مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

چین فروش جت های شکاری به ایران را تکذیب کرد

 
دولت چین همواره نسبت به صادرات سلاح محتاط و مسئول بوده و بر طبق قوانین و مقررات داخلی این کشور، کنترل سختی را بر صادرات آن اعمال کرده است.

 چین خبر فروش جت های شکاری جی – 10 به ایران را تکذیب کرد و انتشار چنین اخباری را بی پایه و غیرمسئولانه خواند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری "شینهوا"، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی مبنی بر فروش این جنگنده ها به ایران گفت: چنین اخباری صحت ندارد.

وی افزود: چین هرگز با ایران بر سر فروش این جت های شکاری رایزنی نکرده است.

وی خاطر نشان کرد: دولت چین همواره نسبت به صادرات سلاح محتاط و مسئول بوده و بر طبق قوانین و مقررات داخلی این کشور، کنترل سختی را بر صادرات آن اعمال کرده است.

مذاکرات دفاعی جدیدی بین ایران و روسیه برگزار می شود

میخائیل دیمیتریف مدیر سرویس فدرال همکاری های نظامی و فنی روسیه در صدر هیئت بلندپایه نظامی و فنی برای شرکت در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری دفاعی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه روز چهارشنبه وارد تهران می شود.
به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، نمایندگان ارشد دفاعی دو کشور علاوه بر بررسی راه های گسترش مناسبات دفاعی ایران و روسیه در حوزه های جدید، آخرین وضعیت اجرای توافقات حاصل شده در جلسات گذشته کمیسیون مشترک دفاعی دو کشور را پیگیری خواهند کرد.

نظر وبلاگ:این نشست در این زمان اهمیت زیادی دارد زیرا پس از اینکه روسیه سوخت هسته ای نیروگاه بوشهر را به ایران فرستاد و با توجه به کشمکش های موجود بین جهان غرب با روسیه در مورد سپر موشکی آمریکا اختلافات میان این دو قطب افزوده شده و مسئولان ما می توانند از موقعیت استفاده کرده و اهداف نظامی کشور را تامین کنند

آشنایی با تیم آکروجت نیروی هوایی عربستان سعودی (بخش دوم)

نمونهء مانورهایی که توسط این تیم انجام می‏شوند: نمونه (1) و نمونه (2)




سرگرد خلبان ناصر القحطانی (الشاهین)
تایپ قبلی: F-15C

متولد: 1968 در ریاض

ورود به خدمت: 1987 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1990

وی به سال 1990 به عنوان خلبان جت جنگندهء Hawk، به اسکادران 21 ام مستقر در «پایگاه هوایی سلطان عبدالعزیز» در ظهران پیوست. سپس به سال 1991 به «پایگاه هوایی ملک خالد» در «خمیس مشیط» منتقل گردید و به اسکادران 6 ام که مجهز به جنگنده‎های F-15C بود پیوست و 1700 ساعت با این جنگنده‏ها پرواز نمود. به سال 1996، دورهء‌ استاد خلبانی F-15C را به پایان رسانید و به سال 1997 از «مدرسه سلاح و فنون تاکتیک رزم هوایی» فارغ التحصیل گردید. سرگرد ناصر که به نام «شاهین» ملقب است، سابقهء 7 سال پرواز موفق با جنگندهء شکاری F-15C را در کارنامه‏اش دارد و در بسیاری از دوره‏های آموزشی و تمرینات داخلی و خارجی نیروی هوایی عربستان سعودی، شرکت کرده است. سرگرد ناصر به تاریخ ژوئن 2002، به پایگاه هوایی ملک فیصل منتقل گردید و مجددن به اسکادران 21 ام جنگنده‏های Hawk ملحق شد. از آن زمان تاکنون، وی به عنوان لیدر گروه پرواز تیم آکروجت نیروی هوایی پادشاهی عربستان سعودی، بیش از 2350 ساعت پرواز موفق به انجام رسانده است.


خلبان ابراهیم القماش (الأجدل)

تایپ قبلی: F-15C

متولد: 1972 در خمیس مشیط

ورود به خدمت: 1992 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1996

سروان القماش، به عنوان یکی از برترین فارغ‏التحصیلان مدرسه هوایی ریاض، برندهء جایزهء «شمشیر شجاعت» (سیف الشرف) گردید. به سال 1996 به پایگاه هوایی ظهران منتقل گردید و تمرین بر روی هواپیمای Hawk را آغاز نمود. وی با انجام 100 ساعت پرواز، و با لحاظ سایر موارد آموزشی، به عنوان رتبهء اوّل شناخته شد. القماش سپس به پایگاه هوایی «خمیس مشیط» انتقال یافت و 650 ساعت پرواز بر روی جنگنده‏های F-15C را تجربه نمود. در این مرحله نیز، وی، به عنوان رتبهء نخست در پرواز با جنگنده‏های F-15C شناخته گردید. به تاریخ ژوئن 2002 به پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک منتقل گردید تا به عنوان استاد خلبان جنگنده‏های Hawk انجام وظیفه نماید. از آن تاریخ تاکنون، 1200 ساعت پرواز با هواپیماهای Hawk و در قالب تیم آکروجت عربستان سعودی به انجام رسانده است.

سروان خلبان محمد الحقبانی (المقاتل)
تایپ قبلی: F-5 / F-15

متولد: 1972 در أبها

ورود به خدمت: 1990 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1995

الحقبانی به سال 1995 به «پایگاه هوایی ملک فهد» در «طائف» منتقل شد و 100 ساعت پرواز را با موفقیت بر روی جنگندهء F-5 تجربه نمود. وی سپس به پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط منتقل گردید و 650 ساعت پرواز را نیز با جنگنده‏های F-15C در اسکادران 6 ام به انجام رسانید. به هنگام حضور وی در اسکادران 6 ام، این اسکادران به عنوان Top Gun ملقب گشته بود. وی توانست با حداکثر ایمنی، این دوره را نیز پشت سر گذارد. به تاریخ ژوئن 2002 وی به اسکادران 21 ام در پایگاه هوایی ملک فیصل (تبوک) منتقل گشت و توانست دورهء بازآموزی با جت جنگندهء Hawk را با درجهء استاد خلبانی به اتمام برساند. سروان الحقبانی، از زمان عضویت در این گروه، 1200 ساعت با جتهای Hawk پرواز کرده است.

سروان خلبان مشعل الحماد (النادر)
تایپ قبلی: Tornado ADV

متولد: 1972 در العویقلیه

ورود به خدمت: 1991 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1994

سروان مشعل به سال 1994 به اسکادران 21 ام در «پایگاه هوایی سلطان عبدالعزیز» پیوست و تمرینات خود را با جتهای Hawk آغاز نمود و با موفقیت، دورهء پروازی 100 ساعتهء خود را به اتمام رسانید. وی سپس به اسکادران 29 ام منتقل گردید و با انجام 600 ساعت پرواز در طی 7 سال، دورهء بازآموزی اولیه و پیشرفته با شکاری‏های Tornado ADV را به پایان رساند. در اواسط سال 2001، وی به اسکادران 79 ام در «تبوک» منتقل گردید تا دورهء بازآموزی با جتهای Hawk را به انجام برساند و در نهایت با درجهء استاد خلبانی فارغ‏التحصیل گردید. از سال 2001 که وی به تیم آکروجت عربستان سعودی پیوسته، تاکنون 1300 ساعت پرواز را به ثبت رسانده است.

سروان خلبان یوسف السحیم (المطارد)
تایپ قبلی: Tornado ADV

متولد: 1971در مکه

ورود به خدمت: 1991 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1994

سروان خلبان السحیم به سال 1994 به اسکادران 21 ام جنگنده‏های Hawk مستقر در پایگاه هوایی ظهران پیوست و 100 ساعت پرواز تمرینی را با این جتها تجربه نمود. سپس به اسکادران 29 ام منتقل گردید و طی 7 سال با انجام 600 ساعت پرواز بر روی شکاری‏‏های Tornado ADV، اصول مقدماتی و پیشرفته پرواز و عملیات با این هواپیما را فراگرفت. وی در اواسط سال 2001 به اسکادران 79 ام مستقر در پایگاه هوایی تبوک انتقال یافت تا به عنوان استاد خلبان جنگنده‏های Hawk فارغ‏التحصیل شود. از سال 2001 که وی به اسکادران جتهای نمایشی Hawk پیوسته، تاکنون 1300 ساعت پرواز در کارنامه‏اش به ثبت رسیده است.

سروان خلبان عبدالله ساعد الغامدی (الهیثم)


تایپ قبلی: F-5 / RF-5E

متولد: 1971در الباحه

ورود به خدمت: 1992 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1995

به سال 1995، به پایگاه هوایی ملک فهد در طائف انتقال یافت تا بر روی جنگندهء F-5 در اسکادرانهای سوم و دهم تمرین نماید. هم در مراحل ابتدایی آموزش و هم در مراحل پیشرفته، وی از خلبانان ممتاز به شمار می‏آمد و در پرواز با F-5 بسیار ماهر بود. سپس وی به عنوان خلبان جنگنده‏های شناسایی – جاسوسی انتخاب گردید و به اسکادران محرمانه 17 ام که مجهز به جتهای شناسایی – جاسوسی RF-5E بودند منتقل گردید و به مدت 750 ساعت با این جتهای شناسایی پرواز نمود. لیاقت و خبرگی وی باعث گردید تا جایزهء مدال امنیتی را از وزیر هوانوردی عربستان دریافت نماید. به سال 1999، وی به پایگاه سلطان عبدالعزیز در ظهران منتقل گردید و به اسکادران 21 ام پیوست تا دورهء تکمیلی و استاد خلبانی با جتهای Hawk را طی نماید. از سال 2001 که وی به تیم آکروجت عربستان سعودی ملحق شده، تاکنون 1410 ساعت پرواز با تیم نمایش هوایی در کارنامه‏اش به ثبت رسانده است.

سرگرد خلبان مرزوق الطویرقی (البیدق)


تایپ قبلی: F-5 / RF-5E

متولد: 1968 در طائف

ورود به خدمت: 1989 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1993

وی ابتدا در پایگاه هوایی ملک فهد در طائف مشغول به خدمت شد و موفق گردید دوره پرواز با جنگنده های F-5 / RF-5E را در اسکادران 10 ام با انجام 1100 ساعت پرواز تکمیل نماید. به سال 1999 به اسکادران 21 ام پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک انتقال یافت تا دورهء پرواز با جتهای Hawk را به انجام برساند. وی از سال 2001 تاکنون که سمت مدیر تیم آکروجت را برعهده دارد، 1450 ساعت پرواز در قالب این گروه نمایشی به ثبت رسانیده است.

سروان مهندس عصام الشریف (الظهیر)


تایپ قبلی: AWACS

متولد: 1969 در ضبا

فارغ التحصیل: 1996 کالج مهندسی دانشگاه ریاض

ورود به خدمت: 1997

مهندس عصام الشریف پس از طی دورهء آموزش در نیروی هوایی، در قسمت تعمیر و نگهداری اسکادران هواپیماهای آواکس مستقر در پایگاه هوایی ریاض به خدمت مشغول شد. در خلال خدمت، الشریف به دوره‏های آموزشی ارتباطات الکترونیک و کنترل و بازرسی ادوات آواکس در ایالات متحده اعزام گردید. پس از طی این دوره‏ها، الشریف به عنوان یکی از اعضای تیم تغییر و بهسازی آواکسهای سری Block30/35 انتخاب گردید. به تاریخ می 2003 وی به عنوان افسر تعمیر و نگهداری، به خدمت در اسکادران 88 ام مامور گشت.









ستوان یکم فرحان العنزی (المحترف)
[

متولد: 1973 در طریف

ورود به خدمت: 1994 به مدرسهء فنون هوایی ملک فیصل در ریاض

فارغ التحصیل: 1998 با درجهء ستوان دومی در پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک به عنوان افسر اداری

افسر روابط عمومی تیم آکروجت عربستان سعودی از سال 2001











آشنایی مختصر با جنگنده هاوک



جنگندهء Hawk ساخت صنایع هوافضای بریتانیا یا BAe Systems، به سال 1976 وارد خدمت در نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا گشته است و امروز به طور گسترده در جهان مورد استفاده قرار می‏گیرد. از کاربران عمدهء این جنگنده، عربستان سعودی و اندونزی هستند. جنگنده‏های Hawk با دارا بودن بیش از 750 هزار ساعت پرواز در سراسر جهان، همواره مشمول بهینه‏سازی قابلیتهای فنی و همچنین خط تولید انبوه بوده‏اند. جنگنده‏های فعلی Hawk در راستای جت اولیهء T.MK1 تولید شده‏اند و از خانوادهء جتهای سری MK.50 محسوب می‏شوند. جت T-45 GOSHAWK نیز عضوی از این خانواده می‏باشد. جتهای صادر شده به عربستان به سری هواپیماهای MK.65 و MK.65A تعلق دارند.



جتهای MK.65 و تمامی سری‏های زیرمجموعهء آن که امروزه در حال تولید هستند، انجام نمایشات هوایی در سرعتهای بالا را امکان‎پذیر می‏سازند. این جتها به یک موتور توربوفن از نوع MK.861A مجهز هستند. بدنه و شکل ظاهری این جتها نیز به نحوی تغییر و تحول یافته است تا قابلیتهای رزمی آن افزایش یابد.



برنامه‏های بهبودسازی جتهای Hawk که بر روی هواپیماهای تحویلی به عربستان اجرا شده‏اند، به قرار زیر می‏باشند:

* تغییر مکان رادیوی UHF / VHF

* نصب سامانهء مکان یاب جهانی (GPS)

* افزودن چراغ به محل دماغهء هواپیما




کوتاه و مختصر از سجیل



از بدو انقلاب با توجه به نبود پشتیبانی برای تسلیحات موجود در ارتش از سوی سازنده آن، تلاشهایی برای نگهداری این تسلیحات انجام شد، با این وجود طولانی شدن جنگ و شرایط سخت خرید سلاح از کشورهای تولید کننده، مسئولان را بر آن داشت تا به مجموعه فعالیت هایی برای تولید سلاح در داخل دست زنند، این پروژه ها در زمینه های مختلفی انجام شد ، در این بحث به بررسی یکی از این طرح ها می پردازیم.
پروژه سجیل یا قوش آسمان:
موشک AIM-54 Phoenix بعنوان سلاح اصلی جنگنده F-14 Tomcat موشکی است توانمند و دوربرد که نگهداری آن بسیار سخت است و هنگامی که به پایان عمر عملیاتی خود رسید تنها سازنده آن می تواند بوسیله جایگزینی قطعات آنها را برای یک دوره مجدد آماده استفاده نماید، این شرایط کارشناسان ایرانی را بر آن داشت که به فکر موشک هوا به هوای جدیدی برای اف-14 بیفتند، در این موقعیت تنها گزینه ای که انتخاب مناسب می نمود موشک MIM-23 Hawk بود، هاوک یک موشک زمین به هوا با بردی حدود 60 کیلومتر است که در طول جنگ نیز بخوبی بر علیه جنگنده های عراقی بکار گرفته شد، اما نصب این موشک روی اف-14 امری بود که در ابتدا غیر علمی و غیر عملی به نظر می رسید، با این وجود با پیگیری متخصصان ایرانی این پروژه در همان سالهای جنگ با موفقیت به پایان رسید و پس از جنگ با بهسازی های انجام شده روی این موشک ها در نهایت در سال 1385 با کد *AIM-23 SkyHawk (قوش آسمان) یا سجیل بعنوان موشک اصلی جنگنده های اف-14 ایران شناخته شدند، گفته می شود برد موشک هاوک در شرایط پرتاب از هواپیمای جنگنده تا بیش از 80 کیلومتر افزایش می یابد.

