سرهنگ "الکساندر ووک" دستیار فرمانده نیروهای موشکی استراتژیکی روسیه روز پنجشنبه به «نووستی» اطلاع داد که دو سکوی پرتاب برای مجموعه های جدید موشکی "توپول-ام" ثابت(زیر زمینی) طی سال جاری در اختیار نیروهای موشکی استراتژیکی روسیه قرار خواهد گرفت. این دو سکوی به هنگ موشکی مستقر در استان ساراتوف تحویل داده خواهد شد.
وی تاکید کرد که در حل حاضر کلیه مجموعه های موشکی "توپول-ام" در حدود 48 سکوی پرتاب دارند.
اولین فروند هواپیمای "ایل-76" کارخانه اولیانوفسک سال 2010 به پرواز در خواهد آمد.
در حال حاضر در کارخانه "آویااستار" مراحل تدارک تولید انبوه نمونه های ترابری نظامی و تجاری هواپیماهای ایل-76 در دو اندازه عادی و بزرگتر انجام می شود.
هواپیمای ایل76 قرار است هم بنا به سفارش وزارت دفاع روسیه و هم بر اساس سفارشات کمپانی های هوایی تجاری تولید شود.
در حال حاضر تولید این هواپیماها در مجتمع تولید تاشکند انجام می شود. تصمیم انتقال تولید ایل-76 در اولیانوفسک در تابستان سال 2006 اتخاذ شد.
بیش از 300 فروند هواپیمای ترابری ایل-76 در خدمت نیروی هوایی روسیه قرار دارد. نمونه غیر نظامی این نمونه هواپیماها در بازارهای حمل و نقل روسیه و بین المللی با موفقیت تحت استفاده قرار دارد.
گئورگی گرچکو، فضانورد روسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه فضانوردی در مرکز علوم و ستارهشناسی تهران اظهار کرد: در سال 1975 در سن 47 سالگی اولین و طولانیترین پروازم در اتحاد جماهیر شوروی انجام شد و زمانی که زمین را از بالا نگاه کردم، پی به زیبایی آن بردم. وی خاطر نشان کرد: جوانان ایرانی، فوق العاده و دارای روابط اجتماعی بالا هستند و آینده بسیار خوبی خواهند داشت و من هم از اینکه به ایران سفر کردهام، بسیار خوشحالم. اگرچه گذشته متعلق به کشورهایی دیگر بوده و آمریکا، روسیه و اروپا در عرصه فضا پیشگام بودهاند، اما مطمئنم که ایران در آینده به جایگاه خوبی در عرصه فضا خواهد رسید. گئورگی گرچکو در 25 می 1931 در لینگراد روسیه متولد شد. وی پس از اتمام دبیرستان، به دانشکده مکانیک همان شهر رفته و در سال 1955 به عنوان مهندس مکانیک فارغالتحصیل شد. سپس در سال 1966 به عنوان فضانورد انتخاب شد و طی 10 سال به عنوان مهندس محاسب در قسمت مهندسی فضاپیماها مشغول کار بود و ضمن تمرینات به درس خواندن ادامه داد و در سال 1967 دکتری علوم فنی گرفت. وی از سال 1975 عضو فعال آکادمی بینالمللی آستروناتیک (فضانوردی) است و در سال 1975 عضو افتخاری فرهنگستان علوم چکسلواکی شد. از گرچکو بیش از 28 مقاله علمی آزاد منتشر شده است. نخستین پرواز وی در 11 ژانویه - 9 فوریه 1975 به عنوان مهندس سفینه سایوز - 17 و سالیوت - 4 بود که 29 شبانهروز به طول انجامید.
دوستان گرامی شما می توانید به سایت زیر وارد شده و با انتخاب هر هواپیما مشخصات آنها را به همراه عکس زیبایی از کاکپیت آنها نگاه کنید و کاکپیت ها را با یکدیگر مقایسه نمائید .امیواریم مورد توجه شما گرامیان قرار گیرد.
http://www.codeonemagazine.com/test/archives/2007/articles/jan_07/cockpits/cockpits.html#top
این اولین نمونه هواپیمای ترابری نظامی ایرباس A400 است که از آشیانه بیرون آورده شده...
شایعه شده که این هواپیما هم در تحول به مشتریان تاخیر خواهد داشت...
این هواپیما را می توان جایگزینی برای هرکولس های آمریکائی دانست که بیش از چند دهه به بهترین نحو وظیفه خود را در ارتش های گوناگون انجام دادند و کم کم زمزمه بازنشستگی آنها به گوش می رسد
منبع:انجمن هوافضا(کاپلو عزیز)
اپکس سومین نسل از تولیدات موشکی هوا به هوای روسیه است که با فاصله کمی بعد از AA-6 به وسیله غرب شناخته شد.این موشک که جانشین موشک AA-3 شد از نظر ساختمان شبیه به اسپارو آمریکا ولی کمی بزرگتر از آن است.کنترل های آیرودینامیک موشک به نحوی است که امکان مانور لازم را به موشک می دهد.
طول موشک در نوع آشیانه یاب راداری نیمه فعال 4.5 متر و نوع آشیانه یاب مادون قرمز 4.22 متر،قطر 26 سانتی متر،پهنای بال 1.4 متر،جرم آن 320 کیلوگرم و نوع IR کمی کمتر از آن،برد راداری 48 کیلومتر و نوع IR برابر 20 کیلومتر است.
موشک به وسیله هواپیمای میگ 23 قابل پرتاب است و دارای سه ردیف کنترل آیرودینامیک است که به موازات هم قرار گرفته و در بخش جلو 4 بالک ذوزنقه ای کوچک، در بخش میانی 4 بال مثلثی و در قسمت ابتدایی آن 4 بال مستطیلی کوچک مجود دارد.به نظر می رسد در مانور های سخت بالهای بخش جلو و عقب همزمان در چرخش های موشک دخالت دارند و بالهای مثلثی ثابت، پایداری حرکت را حین پرواز تامین می کنند.
در مجموع موتور سوخت جامد ، سرعت موشک را تا 3.5 ماخ می رسانند.معمولا یک فروند از این موشک به وسیله میگ 23 حمل می شود.بعضا دو فروند اپکس نیز به وسیله میگ حمل میشود.اپکس نیمه راداری به وسیله میگ 21 نیز حمل می شود و مخصوص پرتاب های ارتفاع پایین و متوسط است.این موشک قادر به تهدید هدف هایی که نسبت به هواپیمای حامل در ارتفاع
بالا یا پایین قرار دارند ، می باشد.حدس زده می شود که جرم سر جنگی موشک 40 کیلوگرم باشد.گفته می شود این موشک توسط میگ 25 نیز قابل حمل است.
منبع:جنگنده- موشک
عکس زیبایی از۷۴۷ ماهان
بل ۲۱۲ شرکت نفت که تلاش زیادی در خلیج فارس انجام می دهد
نمایی متفاوت از بل نیروی دریایی
پیلاتوس پیر ولی سرحال
نماینده کمپانی "سوخوی" به «نووستی» اطلاع داد که در مجتمع تولیدی "چکالوف" نووسیبرسک روسیه تولید انبوه بمب افکن های جدیدی "سوخوی-34" آغاز شد.
وی تاکید کرد: حال این روند حداکثرخودکار شده بعبارت دیگر همزمان می توان تا 20 فروند هواپیما را تولید نمود و تعمیر آنها دو برابر تسریع یافته است. به گفته وی احیای کارخانه طی سال 2007 صورت گرفته است.
نماینده کمپانی "سوخوی" اشاره نمود: این کارخانه درچارچوب اجرای سفارشات دولتی به کار تعمیر و مدرنیزه کردن بمب افکن های "سوخوی-24ام" و تولید جدیدترین بمب افکن های سوخوی-34 می پردازد.
در حال حاضر مجتمع تولیدی "چکالوف" نووسیبرسک به کار تولید هواپیماهای مسافربری منطقه ای SuperJet 100 و همچنین برنامه ایجاد جنگنده های نسل پنجم مشغول است.