مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تقدیم به همه عاشقان جنگنده های ایرانی




IRIAF Mig-29


IRIAF F-5E


IRIAF F-5F


IRIAF F-5F


منبع:انجمن هوافضا(برگرفته از مجله صف)

پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک روس پس از 15سال

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد به دلیل تهدیدهای خارجی علیه این کشور، مسکو عملیات گشت زنی بمب افکن های استراتژیک در طول مرزهایش را پس از 15 سال از سر خواهد گرفت.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین دیشب با اعلام این خبر گفت: 14 فروند بمب افکن استراتژیک را اوایل وقت روز جمعه از نقاط مختلف کشور برای انجام ماموریت گشت زنی مرزها اعزام کرده است. وی توضیح داد: ما تصمیم گرفتیم پرواز هواپیماهای استراتژیک را به طور دائم از سر گیریم.

پوتین این سخنان را پس از بازدید از یک رزمایش نظامی مشترک با چین و چهارکشور دیگر آسیای مرکزی عضو سازمان همکاری شانگهای در منطقه اورال روسیه اظهار داشت. وی افزود: امروز (جمعه) 14 فروند بمب افکن از هفت نقطه در سطح کشور همراه با هواپیماهای سوخت رسان و پشتیبانی به پرواز درآمدند و از این پس چنین گشت زنی هایی به طور دائم انجام خواهد شد.

پوتین در اشاره به غربی ها از جمله آمریکا ابراز امیدواری کرد که شرکای روسیه این اقدام را درک کنند.

در واشنگتن، شون مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به این تصمیم روسیه گفت: واشنگتن این اقدام مسکو را تهدیدی برای امنیت آمریکا تلقی نمی کند.

با وجود این، برخی کشورهای غربی از این بابت نگران شده اند. اما پوتین دیروز گفت : هنگامی که روسیه در سال 1992 این پروازها را متوقف کرد، سایر کشورهای اروپایی اقدام متقابلی انجام ندادند و پرواز جنگنده های آنها ادامه دارد و این مشکلاتی برای امنیت روسیه ایجاد می کند.

طی دوران جنگ سرد، بمب افکن های دورپرواز روسیه که قادر به حمل سلاح های هسته ای بودند، در طول مرزها عملیات گشت زنی انجام می دادند. اکنون از سرگیری این عملیات تحولی مهم در سیاست نظامی روسیه تعبیر می شود.

روسیه اخیراً با استقرار سامانه سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی به شدت مخالفت و تهدید کرده اگر واشنگتن این طرح را عملی کند، بار دیگر اروپا را در زمره اهداف خود قرار خواهد داد.

سقوط بالگرد نظامی و شهادت 5 نیروی سپاه

خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، با سقوط یک فروند بالگرد نظامی متعلق به سپاه پاسداران در منطقه پیرانشهر ، 5 تن از نیروهای نظامی ایران به شهادت رسیده و 6 تن مجروح شدند.

این بالگرد که به منظور هلی‌برن نیروها استفاده می‌شود، در شرایط بد آب و هوایی سقوط کرده و در سوی شرقی کوه قندیل در پیرانشهر افتاده است.تفاوت آب و هوای سرد و گرم و توفانهای شدید در این منطقه مشهور است و تا کنون بارها زمینه‌ساز حوادث شده است.

به غیر از 5 شهید این حادثه، 6 تن از نیروهای سپاه نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند. بر خلاف دو حادثه به وقوع پیوسته در چند ماه اخیر، این بار از فرماندهان میانی سپاه، کسی در این بالگرد حضور نداشته است.

سقوط این بالگرد در حالی رخ می‌دهد که در روزهای اخیر عملیاتهایی علیه یگانهای نظامی گروه تروریستی پ.ک.ک که مقر آنان در کوه قندیل است، در جریان است و طی آن تلفاتی از تروریستها بر جای مانده است.


هواپیماربایی مشکوک برای تشدید بحران امنیتی ایران

ساعتی پیش، «سی.ان.ان» ترکیه اعلام کرد، یک هواپیما در مسیر قبرس به ترکیه (آنتالیا) ربوده شد و این هواپیما اکنون در فرودگاه آنتالیا در باند فرودگاه قرار دارد و دو هواپیماربای این هواپیما درخواست پرواز به سوی سوریه یا ایران کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، نقل‌قول‌های ضد و نقیضی از قول مسافران این هواپیما به گوش می‌رسد؛ برخی گفته‌اند آنها ترک هستند و برخی گفته‌اند آنها به زبان عربی صحبت می‌کنند و برخی نیز گفته‌اند آن دو انگلیسی صحبت می‌کنند اما برخی منابع این عملیات را نیز به «القاعده» منسوب کرده‌اند.

نیروهای امنیتی ترکیه در فرودگاه در حالت آماده‌باش هستند و به همین دلیل، برخی منابع امنیتی ترکیه اعلام کرده‌اند که طی دقایق آینده، امکان حمله به هواپیما و آزادسازی آن وجود دارد. در هر حال به نظر می‌رسد عوامل این هواپیماربایی و ماهیت حقیقی آن هنوز به درستی روشن نیست و تحقیقات در این زمینه همگام با امکان عملیات نظامی برای پایان دادن به این قضیه در جریان است.

تصاویر هواپیمای ربوده شده در حالی که در فرودگاه آنتالیا بر زمین قرار دارد، دقایقی پیش از شبکه‌های خبری دنیا نیز پخش شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس این هواپیما از قبرس به استانبول  با 136 مسافر در حرکت بوده است. اکثر مسافران پس از اینکه خلبان برای سوخت گیری در آنتالیا فرود آمد، از در پشتی هواپیما اقدام به فرار کرده و فرماندار آنتالیا اعلام کرده که تنها 4 مسافر و 2 خدمه در هواپیما باقی مانده‌اند.

مسافران گفته‌اند، بعضی مسافران را هم هواپیمارباها آزاد کرده‌اند. تاکنون هویت یا ملیت هواپیماربایان فاش نشده است.

ارهان ارکول، یکی از مسافران گفته که بلافاصله پس از بلند شدن هواپیما، 2 هواپیماربا به کابین خلبان حمله کردند. اما موفق به شکستن در نشدند و سپس ادعا کردند که با خود بمب دارند.
وی ادامه داد: هواپیمارباها خود را جزو القاعده خوانده‌اند، اما سایر مسافران این امر را رد کرده و گفتند: آنها هیچ صحبتی در مورد علت و انگیره کار خود نکرده‌اند.

یکی از مسافران زن گفت: آنها به مهمانداران اجازه داه‌اند به مسافران آب بدهند و مسافر دیگری خبر داد که آنها در هواپیما اعلام کرده‌اند، ما همه مسلمانیم و ما قصد آسیب به شما را نداریم.

بزرگترین فرود گاه های جهان



Chicago - O'Hare International -ORD / KOR

تعداد باندهای فرودگاههای مهم دنیا:

1- شیکاگو آمریکا : 7
2-آمستردام : 6
3- دنور : 6
4- جان اف کندی : 4
5- هیترو لندن: 2
6- شاردگل پاریس : 4
7- فرانکفورت : 4
8- دبی : 2
9-بستون آمریکا: 6
10- رم ایتالیا : 3
11- دالاس آمریکا : 7
12- دترویت آمریکا: 6

بزرگترین فرودگاه دنیا از حیث مساحت ، فرودگاه ریاض در عربستان با 81 مایل مربع است.
پر ترافیک ترین فرودگاه دنیا از حیث پروازهای داخلی ، شیکاگو آمریکا است.
پرترافیک ترین فرودگاه دنیا از حیث پروازهای بین المللی ، هیترو لندن است.


 







پایگاه های سری و استراتژیک آمریکا

گزارش زیر که در مورد پایگاه فوق سری ایالات متحدمی باشد و مدتی پیش که در حال سرک کشیدن به سایتهای مختلف در باره مکانهایی که هواپیماهای آمریکایی از آنجا به پرواز درمی آیندو به انجام ماموریت می پردازند برای پیش بینی سیر حملات احتمالی هوایی آمریکا به کشور عزیزمان ایران مورد استفاده قرار می گیرند رو در یکی از سایتها مشاهده نمودنم که آن را برای شما مینویسم :سکوت خبری حاکم بر سرنوشت پایگاه فوق سری بی 52‌های آمریکا در قلب اقیانوس هند،پس از زلزله سونامی نشانگر چیست؟ آیا پایگاه عظیم نظامی ایالات متحده نابود شده است ؟ از آنجایی که موقعیت جغرافیایی این جزیره در نزدیکی سواحل مالدیو و هند می‌باشد قطعاً نسبت به سواحل کشورهای آفریقایی در معرض خسارات سنگین‌تری قرار داشته است.و در شرایطی که هند و سریلانکا ومالدیو از سونامی زیان های بسیاری دیده اند ،هنوز سرنوشت این جزیره فوق سری وتاسیسات و تجهیزات مستقر در آن نا معلوم است.جزیره‌ای که 130 سانت از سطح دریا ارتفاع داشته و با خیزابی به نام سونامی روبرو بوده که ارتفاع امواج آن بین 10 تا 50 متر بوده است ، این در حالی است که حتی خبرهایی که از جنوب آسیا می‌رسد حاکی از وقوع تغییرات جغرافیایی در این مناطق است به طوری که برخی جزایر این نقطه از جهان دهها متر از موقعیت قبلی خود جابجا و برخی ناپدید و همچنین ظاهر شده است. پایگاهی نظامی در 1000 مایلی مرکز تسونامی جزیره «دیه‌گو گارسیا» پایگاه نظامی آمریکا که در 1000 مایلی مرکز زلزله سونامی قرار داشته، به احتمال زیاد تحت تأثیر امواج معروف به سونامی قرار گرفته است. از آنجایی که موقعیت جغرافیایی این جزیره در نزدیکی سواحل و هند است قطعاً نسبت به سواحل کشورهای آفریقایی در معرض خسارات سنگین‌تری قرار داشته است.و در شرایطی که هند و سریلانکا ومالدیو از سونامی زیان های بسیاری دیده اند ،هنوز سرنوشت این جزیره فوق سری وتاسیسات و تجهیزات مستقر در آن نا معلوم است. اواسط سال 1965 میلادی نیروهای نظامی انگلیس وارد یکی از جزایر نزدیک سواحل مالدیو شدند و جزیره به اشغال خود درآوردند. نیروهای انگلیسی اهالی این جزیره را که تعدادشان به 1500 نفر می‌رسید به کمک کشتی‌های آمریکایی از جزیره راندند و آنها را به جزیره‌ای در 1000 مایل دورتر از موطن اصلی‌شان یعنی جزیره موریشیوس منتقل کردند.

فردای آن روز نیروهای آمریکایی و انگلیسی مشترکاً اقدام به ساخت بزرگترین پایگاه نظامی جهان بر روی این جزیره در قلب اقیانوس هند بنا نهادند. ز آن پس این جزیره به نام پایگاه نظامی «دیه‌گو گارسیا» شناخته شد. دیه‌گو گارسیا جزیره‌ای مرجانی است که به نحو چشمگیری سرسبز و استوایی است. این جزیره اولین بار توسط دریانوردان پرتغالی در قرن 15 کشف شد. گفته می‌شود اسم دیه‌گو گارسیا از نام دریانوردی که جزء اولین مکتشفین جزیره بوده، گرفته شده است. جزیره V شکل است که روی باز آن به سمت شمال و شمال غربی است، ساحلی به طول37 مایل دارد و 7 درجه زیر خط استوا قرار دارد. عمق این جزیره20 الی 50 متر و ارتفاع آن بین 120 تا 140 سانتی‌متر بالا از سطح دریاست. این جزیره پس از اشغال از سوی انگلستان تا سال 2016 میلادی به آمریکایی‌ها اجاره داده شده است. در حال حاضر صاحب اصلی جزیره انگلستان محسوب می‌شود از همین رو نمایندگانی از آن کشور بر این جزیره حکمرانی می‌کنند. یکی از پیچیده‌ترین چالش های انگلیس‌ نحوه برخورد با 1200 تا 2000 ساکن بومی رانده شده از این جزیره بوده است.در حال حاضر نوادگان کارگرهایی که برای اولین بار در اواخر قرن 19 وارد جزیره شدند و برای نسل‌ها در آن محل زندگی کردند، به نوعی ساکنان بومی دیه‌گو گارسیا محسوب می‌شوند. اما دولت آمریکا و انگلیس با آنها به عنوان کارگران موقت برخورد می‌کنند. بومیان جزیره امیدوارند با پایان یافتن موعد اجاره آمریکایی‌ها در 2016 به جزیره بازگردند و فعالیت‌های ماهیگیری و کشاورزی را در جزیره احیاء کنند. اما اکنون «دیه‌گو گارسیا» قدرتمندترین و مجهزترین پایگاه نظامی آمریکا شناخته می‌شود که پس از تحولات اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی در ایران و اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروی به شدت تجهیز شده است. این پایگاه زرادخانه اصلی جنگ‌های خلیج و افغانستان بود و همچنین آشیانه بمب افکن های دور برد B-52 به شمار می‌رود. این پایگاه در دوران جنگ سرد نیز نقش بسیار استراتژی در مقابله آمریکا با روسیه به عهده داشت و در زمان جنگ شوروی و افغانستان پروازهای جاسوسی آمریکا از این جزیره انجام می شد. یکی از ناموفق‌ترین و تلخ‌ترین عملیات نظامی ارتش آمریکا ،که گرفتار شدن چرخ بال های نظامی این کشور در شنهای صحرای طبس ایران بود،از این پایگاه انجام شده بود. دیه‌گو گارسیا دارای تجهیزات بسیار پیشرفته نظامی، اطلاعاتی و مخابراتی است. در جنوب این پایگاه مرکز ارسال پیام (Transmitter Site) قرار دارد. این مرکز امکان برقراری تماس میان سواحل، کشتی‌ها و هواپیماها در سطح بسیار بالایی با مراکز مورد نظرشان را فراهم می‌کند. «گروه امنیت دریایی» (Naval Security Grup) نیز در این جزیره مستقر است. «گروه امنیت دریایی» فعالیت‌های فوق‌سری در زمینه‌های مختلفی در راستای منافع ملی آمریکا دارد که از جمله آن می توان به هدایت عملیات‌ها، فراهم‌سازی تجهیزات لازم برای دریافت و ارسال سریع پیام‌های سری اشاره کرد.

این پایگاه همچنین در زمینه هدایت، راهنمایی و جستجوی افراد و یا گروه‌های دریایی نیروی نظامی آمریکا فعالیت دارد. تجهیزات پیشرفته دیگری نیز در این پایگاه وجود دارد که اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست. زمانی که در سال 1979 رژیم نژادپرست اسرائیل و آفریقای جنوبی مشترکاً یک آزمایش سری هسته‌ای انجام دادند، آن آزمایش در این پایگاه ثبت شد. رسانه‌آمریکایی لوس آنجلس تایمز نوامبر گذشته در گزارشی خبر داد، سه زیر دریایی اسرائیلی به نام «دلفین» برای استقرار در دریای عمان به منظور آمادگی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز، اراک و بوشهر و نقطه ای در جنوب تهران در این جزیره مستقر شده و به 24 موشک‌ هاربون قادر به حمل کلاهک هسته‌ای مسلح شده اند، اما بعد مقامات ایران به شدت اسرائیل را از هرگونه ماجراآفرینی بر حذر داشتند. ساکنین این جزیره که در حال حاضر نیروهای مارینز و سیا هستند این مکان را شکارگاه تروریست‌ها می‌خوانند. زیرا بخش عمده ای از عملیات‌های نظامی آمریکا به رهبری بوش علیه تروریست از این نقطه هدایت می‌شود.

در این جزیره حدود 1700 نظامی آمریکایی، 1500 پیمانکار غیرنظامی و 50 سرباز انگلیسی ساکن هستند. کوچکترین جسمی که به این جزیره نزدیک شود با تهدید روبرو خواهد شد.با همه این اوصاف و با وجود بایکوت خبری موجود در پیرامون این موضوع، دلایل زیادی وجود دارد که از سرنوشت ابهام‌آمیز جزیره دیه‌گو گارسیا حکایت می‌کند دلایلی که بیشتر از هر چیز بر نابودی این جزیره در اثر تسونامی دلالت می‌کند: 1- جزیره‌ای که بیشتر از 140 سانتی‌متر از سطح دریا ارتفاع ندارد، چگونه توانسته است در برابر امواج تسونامی که ارتفاع آنها به دهها متر می‌رسیده، مقاومت کرده باشد؟پیش‌بینی‌ها می‌گوید با توجه به ارتفاع و سرعت امواج قطعاً آب سطح جزیره را گرفته است.البته پیش از اینکه جزیره به زیر آب برود به احتمال بسیار تأسیسات آن را آب فراگرفته است. 2- دیه‌گو گارسیا جزیره‌ای است که در اثر عواملی از قبیل زلزله، آتشفشان و تحرکات گسل‌ها بر روی آب آمده است.ویژگی مهم این گونه جزایر این است که همان گونه در اثر فعل و انفعالات طبیعی کره زمین ظاهر می‌شوند، با بروز همین عوامل نیز ناپدید می‌شوند.



3- بررسی واکنش افکار عمومی جامعه آمریکا به اطلاعیه نیروی دریایی آمریکا در مورد خسارات وارده بر پایگاه نظامی آمریکا نشان می‌دهد که مردم این کشور هیچ‌گونه اعتمادی به این اطلاعیه ندارند. یک پایگاه اینترنتی به نام" میلیتری دات کام" که روزانه مورد بازدید بسیاری از نظامیان و خانواده آنها قرار می‌گیرد و بسیاری از سوالات پاسخ می‌دهد، به برخی سوال ها درباره سرنوشت جزیره پاسخ داده است. شخصی به نام توماس لارسن به سوال یک خانواده نظامی آمریکایی که پرسیده بودند چند سانتی‌متر باید آب بالا بیاید، تا پایگاه به زیر آب برود، پاسخ داد، جای نگرانی نیست، آب تنها 180 سانتی‌متر بالا آمده و ما در حال ماهیگیری هستیم. نظامی دیگری به نام پلاین تروث نیز 30 دسامبر در ساعت 30/7 صبح در پیامی در همین پایگاه اینترنتی نوشت: نیروی دریایی درباره سرنوشت دیه‌گو گارسیا دروغ می‌گوید، دولت چرا خبری از سرنوشت «دی ـ یو» منتشر نمی‌کند. در همان ساعات اولیه حادثه که برای لحظاتی کالین پاول بر صفحه CNN ظاهر شد در پاسخ سوالی پیرامون «دیه‌گو گارسیا» تنها به این گفته بسنده کرد، «من اطلاعی ندارم» و از هرگونه تأیید یا رد اخبار مربوطه به این جزیره طفره رفت. البته او واقعاً چیزی بیشتر از این نمی‌دانست. در پیام دیگری یک نظامی آمریکا در این پایگاه از پنتاگون خواسته بود، چرا تصویری از جزیره پس از امواج تسونامی پخش نمی‌شود. او می گفت ما تصویری از دیه‌گو می‌خواهیم که این جزیره در سلامت بسر می‌برد. زیرا ما و مردم به فرماندهان ارتش و رئیس جمهور اعتمادی نداریم. خانمی نیز در یکی از اتاق‌های گفتگو این پایگاه اینترنتی نوشت: اگر «دی‌ ـ یو» از امواج ویرانگر تسونامی جان سالم بدر برده است، پس چرا هواپیماها، کارکنان، پزشکان و متخصصین این پایگاه مدرن در عملیات امدادرسانی جزایر آسیب دیده همسایه خود شرکت نکردند. وی در ادامه نوشت: چرا امواج تسونامی آسیبی به «دی ـ یو» نرساند با لبخند پاسخ داد: چرا از خود امواج نمی‌پرسی.

با وجود اینکه دیه گو گارسیا هم از امکانات خوبی برخوردار بوده ولی چون به مناطق آسیب دیده نزدیک بوده، آمریکاییها دو ناو هواپیما بر به منطقه اعزام کردند که البته این اقدام آمریکا بر ابهامات در مورد این پایگاه افزود. در یکی از اتاق‌های مشهور گفت‌وگو اینترنتی آمریکایی به نام "Talk Left" در 30 دسامبر یکی از اعضاء آن گفت: امیدوارم که این پایگاه با تمامی جنگنده‌های مستقر در آن که در چند جنگ غیرقانونی و ظالمانه بمب بر سر مردم بی‌گناه فرو ریختن، اکنون در اعماق اقیانوس گرفتار شده باشند. یک عضو دیگر این پایگاه نیز گفت: چه بسا این حادثه قهر الهی علیه جنایات رئیس جمهور و سربازانش باشد. برخی خبرها نیز حکایت از این دارد که لوازم و ادوات بسیاری متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا در سواحل مالدیو یافت شده است، این اخبار از سوی بعضی ساکنین سواحل جزایر مالدیو تأیید شده است . این در حالی است که هیچ سربازآمریکایی در مناطق اطراف مالدیو مستقر نیست. پیش از وقوع فاجعه تسونامی سازمان ملل برای پیگیری علل و عواقب ناپدید شدن بسیاری از جزایر جهان بر اثر وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی از قبیل زلزله، آتشفشان، سیل و طوفان کمیته‌ای را مأمور این موضوع کرد.

هامسبون رئیس این کمیته پیرامون این مسائل تصریح کرد: یکی از تهدیداتی که برخی مناطق جهان با آن روبرو است، ناپدید شدن ناگهانی نقاطی از کشورهای جهان است، از جمله این مناطق بنگلادش، جزایر مالدیو و دیه‌گو گارسیا است. در میان اخبار سفر کالین پاول به مناطق ویران شده جنوب آسیا، هیچ گزارشی از دیدار وزیر امور خارجه آمریکا و نظامی سابق از سربازانش که تعداد آنها به دو هزار تن می‌رسد، مخابره نشده است. سربازانی که در جزیره‌ای خدمت می‌کنند که به اعتراف نیروی دریایی آمریکا 2 متر آب در آن بالا آمده است. تنها اشاره پاول به این موضوع هنگامی بود که در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره سرنوشت جزیره دیه‌گو گارسیا از او می‌پرسید، گفت: پایگاه نظامی آمریکا در جزیره دیه‌گو گارسیا در سلامت کامل است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. در حادثه جنوب آسیا تنها 15 کشته آمریکایی داشتیم که آنها نیز توریست بوده‌اند. البته این گونه سخنان کالین پاول نیز چندان دور از ذهن نیست چرا که تا چند روز دیگر او دیگر وزیر امور خارجه آمریکا نخواهد بود و به تبع آن این گفته‌ها مسئولیتی را متوجه دولت آینده جورج بوش نخواهد کرد. مساله مهم دیگری که باعث حساسیت بر سر سرنوشت دیه‌گو گارسیا شده است. سرنوشت رهبران بازداشتی القاعده در این پایگاه است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "GIA" اخیراً بخش‌هایی از این جزیره را به متهمان خطرناک و تروریست‌ها اختصاص داده بود. حتی چندی پیش خبر شکنجه "خالد شیخ محمد" در این پایگاه پیش از انتقال او به آمریکا به بیرون درز کرد که این مساله مورد انتقاد صلیب سرخ جهانی قرار گرفت. بنابراین از طرفی برخی مجامع حقوق بشر نیز نسبت به این مساله حساس شده اند. جنجال دیگری که موضوع دیه‌گو گارسیا را با ابهامات جدی‌تری روبرو کرده و احتمال می‌رود برای آمریکایی‌ها چالش جدی ایجاد کند، مقاله‌ای بود که پرفسور میشل شوسوفسکی دانشمند آمریکایی دانشگاه اتاوای کانادا در سایت «گلوبال سرچ» منتشر کرد. در این مقاله به وزارت امور خارجه و ارتش آمریکا در مورد وقوع زلزله هشدار داده شده بود. این پرفسور اضافه کرد، گزارش‌های بسیاری ثابت می‌کند که دانشمندان هاوایی از احتمال وقوع زلزله خبر داشتند. البته آنها ادعا کردند تلاش گسترده‌ای کردند تا به مقامات آسیایی در مورد زلزله هشدار دهند، اماناکام مانده اند.



این پرفسور، مقامات آمریکایی را در عدم اطلاع به ساکنین مناطق زلزله‌زده و کشته‌ شدن هزار نفر مقصر معرفی کرده است. وی معتقد است چگونه مسئولان هاوایی توانسته‌اند این هشدار را به دفتر کالین پاول برسانند اما نتوانسته‌اند به مقامات کشورهای آسیب‌دیده اطلاع دهند.

در پایان، سوالی که در اذهان باقی می‌ماند این است که چرا آمریکا پیرامون دیه‌گو گارسیا پنهان‌کاری می‌کند و دروغ می‌گوید؟ فارغ از مسائل سیاسی این حادثه مساله پیوستن کشورها به کنوانسیون مهم کیوتو را نیز به صورت جدی مطرح کرده است. "موج لنگرگاه" تسونامی یک واژه ژاپنی به معنی «موج لنگرگاه» است. تسونامی امواج دریایی ناشی از زلزله است. معمولاً این امواج در پی بالا آمدن یا پایین رفتن ناگهانی سطح زمین در نزدیکی اقیانوس‌ها و یا در بستر آنها ایجاد می‌شوند. امواج تسونامی ضعیف‌تری هم وجود دارند که بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی بستر دریاها ایجاد شده و بیشتر در اقیانوس آرام مشاهده می‌شوند. امواج تسونامی گاه با سرعتی بیش از 800 کیلومتر در ساعت در سرتاسر اقیانوس به حرکت درمی‌آیند. این امواج گاهی با فاصله چند صد کیلومتر از یکدیگر در اقیانوس حرکت می‌کنند. بسیاری از مردمی که تاکنون محل سکونت‌شان مورد هجوم امواج تسونامی قرار گرفته است پس از گذشت چند ساعت و با این تفکر که امواج به پایان رسیده به خانه‌هایشان بازگشته اند. ولی به دلیل هجوم امواج که با فاصله زمانی زیاد به همان محل برخورد کرده اند جان خود را از دست داده اند. سرعت امواج تسونامی پس از رسیدن آنها به مناطق کم عمق ساحلی کاهش یافته اما ارتفاع آنها افزایش می‌یابد. یک موج تسونامی که ارتفاع آن ابتدا از سطح تا تاج موج تنها چند سانتی‌متر یا چند متر است، در صورتی که قدرت شدید و ویرانگری به آن وارد شود، ممکن است هنگام برخورد به ساحل تا 30 تا 50 متر ارتفاع پیدا کند. راه چندانی وجود ندارد که بتوان از طریق آن به کسانی که در مناطق ساحلی هستند هشدار داد که امواج تسونامی به سمت آنان در حال حرکتند. اولین نشانه بروز امواج تسونامی وزش یک باد شدید است که تقریباً شبیه بادهای شدیدی است که پیش از وقوع طوفان می‌وزد. روستایی هایی که امواج تسونامی را از نزدیک دیده‌اند می گویند دیوارهای عظیمی از آب که تا عمق دو کیلومتری وارد خشکی شده بودند، با صدایی شبیه به صدای فرود آمدن یک هواپیمای جت در حرکت بودند. در پی وقوع زلزله مرگبار روزهای واپسین سال 2004 در اقیانوس هند که موجب کشته شدن بیش از 230 هزار نفر شد، این پدیده مرگبارترین تسونامی در یک قرن گذشته نام گرفته، که به حدود ده کشور مجاور آسیب وارد کرده است. دانشمندان آمریکایی معتقدند زلزله و تسونامی امواج سهمگین ناشی از زلزله اخیر که برخی کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا را ویران کرد لایه‌های زمین را در زیر اقیانوس هند حدود 30 متر جابجا کرده و همچنین باعث جابجایی اندک جزایر نزدیک سوماترا شده است. لیکن هورنات متخصص ژئوفیزیک از مؤسسه زمین‌شناسی آمریکا می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حرکت لایه‌های زیر دریا باعث شده است که جزایر نیکوبار و جزیره سیمئولو جابجا شوند، اما میزان جابجایی آنها هنوز مشخص نیست. وی می‌افزاید این تصاویر نشان می‌‌دهد لایه‌های زمین در زیر سطح اقیانوس به طور چشمگیری بیش از دوازده متر جابجا شده‌اند اما دانشمندان تلاش می‌کنند با استفاده از دستگاه‌های موقعیت‌یاب ماهواره‌ای دستی میزان جابجایی را در سطح زمین مشخص کنند.










