مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

زیردریاییهای روسیه به مجموعه موشکی "بولاوا" مجهز می شوند

 

ژنرال "نیکلای ماکاروف" معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه روز شنبه به خبرنگاران اعلام نمود که رزم ناو زیردریایی موشکی-استراتژیک "یوری دلگاروکی" که مجهز به جدیدترین مجموعه موشکی "بولاوا" می باشد، در سال 2008 به نیروهای دریایی استراتژیکی-هسته ای روسیه عرضه می شودماکاروف خاطر نشان نمود که فعلاً آزمون های این مجموعه موشکی طبق برنامه انجام می شوند که بزودی پایان خواهند یافت.


بولاوا، موشک بالستیک ویژه استقرار در تجهیزات دریایی است که برای جدیدترین زیردریایی های اتمی نوع "بوری" (طرح 955) ساخته شده است. رزم ناو "یوری دلگاروکی" که کشتی اصلی از این نوع می باشد، در ماه آپریل 2007 به آب انداخته شده بود.


بولاوا در انستیتو تجهیزات حرارتی مسکو ساخته شده و تمامی مراحل طراحی و ساخت آن در صنایع نظامی روسی انجام گرفته است. شایان ذکر است که این مجموعه موشکی را با موشک استراتژیک "توپول ام" که ویژه استقرار در تجهیزات زمینی است تا

خبر غم بار

دوستان عزیز چندی قبل خبری به ما رسید مبنی بر اینکه با عدم کارایی دو فروند از سه فروند بوئینگ ۷۰۷ ساها یک فروند بوئینگ ۷۰۷ سوخترسان نیروی هوایی خود را برای انتقال به خطوط ساها آماده می کند.از شنیدن این خبر ناراحت شدیم و لیکن دیروز بادیدن این هواپیما با لوگوی ساها بسیار متاسف شدیم زیرا از تعداد محدود سوخترسان های ما یکی که از بهترین ها نیز بود کسر خواهد شد وهمچنین این هواپیما با عمر پروازی بالا از ایمنی کافی برای حمل مسافر برخوردار نیست ولیکن چاره چیست!؟!

عکس هواپیما قبل از رنگ آمیزی :

http://www.airliners.net/open.file/1020099/L/

عکس هواپیما بعد از رنگ آمیزی :



http://www.airliners.net/open.file?id=1308508&size=L

تا چند ماه پیش ناوگان 707 سوخترسان شامل.
8301-5
8304-5 بود
ولی حالا فقط 304 باقی مانده.
301 در زمان جنگ ماموریتهای نظامی مهم و زیادی را در خاک عراق انجام داده است.
پیشتر در خدمت ساها بوده و بارهای نظامی را در پروازهای اروپایی حمل میکرده و دارای رجیستر EP-SHG بوده البته با بوم و رنگ نیروی هوایی پرواز میکرده است.

مشخصات این هواپیما:
Boeing 707-3J9C
MSN=20830
شماره سریال در IIAF ابتدا 261-5 سپس 8301-5
شماره سریال در IRIAF ابتدا 8301-5 و سپس EP-SHG در ساها.

تصاویر این هواپیما از ابتدا و روزهای خوشش تا انتها و دوران پیری که در نهایت با تمام شدن عمرش در خدمت حمل مسافر درآمده.
تصویر زیر در روزهای جوانیش در کارخانه بوئینگ
Renton-Municipal Washington,September1976


تصویر زیر مربوط به نخستین سوختگیری یک پست فرماندهی پرنده 747 از 707 سوخترسان.
301 در حال سوخترسانی به سوخترسان 8105-5 که هم اکنون منبع لوازم یدکی است.


301 در حال سوخترسانی به تامکتهای نیروی هوایی


301 در حال سوخترسانی به یک F-111E نیروی هوایی آمریکا در تمرینی مشترک بین نیروی هوایی ایران و آمریکا.


301 در اواخر عمرش شرکت در رژهء نیروی هوایی اگر اشتباه نکنم سال 1385




ایران یک میلیارد دلار هواپیما می‌خرد

شورای عالی برنامه ریزی و اقتصادی کشور مجوز خرید هواپیما تا سقف یک میلیارد دلار را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای عالی مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی موضوع خرید هواپیما را مورد بحث و بررسی قرار داد و تصویب کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و سایر شرکتهای هواپیمایی مورد تایید کارگروهی مرکب از وزرای راه و ترابری ، امور اقتصادی و دارایی ، صنایع و معادن و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مجازند مشروط به رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و اخذ تاییدیه کارگروه یاد شده ، نسبت به خرید هواپیماهای مسافری مورد نیاز که از نظر مشخصات فنی به تائید سازمان هواپیمایی کشور خواهد رسید، تا سقف یک میلیارد دلار اقدام کنند.

همچنین شرکتهای مذکور موظفند گزارش انجام خریدهای خود را هر سه ماه یکبار به اطلاع شورای عالی مدیریت و برنامه ریزی اقتصادی برسانند.

براساس این مصوبه، وزارت راه وترابری مکلف است نسبت به تامین نیاز خود از هواپیماهای ساخت داخل کشور تا سقف ظرفیت کامل تولید داخل اقدام و در صورت نیاز مازاد بر آن ، نسبت به خرید هواپیماهای خارجی اقدام کند.
نظر وبلاگ:نه انگار مسئولین تازه متوجه شدن صنعتی نیز به نام صنعت هوایی وجود دارد و این صنعت نه برای پیشرفت بلکه برای زنده ماندن نیاز به شارژ مالی دارد.امیدواریم همچنان این حمایت ها ادامه یابد تا دیگر در کشور ایرلاینی با یک یا دو هواپیما نداشته باشیم

کیهان از ورود کارشناسان روس به تهران برای نصب موشک خبر داد

آفتاب: روزنامه کیهان امروز به نقل از منابع روس خبر داد که به دنبال امضای توافقنامه همکاری نظامی بین ایران و روسیه کارشناسان روسی برای کمک به نصب موشک های «تور.ام.یک» ضد اهداف هوایی وارد تهران شدند.

به گزارش منابع خبری رسانه های روسی به نقل از میخائیل دمیتریوف رئیس هیئت همکاری های نظامی- فنی روسیه اعلام کردند که مسایل دفاع هوایی در اولویت همکاریهای روسیه و ایران قرار دارد.

وی افزود، ایران آن طور که واشنگتن و برخی کشورهای غربی معتقدند کشوری نیست که به دخالت در امور دیگران بپردازد.

دمیتریوف تصریح کرد، روسیه موشک هایی را که قبلا تهران برای خرید آنها قرارداد بسته بود، به ایران تحویل داد و اکنون هم این کشور کارشناسانش را به ایران فرستاده تا به آنها در نصب این موشک ها و نظارت بر آموزش شان کمک کند.

وی گفت: در امر واردات این نوع موشک ها به ایران جای شکی وجود ندارد، چرا که سیستم «تور.ام.یک» نوعی سلاح عادی برای دفاع از نزدیک است.
نظر وبلاگ:کم کم اخبار جدیدی نیز بگوش خواهد رسید

شرکت موتورسازی CFM International




یکی از بزرگترین تولیدکننده های موتورهای توربوفن برای هواپیماهای مسافربری و سیویل، کارخانه CFM International می باشد که شرکتی است که با سهام پنجاه درصد یا نصف به نصف توسط دو شرکت معروف و مشهور جنرال الکتریک آمریکایی و سنکمای فرانسوی اداره می شود. تولیدات این کارخانه به حدی گسترده است که در جهان در هر پنج ثانیه، حداقل یک هواپیما با موتورهای سی اف ام از فرودگاهی بر می خیزد. کد موتورهای ساخت این شرکت همان CFM۵۶ است که ممکن است بارها با آن برخورد کرده باشید. تمامی موتورهای ساخت این شرکت موتورهایی توربوفن با ضریب کنارگذر بالا بوده و از آن ها در بسیاری از هواپیماهای کوتاه برد، میان برد و دوربرد استفاده می شود. هسته اصلی این موتورها بر پایه موتور GE F۱۰۱ که در هواپیمای بمب افکن B۱-B به کار رفته است، ساخته شده و همچنین این موتورها از سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شده و تاکنون حدود ۱۳,۰۰۰ عدد از این موتورها ساخته شده است. حال به معرفی مدل های گوناگون این موتورهای موفق می پردازیم.
● CFM۵۶-۲ Series
این موتور از اولین گونه های موتورهای سی اف ام با قدرت کششی بین ۲۲,۰۰۰ تا ۲۴,۰۰۰ پوند بوده که اولین بار برای نیروبخشی هواپیمای مسافربری DC-۸ و مدل نظامی هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ به کار رفت. امروزه نیروی هوایی ایالات متحده بزرگترین مشتری موتورها از این نوع است از آن ها تا کنون در حدود ۴۵۰ فروند هواپیمای مختلف استفاده کرده است.
● CFM۵۶-۳ Series
این گونه موتور با بازه قدرتی معادل ۱۸,۵۰۰ تا ۲۳,۵۰۰ پوند کشش برای نخستین بار در گونه های مختلف هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ میان برد به خدمت گرفته شد. هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ که قسمت زیرین ورودی موتورشان تا حدودی صاف شده است، از این موتور بهره مند بوده و در عین حال مشخص ترین ویژگی این موتورهاست. این موتور، پر تولید ترین موتور در تاریخ هوانوردی با رقم تولید معادل ۳,۹۷۵ بوده و بسیار قابل اعتماد و اطمینان با کارایی بالا می باشد.
● CFM۵۶-۵ Series
این سری از موتورهای سی اف ام مخصوصاً برای هواپیماهای ساخت کارخانه ایرباس طراحی و تولید شد. این گونه از موتورها با بازه بسیار گسترده ای از کشش و قدرت از ۲۲,۰۰۰ تا ۳۴,۰۰۰ پوند برای هواپیماهای مختلف ایرباس عرضه می شوند. این موتور با بهبودهای فراوان و در عین حال از اطمینان و قابلیت اعتماد برخوردار بودن بالا آمیزه ای از قدرت و کیفیت را به خوبی ارائه می دهد.
● CFM۵۶-۵A Series
این موتور برای قدرت دهی هواپیمای میان برد ایرباس A۳۲۰ با بازه قدرتی بین ۲۲,۰۰۰ تا ۲۶,۰۰۰ پوند طراحی شد. این موتور اولین گونه موتورهای سری CFM۵۶-۵ بوده که در حقیقت آمیزه یا مخلوطی از تکنولوژی موتورهای سری CFM۵۶-۲ و CFM۵۶-۳ است که به نوبه ی خود، موتورهای موفقی ظاهر شده و مشتریان فراوانی را در طی مدتی محدود به خود جذب نمودند.
● CFM۵۶-۵B Series
این موتور در اصل نمونه بهبود یافته ای از موتور CFM۵۶-۵A است که برای به کارگیری در هواپیمای میان برد ایرباس A۳۲۱ طراحی شد. امروزه، این موتور تمام هواپیماهای ایرباس خانواده A۳۲۰ یعنی A۳۱۸، A۳۱۹، A۳۲۰ و A۳۲۱ را قدرت دهی کرده و در حقیقت به کلی جانشین مدل CFM۵۶-۵A شده است. در این موتور، با به کارگیری سیستم محفظه انفجار مضاعف تولید اکسیدهای نیتروژن که از عوامل آلوده کننده هواست، به مقدار باورنکردنی ۴۵% کمتر از گونه های دیگر تبدیل شده است. این موتور که به بیشترین تعداد در هواپیماهای ایرباس به کار رفته است، دارای قدرتی بسته به مدل آن، بین ۲۲,۰۰۰ تا ۳۳,۰۰۰ پوند است.
● CFM۵۶-۵C Series
این نوع با توانی بین ۳۱,۲۰۰ تا ۳۴,۰۰۰ پوند تراست قدرتمندترین و نیرومند ترین گونه موتورهای CFM به شمار می آید که در اصل برای نیرودهی هواپیمای دوربرد ایرباس A۳۴۰-۲۰۰/۳۰۰ طراحی و ساخته شد. این مدل به صورت مدل کاملی به شرکت ایرباس عرضه گشته و از سیستم های ویژه اگزوز موتور چون سیستم میکسر برای مخلوط کردن گازهای خروجی سرد و گرم با یکدیگر و در نتیجه کاهش صدا و سیستم خروجی مجتمع بهره می برد. همچنین این موتور، از سیستم کشش برگردان بی مانند گلبرگی به جای سیستم های معمول به کار می رود که مسافت نشستن تا توقف کامل هواپیمای ایرباس A۳۴۰ را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. ساکت بودن و میزان کم صدای تولیدی این موتور در فرودگاه ها، به لطف به کارگیری سیستم های میکسر خروجی پیشرفته به راستی قابل تحسین است.
● CFM۵۶-۷ Series
این گونه که قرار است نسل آینده هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را با بازه قدرتی بین ۱۸,۵۰۰ تا ۲۷,۳۰۰ پوند نیرودهی کند، از کشش بیشتر، راندمان کاری بهبود یافته و هزینه های نگهداری کمتر از اجدادش برخوردار خواهد بود. این موتور همچنین از ویژگی های مفید گونه CFM۵۶-۵ مانند سیستم محفظه انفجار مضاعف و همچنین طراحی بهینه داخلی نیز بهره مند است. از ویژگی های موتورهای نسل هفتم شرکت CFM پاک بودن این موتورها از نظر آلاینده های بخصوصی است که در چند سال اخیر، عامل اصلی آلودگی محیطی توسط هواپیماها شناخته شده اند.



http://air.blogfa.com

عکس روز

عکس اول بوئینگ ۷۴۷ زیبای بلواسکای(ماهان ایر)

عکس دوم مربوط است به میل ۱۷ نیروی هوایی سپاه پاسداران

عکس سوم متعلق است به داخل هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ تازه وارد ماهان(به نظر تمیز و شیک است)

فوکر ۵۰ هواپیمایی شرکت نفت این کوچولوی کارآمد

بوئینگ ۷۲۷ هواپیمایی آسمان این پیرمرد با وفا(عکس بسیار زیبا و فنی)

 

هواپیمای جدید می‌خریم


ــ امیدواریم اعتبارات برای خرید هواپیما زودتر اختصاص یابد



مدیرعامل شرکت هواپیمایی کاسپین با اشاره به اینکه کاسپین خرید چهار فروند هواپیما را در برنامه دارد، گفت: اولین فروند هواپیمایی بوئینگ MD خریداری شده توسط شرکت کاسپین وارد کشور شد و از فردا یکشنبه دوم دی ماه اولین پرواز خود را تحت پوشش شرکت کاسپین آغاز خواهد کرد.

اصغر رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: مقدمات خرید سه فروند هواپیمای دیگر نیز انجام شده است و اگر با مشکل خاصی مواجه نشویم تا دو ماه آینده این هواپیماها وارد کشور خواهند شد و به ناوگان کاسپین اضافه می‌شوند.

وی درباره‌ی حمایت وزارت راه و ترابری از شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیما تصریح کرد: قرار است حمایت‌های خوبی در این زمینه انجام گیرد از این رو امیدواریم هرچه زودتر اعتبارات در نظر گرفته شده در زمینه خرید هواپیما تحقق پیدا کند و بانک‌های عامل نیز با شرکت‌های هواپیمایی همکاری لازم را داشته باشند تا ناوگان هوایی کشور بیش از گذشته توسعه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کاسپین در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت کاسپین دارای چهار هواپیما و در مجموع پرواز‌های رفت و برگشتی که در طی روز انجام می‌دهد در حدود دو هزار صندلی پرواز دارد، خاطرنشان کرد: با خرید این چهار فروند هواپیما، 600 صندلی پرواز به ظرفیت کاسپین اضافه خواهد شد که در مجموع خدماتی که ارائه می‌شود با جمع تعداد پرواز‌های رفت و برگشت ظرفیت کاسپین به چهار هزار صندلی پرواز خواهد رسید.

نظر وبلاگ:با اجرای سیاست های حمایتی و مالی دولت از ایر لاین ها مدتی است که شاهد خرید هواپیماهای جدید توسط ایر لاین ها هستیم که آخرین آن بجز خرید ام دی کاسپین ورود دومین فروند از فوکر ۱۰۰ های خریداری شده توسط آسمان(لیزینگ صنعت و معدن)می باشد و باید همچنان از ایرلاین ها پشتیبانی کرد تا آنها بتوانند با خرید هواپیما های جدید علاوه بر گسترش حمل و نقل به نقاط بیشتر و با کیفیت بهتر از وضعیت بحران مالی نیز خارج شده و به سودآوری برسند.

هشدار سازمان هواپیمایی به شرکت های هواپیمایی

سازمان هواپیمایی ایران به شرکت های هواپیمایی در خصوص رعایت حقوق مسافران هشدار داد.

واحد مرکزی خبر، رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه با آغاز فصل زمستان و حاکم شدن شرایط نامساعد جوی بر فضا و فرودگاه های کشور، احتمال تغییر یا لغو پروازهای شرکت های هواپیمایی وجود دارد افزود: در این شرایط رعایت حقوق مسافران و پاسخگویی به هموطنان طبق وظایف ترسیم شده این شرکت ها اصلی تغییرناپذیر است.

وی تصریح کرد: در صورت بروز چنین شرایطی شرکت های هواپیمایی موظفند با اطلاع رسانی مناسب، مسافران را ازطریق اطلاعات پرواز پایانه ها، از آخرین وضع پروازها مطلع و آنان را از خدمات رسانی مناسب بهره مند کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ملاک عملکرد شرکت های هواپیمایی را رضایت مسافران دانست و گفت: چنانچه هر یک از شرکت های هواپیمایی به اخطارها و توصیه های سازمان هواپیمایی کشوری بی توجهی کند و به خواست قانونی مسافران بی اعتنا باشد، با واکنش این سازمان رو به رو خواهد شد.
نظر وبلاگ:چقدر هم این تهدید ها تاثیر گذار است.از سویی دیگر با این امکانات اندک و هواپیماهای مستهلک نمی توان انتظارات زیادی از ایر لاین ها داشت.