مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نمایش جنگ افزارهای سنگین روسیه

رژه بزرگ نظامی در میدان سرخ مسکو به مناسبت سالگرد پیروزی در سال 1945 میلادی در جنگ جهانی دوم برگزار و برای اولین بار پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروری تجهیزات و جنگ افزارهای سنگین روسیه خودنمایی کردند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس - 24 در گزارشی از رژه بزرگ میدان سرخ مسکو اعلام کرد: در ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی رژه بزرگ با حضور نیروهای نظامی و عبور از برابر رئیس جمهوری و نخست وزیر روسیه که در گوشه ای میدان حضور داشتند، آغاز شد. 

تجهیزات و سلاحهای سنگین روسیه در میدان سرخ به نمایش درآمد و هواپیماهای غول آسای سفید رنگ در آسمان مسکو به پرواز درآمدند.

این اولین باری است که پس از 18 سال از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی ، میدان سرخ مسکو شاهد عبور سلاحهای جدید است.

"ولادیمیر پوتین" نخست وزیر جدید روسیه روز چهارشنبه گفته بود که روز جمعه می خواهیم قدرت دفاعی کشورمان را به جهانیان نشان دهیم.

درکل، هشت هزار نیروی نظامی و 110 تانک جدید، سلاحهای ضدموشک و موشک های 100 تنی از میدان سرخ عبور کردند.

روسیه پیروزی در جنگ جهانی دوم را روز 9 مه جشن می گیرد. جنگ در اروپا به طور رسمی در روز هشت مه در ساعت 23 به وقت آلمان پایان یافت، اما به علت اختلاف ساعت میان مسکو و برلین، این جشن در روز 9 مه برگزار می شود.

خرید 15 فروند توپولوف 154 از روسیه

رئیس هیات مدیره ایران ایرتور با اشاره به خرید 15 فروند هواپیمای توپولوف 154 گفت: تاکنون 3 فروند آن وارد کشور شده و تا پایان ماه میلادی جاری نیز 6 فروند دیگر آن تحویل می‌شود.
 
عباس پورمحمدی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در سال‌جاری به دلیل افزایش شدید بهای اجاره‌ هواپیما، اقدام به خرید 15 فروند هواپیمای توپولوف 154 از روسیه کردیم.
وی افزود: تحویل این هواپیماها از یک ماه قبل آغاز شده و تاکنون 3 فروند آن تحویل شرکت شده است.


به گفته وی، تا پایان ماه میلادی جاری نیز 6 فروند دیگر آن تحویل و مابقی طی 3 الی 4 ماه آینده به خطوط هوایی کشور افزوده خواهد شد.

پورمحمدی گفت: خرید این 15 فروند هواپیما بدون تجهیزات جانبی آن که بعداً افزوده خواهد شد، حدود 60 میلیون دلار هزینه داشته است.


وی یادآور شد: این 15 فروند هواپیما برای شرکت ایران ایرتور خریداری شده است.

بمباران بوسیله بمب های لیزری

 
 


هشت روز از جنگ تحمیلی می گذشت و دشمن که در این مدت متوجه اشتباه بزرگ خود شده بود، شروع به بمباران هوایی مناطق مسکونی نموده و روزانه تعدادی از هموطنان عزیزمان را به شهادت می رساند.
نیروهای زمینی عراق با حمایت و پشتیبانی لجستیک، در تلاش بود تا مقاومت خرمشهر را در هم بشکند و این شهر را به تصرف خود درآورند.
در این هنگام، هر روزه عملیات و ماموریت های زیادی از سوی تیزپروازان نیروی هوایی علیه مواضع دشمن بعثی انجام می شد.
در یکی از این عملیات، نیروی هوایی جهموری اسلامی ایران تصمیم گرفت یکی از مهم ترین پل های مواصلاتی دشمن را که جنبه حیاتی هم داشت، منهدم کند. در صورت انهدام این پل، قسمت اعظمی از پشتیبانی و تدارکات دشمن قطع شده و در نتیجه دشمن در پیشروی سریع در خاک میهن عزیزمان ناتوان می شد.

نکاتی که باید در نظر گرفته می شد
به همین منظور کار طراحی این عملیات به سرعت شروع شد. اولین و مهم ترین نکته توجه به شبکه قدرتمند پدافندی این منطقه بود که عراق به وسیله آن به شدت از این پل محافظت می کرد. با توجه به وسعت پل نیز باید عملیات به گونه ای طراحی می شد تا ضریب انهدام آن بالا برود.
لذا برای انجام این عملیات و بالا بردن ضریب انهدام کامل پل، تصمیم گرفته شد تا این عملیات با استفاده از بمب های لیزری انجام پذیرد. برای این عملیات باید یک هواپیما به عنوان هدایت کننده در ارتفاع بالا پرواز کند و با نشانه گیری بر روی هدف به وسیله لیزر زمینه برای بمباران دیگر هواپیماها مهیا کند.
این کار بسیار خطرناک بود زیرا در ارتفاع بالا، مانور هواپیما کم می شود و علاوه بر آن به وضوح در دید رادارهای دشمن قرار می گیرد و آنها می توانند با قفل کردن بر روی آن به آسانی هواپیما را هدف قرار دهند.

طراحی عملیات
قرار بر این شد که سه فروند فانتوم مسلح به پرواز درآیند. یکی از فانتوم ها از نوع (اف-4- دی) مجهز به سیستم نشانه روی لیزری تعیین شد که به وسیله آن روی پل نشانه روی شود و 2 فانتوم دیگر بمب های خود را بر روی هدف فرو ریزند. در این حالت با نشانه روی لیزری بر روی هدف، یک قیف لیزری بر روی هدف تشکیل می شود و با رها کردن بمب ها به سوی هدف تمامی آنها به سمت این قیف جذب می شوند و به انتهای قیف هدایت می شوند و بدین شکل تمامی بمب ها با موفقیت به هدف برخورد می کردند.
فانتوم ها با توجه به نوع ماموریت باید سوخت گیری هوایی نیز انجام می دادند که قرار شد یک فروند تانکر سوخت رسان نیز جهت انجام این کار در نظر گرفته شد. بعد از سوخت گیری فانتوم ها باید با حداکثر سرعت مطمئن به سمت هدف رفته و با عبور از روی آن در هنگام بازگشت، آن جا را منهدم کرده و باز گردند.

شرح عملیات
صبح روز هفتم مهر ماه سال 1359 خلبانان بعد از توجیهات قبل از پرواز، به اتاق تجهیزات رفته و پس از گرفتن تجهیزات سوار بر پرنده های آهنین بال خود شدند و پس از لحظاتی هر سه فروند در دل آسمان جای گرفتند. طبق طرح عملیاتی، در حوالی کوه های بهبهان تانکر سوخت رسان در انتظار فانتوم ها بود. هر سه هواپیما در ارتفاع پست و در سکوت کامل رادیویی کار سوخت گیری را با موفقیت انجام دادند.
فانتوم ها بعد از جدا شدن از تانکر، ارتفاع خود را کم و به سمت مرز پیش رفتند. با رسیدن به مرز، خلبان ها آرایش پروازی خود را تغییر دادند و با قرار گرفتن در مسیر اصلی پروازی، وارد خاک عراق شدند. در این هنگام در مرزهای مشترک تانک های عراقی به سرعت و با پشتیبانی نیروهای عقبه خود، به سمت خاک کشورمان پیش می آمدند. با عبور از مرز و قرار گرفتن در خاک عراق، هواپیماها ارتفاع خود را تا جای ممکن کم کرده و با افزایش سرعت به 1300 کیلومتر در ساعت، به سمت هدف پیش می رفتند. در این هنگام پدافند مرزی عراق بی امان به سوی فانتوم ها شلیک می کرد اما به لطف الهی هیچ کدام از گلوله های آنان به هواپیماها برخورد نکرد.

