مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

یک موشک ایرانی، هلیکوپتر انگلیسی

هفته نامه ساندی تایمز به نقل از مقامات عراقی ادعا کرد که هلیکوپتر انگلیسی که سال گذشته در بصره سقوط کرد و هر پنج سرنشین آن کشته شدند، به وسیله یک موشک پیشرفته‌ی زمین به هوا هدف گرفته شد که ایران در اختیار شبه نظامیان عراقی قرار داده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این هفته‌نامه انگلیسی به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی ادعا کرد: آمریکا می‌دانست که سپاه مهدی این موشک را که از روی شانه پرتاب می‌شود از طریق ایران به دست آورده است اما به علت اختلاف میان وزارت امور خارجه و سازمان سیا در خصوص موثق بودن منبع از گفتن این مطلب به انگلیسی‌ها خودداری کردند.

منابع آمریکایی که به نامشان اشاره نشد مدعی شدند که ردگیری‌های تلفنی، گزارشات جاسوسی و لاشه‌های موشک کشف شده در صحنه اثبات می‌کند که این موشک از ایران آمده است.

تایمز ادعا کرد: سه روز پیش از این حمله وزارت امور خارجه آمریکا با یک عراقی مرتبط با سپاه مهدی صحبت کرده بود که به آنها گفته بود ایران موشک زمین به هوای روسی را در اختیار این شبه نظامیان قرار داده است.

تایمز به نقل از منابع افزود: این اطلاعات به انگلیس داده نشد زیرا سیا این اطلاعات فرد عراقی را به عنوان یک جاعل شناخته شده رد کرد.

دس براون، وزیر دفاع انگلیس اوایل ماه جاری میلادی مدعی دخالت ایران در جنوب عراق شد.

براون هم چنین ادعا کرد که ایران از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.

فناوری موشک های کروز (آیا می توانیم؟)

فناوری موشک های کروز (آیا می توانیم؟)

 

سید احسان صدر

کارشناس ارشد مهندسی هوافضا

 

اشاره :

همانگونه که وعده داده شده بود، به جهت اهمیت موضوع موشک های کروز در رابطه با ایران، «آویا» در سلسله مقالاتی، تبیین جایگاه این موشک ها و تکنولوژی به کار رفته در آنها را در دستور کار خود قرار داده است.

در عنوان اول از این سلسله مقالات به معرفی، تاریخچه و انواع موشک های کروز پرداخته شد. همچنین اشاره شد که چرا بحث موشک های کروز در رابطه با ایران پراهمیت است و از زوایای مختلف این امر مورد بررسی قرار گرفت.  (رجوع شود به مقاله موشک کروز (تعریف، تاریخچه ، انواع)  )

اجمالا برخی از دلایل اهمیت این سیستم های تسلیحاتی عبارتند از:

-     موشک های کروز به عنوان یک تهدبد جدی علیه ایران مطرح هستند، این موضوع چه به لحاظ استراتژیک (در صورت وقوع هرگونه حمله نظامی)  و چه از دیدگاه تاثیر بر روند مذاکرات جاری بین ایران و جوامع بین المللی اهمیت دارد.

-          ایران در مظان دستیابی به تعدادی موشک کروز استراتژیک است

-          ایران در مظان دستیابی به تکنولوژی موشک های کروز است

 

در این بخش از مقاله تلاش می شود به سوالات زیر پاسخ داده شود:

1- چرا موشک های کروز مورد توجه و علاقمندی کشورها قرار گرفته اند؟ این موشک ها چه برتری نسبت به سایر سیستم های تسلیحاتی دارند؟

2-  آیا کشوری با سطح تکنولوژی ایران توانمندی دستیابی به فناوری این موشک ها را دارد؟

اگرچه پاسخ دادن به این سوالات چندان سهل و آسان نیست ولی تلاش می شود در حد بضاعت به آنها پرداخته شود

 

1- چرا موشک کروز؟

امروزه سیستم های تسلیحاتی متنوعی برای عملیات تهاجمی و آفندی ساخته و عرضه می شوند که یک دسته از آنها موشک های کروز می باشند.

موشک های کروز سلاح های تهدید کننده‌ای برای نیروهای متخاصم به شمار می روند چرا که:‌

1-1- قیمت آنها در مقایسه با کارایی شان و ضربه ای که می توانند به دشمن وارد کنند، پایین است و می توان آنها را به تعداد، به سوی هدف پرتاب نمود و بدین ترتیب به سیتسم پدافندی دشمن نفوذ نمود.

2-1- این موشک ها می‌توانند به گونه ای طراحی شوند که ابعاد کوچکی داشته باشند (به همراه موتورهای کوچک)‌ و بدین ترتیب قادر خواهند بود به شبکه راداری و نیز سیستم های ردیاب مادون قرمز دشمن نفوذ کنند.

3-1- تکنولوژی ساخت آنها (در مقایسه با جنگده و بمب افکن های تاکتیکی و استراتژیک) نسبتاَ ساده بوده ومعمولاَ برای کشورهایی که قادر به طراحی و ساخت هواپیماهای ساده‌ای باشند دستیابی به تکنولوژی برخی از انواع موشک های کروز مقدور خواهد بود.

موشک براهموس- موشک کروز سوپرسونیک محصول مشترک هند و روسیه

هند در ماه های اخیر تبلیغات زیادی روی این موشک به عنوان یک همکاری مشترک تکنولوژیک نموده است.

 

4-1- این گونه سلاح ها نیاز به خدمه پردازی ندارند. در نتیجه خود به خود، زمان آموزش، هزینه آموزش خدمه ونیز هزینه نگهداری و به روز نگهداشتن شرایط عملیاتی آنها نیز بسیار کم است.

5-1- همچنین این نوع سلاح ها نیاز به آشیانه یا پایگاه های بزرگ ندارند. مجموعه این عوامل، علاوه بر مزایایی که در شرایط جنگی به همراه دارند، باعث می شود تا در صورت اجرای پروژه‌ای مبنی بر طراحی و توسعه آنها، نتوان به راحتی رد آنها را دنبال نمود ویا چگونگی پیشرفت چنین پروژه هایی را تعقیب کرد که این عامل از دیدگاه امنیتی و اطلاعاتی، مزیت ویژه ای به شمار می رود.

 6-1-  یکی دیگر از عواملی که باعث جلب برخی کشورها به سمت این نوع سلاح ها شده است آن است که می توانند انواعی از این موشک ها را از کشورهای سازنده خریداری نموده و با اعمال اصلاحاتی،‌ آنها را برای انجام ماموریتی خاص تغییر دهند و یا اینکه با استفاده از شیوه های مهندسی معکوس و کپی سازی و با بهره گیری از قطعات و تجهیزات موجود و در دسترس آنها را باز تولید نمایند.

موشک کروز امریکاییCALCM در حال اصابت به هدف!

 

7-1- ابعاد موشک های کروز در مقایسه با سیستم های تسلیحاتی مشابه کوچکتر است و حمل ونقل آنها با سهولت بیشتری انجام می شود که این عامل مزیت مهمی به خصوص در زمان جنگ، به شمار می‌رود.

8-1- هزینه توسعه سیستم های پدافندی علیه موشک های کروز، بالا است . همین موضوع جذابیت این نوع سلاح را به عنوان یک سیستم آفندی افزایش می دهد. لازم به ذکر است قابلیت‌های موشک های کروز بسیار متنوع و متفاوت است. اما بر اساس متون منتشره

سه عامل که می توانند یک موشک کروز را به یک سلاح تهدید کننده  استراتژیک تبدیل نمایند، عبارتند از:

 الف- افزایش برد تا بیش از 500 کیلومتر

ب – توانایی نفوذ در سیستم های دفاعی

ج –به کارگیری تکنولوژی هایی که امکان تولید انبوه این موشک ها را با قیمت ارزان فراهم آورند.

موارد فوق به تنهایی یا درکنار هم می توانند منجر به سلاحی گردند که علیه قدرت های بزرگ نظامی نیز به عنوان یک تهدید جدی به شمار می روند.

9-1- مورد دیگری که باعث جذابیت این سیستم تسلیحاتی برای برخی کشورها شده است، قابلیت این سیستم در حمل کلاهک های بیولوژیکی و شیمیایی است. موشک های کروز شرایط مناسب تری از لحاظ حمل این نوع کلا هکها دارند و قدرت آسیب رسانی آنها نسبت به موشک های بالستیک مشابه بسیار بیشتر است (حدوداَ 10 برابر بیشتر).

 

با توجه به موارد فوق می توان حدس زد که چرا این سیستم تسلیحاتی اینچنین مورد توجه دول و تصمیم سازان دفاعی آنها قرار دارد.

 تعدادی از موشک های کروز شرقی با ماموریت های مختلف

 

 

2- امکان دستیابی به موشک های کروز

آیا می توان در کشور دست به طراحی و تولید موشک های کروز زد . آیا بضاعت فنی و تکنولوژیکی فعلی امکان دسترسی به چنین سیستم تسلیحاتی را می دهد؟

برای پاسخ به این سوال باید توجه نمود که دو را ه برای رسیدن به یک موشک کروز وجود دارد:

1-2- شروع به جمع آوری دانش و تکنولوژی لازم و طراحی یک موشک کروز از ابتدا (که مستلزم زمان زیادی است )

2-2- استفاده از یک وسیله پرنده پایه و تغییر آن با هدف موشک کرزو (که مستلزم زمان کمتری است)

 

1-2- طراحی یک موشک کروز از ابتدا

یکی از راه های دستیابی به موشک کروز،‌اقدام به طراحی چنین سیستم تسلحاتی با در نظر گرفتن نیازهای بومی است. البته باید تاکید کر د که تنها سه کشور امریکا، ‌روسیه، و تا حدودی فرانسه دارای تکنولوژی موشک های کروز LACM می باشند و این خود بیانگر پیچیدگی های این مساله است (توجه به این موضوع که کشورهای زیادی علاقه مند به داشتن این تکنولوژی می باشند،‌ ابعاد این موضوع را روشن تر می کند).

 مروری اجمالی بر قیمت موشک های بالستیک و کروز نشان می دهد که احتمالا توسعه موشک های کروز نسبت به موشک های بالسیتیک میان برد با مشکلات کمتری مواجه است.

در موشک های کروز Response Cycle Time  آنچنان که در موشک های بالستیک برای کنترل و ماندن در مسیر مطلوب لازم است سریع باشد، مهم و حیاتی نیست. طیف سرعتی که یک موشک کروز معمولی تجربه می کند در مقایسه با طیف سرعتی که یک موشک بالستیک در مسیر پروازی خود با آن مواجه است کوچکتر و محدودتر است. همین موضوع در مورد شتاب و بردهای وارده نیز صادق است.

گرمایش آیردودینامیکی reentry و...در مورد موشک های کروز معمولی مطرح نمی باشند و طراحی و استفاده از سرجنگی در موشک های کروز در مقایسه با موشک های بالستیک، ساده تر به نظر می رسد. بعلاوه موشک های کروز با موشک های بالستیک این تفاوت را دارند که تکنولوژی به کار رفته آنها چنان  است که در بسیاری از وسایل پرنده دیگر که در دسترس هستند نیز وجود دارد. بنابراین احتمال اینکه بتوان سخت افزار و سیستم های مورد نیاز برای موشک کروز را به هر نحوی تهیه نمود، زیاد است. ضمناَ بهبود و ارتقاء موشک های کروز نسبت به موشک های بالستیک ساده تر است.

دست کم 12 کشور وجود دارند که موشک کروز حال با هر توانایی][1][ ساخته و به تولید رسانده اند

1-انگلستان                           4- فرانسه                       7-ایتالیا              10-روسیه

2-امریکا                                 5-آلمان                          8-ژاپن                11-سوئد           

3-چین                                  6-اسرائیل                       9-نروژ                12-تایوان

که واردات و تامین اجزاء و قطعات ویا تامین اصل موشک برای بررسی تکنولوژی و امثالهم از این کشورها می تواند صورت گیرد.

علاوه بر اینها به نظر می رسد سیستم های اویونیکی وسایل پرنده غیر نظامی که امروزه در دسترس و موجود می باشند، از نظر دقت، وزن و ابعاد در حدی هستند که بتوان آنها را در یک موشک کروز به کار گرفت.

البته باید توجه داشت که با وجود سیستم های ضد تسلیحاتی امروزی نمی توان به طراحی موشک های کروزی با کارایی پایین اکتفاد نمود. چرا که در اینصورت عملا هزینه های صورت گرفته برای این منظور، بی فایده خواهند بود. اجمالا مشخصات کلی زیر را می توان به عنوان مشخصات یک موشک کروز کارا برشمرد:

الف-قادر باشد تا ماموریت های دقیق را به انجام برساند.

