مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سایت هسته ای ایران به پدافند غیر عامل تجهیز شد

رئیس پدافند غیر عامل کشور از پایان تجهیز یکی از سایت های انرژی هسته ای به سیستم پدافند غیر عامل خبر داد و گفت: این سایت مورد بازدید نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.


سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیش از ظهر امروز درنشستی خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطرشهدای 8 سال دفاع مقدس، به مناسبت روز 4 مهر ماه که « روز آمادگی، ایمنی و دفاع مقدس»  نامگذاری شده است به تشریح عملکرد این سازمان و برنامه های آن پرداخت.


سردار جلالی با اشاره به اینکه مأموریت سازمان پدافند غیرعامل در واقع تعمیم سیاست های دفاعی در حوزه های غیر نظامی با استفاده از راهکارهای غیر نظامی است ، معادل فارسی کلمه پدافند غیر عامل را دفاع بدون سلاح دانست و در تعریف آن گفت: مجموعه اقداماتی که موجب کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری در برابر تهدیدات خارجی می شود پدافند غیر عامل است.


وی با بیان اینکه چون تهدید یک عنصر پویا و جامع است به همین نسبت باید دفاع متناسب با آن طراحی شود، خاطر نشان کرد: ما باید این تهدیدات را که با استفاده از تکنولوژی برتر و در عرصه های مختلف نظیر اقتصادی، اجتماعی، پزشکی، بیولوژی و غیره است بشناسیم تا بتوانیم در برابر آن دفاع مؤثر داشته باشیم و یا آسیب پذیری را به حداقل برسانیم.


وی از سیاست خارجی به عنوان یکی دیگر حوزه های پدافند غیر عامل یاد کرد و گفت: ما می توانیم از طریق تولید منافع مشترک بین همسایگان، وابسته سازی کشورها به خطوط انرژی نظیر خط لوله صلح و... در کاهش آسیب پذیری اقدام کنیم.


دکتر جلالی به برخی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقدامات پدافند غیرعامل در طرح های عمرانی اشاره و تأکید کرد : ما عقب ماندگی عمده ای در این حوزه داریم که باید  اصلاح شود


وی اقدامات پدافند غیرعامل را مجاهدت خاموش  توصیف کرد و گفت: ما در این سازمان اقدامات زیادی انجام می دهیم که بخش عمده ای از آن را به دلیل مسائل امنیتی نمی توانیم بازگو کنیم و باید در شرایط خاص عملکرد خود را نشان دهد.


وی آگاهی، پیش بینی، کاهش آسیب پذیری و پایدار سازی ملی را از اقدامات کلی در پدافند غیر عامل برشمرد و گفت: مجموعه این فعالیت ها منتج به ناکام سازی اقدامات دشمن می شود.


رئیس پدافند غیر عامل کشور با اشاره به اینکه در بودجه سال 84 و 85 یک درصد از دارایی ها و تملکات برای این منظور پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: تصویب و ابلاغ دستور العمل های خصوصی و عمومی حوزه پدافند غیرعامل به دستگاه های دولت جزء معدود مواردی است که قانون این اختیار را به کمیته پدافند غیر عامل داده است.


وی از ردیف مستقل در قانون بودجه سال 86 برای سازمان پدافند غیرعامل خبر داد و افزود: بر مبنای آن تعامل نزدیکی با دستگاههای اجرایی و وزارتخانه ها صورت گرفته و برنامه سال 86 وزارتخانه ها برای کاهش آسیب پذیری تهیه شده است.


سردار جلالی تصریح کرد: اولین اقدام ما طبقه بندی مراکز و وزارتخانه ها به حیاتی، حساس و مهم است. امسال با توجه به اولویت بندی، تمام مراکز حیاتی جزء برنامه کاهش آسیب پذیری قرار گرفته اند و اعتبار برای آن پیش بینی شده است.  در 5 ماهه اول سال توانستیم تمام برنامه های دستگاههای حیاتی و حساس کشور را با وزاری مربوطه تنظیم کنیم و به صورت موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله کردیم و عمده سازمان ها اعتبارات مربوطه را دریافت کردند و شروع به اجرا نمودند.


وی مطالعه پدافند غیرعامل زیر ساختهای حیاتی کشور، مطالعه آسیب پذیری ها، مطالعه تهدیدات ، مطالعه هم افزایی آسیب پذیری و تهدیدات را از عناوین کلی برنامه های سال 86 پدافند غیرعامل در دستکاههای مختلف برشمرد و گفت: این مطالعات بررسی و مدیریت ریسک را در زیر ساخت تنظیم می کند و بر اساس آن پیشنهادهای اجرایی را در جهت کاهش آسیب  پذیری ها ارائه می شود.


وی برای روشن شدن این مبحث به مخازن فلزی نفت اشاره کرد که با به کار گیری روشهایی نظیر سازه های بتونی، سلولی ، ضد انفجار کردن مخازن و... از آسیب پذیری آن در مقابل تهدیدات می کاهد.


دکتر جلالی از مطالعه پدافند غبرعامل حدود 110 پروژه حیاتی و حساس کشورخبر داد و گفت: 50 عنوان پروژه اجرایی در جهت کاهش آسیب پذیری تا پایان سال عمرانی( تیرماه) به بهره برداری می رسد و امسال80 عنوان طرح و اجرا داریم که همزمان مطالعه و  اجرا می شود. همچنین  85 عنوان دستورالعمل فنی  و 90 عنوان طرح های پژوهشی فاقد سابقه تحقیقاتی داریم که امیدواریم نتایج این پژوهش ها در پایان سال عمرانی ارائه شود.


وی ضمن انتقاد از نبود روشهای آموزشی در عرصه ایمن سازی و دفاع غیرعامل در سطح مدارس، دانشگاهها و دیگر فضاهای آموزشی از انتشار 40 عنوان کتاب درسی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه در رشته های مختلف با محوریت پدافند غیر عامل تا پایان امسال خبر داد و اظهار امیداوری کرد که با همکاری دستگاههای فرهنگی کشور بتوان این نقیصه را با آگاه سازی مردم  برطرف نمود.


وی از راه اندازی سایت پایداری به عنوان سایت رسمی پدافند غیرعامل در جهت آگاه سازی مردم  در هفته آینده خبر داد و تأکید کرد: ما تلاش داریم که به عنوان یک نهاد سیاست گذار عمل کنیم و وارد مسائل اجرایی دستگاهها نشویم و تنها ملاحظات فنی مربوط  به حوزه دفاع را دنبال کنیم


www.mehrnews.com


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد