مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رایزنی ماهان ایر با اتحادیه اروپا برای لغو محدودیت ها

 مسوولان شرکت هواپیمایی ماهان ایر در حال رایزنی با مقامات اتحادیه اروپا برای لغو محدودیت های اعمال شده علیه این شرکت ایرانی هستند.
 مدیر بازاریابی ماهان ایر در امارات به نشریه «امارات بیزینس» گفت: "ماهان ایر مذاکرات خود با اتحادیه اروپا را ادامه می دهد تا محدودیت های وضع شده در مورد چند پرواز اروپایی این شرکت لغو شود."

«امجد اقبال پراچا» افزود: "مدیران ماهان ایر در ماه ژوئن (خرداد) با مقامات اتحادیه اروپا دیدار و مذاکره خواهند کرد تا نام این شرکت هوایی از لیست ممنوعه اتحادیه اروپا حذف شود."

مدیر بازاریابی ماهان ایر در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: "بزرگ ترین شرکت هوایی خصوصی ایران اکنون در حال سرویس دهی به مسافران اروپایی خود با یک پرواز جدید به استانبول ترکیه است که از 15 مارس راه اندازی شده است."

وی افزود: "ماهان ایر همچنین به منظور رساندن مسافران خود به قاره آمریکا یک مسیر پرواز جدید به کانادا را برنامه ریزی کرده است."

پراچا ادامه داد: "به رغم ممنوعیت اتحادیه اروپا و سایر محدودیت ها این شرکت در حال سوددهی است و مدیران آن از طریق کشورهای ثالث به قطعات یدکی و لوازم نگهداری هواپیما دست پیدا می کنند."

وی با بیان اینکه ماهان ایر الزامات ایمنی خود را بنابر استاندارهای اتحادیه اروپا بهبود داده، افزود: " به خاطر تحریم های آمریکا علیه ایران ماهان ایر نمی تواند پروازی به ایالات متحده داشته باشد ما با دولت کانادا مذاکراتی صورت داده ایم تا راه حلی در مورد این مساله پیدا کنیم."

برپایه این گزارش، مقامات اتحادیه اروپا پیشتر به دلیل آنچه رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در پروازهای شرکت ماهان ایر خوانده شد محدودیت هایی در مورد پروازهای این شرکت به بیرمنگام و منچستر در انگلیس و دوسلدورف آلمان اعمال کردند.

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: "این کمیسیون به دقت بر پیشرفت شرکت هایی همچون ماهان ایر و چند شرکت دیگر مندرج در لیست ممنوعه اتحادیه اروپا نظارت می کند."

تاریخ ساز هوایی

 

تندیس آندره نیکلایویچ توپولف سازنده هواپیماهای مسافری و نظامی

روحش شاد

شایعه یا واقعیت!؟!

مردم بندر خمیر درهرمزگان از سقوط یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی درمرزهای ایران خبردادند.
به گزارش البرز از عصر امروز شایعه ای دهان به دهان دربین مردم این منطقه مبنی برسقوط یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی منتشرمیشود.
براساس این خبر, این هواپیمای آمریکائی قصد شناسایی منطقه ای در نزدیکی معدن گچین را داشته است که بدلایل نامعلومی سقوط کرده است .
بین اهالی شایع است که این هواپیمایی کوچک و بدون سرنشین در روستای آرابی شهرستان بندر خمیر سقوط کرده است و نیروهای سپاه پس از حضور در محل سقوط هواپیما لاشه هواپیما را از نیروی انتظامی گرفته است.
هنوزهیچ مقام محلی ویا کشوری دراین خصوص واکنشی نشان نداده است.

بازگشت توپولوف‌های اجاره‌ای ایران به روسیه

فارس: یک مقام آگاه گفت: در پی بالا رفتن بهای اجاره هواپیما در روسیه و افزایش تعداد مسافرین و پروازها، یکی از شرکت‌های روسی اقدام به لغو پروازها و خروج هواپیماهای خود از کشور کرده است.

این مقام آگاه اظهار داشت: طی چند روز اخیر یکی از شرکت‌های روسی که هواپیماهای خود را برای جابجایی مسافر به شرکت‌های هواپیمایی کشور اجاره می‌داد، اقدام به لغو پروازها و خروج هواپیماهای خود از کشور کرده است.

وی افزود: در این راستا چندین فروند از هواپیماهای خود را که در اجاره برخی شرکت‌های هواپیمایی ایران بودند، را باز پس گرفته که این امر با اطلاع‌ قبلی و با توجه به اتمام زمان قرارداد یک ساله استفاده از این هواپیماها صورت گرفته است.

به گفته وی، علت این امر افزایش بهای اجاره هواپیما در روسیه نسبت به ایران است به گونه‌ای که در آن کشور هزینه اجاره هر ساعت صندلی هواپیما حدود 100 دلار ولی در ایران این رقم حدود 35 _ 30 دلار می‌باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: پیش از فروپاشی شوروی سابق، روسها سالانه حدود 80 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کردند که پس از فروپاشی، این رقم به حدود 607 میلیون مسافر رسید. اکنون حجم جابجایی مسافر در روسیه به همان حدود 50 میلیون نفر در سال رسیده که بر این اساس و با توجه به افزایش بهای اجاره هواپیما، دیگر برای آنها صرف نمی‌کند که هواپیماهای خود را به ما اجاره دهند.

وی تصریح کرد: این هواپیماها اغلب از نوع توپولف 154 هستند.

این مقام مطلع یادآور شد: البته این هواپیماها در حال جایگزین شدن هستند و تا چند ماه آینده علاوه بر جبران نبودن این هواپیماها، حداقل تا 50 درصد نیز افزایش تعداد هواپیما صورت خواهد گرفت.

