مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خرید های شرقی هما

مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با فارس:

هواپیماهای شرقی گزینه اصلی برای تامین ناوگان ایران‌ایر هستند

خبرگزاری فارس: مدیر عامل ایران‌ایر گفت: با توجه به مجوز شورای اقتصاد به ایران‌ایر برای خرید ناوگان، انواع هواپیماهای شرقی گزینه‌های اصلی برای پیوستن به ناوگان هما هستند.

سعید حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به مجوز شورای اقتصاد به ایران‌ایر در خصوص تامین ناوگان تا مبلغ یک میلیارد دلار از محل منابع داخلی شرکت، خاطرنشان کرد: این شرکت با توجه به شرایط تحریمی که آمریکا برای ایران به وجود آورده است، تمام تلاش خود را برای تامین ناوگان از نوع هواپیماهای شرقی خواهد کرد.
حسامی خرید هواپیماهای توپولف 204 توسط شرکت ایران‌ایرتور را از جمله این اقدامات عنوان و تاکید کرد: کلیه هواپیماهایی که به ناوگان هما می‌پیوندند به طور کامل مطابق استانداردهای موردنظر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت ایران‌ایر و نیز در شان جمهوری اسلامی خواهندبود.
وی با اشاره به فعالیت قابل قبول شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی، خاطرنشان کرد: برای کسب موفقیتهای بیشتر این شرکت مجبور است که از ساختار دولتی به سمت خصوصی شدن پیش برود.
حسامی قوانین سخت دولتی را از موانع بزرگ پیش روی هما به منظور رقابت با سایر شرکتهای دنیا عنوان و اظهار امیدواری کرد: این قبیل موانع با تلاش کلیه دست‌اندرکاران هرچه زودتر حذف تا بستر لازم برای کوچک‌سازی، سوددهی و در نتیجه خصوصی‌سازی ایران‌ایر فراهم شود.
مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر لزوم حفظ و ارتقای جایگاه هواپیمایی هما در روند خصوصی‌سازی، تاکید کرد: به لحاظ احتیاط بالایی که باید در این راستا به خرج داد، ممکن است علیرغم تمام تلاش مسئولان ایران‌ایر، فرایند واگذاری این شرکت به بخش خصوصی زمان‌بر باشد.
حسامی تصریح کرد: شرکتی که در سال 1384 در حدود 42 میلیارد تومان ضرر داده است، راه سختی در پیش دارد تا به مرحله سوددهی و آماده شدن برای واگذاری به بخش خصوصی برسد.

میگ های روسی مورد پسند هند واقع شده اند

روسیه مذاکراتی را با هند در مورد عقد قرارداد تکمیلی 30 فروند هواپیماها میگ 29 کا و میگ-29 کا او ب جهت ناوگان هوایی نیروی دریایی هند انجام می دهد. این خبر را سرگی تسیویلف معاون اول مدیر کل کورپوراسیون میگ اطلاع داد.

جنگنده های مذکور برای ناو هواپیما بر آدمیرال گروشکوف در نظر گرفته شده که در حال مدرنیزه شدن در روسیه قرار دارد و قرار است سال 2008 به هند تحویل داده شود.

تا سال 2020 کمپانی "میگ" قصد دارد که تا 350 فروند جنگنده نسل جدید به ارزش 10-12 میلیارد دلار برای نیروی هوایی روسیه و سفارش دهندگان خارجی تولید کند.

میگ29 کا/کا او ب جنگنده های چند منظوره ای محسوب می شوند که برای ناوهای هواپیمابر در نظر گرفته شده اند. تفاوت  میگ های 29 جدید نسبت به مدل های قدیمی در آنست که طول عمر مفید آنها دو برابر شده است. این هواپیماها به موتورهای جدید آر دی-33 ام کا مجهز شده اند که قدرت کشش آنها بیشتر شده است.

Pe.rian.ru

روسیه به دنبال ساخت یک موشک دوربرد جدید است

 

دولت روسیه در روز مذاکره با مقامات ناتو اعلام کرد که قصد دارد یک موشک دوربرد جدید را به تولید انبوه برساند. این موشک که توپول-ام نام دارد نوعی جدید از موشک‌های بین قاره‌ای خواهد بود که  قابلیت حمل سرجنگی‌های مختلفی را دارا می‌باشد. طراحی این موشک که بر پایه‌ی اسکندر- ام ساخته شده است، در دهه‌ی 90 آغاز شده و قرار است در سال جاری تولید انبوه آن برای تقویت توانایی موشکی دوربرد روسیه شروع شود. این حرکت روسیه در مقابل مذاکرات امریکا برای راه‌اندازی سیستم دفاع موشکی در اروپا، یک گام جدید در جنگ سرد جهانی به حساب می‌آید.

منبع: www.javno.com


افسوس و حیرت

دوستان

فکر می کنید آقا محسن به چی فکر میکنه!؟!

به وضعیت نیروی هوایی و یاتهدیدات منطقه ای و جهانی که کشورعزیز ما ایران را احاطه کرده؟ به تحریماتی که سازمان ملل خود خواه برای به کرسی نشان دادن حرفش بر ضد ما برقرار کرده یا ...

نظر شما چیست؟

 

ولی به نظر من آقا محسن غصه سهمیه بندی بنزین را داره میخوره.نظر شما چیه؟!؟

تقسیم بندی موشک ها و انواع ایرانی آنها

یادآوری:مطالب ذیل نقل مستقیمی از سایت دانشجو می باشد و بیانگر نظرات مسئولین وبلاگ مجله هوایی نمی باشد

موشک های هوا به هوا یا AAM ( Air to Air Missile )
توسط هواپیما حمل می شود و بر علیه هواپیماهای دشمن یا یک هدف پرنده به کار گرفته می شود . این نوع از موشک ها عموما از لحاظ ابعاد نسبت به سایر موشک ها کوچکتر هستند زیرا ظرفیت هواپیماهایی که آنها را حمل می کنند محدود است و این موشک ها با توجه به ماموریتشان دارای برد نسبتا کوتاهی می باشند و به این علت به آنها Boost Glide می گویند یعنی به محض روشن شدن موتور یک سرعت اولیه به موشک داده می شود و بعد از این مرحله به سمت هدف گلاید می کند . از موتور راکت با سوخت جامد در این نوع موشک ها استفاده می شود . زیرا ماهیتی ساده دارند و قابل اعتماد هستند . در بعضی موارد جهت اصلاح خصوصیات عملکردی موشک از موتور با کار کرد مدوام در طول پرواز استفاده می کنند .
بعلت اینکه این موشک ها مستقیما در زیر هواپیما حمل می شوند مشکلات آیرودینامیکی نسبتا ساده ای ایجاد می شود که شامل اثرات تداخل جریان بین موشک و هواپیما می باشد . این مسایل تداخلی بویژه در سرعت های بالا در بالهای به عقب بر گشته جنگنده هایی که موشک حمل می کنند بحرانی است . بعنوان یک قانون خاص برای هواپیمای جنگنده بمب افکن هر موشکی که شلیک می گردد خواه عمود بر مسیر حرکت و خواه به سمت عقب باید آنالیز همان وضعیت خاص انجام پذیرد . قابلیت مانور پذیری موشک های AAM به دلایل زیر در مقایسه با سایر موشک ها بیشتر می باشد :
1- سرعت های زیاد پرتاب
2- سرعت زیاد هدف و مانور پذیری بالای آن
3- زمان کوتاه پرواز جهت اصلاح مسیر .
محبوب ترین موشک هوا به هوای ایرانی:

مجبوب ترین موشک ایرانی که از طرفدارن زیادی برخوردار است موشک AIM-54 فینیکس است که توسط جنگنده اف-14 نیروی هوایی حمل می شود.

لیستی از موشک های هوا به هوای ایرانی:

● AIM-7
● AIM-9
● AIM-54
● AA-8
● AA-10
● AA-11
● PL-2A
● PL-7
●سجیل
●فاطر

نکته مهم:

به دلیل حفاظت اطلاعات شدید در مورد تسلیحات هوایی در ایران اطلاعات دقیقی از موشک های موجود و تعداد انها در دسترس نیست.در سال های گذشته گزارشاتی در مورد ساخت موشک فاطر به دست ایران که از بدنه AIM-9 و سیستم ایونیک جدیدی بهره میبرد شنیده شد که اطلاعاتی از ان در دسترس نیست.همچنین اخرین پروژه موشکی هوا به هوای ایران موشک سجیل است که نمونه هوا به هوا شده موشک هاوک میباشد که بر روی جنگنده اف-14 مورد استفاده قرار میگیرد.

موشک هوا به هوای AIM-54 فینیکس شلیک شده از اف 14 تامکت


موشک زمین به هوا یا SAM ( Surace to Air Missile )
معمولا از این نوع موشک ها برای پدافند زمینی در برابر حمله هواپیماهای دشمن استفاده می شود . طراحی آیرودینامیکی این نوع موشک ها بستگی به برد آنها دارد که این برد از چند کیلو متر تا چند صد کیلو متر می تواند باشد . معمولا برای برد های کوتاه از موشک های یک مرحله ای با موتور سوخت جامد یا مایع استفاده می شود و همچنین به منظور به منظور کاهش وزن در برد های بلند از سیستم های چند مرحله ای استفاده می کنند . اثبات شده است که موتور های رم جت و سایر موتور های مکنده هوا از نظر اقتصادی و از دیدگاه وزنی با صرفه تر می باشد . همچنین یکی از معایب استفاده از موتور رم جت این است که برای استارت این موتور ها نیازمند به یک موتور کمکی قوی دارد . سیستم هدایت این نوع موشک ها نیز متنوع است . برای برد های کوتاه سیستم هدایت با اشعه راداری و یا حتی ملدون قرمز دقت بالایی را برای انجام ماموریت موشک ها به همراه دارد .
برای برد های بلند از سیستم های هدایتی هدف یاب و یا ترمینال استفاده می کنند که باعث از بین بردن موثر هدف با دقت زیادی می شود . برای انجام ماموریت در برابر هدف های سریعی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند قابلیت مانور مورد نیاز برای این کلاس از موشک ها می بایست در رنج بالایی باشد . عموما این نوع موشک ها بطور عمودی پرتاپ و یا از یک ارتفاع بلند برای حداکثر تاثیر تخریب پرتاب می گردند .

جدید ترین عضو گروه پدافندی:

جدیدترین عضو گروه موشک های پدافندی ایران موشکTor-M میباشد .ایران در سال 2006 یک محموله 29 تایی از این موشک را از روسیه تحویل گرفت.

لیستی از موشک های پدافند ایرانی:

● SA-10
● SA-5
● SA-2 / HQ-2J
● SA-6
● SA-15
● I HAWK
● Rapier
● Tigercat
● SA-16
● SA-7
● HQ-7 / FM-80
● Stinger

نکته مهم:
ایران در بخش پدافندی دست به تولید موشک های صیاد1و2 و شهاب ثاقب و S-250 زده است که مهندسی معکوس شده موشک های چینی و روسی هستند.
در بخش موشک های شانه پرتاب هم ایران علاوه بر استینگر موشک های میثاق1و2 را تولید میکند و از موشک های دوش پرتاب روسی همانند ایگلا بهره میبرد.

