مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سامانه جهت یابی گلوناس روسیه با موفقیت آزمایش شد

سامانه جهت یابی "گلوناس" روسیه برای نخستین بار پرواز و فرود هواپیمای "ایلیوشین-‪ "۷۶‬حامل معاون نخست وزیر این کشور در پایگاهی در قطب جنوب مورد آزمایش قرار گرفت.

به گزارش ایتارتاس، "سرگئی ایوانف" معاون نخست وزیر روسیه پس از فرود این هواپیما در پایگاه "نوولازارفسک" قطب جنوب با ابراز رضایت از کار سامانه گلوناس گفت: هنگام پرواز هواپیما شش ماهواره سامانه گلوناس در مدار زمین فعالیت می‌کرد در حالی که چهار ماهواره برای اطلاع‌رسانی کافی بود.

ایوانف گفت: هواپیما علاوه بر گیرنده سامانه گلوناس به گیرنده سامانه آمریکایی "جی.پی.اس" هم مجهز بود ولی در هنگام پرواز تنها از گلوناس استفاده شد که دقت آن ‪ ۳‬تا ‪ ۱۰‬متر است.

معاون نخست وزیر روسیه که هیاتی از دولت ازجمله وزیران منابع طبیعی و حمل و نقل وی را در این سفر همراهی می‌کنند در جلسه‌ای در "نوولازارفسک" مسایل حمل و نقل هوایی روسیه در قطب جنوب و استفاده از سامانه جهت یابی "گلوناس" را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ایوانف با اشاره به برنامه دولت برای ساخت ‪ ۲۴‬ماهواره گلوناس در هجده ماه آینده گفت: مساله اصلی، کار ماهواره‌ها در مدار نیست بلکه تولید تجهیزات زمینی ویژه گلوناس ازجمله گیرنده‌های آنها است که به کندی پیش می‌رود.

روسیه از آغاز سال جاری میلادی سامانه جهت‌یابی خود موسوم به "گلوناس" را با بکارگیری ‪ ۱۹‬ماهواره ویژه در مدار زمین راه انداخت.

"گلوناس" از بسیاری جهات مشابه سامانه جهت یابی "جی.پی.اس" آمریکا می‌باشد در دو سال آینده با بکارگیری ‪ ۲۴‬ماهواره کاربرد جهانی خواهد داشت.

رییس جمهوری روسیه در مورد سامانه گلوناس گفته است برای این که مصرف کنندگان اطلاعات، سامانه گلوناس را انتخاب کنند این سامانه باید بدون نقص کار کند و ازنظر کیفیت و قیمت، بهتر از سامانه "جی.پی.اس" آمریکا باشد.

خنثی شدن توطئه سقوط یک هواپیمای چینی

 

«نوری بکری» فرماندار استان «ژینجیانگ» چین گفت: حادثه جمعه صبح و کمی پس از ترک فرودگاه شهر اورومقی رخ داده بود.


وی در جریان یک سخنرانی در مورد تروریسم در پکن این حادثه را فاش کرد اما با اعلام اینکه ماجرا در دست تحقیق است جزئیات بیشتری را در مورد آن اعلام نکرده و مشخص نکرد که چه کسی می توانسته در پشت پرده این اقدام باشد.


بکری» گفت: با اطلاعاتی که هم اکنون در اختیار داریم تلاش برای سقوط هواپیما بوده است.


وی ادامه داد که با واکنش به موقع خدمه توطئه خنثی شده و هواپیما به طور اضطراری بدون هیچ گونه آسیبی در شهر «لانژو» فرود آمده است.


www.farsnews.net


Night Falcon شاهین شب(کوتاه و مفید)

اف-16 بلاک 40 و 42 موسوم به (شاهین شب) یکی از انواع پیشرفته و ضربتی اف-16 با قابلیت پرواز در شب و روز و تمام شرایط آب و هوایی است که از سال 1988 وارد خدمت شد و بخاطر توانایی انجام عملیات تهاجمی در شب لقب Night falcon را گرفت.ارابه زیر بدنه بلاک 40 و 42 برای حمل سیستم لانتیرن قویتر و کشیده تر شد.سیستم لانتیرن به این جنگنده توانایی پرواز و انجام عملیات تهاجمی در تمام شرایط آب و هوایی می بخشد. همچنین بلاک 40 و 42 به یک رادار پیشرفته و گیرنده GPS مجهز شد.از سال 2002 اف-16 های بلاک 40 و 42 با تسلیحات دقیقتر و با برد بیشتر شامل سلاح Standoff AGM-154 ، بمبهای هدایت ماهواره ای JDAM ، بمب لیزری GBU-27 و ... مجهز شدند.
از این نوع 615 فروند برای نیروی هوایی 5 کشور دنیا ساخته شد.