طرح یک ادعا

حزب الله 35 قایق تندرو از ایران تحویل گرفت
 پایگاه خبری «دبکا» وابسته به سازمان های جاسوسی - اطلاعاتی اسرائیل ادعا کرد: "حزب الله چند هفته پیش از آغاز بحران جاری در لبنان تعداد 35 فروند قایق تندرو از ایران دریافت کرده است."

به گزارش عصر ایران  این پایگاه امنیتی اسرائیل در گزارشی به اصطلاح اختصاصی به نقل از آنچه منابع نظامی نامید، نوشت: "سه هفته پیش از آنکه حزب الله، غرب بیروت را به تصرف خود درآورد 35 فروند قایق تندرو از ایران تحویل گرفت."

این گزارش مدعی است: "این قایق ها به سفارش حزب الله توسط کارخانه های کشتی سازی وابسته به سپاه در بندرعباس ساخته شده، اواسط ماه آوریل در بندر لاذقیه سوریه از یک کشتی باری ایرانی تخلیه شده و از آنجا به بندر نعیمه در جنوب بیروت منتقل شده است."

به ادعای دبکا  این قایق ها می توانند ناوگان ششم آمریکا و کشتی های نیروی دریایی اسرائیل در دریای مدیترانه را تهدید کنند، به بنادر مدیترانه ای حیفا و آشدود در اسرائیل برسند و تاسیسات نفتی آنها را هدف قرار دهند.

دبکا در ادامه ادعاهای خود آورده که احمد جبریل دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین که توسط ایران حمایت مالی می شود این قایق ها را در پناهگاه زیرزمینی خود مخفی کرده بود.

صنایع هوافضای اسرائیل از آغاز تاکنون

 

چندی پیش در اسرائیل، مانوری برای مقابله با حمله اتمی اجرا شد که در این مانور صراحتا از ایران به عنوان تهدید بالقوه و بسیار جدی در این زمینه یاد شد. جدا از اهداف تبلیغاتی ، باید توجه نمود که اسرائیل  در حال کسب آمادگی  برای هرگونه تهدید علیه خود می باشد. نخستین گام در مقابله با هر تهدیدی، رسیدن به شناختی درست و واقع بینانه از آن تهدید است. به همین منظور بدون هیچگونه افراط و تفریطی  به بررسی توان نظامی اسرائیل می پردازیم.

یادآوری:مقاله فوق مورد تائید یا رد مسئولین وبلاگ مجله هوایی نبوده و صرفا نقل مستقیم از منابع انتهای مقاله می باشد.


اسرائیل تولیدکنندهء انواع متنوعی از مهمات، سلاح‌های کوچک، سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته، تانک و. . . است. طی 40 سال گذشته، اسرائیل برای افزایش توان نظامی خود، فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای انجام داد که منجر به شکل‌گیری نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) گردید. اسرائیل که صاحب سه شرکت مهم دفاعی است، شرکت‌های خصوصی را نیز به تجهیز IDF تشویق نمود. توسعه صنایع نظامی اسرائیل باعث صادرات گسترده‌ای شد که هم‌اکنون مهمترین درآمد این کشور را شامل می‌شود.



پس از کاهش تقاضای ادوات نظامی در 15 سال تأخیر، اسرائیل توجه خود را به بازار غیرنظامی نیز معطوف ساخت و تحقیق و توسعه در این بخش را به صورت وسیعتری دنبال نمود. به طوری که در حال حاضر یکی از پیشرفتهترین صنایع هوافضای دنیا را دارا می‌باشد. به طور کلی قابلیتهای هوافضایی اسرائیل، ناشی از نیازهای دفاعی و جنگی بوده است و این کشور را به سمت استقلال در زمینههای مختلف از جمله هوافضا سوق داده است.
حرکت‌های اولیهء اسرائیل در زمینه‌های دفاعی، به دههء 1920 بر می‌گردد. برای مقابله با تهدیدات اعراب، گروهی به نام jewish ساخت نارنجک‌های دستی را آغاز کرد. در اوایل دههء 1930، این گروه کارگاه‌های کوچک تولید سلاح را به صورت مخفیانه تأسیس کردند که بعدها (در سال 1948) به نام صنایع نظامی اسرائیل یا IMI شناخته شد. IMI در دو دههء اول فعالیت خود، سلاح‌های پایه‌ای که توسط IDF استفاده می‌شد را تولید می‌کرد. آن زمان، هواپیماها و سلاح‌های پیشرفته‌تر مورد نیاز اسرائیل از طریق کشورهای خارجی مخصوصاً فرانسه تأمین می‌شد.
عامل محرک اسرائیلی‌ها در شتابگیری برای تولید سلاح‌های پیشرفته‌تر، جنگ 6 روزه 1967 بود. در طول این جنگ، فرانسه فروش تسلیحات نظامی به اسرائیل را تحریم کرد. این تحریم شامل هواپیماهای میراژ نیز می‌شد و پس از آن اسرائیل به سمت آمریکا سوق داده شد تا هواپیماهای نظامی خود را از این طریق تأمین کند و در همین زمان هم سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید صنایع خود را آغاز کرد. در این راستا صنایع هواپیماسازی اسرائیل IAI نیز به عنوان یک شرکت دولتیِ تعمیر و نگهداری هواپیما، در سال 1953 تأسیس شد. طولی نکشید که این شرکت توسعه و مونتاژ انواع هواپیما را آغاز نمود.
هواپیمای کفیر kfir این شرکت به زودی جایگزین میراژهای فرانسوی شد. این شرکت همزمان با تولید هواپیماهای آراوا (Arava) و نشر (Nesher)، با انعقاد قراردادهایی با مهمترین شرکت‌های آمریکایی از جمله بوئینگ و لاکهید مارتین، جزء همکاران اصلی این شرکت‌ها شد و بدین ترتیب سریعن رشد کرد. به طوری که تعداد کارکنانش در اواخر دهه 1970 از 4000 نفر به 14000 نفر رسید.
افزایش توانایی اسرائیل در بخش صنایع نظامی، انگیزه‌ای برای تولید هواپیمای کاملاً اسرائیلی به نام لاوی (Lavi) شد. در نیمهء اول دهه 1980، صنایع IAI، سیستم‌های الکترونیک، اویونیک و سلاح‌های این هواپیما را تولید کرد و اولین پیش نمونهء آن را در سال 1986 به پرواز درآورد. اما از آنجایی که این پروژه هزینه‌های زیادی دربرداشت، یک سال بعد لغو شد. پس از لغو پروژه لاوی، IAI، توسعهء محصولات نظامی و غیرنظامی را به صورت متنوع‌تری دنبال نمود که از آن جمله می‌توان به رادار سیستم، سیستم‌های سلاح دقیق، هواپیمای بدون سرنشین و هواپیمای نظامی و غیرنظامی دیگر اشاره نمود. بیشتر این محصولات بر پایه تکنولوژی‌هایی ساخته شدند که در جریان پروژه لاوی به دست آمدند.
در حال حاضر بیش از 150 شرکت نظامی در اسرائیل فعالند که درآمدی در حدود 3.5 میلیارد دلار دارند. سه شرکت مهم دولتی اسرائیل IMI، IAI و رافائل هستند که تولیدکنندهء سلاح‌های معمولی تا ابزار پیشرفتهء دفاعی می‌باشند. شرکت‌های خصوصی نسبتن بزرگ اسرائیلی نیز البیت سیستم (Elbit Systems) و تادیران Tadiran هستند که عمومن بر روی ابزار الکترونیکی دفاعی تمرکز دارند.
هم اکنون نزدیک به 50 هزار نفر در صنایع نظامی اسرائیل مشغول به کار می‌باشند. بخش صادرات نظامی با نام SIBAT که زیر نظر وزارت دفاع می‌باشد، مسؤولیت بازاریابی و فروش تولیدات IDF را داراست.
پس از لغو پروژه لاوی، IAI به کمک آمریکا محصولات خود را تنوع بخشید و ماهواره‌های Amos و Ofeq و اولین سیستم موشکی ضد موشک بالستیک آرو Arrow را تولید نمود. هواپیماهای بدون سرنشین «هانتر» نیز که هم اکنون مشتریان زیادی در سطح جهان دارد از جمله تولیدات این شرکت است. IAI همچنین در بخش تعمیر و نگهداری انواع هلیکوپتر و هواپیما نیز رشد کرد. طراحی، توسعه و تولید انواع سیستم‌های زمینی و دریایی، تجهیزات راداری، تجهیزات جنگ الکترونیک و موشک نیز در حال حاضر توسط IAI انجام می‌گیرد. فروش این شرکت در سال 2000 در حدود 2.8 میلیاد دلار بوده است. در ضمن این شرکت در همان سال، 1600 قرارداد جدید به ارزش 2.6 میلیارد دلار را نیز منعقد نموده است.
در حال حاضر فعالیت‌های اصلی هوافضای اسرائیل شامل بخش‌های زیر می‌باشد:
- توسعه و ساخت انواع هواپیماها
- پرنده‌های بدون سرنشین و سیستم‌های شناسایی
- سوار کردن و نصب تجهیزات بر روی هواپیما
- سیستم‌های جنگ‌افزار هدایت‌شونده
- سیستم‌های موشکی
- سیستم‌های جستجو و نجات هوایی
- سیستم‌های جنگ الکترونیک
- تجهیزات پیشرفت منحرف‌کننده‌ی الکترونیکی و سیستم‌های هوشمند
- رادارهای اپتیک
- سیستم‌های رادیویی و ارتباطی نظامی
- سیستم‌های ناوبری و هدایت و نمایش کابین هواپیما
- سیستم‌های ماهواره‌ای و تصویربرداری هوایی پیشرفته
- به روزرسانی هلی‌کوپترها
- سیستم‌های زمینی
جدول سلاح‌های اسرائیل


اسرائیل دارای چندین شرکت دولتی و غیردولتی قدرتمند در صنایع هوافضایی است که از آن جمله می‌توان به صنایع هوافضای اسرائیل IAI، صنایع نظامی اسرائیل IMI، شرکت رافائل، شرکت سیستم‌های البیت، شرکت تادیران، شرکت سایکلون، شرکت موتورهای بت-شمش، شرکت سیلورآرو و شرکت سیستم‌های هوایی رادوم اشاره نمود.
صنایع هوافضای اسرائیل IAI
صنایع هوافضای اسرائیل یک شرکت کاملن دولتی است که تولید انواع سیستم‌های دفاعی را برای رفع نیازهای داخلی و صادرات بر عهده دارد. این شرکت که بزرگترین مجموعه هوافضای اسرائیل می‌باشد، از چهار بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

* بخش نگهداری هواپیما که خود شامل چهار بخش می‌شود: شهام (اورهال و به روزرسانی هواپیما)، مشام (اورهال موتور)، متام (تعمیر و نگهداری هواپیما) و مشاب (اورهال تجهیزات).

* بخش الکترونیک که شامل چهار زیربخش است: صبات (تکنولوژی‌ها و سیستم‌های فضایی)، تمام (ابزار دقیق)، ملام (مهندسی سیستم‌های ترکیبی)، و شرکت‌های صنایع الکترونی التا.

* بخش هواپیمایی که شامل شش زیربخش است: تشن (مهندسی و توسعه زیرساخت‌ها)، لاهاو (مونتاژ و به روزرسانی هواپیماهای نظامی)، کیام (تولید و مونتاژ هواپیماهای نظامی)، هالکام (تولیدات تجهیزات هوانوردی)، ماتان (هواپیماهای غیرنظامی) و مالات (هواپیماهای بدون سرنشین).

* بخش تکنولوژیکی که شامل چهار زیربخش است: رامتا (اجزا و سیستم‌ها)، شهال (سیستم‌های سرور هیدرولیک)، ماتا (هواپیماهای غیرنظامی) و کلان (صندلی‌ها و هواپیماهای executive).

IAI در سال 1933 به عنوان کارگاه ماشین‌سازی فعالیت خود را آغاز کرد. مدتی بعد مسئولیت تعمیر و به روزرسانی هواپیماهای مختلفی را که در طول جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند، به عهده گرفت و بدین ترتیب به میزان قابل ملاحظه‌ای در این کار تبحر یافت. اما این سازمان با نام شرکت هواپیمایی بدک (Bedek) در سال 1953، یعنی 5 سال پس از اعلام استقلال اسرائیل، بنیانگذاری شد. در سال 1968 با نام IAI و با مسؤولیت محدود زیر نظر وزارت دفاع قرار گرفت. این شرکت از سال 1953 توسعه و مونتاژ انواع هواپیماها را آغاز کرد که هواپیمای کفیر، آراوا و نشر از آن جمله بودند. در اوائل دهه 1980، IAI تصمیم به ساخت هواپیمای کاملن اسرائیلی لاوی گرفت و پس از توسعه سیستم‌های اویونیک و الکترونیک و سلاح‌های آن، اولین پیش‌نمونه از این هواپیما را در سال 1986 به پرواز درآورد. افزایش هزینه‌های این پروژه، یک سال بعد منجر به لغو آن شد. پس از لغو پروژه لاوی IAI به کمک آمریکا توسعه محصولات نظامی و غیرنظامی خود را به صورت متنوع‌تری دنبال کرد که از آن جمله می‌توان به ماهواره‌های آموس و افق، اولین موشک ضد موشک بالستیک آرو (هما)، انواع رادار سیستم، سیستم‌های سلاح دقیق، انواع پرنده‌های بدون سرنشین، سیستم‌های زمینی و دریایی، تجهیزات جنگ الکترونیک هواپیمای نظامی و غیرنظامی اشاره نمود.
در سال 1968، IAI اجازه تولید هواپیماهای jet commande executive aircraft را از کمپانی آمریکایی راک‌ول دریافت کرد. در دههء 1990، IAI تولید هواپیمای تجاری Galaxy را با همکاری خانواده Pritzke در شیکاگو آغاز نمود. علاوه بر آن در اواخر دهه 1970 بخش تعمیر و نگهداری IAI با نام Bedek اورهال هواپیماهای بوئینگ 707 را آغاز نمود. این بخش در حال حاضر تعمیر و به روزرسانی انواع هواپیماهای غیرنظامی را انجام می‌دهد. قراردادهای جدید غیرنظامی IAI در سال 2000 در حدود 101 میلیارد دلار بوده است.
به طور کلی فعالیت‌های کنونی IAI شامل موارد زیر است:
- فضا
- دفاع محلی
- توسعه و ساخت هواپیماهای تجاری
- به روزرسانی هواپیما و هلیکوپترها
- پرنده‌های بدون سرنشین
- سیستم‌های هوشمند
- هدایت، کنترل و فنّـاوری اطلاعات
- سیستم‌های ناوبری
- سیستم‌های زمینی
- دفاع ملی

شرکت IAI با بیش از 15000 کارمند و 1.6 میلیارد دلار فروش خارجی در حال حاضر بزرگترین صادرکننده صنعتی اسرائیل می‌باشد.
صنایع نظامی اسرائیل (IMI)
سازمان صنایع نظامی اسرائیل (IMI) نیز یک شرکت دولتی است که عمده تولیدات آن در زمینه تسلیحات و سیستم‌های دفاعی، در راستای رفع نیازهای IDF می‌باشد. این شرکت دارای چندین هزار کارمند در بیش از دو جین کارخانه است. این شرکت که در سال 1933 تأسیس شده است در حال حاضر، تولید کنندهء بوسترهای ماهواره‌ای و انواع پرنده‌های بدون سرنشین، تانکهای سوخت خارجی و موشک‌های هوا به زمین متنوع است. مسئولیت این شرکت در وهله اول، تولید تسلیحات مورد نیاز IDF بوده و در درجهء دوم، تولید و توسعه انواع تسلیحات به منظور فروش خارجی و تولیدات شیمیایی و متالورژی در بخش غیرنظامی می‌باشد.

IMI دارای 9 بخش تخصصی است که هر یک از آنها به چندین زیربخش تقسیم شده است. این شرکت در سال 1948 تحت نظارت وزارت دفاع قرار گرفت. تولیدات این شرکت از سلاح‌های تهاجمی نظیر اسلحه‌های یوزی (Uzi)، سلاح‌های سنگین تا هواپیماها و سیستم‌های راکت، تجهیزات حمله مانند تانک مرکاوا و سیستم‌های امنیتی یکپارچه را شامل می‌شود.


در سال 1990، IMI به شرکتی کاملن دولتی تبدیل شد. این شرکت در مجموع دارای 350 نوع محصول و بیش از 4 هراز کارمند است. علاوه بر اسرائیل و آمریکا این شرکت به کانال‌های توزیعی در برخی از کشورها مانند نروژ، بلژیک، فیلیپین و آلمان نیز دسترسی دارد که در حدود 60 درصد گردش مالی آن (550 میلیون در سال) از طریق صادرات به این کشورها انجام می‌شود.
شرکت البیت سیستمز
شرکت سیستم‌های البیت (ESL) یک شرکت دفاعی خصوصی است که در نتیجه تقسیم شرکت البیت به سه بخش در سال 1996 تاسیس شد. این شرکت که در شهر حیفا واقع شده است کار توسعه، تولید و ترکیب سیستم‌های الکترونیکی دفاعی پیشرفته با عملکرد بالا را دارا بوده و بیشتر بر روی هواپیماها و وسایل نظامی متمرکز شده است. این کمپانی تولیدکنندهء سیستم‌های ارتباطی و فرمان و کنترل نیز می‌باشد. در سال 2000 شرکت البیت سیستمز با شرکت خصوصی الکترواپتیک ادغام شد. فروش این شرکت در سال 2000 به 591 میلیون رسید.
ادامه مطلب ...

اولین پاسخ تنها 2 ساعت بعد از حمله رسمی

 
 


با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، صدام حسین با این تصور که با رفتن شاه جای او را در خلیج فارس پر می کند و نقش رهبری اعراب را بازی می کند، از همان روزهای اول پیروزی انقلاب چندین بار دست به تحرکات مرزی زد تا بهانه و انگیزه لازم را به دست آورد.



اولین تحرکات

این تحرکات از تاریخ 13 فروردین ماه سال 1358 شروع شد. در این روز شهر مهران مورد حمله هوایی عراق قرار گرفت و روز بعد یک گروه از ارتش عراق به شهر قصر شیرین حمله کردند.
در 18 فروردین ماه سال 1358 تاسیسات نفتی مهران نیز مورد حمله عراق قرار گرفت.
در بیست و چهارم خرداد سال 1358 نیروی هوایی عراق پاسگاه های مرزی انجیره، نی خزر و هلاله را در غرب و جنوب کشور بمباران کرد.
در چهاردهم آبان سال 1358 کنسولگری ایران در بصره اشغال و دو دیپلمات آن نیز بازداشت شدند که مردم کرمانشاه بلافاصله به تلافی این عمل کنسولگری عراق در این شهر را اشغال کردند.
در چهاردهم آذر سال 1358 یک گردان عراقی به پایگاه مرزی ایران در منطقه امیرآباد تجاوز کردند و آن جا را تصرف کردند که مردم خرمشهر نیز به تلافی مدرسه عراقی را اشغال کردند و معلم های آن را نیز دستگیر کردند.
در هشتم خرداد ماه سال 1359 عراق بار دیگر به شهر مهران حمله هوایی و توپخانه ای کرد. در این حمله 12 تن از هم میهنان عزیز به شهادت رسیدند و 36 تن نیز زخمی شدند و این درحالی بود که همه آنها غیر نظامی بودند.
در 12 شهریور ماه سال 1359 مهران بار دیگر مورد حملات موشکی قرار گرفت که در این حمله نیز 2 نفر شهید و 5 تن زخمی شدند.
تحرکات عراق بخصوص تحرکات هوایی آنها در این ماه شدت گرفته بود و این دو علت داشت. اول به خاطر این که نیروی هوایی به تازگی از یک کودتای نافرجام رهایی یافته بود و این نیرو درحال بازسازی و سازماندهی بود، و دوم این که نیروی هوایی ایران در این زمان مشغول دفع ضد انقلاب در کردستان بود.
لذا عراق که موقعیت را مناسب دیده بود، بارها حریم هوایی ایران را نقض می کرد و دست به عملیات شناسایی هوایی در خاک ایران می زد. همزمان شهرهای مرزی ایران را از جمله پیرانشهر، پاوه، سردشت، دهلران، قصر شیرین، نفت شهر و موسیان را نیز مورد حملات پراکنده قرار می داد به طوری که تا 31 شهریور سال 1359 عراق جمعا 636 مورد تجاوز زمینی، هوایی، بمباران، غارت احشام مرزنشینان و به آتش کشیدن خطوط لوله های نفتی را به ثبت رسانیده بود. که ازاین تعداد 148 مورد تجاوز هوایی، 295 مورد تجاوز زمینی و 21 موردر تجاوز دریایی بوده است.
عراق در این زمان تبلیغات وسیعی برای فریب افکار مردم عراق و کشورهای عربی به راه انداخته بود و به منظور جلب حمایت آنان، این جنگ را جنگ عرب با فارس قلمداد می کرد و یادآور جنگ قادسیه می شد و خود را سردار قادسیه دوم می نامید.



نخستین درگیری های هوایی آغاز می شود

در این هنگام نیروی هوایی که وظیفه محافظت از مرزهای هوایی ایران را به عهده داشت، از اوایل شهریور ماه با دیدن وضعیت بحرانی، گشت های هوایی خود را بیشتر کرد و به نیروهای عراقی نیز اخطار نمود که حریم هوایی ایران را نقض نکنند که کارساز نبود و سرانجام بعد از حمله 12 شهریور عراق به مهران، دستوری مبنی بر رهگیری و شکار هواپیماهای دشمن که وارد مرز ایران می شوند، صادر می شود.
در تاریخ 16 شهریور سال 1359 یک فروند هلی کوپترعراقی که کیلومترها در مرز نفوذ کرده بود، با مسلسل یکی از اف 14 های نیروی هوایی سرنگون شد.
در تاریخ 23 شهریور سال 1359 یک فروند بمب افکن سوخو عراقی که با مهمات وارد خاک ایران شده بود، به وسیله یک تیر موشک فونیکس هواپیمای اف 14 نیروی هوایی سرنگون شد.
ولی عراق دست بردار نبود.
در تاریخ 26 شهریور سال 1359 یک فروند شکاری میگ 21 عراقی که وارد حریم هوایی ایران شده بود، بوسیله یک فروند موشک فونیکس هواپیمای اف 14 ایرانی سرنگون شد.


