سامانه جهت یابی "گلوناس" روسیه برای نخستین بار پرواز و فرود هواپیمای "ایلیوشین- "۷۶حامل معاون نخست وزیر این کشور در پایگاهی در قطب جنوب مورد آزمایش قرار گرفت.
به گزارش ایتارتاس، "سرگئی ایوانف" معاون نخست وزیر روسیه پس از فرود این هواپیما در پایگاه "نوولازارفسک" قطب جنوب با ابراز رضایت از کار سامانه گلوناس گفت: هنگام پرواز هواپیما شش ماهواره سامانه گلوناس در مدار زمین فعالیت میکرد در حالی که چهار ماهواره برای اطلاعرسانی کافی بود.
ایوانف گفت: هواپیما علاوه بر گیرنده سامانه گلوناس به گیرنده سامانه آمریکایی "جی.پی.اس" هم مجهز بود ولی در هنگام پرواز تنها از گلوناس استفاده شد که دقت آن ۳تا ۱۰متر است.
معاون نخست وزیر روسیه که هیاتی از دولت ازجمله وزیران منابع طبیعی و حمل و نقل وی را در این سفر همراهی میکنند در جلسهای در "نوولازارفسک" مسایل حمل و نقل هوایی روسیه در قطب جنوب و استفاده از سامانه جهت یابی "گلوناس" را مورد بررسی قرار میدهد.
ایوانف با اشاره به برنامه دولت برای ساخت ۲۴ماهواره گلوناس در هجده ماه آینده گفت: مساله اصلی، کار ماهوارهها در مدار نیست بلکه تولید تجهیزات زمینی ویژه گلوناس ازجمله گیرندههای آنها است که به کندی پیش میرود.
روسیه از آغاز سال جاری میلادی سامانه جهتیابی خود موسوم به "گلوناس" را با بکارگیری ۱۹ماهواره ویژه در مدار زمین راه انداخت.
"گلوناس" از بسیاری جهات مشابه سامانه جهت یابی "جی.پی.اس" آمریکا میباشد در دو سال آینده با بکارگیری ۲۴ماهواره کاربرد جهانی خواهد داشت.
رییس جمهوری روسیه در مورد سامانه گلوناس گفته است برای این که مصرف کنندگان اطلاعات، سامانه گلوناس را انتخاب کنند این سامانه باید بدون نقص کار کند و ازنظر کیفیت و قیمت، بهتر از سامانه "جی.پی.اس" آمریکا باشد.
«نوری بکری» فرماندار استان «ژینجیانگ» چین گفت: حادثه جمعه صبح و کمی پس از ترک فرودگاه شهر اورومقی رخ داده بود. وی در جریان یک سخنرانی در مورد تروریسم در پکن این حادثه را فاش کرد اما با اعلام اینکه ماجرا در دست تحقیق است جزئیات بیشتری را در مورد آن اعلام نکرده و مشخص نکرد که چه کسی می توانسته در پشت پرده این اقدام باشد. بکری» گفت: با اطلاعاتی که هم اکنون در اختیار داریم تلاش برای سقوط هواپیما بوده است. وی ادامه داد که با واکنش به موقع خدمه توطئه خنثی شده و هواپیما به طور اضطراری بدون هیچ گونه آسیبی در شهر «لانژو» فرود آمده است.
اف-16 بلاک 40 و 42 موسوم به (شاهین شب) یکی از انواع پیشرفته و ضربتی اف-16 با قابلیت پرواز در شب و روز و تمام شرایط آب و هوایی است که از سال 1988 وارد خدمت شد و بخاطر توانایی انجام عملیات تهاجمی در شب لقب Night falcon را گرفت.ارابه زیر بدنه بلاک 40 و 42 برای حمل سیستم لانتیرن قویتر و کشیده تر شد.سیستم لانتیرن به این جنگنده توانایی پرواز و انجام عملیات تهاجمی در تمام شرایط آب و هوایی می بخشد. همچنین بلاک 40 و 42 به یک رادار پیشرفته و گیرنده GPS مجهز شد.از سال 2002 اف-16 های بلاک 40 و 42 با تسلیحات دقیقتر و با برد بیشتر شامل سلاح Standoff AGM-154 ، بمبهای هدایت ماهواره ای JDAM ، بمب لیزری GBU-27 و ... مجهز شدند.
از این نوع 615 فروند برای نیروی هوایی 5 کشور دنیا ساخته شد.
مشخصات:
طول: 8/14 متر
مساحت بال:87/27 متر مربع
وزن خالی:8270 کیلو گرم
وزن لود:12000 کیلو گرم
حداکثر وزن:19200 کیلو گرم
حداکثر سرعت:2.02 ماخ
منبع:انجمن هوافضا
نخستین فضاپیمای باری بدون سرنشین تمام اتوماتیک از اروپا به فضا پرتاب شد
فضاپیمای باری اروپایی جدید به نام ژول ورن اولین پرواز خود به فضا را آغاز کرد. این سفینه ی فضایی بدون سرنشین و تمام اتوماتیک توسط راکت نوع آریان به فضا پرتاب شد. این کشتی فضایی قرار است هفته آینده به سوی ایستگاه فضایی بین المللی ISS پرواز کند. سفینه فضایی ژول ورن که نامش از نام نویسنده ی فرانسوی داستان های علمی-تخیلی گرفته شده است حدود 20 تن وزن دارد. این بزرگترین سفینه فضایی است که از اروپا به فضا فرستاده شده و ماموریت دارد صدها تن اکسیژن، غذا، آب و تجهیزات را به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال دهد. این فضاپیمای باری که توسط ایستگاه فضایی بین المللی ISS پشتیبانی می شود قرار است جایگزین شاتل فضایی آمریکایی شود. این فضا پیمای کاملا اتوماتیک بامداد امروز توسط راکت آریان (آریان 5) از جزیره گینه فرانسه به فضا پرتاب شد. تخمین زده می شود فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، در سوم ماه آوریل، در کنار ایستگاه فضایی پهلو بگیرد.
دوستان عزیز جداول زیرآخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور را نشان میدهد که حاصل زحمات دوست عزیزمان اتابک در انجمن هوافضا می باشد که جهت اطلاع تقدیم همه شما گرامیان می گردد.
ایران ایر
آسمان
ماهان و ارم
کیش و ایرتور
سایر شرکتها
شرکت پارس ایر
اوریون ایرانی بهمراه تامکت آمریکائی که او را اسکورت مینماید.
ایرباس ایرتور در کلوزاپ
تقدیم به دوست داران فوکر۱۰۰
دومین بوئینگ ۷۴۷ ماهان خود را برای رنگ آمیزی ماهان ایر آماده میکند.
دو عکس بالا مربوط است به آزمایش موشک پدافندی اس ۲۰۰ که مورد بازبینی قرار گرفته و ارتقاء داده شده است.
عکس فوق مربوط است به هم نشینی دو افتخار آمریکایی ها یعنی رپتور در کنار شاتل
General characteristics
* Crew: 13
o Officers: 5 (pilot, copilot, navigator, fire control officer, electronic warfare officer)
o Enlisted: 8 (flight engineer, TV operator, infrared detection set operator, loadmaster, four aerial gunners)
* Length: 97 ft 9 in (29.8 m)
* Wingspan: 132 ft 7 in (40.4 m)
* Height: 38 ft 6 in (11.7 m)
* Wing area: 531.824 ft² (49.4 m²)
* Max takeoff weight: 155,000 lb (69,750 kg)
* Powerplant: 4× Allison T56-A-15 turboprops, 4,910 shp (3,700 kW) each
Performance
* Maximum speed: 260 knots (300 mph, 480 km/h)
* Range: 2,200 nm (2,530 mi, 4,070 km)
* Service ceiling: 30,000 ft (9,100 m)
در پایان فیلمی از این تانک هوایی: