مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سیستم پدافند کوتاه برد چاپارل

 

زنجیره پدافند هوایی شامل حلقه های بسیاری میشود که یکی از این حلقه ها پدافند در ارتفاع پایین است . ارتش آمریکا برای نیل به این هدف طی سه دهه گذشته از دو سیستم موشکی در ارتفاع پایین استفاده کرده است که شامل موشک دوش پرتاب استینگر و سیستم موشکی نیمه سنگین خود کششی MIM72 ملقب به چاپارل میباشد . MIM72 چاپارل یک سیستم پدافند هوایی کوتاه برد ساخت آمریکاست .

چاپارل شامل چهار موشک AIM9 سایدوایندر که بر روی برجک یک خودروی زرهی شنی دار سوار شده اند میباشد .موشک AIM9 در واقع موشک هوا به هوای مادون قرمز کوتاه برد نیروی هوایی و دریایی آمریکاست که از تمامی جنگنده های آمریکایی شلیک مشود و با کمی تغییر آن را به عنوان موشک پدافندی به خدمت گرفته اند . این نمونه سایدواندر در واقع مدل تغییر یافته AIM9L میباشد . این موشک دارای هدایت فروسرخ ( مادون قرمز ) است . موشک پس از قفل شدن سیستم هدایتی مادون قرمز که بر روی دماغه موشک است به سوی هدف شلیک شده و به تعقیب گرمای خروجی ( اگزوز ) هواپیما یا هلیکوپتر پرداخته و هدف خود را دنبال و آن را منهدم میکند . این موشک بعد از شلیک کاملا خود مختار بوده و نیاز به هدایت خارجی ندارد .
اگر چه چاپارل به صورت عملیاتی تا به حال بر ضد هیچ هدفی استفاده نشده است ولی به طور گسترده ای در ارتش آمریکا به خدمت گرفته شده است . همتای اروپایی چاپارل سیستم کوتاه برد موشکی راپیر ساخت انگلستان است . این موشک را میتوان بر ضد انواع هلیکوپتر و جنگنده که در ارتفاع پایین پرواز میکنند به کار گرفت . چهار موشک سایدوایندر بر روی یک برجک متحرک قرار میگیرند . همچنین یک واحد آتش بار چاپارل دارای یک کامیون پشتیبانی با 8 موشک یدکی سایدوایندر هستند . خودروی شلیک کننده موشکها از نوع M730A2 است که نمونه تغییر یافته نفر بر M113 است . رادار چاپارل از نوع مارک XII ساخت هیوز است که در باند D کار میکند و بر روی برجک موشک نصب شده است . گفته8 میشود برد کشف این رادار برابر با 30 تا 40 کیلومتر است . قیمت هر فروند موشک سیستم چاپارل هشتصد هزار دلار و قیمت هر واحد آتش 1،5 ملیون دلار است . تا سال 1990 ارتش آمریکا 596 واحد آتش و 5353 موشک را به خدمت گرفته است . در سال 1994 طی فرمانی تمامی چاپارل ها از خدمت ارتش خارج شده و به گارد ملی پیوسته اند .

مشخصات فنی موشک
طول: 2،91
قطر بئنه : 12،7
وزن : 84 کیلوگرم
حداکثر برد : 4800 متر
حداکثر ارتفاع : 500 متر
موتور شلیک : یک دستگاه موتور Mk36 مدل 5
سیستم هدایت : مادون قرمز
حداکثر سرعت : 2،5 ماخ



منبع:سایت دانشجو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد