مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تحریم نظامی پاکستان توسط روس ها

روسیه چین را از صدور موتورهای هواپیمای ساخت این کشور به پاکستان منع می کند

روسیه چین را از صدور جنگنده های JF-17 مجهز به موتورهای روسیه "آر دی-93" به پاکستان منع می سازد. این خبر را روز دوشنبه روزنامه "هندیان اکسپرس" ضمن اشاره به این مطلب که هند مخالف این معامله است گزارش داد.

در این نشریه آمده است دو فروند هواپیمایی که در ماه مارس به پاکستان تحویل داده شده بودند به چین بازگردانده شدند.

انتظار می رود که مسکو طی ماه اوت رسما دهلی را در جریان این موضوع قرار دهد.

هند که از افزایش قدرت نظامی پاکستان نگران شده سال گذشته از روسیه، شریک استراتژیکی خود درخواست کرد معامله ای که به اعتقاد دهلی در شرایط استفاده کننده نهایی محصول تناقضاتی وجود دارد را مسدود نماید. چین به نوبه خویش اعلام کرد که قراردادی که در سال 1992 برای موتورهای "آر دی-93" امضا شده محدودیتی در باره صدور آن به کشورهای ثالث در نظر نگرفته است.

این روزنامه خاطر نشان کرد مسکو که برای روابط استراتژیکی با دهلی ارزش قائل است سال گذشته به هند اعلام کرده بود که اجازه صدور جنگنده های JF-17 با موتور "آر دی-93" را به پاکستان نخواهد داد، اما نهایتا امسال به این هدف دست یافته است.

وزارت امور خارجه هند رسما این خبر را تایید نکرده است.

سیستم دفاع موشکی S-400 در راه اند

سیستم دفاع موشکی S-400 از سال 2009 وارد مجموعه‌ی دفاعی روسیه خواهد شد

سیستم دفاع هوایی موشکی S-400 تا سال 2009 آماده خواهد شد. این سیستم پس از طی مراحل آزمایشات خود برای استفاده در اولین مکان، به عنوان دفاع هوایی در شهر الکتروستال در 50 کیلومتری شرق مسکو به کار گرفته شده و سپس برای صدور به کشورهای دیگر آماده می‌شود. به گفته‌ی مقامات روسیه این سیستم گرچه برای حفاظت کل این کشور مناسب نمی‌باشد، اما برای حفظ شهرهای مهم کافی به نظر می‌رسد. سیستم حاضر توانایی از بین بردن تهدیدات هوایی تا ارتفاع 400 کیلومتر را داراست که چیزی در حدود دو برابر میزانی است که در موشک پاتریوت MIM-104 دیده می‌شود. دولت روسیه نیز اعلام کرد به زودی تمام سیستم‌های S-300 با مدل بالاتر جایگزین خواهند شد.


منبع: www.spacewar.com


بحث تحریم هوایی ایران را در ایکائو مطرح خواهیم کرد

 

معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: این سازمان در سی و ششمین اجلاس ایکائو، بحث تحریم صنعت هوایی کشور را به طور جدی مطرح و پیگیری خواهد کرد.


"حسین خانلری" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: ایکائو بهترین مرجع برای طرح دادخواست ایران برای لغو تحریم صنعت هوایی کشور است اینکه چقدر موفق شویم بستگی به برگزاری جلسات این سازمان بین‌المللی دارد.


وی ادامه داد: ما دادخواست خود را با محوریت "ایمنی" مطرح خواهیم کرد و طی جلسات گذشته که با سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) برگزار کردیم توانستیم این سازمان را متقاعد کنیم تا قوانین بین‌المللی در خصوص عدم تحریم صنعت هوایی کشور را به اجرا در آورند.


رییس سازمان هواپیمایی کشور سپس از افزایش نرخ بلیت هواپیماهای داخلی به میزان ۱۵تا ۱۷ درصد خبر داد و گفت: این افزایش قیمت به تمام شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده و از روز (دوشنبه) قابل اجراست.


وی افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما با هدف تامین و ارتقا ایمنی در صنعت هوایی و ایجاد توازن بین هزینه‌ها و درآمدهای شرکتهای هواپیمایی صورت گرفته است.


خانلری تصریح کرد: با افزایش قیمت بلیت هواپیماها، شرکتهای هواپیمایی ملزم به ارایه سرویس مطلوبتر و جابجایی مسافر با سرعت بالاتر با رعایت پارامترهای ایمنی و سلامت پروازها شده‌اند.


وی سپس سهم صنعت هوایی از مجموعه حمل و نقل کشور را حدود ۳ درصد برشمرد و گفت: سازمان هواپیمایی کشور به هیچ شرکت هواپیمایی اجازه نخواهد داد که بدون رعایت استانداردها و ایمنی اقدام به پرواز کنند.


رییس سازمان هواپیمایی کشور همچنین اظهار داشت: با افزایش  ۱۷ درصدی قیمت بلیت هواپیماها هنوز با قیمت واقعی پروازها فاصله زیادی داریم و این افزایش حدود ۱۰  درصد قیمت واقعی پروازهای داخلی است.


وی با بیان این که پس از سهمیه‌بندی بنزین بیش از ۴۰ درصد در بخش هوایی افزایش تقاضا داشتیم، گفت: بحث تحریم صنعت هوایی و افزایش تقاضا سبب شده تا بین عرضه و تقاضا در این بخش یک عدم توازن بوجود آید که امیدواریم با این افزایش قیمت بلیت ضمن ایجاد توازن، مسافران به راحتی به مسافرتهای خود بپردازند.


خانلری تصریح کرد: از سه سال گذشته تاکنون هیچ تغییری در قیمت بلیت هواپیماها ایجاد نشده بود و این سبب شد تا شرکتهای هواپیمایی از برنامه های تدوین شده عقب بیافتند.


معاون وزیر راه و ترابری در خصوص حضور شرکتهای هواپیماهای خارجی در ایران نیز گفت: سازمان هواپیمایی کشور به عنوان نماینده دولت ایران به هیچ شرکت هواپیمایی خارجی اجازه نخواهد داد تا در داخل کشور، پروازهای داخلی را انجام دهد زیرا توانمندیهای داخلی به راحتی پاسخگوی نیازهای کشور است که البته باید براساس یک برنامه‌ریزی مدون انجام گیرد.


خانلری با بیان این که باید به سمت استفاده از امکانات شرکتهای داخلی حرکت کرد، افزود: هم اکنون ۱۳شرکت هواپیمایی داخلی وجود دارند که ضمن استفاده از توانمندیهای آنها باید تعدادشان را افزایش داد.


وی همچنین در خصوص هواپیمای ساخت داخل ایران ۱۴۰ گفت: مرکز تعیین استانداردهای هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری است لذا کارشناسان و متخصصان این سازمان هواپیمای ایران ۱۴۰ را تایید می‌کنند و اکنون نیز حدود ۱۰ فروند آن در خطوط هوایی کشور در حال پرواز هستند.


خانلری افزود: از نظر سازمان هواپیمایی کشوری هر هواپیمایی که در دنیا پرواز می‌کند می‌تواند در داخل کشور نیز به پرواز درآید ضمن اینکه شرکتهای هواپیمایی را ملزم کردیم تا هواپیماهایی را که با استانداردهای کشور نزدیک است را وارد کشور کنند.


رییس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص انتقال تمام حجاج به شرکتهای هواپیمایی داخلی گفت: این سازمان به عنوان محوریت صنعت هوایی کشور وارد این قضیه شده تا با همکاری دو شرکت هواپیمایی هما و ماهان بتوان از توان داخلی کشور در این خصوص استفاده کرد تا پروازهای حج عمره را توسط این دو شرکت عملی ساخت.


وی افزود: البته در نظر است طی دو جلسه با شرکت هواپیمایی سعودی که بزودی برگزار خواهد شد، بتوانیم ۱۰۰ درصد پروازهای حج را به شرکتهای داخلی اختصاص دهیم.


خانلری همچنین در خصوص محدودیت پروازی شرکت ماهان به انگلیس، گفت: به دلیل وجود برخی ایرادات فنی در دو فروند از هواپیماهای این شرکت، پرواز های ماهان به انگلیس دچار محدودیت شد که البته با برگزاری جلساتی با حضور نمایندگانی از ماهان، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور و وزارت امور خارجه، زمانی را برای رفع ایرادات تعیین کردیم.


وی افزود: البته براساس آخرین گزارشهای دریافتی از ماهان، این شرکت توانسته اکثر ایرادات را برطرف سازد که امیدواریم بزودی پروازهای این شرکت به انگلیس برقرار شود.


خانلری در خصوص انتقال پروازها به فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: من به عنوان رییس سازمان هواپیمایی کشور هیچگاه زمانی را برای انتقال پروازها به فرودگاه امام اعلام نکرده‌ام ضمن اینکه اکنون نیز زمانی را برای این کار اعلام نخواهم کرد.


وی افزود: با توجه به حجم ترافیک هوایی در فرودگاه مهرآباد تهران و آلودگی که این فرودگاه برای ساکنان آن منطقه ایجاد کرده است، انتقال پروازها به فرودگاه امام خمینی یک ضرورت است البته تصدیگری و اجرای آن برعهده سازمان هواپیمایی کشور نیست.


خانلری سپس در ادامه نشست خود با خبرنگاران از نبود مدیریت واحد در صنعت هوایی کشور انتقاد کرد و گفت: این صنعت به سبب ویژگی بالای آن باعث حضور ارگانها و سازمانهای مختلفی در آن شده است که با مدیریتهای مختلف در آن اعمال نظر می‌کنند.


وی ادامه داد: این مدیریتهای مختلف سبب از هم گسیختگی اجرای تدابیر در صنعت هوایی کشور شده است که باید نسبت به آن تدبیری اتخاذ کرد که به اعتقاد ما باید این موضوع را به کارشناسان و متخصصان امر واگذار کرد ضمن اینکه نباید از دیدگاه مردم نیز غافل شد

 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در پنج ماه اخیر مجوز ورود 6 فروند بوئینگ، 10 فروند هواپیمای آموزشی و اجازه خرید 4 فروند هواپیمای ایرباس صادر شده است.


www.irna.ir


می بوسیم دست های که برای خداوند گره می شود

سید حسن نصرالله:

اسرائیل در صورت جنگ افروزی مجدد تاوان سنگینی پرداخت خواهد کرد

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب‌الله لبنان بار دیگر به رژیم صهیونیستی درباره به راه انداختن جنگی جدید علیه لبنان هشدار داد و گفت در صورت به راه انداختن جنگی دیگر علیه لبنان این رژیم بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الجزیره، سید حسن نصرالله سه شنبه شب در مراسم جشن سالگرد پیروزی مقاومت اسلامی لبنان به رژیم صهیونیستی درباره هر گونه حمله مجدد به لبنان هشدار داد و گفت: دشمن اگر در اندیشه و فکر به راه انداختن جنگ دیگری علیه لبنان بر آید چنان آن را غافلگیر خواهیم کرد که ممکن است سرنوشت جنگ و منطقه را تغییر دهد.
وی خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: شما خود باید بدانید که هرگونه جنگ افروزی علیه لبنان در آینده، بهای سنگینی به همراه خواهد داشت."
نصرالله از ملت لبنان به عنوان ملتی مقاوم یاد کرد و گفت مردم لبنان، نیروهای مقاومت و ارتش خواری و ذلت را نمی‌پذیرند و اقدامات احتیاطی را برای مقابله با آن اتخاذ خواهند کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان بار دیگر تاکید کرد، مقاومت اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل را در هم شکست و مقاومت لبنان در جنگ سال گذشته جایگزینی جدی را برای آزاد سازی سرزمینهای اشغالی به جای مذاکرات خسته کننده که در آن اسرائیل شروط خود را بر منطقه تحمیل می‌کند، ارائه کرد.
وی پیروزی حزب الله را پیروزی لبنان، اعراب، مسلمانان و آزادگان جهان توصیف کرد و هشدار داد شکست مقاومت در جنگ، لبنان را به سوی جنگ داخلی سوق می‌داد.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین از تداوم تلاش‌های آمریکا برای اجرای طرح جدید خاورمیانه آمریکا در منطقه و نیز تجزیه عربستان سعودی و مصر در چارچوب این طرح هشدار داد و گفت این طرح به آغاز قرن گذشته باز می‌گردد.
وی در این باره به خاطرات "تئودور هرتزل" بنیانگذار جنبش صهیونیسم اشاره کرد که گفته بود: "باید جامعه کشورهای مشترک المنافع در خاورمیانه تشکیل شود که کشور یهود در آن قدرت اقتصادی، سیاسی و علمی را در اختیار داشته باشد."
سید حسن نصرالله از آمریکا به علت مخالفت با ارائه تعریفی از تروریسم انتقاد کرد و اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل را به چالش می طلبیم تا کنفرانسی بین‌المللی برای تعریف تروریسم برگزار کنند آنها با وجود خواسته بسیاری از ملتهای جهان هرگز چنین کاری نخواهند کرد زیرا آمریکا می داند ارائه هرگونه تعریفی از تروریسم خود آمریکا را نیز به عنوان دولتی تروریستی در بر خواهد گرفت و بر اسرائیل نیز به عنوان رژیمی تروریستی منطبق خواهد شد بنابراین آنها همواره از ارائه تعریفی برای تروریسم می گریزند."
نصرالله این ادعا را که حزب الله بازوی ایران برای تحقق اهدافش در منطقه بوده است، قویا تکذیب کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان در زمینه مسائل داخلی لبنان به تلاش‌های جدید نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان برای خارج کردن این کشور از بحران اشاره کرد و گفت این حزب از تمامی طرح‌ها و ابتکارهای مطرح شده برای حل و فصل بحران لبنان حمایت و با آن همکاری می‌کند و پایبند به تشکیل دولت وحدت ملی است.
نصرالله تصریح کرد، اکنون دو خط و جریان رهبری در لبنان وجود دارد جریانی که در پی مصالحه و توافق و ایجاد پل ارتباطی و گسترش تفاهم و دستیابی به حل و فصل داخلی در زمینه تمامی مسائل مورد اختلاف است و جریان دیگر که بدنبال برخورد،حذف دیگری است و از آمریکا و جامعه بین‌المللی کمک می‌گیرد و شراکت و همکاری ملی را خودکشی و حل و فصل داخلی را خیانت می داند که مستحق اعدام است."
وی خود را از طرفداران جریان اول دانست و گفت: "شیوه خیانتکارانه آمریکا باعث شده که ما همواره در معرض اتهام قرار بگیریم و مجبور به دفاع از خویشتن باشیم."
وی گفت: "واشنگتن با تمام قوا به شیوه ارعاب و ایجاد اختلاف و جدایی میان نیروهای داخلی لبنان متوسل می‌شود و بر توقف حل و فصل داخلی از طریق تشکیل دولتی مشارکتی تلاش می‌کند."
وی همچنین به کمک‌هایی اعطایی این حزب به آسیب دیدگان از جنگ اشاره نمود و از عملکرد کند دولت مبنی بر پرداخت غرامت به متضررین ابراز ناخرسندی کرد.

آشنایی با موشک های هوا به زمین Kh-23 و Kh-66

 
Zvezda Kh-23 and Zvezda Kh-66 (AS-7 Kerry)




در آوریل 1965 هنگامی که طراحی جنگنده میگ-23 فلاگر شروع شد وظیفه طراحی نوعی موشک هوا به سطح هدایت شونده به دفتر طراحی ویمپل واگذار شد، هر چند پیش از آن چنین موشکی در شوروی طراحی و ساخته نشده بود اما اطلاع یافتن از وجود چنین موشکی با نام AGM-12 Bullpup در میان جنگ افزارهای ایالات متحده باعث شده بود تا مسئولان شوروی نیز به فکر طراحی چنین موشکی بیفتند.



در چنین شرایطی دفتر طراحی ویمپل که پیش از این تجربه طراحی چنین موشکی را نداشت نتوانست طبق جدول زمانی نیروی هوایی طرح خود را ارائه دهد و در نهایت طرح دفتر طراحی زوزدا -که بخشی از مجموعه تولیدی کالنین بود- پذیرفته شد، کارشناسان دفتر طراحی زوزدا پیشتر در دهه پنجاه و شصت طی آزمایشاتی با جنگنده های میگ-19پی ام و موشک های هوا به هوای RS-2US (K-5/AA-1 Alkali) دریافته بودند که می توان از موشک های هوا به هوا بر علیه اهداف سطحی نیز استفاده کرد اما سر جنگی کوچک این موشک ها امکان تخریب اهداف را ندارد، طراحان زوزدا به کمک همین ایده دست به طراحی موشک هوا به سطحی برپایه موشک RS-2 زدند که به یک سر جنگی 100 کیلوگرمی مجهز بود که در مقایسه با سر جنگی موشک RS-2 که تنها 13 کیلوگرم وزن داشت بمراتب قویتر بود، این موشک همچنین از پیشران موشک K-8 سود می جست که سرعت موشک را به 2340 کیلومتر بر ساعت و برد آن را به 10 کیلومتر می رساند و سیستم هدایتی موشک نیز همان سیستم هدایت رادیویی موشک RS-2 بود، هر چند استفاده از این سیستم هدایتی دقت زیادی را برای موشک بهمراه نداشت اما با این وجود یک مزیت نیز داشت که هر جنگنده ای که توانایی حمل موشک RS-2 را داشت می توانست از این موشک نیز استفاده کند، در نهایت این موشک در سال 1968 با نام Kh-66 و بعنوان یک جنگ افزار استاندارد جنگنده میگ-21 پذیرفته شد.



موشک Kh-66 تنها بعنوان یک راهکار موقت قابل قبول بود و بهمین دلیل برنامه طراحی موشک Kh-23 لغو نشد و نهایتا طراحی این موشک به دفتر طراحی زوزدا واگذار شد، موشک جدید نیز بر پایه موشک Kh-66 بوجود آمد، این موشک به یک سیستم هدایتی جدیدتر و کارامد تر مجهز بود و سوخت جدیدی با انرژی بیشتر نیز برای آن تولید شده بود، آزمایشات برروی 10 نمونه اولیه موشک در سال 1968 شروع شد و در سال 1369 پایان یافت، طی این آزمایشات مشخص شد که سیستم هدایتی موشک دچار مشکل است که با تغییر محل آنتن گیرنده به انتهای موشک این مشکل نیز حل شد، سیستم هایی که برای هدایت موشک تولید شده بودند نیز از می توانستند بطور پایه در خود جنگنده قرار گیرند و یا در محفظه هایی زیر بدنه جنگنده نصب شوند، پس از پایان آزمایشات دولتی بر روی موشک در پاییز 1973 بر روی جنگنده های MiG-23S و MiG-23B این موشک با نام Kh-23M در سال 1974 بعنوان یک جنگ افزار جنگنده میگ-23 رسما وارد خدمت شد.





منابع:
www.fas.org
aviaros.narod.ru/x-23.htm
en.wikipedia.org
انجمن هوافضا




آسمان ایران شهاب باران می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی نجوم، برخلاف پیش‌بینی‌های رسمی قبلی، محاسبات جدید حاکی از آن است که احتمالا اوج بارش امسال در ساعت بسیار مناسبی برای ایران و سراسر خاورمیانه و بخش‌هایی از اروپا و آفریقا اتفاق می‌افتد.


بارش برساوشی در شب‌های تابستانی نیمه دوم مرداد یکی از دیدنی‌ترین شهاب‌باران‌های سال است. امسال این بارش در شبی به اوج می‌رسد که مزاحمت نور ماه نیز وجود ندارد. در بهترین شرایط رصدی کمتر از 100 شهاب در ساعت، به هنگام اوج بارش، دیده می‌شود که یعنی دست‌کم یک شهاب در هر دقیقه دیده خواهد شد.
بارش برساوشی یکی از بهترین شهاب‌باران‌های شناخته شده است. زیرا منجمان آماتور بسیاری در سراسر جهان داده‌های دقیق رصدی خود را از شمار و پراکندگی این بارش و زمان ثبت شده اوج آن در اختیار پژوهشگران مراکزی مانند انجمن بین‌المللی شهاب می‌گذارند. این داده‌ها به پژوهشگران فرصت می‌دهد تا وضعیت توده ذرات پدید‌آوردند بارش را به خوبی دریابند.


پیش‌بینی‌های رسمی قبلی درباره بارش برساوشی امسال که از سوی انجمن بین‌المللی شهاب (IMO) اعلام شده بود ، اوج بارش را بین ساعت 8/5 تا 11 صبح (5 تا 7/5 به زمان جهانی) روز 22 مرداد پیش‌بینی می‌کرد که برای ایران در روز اتفاق می‌افتاد (گرچه حتی در این حالت نیز بارش زیبایی دیده می‌شد زیرا اوج بارش برساوشی چندان تیز، ناگهانی و کوتاه مدت نیست و طی چندین ساعت فعالیت نسبتا قابل توجهی دیده می‌شود و شهاب‌های آن حتی در دیگر شب‌های نزدیک به بارش نیز جسته گریخته دیده می‌شوند).

اما جدیدترین پیش‌بینی‌های گروه مخصوص شهاب‌شناسان در انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) بر اساس محاسبات مستقل چند پژوهشگر زمان‌های تازه‌ای را اعلام کرده است. اوج اصلی برای ساعت 2:25 (22:55 امشب به زمان جهانی) بامداد 22 مرداد پیش‌بینی شده است اما گروهی نیز ساعت2:18 (22:42زمان جهانی) را پیش‌بینی کرده‌اند. گروهی دیگر از محققان نیز اوجی را برای ساعت 3:57 بامداد 22 مرداد (00:27 زمان جهانی) پیش‌بینی کرده‌آند.

اوج بارش هر کدام از این‌ها که باشد زمانی در ایران رخ می‌دهد که کانون بارش در صورت فلکی برساوش به ارتفاع مناسبی از افق رسیده است (یعنی طول جغرافیایی ایران در کره زمین رو به توده ذرات بارش است). از سوی هر سه اوج پیش‌بینی شده برای ایران، خاورمیانه و اروپا (بجز بخش‌های بسیار شمالی) و آفریقا در تاریکی رخ می‌دهد. از آنجا که کانون بارش در برساوش هر چه بیشتر به سپیده‌دم نزدیک شویم بیشتر ارتفاع می‌گیرد اگر اوج سوم رخ دهد ایران در بهترین طول‌های جغرافیایی برای دیدن بارش برساوشی امسال است و حتی در دو اوج قبلی پیش‌بینی شده نیز موقعیت ممتازی دارد.

اما همان‌طور که ازمدت‌ها قبل پیش‌بینی شده‌بود بارش برساوشی امسال اوج دیگری نیز به جز یکی از این سه اوج اصلی پیش‌بینی‌ شده دارد که بر اثر برخورد زمین با رشته نسبتا جدیدی از توده شهابواره‌های برساوشی به وجود می‌آید. این اوج ثانویه برای حدود ساعت 7/5 صبح 23 مرداد ( حدود 4 صبح به زمان جهانی) یا 13:30 همان روز (10 صبح به زمان جهانی) پیش‌بینی شده است که ایران و خاورمیانه هر دو را در روشنایی روز از دست می‌دهند (مگر رصدگرانی که با آنتن‌های رادیویی مخصوص امواج رادیویی برخورد شهاب‌ها با جو را ردیابی می‌کنند). اوج ثانویه بارش برساوشی امسال چندان دقیق و و مشخص نیست زیرا شناخت کافی از این رشته جدید ذرات در توده بارش برساوشی وجود ندارد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8605210061

تاریخچه شرکت بوینگ

شرکت بوئینگ در سال 1916 میلادی تاسیس شد.

اداره مرکزی این شرکت در شیکاگو ایالات متحده آمریکا میباشد.از تولیدات شرکت بین الملی بوئینگ ، هواپیماهای مسافربری ، هواپیماهای نظامی ، خدمات کامپیوتری فضائی و .... است.

درآمد این شرکت در سال 2005 ، 54854 میلیون دلار آمریکا بوده است.

نکته جالب توجه اینکه در سال جاری 153 هزار نفر در این شرکت کار میکنند.



شرکت بوئینگ در خصوص هوا- فضا و سیستم هاب دفاعی نیز فعالیت میکند.این شرکت که بزرگترین تولید کننده هواپیما در جهان است ، در سال 2005 توانست از 49 درصد سفارشات خود ،45 درصد از آنها را تحویل دهد که این میزان رکورد خوبی قلمداد میشود.



پانزدهم جولای 1916 ، ویلیام بوئینگ در سیاتل واشنگتن این شرکت را تاسیس کرد.در ماه ژوئن همان سال ، اولین هواپیمای این شرکت ساخته شده نخستین پرواز با این هواپیما صورت گرفت.ویلیام بوئینگ ، ابتدا در مورد صنعت چوب در دانشگاه تحصیل میکرد و تخصص خوبی در این زمینه کسب کرد و این علم او را در اجرای طرح هایش و بخصوص مونتاژ و ساخت هواپیما یاری داد.



در سال 1972 ، بوئینگ به عنوان یک شرکت حمل و نقل هوائی نامیده شد.یک سال بعد ، شرکت حمل و نقل هوائی بوئینگ به شرکت هواپیمائی Pacific پیوست و شرکت واحدی را تشکیل دادند.پس از چندی ویلیام ، سهامش را زیر قیمت فروخت.کمی بعد شرکت بوئینگ قراردادی با شرکت هواپیمائی Pan American منعقد کرد که در این راستا هواپیمای دریائی که قادر به حمل مسافران در سراسر اقیانوس دور بود ، ساخته شد.



اولین پرواز بوئینگ 314 در ژوئن 1938 بود.بوئینگ 314 بزرگترین هواپیمای داخلی و غیرنظامی در آن زمان محسوب میشد که قابلیت حمل 90 مسافر در پرواز های روزانه و جابجائی 40 مسافر در پرواز های شبانه را داشت.بعد از یک سال اولین خط سفر هوائی از امریکا به انگلستان افتتاح شد.پس از آن خطوط دیگر فعالیت خود را آغاز کردند.



در طول جنگ جهانی دوم ، بوئینگ تعداد بیشماری بمب افکن ساخت.جالب توجه این است که بسیاری از کارگران این شرکت در زمان جنگ جهانی دوم زنانی بودند که شوهرانشان عازم جنگ شده بودند.



در آغاز سال 1944 تولیدات شرکت افزایش یافت و بیش از 350 هواپیما در ماه ساخته شد.



طرح بمب افکن B17 ، توسط شرکت هواپیمائی 10CKHEAD و شرکت هواپیمائی دوگلاس ، مونتاژ شد.بعد از جنگ ، بسیاری از سفارش های بمب افکن لغو شد و 70 هزار کارگر در این شرکت بیکار شده و شغل خود را از دست دادند.



شرکت بوئینگ تصمیم گرفت به سرعت این موضوع را با فروختن Stratocruiser جبران کند.این مدل هواپیما مسافربری لوکس 4 موتوره و پیشرفته تر از B29 به شمار می آمد ، هر چند فروش آن در حد انتظار نبود.



در اواسط سال 1950 تکنولوژی به طور چشمگیری پیشرفت کرد که این امکان را به بوئینگ داد تا محصولات جدیدی را تولید کند.



یکی از این تولیدات ، موشک با برد کوتاه بود که برای متوقف کردن هواپیماهای دشمن در بین راه از آن استفاده شده بود ، بوئینگ ساخت موشک های با برد کم را توسعه داد و همچنین به فکر تولیدات موشک قاره پیما بود ، در حالیکه جنگ سرد شروع شده بود.



چند سال بعد بوئینگ 727 به جهانیان معرفی شد.این هواپیما دارای 3 موتور بود و برای مسیر هائی با برد متوسط طراحی شده بود.این هواپیما به سرعت به عنوان هواپیمایی راحت و مطمئن از سوی مسافران ، خدمه پرواز و شرکت های هواپیمائی پذیرفته شد.



در سال 1983 شرایط اقتصادی بهبود یافت و شرکت توانست تعداد بیشماری هواپیمای مسافری 737 را مونتاژ کند.



در ادامه مختصری در مورد ویژگی های Boeing 747 که >> ملکه آسمان ها << لقب گرفته ، بیان میکنیم :

یکی تز شناخته شده ترین تولیدات این شرکت ، بوئینگ 747 معروف به جامبوجت است.در این هواپیمای 4 موتوره بزرگ مسافربری در حال حاضر بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا است ، البته اواخر سال 2006 یکی از تولیدات شرکت ایرباس این لقب را از آن خود کرد .



تولید بوئینگ 747 انقلابی بزرک در صنعت هواپیماهای مسافربری بود.این هواپیما قابلیت جابجائی حداکثر 550 مسافر را دارد.اندیشه ساخت بوئینگ 747 در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد.به دنبال آن ارتش امریکا برای تقویت ناوگان خود تعداد زیادی از این هواپیمای عظیم الجثه را از این شرکت خریداری کرد.



امروزه بوئینگ 747 جایگاه ویژه ای در نزد مردم و مسافرانی که از پروازهای بین الملی استفاده میکنند ، پیدا کرده است و بی دلیل نیست که آن را ملکه آسمان ها نامیده اند.





روسای شزکت بوئینگ از ابتدا تا کنون به شرح زیر است :

-از سال 1916 تا 1934 >>>> ویلیام بوئینگ

-از سال 1934 تا 1966 >>>> کلیرمونت ال جتودت

-از سال 1966 تا 1972 >>>> ویلیام آلن

-از سال 1972 تا 1987>>>>تورنتون ویلسن

-از سال 1987 تا 1996 >>>> فرانک شرونتز

-از سال 1996 تا 2003 >>>> فلیپ کاندیت

-از سال 2003 تا 2005 >>>> لیوپلات

-از سال 2005 تا کنون >>>>> جیمز مک لونی


منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?p=63393#63393