موشک زمین به هوایTor-M


موشک هوا به زمین یا ASM ( Air to Surface Missile )

از این موشک ها معمولا برای حمله به سلاح های تاکتیکی و نابود کردن نیرو های زمینی یا هدف های زمینی نظیر انبار سلاح ها مخازن کشتی ها یا فرودگاه ها استفاده می شود . مشکلات پرتابی این موشک ها شبیه موشک های AAM است و برد آنها نیز از چند کیلومتر تا چند صد کیلو متر متغیر است . در نوع برد کوتاه این موشک ها عموما به دلیل سبکی از نگهدارنده ثابت در آنها استفاده می شود و در نوع برد بلند از نگهدارنده جدا شونده بهره می برند . در مرحله بعد وضعیتهای بدست آمده متعادل می شوند و به تدریج برای رسیدن به سرعت مورد نظر تقویت می گردند . اگر برد قابل توجهی مورد نظر باشد چند مرحله ای کردن موشک سود مند است . در نصب بر روی هواپیما برای تنزل نکردن خصوصیات عملکرد هواپیما های حامل دقت زیادی باید به خرج داد . مانور پذیری موشک های ASM به دلیل سرعت پایین آنها خیلی کمتر از موشک های AAM است و همچنین چون این موشک ها را بر علیه هدف های زمینی به کار می گیرند واضح است که نیازی به قابلیت مانوری کمتری دارند .

لیست موشک های هوا به زمین ایرانی:

● GBU-67/9A Qadr
● AGM-379/2
● Zoobin
● AGM-65A
● AS-10
● AS-11
● AS-14

موشک هوا به زمین AGM-65 ماوریک در حال شلیک از اف 18

موشک زمین به زمین یا SSM ( Surface to Surface Missile )
این موشک ها به دو دلیل در جنگ بکار گرفته می شود :
۱- حمله به هدف هایی که در مسافت های بسیار دوری واقع هستند .
2- استفاده از آن به عنوان یک سلاح تلافی جویانه

از دیگر علت های استفاده از این نوع موشک ها می توان پشتیبانی پیاده نظام در عوض آتش توپخانه را نام برد . این جنگ افزار دارای برد موثری از هزار کیلو متر تا چندین هزار کیلو متر می باشد . معمولا مسیر حرکت این موشک ها بصورت کروز و یا پرتابه ای می باشد . موشک های برد بلند بالستیک معمولا چند مرحله ای هستند زیرا با این روش ابعاد موتور کوچکتر شده و در نتیجه وزن کلی موشک به حداقل می رسد .
این موشک ها چون به صورت عمودی پرتاب می شود کل وزن موشک بر روی لانچر پرتاب قرار می گیرد پس واضح است که هر چه وزن موشک کمتر شود فشار کمتری بر لانچر پرتاب وارد می شود .
قابلیت مانور این نوع موشک ها خیلی کمتر از بقیه است و عمده کنترل در طول فاز صعود مسیر در هنگام وزش باد جانبی انجام می پذیرد . این نوع موشک معمولا مانند یک سلاح توپخانه ای از یک سکوی پرتاب ثابت زمینی شلیک شده و سپس بر روی هدف نشانه می رود و برای این منظور نیاز به درجه بهینه ای از مانور پذیری موشک داریم . در نوع بدون سیستم هدایت این موشک ها پایداری مورد نیاز با استفاده از ملاحظات انحراف مسیر در پرتاب بر موشک اعمال می گردد . نوع بخصوصی از این موشک ها از زیر آب شلیک می شوند .

ایران و موشک های زمین به زمین:

ایران عزیزمان دراین قسمت به پیشرفت های شگرفی دست یافته است که باعث حیرت جهانیان گشته است.صنایع موشکی ایران با ساخت موشک بالستیک شهاب 3 که دارای بردی 2500 کیلومتری است ایران را در زمینه موشکی در جهان مطرح ساخت.ایران در رزمایش پیامبر اعظم موشک بالستیک فجر3 را ازمایش کرد که از کلاهکی تقسیم شونده بهره میبرد.این تکنولوژی در اختیار کشورهای معدودی است که دستیابی به این فناوری توسط متخصصان ایرانی باعث بهت و حیرت جهانیان گشت.
منابع غربی از موشک های شهاب 4و5و6 با برد 4000 تا 10000 هزار کیلومتر سخن میگویند که ایران همواره این موارد را تکذیب کرده است.در حال حاضر ایران در حال کار بر روی موشک شهاب3 است تا ان را به یک حمل کننده ماهواره تندیل نماید.

لیستی از موشک های زمین به زمین ایرانی:

● Arash
● Fajr
● Hadid
●Haseb
● Nazeat
● Noor
● Oghab
● Shahin
● Kosar
● Nafez
● Ra'ad
● Saghegh
● Zelzal1/2/3
● Shahab1/2/2/3

موشک زمین به زمین شهاب3بر روی لانچر پرتاب
--------------------------------------------------------------------
● نویسنده: امیرحسام ملایی یگانه
● منابع :کتاب طراحی پیکر بندی موشک ها/سایت گلوبال سیکورتی
Copyrights©Moshaki-nezami.blogfa.com

امان از دست این انگلیسی ها

پس از ادعاهای عجیب و غریب ارتش‌های اشغالگر آمریکا و انگلیس درباره نقش نظامی ایران و سپاه پاسداران در عراق، یک روزنامه انگلیسی امروز مدعی ورود نظامیان ایرانی برای حمله به عراق شد!

روزنامه «SUN» انگلیس روز سه‌شنبه مدعی شد: نیروهای بریتانیا موفق به شناسایی نیروهای سپاه پاسداران ایران شده‌اند که با عبور از مرز در جنوب عراق، وارد این کشور شده بودند.
به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع انگلیس این گزارش‌ها را تأیید یا رد نکرده است و سخنگوی آنها نیز اظهارنظر در مورد «مسائل اطلاعاتی» را رد کرد.

اما یک منبع اطلاعاتی ناشناس به این روزنامه گفت: «این یک هشدار جدی است که به شدت قابل توجه است. این نشان می‌دهد که ما در یک جنگ کامل با ایران هستیم، اما جنگی که هیچ‌کس به طور رسمی آن را اعلام نکرده است».
وی ادامه داد: «ما دلایل موثقی داریم که نیروهای سپاه پاسداران ایران برای حمله به ما از مرز عبور کرده‌اند و اقدام مشابه برای ما بسیار سخت است. بنابراین تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، فعلا دفاع از خودمان است!»

«SUN» همچنین گزارش داد که رادارها ورود بالگردهای ایرانی به صحراهای عراق را ثبت کرده‌اند و مقامات ارشد ارتش هم این مسائل را تأیید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به این گزارش گفت: «شواهدی وجود دارد که تسلیحات استفاده‌شده علیه ما در جنوب عراق از جانب ایران تهیه شده است، اما هرگونه رابطه ایرانیان با نظامیان مسلح عراق از طریق تأمین تسلیحات، آموزش آنان و یا تأمین مالی، غیرقابل‌قبول است».

انگلیس حدود 7100 سرباز در عراق دارد که بیشتر آنان در شهر بصره مستقر هستند که البته دولت انگلیس قصد دارد تعداد آنان را تا پایان امسال کاهش داده و به 5000 تا 5500 نفر برساند.

به نظر می‌رسد فضاسازی تازه روزنامه «SUN» که به انتشار شاعیات و مطالب زرد مشهور است، بیشتر در واکنش به برخی تنش‌ها در روابط تهران ـ لندن است.

لازم به ذکر است، به رغم برخی گزارش‌های رسانه‌ای از تجاوز هواپیماهای اشغالگران عراق به حریم کشورمان، به ویژه در ماه‌های ابتدایی جنگ عراق، مسئولان نظامی جمهوری اسلامی از هرگونه اظهار نظر و فضاسازی تبلیغاتی دراین‌باره خودداری کرده‌اند.

ایران در سوریه سیستم دفاع موشکی راه‌اندازی می‌کند

 

دولت ایران برای آمادگی جهت مقابله با حملات احتمالی نیروهای سازمان ملل و امریکا در مسیر نابود کردن سیستم انرژی هسته‌ای این کشور به دنبال راه‌اندازی یک سیستم دفاع موشکی میان‌برد در سوریه است. به گفته‌ی منابع خبری قرارداد راه‌اندازی این سیستم طی موافقت‌نامه‌های نظامی که در سال 2005 میان تهران و دمشق به امضا رسیده است، پوشش داده شده و مورد موافقت دو کشور است. این سیستم قرار است از یک اسکادران 12 تایی متشکل از شهاب-3 ایران و اسکاد C روسیه تشکیل شده باشد.


منبع: www.nysun.com


پروژه ماهواره زهره بدلیل مشکلات فنی معلق است

 

پروژه ماهواره زهره به دلیل وجود برخی مشکلات فنی به صورت معلق درآمده و اینکه در برخی از رسانه ها علت این امر مسایل مالی در پروژه و بکارگیری برخی افراد فاقد تخصص ذکر شده ، حقیقت ندارد.


یک مقام آگاه  ، گفت: اخباری که به تازگی در مورد پروژه ماهواره زهره منعکس شده است، تکذیب می شود.


وی تصریح کرد: در پروژه ماهواره زهره به مشکلات فنی برخورد شده که برای حل این موضوع با روسها وارد مذاکره شده ایم و به زودی به یک توافق متقابل خواهیم رسید.


این مقام آگاه اظهار داشت:  روسیه با توجه به پشتوانه دانش تجربی که دارد یکی از گزینه های مطلوب برای همکاری در این پروژه است. همچنین درصددیم با برگزاری مذاکرات فشرده با روسها موانع موجود بر سر راه ماهواره زهره را رفع کرده و  در صورت محقق شدن این امر اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.


وی در ادامه به همکاری وزارت ارتباطات با وزارت علوم ر این زمینه اشاره کرد و افزود: در زمینه فعالیتهای مشترک و همکاری متقابل وزارت ارتباطات با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی های گسترده ای انجام شده است، چرا که معتقدیم وزارت علوم بهترین منبع و مطمئن ترین راه برای اجرای پروژه های تحقیقاتی ، علمی و صنعتی است.


این مقام بلندپایه در ادامه گفتگوی خود با مهر با اشاره به مبلغی که بین این دو وزارتخانه ردو بدل شده، خاطر نشان کرد: بین این دو وزارتخانه مبلغی ردو بدل شده ولی این رقم به نسبت اعداد و ارقامی که در خبرها آمده بسیار پایین و ناچیزتر است. به عبارتی رقم ذکر شده در رسانه ها اصلا منطبق با واقعیت نیست.


وی تاکید کرد: در انعقاد قراردادهایی که در سیستم دولتی انجام می گیرد نهادهای نظارتی فراوانی مانند سازمان بازرسی کل کشور و سازمان برنامه ریزی و بودجه نظارت می کنند بنابراین جای سوال باقی نمی ماند. همچنین در تمامی این قراردادها یک ذی حساب که نماینده وزارت امور اقتصاد و دارایی است، بر قراردادها نظارت دارد و هیچ قراردادی بدون امضای وی اجرایی نمی شود. بنابراین تبادل پول در این سیستم مخفیانه نبوده و عملا با این اوصاف امکان هر گونه سو استفاده از سوی دست اندرکاران پروژه منتفی می شود


این مقام مسوول گفت: ما به عموم مردم کشور اطمینان می دهیم که هیچ فعالیت تحقیقاتی در بخش ارتباطی و هواو فضای کشور ، صرفا و قطعا بر مبنای دوستی پایه ریزی نشده و حرف اول را در این قبیل امور تخصص و توانایی علمی سازمانهای طرف قرارداد می زند.


www.mehernews.com

A340-500/600(هواپیمایی رویایی)

تاریخچه هواپیما :

