مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

گزارش بی‌بی‌سی ازعلل افزایش سقوط هواپیماها در قاره آسیا

شبکه خبری بی‌بی‌سی روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان هزینه‌ای سنگین برای پروازهای آسیایی ارزان، به بررسی علل افزایش سقوط هواپیماها در قاره آسیا پرداخت.




بی‌بی‌سی افزود: درآمد سرانه در آسیا پرجمعیت‌ترین قاره جهان با سرعت رو به افزایش بوده و از جمله باعث شده تعداد بیشتری از مردم خواهان سفرهای تفریحی و کاری به نقاط مختلف جهان باشند.




به همین دلیل ده‌ها شرکت هواپیمایی راه‌اندازی شده است تا پاسخگوی این موج جدید از مسافران هوایی باشد.




اما اخیرا تعدادی از پروازهای شرکت‌های هواپیمایی آسیایی با سانحه روبه‌رو شدند و بسیاری نگرانند که زیاد شدن تعداد شرکت‌های هواپیمایی جدید باعث شده که به ایمنی پروازها کمتر توجه شود.




پروازهای ارزان قیمت در منطقه آسیا به قدری زیاد شده که اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد ۵۱شرکت هواپیمایی اندونزیایی اجازه ندارند به فرودگاه‌های اروپایی پرواز داشته باشند. البته تا یک دهه قبل، اندونزی کمتر از  ۱۵شرکت هواپیمایی داشت.




همین وضعیت، یعنی رشد سریع تعداد شرکت‌های هواپیمایی در سایر نقاط آسیا نیز مشاهده می‌شود.




شش سال پیش یک حسابدار جوان به نام تونی فرناندز شرکت هواپیمایی ورشکسته ایر آسیاAir Asiaرا خرید و تصمیم گرفت با عرضه پروازهای ارزان قیمت بار دیگر آن را احیا کند.




این حسابدار قبلا در شرکت ورجین گروپVirgin Groupمتعلق به ریچارد برانسون کارآفرین سرشناس انگلیسی کار می‌کرده است. شرکت هواپیمایی ورجین ایرلاین، بخشی از ورجین گروپ است.




فرناندز معتقد بود جنوب شرق آسیا آماده است تا در حوزه تجارت از الگوی اروپا و آمریکا پیروی کند.




در آن سال‌ها ایر آسیا به موفقیتی اعجاب آور دست یافت. این شرکت هواپیمایی که تا چندی پیش رو به احتضار بود، حالا به  ۵۰نقطه جهان پرواز داشت و خود به الگویی مهم برای کشورهای همسایه تبدیل شده بود.




سنگاپور، شرکت‌های هواپیمایی تایگر، والو ایر و جت استار را راه‌اندازی کرد. اندونزی آدم ایر، لایون، وینگز و خیلی شرکت‌های هواپیمایی دیگر را تاسیس کرد و تایلند نیز نوک ایر، تای‌ایر و وان تو گوOne Two Goرا به شرکت‌های هواپیمایی خود افزود.




همه این شرکت‌های هواپیمایی از یک الگوی کاری مشابه پیروی می‌کنند و آن این است که خدمات پرواز ابتدایی و ساده ارائه می‌دهند و پول بلیت‌هایی که از طریق اینترنت خریداری شده است، را پس نمی‌دهند.




پروازهای ارزان قیمت این شرکت‌های هواپیمایی مورد استقبال میلیون ها نفر در آسیا قرار گرفت، کسانی که برای سفر هوایی پول بیشتری داشتند، اما هنوز هم استطاعت خرید بلیت‌های عادی را نداشتند.




با این حال استفاده از این پروازهای ارزان قیمت خالی از نگرانی نبوده است.




سابقه ایمنی پروازهای ارزان قیمت در اروپا و آمریکا تا حال خوب بوده است، اما این موضوع در مورد پروازهای ارزان قیمت شرکت‌های هواپیمایی آسیایی صدق نمی‌کند.




بی‌بی‌سی در ادامه افزود: سوانح هوایی دو سال اخیر در اندونزی باعث شد که اتحادیه اروپا همه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی اندونزی به این منطقه را ممنوع کند.




این سوانح جوانب مختلف ایمنی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی اندونزیایی، از جمله کیفیت بازرسی‌های پیش از پرواز، آموزش خلبانان و تعمیر هواپیماها را زیر سوال برده است.




مسوولان شرکت‌های هواپیمایی اندونزی می‌گویند سخت در تلاشند که بازرسی‌های ایمنی پروازها با دقت و شدت بیشتری انجام شود.




اتحادیه اروپا در سال ،۲۰۰۵پوکت ایر، یکی از شرکت‌های هواپیمایی عرضه‌کننده پروازهای ارزان قیمت در تایلند را از پرواز به اروپا منع کرده بود، اما این ممنوعیت امسال برداشته شده است.




به غیر از ایر آسیا و تایگر، اغلب هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی آسیایی از هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی اروپایی و آمریکایی کهنه‌تر هستند.




هواپیماهای ام.دی  ،۸۲که یکی از آنها در سانحه روز یکشنبه در فرودگاه پوکت سقوط کرد، حدود ۲۵سال پیش ساخته شده است.




این مدل هواپیما ارزان قیمت است، اما اخیرا با گران شدن نفت، پرواز با آن هزینه ساز بوده است و این مدل هواپیماها همچنین تعمیرات بیشتری نیاز دارند.




افزایش ناگهانی و گسترده پروازها، فرودگاه‌های منطقه جنوب شرق آسیا را با مشکل روبه‌رو کرده است، چون بسیاری از آنها نه تنها کوچک هستند، بلکه پشتوانه مالی لازم را برای تهیه تجهیزات جدید و یا ساخت باندهای فرود مدرن ندارند.




اما، فرودگاه پوکت نسبتا بزرگ و مدرن است و خلبانان نیز گفته‌اند که برای انجام پروازهای خود در این فرودگاه معمولا با دشواری خاصی روبه‌رو نمی‌شوند




www.irna.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد