تاریخچهء تذرو:
جت آموزشی سبک JT-2-2 تذرو نخستین بار در سال 2000 به پرواز در آمد و در نمایشگاه هوایی کیش سال 2002 در معرض دید مردم قرار گرفت.
مجموعهء صنعتی اوج تکمیل کنندهء این طرح میباشد.در سال 1987 و در زمان جنگ ایران و عراق این مجموعه تاسیس شد هدف این مجموعه تولید لوازم یدکی ابتدایی برای هواپیماهای نهاجا و در کنار آن کار بر روی طرح اصلی یک پرندهء آموزشی/رزمی بود.این طرح برنامهء یاحسین نیز نامیده میشد که تاسیسات ساخت آن در حومهء فرودگاه مهرآباد قرار داشت و دارد.تذرو یک جت آموزشی سبک است که به منظور جایگزینی با هواپیماهای T-33A و F-5B که هر کدام به ترتیب 50 و 40 سال است که در خدمت این نیرو قرار دارند طراحی و ساخته شد این هواپیما توانایی حمل سلاح های سبک را به منظور عملیات رزمی/آموزشی و ضد شورش دارد حمل راکت اندازهای 7 تایی و همچنین تیربار های سبک را در چهار جایگاه زیر بالهایش دارد.در نمایشگاه هوایی کیش 2002 تذروی به نمایش عموم گذاشته شده بود که در واقع نمونهء سوم و تکمیل شدهء جت آموزشی سبک درنا بود که بر پایهء گزارشها در سال 1985 نخستین پروازش را انجام داده بود دومین نمونهء درنا رعد نامیده میشد که در حدود سال 2000 تکمیل و به پرواز در آمد بنابر این تذرو کنونی را میتوان سومین جت تکامل یافتهء پروژهء یا حسین دانست.این هواپیما که تا کنون تولید انبوهش شروع نشده و طرح آن از حدود 20 سال پیش شروع شده است در آینده به عنوان یک جت آموزشی سبک به منظور آموزشهای ابتدایی تا پیشرفته به کار خواهد رفت که پس از آن نمونهء پشتیبانی هوایی نزدیک آن هم تولید خواهد شد این نمونه که تا کنون تکمیل شده است از نظر ساختار داخلی برای ایفای نقش رزمی تقویت گردیده است.نیروی هوایی در سال 2003 تعداد 5 فروند تذرو را برای ارزیابی سفارش داده که تا به حال کار تکمیل یک پیش نمونه و سه تذرو عملیاتی تکمیل گردیده است این پرنده ها در یک برنامهء آزمایشی و ارزیابی از جهات آموزشی و رزمی و آزمایشهای پروازی و سازه ای به کار خواهند رفت.نیروی هوایی ایران 25 فروند دیگر از این هواپیما سفارش خواهد داد تا به طور کامل جایگزین هواپیماهای آموزشی F-5B که به تعداد 20 فروند در نیروی هوایی موجود است(13 فروند از این هوپیماها پیشتر F-5A بودند که طی برنامهء سیمرغ به F-5B تبدیل شدند)شود.
برنامهء آموزشی خلبانان نیروی هوایی در حال حاظر به شرح زیر است:
50 ساعت پرواز با F-33C بونانزا سپس 150 ساعت پرواز آموزشی با PC-7سپس دانشجو پیش از برگزیده شدن به عنوان خلبان F-5E و MiG-29A و F-14A به مدت 100 ساعت آزمایش پروازی دیگر را با هواپیمای F-5B و در نتهایت F-5F یا MiG-29UB پشت سر میگذارد.که با به خدمت درآمدن تذرو دانشجو به جای پرواز با F-5B و T-33A (رزرو) به این جت ساخت داخل منتقل میشود حال معلوم نیست که میزان پرواز آموزشی خلبانان با این پرنده 100 ساعت خواهد بود یا خیر.
تذرو با توجه به ظاهرش که دارای بال مستقیم و دم عمودی پسگرا میباشد شباهت به طرح Alberta Aerospace Phoenix Fanjet دارد.اما با وجود این پیدایش طرح آن در طی 20 سال پیش در میان هواپیماهای هم رده اش بی مانند بوده.پوستهء این هواپیما از مواد مرکب و یک اسکلت آلومینیومی محافظ ساخته شده و ارابهء فرود اصلی آن بر روی یک سازهء مقاوم در مقابل بار وارده قرار گرفته است.
موتور تذرو موتور جنرال الکتریک J-85-13 بدون پس سوز میباشد که علت آن وجود تعداد حدودو 30 الی 40 عدد آن در انبار لوازم یدکی F-5 های نیروی هوایی است.این موتور به هواپیما حداکثر سرعت 645 کیلومتر برساعت و سعود به ارتفاع38000 پایی را در 8 دقیقه ممکن میسازد.اگرچه تمام این ارقام تا پایان آزمایشها مشخص خواهد شد و تاکنون هیچ ارقامی در مورد قابلیتهای این جنگنده از سوی مسئولان نیروی هواییصریحا اعلام نشده.یکی دیگر از اهداف تذرو که در حال حاظر عملی نخواهد شد ورود به بازار صادرات بود که تذروی با یک موتور و اویونیک و صندلیهای روسی مناسب برای صادرات به کشورهای جهان سوم.قرار بود موتورهایی که برای MiG-AT و Yak-130تکمیل شده اند برای این هواپیما برگزیده شوند.همچون سایوز RD-2500 کلیموف RD-35 لیولکا- ساترن AL-55 و یا اوچنکو AL-222 برای نصب بر روی تذرو استفاده شوند.صندلی تذروهای کنونی دارای صندلیهای مارتین بیکر MK-15 که در هواپیمای PC-7 توربو ترینر و S.68 (توربو ترینر ایرانی)استفاده میشود در کل ممکن است به علت کم بودن این صندلیها در انبار لوازم یدکی نهاجا در ساخت تذروهای بعدی از صندلی زوزدا K-36L که در برخی جنگنده های روسی در خدمت نیروی هوایی ارتش است استفاده شود.
مشخصات JT2-2 تذرو:
پیشرانه=یک دستگاه موتور جنرال الکتریک J-85-13 با رانش 4080 پاوند در سطح دریا
کارایی=سرعت پیمایشی بیشینه:645 کیلومتر بر ساعت-سقف پرواز:11580 متر
اوزان=وزن برخواست بیشینه:8820 پاوند(4000 کیلوگرم)
اندازه ها:اطلاعات دقیقی در دست نیست.
جایگاه خلبان=استاد و دانشجو بر روی صندلی های پرتابی سبک مارتین بیکرMK-15
نمونه های تولیدی تذرو:
شماره سریال کنونی تذروهای ایران به شکل مقابل است یک کد سه رقمی 778 با یک خط فاصله سپس یک کد تک رقمی که بیانگر چندمین تذرو تولیدی میباشد.
تذرو 1-778
که مشخص نیست این شماره سریال مربوط به درنا یا رعد و یا هر دو بوده است.
تصویر فوق احتمالا مربوط به جت آموزشی درنا است
تذرو 2-778
نخستین نمونهء تکامل یافتهء تذرو که نخستین بار در نمایشگاه هوایی کیش در سال 2002 به نمایش درآمد و پروازهای نمایشی انجام داد این هواپیما دارای کابین خلبان با نشان دهنده های آنالوگ و موتور J-85-13 با دریچهء خروجی(Exhaust(دارای انحنا و لولهء پیتو آزمایشی.
نمایشگاه هوایی کیش
تذرو 3-778
این تذرو نخستین بار در تاریخ 31 شهریور 1386 در نمایش هوایی به مناسبت آغاز هفتهء دفاع مقدس به نمایش درآمد این تذرو دارای تفاوتهایی نسبت به 2-778 بود لولهء پیتو ساده کانپی بزرگتر برای دید بهتر و دریچهء هوای موتور متفاوت اگزوز بدون انحنا و در نهایت فاقد انحنای انتهای دم عمودی و بالهایی با زاویه نسبت سطح زمین همچنین مقدار بسیار کمی پسگرایی بالها.
تصویری از تذرو 3-778 و پشت سرش 2-778 (کار یکی از اعضای فروم)مربوط به روز رژهء 31 شهریور 1386
تذرو 4-778
که به تازگی کار تکمیل آن پایان یافت برای روز رژه 31 شهریور آماده شده بود که از طرف برخی منابع در نیروی هوایی خبر سقوط آن در روز 30 شهریور 1389 پیش از روز رژهء دفاع مقدس دچار نقص فنی شده و سقوط کرده گزارشات ضد و نقیضی از نجات هر دو خدمه و یا کشته شدن یکی و زنده ماندن دیگری به علت عمل نکردن راکت اجکت صندلیها به هر حال پرواز 2 فروند تذرو بر فراز مقبرهء آیت ا... خمینی که طبق قول داده شده قرار بود پرواز سه فروندی انجام شود بر صحت این موضوع احتمالی می افزاید.
این هواپیما از نظر ظاهری بیشتر شبیه به تذرو 3-778 میباشد با این تفاوت که دریچه های ورودی هوای آن مربعی شکل و کوچکتر بود.
تصاویر فوق احتمالا مربوط به نخستین پرواز 4-778
در نهایت پروژهء ساخت جت آموزشی یاحسین بیانگر تلاش مهندسانی ایرانی است که با وجود کمبود تجهیزات با تلاشی فراوان در پی ساخت یک جت آموزشی داخلی است هرچند تولید انبوه این جنگنده شروع نشده و تا به حال حدود 20 سال ازتاریخ این پروژه میگذرد.
منبع:انجمن هوافضا
Copy Right by JSF
بخشی از تاریخچهء تذرو از مجلهء Air International ماه مه 2003
| |
|
موشک هاتف-6(شاهین-2) در حقیقت نسخه ای از موشک هاتف-4(شاهین-1) است که از دو موتور جهت پیشرانه سود می برد.البته شایعاتی وجود دارد که در آن صحبت از کپی برداری این موشک از روی موشک M-18 جمهوری خلق چین شده است که البته تائید نشده است.
پاکستان تولید این موشک را برای ترساندن رقیب تسلیحاتی خود در منطقه یعنی کشور هند شروع کرده است,دامنه اختلافات این دو کشور به سالهای 1947 بر می گردد.البته این موشک مسابقه تسلیحاتی میان دو کشور را پیچیده تر می نماید.
هاتف-6(شاهین-2) از حمل کننده متحرک سود می برد.این موشک از سیستم هدایت خودکار همراه با موقعیت یاب جهانی(GPS) که وظیفه هدایت موشک در مراحل پایانی را بر عهده دارد برای هدایت پذیری استفده می کند.
هاتف-6 یک موشک استراتژیک با برد 2000 کیلومتری(1243 مایلی) محسوب می شود که دقتی برابر با 350 متر(CPE) دارد(البته برخی منابع برد نهایی هاتف-6 را 3500کیلومتر(2174مایل) عنوان کرده اند که تایید نشده است).
طول موشک هاتف-6(شاهین-2) بالغ بر 17 متر است و عرض آن حداکثر 1.4 متر می باشد که وزن پرتاب آن 21600 کیلوگرم است.هاتف از یک کلاهک بهره می برد که وزن آن حداکثر 700 کیلوگرم است.کلاهک ساخته شده پیش از ورود به جو یا بعد از تمام شدن سوخت موتور مرحله دوم از موشک جدا می شود.
موشک هاتف توانایی مجهز شدن به کلاهک اتمی با وزن 15 یا 35 کیلوتن را داراست.البته طبق مقررات موجود این موشک توانایی تجهیز به کلاهکی با مواد منفجره سنگین,مهمات جنگی,هیدروژنی و شیمیایی را داراست.
موتور اولیه این موشک نوع بهبود یافته موتور موشک هاتف-4(شاهین-1) است که از سوخت جامد استفاده می کند و موتور دوم نیز شبیه هاتف-4 می باشد.البته چهار باله دلتا شکل پشت هر یک از موتورها قرار گرفته است.
هاتف-6 اولین بار در سال 2000 برای عموم نمایش داده شد همچنین گزارش ها اشاره دارد بر اینکه هاتف-6 برای تست در سال 1999 آماده بوده است.اولین تست پرواز این موشک در مارچ سال 2004 به وقوع پیوست.وضعیت کنونی هاتف-6 نامعلوم است اما تعداد محدودی در حدود 5 تا 10 فروند ساخته شده است.
خصوصیات
عملکرد: موشک بالستیک میان برد(MRBM)
سازنده: صنایع موشکی پاکستان
کشور سازنده: پاکستان
پیشرانه: موتور دو مرحله ای با سوخت جامد
طول:17 متر
قطر: 1.4متر
وزن پرتاب: 21600 کیلوگرم
برد: 2000 کیلومتر(1243 مایل)
سیستم هدایت: هدایت خودکار/سیستم مکان یابی جهانی(GPS)
کلاهک: 700 کیلوگرمی یا 15 تا 35 کیلوتن
نوع کلاهک: اتمی/شیمیایی/هیدروژنی/مهمات سنگین
● منبع: Missilethreat.com
● نویسنده:امیرحسام ملایی یگانه
کمپانی ارباس هواپیمای A300-600ST بلوگا را به عنوان جانشینی برای هواپیمای سوپرگوپی به پرواز درآورد . بلوگا از هواپیمای A300-600R برگرفته شده است . این هواپیما در اصل برای پاسخگویی به نیازهای خود کمپانی ارباس جهت جابجایی قطعات حجیم هواپیمای تولیدی کمپانی ارباس مانند بال ها و بخش های بدنه بین کمپانی های مختلف زیرمجموعه ارباس تولید شد .
تاکنون 5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده است که ارباس پنجمین فروند را به عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا کردن بارهای سفارشی از خارج کمپانی در نظر گرفته است . برای به وجود آوردن یک بازار پرسود کمپانی ارباس شرکت زیرمجموعه ای را با نام ATI (حمل و نقل بین المللی ارباس) بنیان گذاری کرده است که تاکنون این شرکت بارهای حجیم و غیرمعمول مانند قطعات بزرگ ماهواره ها،هواپیماهای کلاسیک و حتی تابلوهای نقاشی گرانبها را به نقاط مختلف جهان حمل کرده است .
A300-600ST یا همان Super Transporter برای اولین بار در سال 1996 وارد خدمت شد . قابل ذکر است پنجمین و آخرین فروند از این هواپیما در سال 2000 وارد خدمت شد .
علاوه بر کمپانی ارباس شرکت SATIC (کنسرسیومی متشکل از ایرواسپسیال از فرانسه و دایملر-بنز ایرواسپیس،اکنون EADS )در طراحی این هواپیما نقش داشت . ناگفته نماند قسمت های مختلف این هواپیما را شرکت های مختلف اروپایی تولید کرده و در نهایت شرکت سوژرما از فرانسه مونتاژ نهایی این هواپیما را بر عهده گرفت .
عرشه پروازی بلوگا در زیر عرشه اصلی قرار گرفته است . در عرشه اصلی یا همان بخش بار به صورت یک تکه ساخته شده و با حرکت مختصر به سمت جلو در نهایت به طرف بالا باز شده و دسترسی وسیعی را برای بخش بار ایجاد می کند بطوریکه طراحی ویژه عرشه هندلینگ بار را آسانتر کرده است . بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم 1500 مترمکعب و وزن 42 تن را تا برد 900 ناتیکال مایل دارد که با سبکتر شدن بار این مسافت نیز افزایش می یابد . برای مثال بار 40 تنی تا 1500 ناتیکال مایل و بار
26 تنی تا 2500 ناتیکال مایل .
بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده ای تا نزدیک به 38 متر دارد بطوریکه این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل 2 هلیکوپتر شینوک با روتورهای تا شده بدون نیاز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.
به دلیل قرار گرفتن عرشه اصلی بار در ارتفاع 5.5 متری بلوگا به تجهیزات ویژه فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار نیاز دارد که این امر با طراحی پلتفورم 100 تنی بارگیری و تخلیه حل شده است . البته یک رمپ ویژه نیز برای این هواپیما طراحی شده که در فرودگاه های بدون تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد .قابل ذکر است این رمپ از جنس کربن کامپوزیت بوده و توسط یک نفر کاربر در عرض 20 دقیقه باز یا جمع می شود. رمپ کامپوزیت ، نیروی خود را از ژنراتور داخلی هواپیما می گیرد .
بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8 بوده که سرعت پیمایشی برابر 0.7 ماخ رادر حداکثر ارتفاع 35000 پا امکان پذیر می سازد .
منبع : ماهنامه نوآور شماره
اصفهان میتواند از فرودگاه ترانزیتی گرجستان برای صادرات به اروپا استفاده کند
سفیر گرجستان در ایران گفت: برای گرجستان افتخار بزرگی است که بتواند ارتباط مستقیم با اصفهان به منظور سرمایه گذاری تجاری داشته باشد. لوان آساتیانی در نشست معرفی فرصتهای تجاری گرجستان در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: تمام امکانات در زمینههای حقوقی جهت ایجاد و توسعه روابط تجاری با اصفهان فراهم شده و در حال حاضر تلاش میکنیم بین تجار تفلیس و اصفهان روابط تنگاتنگ و مستمری برقرار کنیم. وی از برگزاری نمایشگاه بسیار معتبر و مهمی با مساحت اتاق بازرگانی اصفهان و نیز حضور شرکتهای شهر اصفهان در تفلیس گرجستان خبر داد و افزود: طی 10 سال گذشته چند نمایشگاه با حضور اصفهان برپا شده بود که فقط خرید و فروش پوشاک و مواد غذایی در آنها صورت میگرفت ولی امروز هدف و ارتقا سطح نمایشگاه با عرضه امکانات و تولیدات صنعتی است. سفیر گرجستان ادامه داد: ما میدانیم اگر استان اصفهان دارای صنایع بسیار پیشرفته بوده و از نظر وسعت و جمعیت مانند گرجستان است و با تداوم ارتباط تجاری تفلیس گرجستان، استان اصفهان میتواند از فرودگاه ترانزیتی گرجستان به اروپا جهت عرضه محصولات صنعتی و تولیدی خود استفاده کند. وی بیان کرد: در سه سال گذشته نیروهای جوان حاضر در حکومت گرجستان تغییرات اساسی در بخشهای مختلف این کشور ایجاد کردهاند و با ایجاد سیاستهای مالی صحیح و مبارزه با فساد مالی، رشد اقتصادی گرجستان را به 14 درصد رساندند که این امر موجب شد بودجه کشور گرجستان 5 برابر افزایش پیدا کند. سفیر گرجستان بیان کرد: ما امیدواریم بتوانیم در این زمینه به اصفهان کمک رسانی کنیم و با حسن نیت اتاق بازرگانی اصفهان این رشد مالی و اقتصادی قابل تحقق است.