صحراى طبس براى دولتمردان آمریکایى به طور اخص و مردم جهان به طور اعم را بسیار شگفت آور و غیر منتظره و برخلاف مسایل علمى و تکنیکى خواند و گفت: در پی این واقعه از آن جا که هدف آمریکا نابودى انقلاب اسلامی ایران بود، نیروهاى انقلاب به ویژه امت مسلمان که به پیروى از رهبر خویش معابر و خیابانها را از شعار و فریاد مرگ بر آمریکا پر کرده بودند، بغض خود را بر علیه آمریکا بعد از حادثه طبس افزودند.
وی گفت: ازجانب دیگر آمریکا با دست زدن به این توطئه نافرجام، خود را بیش از گذشته در ایران اسلامى به عنوان استعمارگرى خون خوار و کینه توز مطرح کرد. هم چنین گروهک هاى مخالف جمهورى اسلامى که تا آن زمان خود را ضد امپریالیست مىخواندند و مقابله و مبارزه جمهورى اسلامى با آمریکا را یک حرکت ظاهرى مى دانستند، بر اثر یورش نافرجام مذکور، تمامى رشته هاى خود را پنبه یافتند و تمامى تحلیلها و تفسیرهاى خود را مبنى بر این که ضد آمریکایى بودن ایران یک نمایش است بر باد رفته دیدند. عضو هیات پیگیری حادثه طبس ادامه داد : پس از واقعه صحرای طبس ، رئیس جمهور وقت ، بنی صدر، دستور می دهد تا چند فروند هواپیمای جنگنده برای بمباران هلی کوپترها در صحرای طبس بمباران کنند اما امام خمینی (ره) پس از شنیدن این حادثه دستور تشکیل تیم ویژه ای برای بررسی این حادثه را می دهند و همان روز هم مرحوم آیت الله خلخالی در منطقه حضور پیدا کرده و تعدادی از کشته های آمریکایی را جمع آوری کرد، مدارکی هم جمع آوری کرده تا در دادگاه انقلاب به آنها رسیدگی شود و جالب اینجا بود که آمریکایی ها تمامی این صحنه ها را از طریق ماهواره رویت می کردند . وی افزود : هیاتی متشکل از حضرت آیت الله خامنه ای نماینده امام در وزارت دفاع ، آقای هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب و شهید چمران و به اتفاق بنده و شهید خزائی که خلبان F4 بودند به عنوان کارشناس هواپیمایی در این تیم قرار گرفتیم . به علت اینکه هواپیما نمی توانست در آن منطقه فرود بیاید تصمیم گرفته شد به منطقه هشتم شکاری اصفهان رفته و از آنجا با هلی کوپتر عازم منطقه شویم . در منطقه با این صحنه روبرو شدیم: لاشه سوخته یک هواپیما ، چهار هلی کوپتر سوخته و دو هلی کوپتر خالی . وی ادامه داد : بعد از اعلام بنده و شهید خزائی مبنی بر اینکه مدرک دیگری موجود نیست و مدارک به شهید چمران تحویل شد، کارمان پایان یافت و به سمت تهران حرکت کردیم. پس از حدود بیست دقیقه پرواز با هلی کوپتر شنوک برای فرود اعلام وضع اضطراری کرد که پس از فرود، حضرت آیت الله خامنه ای دستور دادند تا به صورت دسته جمعی و در کنار یکدیگر ننشینیم بلکه به سه گروه تقسیم شویم و در اطراف هلی کوپتر در انتظار بمانیم ، زیرا ممکن بود جنگنده های ما هلی کوپتر را اشتباه گرفته و بمباران کنند. همه با فاصله پانصد متر از هلیکوپتر نشستند که آیت الله خامنه ای با تیم خود ، آقای هاشمی رفسنجانی با همراهانش و بنده به همراه شهید چمران و خزائی در کناری منتظر ماندیم . یکساعت انتظار ما به طول انجامید و در این زمان حضرت آیت الله خامنه ای به صحبت با همراهانشان از جمله سرهنگ دیزجی و سرهنگ سلیمی که بعدها به عنوان فرمانده کل ارتش انتخاب شد، مشغول بودند. سرتیپ عابدی ادامه داد: پس از حدود یکساعت که هلی کوپتر تعمیر شد به اصفهان برگشتیم و از آنجا نیز به تهران عزیمت کردیم . من مامور پیگیری پرونده شدم و مسیر معکوس نقشه آنها ( آمریکایی ها) را با هلی کوپتر هوانیروز پرواز کردیم و به جنوب غربی گرمسار رسیدیم . آنجا استیشنی بود و در نقشه ده نقطه را علامت گذاری کرده بودند که با بررسی های بیشتر متوجه شدیم اشخاصی از طریق زمین به این منطقه آمده و محل اختفای هلی کوپترهای آمریکایی را آماده کرده بودند . از منطقه طبس هم که نقشه را مطالعه کردیم یک منطقه به نام دربند بود که بین جاده کرمان به دیروک قرار داشت که آنجا سایت راداری داریم و آنها از آنجا حرکت کرده بودند و کمی جلوتر به دریاچه هامون می رسیدیم و در نقشه تعیین شده بود که یکی از هلی کوپترها در این منطقه زمینگیر شده بود و در منطقه دربند هم یکی دیگر از هلی کوپترها دچار مشکل شده بود و آنها با معضلی به طبس رسیده بودند . در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که آمریکایی ها با فرماندهی مستقیم کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا اخذ تصمیم می کنند تا بیایند و گروگان های خود را از ایران خارج کنند . در آن دوران می دانستیم که آمریکا به دنبال آن است تا زهر خود را به ایران بریزد. آمریکا پس از اینکه دید نمی تواند از طریق نظامی با ایران مقابله کند شروع به ایجاد اختلال و جنگ روانی در ایران کرد که برخی از این جنگ های روانی موضوع ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس در دولت موقت بود که متاسغانه شیوع پیدا کرد . سرتیپ عابدی در پایان خاطر نشان کرد: با تمام این اوصاف جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تمام تلاش خود را کرد تا نگذارد کردستان اولین نقطه ای که دشمنان نظام به دنبال تجزیه آن بودند، تجزیه شود .آمریکا در حمله به ایران در اردیبهشت ماه 1359 با تمام تجهیزات و نظامی پا به خاک ایران گذاشت که در نهایت تمامی نقشه های آمریکا تا کنون نافرجام مانده است. |