سرلشگر خلبان آزاده حسین لشگری


درتاریخ 27 شهریور سال 1359 نیز دو فروند هواپیمای شکاری ما نیز مورد هدف قرار گرفتند که یکی از آنها در منطقه فکه در داخل خاک ایران توسط هواپیمای دشمن هدف قرار گرفت و خلبان آن به شهادت رسید و خلبان هواپیمای دیگر سرلشکر خلبان "حسین لشگری" بود که به اسارت درآمد. او مدت 18 سال در چنگال بعثیون گرفتار بود و سرانجام در سال 1377 آزاد شد.


عراق از زمین و هوا به ایران حمله کرد

صدام حسین در 26 شهریور سال 1359 درمجلس ملی عراق قرارداد 1975 الجزایر را به صورت یک جانبه لغو و آن را در جلوی دوربین تلویزیون پاره می کند. سرانجام عراق نقشه خود را عملی کرد و در 13:45روز 31 شهریور، تجاوز هوایی و زمینی خود را آغاز کرد و 10 مرکز مهم نظامی ایران را توسط جنگنده بمب افکن های خود بمباران نمود و همزمان با حمله هوایی با 12 لشکر مکانیزه نیز از راه زمینی به ایران حمله کرد.
نیروی هوایی ایران با توجه به مطالب ذکر شده و همچنین تغییراتی که به موجب انقلاب در آن بوجود آمده بود، درگیر نبردی شده بود که اصلا انتظار آن را نداشت.




حملات هوایی آغاز شد

در ساعت 13:45 دقیقه با 6 فروند میگ 23 به فرودگاه اهواز، ساعت 14:15 دقیقه با سه فروند میگ 23 به فرودگاه تهران، ساعت 14:45 دقیقه با 4 فروند میگ 21 به فرودگاه همدان و سه فروند میگ به فرودگاه سنندج، هشت فروند میگ به فرودگاه تبریز و با چند فروند هم به شهرهای بوشهر، کرمانشاه و اسلام آباد حمله شد. ولی این پایان کار نبود. در هنگام حمله به فرودگاه مهرآباد تهران، با اعلام اسکرامبل دو فروند فانتوم، این پایگاه اقدام به رهگیری میگ ها می کنند.
در جریان این حمله، جمعا 5 فروند از هواپیماهای عراق ساقط شد که سه فروند آن توسط پدافند فرودگاه همدان، یک فروند توسط خلبانان فرودگاه تبریز و یک فروند هم در غرب تهران مورد هدف فانتوم های ایرانی قرار می گیرد. از این مجموع یکی از خلبانان اقدام به خروج اضطراری از هواپیما می کند که به اسارت درمی آید و مشخص می شود که این شخص یک مصری می باشد.

واکنش سریع نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

سرهنگ خلبان شهید "جواد فکوری" فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، با اعلام وضعیت اضطراری از کلیه فرماندهان پایگاه ها برای جلسه ای دعوت می کنند و درجلسه تاکید می کنند باید جواب قاطع و سریعی به این حملات داده شود.
لذا به پایگاه های سوم و ششم شکاری ماموریت داده می شود تا در عملیات های جداگانه ای و با در نظر گرفتن اصل غافلگیری جوابی سریع به این حمله هوایی عراق داده شود.




دو عملیات در کمتر از دوساعت

لذا سریعا عملیاتی با نام انتقام از سوی نیروی هوایی طرح ریزی می شود که بر اساس آن دو گروه پروازی به نام های "البرز" و "آلفارد" از دو پایگاه سوم شکاری همدان و پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز در می آمدند.
طرح عملیات بدین شکل بود که ابتدا در ساعت 16:30 نخستین گروه پروازی با نام البرز از پایگاه ششم به پرواز در می آمد و پایگاه هوایی شعبیه را بمباران می کرد.
سپس در ساعت 17:25 گروه پروازی دوم با نام آلفارد از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آمد و پایگاه هوایی کوت را بمباران می کرد.


پایگاه هوایی بوشهر آماده حمله نخست

برنامه عملیاتی به پایگاه ها ابلاغ شد. پایگاه ششم شکاری زودتر باید وارد عمل می شد پس خلبانان بلافاصله کار روی نقشه و برنامه پروازی البرز را شروع نمودند و بعد از حدود نیم ساعت برنامه پروازی آماده شد و قرار شد با 4 فروند فانتوم مسلح به بمب های 1000 پوندی به پایگاه شعبیه حمله کنند.
خلبان ها هم انتخاب شدند که سرتیپ سپید موی "آذر" به عنوان فرمانده دسته پرواز، شهید "د‍ژپسند" به عنوان شماره 2، شهید یاسینی به عنوان شماره 3، و جناب "فعلی زاده" هم به عنوان شماره 4 انتخاب شدند. سرلشکر خلبان شهید "داوود اکرادی"، سرلشکر خلبان شهید "حسین خلتعبری"، سرتیپ خلبان "مسعود اقدام"، سرگرد خلبان شهید "حسن طالب مهر"، به عنوان کمک ها یا همان افسران ناوبری در این پرواز انتخاب شدند.