مشخصات:

طول: 8/14 متر
مساحت بال:87/27 متر مربع
وزن خالی:8270 کیلو گرم
وزن لود:12000 کیلو گرم
حداکثر وزن:19200 کیلو گرم
حداکثر سرعت:2.02 ماخ

منبع:انجمن هوافضا

شهرت ژول ورن به فضا رسید

نخستین فضاپیمای باری بدون سرنشین تمام اتوماتیک از اروپا به فضا پرتاب شد

فضاپیمای باری اروپایی جدید به نام ژول ورن اولین پرواز خود به فضا را آغاز کرد.


این سفینه ی فضایی بدون سرنشین و تمام اتوماتیک توسط راکت نوع آریان به فضا پرتاب شد.


این کشتی فضایی قرار است هفته آینده به سوی ایستگاه فضایی بین المللی ISS پرواز کند.


سفینه فضایی ژول ورن که نامش از نام نویسنده ی فرانسوی داستان های علمی-تخیلی گرفته شده است حدود 20 تن وزن دارد.


این بزرگترین سفینه فضایی است که از اروپا به فضا فرستاده شده و ماموریت دارد صدها تن اکسیژن، غذا، آب و تجهیزات را به ایستگاه بین المللی فضایی انتقال دهد.


این فضاپیمای باری که توسط ایستگاه فضایی بین المللی ISS پشتیبانی می شود قرار است جایگزین شاتل فضایی آمریکایی شود.


این فضا پیمای کاملا اتوماتیک بامداد امروز توسط راکت آریان (آریان 5) از جزیره گینه فرانسه به فضا پرتاب شد.


تخمین زده می شود فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، در سوم ماه آوریل، در کنار ایستگاه فضایی پهلو بگیرد.


www.iscanews.ir


آخرین وضعیت هواپیماهای مسافربری کشور

دوستان عزیز جداول زیرآخرین وضعیت  ناوگان هواپیمایی کشور را نشان میدهد که حاصل زحمات دوست عزیزمان اتابک در انجمن هوافضا می باشد که جهت اطلاع تقدیم همه شما گرامیان می گردد. 

ایران ایر

 
آسمان




ماهان و ارم 


 
کیش و ایرتور 




سایر شرکتها 


 
شرکت پارس ایر



 

عکس روز

اوریون ایرانی بهمراه تامکت آمریکائی که او را اسکورت مینماید.

ایرباس ایرتور در کلوزاپ

تقدیم به دوست داران فوکر۱۰۰

دومین بوئینگ ۷۴۷ ماهان خود را برای رنگ آمیزی ماهان ایر آماده میکند.

بوئینگ ۷۲۷(کوتاه ومختصر)

بوئینگ 727: هواپیمای بوئینگ 727 برای مدتی طولانی، محبوبترین هواپیمای مسافربری در دنیا بوده است. برای اولین بار این هواپیما در دهه 1960 چند سال پیش از خواهر بزرگتر و مشهورتر خود یعنی Boeing 747 به پرواز در آمد.


بوئینگ 727 همکاری بسیار موفقی با شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیا داشته است چرا که توانائی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچکتر را داراست و در عین حال مسافتهای متوسط را می تواند طی کند. این توانایی در هواپیمای مدل 727 باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی قادر باشند مسافران و توریستها را از شهرهای پر جمعیت که فرودگاه های کوچکی دارند به مقاصد توریستی در سراسر دنیا جا به جا نمایند.

یکی از دلایلی که به این هواپیما توانایی فرود آمدن در باندهای فرودگاهی کوچکتر را می دهد طراحی منحصر به فرد بالهای آن است. مدل 727 می تواند سطح بالهای خود را با باز کردن باله های کوچک پشتی تا دو برابر افزایش دهد و به این ترتیب با ثبات و پایداری قابل توجهی در سرعتهای پایین پرواز نماید. در عین حال 3 موتور قدرتمند این هواپیما، امکان برخاست سریع از روی باند را به این مدل می دهد.

حتی زمانی که مدل 747 در دهه 1970 وارد بازار شد، شرکتهای هواپیمایی بین المللی هنوز خواستار 727 بودند. دلیل دیگر محبوبیت مدل 727 این بود که این هواپیما می تواند محدوده متنوعی از پروازها با مسافتهای مختلف را پوشش دهد. برای مثال پروازهای اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا، آمریکای شمالی، جزایر کاریسبی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی را می توان نام برد.

Boeing 727 حتی برای شرکتهای باربری هوایی و چارتری نیز محبوبیت داشت. شرکت Federal Express با استفاده از 727 در سال 1975 در واقع آغازگر بهره برداری از این مدل در صنعت Cargo بود. شرکتهای هواپیمایی دیگر نیز نظیر Carnival Cruiselines از این هواپیما برای جابه جایی مسافران و باربری هوایی استفاده نموده اند.
Boeing 727 production line(Neg#: P41126)
هواپیما Boeing 727 به حدی محبوبیت پیدا کرد که گاهی از آن به عنوان DC-3 عصر هواپیمایی یاد می شود، به این معنی که 727 هواپیمایی قابل اعتماد و تطبیق پذیر و همه کاره بود که اصلی ترین بخش ناوگان بسیاری از شرکتهای هواپیمایی را تشکیل میداد.

در پایان قرن بیستم، هواپیمای Boeing727 هنوز بخش قابل توجهی از ناوگان هوایی بسیاری از شرکتهای هواپیمایی آمریکایی را به خود اختصاص داده بود. ولی وقایع گوناگونی این محبوبیت را به تدریج کم رنگ تر کرد. شاید وضعیت اقتصادی پس از حوادث 11 سپتامبر را بتوان یکی از مهمترین این وقایع نام برد که بیش از همه بر صنعت هواپیمایی ایالات متحده تاثیر گذار بود. بیشتر شرکتها به سراغ هواپیماهای دوموتوره می رفتند تا بتوانند از این طریق در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و هزینه های خود را کاهش دهند.


از طرف دیگر 727 یکی از آخرین مدلهایی بود که خدمه آن را 3 نفر تشکیل می دادند که یکی از آنها مهندس پرواز است ، در حالی که در مدلهای جدیدتر وظایف این عضو گروه پروازی به عهده سیستم کامپیوتر می باشد.
با وجود افزایش قیمت سوخت ، استقبال کمتر مردم از سفرهای هوایی و هزینه های نگهداری و تعمیر هواپیماهای شرکت هواپیمایی Delta آخرین شرکتی بود که در سال 2003 این مدل را از ناوگان هوایی خود خارج نمود.

البته در حال حاضر 727 هنوز در شرکتهای هواپیمایی تازه کار و کوچکتر و شرکتهای باربری و چارتر مورد استفاده قرار میگیرد و به تازگی به عنوان وسیله شخصی و خصوصی در امر حمل و نقل و جا به جایی مطرح شدهاست. شرکتهای اصلی که تا کنون از این مدل استفاده کرده اند عبارتند از:

include Delta Airlines, Mexicana, Air France, American, Eastern Airlines, Viasa, Pan Am, Air Canada, Dominicana, Iberia, Avianca, Aerolineas Argentinas, British Airways, Lufthansa, ANA, Australian Airlines, Copa, Fed Ex and, among Charter Airlines, Carnival Airlines and Hapag Lloyd در عین حال همه روزه USPS (سرویس پست ایالات متحده) از این مدل برای حمل محموله های پستی هوایی از شهری به شهر دیگر استفاده می نماید.
رکورد فروش مدل 727 به عنوان بیشترین مدل فروخته شده در تاریخ هواپیمایی در سالهای آغازین دهه 1990 توسط مدل 737 شکسته شد.

در 18 ژوئن 2003، یک فروند 727 که پیش از آن بوسیله American مورد استفاده قرار می گرفت از فرودگاه بین المللی Luanda در آنگولا به سرقت رفت، و به عقیده مسئولان اطلاعاتی ایالات متحده این هواپیما در حال حاضر در دست تروریستها و یا قاچاقچیان مواد مخدر قرار دارد.

منبع : http://www.cao.ir

رتبه بندی ایرلاین های داخلی

وزیر راه و ترابری گفت: اخیرا طرحی در سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شده و در حال بررسی است که ایرلاین‌ها را درجه‌بندی کنیم و شرکت هواپیمایی که امتیاز لازم را کسب نکند باید از گردونه خارج یا ادغام شود.

مهندس محمد رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره سرانجام ادغام ایرلاین و اینکه چرا تاکنون اقدامی در این جهت انجام نشده است، اظهار کرد: قوانین و مقررات کشور اجازه نمی‌دهد کاری را به‌زور و اجبار انجام دهیم؛ باید ایرلاین‌ها خودشان از این مساله استقبال کنند.

وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم تعداد ایرلاین‌ها افزایش پیدا نکنند، افزود: با توجه به اینکه 11 ایرلاین در کشور وجود دارد از یک تا یازده آنها را درجه‌بندی خواهیم کرد و به دو ایرلاین آخری که در این جدول قرار دارند اخطار خواهیم داد اگر تعداد صندلی‌های پرواز و کیفیت خدماتشان را به حد مطلوبی نرسانند در معرض انحلال قرار می‌گیرند و باید از این درجه‌بندی خارج شوند.

رحمتی خاطرنشان کرد: به این ترتیب کسانی که در نوبت مجوز گرفتن ایرلاین قرار داشته و امکانات مالی و خدماتی خوبی دارند آنها در این درجه‌بندی جا می‌گیرند. در واقع مانند جدول لیگ برتر بازی‌های فوتبال است که تعداد ثابت باقی مانده اما در طول لیگ تیم‌هایی نتوانستند امتیاز لازم را کسب کنند باید از این دسته سقوط کنند و تیم‌های جدید جایگزین آنها خواهند شد.

وزیر راه و ترابری در پایان تاکید کرد: به این ترتیب ایرلاین‌ها انگیزه پیدا خواهند تا صندلی‌های پرواز و کیفیت خدمات خود را توسعه دهند در غیر این صورت اگر نتوانند به سطح مطلوب مورد نظر دست پیدا کنند باید از گردونه خارج شوند یا با ایرلاین‌ دیگری ادغام شوند.


عکس روز







دو عکس بالا مربوط است به آزمایش موشک پدافندی اس ۲۰۰ که مورد بازبینی قرار گرفته و ارتقاء داده شده است.

عکس فوق مربوط است به هم نشینی دو افتخار آمریکایی ها یعنی رپتور در کنار شاتل

Ac-130 تانک بالدار آمریکا













AC-130 هواپیمای پشتیبانی نزدیک بوده و با داشتن چندین توپ قوی یک مهره برتری برای آمریکا در صحنه های نبرد می باشد.

این هواپیما که اصطلاحا کشتی تیر انداز نامیده می شود در بسیاری از عملیات شایستگی های خود را نشان داده است. از آن جمله می توان به جنگ آمریکا در سومالی نام برد کهAC-130 ها به پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی پرداختند.این هواپیما در پاناما، جنگ خلیج (همیشه فارس)و در بوسنی هرزگووین نیز به کار گرفته شد. AC-130 دارای 4 موتور توربو پراپ T56-A-15 بوده که هرکدام دارای قدرت 4910 اسب بخار است که به هواپیما حداکثر سرعت 0.4 ماخ (482 کیلومتر بر ساعت) را می دهد.

درحال حاضر دو مدل از AC-130 در حال خدمت می باشند که : AC-130H Spectre(شبح) که دارای دو توپ 20 میلی متری، 1 توپ 40 میلیمتری و یک توپ 105 میلیمتری(حدوداً به اندازه توپ یک تانک) می باشد و AC-130U Spooky(شبح وار) که به یک توپ 25، 40 و 105 میلیمتری مجهز می شود.



خدمه هر دو نمونه شامل پنج افسر (خلبان، کمک خلبان،افسر ناوبر و هدایت گر،افسر کنترل کننده آتش،افسر جنگ الکترونیک) و هشت نفر دیگر شامل مهندس پرواز، اپراتور حسگر های تلویزیونی، اپراتور حسگر های فرو سرخ، مسئول پر کردن اسلحه ها و چهار اپراتور توپها می باشد.AC-130 نمونه مسلح و اصطلاحاْ (gunship) هواپیمای معروف ترابری C-130 هرکولس است.اولین پرواز این هواپیما(که AC-130A بود که امروزه کنار گذاشته شده است) در سال 1967 انجام شد.اگر چه از آن زمان تاکنون فناوری و تکنولوژی بسیار رشد کرده ولی کاربردهای AC-130 چندان تغییر نکرده است. نقشهای این هواپیما عبارت است از : پشتیبانی هوایی نزدیک، نقش بازدارندگی و شناسایی، دفاع منطقه ای، عملیات اسکورت، کنترل هوایی، کنترل و فرماندهی (command and control) به صورت محدود و عملیات جستجو و نجات. AC-130A اسپکتور به لحاظ ابعاد خارجی مانند C-130 بوده و یکی تفاوتهای اصلی آن با نمونه های جدیدتر عدم قابلیت سوخت گیری هوایی است. این نمونه با حداکثر مهمات دارای برد 1450 مایل ( 3943 کیلومتر) می باشد. AC-130A برای شرکت در جنگ ویتنام در 20 سپتامبر 1967 به ویتنام اعزام شد و یک هفته بعد اولین ماموریت خود را به انجام رسانید. اولین مورد انهدام این هواپیما در سال 1969 بوقوع پیوست که در آن دو خدمه هواپیما کشته شدند. در طول جنگ ویتنام از 18AC-130 5 فروند ساقط شد ولی در کل این هواپیما توانست بیش از 10000 ماشین دشمن را نابود کند. آخرین AC-130A در سال 1995 بازنشسته شد. AC-130H در سال 1995 جایگزین مدل A گردید.

کامپیوترهای این مدل دارای توانایی تشخیص هدف از دوست هستند که باعث کاهش تلفات در نیروهای خودی در صحنه نبرد می شود. این هواپیما در جنگ خلیج فارس نیز استفاده شد و تنها یک فروند آن (به همراه 14 خدمه) ساقط شد. AC-130U اسپوکی از پیشرفته ترین کشتی های جنگی(گانشیپ:GunShip) جهان می باشد.بیش از 609 هزار خط نرم افزار برای سیستم کنترل آتش و الکترونیک پروازی آن نوشته شده است.سیستم کنترل آتش آن توانایی حمله همزمان به دو هدف را با استفاده از دو توپ دارد بطوریکه این هدف ها می توانند در فاصله 1 کیلومتری از همدیگر هم باشند.حسگر های فرو سرخ و رادار این مدل APQ-180 ( رادار جنگنده F-15E) می باشد که به آن توانایی انجام عملیات در روز و شب و هر شرایط آب و هوایی می دهد. در صورت لزوم تمام اسلحه ها می توانند به حسگر ها وصل شده و از آن فرمان بگیرند.


General characteristics

* Crew: 13
o Officers: 5 (pilot, copilot, navigator, fire control officer, electronic warfare officer)
o Enlisted: 8 (flight engineer, TV operator, infrared detection set operator, loadmaster, four aerial gunners)
* Length: 97 ft 9 in (29.8 m)
* Wingspan: 132 ft 7 in (40.4 m)
* Height: 38 ft 6 in (11.7 m)
* Wing area: 531.824 ft² (49.4 m²)
* Max takeoff weight: 155,000 lb (69,750 kg)
* Powerplant: 4× Allison T56-A-15 turboprops, 4,910 shp (3,700 kW) each

Performance

* Maximum speed: 260 knots (300 mph, 480 km/h)
* Range: 2,200 nm (2,530 mi, 4,070 km)
* Service ceiling: 30,000 ft (9,100 m)
در پایان فیلمی از این تانک هوایی:

http://www.mooload.com/new/file.php?...e_0004.wmv&s=t