ناوهای امریکایی مستقر در جزیره دیگو گارسیا :



مرکز استقرار موشک های قاره پیمای آمریکا در جزیره دیگو گارسیا موشک ها در سیلوهای زیر زمین مستقر شده اند :







منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از امین عزیز)

هوانیروز سریع ترین نیرو در هنگام جنگ

 
گفت وگو با امیر سرتیپ دو خلبان رحمان قضات (جانشین هوانیروز)

 


گفت وگو: مسعود آب آذرى

* در ابتدا وظیفه هوانیروز را چه در مواقع عادى و یا در هنگام بروز بحران ها تعریف کنید.
** پشتیبانى از نیروهاى سطحى و زمینى و هر جا که مشکلى براى آنان به وجود آید، به عهده هوانیروز است. در زمان جنگ که اصلاً نیروى سطحى در جبهه نبود، هوانیروز به طور مستقیم در خط مقدم جبهه حضور داشت. مردم یارى در زمان صلح از دیگر وظایف هوانیروز است. در بحث سیل، زلزله، انتخابات و هر جا که مردم به هوانیروز احتیاج داشته باشند، این یگان حاضر مى شود و در کنار مردم به کمک آن ها مى آید. این یگان قابلیت انعطاف دارد و در هر مکان و هر زمان از آن استفاده مى شود.

* در سال هاى دفاع مقدس، هوانیروز چه فعالیت هایى را دنبال مى کرد؟
** در آن زمان نیروهاى زمینى از مکانى به مکان دیگر مى رفتند. روزها و هفته ها طول مى کشید تا به منطقه مورد نظر برسند، اما هوانیروز به سرعت خود را به منطقه مورد نظر مى رساند و در عرض چند ساعت، کل مسیر را طى مى کند. امکانات و مهمات را با هلى کوپتر شنوک حمل مى کند. نفرات را با ۲۱۴ به منطقه مورد نظر رسانده و کبراها را مسلح مى کند تا بلند شوند و به منطقه بروند و عملیات انجام دهند. یعنى تا بخواهد نیروى زمینى حرکتى کند، هوانیروز عملیاتش را انجام داده است. در دوران دفاع مقدس کمتر عملیاتى سراغ داریم که هوانیروز در آن نقش نداشته باشد. قبل از انجام عملیات، در طراحى ها نقش هوانیروز مشخص مى شد که مثلاً کبرا چه کند؟ یا شنوک و ۲۱۴ چه فعالیتى داشته باشند، مشخص مى کردند که وقتى یگان زمینى توپخانه تانک در عملیات شرکت مى کند، هوانیروز هم باید بخش هایى از آن را به عهده بگیرد. نقش هوانیروز را مى توان از مجروح هایى که از خط به پشت جبهه منتقل مى شدند، پرسید.
اگر از این ها سوال کنید که وقتى مجروح شدند با چه وسیله اى به پشت جبهه منتقل شدند، حدود ۷۰ درصد از آن ها از هلى کوپترهاى هوانیروز اسم مى برند. مجروح هایى که در نوک ارتفاعات کردستان و غرب یا دشت گرم خوزستان، جراحت بر مى داشتند با هلى کوپتر به شهرهاى بزرگ (براى درمان و جراحى) منتقل مى شدند.
رزمنده هایى که شب اول حمله، خط دشمن را مى شکستند و اول صبح منتظر کمک بودند، به یارى تیم هاى هوانیروز، تیم آتش کبرا به عقب برمى گشتند تا خستگى در کنند. حضور بالگردهاى کبرا بالاى سر رزمنده ها قوت قلبى بود که آن ها را وا مى داشت تا زمانى که نیروهاى جدید برسند، به عملیات ادامه بدهند.

* در چه عملیات هایى هوانیروز به طور مستقیم حضور داشت؟
** در عملیات هایى مثل فتح المبین، بیت المقدس، والفجر هشت، خیبر، بدر و... هوانیروز حضور داشت. به طور مثال در عملیات خیبر و پروازهاى شبانه اى که توسط هوانیروز انجام مى شد، نیروها را در شب به جزایر مجنون هلى برد مى کردند. اولین گروهى که در جزایر مجنون حضور پیدا کرد، نیروهاى هوایى بودند که نفرات را به آنجا انتقال دادند و جزایر مجنون را از تصرف عراق درآوردند.

* از شهداى هوانیروز در کمتر جایى اسم برده مى شود. یاد چه کسانى در خاطر شما هنوز زنده است؟
** شهداى هوانیروز، عاشقانه جنگیدند. شهادت آن ها انگیزه اى بود براى کسانى که در پشت جبهه بودند. آن ها مى دیدند که این افراد چگونه مى جنگند و طبعاً خونشان به جوش مى آمد و براى این که جاى شهدا را بگیرند و عاشقانه جنگ را ادامه دهند، راهى منطقه مى شدند. بعضى از شهدا الگوى بسیار خوبى براى دیگران بودند که از جمله شهید کشورى، شیرودى، شمشادیان، سهیلیان، شهپرست و... را مى شود نام برد.

* به نظر شما زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداى نیروى هوایى چه تاثیرى در روحیات خلبانان جوان و تازه استخدام شده در این یگان دارد؟
** خلبانان جوان ما که جنگ را ندیدند، خیلى دوست دارند کسى براى آن ها از آن روزها بگوید. مقدسات هشت سال جنگ تحمیلى، کمى ها و کاستى ها، شهادت ها و مجروحیت ها را بشنوند. آن ها اگر از زبان خلبانان پیشکسوت، ماجراى هشت سال رزم این عقاب هاى تیز پرواز را بشنوند و بفهمند که چه کسانى از انقلاب و میهن دفاع کرده اند، به یک آگاهى و شعور معنوى دست خواهند یافت. فرهنگ سازى همین است که براى این خلبان هاى جوان بگوییم چه کسانى، با چه خصوصیاتى و چه طور شهید شدند. باید بدانند همه خلبانان شهید، دوست داشتنى و الگوى واقعى انسانیت بودند. قطعاً با روشن کردن این حوادث، خلبانان آرمانگرا خواهند شد و دوست خواهند داشت که ادامه دهنده راه شهدا باشند. البته در حال حاضر هم خلبانان جدید، شهدا را پیشکسوت، الگو و جلودار خود مى دانند.

