مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

عکس روز

De Havilland DH-106 Comet C4 aircraft picture

بنده خدا این کامت نیروی هوایی انگلیس آخرعمری سرطان گرفته

Aeritalia G-222TCM aircraft picture

امان از روزی که پای آدم بشکنه.امان

Canadair CL-600-2B16 Challenger 604 aircraft picture

در نهایت عکسی از نمایشگاه هوایی دبی(جشن عرب ها و افسوس همه ما ایرانی ها)

سهم فضایی ایران از عربستان پس‌گرفته شد


رئیس سازمان جغرافیایی وزارت دفاع گفت: در لایه ژئو که در شش هزار کیلومتری زمین است لایحه حاکمیتی وجود دارد که توسط سازمان ملل برای هر کشور منطقه ای در آن تعیین شده است. منطقه ایران توسط کشور عربستان اشغال شده بود که با تلاشهای صورت گرفته این منطقه مجددا به ایران بازگردانده شد.



دکتر محمد حسن نامی در سومین روز از هفته جهانی فضا به نام فضا و علوم ژئوماتیک به لایه های مختلف فضا اشاره کرد و گفت: در ارتش های دنیا با استفاده از ماهواره، کلیه اطلاعات هوا و هر آنچه که در زیر دریاست را جمع آوری می کنند و به این وسیله می توانند کلیه حرکتها را هدایت، کنترل و فرماندهی کنند.



نامی در زمینه کاربرد ماهواره در زمینه های توسعه ای اظهار داشت: ماهواره ها قابلیت مدیریت آب، کشت، خاک، توسعه شهرنشینی، جنگلداری و سایر موارد را دارند.



وی همچنین بر اهمیت آمایش زمین توسط ماهواره تاکید کرد و گفت : آمایش مناسب سرزمین منجر به آمایش دفاعی مناسب و تقسیم ثروت و امکانات در کشور می شود.



رئیس سازمان جغرافیایی به قابلیت های دیگر ماهواره اشاره کرد و گفت: نزدیک به 24 میلیون نفر در تهران و اطراف آن زندگی می کنند و تنها 6/2 درصد آب کشور در این منطقه وجود دارد که در زمان خشکسالی بحران عظیمی را به وجود می آورد.



وی همچنین از گسترش کویر در کشور اشاره کرد و گفت: با استفاده از این ماهواره ها می توانیم میزان پیشرفت کویر را که بعضا مناطقی را خالی از سکنه کرده است شناسایی کنیم. این امر می تواند در برنامه ریزی مسئولان کمک شایانی کند.



رئیس سازمان جغرافیایی از راه اندازی ایستگاه فضایی سپهر سازمان جغرافیایی ایران خبر داد و گفت: این ایستگاه جز 33 ایستگاه مهم جهان است که به طور روزانه تصاویر را دریافت می کند.



نامی در ادامه به پوشش آنتن های ماهواره های ایران اشاره کرد و گفت: این آنتن ها با 2800 کیلومتر بالغ بر 40 کشور را تحت پوشش خود قرار داده است. تصاویر بدست آمده از این ایستگاه به صورت سه بعدی است.



رئیس سازمان جغرافیایی کشور ارزش نقشه های بدست آمده را 5 سال دانست و گفت: با استفاده از تصاویر 7/2 متری بدست آمده از این ایستگاه، این مدت به سه سال تقلیل یافته است. با استفاده از این ماهواره سرعت انتقال تصاویر بیشتر شده است.



طبق گفته نامی در سال های 83 و 84 مراکز تحقیقاتی هر سال بیش از 38 میلیون دلار صرف هزینه خرید تصاویر ماهواره ای می کردند که بنا به دستور رئیس جمهور ازاین پس سازمان ها و مراکز مربوط این تصاویر را باید از سازمان جغرافیایی کشور تامین کنند چرا که این سازمان قادر است با هزینه کمتر تصاویر را دریافت کند.



وی همچنین به فعالیت های این سازمان پرداخت و خاطر نشان کرد: این سازمان قادر است از کل ایران حدود 60 هزار گیگابایت اطلاعات تصویری را دریافت و ذخیره سازی و انتقال دهد. واگذاری تصاویر ماهواره ای به روز، واگذاری تصاویر ماهواره برای استفاده بیش از 300 کاربر در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، بهره گیری تصاویر در جهت تولید و به روز رسانی مناطق مختلف، بهره گیری تصاویر استریو در تهیه و تولید نقشه های 100/1 و 200/1 ، نصب ماهواره ای کشورهای مختلف از دیگر کاربردهای این ماهواره است.


تحلیلی از روزامد سازی نیروی هوایی ایران

اسوشیتدپرس در گزارشی از بروکسل به قلم اسلوبودان لکیچ نوشت ...

تحلیلگران می گویند همزمان با افزایش تنش ها در خصوص برنامه هسته ای ایران ، این کشور در تلاش برای تقویت دفاع هوایی خود ، احتمالا برای تامین هواپیماهای مورد نیازش به منظور جایگزین کردن جت های جنگنده امریکایی از رده خارج شده خود به روسیه و چین متوسل می شود.
مسکو و پکن از اظهار نظر در خصوص گزارش های رسانه های اسرائیلی و روسی در کنار نشریه های هوانوردی کشورهای غربی مبنی بر این که ایران قصد دارد هواپیماهای جنگی سوخوی سی روسیه و چنگدو جی - ده چین سفارش دهد ، خودداری کردند.
با این وجود تحلیلگران خاطر نشان می کنند تهران از قبل یک برنامه جامع برای نوسازی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران اغاز کرده است و تهران نمی تواند جت های جنگنده دست اول و پیشرفته را به علت تحریم تسلیحاتی کشورهای غربی از منبع دیگری بدست اورد.
این تحلیلگران همچنین می گویند این سه کشور در ارتباط با فروش تولیدات دفاعی بسیار پنهان کار هستند.
کلود مونیکه رئیس مرکز امنیت و اطلاعات راهبردی اروپا مستقر در بروکسل گفت " روشن است که ایران از مدتها پیش تلاش کرده است اخرین نسل جت های جنگنده خریداری کند ".
وی افزود " بیشتر تجهیزات انها متعلق به سال هزار و نهصد و هفتاد میلادی است ، بنابراین انها نمی توانند با یک نیروی هوایی مدرن مقابله کنند ".
سوخوی سی روسیه ، هواپیمایی چند منظوره جنگنده بمب افکن با قابلیتی بالا است که به طور گسترده به کشورهای دیگر صادر شده است. صدها فروند از این هواپیمای جنگی را کشورهای هند ، مالزی ، الجزایر ، چین ، ونزوئلا ، اندونزی و ویتنام به روسیه سفارش داده اند.
استیون تریمبل خبرنگار مجله تجاری فلایت اینترنشنال گفت " ایران باید توانایی و قابلیت دفاع هوایی را از جایی بدست می اورد و چین و روسیه بهترین منابع برای دستیابی به این قابلیت هستند ".
به نوشته این مجله ایران در حال مذاکره برای خرید دویست و پنجاه فروند جت جنگنده سوخوی سی و حدود چهل فروند جت جنگنده جی - ده است.
اگر ایران موفق شود نیروی هوایی خود را بهبود و ارتقاء بخشد ممکن است به فن اوری دشمن دیرینه خود یعنی اسرائیل دست یابد.
هواپیمای جنگی جی - ده به طور قابل توجهی به طرح منسوخ شده جنگنده لاوی اسرائیل شبیه است.
مدتها گفته می شد که فن اوری لاوی به گونه ای به چین راه یافته است.
پروفسور جرالد استینبرگ مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه بار ایلان در تل اویو گفت " اگر گزارش ها ( که اسرائیل این فن اوری را در اختیار چین قرار داده است ) درست باشد ، شگفت اور و غیر منتظره نخواهد بود ".
وی افزود " بازار تسلیحات بین المللی برای اسرائیل کاملا محدود است و مشتریان واقعی اسرائیل چین ، هند و ترکیه هستند ".
سی و شش فروند از جت های جنگنده جی - ده قبلا به پاکستان فروخته شده است. پاکستان نیز تلاش می کند نیروی هوایی خود را روزامد کند.
مارک ایتون سردبیر ماهنامه ایر فورس گفت گزارش های زیادی در ماه های اخیر منتشر شده است درباره اینکه نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در استانه امضای سفارشی بزرگ با روسوبورون اکسپورت روسیه است.
ایتون گفت " این سفارش بزرگترین سفارشی است که برای خرید جت جنگنده سوخوی سی ارائه شده است ".
روسیه پیشتر تسلیحات پیشرفته دیگری از جمله بیست و چهار فروند میگ بیست و نه رهگیر ، دوازده فروند جت هجومی سوخوی بیست و چهار و سامانه دفاع ضد هوایی تور ام یک به ایران فروخته است.
وزارت امور خارجه ایران از تایید یا رد گزارش ها در خصوص تلاش این کشور برای خرید جت های جنگنده از چین و روسیه خودداری کرده است. محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت " همکاری میان ایران ، روسیه و چین در چارچوب مقررات بین المللی است ".
سخنگوی روسوبورون اکسپورت در مسکو اعلام کرد هنوز نمی تواند درباره این گزارش ها که مسکو و تهران در حال مذاکره در خصوص فروش جت های جنگنده سوخوی هستند ، اظهار نظر کند.
واشنگتن در سال دو هزار و شش میلادی تحریم هایی علیه سوخوی به علت ارتباطش با ایران اعمال کرد ولی این تحریم ها خیلی زود لغو شد.
ایران مدعی است برنامه هسته ای این کشور صرفا برای مقاصد غیر نظامی و تنها با هدف تولید برق است ولی کشورهای غربی گمان می کنند تهران قصد دارد یک زرادخانه هسته ای ایجاد کند.
اظهارات ستیزه جویانه مقامات کاخ سفید به شایعات در خصوص حملات هوایی و موشکی احتمالی امریکا به تاسیسات هسته ای ایران و دیگر اهداف نظامی این کشور دامن زده است.
در زمان محمد رضا پهلوی ، نیروی هوایی این کشور مجهزترین نیروی هوایی در منطقه محسوب می شد و بهترین و با قابلیت ترین جت های جنگنده امریکا را در اختیار داشت.
ایران در دهه هزار و نهصد و هفتاد میلادی تنها مشتری خارجی جت جنگنده اف - چهارده تام کت امریکا بود.
ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری نظام اسلامی در سال هزار و نهصد و هفتاد و نه میلادی ، روبط دو کشور به سرعت وخیم و به تحریم تسلیحاتی امریکا علیه ایران منجر شد که همچنان تا امروز باقی است.
نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران که در جریان جنگ سال هزار و نهصد و هشتاد تا هزار و نهصد و هشتاد هشت میلادی با عراق ، قطعات یدکی جنگنده های خود را در اختیار نداشت ، می بایست جنگنده های خود را با استفاده از پیاده کردن قطعات جنگنده های دیگر اماده درگیری و نبرد نگه می داشت.
نیروی هوایی ایران در پی جنگ خلیج فارس در سال هزار و نهصد نود و یک میلادی و فرار خلبانان عراقی با هواپیماهایشان به ایران تقویت شد.
در دهه نود نیز روسیه تعداد محدودی میگ بیست و نه و سوخوی بیست و چهار در اختیار ایران گذاشت.
اخیرا ایران تلاش کرده است فن اوری ساخت جنگنده را بومی سازد و گسترش دهد. جت جنگنده صاعقه که به نظر می رسد بر اساس هواپیمای قدیمی اف - پنج امریکا ساخته شده باشد ، به تازگی از خط تولید بیرون امده است.
با وجود این که حجم واقعی و ترکیب نیروی هوایی ایران هنوز ناشناخته است ، کارشناسان بر این نکته توافق دارند که حجم عمده نیروی هوایی ایران را همچنان جت های جنگنده اف - چهارده و فانتوم اف - چهار و جت جنگنده اف - پنج تشکیل می دهد.
هر چند این جت های جنگنده قابلیت دفاع هوایی ایران را قابل اطمینان تر می کنند و به طور نظری قابلیت دستیابی به پایگاه های مهم نظامی امریکا در عراق و دیگر نقاط منطقه را دارند ولی فاقد برد حمله به اسرائیل هستند.
ایفتاه شاپیر یک تحلیلگر نظامی در موسسه مطالعات ملی امنیتی در تل اویو گفت " ایران از اسرائیل بسیار بسیار دور است ".
وی افزود " ما نمی توانیم به این مسئله بی اعتنا باشیم ولی احتمال هر گونه بمباران هوایی اسرائیل از سوی ایران در حال حاضر و در اینده در حقیقت بسیار کم است ".




منبع:انجمن هوافضا

نمایشگاه هوایی دبی و اعراب رکوردشکن

از عمر نمایشگاه صنایع هوانوردی دبی، یک دهه نمی گذرد، اما در همین مدت کوتاه و در غیاب رقبای جدی در خاورمیانه، این نمایشگاه در نوع خود به بی بدیل ترین اتفاق صنایع هوایی خاورمیانه بدل شده است.

برگزاری این نمایشگاه عموما موجب می شود تا هر روز خبرهای داغی از خریدهای چند میلیاردلاری خطوط هواپیمایی کشورهای عربی از شرکت های عظیم هواپیماسازی چون بوئینگ و ایرباس منتشر شوند.

ایران اما به واسطه تحریم هایی که با آن رو به رو است، هر روز بیش از روز قبل از قافله پیشرفت های صنایع هوایی عقب می ماند و داستان سقوط های سالانه، به روایت تکراری صفحات حوادث روزنامه های ایران بدل شده است.

به هر روی دهمین نمایشگاه صنایع هوانوردی دبی، از روز یکشنبه یازدهم نوامبر - بیستم آبان ماه - گشایش یافت و از همان روز نخست رکورد های معاملات کلان صنعت هوانوردی را در خاومیانه پشت سر گذاشت.

این رویداد که در مرکز دائمی نمایشگاه های فرودگاه دبی برگزار می شود، در روز اول شاهد قراردادی شگفت انگیز به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود.

این قرارداد بین شرکت هواپیمائی امارات و کمپانی ایرباس رسید که به گفته کارشناسان، در تاریخ هوانوردی دنیا، قراردادی بی سابقه است.

بر اساس این قرارداد، شرکت چند میلتی و البته اروپایی ایرباس – که شاید بتوان آن را اتوبوس های هوایی هم نامید – پذیرفت که در ازای این مبلغ افسانه ای، ۵۰ فروند هواپیمای مساقربری مدل A۳۵۰-۹۰۰s و ۲۰ فروند هواپیمای مدل A۳۵۰-۱۰۰sرا از سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار هواپیمائی امارات بگذارد.

شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی که راه تبدیل شدن به یکی از اصلی ترین خطوط هوایی جهان را می پیماید، پیش از و در نمایشگاه صنایع هوایی پاریس نیز قرارداد خرید ۱۱ فروند هواپیمای A۳۸۰ - عظیمترین هواپیمای مسافربری جهان – را با ایرباس امضا کرده بود.

شیخ احمد بن سعید مالک شرکت هواپیمائی امارات پس از امضای قرارداد با تام ایندرز مدیر کل ایرباس گفت: «چهار سال پیش با ۱۹ میلیارد دلار رکورد را شکستیم و امروز با مبلغی تقریبا دو برابر از دیگر مشتری های عمده این نمایشگاه جلو افتادیم.»

به نظر می رسد که اشاره این شیخ اماراتی به مشتری های دیگر، شرکت هواپیمائی قطریه و شرکت ملی هواپیمائی عربستان سعودی بوده است.

این دو شرکت به ترتیب خریدهایی معادل ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و ۲۰۸ میلیون دلار از بوئینگ و ایرباس انجام داده اند.

در این نمایشگاه که از سوی اتحادیه صنایع هوانوردی دبی و شرکت ایرواسپیس برگزار شده است، در مجموع ۸۵۰ عرضه کننده هوایپما از ۵۰ کشور جهان، نوآوریهای خود را به نمایش گذاشته اند.

در این رویداد که تا تاریخ ۱۵ نوامبر ادامه دارد، ۱۴۰ هواپیما و هلی کوپتر نظامی و غیرنظامی و همچنین تجهیزات مربوط به صنایع هوایی به نمایش گذاشته شده اند که البته عظیم ترین هواپیمای مسافربری جهان یعنی «ایرباس ۳۸۰»، با پروازهای نمایشی روزانه خود بیش از همه نظر حاضرین را جلب کرده است.

انتظار می رود بیش از ۴۰ هزار بازدید کننده تا روز آخر برای بازدید از محصولات و تماشای مانورهای نظامی و نمایشی، بلیط ۱۱۰ درهمی این نماشگاه را خریداری کنند.




تاریخچه تصویری توسعه فضانوردی در روسیه

 

رویا مهتریان

 

۴ اکتبر ۱۹۵۷ از فرودگاه فضایی بایکونور موشک حامل اسپوتنیک به فضا پرتاب شدکه اولین قمر مصنوعی کره زمین در جهان را به مدار نزدیک زمین منتقل کرد. این روز بعدها به عنوان اواین روز از هفته جهانی فضا انتخاب شد تا در قرن بیست و یکم دولت ها و ملت ها بیشتر متوجه اهمیت فضا و تکنولوژی فضایی و نقش آن در زندگی انسان باشند.

به مناسبت هفته جهانی فضا که البته به علت تلاقی با ماه مبارک رمضان در ایران و برخی کشورهای اسلامی با ۵ هفته تاخیر برگزار می شود، گزارش تصویری حاضر مروری دارد به وقایع مهم فضایی متعلق به روسیه (شوروی سابق).  

اسپوتنیک ۱ (از روسی Cпутник به معنی ماهواره) اولین ماهواره ساخت انسان بود که در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ در مدار قرار گرفت. کشور شوروی با پرتاب این ماهواره به فضا در دوران جنگ سرد باعث شگفتی کشورهای غرب و ایالات متحده امریکا شد. پرتاب اسپوتنیک ۱ که بخشی از برنامه اسپوتنیک شوروی بود به آغاز عصر فضا و مسابقه فضائی منجر گردید.

این ماهواره به اندازه توپ بسکتبال و وزن آن در حدود ۸۳ کیلوگرم بود. اسپوتنیک ۱ دارای ۲ فرستنده رادیویی در طول موج‌های ۲۰ و ۴۰ مگاهرتز بود و در مداری بیضوی در ارتفاع متوسط ۲۵۰ کیلومتر به مدت ۹۸ دقیقه به دور کره زمین چرخید.

11 نوامبر 1957 دومین قمر مصنوعی زمین، ساخت شوروی به فضا پرتاب شد که اولین قمر مصنوعی جهان به همراه موجود زنده بود.در عرشه آن سگی به نام « لایکا» وجود داشت وزن این قمر  508.3 کیلوگرم بود و 2570  بار به دورکره  زمین چرخید.

در سال 1963 از فرودگاه فضایی بایکونور موشک حامل « واستوک» را به همراه« یوری گاگارین» اولین فضانورد جهان به مدار پیرامون زمین منتقل کرد

کلنل یوری الکسی یویچ گاگارین ، فضا نورد روسی ، متولد ۹ مارس سال ۱۹۳۴ اولین بشر در فضا و اولین انسانی است که مدار کره زمین را پیمود .در ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱ ، گاگارین با سفینه وستوک ۳KA-۲ (وستوک ۱) ، اولین انسانی بود که به فضا رفت .

سال 1963 پرواز اولین فضانورد زن دز جهان « وانتینا تریشکووا»، صورت گرفت.

"والنتینا ترشکووا" (Valentina Tereshkova) اولین فضانورد زن جهان و قهرمان اتحاد شوروی است.

اولین پرواز فضانورد زن روز 16 جولای سال 1963 میلادی از فرودگاه فضایی بایکانور توسط سفینه فضایی "واستوک-6" انجام شده و تقریباً سه روز بطول انجامید.

ترشکووا آکادمی مهندسی نظامی-هوایی ژوکوفسی را به پایان رساند و پروفسور و دکتر علوم فنی می باشد که بیش از 50 اثر علمی تالیف کرده است. علاوه بر این وی دارای عنوان ژنرال هوانوردیست. ترشکوا از سال 1962 تا 1997 در شمار گروهان فضانوردان قرار داشت.

در تاریخ 22 ژوئن 1963 هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بخاطر پرواز موفقیت آمیز و بروز شجاعت و مردانگی به والنتینا ترشکووا لقب "قهرمان اتحاد شوروی" را اعطا نمود.  

ترشکووا در امور اجتماعی بطور فعالی شرکت دارد. از سال 1994 وی ریاست مرکز بین المللی همکاری های علمی و فرهنگی روسیه وابسته به دولت فدراسیون روسیه را بر عهده دارد.

 

الکسی لئونوف از شوروی برای اولین بار در جهان وارد فضای کیهانی شد

الکسی لئونوف نخستین انسانی بود که در فضا راهپیمایی کرد.او میگوید: "درپایان راهپیمایی من که حدود ۱۲ دقیقه طول کشید من ۶ کیلو وزن کم کردم و عرق از تمام بدنم سرازیر بود به طوری که مجبور بودم با دستکش مرتب چشمانم را پاک کنم. حرارت بدنم به ۲/۳۸ رسید و من برای راهپیمایی تنها ۶۰ لیتر اکسیژن داشتم در حالی که الان فضانوردان ۳۶۰ لیتر اکسیژن برای راهپیمایی با خود حمل می کنند. "

در سال 1970 ایستگاه خودکار بین سیاره ای «لونا-16» به آرامی روی کره ماه فرود آمد.

یک روز پس از آن نیز «لونا-16» به هنگام بازگشت استارت موفقی از سطح کره ماه داشت و از خاک ماه نیز نمونه برداری کرد.

در سال 1995 اولین اتصال دستگاههای سنگیت انجام شد:

ایستگاه مداری« میر» با وزن 105 تن با سفینه فضایی آمریکایی چند بار مصرف " شاتل" با وزن 104 تن متصل شد.برای اولین بار مجموعه مداری سرنشین دار "میر-شاتل" ایجاد شد که تعداد سرنشینان آن در کل 10 نفر بود.

در سال 1998 اولین واحد ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به مدار زمین منتقل شد.در تاریخ 1/5/2001 سفینه فضایی سایوز به این ایستگاه پرواز کرد.این سفینه سه سرنشین داشت شامل:"طلعت موسابایوف"فرمانده، "یوری باتورین" مههندس عرشه و" دنیس تیتو" اولین توریست فضایی جهان.

نخستین توریست فضایی دنیس تیتو که یک مشاور در بخش سرمایه گذاری نیز بود در آوریل سال ۲۰۰۱ میلادی در ماموریت جایگزینی سایوز با صرف هزینه بسیار زیاد، پس از گذراندن دوره آموزشی و آماده سازی شش ماهه در مسکو به ایستگاه فضایی سفر کرد و پس از گذشت شش روز به زمین باز گشت.

مانع‌تراشی‌های خارجی دربرابر پرتاب«مصباح»

 / احداث مرکز تحقیقات فضایی بین‌المللی در ایران

رییس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: پروژه‌های فضایی طرح‌هایی دراز مدت بوده و تبلیغات در مورد آنها و کشاندن موضوع به مطبوعات به صلاح کشور نیست و عجله در به ثمر رسیدن پروژه‌ها ما را با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کند اما امیدواریم پروژه‌های خوبی که در حال حاضر تعریف شده طی چند سال آینده به ثمر رسیده و اخبار مربوط به آنها منتشر شود.

مهندس احمد طالب زاده در مراسم دومین روز از هفته جهانی فضا که صبح امروز در مرکز تحقیقات مخابرات آغاز به کار کرد، گفت: مرکز تحقیقات مخابرات به دلیل ماهیت فعالیت‌های تحقیقاتی همواره پای ثابتی در مباحث تحقیقاتی در کل حوزه ICT بوده و طبیعتا در بخش فضایی، مرکز تحقیقات مخابرات ارتباط نزدیکی با ارگانهای مربوطه دارد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به تاریخچه تاسیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: سازمان فضایی ایران کار خود را مقارن با آغاز برنامه چهارم توسعه شروع کرد به طوری که در برنامه سوم نه بخش و نه زیربخشی از فعالیتهای فضایی وجود داشت؛ البته سازمان در اواخر برنامه سوم تاسیس شده بود که فعالیت مشخصی برای آن تعریف نکرده بودند. تاسیس سازمان مصادف با دیدگاه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه پنج ساله چهارم توسعه شد که در کنار اولویت‌های پژوهشی چون فن‌آوری‌های نانو و ‌بیو و IT مباحث مربوط به هوافضا و هسته‌یی نیز لحاظ شد و بدین ترتیب نگاه مسوولان به مباحث هوا فضا معطوف شد.

وی افزود: بر اساس قانون برنامه چهارم دولت باید خود را موظف بداند که حمایت لازم را از بخش فضا داشته باشد که بدین منظور سند پنج ساله بخش فضایی ایران بسیار سریع تدوین و ارائه شد، اما به دلیل جامع نبودن آن متعهد شدیم تا در طول برنامه آن را تکمیل کنیم.

مهندس طالب زاده با اشاره به نکات قابل توجه در این بخش برای تدوین سند گفت: فضا به دلیل ماهیت بین رشته‌یی و بین سازمانی خود در یک بخش نگنجیده و از همان ابتدا در خصوص جایگاه سازمان اختلاف نظرهایی وجود داشت به طوری که برخی به دلیل ماهیت تحقیقاتی این بخش جایگاه آن را در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و در کنار سازمان پژوهش‌ها و دانشگاههای مختلف، ‌برخی به دلیل اهمیت آن در مباحث دفاعی جایگاه آن را در وزارت دفاع ، برخی به دلیل پیشرفتهای ارتباطات ماهواره‌یی جایگاه آن را در سازمان صدا و سیما و برخی آن را همگام با الگوهای سایر کشورها همچون هند، مالزی و چین زیر نظر ریاست جمهوری تعریف کرده بودند، اما در نهایت با توافق دولت و مجلس و گستردگی این بخش در حوزه ارتباطات ماهواره‌یی و سنجش از دور، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را مناسبترین جایگاه برای تاسیس سازمان فضایی ایران تعیین کردند که به لحاظ ماهیت این تکنولوژی باید تعامل مثبتی با سایر بخشها فراهم می‌شد.

وی با اشاره به ادغام شورای عالی فضایی در کنار چند شورای عالی دیگر در مجموعه شورای عالی آموزش، پژوهش و فن‌آوری، خاطر نشان کرد: تعامل مورد نظر در شورای عالی فضایی پیش‌بینی شد اما به دلیل ضرورت ادغام شوراها که ناشی از تعدد آنها بود این ارتباط را نه در قالب شورا بلکه به صورت تعامل با سایر بخشها ایجاد کردیم.

رییس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: با عمل به قولی که به دولت در خصوص تکمیل برنامه پنج ساله داده بودیم برنامه 10 ساله را نیز تنظیم و با ارائه آن به دولت و با دفاع وزرای ذیربط دخیل در تنظیم این برنامه در دولت تصویب شد.

وی افزود: متعاقب آن و پس از بیانات مقام معظم رهبری در زمینه نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که برنامه 20 ساله نیز برای علوم فضایی ایران تدوین شود که خوشبختانه این کار انجام شده و به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده که در انتظار تصویب آن هستیم و در این صورت می‌تواند جزو نقشه جامع علمی کشور بوده و به تایید مقام معظم رهبری نیز برسد.

به گفته مهندس طالب زاده علوم فضایی تنها بخشی است که در حال حاضر برنامه‌های پنج ساله، 10 ساله و 20 ساله برای آن وجود دارد.

وی در خصوص محورهای مورد توجه در این بخش به آموزش و تربیت نیروی انسانی و تحقیقات، اشاره و اظهار کرد: طرحی که در یک مرکز تحقیقاتی ارائه شود پس از انجام مطالعات به فاز طراحی و ساخت نمونه انجامیده و در نهایت به تولید انبوه می‌رسد اما در بخش فضایی و مخابرات تولید انبوهی صورت نمی‌گیرد و ساخت همان نمونه اولیه در طول یک، دو یا پنج سال انجام می‌شود و بدین منظور تاکید داریم که در این بخش محقق و صنعتگر در کنار هم باشند که نمونه چنین فعالیت‌هایی در دنیا از جمله آژانس فضایی آمریکا (ناسا) مشاهده می‌شود به طوری که تمامی مراکز تحقیقاتی و صنعتی در کنار دانشگاه‌ها حضور داشته و رشد می‌کنند.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به این که مرکز تحقیقات مخابرات از قدیمی ترین و جزو اولین مراکزی است که در زمینه ایستگاه فضایی ماهواره فعالیت داشته است، گفت: پروژه ماهواره مصباح به عنوان اولین پروژه مطرح در بخش‌های تحقیقاتی کشور با همکاری این مرکز آغاز شد که در حال حاضر ادامه دارد و کم کم سازمان پژوهش‌ها نیز به این مجموعه اضافه شد اما بدنه اصلی این پروژه در مرکز تحقیقات مخابرات وجود دارد و شالوده و آینده سازمان فضایی ایران بر روی دوش پژوهشگران ماهواره‌های مصباح و زهره است.

وی با اشاره به اهمیت بخش تحقیقات در این حوزه و ضرورت تربیت انسانی متخصص به عنوان زیرساخت فعالیتها، یادآور شد: با بررسی دانشگاههای کشور مشاهده شد که دانشکده‌های مهندسی هوا فضا تنها در عنوان مطرح بوده و تنها یک درس سه واحدی  را تدریس می‌کردند آن هم نه به طور مداوم بلکه در برخی دانشکده‌های خاص که این رویه نمی‌تواند نیازهای ما را تامین کند.

همچنین در دانشکده‌های برق در گرایش مخابرات و در دانشکده های مکانیک با تاکید ویژه به مباحث پرتاب مشاهده شد که مشکلاتی در بخش آموزش وجود دارد.

مهندس طالب زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت مناسبتری در دانشگاهها وجود دارد و سازمان فضایی با دانشگاههای صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و شیراز قرارداد دارد تا زیرساختهای لازم را ایجاد کند.

وی با اشاره به این که مرکز وابسته به دولت نباید تنها به لحاظ فیزیکی رشد کنند و تصدیگری امور به سایر بخشها سپرده شود، ادامه داد: ما معتقدیم در فضا دو بخش خصوصی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی باید به کارهای اجرایی بپردازند و در حال حاضر دانشگاه‌ها پروژه‌های خوبی را با مشارکت یکدیگر انجام می‌دهند و این اولین بار است که دانشکده‌های مختلفی همچون هوافضا، مواد، مکانیک، صنایع، فیزیک، برق و کامپیوتر حول یک پروژه همکاری دارند با توجه به تعریف این پروژه‌ها استنباط می‌شود که طی 4 ، 5 سال آینده زیر ساخت خوبی در کشور ایجاد شود و پروژه‌ها به ثمر برسند.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به تمرکز سازمان فضایی ایران بر روی نیروهای داخل کشور، خاطر نشان کرد: پروژه‌های معمولی که از سال‌های گذشته در تعامل با سایر کشورها وجود داشته با مشکل مواجه شده و به عنوان نمونه در خصوص ماهواره مصباح هر روز نوعی بحران و مشکل ایجاد می‌شود در صورتی که مصباح از روز اول کاملا تحقیقاتی و اهداف مخابراتی داشته و هیچگونه کاربرد نظامی برای آن تعریف نشده بود و بخشهای دفاعی نیز در آن همکاری نداشتند اما در حال حاضر حتی کشورهایی که با ایران روابط تجاری دوستانه دارند بر سر پرتاب آن موانع ایجاد می‌کنند و این در حالی است که در بخش‌های فضایی قبل از تدوین قطعنامه‌ها نیز با تحریم روبرو بودیم و در خصوص تهیه کوچکترین قطعات نیز برای ما امتناع می‌شد.

وی تاکید کرد: اگر کاری را با همکاری نیروهای داخلی بتوانیم انجام دهیم نباید انتظاری از بیگانه داشت.

مهندس طالب زاده اظهار کرد: در فضا تقسیمات جغرافیایی اتفاق نیافته و سهم کشورها تعریف نشده اما به دلیل منافع ملی نیازمند تعامل هستیم و غیبت ما در جلسات ITU ممکن است به مصوباتی بیانجامد که منافع ملی ما را با مشکل مواجه کند که بر همین اساس از سالهای گذشته ایجاد سازمان فضایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه نظیر سازمان فضایی اروپا مطرح بوده که به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد.

وی با اشاره به این که همگرایی‌های منطقه‌یی در بخشهای مختلف همچون فضا جزو ضروریات است، ادامه داد: از حدود 12 سال پیش این تفکر در آسیا مطرح بود که باید روزی منطقه فضایی در آسیا ایجاد کرد تا نیاز همه کشورها برطرف شود و خوشبختانه این امر در سال گذشته تحقق یافت و با تدوین اساسنامه‌ای به تصویب از سوی دولتهای حاکم انجامید.

رییس سازمان فضایی ایران خاطر نشان کرد: این اساسنامه در کشور ما نیز به تصویب دولت رسید و با قید دو فوریت از مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در حال حاضر ایران جزو بنیانگذاران مرکز در شورای مرکزی آن حضور دارد و با توجه به نوع مشارکت این سازمان نقش تعیین کننده خواهد داشت.

وی با اشاره به این که این بخشی نگری در این حوزه وجود ندارد، گفت: ما راهی نداریم و باید بسیاری از مشکلاتمان را در تعامل با این سازمان حل کنیم که امیدواریم با همکاری از اهداف تاسیس این سازمان منطقه‌یی بهره‌مند شویم و خوشبختانه نگاه مسوولان نیز در کشور تغییر کرده و آنچه تصور می‌شد که وجود یا عدم وجود ماهواره اتفاق خاصی را در کشور ایجاد نمی‌کند اما وضعیت امروز کشور ممتاز بوده و موضوعات فضایی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

مهندس طالب زاده عنوان کرد: در سالهای گذشته به دنبال ایجاد مرکز تحقیقات فضایی با همکاری سازمان ملل بودیم که 12 سال پیش پیشنهاد اولین مرکز را در آسیا ارائه دادیم اما با ارزیابی مسوولان سازمان ملل از هند و ایران به عنوان متقاضیان تاسیس این مرکز کشور هند به عنوان واجد شرایط انتخاب شد. پنج سال پیش نیز با طرح ایجاد دومین مرکز در ایران، متاسفانه کشور چین واجد شرایط تر از ایران ارزیابی شد.

وی با اشاره به این که این دو مرکز در شرق آسیا قرار داشته و بر روی کاربردهای فن‌آوری‌های فضایی در ارزیابی بلایای طبیعی کار می‌شد،‌ گفت: پیشنهاد ایجاد سومین مرکز در منطقه مرکز و غرب آسیا ارائه دادیم که خوشبختانه در کنار کشورهای همچون پاکستان، ترکیه و عربستان کشور ایران این بار واجد شرایط بوده و پس از تصویب مجلس طی دو هفته گذشته با قید دو فوریت بیشترین آراء را کسب کرد و با توجه به این که روزهای آخر مجلس شورای اسلامی را می‌گذارنیم ارائه طرحی خارج از روال عادی و توافق اکثر نمایندگان با آن نشانه عنایت ویژه مسوولان به این بخش بوده و بستر فراهم است.

رییس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: خوشبختانه رییس جمهور و هیات دولت عنایت ویژه‌ای به بخش فضایی داشته و فعالیتهای ما در این حوزه با مشکل بودجه روبرو نیست اما با معضلاتی در حوزه قوانین و ضوابط به دلیل جوان بودن سازمان فضایی ایران که تنها دو سال از تاسیس آن می‌گذرد مواجه‌ایم که امیدواریم آیین‌نامه های تدوین شده در امور داخلی به زودی تصویب شود.

وی تاکید کرد: پروژه‌های فضایی بر خلاف سایر پروژه‌های تحقیقاتی زودبازده نیستند و این که مسوولان اجرایی کشور انتظار دارند که ظرف یک سال از طرح موضوع کلنگ کار زده شده و مصاحبه‌های مطبوعاتی آغاز شود در مورد پروژه‌های فضایی مستثنی است.

www.isna.ir

ایرباس سرانجام هویت خریدار مشکوکش را فاش کرد

شرکت هواپیماسازی ایرباس روز دوشنبه نام "الولید بن طلال" شاهزاده‌ی عربستانی را به عنوان نخستین خریدار شخصی یک فروند هواپیمای سوپرجامبو "ای ‪ ،"۳۸۰‬اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، ایرباس گفت این میلیاردر سعودی که سهامدار "کینگدام هولدینگ"، "یورو دیزنی" و چندین هتل و بانک می‌باشد، یک فروند هواپیمای‌ای ‪ ۳۸۰‬از نوع "وی‌آی‌پی" و موسوم به "کاخ پرنده" را سفارش داده است.

براساس این گزارش، هویت خریدار این هواپیما که نوع مسافری عادی آن بیش از ‪ ۳۰۰‬میلیون دلار به فروش می‌رسد، از چند ماه پیش یکی از مهمترین اسرار صنعت هواپیمایی بود.

"رومن آبراموویچ" میلیاردر روسی اخیرا اخبار مبتنی براین که او خریدار یک فروند از این نوع هواپیما بوده است را تکذیب کرد.

پس از سوریه !

مقاله ای که در پایین میخوانید نقل مستقیمی است از مقاله ای به همین نام در سایت دانشجو و مورد تایید یا رد مسئولین این وبلاگ نمی باشد.

یک سایت مسائل فضائی، امکانات فضائی – ماهواره ای اسرائیل را

برای حمله به ایران را فاش ساخت!



گزارشی که می خوانید، پس از مطالعه دقیق مقاله مشروح منتشر شده در سایت مسائل فضائی " aviation week " تنظیم شده .
لینک اصل این مقاله برای مطالعه مستقیم و کامل آن در پایان این گزارش قید شده است.







اسرائیل از پیشرفته ترین سیستم ها و تسلیحات خود در حمله اخیرش به پایگاه اتمی کاملا سری سوریه استفاده کرده است که شامل پیشرفته ترین سیستم های جمع آوری اطلاعات و سیستم های تهاجمی بوده است. این سیستم در یک زنجیره گسترده از ماهواره های رصد کننده و تحلیلگر تا بمب های هوشمند با دقت بالا را در بر می گرفته است. هدف اتمی مورد نظر در دمشق در بالاترین سطح امنیتی طبقه بندی شده بوده است و حتی ارتش سوریه از وجود پایگاه اتمی فوق بی اطلاع بوده است وهیچگونه پوشش نظامی نیز برای اهتراز از مشکوک شدن ماهواره ها در منطقه رعایت نمی شده است. با این همه، عدم وجود امکانات دفاعی در منطقه نیز باعث نشد تا سیستم جدید نتواند امکانات زیرزمینی فوق را شناسایی کند. زمینه طراحی سیستم پیشرفته فوق با آماده شدن ماهواره شناسایی جدیدی در تابستان امسال کلید خورد. این ماهواره امکان اتصال و یکپارچه سازی چند تکنولژی پیشرفته از جمله تصویر برداری فضایی الکترو اوپتیکال ، سیستم بالا برنده کیفیت تصویر، حسگرهای راهنمای تسلیحات دقیق و جنگنده های اف 16آی اس را فراهم می سازد. به گفته کارشناسان سیستم های هوا و فضا، سیستم جدید در بسیاری از زمینه ها خارق العاده و مافوق تصور است. وجود ماهواره هایی که تصاویر را با کیفیتی به مراتب بهتر از دیدن شی از فاصله نیم متری نشان میدهند در این سیستم نقش کلیدی دارد.

اما نکته دیگری که توانایی فوق العاده این سیستم را نشان میدهد بمباران سوریه آنهم در شرایطی است که سوریه قوی ترین سیستم دفاع هوایی منطقه خاورمیانه را در اختیار دارد و سیستم های بسیار پیشرفته ای را از روسیه خریداری کرده که با این حمله عملا بالانس سیستم دفاع هوایی سوریه با سیستم موشکی اسرائیل به نفع اسرائیل به هم خورده است.

پس از مفقود شدن عسگری (مقام بلند پایه اتمی ایران ) در ترکیه خبرگزاریها اعلام کردند که وی رابط اتمی ایران با سوریه بوده است که نشان میدهد ایران در تجهیز سوریه به امکانات اتمی و سیستم های دفاعی مورد لزوم نقش برجسته ای داشته است. ضمن آنکه ایران و سوریه به طور مشترک از مشتریان دائم تسلیحات ساخت روسیه هستند وهردواز یک سیستم دفاع هوایی ساخت روسیه استفاده میکنند. بنابراین سرنخ اطلاعات جدیدی که فرانسه در اختیار دارد و به گفته وزیر دفاع فرانسه موید تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی است را باید در اینجا جست . اسناد و اطلاعاتی که با غافل بودن مقامات ایران از وجود چنین سیستم پیشرفته ای از سوی اسرائیل جمع آوری و طی دو هفته اخیر با مذاکرات پی در پی مقامات اسرائیل با مقامات روسیه، چین، فرانسه، آلمان،انگلستان، ترکیه، آمریکا در اختیار آنها قرار گرفته تا آنها را متقاعد کند که هدف ایران ساخت بمب اتم است. از سوی دیگر با استناد به حمله برق آسا ودقیق اسرائیل به سوریه بدون دادن امکان هرگونه موشکپرانی به سوریه آنها را راضی کند که اسرائیل می تواند با کمترین هزینه تاسیسات اتمی ایران را نیز به همان شکل نابود کند.

ابراز نگرانی های جدی هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران، نسبت به ضربات نظامی به زیرساخت های اقتصادی کشور، براساس این اطلاعات نیست؟

http://www.aviationweek.com/aw/generic/s...el=defense