مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

 

عید سعید فطر  مبارک

به نازید به دفاعی که در مقابل ابر قدرت ها داشتید و نه فقط عراق

اعتراف یک خلبان آمریکایی به مشارکت در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ایران

مامور سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با تاکید بر اینکه "سلطان هاشم" وزیر دفاع رژیم صدام مامور این سازمان بوده است به مشارکت خود در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و بمباران مواضع رزمندگان اسلام اعتراف کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رادیو سوا، "ریک فرانکونا" سرهنگ خلبان آمریکایی به مشارکت خود در جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم سابق عراق بر ضد جمهوری اسلامی ایران و جمع آوری دلایل ومدارکی دال بر استفاده ارتش بعثی سابق از سلاحهای شیمیایی برضد رزمندگان ایرانی اعتراف کرد.

"ریک فرانکونا" در گفتگو با شبکه ان بی سی آمریکا برای اولین بار از نقش خود در جذب فرماندهان نظامی ارتش سابق عراق در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای کودتا علیه صدام دیکتاتور معدوم عراق درسال 1996 میلادی در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون سخن گفت.

فرانکونا در آن زمان، سرهنگ دو خلبان در نیروی هوایی آمریکا و یکی از عناصرتیم "سیا" بود که برای کودتای نظامی از طریق همکاری با برخی از فرماندهان ارتش عراق از جمله سلطان هاشم احمد وزیر دفاع اسبق عراق برنامه ریزی می کرد.

وی به خاطر کشتار کردها در پرونده انفال به اعدام محکوم شد و قرار است پس از تعطیلات عید سعید فطر در عراق اعدام شود، در صورتی که بر اساس گزارش ان بی سی، آمریکاییها برای جلوگیری از اجرای این حکم تلاش نکنند.

فرانکونا به سبب تسلط به زبان عربی و فعالیت به عنوان وابسته نظامی آمریکا در بغداد در آخرین سالهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عنوان فردی ایده آل، برای این ماموریت ( کودتای علیه رژیم صدام) انتخاب شد.

فرانکونا به عنوان افسر سیا، به عنوان رابط دفتر این سازمان در عراق فعالیت می کرد و بارها به جبهه های جنگ بر ضد ایران برای نظارت بر روند عملیات هجومی رفت و حتی خودش چندین بار با نیروی هوایی عراق، حملات هوایی را علیه ایران انجام داد.

بر اساس این گزارش افشاگرانه، فرانکونا همان کسی است که شخصا افسران سازمان اطلاعات عراق را از تصاویر ماهواره های آمریکایی و نبردهای انجام شده میان ارتش های عراق و ایران (مواضع رزمندگان ایرانی) آگاه کرد و وی همچنین اولین کسی بود که به جمع آوری مدارک درباره اقدام وحشیانه و غیر انسانی ارتش بعثی سابق در بمباران مواضع رزمندگان ایرانی با مواد شیمایی از جمله گاز اعصاب در سال 1988 میلادی اقدام کرد.

فرانکونا در گفتگوی خود با این شبکه آمریکایی گفته است : بخشی از کار وی ( ماموریت کودتای نظامی علیه رژیم بعثی سابق) ایجاب می کرد که با حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و جلال طالبانی رئیس آن همکاری داشته باشد که طالبانی در یکی از این نشستها گفت که موفق شده است با برخی از شخصیتهای داخل رژیم سابق عراق تماس برقرار کند که یکی از این شخصیتها سلطان هاشم وزیر دفاع وقت بود.

فرانکونا می گوید که در یکی از نشستهای خود با جلال طالبانی، برای وی فاش کرد که با یک فرد مهم در داخل رژیم صدام تماس گرفته و این فرد آمادگی خود را برای همکاری با سیا با هدف سرنگونی نظام صدام اعلام کرده است.

این خلبان آمریکایی تصریح می کند : به طالبانی گفتیم که سازمان سیا و من با سلطان هاشم در تماس هستیم و او آماده همکاری با ما برای سرنگونی رژیم صدام است.

افشای مشارکت این خلبان آمریکایی در جنگ تحمیلی وحشیانه هشت ساله رژیم بعثی سابق عراق به سرکردگی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و بمباران مواضع رزمندگان اسلام از سوی وی جای هیچ شکی درباره حمایتهای همه جانبه آمریکا از رژیم صدام باقی نمی گذارد که با اهدای ویرانگرترین و مرگبارترین سلاحها به دیکتاتور سابق عراق به زعم خود می خواست انقلاب نوپای اسلامی ایران را از میان برداشته و میهن پاک ایران اسلامی را جولانگاه چکمه های ناپاک بیگانگان نماید.


نظر وبلاگ: قابل توجه افرادی که سنگ آمریکایی ها را به سینه می زنند.

مسلسل سنگین MGD-12.7 ( همان دوشکا معروف)

دسته ای از تسلیحات ضد هوایی، شامل برد های بسیار کم و ارتفاع پایین می شوند. از این ها می توان به انواع مسلسل ها اشاره کرد. هدف عمده ی آن ها شکار بالگرد ها، چترباز ها و هدف قرار دادن محموله های هوایی رهاشده با چتر می باشد.
در کشور ما هم چند نمونه از این مسلسل ها تولید می شود که در اینجا به یکی از آنها که در سایت رسمی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران آمده، اشاره می کنم.
MGD-12.7 mm یک سلاح خودکار و نیمه سنگین است که بر روی پایه نصب می گردد. لوله ی بلند اسلحه که دارای 8 خان چپ گرد است، دقت بالایی برای آن تامین می کند. از سایر مزیت های آن می توان به نرخ شلیک 600 گلوله در دقیقه اشاره کرد که با مسلسل M-60 امریکایی برابری می کند. 3300 متر برد موثر آن علیه اهداف زمینی و 1600 متر علیه اهداف هوایی است که به خوبی می تواند ماموریت های اشار هشده را به اجرا در آورد.
با در نظر گرفتن تکیه گاه شانه، طولی بالغ بر 2 متر دارد که تقریبا، کاربرد زمینی آن را منتفی می نماید. این طول زیاد به همراه وزن سنگین، تحرک پایینی برای کاربر آن به وجود می آورد. لذا عمده مصرف آن علیه اهداف هوایی و به صورت ثابت نصب شده می باشد.









منبع:سایت وزارت دفاع

تذرو نخستین جت آموزشی ساخت ایران




تاریخچهء تذرو:

جت آموزشی سبک JT-2-2 تذرو نخستین بار در سال 2000 به پرواز در آمد و در نمایشگاه هوایی کیش سال 2002 در معرض دید مردم قرار گرفت.
مجموعهء صنعتی اوج تکمیل کنندهء این طرح میباشد.در سال 1987 و در زمان جنگ ایران و عراق این مجموعه تاسیس شد هدف این مجموعه تولید لوازم یدکی ابتدایی برای هواپیماهای نهاجا و در کنار آن کار بر روی طرح اصلی یک پرندهء آموزشی/رزمی بود.این طرح برنامهء یاحسین نیز نامیده میشد که تاسیسات ساخت آن در حومهء فرودگاه مهرآباد قرار داشت و دارد.تذرو یک جت آموزشی سبک است که به منظور جایگزینی با هواپیماهای T-33A و F-5B که هر کدام به ترتیب 50 و 40 سال است که در خدمت این نیرو قرار دارند طراحی و ساخته شد این هواپیما توانایی حمل سلاح های سبک را به منظور عملیات رزمی/آموزشی و ضد شورش دارد حمل راکت اندازهای 7 تایی و همچنین تیربار های سبک را در چهار جایگاه زیر بالهایش دارد.در نمایشگاه هوایی کیش 2002 تذروی به نمایش عموم گذاشته شده بود که در واقع نمونهء سوم و تکمیل شدهء جت آموزشی سبک درنا بود که بر پایهء گزارشها در سال 1985 نخستین پروازش را انجام داده بود دومین نمونهء درنا رعد نامیده میشد که در حدود سال 2000 تکمیل و به پرواز در آمد بنابر این تذرو کنونی را میتوان سومین جت تکامل یافتهء پروژهء یا حسین دانست.این هواپیما که تا کنون تولید انبوهش شروع نشده و طرح آن از حدود 20 سال پیش شروع شده است در آینده به عنوان یک جت آموزشی سبک به منظور آموزشهای ابتدایی تا پیشرفته به کار خواهد رفت که پس از آن نمونهء پشتیبانی هوایی نزدیک آن هم تولید خواهد شد این نمونه که تا کنون تکمیل شده است از نظر ساختار داخلی برای ایفای نقش رزمی تقویت گردیده است.نیروی هوایی در سال 2003 تعداد 5 فروند تذرو را برای ارزیابی سفارش داده که تا به حال کار تکمیل یک پیش نمونه و سه تذرو عملیاتی تکمیل گردیده است این پرنده ها در یک برنامهء آزمایشی و ارزیابی از جهات آموزشی و رزمی و آزمایشهای پروازی و سازه ای به کار خواهند رفت.نیروی هوایی ایران 25 فروند دیگر از این هواپیما سفارش خواهد داد تا به طور کامل جایگزین هواپیماهای آموزشی F-5B که به تعداد 20 فروند در نیروی هوایی موجود است(13 فروند از این هوپیماها پیشتر F-5A بودند که طی برنامهء سیمرغ به F-5B تبدیل شدند)شود.

برنامهء آموزشی خلبانان نیروی هوایی در حال حاظر به شرح زیر است:
50 ساعت پرواز با F-33C بونانزا سپس 150 ساعت پرواز آموزشی با PC-7سپس دانشجو پیش از برگزیده شدن به عنوان خلبان F-5E و MiG-29A و F-14A به مدت 100 ساعت آزمایش پروازی دیگر را با هواپیمای F-5B و در نتهایت F-5F یا MiG-29UB پشت سر میگذارد.که با به خدمت درآمدن تذرو دانشجو به جای پرواز با F-5B و T-33A (رزرو) به این جت ساخت داخل منتقل میشود حال معلوم نیست که میزان پرواز آموزشی خلبانان با این پرنده 100 ساعت خواهد بود یا خیر.

تذرو با توجه به ظاهرش که دارای بال مستقیم و دم عمودی پسگرا میباشد شباهت به طرح Alberta Aerospace Phoenix Fanjet دارد.اما با وجود این پیدایش طرح آن در طی 20 سال پیش در میان هواپیماهای هم رده اش بی مانند بوده.پوستهء این هواپیما از مواد مرکب و یک اسکلت آلومینیومی محافظ ساخته شده و ارابهء فرود اصلی آن بر روی یک سازهء مقاوم در مقابل بار وارده قرار گرفته است.
موتور تذرو موتور جنرال الکتریک J-85-13 بدون پس سوز میباشد که علت آن وجود تعداد حدودو 30 الی 40 عدد آن در انبار لوازم یدکی F-5 های نیروی هوایی است.این موتور به هواپیما حداکثر سرعت 645 کیلومتر برساعت و سعود به ارتفاع38000 پایی را در 8 دقیقه ممکن میسازد.اگرچه تمام این ارقام تا پایان آزمایشها مشخص خواهد شد و تاکنون هیچ ارقامی در مورد قابلیتهای این جنگنده از سوی مسئولان نیروی هواییصریحا اعلام نشده.یکی دیگر از اهداف تذرو که در حال حاظر عملی نخواهد شد ورود به بازار صادرات بود که تذروی با یک موتور و اویونیک و صندلیهای روسی مناسب برای صادرات به کشورهای جهان سوم.قرار بود موتورهایی که برای MiG-AT و Yak-130تکمیل شده اند برای این هواپیما برگزیده شوند.همچون سایوز RD-2500 کلیموف RD-35 لیولکا- ساترن AL-55 و یا اوچنکو AL-222 برای نصب بر روی تذرو استفاده شوند.صندلی تذروهای کنونی دارای صندلیهای مارتین بیکر MK-15 که در هواپیمای PC-7 توربو ترینر و S.68 (توربو ترینر ایرانی)استفاده میشود در کل ممکن است به علت کم بودن این صندلیها در انبار لوازم یدکی نهاجا در ساخت تذروهای بعدی از صندلی زوزدا K-36L که در برخی جنگنده های روسی در خدمت نیروی هوایی ارتش است استفاده شود.

مشخصات JT2-2 تذرو:
پیشرانه=یک دستگاه موتور جنرال الکتریک J-85-13 با رانش 4080 پاوند در سطح دریا
کارایی=سرعت پیمایشی بیشینه:645 کیلومتر بر ساعت-سقف پرواز:11580 متر
اوزان=وزن برخواست بیشینه:8820 پاوند(4000 کیلوگرم)
اندازه ها:اطلاعات دقیقی در دست نیست.
جایگاه خلبان=استاد و دانشجو بر روی صندلی های پرتابی سبک مارتین بیکرMK-15

نمونه های تولیدی تذرو:
شماره سریال کنونی تذروهای ایران به شکل مقابل است یک کد سه رقمی 778 با یک خط فاصله سپس یک کد تک رقمی که بیانگر چندمین تذرو تولیدی میباشد.

تذرو 1-778
که مشخص نیست این شماره سریال مربوط به درنا یا رعد و یا هر دو بوده است.



تصویر فوق احتمالا مربوط به جت آموزشی درنا است

تذرو 2-778
نخستین نمونهء تکامل یافتهء تذرو که نخستین بار در نمایشگاه هوایی کیش در سال 2002 به نمایش درآمد و پروازهای نمایشی انجام داد این هواپیما دارای کابین خلبان با نشان دهنده های آنالوگ و موتور J-85-13 با دریچهء خروجی(Exhaust(دارای انحنا و لولهء پیتو آزمایشی.



نمایشگاه هوایی کیش




تذرو 3-778
این تذرو نخستین بار در تاریخ 31 شهریور 1386 در نمایش هوایی به مناسبت آغاز هفتهء دفاع مقدس به نمایش درآمد این تذرو دارای تفاوتهایی نسبت به 2-778 بود لولهء پیتو ساده کانپی بزرگتر برای دید بهتر و دریچهء هوای موتور متفاوت اگزوز بدون انحنا و در نهایت فاقد انحنای انتهای دم عمودی و بالهایی با زاویه نسبت سطح زمین همچنین مقدار بسیار کمی پسگرایی بالها.



تصویری از تذرو 3-778 و پشت سرش 2-778 (کار یکی از اعضای فروم)مربوط به روز رژهء 31 شهریور 1386

تذرو 4-778
که به تازگی کار تکمیل آن پایان یافت برای روز رژه 31 شهریور آماده شده بود که از طرف برخی منابع در نیروی هوایی خبر سقوط آن در روز 30 شهریور 1389 پیش از روز رژهء دفاع مقدس دچار نقص فنی شده و سقوط کرده گزارشات ضد و نقیضی از نجات هر دو خدمه و یا کشته شدن یکی و زنده ماندن دیگری به علت عمل نکردن راکت اجکت صندلیها به هر حال پرواز 2 فروند تذرو بر فراز مقبرهء آیت ا... خمینی که طبق قول داده شده قرار بود پرواز سه فروندی انجام شود بر صحت این موضوع احتمالی می افزاید.
این هواپیما از نظر ظاهری بیشتر شبیه به تذرو 3-778 میباشد با این تفاوت که دریچه های ورودی هوای آن مربعی شکل و کوچکتر بود.






تصاویر فوق احتمالا مربوط به نخستین پرواز 4-778


در نهایت پروژهء ساخت جت آموزشی یاحسین بیانگر تلاش مهندسانی ایرانی است که با وجود کمبود تجهیزات با تلاشی فراوان در پی ساخت یک جت آموزشی داخلی است هرچند تولید انبوه این جنگنده شروع نشده و تا به حال حدود 20 سال ازتاریخ این پروژه میگذرد.

منبع:انجمن هوافضا
Copy Right by JSF
بخشی از تاریخچهء تذرو از مجلهء Air International ماه مه 2003

سقوط هلی کوپتر آذری

شرکت هواپیمایی جمهوری اذربایجان امروز شنبه از سقوط یک فروند هلیکوپتر در سواحل این کشور در دریای خزر خبر داد و افزود بر اثر این حادثه 6نفر جان خود را از دست دادند.
شرکت هواپیمایی ازال جمهوری اذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد این هلیکوپتر ساعت شانزده و پنجاه و هشت دقیقه دیروز جمعه20/7/86 به وقت گرینویچ هنگام انتقال یکی از کارکنان بیمار یک شرکت حفاری نفتی برون ساحلی متعلق به این کشور سقوط کرد.
بر اساس این بیانیه در این حادثه 6 نفر از جمله 4 خدمه و 2 مسافر جان خود را از دست دادند.
شرکت هواپیمایی ازال اعلام کرد با توجه به مساعد بودن شرایط اب و هوایی و نبود هیچگونه نقص فنی در هلیکوپتر تاکنون علت این حادثه مشخص نشده است .


نظر وبلاگ:احتمالا میل ۸ بوده زیرا این هلی کوپتر عزم خود را جذب کرده تا در کتاب رکورد گینس اسم خود را به عنوان پر سقوط ترین هلی کوپتر جهان ثبت کند

باز هم حادثه

شامگاه پنجشنبه مورخ 19/7/86 یک فروند هواپیمای MD-83 شرکت AMC Airlines مصر ، هنگام فرود اضطراری در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول دچار سانحه شد.
پرواز 4270 با 163 سرنشین از فرودگاه Hurghada مصر عازم ورشو پایتخت لهستان بود که بعلت نقص فنی مجبور به فرود در استانبول ترکیه شد.
هواپیمای MD-83 بعلامت ثبت SU-BOY پس از فرود در باند 18/36 از انتهای باند خارج و چرخهای عقب آن شکسته شد. هواپیما با فاصله کمی از چراغهای تقرب ابتدای باند متوقف شد. هواپیما دچار آتش سوزی شده که با حضور بموقع ماموران ، حریق مهار و مسافران تخلیه شدن. در این سانحه به کسی آسیب نرسیده است.

در سوم ماه می 2005 نیز یک فروند ام دی 83 همین شرکت بعلامت ثبت SU-BOZ در فرودگاه پوزنان لهستان بعلت مشکل در سیستم ترمز از انتهای باند خارج شد.










منبع:انجمن هوافضا

هاتف ۶ پاکستانی

موشک پاکستانی هاتف-6(شاهین-2)

موشک هاتف-6(شاهین-2) در حقیقت نسخه ای از  موشک هاتف-4(شاهین-1) است که از دو موتور جهت پیشرانه سود می برد.البته شایعاتی وجود دارد که در آن صحبت از کپی برداری این موشک از روی موشک M-18 جمهوری خلق چین شده است که البته تائید نشده است.

پاکستان تولید  این موشک را برای ترساندن رقیب تسلیحاتی خود در منطقه یعنی کشور هند شروع کرده است,دامنه اختلافات این دو کشور به سالهای 1947 بر می گردد.البته این موشک مسابقه تسلیحاتی میان دو کشور را پیچیده تر می نماید.

هاتف-6(شاهین-2) از حمل کننده متحرک سود می برد.این موشک از سیستم هدایت خودکار همراه با موقعیت یاب جهانی(GPS) که وظیفه هدایت موشک در مراحل پایانی را بر عهده دارد برای هدایت پذیری استفده می کند.

هاتف-6 یک موشک استراتژیک با برد 2000 کیلومتری(1243 مایلی) محسوب می شود که دقتی برابر با 350 متر(CPE) دارد(البته برخی منابع برد نهایی هاتف-6 را 3500کیلومتر(2174مایل) عنوان کرده اند که تایید نشده است).

طول موشک هاتف-6(شاهین-2) بالغ بر 17 متر است و عرض آن حداکثر 1.4 متر می باشد که وزن پرتاب آن 21600 کیلوگرم است.هاتف از یک کلاهک بهره می برد که وزن آن حداکثر 700 کیلوگرم است.کلاهک ساخته شده پیش از ورود به جو  یا بعد از تمام شدن سوخت موتور مرحله دوم از موشک جدا می شود.

موشک هاتف توانایی مجهز شدن به کلاهک اتمی با وزن 15 یا 35 کیلوتن را داراست.البته طبق مقررات موجود این موشک توانایی تجهیز به کلاهکی با مواد منفجره سنگین,مهمات جنگی,هیدروژنی و شیمیایی را داراست.

موتور اولیه این موشک نوع بهبود یافته موتور موشک هاتف-4(شاهین-1) است که از سوخت جامد استفاده می کند و موتور دوم نیز شبیه هاتف-4 می باشد.البته چهار باله دلتا شکل پشت هر یک از موتورها قرار گرفته است.

هاتف-6 اولین بار در سال 2000 برای عموم نمایش داده شد همچنین گزارش ها اشاره دارد بر اینکه هاتف-6 برای تست در سال 1999 آماده بوده است.اولین تست پرواز این موشک در مارچ سال 2004 به وقوع پیوست.وضعیت کنونی هاتف-6 نامعلوم است اما تعداد محدودی در حدود 5 تا 10 فروند ساخته شده است.

خصوصیات         

عملکرد: موشک بالستیک میان برد(MRBM)

سازنده: صنایع موشکی پاکستان

کشور سازنده: پاکستان

پیشرانه: موتور دو مرحله ای با سوخت جامد

طول:17 متر

قطر:  1.4متر

وزن پرتاب: 21600 کیلوگرم

برد: 2000 کیلومتر(1243 مایل)                     

سیستم هدایت: هدایت خودکار/سیستم مکان یابی جهانی(GPS)

کلاهک: 700 کیلوگرمی یا 15 تا 35 کیلوتن

نوع کلاهک: اتمی/شیمیایی/هیدروژنی/مهمات سنگین

منبع: Missilethreat.com

نویسنده:امیرحسام ملایی یگانه

عکس روز

کنفرانس خانوادگی سوخو ها بروی آسمان

A300-600ST بلوگا

A300-600ST Beluga

کمپانی ارباس هواپیمای ‏A300-600ST‏ بلوگا را به عنوان جانشینی برای هواپیمای ‏سوپرگوپی به پرواز درآورد . بلوگا از هواپیمای ‏A300-600R‏ برگرفته شده است . این ‏هواپیما در اصل برای پاسخگویی به نیازهای خود کمپانی ارباس جهت جابجایی ‏قطعات حجیم هواپیمای تولیدی کمپانی ارباس مانند بال ها و بخش های بدنه بین ‏کمپانی های مختلف زیرمجموعه ارباس تولید شد .‏

تاکنون 5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده است که ارباس پنجمین فروند را به ‏عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا کردن بارهای سفارشی از خارج کمپانی در ‏نظر گرفته است . برای به وجود آوردن یک بازار پرسود کمپانی ارباس شرکت ‏زیرمجموعه ای را با نام ‏ATI‏ (حمل و نقل بین المللی ارباس) بنیان گذاری کرده است ‏که تاکنون این شرکت بارهای حجیم و غیرمعمول مانند قطعات بزرگ ماهواره ‏ها،هواپیماهای کلاسیک و حتی تابلوهای نقاشی گرانبها را به نقاط مختلف جهان ‏حمل کرده است .‏

A300-600ST‏ یا همان ‏Super Transporter‏ برای اولین بار در سال 1996 وارد خدمت ‏شد . قابل ذکر است پنجمین و آخرین فروند از این هواپیما در سال 2000 وارد خدمت ‏شد .‏

علاوه بر کمپانی ارباس شرکت ‏SATIC‏ (کنسرسیومی متشکل از ایرواسپسیال از فرانسه و دایملر-بنز ایرواسپیس،اکنون ‏EADS‏ )در طراحی این هواپیما نقش داشت . ‏ناگفته نماند قسمت های مختلف این هواپیما را شرکت های مختلف اروپایی تولید ‏کرده و در نهایت شرکت سوژرما از فرانسه مونتاژ نهایی این هواپیما را بر عهده گرفت . ‏

عرشه پروازی بلوگا در زیر عرشه اصلی قرار گرفته است . در عرشه اصلی یا همان ‏بخش بار به صورت یک تکه ساخته شده و با حرکت مختصر به سمت جلو در نهایت به ‏طرف بالا باز شده و دسترسی وسیعی را برای بخش بار ایجاد می کند بطوریکه ‏طراحی ویژه عرشه هندلینگ بار را آسانتر کرده است . بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم 1500 مترمکعب و وزن 42 تن را تا برد 900 ناتیکال مایل دارد که با سبکتر شدن ‏بار این مسافت نیز افزایش می یابد . برای مثال بار 40 تنی تا 1500 ناتیکال مایل و بار
‏26 تنی تا 2500 ناتیکال مایل .‏

بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده ای تا نزدیک به ‏38 متر دارد بطوریکه این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل 2 ‏هلیکوپتر شینوک با روتورهای تا شده بدون نیاز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.‏

به دلیل قرار گرفتن عرشه اصلی بار در ارتفاع 5.5 متری بلوگا به تجهیزات ویژه ‏فرودگاهی جهت بارگیری و تخلیه بار نیاز دارد که این امر با طراحی پلتفورم 100 تنی ‏بارگیری و تخلیه حل شده است . البته یک رمپ ویژه نیز برای این هواپیما طراحی ‏شده که در فرودگاه های بدون تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد .قابل ذکر است ‏این رمپ از جنس کربن کامپوزیت بوده و توسط یک نفر کاربر در عرض 20 دقیقه باز یا ‏جمع می شود. رمپ کامپوزیت ، نیروی خود را از ژنراتور داخلی هواپیما می گیرد .‏

بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الکتریک ‏CF6-80C2A8‎‏ بوده که سرعت پیمایشی ‏برابر 0.7 ماخ رادر حداکثر ارتفاع 35000 پا امکان پذیر می سازد .

 

منبع : ماهنامه نوآور شماره

ارتباط هوایی بین ایران و گرجستان

  اصفهان می‌تواند از فرودگاه ترانزیتی گرجستان برای صادرات به اروپا استفاده کند

سفیر گرجستان در ایران گفت: برای گرجستان افتخار بزرگی است که بتواند ارتباط مستقیم با اصفهان به منظور سرمایه گذاری تجاری داشته باشد.


لوان آساتیانی در نشست معرفی فرصت‌های تجاری گرجستان در اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: تمام امکانات در زمینه‌های حقوقی جهت ایجاد و توسعه روابط تجاری با اصفهان فراهم شده و در حال حاضر تلاش می‌کنیم بین تجار تفلیس و اصفهان روابط تنگاتنگ و مستمری برقرار کنیم.


وی از برگزاری نمایشگاه بسیار معتبر و مهمی با مساحت اتاق بازرگانی اصفهان و نیز حضور شرکت‌های شهر اصفهان در تفلیس گرجستان خبر داد و افزود: طی 10 سال گذشته چند نمایشگاه با حضور اصفهان برپا شده بود که فقط خرید و فروش پوشاک و مواد غذایی در آنها صورت می‌گرفت ولی امروز هدف و ارتقا سطح نمایشگاه با عرضه امکانات و تولیدات صنعتی است.


سفیر گرجستان ادامه داد: ما می‌دانیم اگر استان اصفهان دارای صنایع بسیار پیشرفته بوده و از نظر وسعت و جمعیت مانند گرجستان است و با تداوم ارتباط تجاری تفلیس گرجستان، استان اصفهان می‌تواند از فرودگاه ترانزیتی گرجستان به اروپا جهت عرضه محصولات صنعتی و تولیدی خود استفاده کند.


وی بیان کرد: در سه سال گذشته نیروهای جوان حاضر در حکومت گرجستان تغییرات اساسی در بخش‌های مختلف این کشور ایجاد کرده‌اند و با ایجاد سیاست‌های مالی صحیح و مبارزه با فساد مالی، رشد اقتصادی گرجستان را به 14 درصد رساندند که این امر موجب شد بودجه کشور گرجستان 5 برابر افزایش پیدا کند.


سفیر گرجستان بیان کرد: ما امیدواریم بتوانیم در این زمینه به اصفهان کمک رسانی کنیم و با حسن نیت اتاق بازرگانی اصفهان این رشد مالی و اقتصادی قابل تحقق است.


www.isna.ir