ب-از تکنولوژی stealth  یا رادراگریزی در آن استفاده شده باشد.

ج-امکان پرتاب از هواپیما های جنگنده معمولی (درصورت هواپرتاب بودن) را داشته باشد.

د-توانایی پرواز High subsonic  و در ارتفاع پایین (نزدیک سطح زمین) را دارا باشد.

یکی از موارد مهمی که در قابلیت نفوذ یک موشک کروز بسیار اهمیت دارد، پنهانکاری آن است که برای اجرای آن لازم است آشنایی با تکنولوژی کاهش امواج راداری و مادون قرمز کسب شود. از جمله:

-          کاهش امواج I.R ساطع شده از خروجی موتور

-          رنگ ها وپوشش هایی که از انتشار امواج از لبه حمله سطوح آیرودینامیکی و لبه های تیز جلوگیری می کنند.

-     برنامه های کامپیوتری که قادر به شبیه سازی جریان اطراف بدنه و سطوح آیرودینامیکی با دقت کافی باشند تا این سطوح به گونه ای تغییر داده شوند که حتی الامکان، انتقال حرارت و آشفتگی جریان در اطراف آنها به حداقل برسد و نیز تکنولوژی تونل باد که قادر به تایید و اعتبار سنجی این نتایج باشد.

-          نرم افزارهای کامپیوتری که قادر به تخمین RCS  باشند و با استفاده از آنها بتوان RCS را به حداقل رساند.

-     سیستم هدایت این موشک ها نیز به لحاظ تکنولوژی چالش برانگیز است. حتی حافظه ای که در این سیستم لازم است تا نقشه مسیر حرکت موشک را در خود ذخیره کند، دغدغه برانگیر خواهد بود. چرا که برای این منظور حافظه های کامپیوتری نسبتا بزرگی لازم است، به گونه ای که بتوانند، در مقابل ارتعاشات و دماهای زیادی که امکان وقوع آنها در طول مسیر حرکت هست، مقاومت کنند. (این موضوع وقتی که زمان پرواز موشک طولانی شود اهمیت شایان توجهی دارد.)

 

اینکه تکنولوژی های  فوق تا چه میزان در کشور در دسترس هستند را نمی توان در این مقال مورد بحث قرار داد و یقینا متولیان و کارشناسان شاغل در صنایع دفاع خواهند توانست خود در این مورد به قضاوت بپردازند.

ولی ذکر یک نکته در مورد این موشک ها ضروری است:

موشک های کروزی که برای حمله به اهداف زمینی استفاده می شوند نیازمند پشتیبانی از طرف یک سیستم ماهواره ای می باشند. چراکه این موشک ها برای رسیدن به اهداف خود لازم است تا در ارتفاعات پایینی پرواز کنند و به همین جهت باید نقشه پستی و بلندی ها  و عوارض زمینی را در لحظه پرتاب داشته باشند تا هم از برخورد با این موانع ایمن باشند و هم از این عوارض زمینی برای یافتن مسیر خود و تصحیح آن بهره بجویند.

ناگفته پیدا است که دسترسی به این اطلاعات منحصر به کشورهای معدودی است و در صورتی که ایران بخواهد از چنین سیستم های تسلیحاتی بهره مند شود باید برای این موضوع چاره جویی کند.      



.[1] البته این موشک ها عمدتا کوچک و دارای برد کمی هستند،‌و معمولامسیر از پیش برناه ریزی شده ای را تا هدف طی می کنند و نمی توانند خود را در فاز ترمینال خیلی با هندسه و موقعیت هدف تطبیق دهند.  

منبع:آویا

دو خبر ایرباسی

موج سفارشات ایرباس در ایرشوی پاریس

به گفته کمپانی ایرباس در نمایشگاه هوایی پاریس، خطوط هواپیمایی تایگر ایرویز مستقر در سنگاپور، قراردادی غیر رسمی را برای خرید 30 فروند هواپیمای ایرباس A320 با حق انتخاب 20 فروند دیگر به ارزش 2/2 میلیارد دلار امضا کرده است.


خطوط هواپیمایی ایزی‌جت نیز به طور غیر رسمی اعلام کرد که قصد سفارش 35 فروند ایرباس تک راهرو A319 به ارزش 4/2 میلیارد دلار را دارد.


ایرباس همچنین قراردادی را برای فروش 19 فروند هواپیما به ارزش تقریبی 9/1 میلیارد دلار به خطوط هوایی کلمبیایی آویانکا به امضا رسانده است. آویانکا سفارش 14 فروند هواپیمای A320 و 5 فروند هواپیمای دو راهرو مدل A330-200 را داده است.


جت‌ایرویز نیز قصد خرید 51 فروند از هواپیماهای ایرباس در قراردادی به ارزش 6/5 میلیارد دلار را دارد. این قرارداد شامل 30 فروند هواپیمای A320 باریک پیکر و 20 فروند هواپیمای A330 پهن پیکر می‌باشد.


در این میان خط هواپیمایی اتحاد اعلام کرد که طی ایرشوی پاریس، 12 فروند ایرباس پهن پیکر شامل 5 فروند A330-200، 4 فروند A340-600 و 3 فروند A330-200F باری، به ارزش تقریبی 4/2 میلیارد دلار سفارش داده است.


ایرباس همچنین اعلام کرد که در نمایشگاه هوایی پاریس در این هفته، بیش از 500 فروند سفارش داشته است.


منبع: www.airwise.com


پیشی گرفتن ایرباس از بوئینگ

پس از گذشت چهار روز معامله لجام ‌گسیخته در نمایشگاه هوایی پاریس، به نظر می‌رسد که ایرباس به اندازه کافی سفارش گرفته است تا از بوئینگ در رقابت بر سر تعداد سفارشات امسال جلو بزند. در طی 5 ماه اول سال، ایرباس کمتر از نصف تعداد سفارشات بوئینگ فروش داشته، اما با جریان غیر عادی اتفاق افتاده به نظر می‌رسد که اکنون جلو افتاده باشد. در حال حاضر مشخص نیست چه تعداد از سفارشات اعلام شده در نمایشگاه هوایی پاریس به درخواست‌هایی پابرجا منتهی می‌شوند.


طبق گفته مدیر فروش ایرباس، این کمپانی تا به حال 405 سفارش تثبیت شده در نمایشگاه به دست آورده و به علاوه 250 قرارداد فروش تایید نهایی نشده نیز داشته است. با اضافه کردن 201 سفارش ایرباس تا پایان ماه می، تعداد سفارشات تایید شده این کمپانی از 600 فروند نیز تجاوز می‌کند.


بوئینگ اما اوقات آرام‌تری را پشت سر گذاشته و تنها 66 فروند سفارش نهایی به دست آورده است. با حساب آمار و ارقام ایرشوی پاریس و چندین قرارداد دیگر، بوئینگ تا به حال نزدیک 500 فروند سفارش به دست آورده و حدودا 100 فروند از ایرباس عقب‌تر می‌باشد.


بوئینگ سال گذشته برای اولین بار از سال 2000 به بعد، با رکورد 1044 سفارش در برابر 790 فروند سفارش ایرباس، عنوان بزرگ‌ترین کمپانی هواپیماسازی با بیشترین فروش را از ایرباس ربود.


منبع:آویا 

عکس روز

Free Image Hosting At 10pix.com

 میگ ۲۹ ایرانی در انتظار روز موعود

(منتظر عکس های دست اول ما باشید)

تحویل هواپیمای ایران -140 به ایران ایرتور

مهندس هدایت، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در حاشیه نشست موازنه نیروی انسانی و صنایع کار گفت:

 هواپیمای ایران 140  براساس شرایط کشور، طراحی و ساخته شده و کاملا جوابگوی نیازهای ناوگان هوایی ماست و حتی برای طی مسافت های طولانی هم طراحی شده به طوری که در دو کشور اکراین و روسیه نیز در حال پرواز است.

هدایت افزود: این هواپیما توانایی حمل شش تن بار را داشته و هر نوع آرایشی را می‌توان داخل‌ آن انجام داد. همچنین قرارداد بسته شده با ایران ایر تور فعال شده و اولین سری آن در سال جاری تحویل داده می شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت اسمی ما سالیانه حدود 10 فروند هواپیماست که کم کم به ظرفیت اسمی آن نزدیک می شویم و مدلهای دیگر بخش های غیر مسافری آن نظیر کاربو و آمولانس هوایی در دست طراحی و ساخت است.