مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

خداحافظی با چشم تیزبین زمین



از سال 1610 تاکنون، یعنی از زمانی که گالیله تلسکوپ خود را به سوی آسمان نشانه رفت، هیچ رویدادی به اندازه ساخت و به کارگیری تلسکوپ فضایی هابل درک ما را از کیهان متحول نکرده است.»




این بخشی از معرفی نامه رسمی ناسا از تلسکوپ هابل است، با این حال مقامات ناسا برای پایان دادن به مأموریت هابل برنامه‌ریزی می‌کنند.

رویدادی که اسباب ناراحتی و یاس بسیاری از دانشمندان را فراهم کرده است. دکتر بهرام مبشر، استاد فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرده‌بود درصورتی که مأموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل انجام شود، این تلسکوپ 5 سال بیشتر زنده خواهد ماند.

در حال حاضر تمامی تجهیزات و دوربین‌های تلسکوپ فضایی هابل از کار افتاده و تنها 2دوربین این تلسکوپ فعال است که یکی در حوزه زیرسرخ فعالیت می‌کند و دوربین دیگر در طیف مرئی است.

تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپی غول پیکر است که در آوریل سال ۱۹۹۰ میلادی به فضا فرستاده شد. این تلسکوپ، در طول این سال‌ها با نمایان کردن جلوه‌های شگفت‌انگیزی از عالم، به سؤالات بسیاری پاسخ گفت.

یافته‌های این تلسکوپ و نظریه‌های کیهان‌شناسی و ستاره‌شناسی که با استفاده از تحلیل داده‌ها و عکس‌های این تلسکوپ در 17 سال گذشته به‌دست آمده‌است، در طول تاریخ نجوم و کیهان‌شناسی بی‌نظیر است.

اگرچه چندسال اول مأموریت هابل به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات اپتیکی در تراش آیینه‌اصلی هابل، عکس‌های این تلسکوپ خیلی درخشان نبود، ولی با انجام اولین مأموریت تعمیر و رسیدگی، این تلسکوپ به وضعیت مطلوب رسید و در خدمت دانشمندان دنیا قرار گرفت.

در طول این سال‌ها، هابل در مداری در بالای جو، جایی که غلظت هوا آن‌قدر کم است که هابل می‌تواند با استفاده از آیینه 2 متری‌اش، بسیار مؤثرتر از تلسکوپ‌های 6متری زمینی عمل کند، به رصد ستارگان مشغول بود.

اما همان‌طور که نبود جو، در آن بالا به این تلسکوپ کمک می‌کند تا کلوزآپ‌هایی که از کهکشان‌ها می‌گیرد، تا این حد ستایش‌ برانگیز باشد، مشکلاتی را هم برای این تلسکوپ به وجود می‌آورد که مهم‌ترین آن‌ها عملیات تعمیر و نگهداری است.

تلسکوپ فضایی هابل هم مانند بسیاری از مأموریت‌های فضایی موفق دیگر بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کار کرده‌است و زمزمه‌ها درباره بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسد. در مورد زمان پایان کار هابل و چگونگی پایان کارش حرف‌ها متفاوت است.

اما چیزی که آشکار است این است که تا تلسکوپ فضایی بعدی آماده رفتن به فضا نباشد، این اتفاق نمی‌افتد.

دکتر بهرام مبشر در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با اشاره به مأموریت شاتل فضایی برای تعمیر تلسکوپ فضایی هابل در 12 مرداد سال 87 دراین‌باره گفته که اگر این مأموریت و تعمیر هابل با موفقیت انجام شود، 5 نظام جدید روی این تلسکوپ نصب خواهد شد که قدرت دید دانشمندان را در فضا چندین برابر می‌کند.

درصورت تعمیر این تلسکوپ و نصب تجهزات جدید، هابل 5 سال بیشتر زنده خواهد ماند و درصورتی که این تعمیر انجام نشود هابل در مدار زمین منفجر خواهد شد.

هابل تنها 2 درصد بودجه ناسا را به خود اختصاص می دهد با این حال 33 درصد دستاوردهای علمی ناسا (از بیش از 700هزار عکس) توسط هابل جمع آوری شده‌است.

بسیاری از این دستاوردها (مانند سیارات خارج از منظومه شمسی) هنگام ساخت هابل حتی پیش‌بینی نمی‌شد. طرفداران هابل می خواهند عمر آن تا حداکثر زمان ممکن ادامه یابد

www.hamshahrionline.ir

پنتاگون جتهای جنگنده F-22 بیشتری خریداری می کند

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)ماه آینده از کنگره آمریکا منابع مالی را برای خرید تعداد بیشتری از جتهای جنگنده F-22 درخواست خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز،"گوردون انگلند" معاون وزیر دفاع آمریکا به کنگره گفت : پنتاگون پولی را برای خرید این جتهای جنگنده برای جایگزین کردن جنگنده هایی که در عراق و افغانستان آسیب دیده اند، درخواست خواهد کرد.

شرکت "لاکهید مارتین" که برنامه بیش از 60 میلیارد دلاری برای ساخت جتهای جنگنده پیشرفته نسل پنجم را بر عهده دارد، قرار است تحت برنامه ای که شاهد توقف خط تولید این جنگنده ها در سال 2011 خواهد بود؛ 183 جت را برای نیروی هوایی تهیه کند.

این در حالی است که چندی پیش خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد: قاچاق فناوری های نظامی آمریکا از جمله تکنولوژی به کار رفته در ساخت موشکها و یا قطعات جنگنده ها و سایر تجهیزات نظامی به سایر کشورها در سال گذشته،رشد چشمگیری داشته است.

در این گزارش آمده بود: بر اساس یک گزارش محرمانه در دولت آمریکا، قاچاق فناوریهای نظامی آمریکا به سایر کشورها در سال گذشته در مقایسه با سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته است.

بر پایه این گزارش، قاچاق فناوری به کار رفته درساخت موشک، قاچاق قطعات جنگندهای جت، عینکهای مخصوص رزم در شب و سایر تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکا به سایر کشورها که اغلب آنها روابط چندان مناسبی با واشنگتن ندارند، افزایش یافته است.

عکس روز

 

Click here for full size photo!

هرکولس زیبای نیروی هوایی در مهرآباد

Click here for full size photo!

آخرین فوکر ۱۰۰ انتقال یافته به آسمان

Click here for full size photo!

جمبو جدید ماهان با آن پینت زیبایش

Click here for full size photo!

توپولف ۱۵۴ کاسپین.آخرین پروازم با این هواپیما بود با کادر پروازی بسیار مجرب

رخدادهای مهم نجومی سال 2007

 

اکنون چند روزی است که از آغاز سال 2008 میلادی می گذرد. دنیای نجوم و فضا در سال گذشته تحولات بی شماری را در عرصه علم فیزیک و نجوم به همراه داشت. سال 2007 سال ظهور دنباله دارهای نورانی، پرواز دوباره شاتل ها به ایستگاه فضایی بین المللی و سال تحقیقات علمی درباره خورشید بود. به پیشنهاد سازمان علمی و فرهنگی یونسکو سال 2007 میلادی سال فیزیک خورشیدی لقب گرفت. حال گذر کوتاهی داریم به 12 رخداد مهم نجومی و فضایی سال 2007 میلادی. 1دنباله دار مک نات؛ در ماه فوریه و مارس (بهمن و اسفند 1385) دنباله دار مک نات با درخشندگی بسیاری در آسمان ظهور کرد. نام این دنباله دار برگرفته از نام یک منجم آماتور است که در سال گذشته این دنباله دار را حین رصد شبانه کشف کرده بود. دم غباری مک نات که به صورت پره پره بود، از پدیده های نادری است که تاکنون در یک دنباله دار دیده شده است. این دنباله دار ابتدا در نیمکره شمالی زمین و سپس در نیمکره جنوبی قابل مشاهده بود. دنباله دار مک نات پرنورترین دنباله دار چهار دهه اخیر است که در طول روز دیده می شد. همچنین دنباله دار مهم دیگری در سال گذشته میلادی ظهور کرد که منجمان آماتور سرتاسر دنیا تصاویر زیبایی از حرکت آن را در آسمان ثبت کردند. دنباله دار هلمز (که نامش برگرفته از شخصیت معروف داستان کارآگاه شرلوک هلمز است) با فوران های بسیار خود آسمان شب بسیاری از مناطق زمین را همچون خطی نورانی روشن کرد.2- فضاپیمای افق های نو؛ فضاپیماهای افق های نو در ماه مارس (اسفند 1385) در طول مسیر خود به سمت پلوتو از کنار سیاره مشتری گذشت. آخرین فضاپیمایی که از مشتری گذر کرده و تصاویری از این سیاره را به زمین ارسال کرد، فضاپیمای گالیله بود. فضاپیمای افق های نو تصاویر بی نظیری را از فوران های قمر مشتری (یو) به زمین ارسال کرد. همچنین تصویربردار اکتشافی (LORRI) فضاپیمای افق های نو تصویرهایی را از پلوتو در زمان آزمایش جهت یابی اپتیکی (21 تا 24 سپتامبر) گرفت و آنها را تا زمان ارسال به زمین، در ابزار ضبط داده های فضاپیما ثبت کرد. فضاپیمای دیگری به نام سپیده دم نیز در سال قبل به نزدیکی سیاره مشتری پرتاب شد. این فضاپیما برای بررسی کمربند سیارک ها به مرز سیاره های مریخ و مشتری پرتاب شد3- تصویرهای بی نظیر هابل؛ برنامه ثبت تصاویر فضایی تلسکوپ فضایی هابل در سال 2007 بیشتر مربوط به عکسبرداری اعماق کیهان بود. تلسکوپ فضایی هابل در یکی از برنامه هایش تصاویر بی نظیری را از سیاره اورانوس (که هم اکنون به اعتدالین رسیده است) گرفت. در سال 2007 پس از چهاردهه از دید ناظر زمینی حلقه های اورانوس از درون دیده شد. ۴- ماموریت مریخ؛ ظاهراً ماموریت فضاپیماها و کاوشگرهای مریخ از عمر آنها بیشتر شده است. مریخ نوردهایی که در سطح مریخ حرکت می کنند در تابستان امسال از توفان های سهمگین این سیاره که بر بخشی از آن حکمفرما بود، جان سالم به در بردند. پس از آن روبات های مریخ نورد توانستند وارد دهانه یی با نام ویکتوریا شوند که عمق آن 80 متر تخمین زده می شود. در آخرین تصویرهایی که از مریخ به زمین ارسال شده است، چاه هایی در سطح مریخ دیده می شود که دیواره دارند و عمق آن 50 تا 100 متر برآورد می شود. هم اکنون مدارگرد مریخ (MRO) بر فراز سیاره سرخ در گردش است و مریخ نورد روح و دو مریخ نورد وایکینگ در سطح این سیاره حضور دارند.



5- خرده سیاره اریس؛ حال که انجمن بین المللی نجوم پلوتو را از فهرست سیاره های منظومه خورشیدی خارج کرده است، هر چند مدت یک بار خرده سیارک های جدیدی نامزد جانشینی دهمین سیاره منظومه خورشیدی می شوند. این سیارک ها همگی در منطقه یی ورای سیاره نپتون به نام کمربند کوئی پر قرار دارند. در سالی که گذشت ثابت شد خرده سیاره یی به نام اریس که در این منطقه قرار دارد از پلوتو بزرگ تر است. این موضوع، داستان حذف، جانشینی یا نه سیاره یی بودن منظومه خورشیدی را هر روز سخت تر می کند.



6- ماموریت های فضایی؛ در سال 2007 پرواز شاتل های فضایی سازمان فضایی ناسا که در پی صدمات و اتفاقات خطرناک بی شمار شاتل ها در هنگام عزیمت به مدار زمین و بازگشت از آن متوقف شده بود، دوباره از سرگرفته شد. آغازگر این پروازها ماموریت شماره 117 شاتل بود که برای نصب تجهیزات و تعویض ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد. در سال فیزیک خورشیدی دو فضاپیما برای بررسی و تحقیقات بیشتر درباره خورشید به فضا پرتاب شدند. فضاپیمای اینودی سازمان فضایی ژاپن و استریو سازمان فضایی ناسا دو فضاپیمایی هستند که قرار است از دو منظر متفاوت به تصویربرداری از خورشید بپردازند.



7- سیاره های فراخورشیدی؛ در سال 2007 تحول عظیمی در شناخت سیاره های فراخورشیدی رخ داد. تاکنون پنج سیاره فراخورشیدی در منظومه 51 خرچنگ کشف شده است. این منظومه بسیار شبیه به منظومه خورشیدی ما است که در آن پنج سیاره در مدارهای مختلف به دور ستاره بزرگ منظومه 51 خرچنگ در گردش اند. لازم به ذکر است که تاکنون بیش از 270 سیاره فراخورشیدی کشف شده است.



8- کشف قمر جدید زحل؛ در این سال، قمرهای جدید زحل (ششمین سیاره منظومه خورشیدی) کشف شد و تعداد اقمار این سیاره به عدد شصت رسید.



9- برنامه های فضایی چین؛ شاید کسی فکرش را نمی کرد که چینی ها تا این اندازه در علوم فضایی پیشرفت داشته باشند. آنها که دو سال پیش اولین فضانورد چینی را از پایگاهی در چین به مدار زمین فرستادند، چند ماه قبل با ارسال فضاپیمایی به ماه رقیبی جدی برای کشورهای شرق آسیا در عرصه فضا شدند.



10- پرنورترین ابرنواختر؛ پرنورترین ابرنواختر در طول تاریخ نجوم رصد شد. این ابرنواختر که SN2006JY نام گرفته در فاصله 240 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.



11- تصویر میرا قیطوس؛ تلسکوپ فضایی فرو سرخ اسپیتزر تصاویر دقیقی را از ستاره متغیر میرا قیطوس و توده های جدا شده از آن ثبت کرد. این ستاره که یک غول سرخ است، به خاطر نوسان های بسیاری که دارد پس از انبساط، لایه هایی را از خود جدا می کند که در فضا کشیده می شود. وسعت این توده



ها بیش از 10 سال نوری است.



12-  کلاس درس در فضا؛  از دیگر رخدادهای جالب توجه سال میلادی 2007 برگزاری اولین کلاس درس در فضای خارج از زمین بود. خانم «باربارا مورگان» اولین معلم فضانوردی بود که به فضا رفت و در آنجا در ارتباطی زنده کلاس درس خود را برای شاگردانش در زمین برگزار کرد.



www.irkhabar.com

توطئه «سیا» و سلاح برنده ایران(این مقاله را با دقت بخوانید)

انتشار خبر رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی و ناوهای جنگی ایالات متحده در یکشنبه گذشته و در آستانه سفر بوش به منطقه، آنچنان غیرطبیعی بود که واکنش‌های متفاوت و متناقضی را در دو طرف آمریکا و ایران و رسانه‌های جهانی به پا داشت.
از یکسو، پنتاگون پس از اعلام رسمی خبر و انکار ایران، فیلمی را منتشر کرد که در آن، آشکارا صدای تهدید به انفجار ناو آمریکایی شنیده می‌شود. پس از این اقدام شبکه «پرس تی‌وی»، تلویزیون خبری انگلیسی‌زبان وابسته به ایران نیز فیلم دیگری منتشر کرد که در آن هیچ‌گونه صدای تهدیدی شنیده نمی‌شود. پس از انتشار این فیلم‌های متناقض، کارشناسان پنتاگون اعلام کردند که پیام تهدید از شناور دیگری غیر از قایق‌های ایرانی فرستاده شده و احتمالا یک شوخی رادیویی بوده است.

اما واکنش شدید کاخ سفید به این حادثه، نشان داد که واقعه فراتر از یک سوءتفاهم یا شوخی رادیویی است. جورج بوش در زمان سفر به منطقه، شخصا سه بار و کاخ سفید و وزارت خارجه نیز جداگانه در این‌باره موضعگیری کردند و حتی اعتراض کتبی آمریکا نیز در این‌باره تحویل ایران شده است.

اعلام تحریک‌آمیز و انتحاری قلمداد کردن این حادثه از سوی آمریکا، ابعاد ماجرا را مرموزتر می‌کند و بررسی پیشینه عملکرد ایالات متحده در بحران‌های خارجی، می‌تواند به رمزگشایی از این حادثه کمک کند. در سابقه صدساله سیاست خارجی آمریکا تاکنون، بیش از یکصد مداخله نظامی خارجی توسط آمریکا صورت گرفته است که از این تعداد، 95 درصد آنها بدون مجوز از کنگره آمریکا و با استناد به در خطر قرار گرفتن ایالات متحده توسط دشمن خارجی با دستور مستقیم رئیس جمهور انجام شده است.

معروفترین این مداخلات، حمله اتمی به ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم و حمله به ویتنام در دهه شصت میلادی است که افشای اسناد محرمانه این حادثه، نشان می‌دهد زمینه هر دو مداخله نظامی به صورت سازمان‌یافته از سوی سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده فراهم شده‌است.

حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی ظاهرا در واکنش به حمله هوایی ژاپن به ناو «پرل هاربر» صورت گرفت، اما اسناد افشا شده، نشان می‌دهد در واقع سازمان «سیا» پیش از حمله ژاپنی‌ها به این ناو از آن آگاه و قادر به جلوگیری از این حمله بوده است، اما نیاز به علتی مهم برای ورود آمریکا به جنگ با ژاپن و بمباران اتمی این کشور، باعث شد که آمریکا اجازه دهد ناو «پرل هاربر» مورد حمله ژاپن قرار گیرد و با کشته شدن دو هزار سرباز آمریکایی، غرق شود.

بهانه آغاز جنگ ویتنام توسط آمریکا نیز حمله به کشتی آمریکا با شناورهای دولت ویتنام در خلیج خوک‌ها در سال 1964 بود که پس از گذشت چهل سال از این حادثه ـ که منجر به جنگی ویرانگر شد ـ مشخص گشت که این حادثه ساختگی بوده و «لیدن جانسون»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، از این بهانه ساختگی برای آغاز جنگ علیه ویتنام استفاده کرده است.

اکنون به حادثه خلیج فارس بازمی‌گردیم. می‌توان فرضیه زیر را برای حقیقت این حادثه مطرح کرد:
پس از بازرسی‌های ناوگان آمریکا توسط قایق‌های ایرانی در سال 2007، استفاده از این موضوع برای ساختن سوژه‌ای جنجالی علیه ایران مورد توجه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون قرار می‌گیرد. سپس در اقدامی غیر متعارف، هنگام نزدیک شدن قایق‌های ایرانی، دوربین فیلمبرداری در عرشه ناو 73 آمریکا به همراه ضبط تصویر قایق‌های ایرانی، مکالمات بی‌سیم را ضبط می‌کند و در آن، آشکارا تهدید به انفجار ناو آمریکایی اعلام و بلافاصله خبر این حادثه به صورت گسترده همراه با واکنش‌های تند مقامات ایالات متحده منتشر می‌شود.

نوع رویکرد رسانه‌های آمریکایی به این موضوع، به ویژه پردازش گسترده «سی.ان.ان» و «فاکس‌نیوز» که نزدیک به نومحافظه‌کاران به شمار می‌روند، نشان می‌دهد که سناریو کاملی برای این حادثه طراحی شده بود که تصویربرداری از قایق‌های ایرانی، ارسال مکالمه جعلی و واکنش‌های سیاسی پس از آن مراحل گوناگون این سناریو بود و هدف آن، شبیه‌سازی تهدیدی مانند 11 سپتامبر از سوی ایران علیه آمریکا بود.

اما چه عاملی این سناریو را ناکام گذارد؟
به جرأت می‌توان گفت، مهمترین دلیل شکست این سناریو، مقابله قدرتمند تبلیغاتی ایران با این حادثه بود که البته فراتر از تصور مقامات آمریکایی هم بود. فیلمبرداری از درون قایق ایرانی هنگام بازرسی ناوهای آمریکایی و پخش گسترده آن از شبکه‌های انگلیسی ‌زبان، عامل پیش‌بینی‌نشده‌ای بود که سناریویی که ماهرانه برای افزایش تشنج و وحشت از جمهوری اسلامی در افکار عمومی آمریکا طراحی شده بود را به شکست کشاند.

در واقع می‌توان گفت، در این ماجرا و حوادث احتمالی آینده، با توجه به نقشی که رسانه‌های گروهی و تبلیغات در فضاسازی برای ماشین جنگی و سیاسی ایالات متحده دارند، اهمیت رسانه‌‌های مقتدر و به روز، کمتر از قدرت نظامی نیست و قطعا اثر بازدارندگی شبکه تبلیغاتی نیرومند جمهوری اسلامی، به ویژه در عرصه بین‌المللی که با حضور «پرس‌تی‌وی» نیروی دوچندانی پیدا کرده است، کمتر از تسلیحات نظامی ایران نخواهد بود.
منبع:تابناک

آذربایجان به دنبال پرتاب ماهواره

 

مقامات وزارت مخابرات و ارتباطات آذربایجان اعلام کردند که با ارسال درخواست این وزارتخانه به منظور پرتاب ماهواره به فضا به انجمن مخابرات بین‌اللملی (ITU)، این سازمان به زودی برای صدور مجوز تصمیم‌گیری خواهد نمود.


مقامات ITU اعلام کردند که در نیمه‌ی اول سال 2008 نتیجه‌ی بررسی‌های خود را اعلام خواهند داشت. آذربایجانی‌ها به دنبال آنند تا ماهواره‌ی خود را که قرار است در مداری بر روی اروپا و برای مقاصد مخابراتی قرار بگیرد، هر چه زودتر از خاک کشور خود در مدار قرار دهند. با صورت پذیرفتن این امر این کشور به عنوان ترانزیت‌کننده‌ی اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آسیایی مطرح می‌شود.


منبع: www.today.az

آیا لیزینگ می تواند راهگشا باشد؟

 


      


چندی پیش، شرکت لیزینگ صنعت و معدن، استانداری لرستان و هواپیمایی ماهان با انعقاد تفاهم نامه‌ای جهت خرید هواپیما از طریق  شرکت لیزینگ صنعت و معدن ، موافقت کردند و به این ترتیب واژگان لیزینگ در ادبیات حمل و نقل هوایی کشور  پررنگتر شد.


خرید یک هواپیما یک پروژه چند میلیون دلاری است که انجام آن مستلزم استفاده از روشهای مختلف تامین مالی است. استفاده از وامهای Recourse و  non Recourse ، فاینانس خودگردان و ... از روشهای مختلف تامین مالی چنین پروژه ای  به شمار می روند که به علت پیچیدگی و گستردگی مباحث مالی مربوطه، از حوصله این مقال خارج است.


استفاده از لیزینگ هواپیما روشی است که به خطوط هوایی کمک می کند تا بتوانند در کوتاه مدت نیاز خود را به هواپیما مرتفع ساخته و به تقاضای موجود به سرعت پاسخ دهند. شرکت های متعدد لیزینگ هواپیما نیز در دنیا تشکیل شده اند که آماده پاسخ گویی به نیاز مشتریان می باشند.


در سالهای اخیر رشد سریع حمل و نقل هوایی در آسیا باعث شده  تا خطوط هوایی  نتوانند با استفاده از مکانیزم خرید مستقیم هواپیما به نیازهای فوری و رو به تزاید این منطقه پاسخ گویند. به همین دلیل در سالهای اخیر شاهد رشد سریع شرکتهای لیزینگ در منطقه آسیا نیز بوده ایم.


به هر روی استفاده از روشهای مختلف و متنوع تامین مالی نوید بخش تخصصی تر شدن نگاهها به بحث حمل و نقل هوایی است که  اتفاقی میمون و مبارک است و امید است این جریان همچنان ادامه یابد.


در کشور عزیزمان به علت گران بودن منابع مالی، عمده هزینه های یک ساعت پروازی را ، هزینه های منابع مالی نظیر استهلاک سرمایه تشکیل می دهند. این موضوع باعث شده تا حمل و نقل هوایی به عنوان یک کسب و کار رقابت پذیری کمتری در مقایسه با سایر زمینه های کسب و کار در ایران بیابد.


همین امر بحث خصوصی سازی خطوط هوایی را که چندی است از سوی مراجع کارشناسی مختلف دنبال می شود با مشکلات اساسی مواجه کرده است.


شاید یکی از راه های گریز از این مشکل استفاده از مکانیزم های لیزینگ باشد. البته در این صورت نیز شرکت های لیزینگ عهده دار این امر لازم است از طریق تزریق منابع مالی ارزان قیمت توسط دولت مورد حمایت قرار گیرند. ولی به هر صورت وارد شدن بنگاه های مالی نوید بخش تخصصی تر شدن فعالیت خطوط هوایی بوده و اتفاقی نیکوست.


به نظر می رسد این موضوع از سوی مدیریت عالی کشور نیز با استقبال مواجه شده است.


 


                        



برخی اظهارات سرمایه لازم برای تامین هواپیماهای مورد نیاز کشور را تا  بیش از ۱۱میلیارد دلار  نیز پیش بینی می کنند  این درحالی است که ارزش ناوگان فعلی کشور کمتر از یک میلیارد دلار است. که این به معنی فرسودگی ناوگاه فعلی است و نوسازی این ناوگان را گوشزد می کند.


سرمایه‌گذاری زیاد برای خرید ناوگان جدید ، کمبود سرمایه برای خرید نقدی و پایین بودن سود عملیات برای تامین منابع جدید مالی و پایین بودن نرخ بلیت از جمله عوامل عقب ماندگی ناوگان برشمرده می شود.


استفاده از منابع خارجی ، پرداخت حداقل پیش پرداخت ، حداقل سود تسهیلات و خرید هواپیمای دست دوم  از جمله راهکارهایی است  که لیزینگ می‌تواند در اختیار ناوگان هوایی قرار دهد .


ظرفیت ناوگان شرکت کاسپین دو برابر می‌شود

 مدیرعامل شرکت هواپیمایی کاسپین گفت: با خرید پنج فروند هواپیمای جدید، ظرفیت ناوگان کاسپین به دو برابر افزایش خواهد یافت.

اصغر رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حدود یک ماه پیش یک فروند بوئینگ MِDرا خریداری و به ناوگان این شرکت اضافه کردیم. همچنین تا 15 روز آینده یک فروند بوئینگ 737 وارد ناوگان کاسپین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خرید سه فروند توپولوف نیز در برنامه‌های کاسپین قرار دارد، گفت: یک فروند آن خریداری شده است و برای دو فروند هواپیمای توپولوف دیگر در حال انجام مذاکرات و نهایی کردن قرارداد آنها هستیم تا در دو ماه آینده به ناوگان این شرکت اضافه شود.

رزاقی خاطرنشان کرد: با خرید این تعداد هواپیما ظرفیت ناوگان کاسپین دو برابر خواهد شد که بیشترین توسعه را در میان ایرلاین‌های کشور انجام داده‌ایم.


وی گفت: در این زمینه حمایت‌های خوبی از سوی مسوولان امر برای خرید این هواپیما به عمل آمده است.

مدیرعامل کاسپین درباره‌ی شرایط نامساعد جوی روزهای اخیر و لغو پروازها نیز تصریح کرد: در شرایط نامساعد جوی در چند روز گذشته، حداقل توانستیم 80 درصد تعهدات خود را انجام دهیم و مسافران را جابه‌جا کنیم اما در برخی موارد به علت شرایط نامساعد جوی برای حفظ جان مسافران، پروازها لغو یا با تاخیر انجام می‌گرفتند.

رزاقی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت پروازها عادی است و هزینه بلیت مسافرانی که پرواز آنها لغو شد، به آنها به طور کامل بازگردانده شده است.






هواپیماهای نظامی ایران در سایر کشورها

در زمان حکومت پهلوی فق تعدادی هواپیماهای شکاری - بمب افکن ایران که قدیمی شده بودند مثل F-84 , F-86 و حتی تعداد زیادی F-5A به کشورهای متحد ایران مثل اردن ، ویتنام جنوبی ، سودان و مراکش فروخته یا قرض داده شدند.

عکسهای زیر هواپیمای اف-5 آ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران هست که در سالهای اولیه دهه 50 خورشیدی به ویتنام جنوبی برای مقابله با حملات ویتنام شمالی کمونیست تحویل داده شد. تعدادی از این اف-5 های بسیار قدیمی هم اکنون در موزه ای در شهر هانوی نگهداری میشوند.


 
 





 

 

رقابت قدرت میان روسیه و ناتو و تانک پرنده سوخوی34

نیروی هوایی روسیه برای رقابت و ایجاد تعادل با نیروهای ناتو در آسمان مناطق اروپایی ودیگر مناطق راهبردی و با هدف ایجاد امنیت بیشتر هوایی بر فراز آسمان پهناور این کشور تعدادی جنگندهای فوق پیشرفته نسل پنجم و بمب افکن های راهبردی را تحویل میگیرد.بر اساس برنامه های پیش بینی شده نیروی هوایی روسیه تا پایان سه ماه اول سال جاری میلادی به 11 فروند جنگنده بمب افکن بسیار پیشرفته سوخوی 34 وتا قبل از ماه مارس آینده بمب افکن های ku160مجهز میشود.جنگنده بمب افکن های سخوی 34 قرار است جایگزین مدل های قدیمی تری مانند سوخوی24وسوخوی 22 شود.نیروی هوایی روسیه قصد دارد حداقل 200 فروند از این جنگنده ها را تا پایان دهه جاری میلادی از کارخانه های جنگ افزار سازی این کشور تحویل بگیرد.سوخوی 34 نوع تکمیل شده بسیار پیشرفته تری از مدل قدیمی تر خود سوخوی 27 بوده و برای اولین بار 2 فروند آن در سال 2006 در اختیار نیروی هوایی روسیه قرار گرفت.
متخصصین نظای از این جنگنده به دلیل داشتن قدرت فوق العاده وحمل سلاحهای بسیار سنگین به عنوان تانک پرنده نام برده اند.سوخوی 34 از آخرین و پیشرفته ترین تجهیزات الکترونیکی و راداری بهره مند و قابل به حمل و استفاده انواع سلاحهای سبک و سنگین و بمب های لیزری بسیار دقیق میباشد.
همچنین این جنگنده میتواند بدون سوخت گیری مجدد 4000 کیلومتر را با حداکثر سرعت 1900 کیلو متر در ساعت پرواز کند.