شرح عملیات

بعد از چک کردن سیستم ها، در ساعت 16:30 دقیقه بعدازظهر روز 31 شهریور سال 1359 هر چهار فروند هواپیما بر روی باند قرار گرفتند و سپس یکی پس از دیگری در دل آسمان جای گرفتند تا اولین تجربه جنگی خود را کسب کنند.
هر چهار فروند هواپیما در کنار هم از روی بندر دیلم، قروه و خسروآباد گذشتند و پس از عبور از اروندرود، وارد خاک عراق شدند و مسیر را به سمت پایگاه "شعیبیه" در استان بصره پیش گرفتند. در بین راه، هواپیماها از روی پادگان های ام القصر و بصره هم گذشتند ولی عراقی ها که فکر نمی کردند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمان کم بتواند عملیاتی را طرح ریزی و آن را اجرا کند، در خواب فرو رفته بودند و هیچ پدافندی به سوی فانتوم ها شلیک نکرد. در این لحظات، به دلیل غروب آفتاب، تابش نور خورشید مشکلاتی را برای خلبانان به وجود آورده بود که کار را برای پیدا کردن هدف سخت می کرد. ولی تیزپروزان شجاع نیروی هوایی، به هر قیمتی که بود هدف را پیدا کردند. فانتوم ها ارتفاع گرفته و از سمت چپ پایگاه برای رها کردن بمب ها شیرجه رفتند.
ابتدا شماره 1، پشت سر آن شماره 2، پشت سر آن شماره 3 شیرجه رفتند و تمامی بمب های خود را رها کردند. نقل می شود که خلبان هواپیمای چهارم به دلیل این که اکثر هدف ها منهدم شده بود، به سختی هدفی را پیدا و آن را منهدم می کند.
در این حمله صدمات جبران ناپذیری به این پایگاه وارد شد. نکته جالب در این جاست که حتی در این زمان هم چون کسی انتظار حمله را نداشت، حتی یک تیر هم به سوی فانتوم ها شلیک نشد.
فانتوم ها با گردشی سریع، با حداکثر سرعت مسیر پایگاه را در پیش گرفتند و بدون کوچک ترین مزاحمتی در پایگاه هوایی بوشهر فرود آمدند.


به فاصله زمانی 55 دقیقه پایگاه هوایی همدان آماده حمله دوم

در ساعت 17:25 گروه پروازی آلفارد نیز با مرور برنامه پروازی یکی پس از دیگری در دل آسمان جای گرفتند. هدف آنها پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود. یک نکته مهم در این عملیات وجود داشت و آن هم هوشیار شدن عراقی ها بود که خلبانان باید بیشتر مواظب اطراف خود بودند. خلبانان پس از رسیدن به هدف، آن جا را به طور کامل بمباران کردند ولی حادثه ای تلخ در راه بود. بلافصله پس از بمباران هواپیماها با یک گردش به سمت مخالف قصد داشتند که راه کشور عزیزمان را در پیش بگیرند که ناگهان یک فروند فانتوم مورد هدف موشک پدافند زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت و شادی حاصل از این عملیات را از دلاوران تیز پرواز گرفت.




تیزپروازنی که پروازشان جاودانه شد

فانتوم به خلبانی سرلشکر خلبان شهید "خالد حیدری" و کمک سرلشکر خلبان شهید "محمد صالحی" مورد هدف موشک زمین به هوای پایگاه کوت قرار گرفت و این عزیزان همراه با جنگنده خود، در عراق جا ماندند و دوستان خود را تنها گذاشتند.
شاید روح بزرگ آنها عطر امام حسین (ع) را احساس کرده و عشق به امام حسین (ع) روح آنها را به بارگاه مطهرش کشانده بود.
ماندند و هرگز هم پیکر پاک و مطهرشان پیدا نشد.




 منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?p=80412#80412

عکس روز

Click here for full size photo!

سیمرغ ایرانی

Click here for full size photo!

ایرباس زیبای ایرتور

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

دو عکس زیبا از پرنده ای دور از چشم ها

چنگدو اف ۷(میگ ۲۱)آموزشی در رنگ آمیزی های متفاوت

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

دو نما از اف۵ های ایرانی

اولین موشکهای ضد هوایی روسیه

 First Russian Anti Aircraft Missile 217/I

این راکت اولین موشک ضد هوایی است که در روسیه ساخته و مشاهده شد و از طرحی شبیه یک هواپیمای معمولی با کمی بالهای بزرگتر و سیستم هدایت آیرودینامیکی آن بوسیله سطوح هدایتی نصب شده بر دم هواپیما انجام میپذیرد.

از این راکت در خلال جنگ جهانی اول هم بصورت آزمایشی استفاده شد. آزمایشات در سالهای 1909 الی 1912 بدون موفقیت در شهر سسترورتسکا (Sestroretska) به دلیل ضعف در ترکیب سوختی بکار رفته در راکت بود. در این آزمایشات افرادی از جمله N V Gerasimov در سالهای 1909-1912 و N A Sytenko در سالهای 1909-1910 و I V Volovskiy در 1912 و ... حضور داشتند.

با وجود عدم موفقیت در آزمایشات از این این موشک در جنگ جهانی اول علیه بالنهای هیدروژنی آلمانی استفاده شد!

ارنست لهمان که بعدها در هیندنبرگ کشته شد از حمله موشکی روسها به بالن زیپلن LZ-90 وی در سال 1916 چنین شرح میدهد که 3000 کیلوگرم بمب بر خط آهن Bar-le-Dieu در فرانسه رها کرده بود که مورد هجوم راکت قرار گرفت و اجبارا زیپلین را تا ارتفاع 3260 متر بالا برد.


کورولوف (سازنده راکت) 217 راکت را برای آزمایشات شلیک کرد و در خیال ساخت یک سیستم ضد هوایی بود!


مشخصات
سازنده: کورولوف
تراست: 18.14 کیلو نیوتن
وزن: 120 کیلوگرم
طول: 2.27 متر
طول بال: 2.2 متر
برد: 6.8 کیلومتر
موتور سوخت جامد با 17.5 کیلوگرم پیشران PTP و زمان سوزش 3.5 ثانیه
سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت
ارتفاع درگیری: 3000 متر


Second Russian SAM Missile , 217/II

دومین موشک ضد هوایی است که قبل از جنگ جهانی دوم در روسیه به پرواز در آمد. 217/2 همانند موشک قبلی 217/1 از طرح راکتی استفاده میکرد و دارای چهار بال کوچک و متحرک بود.

موشک از یک پرتابگر با طول 10 متر شلیک میشد که پرتابگر امکان جابجایی و تغییر جهت را داشت. موتور سوخت جامد میتوانست موشک را تا ارتفاع 1000 متری بالا برده و بعد از آن سرعت موشک کاسته میشد. آزمایشات با استفاده در مقیاس کوچک و با سوخت باروت ثابت کرد که استفاده از بالهای به شکل صلیب بهترین کارایی را خواهد داشت. این پروژه توسط فردی به نام دریازکوف (M P Dryazgov) هدایت میشد.

مشخصات
سازنده: کورولوف
وزن: 140 کیلوگرم
طول: 1.84 متر
طول بال: 0.79 متر
برد: 6.84 کیلومتر
موتور: سوخت جامد با پیشران PTP به وزن 17.5 کیلوگرم
سرعت: 300 کیلومتر بر ساعت
ارتفاع اثر: 3270 متر

 

منبع:سایت میلیتاری

 

سلام بر سید شجاع

دوستان عزیز و خوانندگان گرامی چند روزی که خبر های لبنان بر صدر همه خبر های جهان قرار گرفته.خبری که بهت و حیرت اروپایی هاوآمریکا و اعراب اهل سنت را در بر داشته.خبر از آنجایی شروع شد که فواد سینیوره نخست وزیر غرب گرای لبنان تحت فشار های کشور های غربی بخصوص آمریکا و فرانسه وحمایت کشورهای عرب سنی نظیر عربستان و اردن و تاحدی مصر تصمیم به حمله به خطوط قرمز و هشدار حزب الله لبنان نمود و اولین تیر این کمان دستور جمع آوری سیستم مخابراتی ویژه نیروهای مقاومت بود.این امر مشخص نمود مشکل احزاب سنی لبنان قدرت طلبی و سهم خواهی نیست بلکه هدف نابود سازی اساس و بنیان حزب الله لبنان است زیرا سیستم مخابراتی مقاومت یکی از اسلحه های حزب الله برای شنود و کسب اطلاعات از رژیم غاصب و همچنین پیشگیری از بسیاری از وقایع و دسیسه های دشمن برعلیه سران این حزب است.پس نتیجه میگیریم اهداف سران حکومت لبنان کاملا با اهداف اسرائیل یکسان است و این نشانه اوج خصومت آنها با حزب الله است.مطمئن باشید با عملی شدن این خواسته و جمع آوری سیستم مخابراتی هر روز باید شاهد ترور و شهادت نیروهای مقاومت لبنان باشیم.در مقابل این دسیسه سید حسن نصرالله واکنش نشان داد و تهدید کرد در صورت عملی شدن این خواسته بشدت مقابله خواهد شد و این واکنش به عمل نشست و کمتر از ۲۴ ساعت تمام بیروت به تصرف نیروهای مقاومت درآمد و نیروهای مخالف و دولتی که تجهیزات و پول های زیادی از آمریکایی ها دریافت نموده بودند کمتر از ۲۴ ساعت یا فراری شدند یا خود را تسلیم نمودند.نکته جالبتر اینکه ولید جنبلاط از رهبران خائین و جاسوس مخالفین از نیروهای مقاومت درخواست کرده تا امنیت او و خانواده اش را فراهم سازند و مقاومت نیز به این درخواست پاسخ مثبت دادهاست.در حال حاضر اوضاع لبنان بسیار حساس و ویژه میباشد.از یکسو خطر بروز جنگ داخلی و طایفه ای که بشدت از سوی کشور های غربی حمایت می شود وجود دارد و از سوی دیگر بیم حمله اسرائیل و آمریکا به لبنان می رود و از همه مهمتتر خیانت همیشگی کشور های عرب میباشد که همواره در مهمترین و حساسترین زمان ها خیانت های تاریخی خود را انجام داده و از دشمنان حمایت میکنندبطور مثال خبرگزاری های مهم عربی نظیر العربیه و الجزیره در ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان پا را از خبرگزاری های غربی نیز فراتر گذاشته و عملا به تبلیغات شدید و ناجوانمردانه علیه مقاومت می پردازند.

اما حرف آخر:

این وقایع نیز مانند سایر اتقاقات قبل از این به پایان خواهد رسید و تاریخ در آینده قضاوت خواهد نشست بر عملکرد نسل ما نسبت به اتفاقاتی که مسیر اسلام و مسلمین را دچار تغییرات زیادی کرد.امیدواریم جزءکسانی نباشیم که در آینده فرزندان ما به رفتار ما خرده بگیرند.

 

به امید پیروزی سید بزرگوار و یارانش علیه جور و ستم

مجله هوایی

خوشحال خواهیم شد نظرات شما با هرگونه دیدگاه را در مورد این موضوع داشته باشیم.