* در مورد موشک های ساخت ناتو موشک های هوا به هوا با کد AIM و موشک های زمین به هوا با کد MIM شناخته می شوند.


منبع:sky fire

طراحی شبیه‌ساز هواپیمای ایران - 140 به دست متخصصان ایرانی

رییس پژوهشگاه هوافضا با اعلام راه‌اندازی رایانه موازی در این مرکز از اتمام فاز اول طراحی سیمولاتور(شبیه‌ساز) ایران - 140خبر داد که همزمان با دهه فجر نمایش داده می‌شود.

دکتر محسن بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: فاز اول سیمولاتور ایران - 140 که در پژوهشگاه هوافضا انجام می‌شد، تقریبا تمام شده و فکر می‌کنم در نمایشگاه بعدی همزمان با دهه فجر نمایش داده شود ودر فازهای بعدی باید مانیتورهای آن را کمی صنعتی‌تر کرد.

وی در خصوص نحوه عملکرد این سیمولاتور(شبیه‌ساز) پروازی گفت: رایانه‌های متصل به این سیمولاتور پس از دریافت فرمان خلبان، تغییرات لازم را بر روی پنل‌های جلو و گیج‌ها ایجاد کرده و خلبان می‌تواند خود را با آن تنظیم کند.

وی هدف از ساخت این سیمولاتور را فعال سازی تکنولوژی رایانه موازی خواند و افزود: به دلیل آن که آموزش خلبان در کابین هواپیما، گران قیمت است، در این طرح می‌توان همان فضا را به کمک چند رایانه شبیه سازی کرد.

دکتر بهرامی با اشاره به این که این سیمولاتور از 14 رایانه موازی بهره‌مند است، گفت: کشورهای زیادی در زمینه رایانه موازی و برای مقاصد متفاوت کار کرده‌اند و در حال حاضر فرهنگ انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در پژوهشگاه را براساس رایانه موازی بنا کرده‌ایم و فرد تنها با یک رایانه کار نمی‌کند و در حال حاضر رایانه موازی 12 گرهیی به سیمولاتور نصب شده است.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: تمامی فعالیت‌های داخلی پژوهشگاه بر روی رایانه موازی 32 گره‌یی انجام می‌شود که با هزینه‌ای حدود 60 تا 70 میلیون تومان تهیه شده و شاید پژوهشگاه تنها مرکزی باشد که امور داخلی خود را نیز با رایانه موازی انجام می‌دهد.

رییس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد: در زمینه مکان‌یابی جهانی، فعالیت‌هایی در زمینه GPS آغاز کرده‌ایم که هنوز پروژه خاصی انجام نشده و افرادی را برای آموزش به خارج از کشور اعزام کرده‌ایم و با چند سازمان در حال مذاکره هستیم که پس از نهایی شدن، اعلام می‌شود.





درگذشت نخستین خلبان زن



جسد خلبان زن «ایلی باینهورن» که در سن 100 سالگی وفات یافت. فردا دوشنبه 17 دسامبر در منزلش واقع در شهر مونیخ به خاک سپرده می‌شود.
به گزارش العالم، «ایلی باینهورن» به عنوان نخستین زنی است که در دهه سوم قرن گذشته با هواپیما دور دنیا پرواز کرد، شهرت یافته بود.
وی مسافت طولانی بین آفریقا ، امریکای جنوبی و استرالیا را با هواپیما پیمود.
جسد «باینهورن» در کنار آرامگاه همسرش «برند رس‌مایر» قهرمان اتومبیلرانی که در سال 1938هنگام رکوردزنی با سرعت 450 کیلومتر در ساعت کشته شد، دفن خواهد شد.
«ایلی» در این اینکه در طول زندگی خود، بارها به دریافت جوایز و مدال پرواز با هواپیما نایل گشت، اما همواره متواضع بود.
وی همچنین کتابهای متعددی را درباره زندگی خود به عنوان فرمانده خلبان و همسر یک قهرمان اتومبیلرانی، به رشته تحریر درآورده است.
در همین راستا ، «ایلی» در ماه مه گذشته، یکصدمین سالگرد تولدش را جشن گرفت.
وی در مراسم جشن تولدش اظهار داشت: مادر واقعی کسی است که کارهای منزل و خانواده را اداره کند و در تربیت فرزندان خود بکوشد اما هرگز ابراز عجز و لابه نکند.

www.jamejamonline.ir


عکس روز

عکسی زیبا از تیک آف ۷۰۷ ساها.خسته نباشی پیرمرد

فرودگاه پرواز در تصرف ماهان

نمایی زیبا از فجرآشیان و بوئینگ های هما در آرزوی پرواز

عکسی زیبا از آنتونف  ۷۴ سپاه پاسداران

۷۴۷ ماهان بدون هیچ گونه آب و رنگ در دبی

وقتی اسرائیلی ها کم می آورند

رژیم صهیونیستی در برآورد اطلاعاتی سالیانه ای جهت توجیه سیاست های خصمانه خود ادعای جدیدی را درباره مسئله هسته ای ایران مطرح کرده است.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، در این برآورد که از آن به "برآورد اطلاعاتی اسرائیل" یاد می شود و از سوی نهادها و متخصصان جاسوسی این رژیم تهیه شده، آمده است: موقعیت استراتژیک اسرائیل در سال گذشته بهبود یافته است، اما توانائیهایی نظامی دشمنانش همچنان باقی است.

در ادامه این گزارش که یدیعوت آحارونوت آن را به چاپ رسانده، آمده است: در سال گذشته تهدیدات موشک قسام بدتر شده، یک آتش بس بالقوه به حماس کمک خواهد کرد، سوریه همچنان قوی تر می شود، اما انتظار نمی رود که جنگی را علیه اسرائیل آغاز کند.

در بخش دیگری از این گزارش بر خلاف تمام واقعیت ها ادعا است: ایران هم احتمالاً تا سال 2009 بمب اتمی تولید خواهد کرد و برآورد اطلاعاتی آمریکا که به منزله تنها گذاشتن اسرائیل است تکلیف را برای تل آویو روشن می سازد.

سازمان اطلاعات ملی آمریکا اخیر در گزارش خود اعلام کرد که ایران در سال 2003 برنامه هسته ای نظامی خود را متوقف کرده است که این اعلام با واکنش های منفی از سوی اسرائیل رو به رو شد.

یکی از تهیه کنندگان این گزارش که پس از گزارش سامان اطلاعات ملی آمریکا منتشر می شود به این روزنامه می گوید: روشن است که هیچ کس برای ما کاری نخواهد کرد و اگر ایران به اهداف خود در حوزه هسته ای دست یابد، اسرائیل فقط می تواند بر توانایی های خود اتکا داشته باشد.

بمب خبری

ایرنا:وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کشورش برای خرید ‪ ۱۳۰‬فروند هواپیمای مسافربری "توپولف-‪ "۲۱۴‬و "توپولف-‪ "۳۳۴‬از شرکت هواپیماسازی "گاربونف" روسیه را اعلام کرده است.


شرکت هواپیماسازی "گاربونف" در جمهوری تاتارستان روسیه روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "منوچهر متکی"، در دیدار روز جمعه اخیر خود از این کارخانه در "قازان"، از آمادگی ایران برای خریداری این تعداد هواپیمای مسافربری از کارخانه مذکور در ‪ ۱۰‬سال آینده خبر داده است.

وزیر امور خارجه ایران روز جمعه گذشته از "قازان" پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه دیدار کرد و از کارخانه "گاربونف" نیز بازدید نمود.

این اطلاعیه به نقل از متکی افزود: ایران باتوجه به سه عامل کیفیت بالای محصولات تولیدی، قیمت مناسب و انجام بموقع تعهدات، به همکاری با شرکت‌های تاتارستان تمایل دارد.

در دیدار مذکور "تیمور آکولوف" مشاور رییس جمهوری تاتارستان "بوریس پاولوف" معاون نخست وزیر و نیز روسای چند شرکت ازجمله شرکت هواپیماسازی گاربونف حضور داشتند.

دو طرف، مسایل مربوط به سرمایه‌گذاری و توسعه مبادلات بازرگانی بین ایران و تاتارستان را مورد بحث قرار دادند.

شرکت گاربونف قازان در سال ‪ ۱۹۲۷‬تاسیس شده و در آن انواع هواپیماهای مسافربری و راهبردی نظامی ازجمله توپولف ‪ ۱۶۰‬ساخته شده است.

در حال حاضر در کارخانه گاربونف، هواپیمای توپولف ‪ ۲۱۴‬بصورت انبوه ساخته می‌شود و مراحل تولید هواپیماهای توپولف ‪ ۳۳۰، ۳۳۴‬و ‪ ۳۲۴‬در آن جریان دارد.

ایران در تابستان اخیر قرارداد خرید پنج فروند هواپیمای مسافربری "توپولف-‪ "۲۰۴‬را با شرکت روسی "ایلوشین فینانس" امضا کرد که قرار است دو سال دیگر نخستین فروند آن به این کشور تحویل داده شود.

خبر شیرین هسته ای

 

نخستین محموله سوخت هسته‌ای ویژه نیروگاه اتمی "بوشهر" که در کارخانه تغلیط شیمیایی "نووسیبیرسک" روسیه آماده شده بود، در اختیار این نیروگاه قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه "روس اتم"، ‪ ۱۶۳‬کپسول اصلی حاوی اورانیوم ‪ ۲۳۵‬با غلظت ‪ ۱/۶‬تا ‪ ۳/۶‬درصد که تحت نظر بازرسان بین‌المللی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پلمب شده بود، به ایران ارسال شد.

‪ ۱۷‬کپسول نیز بعنوان سوخت ذخیره در این مرحله به نیروگاه بوشهر ارسال شد.

"کانتینرهای حامل سوخت در انبار مخصوص در نیروگاه اتمی بوشهر و تحت نظارت آژانس قرار گرفته است"
روس اتمی اعلام کرد کار ارسال محموله‌های سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در مجموع دوماه بطول خواهد انجامید.

مشاور رییس مرکز تغلیط "نووسیبیرسک" تولیدکننده سوخت هسته‌ای در روسیه گفت: سوخت هسته‌ای ویژه نیروگاه اتمی بوشهر در همان سطحی غنی‌سازی شده که خود ایرانیان نیز قادر به آن هستند.

اولین محموله سوخت نیروگاه بوشهر شامل ‪ ۶۷‬کپسول حاوی اورانیوم ‪ ۲۳۵‬با ‪ ۱/۶‬درصد غنی‌سازی ، ‪ ۶۹‬کپسول با ‪ ۲/۴‬درصد و ‪ ۴۴‬کپسول نیز با درصد غنی سازی ‪ ۳/۶‬درصد آماده شده است.

"سولونین" افزود: میزان غنی‌سازی سوخت مهر و موم شده نیروگاه بوشهر توسط بازرسان آژانس در همان حد است که در ایران می‌توانند در آبشارهای سانتریفیوژی خود بطور مستقل تولید کنند.

گفتنی است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش کار بازرسی محموله‌های سوخت هسته‌ای ویژه نیروگاه اتمی بوشهر در کارخانه تغلیط شیمیایی در "نووسیبیرسک" را به پایان رساندند.

در جریان این بازرسی‌ها، نمایندگان آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه و بازرسان آژانس، سوخت را بازرسی و کیفیت آن را تایید و کانتینرهای حامل آن را پلمب کردند.

نیروگاه اتمی بوشهر که توسط متخصصان روس در حال ساخت است، قرار بود شهریور ماه امسال به بهره برداری برسد ولی پیمانکار روس اعلام کرده به دلایل فنی و مالی این زمان حدود یکسال به تعویق خواهد افتاد.

زمان دقیق راه اندازی نیروگاه بوشهر هنوز اعلام نشده ولی‌دو طرف در مورد آن به توافق رسیدند.

براساس توافقات قبلی، سوخت اتمی این نیروگاه بایستی شش ماه پیش از راه اندازی آن از روسیه به ایران حمل گردد.