* براى رسیدن به این هدف چه تمهیدات یا راهکارهایى را به انجام رسانده اید؟
** در ارتباط با توجیه خلبان هاى جوان، معارف جنگ در هوانیروز را داریم که خاطرات جنگ را در مراکز آموزشى خودمان مثل مرکز آموزش شهید وطن پور اصفهان جزو دروس خلبان ها قرار داده ایم. خلبانان جوان خاطرات پیشکسوت ها را مى شنوند. شهدا را مى شناسند. در مورد شخصیت و اقدامات آن ها بحث مى کنند. در مورد عملیات ها و پرواز ها که به چه صورت باید انجام شود، صحبت مى کنند. این کار جنبه آموزشى و فرهنگى دارد و تا جایى که امکان دارد سعى مى کنیم روایات دفاع مقدس و انقلاب را براى آن ها بیان کنیم تا اگر در آینده خواستند براى دیگران این وقایع را نقل کنند، درست و کامل به آن بپردازند.

* خود شما خاطره اى از هشت سال جنگ تحمیلى دارید؟
** در عملیاتى که براى آزادسازى حاج عمران و پادگان حاج عمران (والفجر دو) انجام شد، حدود ۱۷ روز در منطقه بودم. حدود هشتاد و چند پرواز داشتم که در مجموع روزى شش ساعت پرواز مى کردم. تمام روز را در خط پرواز بودم. یا در حال رفت یا سوختگیرى و یا برگشت بودیم. احساس مسوولیت و روحیه مقاومت طورى بود که احساس خستگى نمى کردم. در آن زمان لیدر پروازى بودم. خدا رحمت کند سرهنگ هزاوه فرمانده پایگاه کرمانشاه را که دو سه روز بعد از شروع عملیات به جمع ما پیوست.
من اسکورت هلى کوپتر کبرا بودم و جلو مى رفتم. اگر خطرى بین مسیر بود، با تیراندازى راه را باز مى کردم و به عنوان اسکورت براى ستونى که حدود هشت فروند هلى کوپتر ۲۱۴ و شنوک که پشت سرم مى آمدند، جلو دار قافله بودم.
این هلى کوپترها مى بایست نیروها را اطراف پادگان حاج عمران پیاده مى کردند و برمى گشتیم. چون منطقه کوهستانى و بدون جاده بود، اکثر تعویض نیروها با هلى کوپتر صورت مى گرفت. یادم هست آقاى هزاوه در آخرین هلى کوپتر بود و من با ایشان ارتباط رادیویى داشتم. ایشان براى اولین بار آمده بود و مسیر را نمى دانست. گفتم: یادت باشد هلى کوپتر جلویى را ببینى و پشت آن حرکت کنى. موقعى که آن ها نشستند شما هم بنشینید و نیروها را پیاده کنید.
او توجیه قبل از پرواز نشده بود. چون ضرب العجل داشتیم و ایشان بعد از آن ستون پروازى ما را گم کرد و گفت: فلانى من شما را ندارم.
گفتم: جلو بیا. ما را مى بینى.
من هنوز به منطقه خطر نرسیده بودم و هر چه هزاوه مى گفت که ما را گم کرده به او مى گفتم بیا جلو ما را مى بینى.بعد از چهار، پنج دقیقه هنوز ما را پیدا نکرده بود. فکر کردم نکند شیارى را اشتباهى رفته باشد و مثلاً اگر ما به راست پیچیده ایم، ایشان به سمت چپ رفته و ما را گم کرده است. مى ترسیدم طرف عراقى ها برود. گفت: هر جا هستى، همان مسیر را برگرد. ادامه نده.
ایشان برگشت و بلافاصله شنیدم که در رادیو مى گفت: ما را دارند مى زنند، کمک کن.
من موقعیت ایشان را گم کرده بودم. در نهایت بعد از پیاده کردن نیروها و موقع برگشت، هزاوه را دیدم. خوشحال شدم که مشکلى برایش پیش نیامده است. وقتى در پادگان سقز براى سوختگیرى و حمل نیروى مجدد، نشستیم، هلى کوپتر هزاوه نشست. دیدم خود ایشان و کمک خلبان، سرهنگ مصلایى فرد و نیروهاى داخلى، زخمى شده اند. پایشان تیر خورده بود. «مصلایى فر» از ناحیه پا زخمى بود ولى شهید نداده بودند.

* شما از دوستان شهید احمد کشورى بودید، آشنایى شما با ایشان به چه سالى برمى گردد؟
** به سال هاى ۵۲ و ۵۳ برمى گردد. در شیراز، زمانى که دوره مقدماتى را طى مى کردیم، با شهید کشورى آشنا شدم. البته ایشان از لحاظ پرواز یک دوره از ما جلوتر بودند. چون ما استخدامى سال ۵۲ بودیم و او سال ۵۱ استخدام شده بود. در حالى که ما هنوز دوره پروازى را طى نکرده بودیم. با شهید کشورى در مرکز پیاده شیراز هم آسایشگاهى بودیم و تقریباً تخت هایمان کنار هم بود. جوان خوش ذوقى بود. در کلاس، در آسایشگاه و در راهپیمایى شبانه، در جمع بچه ها شوخى مى کرد. اخلاق خوش او باعث شده بود که همه دوست داشته باشند با ایشان ارتباط برقرار کنند.
احمد کشورى با کاغذهاى رنگى، هلى کوپترى را طراحى کرد و روى دیوار آسایشگاه زد که این عکس، الگوى هوانیروز شد. فرماندهان و کسانى که در مرکز پیاده شیراز بودند وقتى وارد آسایشگاه مى شدند با دیدن عکس، متوجه مى شدند که آن جا آسایشگاه خلبان ها است. حدود یکسال که دوره مقدماتى را مى گذراندیم با کشورى بودیم. چون هر افسرى ضمن این که تخصص دارد باید یک رسته را طى کند. ما رسته پیاده را طى مى کردیم. احمد، وینگ خلبانى (فارغ التحصیلى) را گرفته و براى دوره تخصصى پیشرفته کبرا تازه وارد ایران شده بود که از آن جا به کرمانشاه انتقال پیدا کرد.

* مأموریتى را هم به اتفاق شهید کشورى انجام داده بودید؟
** در غائله کردستان و زمانى که از گروه پشتیبانى هوانیروز اصفهان براى مبارزه با گروهک ها به کردستان پرواز داشتیم، احمد در پادگان سقز بود. من کمک خلبانى را از اصفهان آورده بودم که در آن جا سوختگیرى کنیم و به ارومیه بردیم. احمد مى خواست پرواز کند، کمک خلبان من، منوچهر بهادران با احمد که خلبان کبرا بود، پرواز کرد.
سقز در آن زمان در دست گروهک ها و کومله بود. احمد روى شهر با سرعت و ارتفاع خیلى کم پرواز مى کرد. من وحشت کرده بودم و مى ترسیدم که از روى بام یا خانه اى با تیربار و ضدهوایى او را هدف بگیرند. ولى احمد با شجاعتى که داشت روى شهر پرواز مى کرد و حمایت و همبستگى اش را به مردم نشان مى داد. بعد از اتمام این پرواز موفق، دیگر ایشان را ندیدم. ما به جنوب رفتیم و ایشان در غرب ماندند. تلفنى با هم ارتباط داشتیم تا این که از رادیو و تلویزیون خبر شهادتش را شنیدم.

* یادتان هست روز شهادت احمد کشورى نیروهاى هوانیروز چه حس و حالى داشتند؟
** همه دچار بهت و یأس شده بودیم. در آن زمان خلبان هاى زیادى در هوانیروز بودند. خیلى ها اصلاً همدیگر را نمى شناختند ولى کشورى را هر کسى یک بار مى دید، شیفته اخلاقش مى شد. زبان خوش و رفتار صمیمانه او همه را جذب مى کرد. خیلى اجتماعى بود و دوستى اش با دیگران باعث شده بود که همه ایشان را بشناسند. اکثر پروازهاى خطرناک را با جسارت انجام مى داد. حتى پروازهایى را که دیگران تمایل به انجام آن نداشتند، کشورى قبول مى کرد. وقتى ایشان به شهادت رسید، همه ناراحت شدند. کشورى هم در زمانى که زنده بود و هم زمانى که شهید شد، محبوب و الگوى همه خلبان ها بود.
از این که وقت خود را دراختیار «جوان» قرار دادید سپاسگزاریم.

منبع : روزنامه جوان

از ما نشنیده بگیرید اما..


 

بنابر اخبار رسیده ، یک فروند هلیکوپتر 214 هوانیروز ، در ارتفاعات منطقه دماوند سقوط کرده است . خوشبختانه در این سانحه به کسی آسیب نرسیده. این هلیکوپتر در عملیات نصب تندیس یادمان شهید صیاد شیرازی در منطقه مذکور شرکت داشته است.
منابع رسمی و مسوول تا کنون هیچ خبری در تایید و یا تکذیب این سانحه منتشر نکرده اند.



منبع:انجمن هوافضا

سپاه قدرت بزرگ دفاعی در خاورمیانه است

 

 

خبرگزاری فارس:سرلشگر صفوی تأکید کرد: سپاه پاسداران قدرت بزرگ دفاعی در خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شبکه جهانی جام جم، در آستانه سوم شعبان روز پاسدار فرمانده کل سپاه در برنامه «صبح و ایرانی» شبکه جهانی جام جم به تشریح وضعیت دفاعی کشور پرداخت.
سردار صفوی در مورد توان و قدرت سپاه در حوزه‌های مختلف گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم اکنون یک قدرت بزرگ دفاعی و تهاجمی در سطح خاورمیانه است و ما با دسترسی به تکنولوژی پیشرفته، آموزش و تجهیز نیروهایمان به پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاعی و هجومی به خوبی قادر به دفاع از سرزمین، ملت و منافع ملی خودمان هستیم، البته ما پس از اشغال نظامی افغانستان و عراق، دکترین و راهبرد خود را تغییر دادیم و براساس مقابله با قدرت‌های فرا منطقه‌ای خصوصاً سیستم‌های تهاجمات هوا پایه و دریا پایه سپاه را تجهیز کرده‌ایم.
وی افزود:هم اکنون سپاه پاسداران هم در بخش سیستم‌های موشک‌های بالستیک زمین به زمین با برد 2 هزار کیلومتر به پیشرفته‌ترین سلاح‌های دوربرد هدایت شونده با سامانه‌های متعدد مجهز است.در بخش سلاح‌های پدافند هوایی نیز به یکی از پیشرفته‌ترین سلاح‌های موشکی پدافند زمین به هوا مجهز شده‌ایم و سیستم‌های موشک‌های ساحل به دریای ما تمام عرض و طول خلیج فارس و دریای عمان را می‌تواند زیر پوشش ببرد و هیچ ناو و شناوری از خلیج فارس نمی‌تواند عبور کند مگر اینکه در برد موشک‌های ساحل به دریای ما قرار گرفته باشد. ما چندین هزار قایق‌ تندروی موشک انداز در منطقه خلیج فارس داریم و یک قدرت بزرگ دفاعی و هجومی را در خلیج فارس سامان داده‌ایم.
فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد توان نیروی مقاومت بسیج گفت: نیروی مقاومت بسیج 12 میلیون نیروی بسیجی را سازماندهی و آموزش داده که در قالب 2500 گردان عاشورا فعالیت می‌کنند. ما دفاع مسطح یا دفاع موزاییکی را در ایران سامان داده‌ایم. یعنی هر روستایی، هر شهری در هر مکانی که زندگی می‌کنند و اعضای عضو بسیج آن شهر یا جمعیت از مکان خود می‌توانند دفاع کنند، از این طریق نیروی مقاومت بسیج یعنی این 12 میلیون نفر می‌توانند دفاع از کوی و برزن، دفاع از روستای خودشان و دفاع از محل خودشان را سامان‌دهی کنند. منتهی ما در 5 لایه ارتباطات مخابراتی و الکتریکی با همه نیروهای بسیج تعامل داریم.
وی در مورد توان نیروی زمینی سپاه گفت: سپاه پاسداران در بخش نیروی زمینی هم اکنون از پیشرفته‌ترین تجهیزات زرهی، مکانیزه، موشک‌های زمین به هوا و از یک قدرت مانور بسیار بالایی برخوردار است بصورتی که گردان‌های نیروی زمینی سپاه گردان‌هایی هستند که هم با هلی‌کوپترها می‌توانند بجنگند هم با واحدهای زرهی و موشک‌هایی که بسیار پیشرفته‌تر از موشک‌های تاو قدیم است و می‌توانند پیشرفته‌ترین تانک‌های در سطح مرکاوای اسرائیلی و تانک‌های آبراهام آمریکایی را مورد هدف قرار دهند، یعنی به راحتی در واحدهای زرهی اسرائیلی ا آمریکایی که پیشرفته هستند نفوذ می‌کند.
وی تاکید کرد: ما به توان بالایمان برای دفاع از کشور اطمینان داریم، البته ما به صلح و امنیت و آرامش در سطح منطقه خاورمیانه فکر می‌کنیم و استراتژی جمهوری اسلامی یک استراتژی دفاعی است به هیچ وجه کشور ما استراتژی تهاجمی ندارد و سپاه هم تابع استراتژی نظامی جمهوری اسلامی است.
فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد برنامه‌های سپاه برای تعالی و رشد نیروهای سپاه و بویژه 12 میلیون نیروی بسیجی گفت: ما برای تعالی و رشد فرهنگ اسلامی و انقلابی، بالا بردن بینش و معرفت این نیروها برنامه‌ریزی منسجمی داریم.
صفوی در مورد تعامل میان سپاه و ارتش گفت: ماموریت‌های سپاه و ارتش کاملاً تفکیک شده است. برای دفاع از سرزمین ایران، مناطق و حوزه‌های ماموریت هر یک از نیروهای سپاه و ارتش مشخص شده و نهایت هماهنگی وجود دارد و در زمان بحران یا جنگ نیز نحوه فرماندهی و وحدت فرماندهی میان سپاه و ارتش هم تعریف شده است. با مانورها و رزمایش‌های مشترکی هم که میان سپاه و ارتش برگزار می‌کنیم این وحدت عمل در صحنه جنگ‌های احتمالی را تمرین می‌کنیم بنابراین در درون، مثل زمان جنگ که سپاه و ارتش در کنار هم می‌جنگیدند هم اکنون در یک سطح بالاتری این وحدت دفاعی و هجومی هم در طرح‌ریزی‌ها، هم در نحوه رزمایش‌ها و هم در تقسیم سرزمین کاملاً لحاظ شده است.
سرلشگر صفوی در خصوص توان و تجربه سپاه پاسداران در عرصه سازندگی کشور تاکید کرد: سپاه پاسداران هم بر اساس قانون اساسی که می‌گوید در زمان صلح نیروهای مسلح در بخش سازندگی حضور یابند و هم بر اساس دستورات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، پس از جنگ قسمتی از تجهیزات مهندسی و توان بالای مدیریت خود را در بخش سازندگی قرار داده است. در حقیقت برای ساختن ایران آن هم در مناطق محروم و مرزی، سیستان بلوچستان، کردستان و امثال آن ما طی 17 سال گذشته حدود 1566 پروژه را در بخش‌های عمرانی، صنعتی و معدنی به اتمام رسانده‌ایم و هم اکنون حدود 298 پروژه عمرانی،‌صنعتی و معدنی در دست اجرا داریم. پروژه‌های بزرگ فاز 15 و 16 پارس جنوبی و پروژه‌های انتقال خط لوله گاز از عسلویه به مرز پاکستان به طول 900 کیلومتر را در دست اجرا داریم که حدود 2 سال دیگر به پایان می‌رسد. از طریق همین پروژه به پاکستان و هندوستان در چارچوب خط لوله موسوم به خط لوله صلح گاز صادر خواهد شد.
وی در پایان گفت:علاوه بر این احداث خط هفتم متروی تهران، پروژه خط راه‌آهن سریع‌السیر سلفچگان به اصفهان، احداث کارخانه آهن اسفنجی فولاد میانه، پروژه انتقال آب از زرینه رود به تبریز، احداث پتروشیمی کاویان در منطقه عسلویه و توسعه دو بندر بزرگ کشتیرانی در چابهار و بندرعباس از جمله دیگر فعالیت‌های سپاه پاسداران در عرصه سازندگی است.
همچنین سپاه پاسداران در زمینه سد سازی نیز در بسیاری از مناطق کشور و بویژه استان‌های محروم فعالیت‌های زیادی داشته است. همچنین سد گتوند که بعد از سد کرخه بزرگترین سد کشور محسوب می‌شود و احداث سد مخزنی کارون 4 قسمتی از پروژه‌های در دست احداث سپاه پاسداران در زمینه سدسازی محسوب می‌شود.

Tu-204

تاریخچه هواپیما :

هواپیمای دو موتوره میان برد و تک راهروی توپولوف Tu-204 اولین هواپیمای روسی است که با موتورهای غربی به پرواز درآمد. بنا به درخواست شرکت آئروفلوت برای جایگزین نمودن هواپیمایی میان برد با جت سه موتوره Tu-154، شرکت توپولوف شروع به طراحی و ساخت Tu-204 کرد. توپولوف برای این هواپیما از موتور PS90 استفاده کرد. بالهای Tu-204 به هوابرهای فرابحرانی مجهز است. از نکات دیگر طراحی می توان به مجهز شدن Tu-204 به سیستم کنترل پرواز با سیم و سیستم آلات دقیق پرواز الکترونیکی با 6 صفحه نمایشگر اشاره کرد. همچنین بستگی به نوع مدل از الکترونیک پروازی و موتورهای غربی نیز استفاده شده است. Tu-204 اولین پرواز خود را در 2 ژانویه 1989 انجام داد. این هواپیما در انواع مختلفی ارائه شده است. مدل اصلی، Tu-204 است. Tu-204-100 و 200 به ترتیب دارای برد بیشتر و حداکثر وزن برخاست بالاتر و ظرفیت سوخت بیشتر هستند. Tu-204C و Tu-204-100C نیز نمونه های باری هستند. مدل Tu-214 نیز مدل تغییر پذیر 204 است. برای آنکه 204 بتواند در بازارهای جهانی حضور یابد توپولوف طرح مدرنیزه کردن 204 را در دستور کار قرار داد. در نتیجه از موتورهای غربی رولزرویس RB211535 در Tu-204-120 بهره گرفت. این هواپیما اولین بار در 14 آگوست 1992 به پرواز درآمد. علاوه بر مدل Tu-204-120 مدل Tu-204-220 نیز به موتورهای ساخت رولزرویس مجهز است. بر پایه مدل 120 و 220، مدل Tu-204-122 و Tu-204-222 ساخته شدند که به سیستم اویونیک غربی مجهز هستند. همچنین طراحان توپولوف مطالعه بر روی نمونه ای کوچکتر از 204 را در دستور کار قرار دادند. این مدل که  Tu-224 نام گرفت دارای 166 صندلی و به موتورهای قدرتمند RB211-535E4 مجهز بود. نمونه Tu-234 که از تبدیل پیش نمونه Tu-204 حاصل شده در سال 1995 و در نمایشگاه هوایی مسکو به نمایش در آمد. اما مشکلات مالی باعث به تعویق افتادن این طرح شد. پیشنهادات دیگر مطرح شده ساخت نمونه هایی مجهز به موتور PW2240، جت تجاری و نمونه ای برای گشت زنی دریایی هستند.

مشخصات فنی :

موتور:
دو موتور توربوفن آویاویگاتل PS90A
دو موتور توربوفن رولزرویسRB211535E4  یا 535F5

بیشترین رانش موتور:
158.3kN   :PS90A معادل 35,580lb برای Tu-204
191.7kN   :RB211535E4 معادل 43,100lb برای Tu-204-220

عملکرد:
سرعت کروز: 810 تا 850km/h
برد: 2,430km معادل 1,312nm با بیشترین بار مفید

اوزان:
وزن خالی عملیاتی: 58,300kg معادل 128,530lb
بیشترین وزن برخاستن: 94,600kg معادل 208,550lb

ابعاد:
طول: 46.10m معادل 151ft
ارتفاع: 13.90m معادل 45ft
دهانه بال: 41.80m معادل 137ft
مساحت بال: 182.4m² معادل 1,963.4sq ft

گنجایش:
خدمه پرواز: دو نفر در عرشه پرواز

مسافران:
در آرایش تک کلاسه توانایی جا به جایی حداکثر 212 مسافر در ردیف های شش تایی.
در آرایش دو کلاسه دارای 30 صندلی در کلاس تجاری و 154 صندلی در کلاس اقتصادی.

سفارش و تولید:
با توجه به آمار قدیمی در سال 1998، 10 فروند سفارش داده شده است.

منبع:تیک آف