مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

امکان خرید پدافند موشکی روسی اس-300 را بررسی می شود




"مهدی صفری" معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود که این کشور امکان خریداری سیستم های پدافند موشکی اس-300 از روسیه را بررسی می کند.

در اواخر سال 2007، سازمان فدرال همکاری های فنی و نظامی روسیه رسماً اعلام کرد که این کشور در حال حاضر مسئله عرضه اس-300 به ایران را بررسی نمی کند.

صفری در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: آنچه که در زمان خود تکذیبیه نامیده شد (در رابطه با مذاکرات پیرامون عرضه اس-300) اعلامیه یکی از نمایندگان روسیه بود که اطلاع داد طی آخرین سفر هیئت نظامی روسیه به ایران در این رابطه مذاکراتی انجام نگرفتند.

چهارمین اجلاس کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران در رابطه با همکاری های فنی و نظامی اواخر دسامبر سال 2007 میلادی در تهران برگزار شده بود.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی "مصطفی محمد نجار" وزیر دفاع ایران اعلام کرده بود که روسیه به این کشور سیستم های اس-300 را عرضه خواهد کرد. به گفته وی، این سیستم ها در چارچوب قراردادی به ایران عرضه می شوند که پیشتر با روسیه منعقد شده بود و خاطر نشان داشت که زمان عرضه آنها در آینده اعلام خواهد شد.

موشک های اس-300 با دقت بالای خود می توانند موشک های بالدار و بالستیک، تسلیحات فوق دقیق دشمن و هرگونه هواپیما، هلی کوپتر، اهداف دریایی و زمینی را هدف قرار دهند.

روسیه و ایران در اواخر سال 2005 میلادی نیز قراردادی برای عرضه مجموعه های موشکی "تور ام 1" منعقد کرده بودند. روسیه در اواخر ماه ژانویه 2007 این مجموعه ها را به ایران تحویل داد. در ماه فوریه همان سال در زمان مانور هوایی و دریایی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، ایرانیان با موفقیت مجموعه های تور ام 1 را آزمودند.

زمان پرواز غول های روسی فرا می رسد

خبرگزاری رسمی روسیه به نقل از مقامهای دفاعی این کشور از آغاز پرواز هواپیماهای استراتژیک و جنگی روسیه در دو اقیانوس منجمد شمالی و اطلس، در قالب رزمایش هوایی ـ دریایی خبر داد.

به گزارش مهر، «الکساندر دروبیشفسکی» سخنگوی نیروی هوایی روسیه امروز به ایتارتاس گفت: این رزمایش مرحله نهایی رزمایش مشترک واحدهای نیروی هوایی و دریایی روسیه در اقیانوس اطلس است.

به گفته دروبیشفسکی، در این رزمایش‪ ۴۰‬هواپیما (بمب افکن استراتژیک و جنگنده ) از جمله ‪ ۱۲‬بمب‌‌افکن استراتژیک «توپولف ‪‬TU-22»، دو فروند «توپولف TU-95» و دو فروند «توپولف TU-160» شرکت دارند.

این هواپیماها، بمباران ناوهای دشمن فرضی، نبردهای هوایی، عملیات تجسس و گشت‌‌زنی هوایی و نیز سوخت‌گیری هوایی را در آبهای اقیانوس منجمد شمالی و اطلس تمرین می ‌کنند.

بر اساس این گزارش «الکساندر زلین» فرمانده نیروی هوایی روسیه، شخصا فرماندهی این رزمایش را برعهده دارد.

سخنگوی نیروی هوایی روسیه همچنین گفت: واحدهای هوایی شرکت‌کننده در رزمایش بر طبق مقررات بین‌المللی عمل کرده و وارد حریم هوایی و دریایی کشورهای دیگر نمی‌شوند.

لازم به ذکر است، بمب افکنهای استراتژیک روسیه قابلیت پرواز در مسیرهای طولانی و همچنین حمل موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای را دارند؛ روسیه پرواز این هواپیماها را پس از جنگ سرد لغو کرده بود، اما در ماه‌های گذشته و در پی افزایش تنش میان مسکو و غرب، کرملین بار دیگر دستور پرواز این هواپیماها را صادر کرد. چنین پروازهایی در زمان جنگ سرد از سوی شوروی به طور معمول انجام می‌شد، اما انجام آن از سال 1992 و به دنبال مشکلات مالی ناشی از فروپاشی شوروی متوقف شد.

رشد20 برابری فعالیت ناوگان هوایی کشور نسبت به انقلاب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سعید حسامی مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امروز در یک نشست مطبوعاتی به بیان دستاوردهای ایران‌ایر از ابتدای انقلاب تا کنون و نیز مقایسه وضعیت فعلی ایرلاین ملی کشور با قبل از انقلاب پرداخت.

* دستیابی به رکوردی جدید در زمینه ناوگان ملکی و صندلی پروازی

وی با بیان اینکه در سالهای پس از انقلاب بالغ بر 20 برابر کل فعالیتهای انجام شده در دوران پهلوی، کار انجام شده است، اظهار داشت: ناوگان ملکی شرکت هما در بیش از ربع قرن گذشته به طور معمول حدود 30 فروند بوده، این در حالیست که در دو سال گذشته با رشدی بی‌سابقه این تعداد به 42 فروند رسیده است.
حسامی این تعداد را متشکل از 12 فروند بوئینگ، 14 فروند ایرباس و 16 فروند فوکر دانست و با اشاره به وجود 10 فروند هواپیما در شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور خاطرنشان کرد: با این حساب تعداد هواپیماهای ایران‌ایر و ایران‌ایر تور مجموعا به رقمی معادل 52 فروند متشکل از 10 هزار و 500 صندلی می‌رسد که در تاریخ فعالیت هما از ابتدا تا کنون بی‌سابقه بوده است.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته به طور متوسط هر سال 5/5 هواپیما وارد کشور شده است که در مقایسه با متوسط سالهای پیش از آن از رشدی 4 برابری برخوردار است.
مدیر عامل ایران‌ایر حفظ ناوگان را از سیاستهای اساسی این شرکت ذکر کرد و گفت: در دو سال گذشته هواپیمایی جمهوری اسلامی موفق به اورهال سه فروند بوئینگ شد و چهارمین فروند از این نوع هواپیما نیز در حال تعمیرات اساسی است.
وی با بیان اینکه متوسط عمر ناوگان هما 19 سال است، خاطرنشان کرد: این امر باعث افزایش هزینه‌های نیروی انسانی و نیز تعمیرات و نگهداری هواپیما می‌شود ولی به هیچ عنوان ارتباطی با ایمنی هواپیما ندارد.

* رکوردی بی‌سابقه در انجام عملیات حج

حسامی در ادامه با اشاره به انتقال 50 درصد از سهم جابجایی حجاج به سعودی ایرلاین در سال 79، تصریح کرد: این اتفاق در اثر کوتاهی مسئولان وقت صورت گرفت.
وی حج امسال را بی‌نظیرترین عملیات جابجایی حجاج در کشور اعلام و تاکید کرد: میانگین تاخیر پروازهای رفت 9 دقیقه بود و در صورتیکه بدی آب و هوا در تبریز رخ نمی‌داد این میزان حتی قابلیت کاهش تا 3 دقیقه را داشت.
مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: این رکورد چه در مورد تاخیرات و چه در مورد کیفیت ارائه خدمات در دنیا بی‌سابقه بود.
وی در ادامه با بیان اینکه میزان تاخیرات شرکتی که به طور موازی با ایران‌ایر اقدام به جابجایی مسافران می‌کرد سه برابر ایران‌ایر بود، افزود: در پروازهای برگشت نیز برتری ایران‌ایر نسبت به سعودی ایرلاین با همین نسبت مشخص بود.

* اقدامات انجام شده در راستای خصوصی‌سازی

مدیر عامل ایران‌ایر با تاکید بر اینکه در صورت رسیدن به مرحله سوددهی امکان واگذاری به راحتی فراهم خواهد شد، اظهار داشت: در سال 84 حجم زیان این شرکت معادل 44 میلیارد تومان و در سال 85 معادل 23 میلیارد تومان بود.
وی افزود: تراز مالی ایران‌ایر برای سال جاری هنوز مشخص نشده است ولی امیدواریم که میزان ضررها کاهش یافته و به مرحله سوددهی نزدیکتر شویم.
حسامی با اشاره به تلاش این شرکت در جهت تغییر ساختار به منظور فراهم کردن بسترهای لازم برای خصوصی‌سازی، تبدیل قسمتهای مختلف شرکت به شرکتهای اقماری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین راستا کیترینگ هما در حال واگذاری به بخش خصوصی است.
وی از برون‌سپاری خدمات هما به عنوان دیگر اقدامات این شرکت در جهت وارد شدن به بخش خصوصی یاد کرد و گفت: با تمام این اقدامات به علت اینکه قیمت بلیت در ایران ارزانتر از تمام کشورهاست، مانع بزرگی در جهت سوددهی این شرکت به حساب می‌آید.

* تاکید بر لزوم تغییر شیوه تعیین قیمت

عضو شورایعالی هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه تا پایان سال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود ندارد و هرگونه افزایشی در این زمینه با نظر شورایعالی هواپیمایی کشوری صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با این وجود ایران‌ایر به عنوان ایرلاین ملی کشور خواهان افزایش قیمت بلیت هواپیما و نیز اصلاح شیوه تعیین قیمت بلیت به تناسب زمان خریداری بلیت است.
وی در توضیح این مطلب گفت: باید قیمت بلیت هواپیما برای افرادی که زودتر اقدام به خریداری می‌کنند ارزانتر باشد و نیز بلیت ایام و ساعتهای شلوغ از لحاظ مسافری با قیمتی گرانتر فروخته شود.
مدیر عامل هما در ادامه با اشاره به تصمیماتی که اخیرا در خصوص حذف یارانه سوخت هواپیما از سال آینده اتخاذ شده است، تحقق این امر را مترادف با افزایش قیمت بلیت هواپیما و یا پرداخت یارانه از سوی دولت عنوان کرد.

* ایران‌ایر مرجع صنعت حمل و نقل هوایی است

حسامی با بیان اینکه شرکت ایران‌ایر یک شرکت مرجع در صنعت حمل و نقل هوایی است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از نیروهای شاغل در ایرلاینهای داخلی و خارجی از پرسنل هما هستند.
وی تاکید کرد: به پرسنل خود اعتقاد داریم و از تمام اقدامات آنها دفاع می‌کنیم.
مدیر عامل هما با بیان اینکه خلبانان و پرسنل این شرکت به گونه‌ای آموزش دیده‌اند که در هر شرایطی تنها نکات فنی و ایمنی را مد نظر قرار داده و به هیچ عنوان انجام و یا عدم انجام پرواز را منوط به واکنشهای مثبت و منفی مردم نکنند، تصریح کرد: با این حال به خاطر بروز تاخیراتی که البته به واسطه محدودیتهای اعمال شده به این شرکت ایجاد می‌شوند، از مردم عذرخواهی می‌کنیم.
نظر وبلاگ:جناب خانلری یکی از مدیران کارآمد بخش ایرلاین های ایران هستند و تلاش زیادی برای افزایش ناوگان ایران ایر نموده اند  و همچنین در سال های بعد از انقلاب تلاش های وافری برای سرپا نگاه داشتن هواپیماهای مسافربری کشور صورت گرفته ولیکن یک نکته و آن این که ما نباید زمان حال را با سی سال پیش مقایسه کنیم زیرا در این مدت سی سال گذشته تکنولوژی و علوم پیشرفته بیش از  حداقل صد سال رشد داشته اند پس چه بهتر است در صحبت هایمان به معیار ها و زمان ها دقت بیشتری کنیم.

بازداشت زن آمریکایی به اتهام معامله با ایران

دادگاهی در آمریکا درحال رسیدگی به پرونده شرکت "مونارک ایوی ایشن پی تی ای" یک شرکت سنگاپوری ِ متهم به فروش قطعات هواپیما های نظامی به جمهوری اسلامی است.

به گزارش رادیوفردا، در کیفرخواستی که علیه خانم "لارا وانگ وودفورد"، شهروند آمریکا و مدیر عامل این شرکت صادر شده، او، همراه شوهرش که شهروند بریتانیا و در حال حاضر متواری است، متهم اند که قطعات هواپیماهای نظامی را، بدون داشتن مجوز، بعنوان قطعات هواپیماهای غیر نظامی وارد سنگاپور و سپس به ایران صادر می کرده اند.

مدیر عامل این شرکت در ماه دسامبر سال گذشته، نزدیک به دوماه پیش، هنگام ورود به فرودگاه سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، بازداشت شد. بگفته مسوولان آمریکایی، این متهمان از بیش از شانزده سال پیش تا زمان بازداشت خانم وودفورد، مهمات نیز به جمهوری اسلامی می فروخته اند.

کوتاه و مختصر از هواپیمای بی سرنشین فرانسوی


Sperwer هواپیمایی بدون سرنشین است(uav) که 3 متر طول دارد و بدست متخصصان شرکت فرانسوی SAGEM طراحی و تولید شده است این هواپیما با کنترل و هدایت از راه دور میتواند در ارتفاع بالای 16000 پا بیشتر از پنج ساعت به پرواز و گشت زنی بپردارد
همچنین میتواند در فاصله ی 150 کیلومتری تصاویر را بصورت زنده به مرکز کنترل زمینی خود ارسال کند
علاوه بر فرانسه کشورهای هلند دانمارک کانادا ویونان نیز از این هواپیما استفاده میکنند
با این وجود برخی از مسایل وزارت دفاع فرانسه را مجبور به توقف پروژه کرد و بقیه هواپیما ها را به کانادا فروختند

منبع:انجمن هوافضا

توسعه ناوگان ساها در دستور کار



مدیرعامل شرکت هواپیمایی ساها گفت: ‌ظرفیت ناوگان در نوروز 87 جهت خدمت‌رسانی به مسافران 60 درصد افزایش خواهد یافت.

خلبان ولی اویسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: علاوه بر ظرفیت‌سازی در ایام نوروز در حال برنامه‌ریزی برای خرید هواپیما در سال آینده هستیم که در حال حاضر مقدمات آن را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال 87 بر تعداد صندلی‌های پرواز ساها افزوده خواهد شد، گفت: برنامه‌ریزی اصلی توسعه ناوگان و افزایش ظرفیت را برای پس از پایان یافتن ایام نوروز در نظر گرفته‌ایم که ظرفیت موجود ساها را به طور چشم‌گیری افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل ساها درباره‌ی گلایه مسافران از برخورد نامناسب برخی مسوولان شرکت‌های هواپیمایی در هنگام تاخیر طولانی یا لغو پروازها، اظهار کرد:‌ مشتری‌مداری در اولویت برنامه‌های این شرکت هواپیمایی قرار دارد و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که اگر پروازی به دلیل نقص فنی هواپیما را در شرایط نامساعد جوی با تاخیر بیش از حد معمول مواجه یا لغو شود سریعا با حضور در ترمینال به مشکلات مسافران رسیدگی کنیم و سرویس پذیرایی نیز در تمامی ترمینال‌ها آماده است و تا آنجایی که می‌توانیم مسافران مربوطه را مورد تکریم قرار می‌دهیم.

وی گفت: برخورد مناسب با مسافران سبب می‌شود از مشکلات موجود کاسته شود؛ مسافران هم باید همکاری لازم را داشته باشند تا به محض آماده شدن شرایط پرواز انجام گیرد اما باید مسافران نیز به این مساله توجه داشته باشند اگر پروازی با تاخیر مواجه یا لغو می‌شود تنها علت آن ایمنی پرواز و حفظ جان آنهاست.

مدیرعامل ساها در پایان خاطرنشان کرد:‌ در ایامی که پیک کاری افزایش‌ می‌یابد مانند نوروز در ترمینال‌های مسافری حضور داریم و اگر مشکلی برای مسافران پیش آید سریعا مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.


وینوگراد جنگ لبنان را شکست جدی برای رژیم صهیونیستی تعبیر کرد

گزارش وینوگراد که چهارشنبه منتشر شد، جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان در تابستان 2006 را "شکست جدی" برای اسرائیل خواند.
   
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "الیاهو وینوگراد"، رئیس کمیته وینوگراد که از سوی رژیم صهیونیستی برای تحقیق درباره مشکلات جنگ لبنان منصوب شده است، گفت: «ما جنگ دوم لبنان را فرصت جدی از دست رفته به حساب می‌آوریم.»
وینوگراد با اشاره به کسری و کمبودهای اقدامات "ایهود اولمرت"، نخست وزیر، در هدایت این جنگ اظهار داشت: «ما کوتاهی‌ها و کاستی‌های جدی به خاطر نبود راهبرد فکری و طراحی در سطوح سیاسی و نظامی پیدا کردیم. حقیقت این است که اسرائیل پیش از تصمیم‌گیری بر گزینه و راهبرد مشخص وارد میدان نبرد شد و این روش به شکست‌های جدی که بر کل جنگ اثر منفی گذاشت، منجر شد.»
این قاضی بازنشسته افزود: «مسئولیت این شکست همان‌طور که در گزارش مقدماتی تأکید کرده بودیم به سطوح سیاسی و نظامی مربوط می‌شود.»
وینوگراد همچنین به حمله زمینی بحث‌ برانگیز در روزهایی از این جنگ که سازمان ملل متحد به رایزنی در خصوص آتش‌بس می‌پرداخت اشاره کرد که هیچ نتیجه‌ای برای اسرائیل نداشت.
وی خاطرنشان کرد که اولمرت و "امیر پرز"، وزیر دفاع وقت، درک دقیق و قدرتمندی از منفعت آن زمان اسرائیل داشتند.
اولمرت 62 ساله به عنوان مقام ارشد صهیونیستی است که در گزارش اولیه مورد انتقاد قرار گرفت و به رغم فشارهای موجود از استعفا خودداری کرد.

نظر وبلاگ:قابل توجه دوستانی که همواره در جهت تکذیب توانایی های نیرو های مخالف رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند.دقت کنند دیگر این سخنان را مقامات ایران یا حزب الله نگفته بلکه سخنان خود اشغالگران است و این را هم بدانید این گزارش را برای خوشامد ما نگفتند بلکه خواستند با علنی کردن این موضوع حزب الله را نیروی بلقوه خطرناک و قدرتمند جلوه داده و هشداری به نیروهای نظامی خود دهند تا آمادگی بیشتری برای جنگ داشته باشند.

عکس روز

عکس های این پست مربوط است به ناوگان ترابری نظامی کشور عزیزمان ایران

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

عکس فوق مربوط است به آشیانه هواپیماهای ترابری نظامی سپاه پاسداران در پایگاه؟

 

قطعات اف-14 از دسترس ایران دور می شوند!!

جرج بوش مصوبه ای را امضاء کرد که بر طبق آن پنتاگون از فروش قطعات مازاد جت جنگنده اف- 14 منع ‏می شود. این اقدام در راستای پر کردن شکاف امنیتی بوجود آمده ضمن حراج قطعات نظامی مازاد این کشور ‏انجام می شود. ‏

وجود این شکاف باعث می شد ایران برای تامین نیاز وافر خود به قطعات یدکی، به فروش قطعات مازاد ‏ارتش آمریکا نیاز ویژه ای داشته باشد. ‏

سناتور دموکرات ران وایدن از ایالت اورگان و سناتور جمهوریخواه گابریل گیفوردز از آریزونا پیشنهاد این ‏مصوبه را در حالی ارایه دادند که خبرگزاری آسوشیتد پرس در سال گذشته از استفاده خریداران ایرانی، ‏چینی و سایر کشورها از فرصت موجود در فروش قطعات حساس نظامی توسط پنتاگون خبر داده بود. این ‏فروش ها شامل قطعات جنگنده اف- 14 و سایر هواپیماها و نیز اجزای موشک می شدند. ‏

ایران تنها کشوری است که هنوز از جنگنده تام کت (نام دیگری برای اف-14) استفده می کند. ایالات متحده ‏این هواپیماها را در سال 2006 از دور خارج کرد. ‏

بوش فروش تام کت را ضمن امضاء یک صورتحساب 696 میلیارد دلاری ممنوع اعلام کرد. وی در مورد ‏قواعد موجود درباره اف -14 ابراز نظری نکرده است. ‏

ایران در سال 1970 در زمانی که هم پیمان آمریکا محسوب می شد، جنگنده های تام کت را خریداری نمود. ‏در آن زمان دولت های دو کشور از چنان ارتباط نزدیکی برخوردار بودند که حتی خلبانان آمریکایی کار ‏انتقال هواپیماها را به ایران انجام دادند. ‏

بحران گروگانگیری سال 1979 که بدنبال سرنگونی شاه از سلطنت اتفاق افتاد، موجب شد ایالات متحده ‏روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند. بعدها هم بوش ایران را جزیی از "محور شرات" خطاب کرده ‏است. ‏

مقامات آمریکایی معتقدند تعداد زیادی از تعداد 79 جت تام کت که به ایران تحویل داده شده بود یا سقوط کرده ‏اند و یا برای استفاده از قطعاتشان متلاشی شده اند. آنها می گویند ایران تنها قادر به تولید بخشی از قطعات ‏مورد نیاز برای کارکرد اف-14 است و نیاز مبرم به قطعات اصلی دارد.‏

مقامات قضایی ایالات متحده می گویند ایران در فروش های پنتاگون تنها به دنبال قطعات تام کت نبوده، بلکه ‏قطعات هلیکوپتر شینوک نیز طی فروشی توسط وزارت دفاع آمریکا به ایران راه پیدا کرده است. ‏

بعد از انتشار گزارش آسوشیتد پرس در سال گذشته، پنتاگون با توجه به نگرانی های امنیتی اعلام کرد جلوی ‏فروش قطعات اف-14 را خواهد گرفت. ارتش تصمیم گرفته اجزای با قابلیت استفاده اختصاصی در تام کت ‏را نابود کند اما سایر قطعات که هنوز برای هواپیماهای دیگر به کار می آیند را به فروش برساند. این قانون ‏هم باعث نگرانی بازرسان کنگره و مقامات قضایی فدرال شد چرا که ممکن است بازهم قطعاتی با کاربرد در ‏اف-14 هنوز لابلای سایر قطعات به فروش برسد. ‏

در همین اوضاع و احوال بود که ارتش از تابستان گذشته تصمیم گرفت تام کت های خود را نابود کند و برای ‏اینکار گورستانی را در آریزونا در نظر گرفت. ‏

گیفوردز و وایدن می گویند نیاز به یک ممنوعیت دایمی و فراگیر برای فروش قطعات اف-14 احساس می ‏شود تا هیچ قطعه ای از اینجا خارج نشود. مصوبه جدید تنها به نهادهایی مانند موزه های ایالات متحده و ‏گروههای تاریخی اجازه خرید اف -14 یا قطعات تام کت را می دهد. این جت ها از نظر نظامی بلا استفاده ‏هستند. ‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 28 ژانویه

نظر وبلاگ:بسیار جالب است آمریکائی ها هر چند یکبار بحث فروش قطعات اف ۱۴ و ممنوعیت این کار را با سرو و صدا در جهان مطرح می کنند و این شک را در دل  ایجاد می کنند که نکند آنها بدنبال بازار گرمی  کالاهای خود هستند و در واقع بدنبال مشتری می گردند وگرنه برای همه بسیار سخت است باور این موضوع که  آنها با داشتن تشکیلات جاسوسی و امنیتی دراز و طویل خود در جلوگیری از ارسال این قطعات ناتوان باشند و بیشتر یک رویایی شیرین است تا واقعیت.در پایان عکسی فوق العاده و دست اول از تامکت های رویایی نیروی هوایی ایران که با وجود کهولت ولیکن چون شیرمردان ایرانی  همواره آماده نبردند.


ناگفته های محسن رفیق دوست از وزارت سپاه

محسن رفیقدوست به بیان ناگفته های خود از حضورش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی پرداخت.

به گزارش «فردا» وی که با هفته نامه شهروند امروز گفتگو می کرد با بیان اینکه در زمان تصدی اش بر وزارت سپاه مسئول تامین تجهیزات نظامی بوده است گفت: در آن زمان هیچ ‌چیز نداشتیم. ما در سپاه، جدا از ارتش بودیم. اگر تسلیحاتی بود متعلق به ارتش بود. ما در سپاه خودمان نیاز به جنگ‌افزارهای جداگانه داشتیم. در عین حال در اول انقلاب خیلی از سلاح‌ها در دست مردم بود. ما در سپاه تیربار می‌خواستیم. آرپی‌جی هفت می‌‌خواستیم. تهیه آنها از ارتش مشکل بود. خیلی از صنایع نظامی از کار افتاده و برخی کارخانه‌ها تعطیل بودند. ما نمی‌خواستیم ارتش را خالی کنیم که سپاه تجهیز شود.

وی در ادامه ماجرای اولین پارتی خریداری شده مهمات را اینگونه عنوان نمود: آن زمان که کسی ما را نمی‌شناخت و جنس به ما نمی‌فروختند. من رفتم پیش مرحوم یاسرعرفات. گفتم تفنگ می‌‌خواهم. حدود پنج هزار قبضه تفنگ کلاشینکف و 500 قبضه آرپی‌جی هفت خریدم.

رفیقدوست افزود: مرحله دوم را از بلغارستان خریدم و یواش‌یواش اواخر در حجم‌های بزرگ سلاح‌ می‌خریدیم. این وظیفه ما بود و می‌بایست سلاح تهیه می‌کردیم.

وی درباره نوع اسلحه های خریداری شده گفت: همه چیز می‌خریدیم. فکر می‌کنم الان گفتن این موضوع منعی ندارد که ما موشک اسکات B خریدیم و آن را به ایران وارد کردیم. 350 کیلومتر برد داشت.

محسن رفیقدوست قبل از اینکه در سال 62 وزیر سپاه بشوم، به سه تا کشور زیاد سفر می‌کردم. سوریه، لیبی و کره‌شمالی. آنها با ما همکاری می‌کردند و سوریه و لیبی بیشتر از کره با ما همکاری می‌کرد. تا آن زمان مقادیر زیادی اسلحه معمولی از لیبی گرفته بودیم. به گونه‌ای که نیروی دریایی ما شبیه نیروی دریایی لیبی بود. آنها را آمریکایی‌ها درست کرده بودند. ناوها، توپ‌ها و همه ادوات مثل هم بود. لیبی آنها را از رده خارج کرده بود. من رفتم لیبی هر چه که داشتند گرفتم. حدود دو تا کشتی شد. بار کردم و به ایران آمدم.

محسن رفیقدوست در ادامه به شرح سفر خود به لیبی می پردازد و می گوید: جلسه اول را با نخست‌وزیر لیبی داشتیم. ایشان گفت که ما از ایران حمایت کرده‌ایم. من گفتم که نخیر این حرف‌‌ها به درد ما نمی‌‌خورد. اگر شما انقلاب و ایران را دوست دارید، تهران را که زیر موشک صدام است نجات بدهید. گفت چی می‌خواهید؟ گفتم باید به ما موشک بدهید.

وی درباره دیدارش با قذافی گفت: به او گفتم موشک می‌خواهیم. گفت بیا بردار ببر. همانجا به رئیس دفترش گفت 10 تا موشک اسکات B آماده کنند. بعد از سرهنگی پرسید که کدامیک از نیروها می‌توانند به ایران بروند و با بچه‌‌های سپاه کار کنند. او گفت که سرگرد سلیمان خوب است. قذاقی گفت به سرگرد سلیمان ماموریت بدهید تا با تیم خودش به ایران برود. بعد اضافه کرد از امروز فرمانده آنها حاج محسن رفیقدوست است. هر چی حاج‌ محسن گفت باید اطاعت کنند. ما برگشتیم به ایران.

رفیقدوست با بیان اینکه برد موشک ها 650 کیلومتر بود افزود: بلافاصله که موشک‌ها رسید آن را شلیک کردیم. اولین آن را به «بانک رافدین» زدیم. اینها با اختلاف کم به هدف می‌خوردند. نهایتا 500 متر اینطرف و آنطرف ممکن است اصابت کند که در این برد اصلا مهم نیست و جایز است. با این حال بسیاری از موشک‌هایی که ما زدیم، به لطف خدا به هدف اصابت کرد.

وی ادامه داد: قبل از آن دعای توسل خواندیم. بعد باشگاه افسران عراق را هدف گرفتیم. شلیک که کردیم بلافاصله رادیو بغداد و چند تا رادیو عربی را گرفتیم. چون چند دقیقه بعد معلوم می‌شد که سرنوشت شلیک چه بوده. به لطف خدا رادیوهای آنها اعلام کردند که موشکی به باشگاه افسران اصابت کرده است.

رفیقدوست افزود: یکی از آن 10 تا موشکی که از کره آوردم، به باغ شیان بردم. آنجا به دوستان گفتم که این را اوراق کنید و از روی آن موشک بسازید. بعد عکسی از همان موشک گرفتند. بالای آن نوشتند تقدیم به پدر موشکی ایران.

وی در پایان به خبرنگار این نشریه گفت: من پدر موشکی ایران هستم. اصلا من پدر اکثر صنایع نو نظامی ایران هستم. هر چیز که نو باشد.


لینک مطلب : http://fardanews.com/show/?id=44999