A340-500 با برد 15,740km و A340-600 طویل شده با 372 صندلی مدلهای جدیدی از خانواده A340 ارباس هستند که طولانی ترین برد را در بین هوایپماهای مسافربری دارا می باشند. در مقایسه با A340-300 ساختار A340-600 دارای 07/9 متر کشیدگی کلی در بدنه٬ شامل 87/5 متر در جلوی بال و 20/3 متر در عقب که این امکان را می دهد تا 372 مسافر در سه کلاس مختلف قرار گیرند. این قابلیت خیلی زود به ارباس این امکان را داد تا جایگزینی برای مدل B747 معرفی کند و رقیبی برای B747-400 نام بگیرد. علی رغم برد مشابه اما ارباس مدعی عملکرد اقتصادی بهتر هواپیمایش نسبت به رقیب آمریکایی خود است.
در حالیکه A340-500 فقط به میزان 19/3 متر نسبت به A340-300 کشیده تر است و با ظرفیت 313 صندلی در سه ردیف فرق چندانی با A340-300 ندارد اما برد پروازی فوق العاده زیاد هواپیما به میزان 15,740km باعث شده تا این هواپیما بتواند پروازی بدون توقف از لس آنجلس تا سنگاپور داشته باشد.
دو مدل جدید A340 بالهای عادی دارند. بال بر اساس مدل A330/340 اما 6/1 متر بلندتر با جعبه بال در داخل، افزایش ناحیه بال و ظرفیت سوخت بیشتر ساخته شد. برای غلبه کردن بر افزایش وزن مرکز هواپیما٬ ارابه فرود اصلی به پایه هایی با چهارچرخ مجهز است. هر دو مدل جدید A340 هماهنگی و شباهت خیلی زیادی با A330 و مدلهای دیگر A340 دارند.
ارباس برای عرشه پرواز دو خدمه در نظر گرفته است. کابین دارای امکانات بیشتری همچون LCD به جای صفحه نمایشگر CRT و سیستم های مدرنیزه می باشد. مدل A340-500 به وسیله چهار موتور رولزرویس٬ که هر یک رانشی به اندازه 236kN و مدل A340-600 به وسیله چهارموتور که هر یک رانشی به اندازه 249kN تولید می کند مجهز شده است. آغاز برنامه در سالی بود که شرکت Virgin Atlantic هشت فروند A340-600 را سفارش داده بود. اولین پرواز مدل A340-600 در 23 آوریل 2001 بود. بعد از 1600 تست پروازی گواهینامه صلاحیت پروازی در در 29 می 2002 صادر شد و اولین A340-600 در نمایش هوایی فارنبرو به ویرجین آتلانتیک تحویل شد و پروازهای مسافری خود را از آگوست آغاز کرد. مدل A340-500 نیز اولین پروازش را در 11 فوریه 2002 آغاز کرد و مجوز پروازش را در سوم دسامبر بعد از 400 ساعت پرواز آزمایشی دریافت کرد.

مشخصات فنی :

موتور:
چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 553 در A340-500
چهار موتور توربوفن رولزرویس Trent 556 در A340-600

بیشترین رانش موتور:
236kN   :Trent 553 معادل 53,000lb
249kN   :Trent 556 معادل 56,000lb

عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 0.83 ماخ
برد:
15,742km معادل 8,500nm  در A340-500
13,890kM معادل 7,500nm  در A340-600

اوزان:
وزن خالی عملیاتی:
170,400kg معادل 375,665lb  در A340-500
177,000kg معادل 390,220lb  در A340-600

بیشترین وزن برخاستن:
365,000kg معادل 804,675lb در هر دو مدل


ابعاد:
طول: 67.80m معادل 222ft در A340-500 ٬ 75.30m  معادل 247ft در A340-600
ارتفاع: 17.80m معادل 58ft
دهانه بال: 63.70m معادل 208ft
مساحت بال: 437m² معادل 4,704sq ft

گنجایش:
خدمه پروازی: دو نفر در عرشه پرواز
مسافران:
در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 316 نفر در A340-500
در آرایش سه کلاسه قادر به حمل 372 نفر در A340-600

سفارش و تولید:
تا سپتامبر 2006، 26 فروند A340-500 و 114 فروند A340-600 سفارش داده شده که به ترتیب 24 و 65 فروند تحویل مشتریان شده است.

منبع:تیک آف