فانتوم ها پل را منهدم کردند
هواپیما ها با سرعت از روی پل گذشتند. فانتوم هدایت کننده ارتفاع خود را زیاد می کند و سپس با گردشی 180 درجه دقیقا بر روی هدف قرار می گیرد. هدف به وضوح در دید خلبان بود، لذا خلبانان فانتوم هدایت کننده، با استفاده از دوربین لیزری بر روی هدف نشانه روی کردند. به محض این که خلبان علامت هدف گیری پل را کامل در وسط پل قرار داد، بلافاصله ماشه دوربین لیزری را فشار می دهد و قیف لیزری تشکیل می شود. خلبانان دو فانتوم دیگر بلافاصله بمب های خود را رها کردند. هدف گیری برای آنان بسیار ساده شده بود. بمب ها به محض رها شدن در قیف لیزری قرار می گرفتند، همین کار باعث شد تمامی بمب ها به هدف برخورد کند و پل به طور کامل منهدم می شود. انفجارها به قدری مهیب بود که خلبانان به خوبی آن را مشاهده می کردند. خلبانان هواپیماها خوشحال از این پیروزی ندای الله اکبر سر دادند.

هواپیمای هدایت کننده هدف قرار گرفت
ولی ناگهان خلبانان هواپیمای هدایت کننده متوجه می شود که پدافند منطقه با توجه به ارتفاع بالایی که داشته، بر روی آن قفل راداری انجام داده است.
خلبان بلافاصله با حرکات تاکتیکی و استفاده از دستگاه اخلاگر الکترونیک، سعی می کند قفل را بشکند ولی برای این کار خیلی دیر شده بود. ثانیه هایی بعد موشک زمین به هوایی سام 6 دشمن به فانتوم برخورد می کند. هواپیما چندین متر به بالا صعود می کند. لرزش شدید هواپیما را فرا می گیرد، تمامی چراغ های اعلام خطر در هواپیما روشن شده است و همگی از انفجار قریب الوقوع موتور سمت راست هواپیما خبر می دهند. خلبان بلافاصله شیر بنزین موتور آتش گرفته را می بندد تا از سرایت آتش و انفجار آن جلوگیری کند.
موشک با برخورد به بدنه هواپیما در صندلی خلبان فرو می رود که همین امر باعث آسیب دیدگی خلبان می شود و وی مجبور می شود برای در امان ماندن از اصابت گلوله های ضد هوایی، خود را به جلو بکشد. هواپیما در حالت بسیار بدی قرار داشت. موتور سمت راست از کار افتاده بود. هواپیما هر چند که فاصله چندانی با مرز نداشت ولی هدایت آن در همین مسیر کم نیز بسیار دشوار بود. در همین موقع پالایشگاه بصره نیز توسط گروه دیگری از تیزپروازان نیروی هوایی بمباران شده بود. خلبانان از این موقعیت استفاده کرده و برای در امان ماندن از دید پدافند هوایی منطقه، خود را درمیان دودهای ناشی از سوختن پالایشگاه قرار می دهد و با سرعت به سمت مرز حرکت می کند.



با تمام مشکلات خلبانان هواپیما را به ایران می رساند ولی...
سرانجام خلبان موفق می شود هواپیما را به ایران برساند و آن را برای نشستن آماده کند که ناگهان سیستم برق و هیدرولیک هواپیما نیز از کار می افتد. هواپیما به طور کلی از هدایت خلبان و کمکش خارج شده و شروع به سقوط کرده بود.
خلبان بلافاصله با رادار تماس می گیرد و موقعیت خود را اطلاع می دهد و رادار نیز ضمن تایید، آمادگی برای نجات آنها را اعلام می کند. خلبان اهرم صندلی پران را می کشد ولی این اهرم عمل نمی کند. بر اثر اصابت موشک تمامی سیستم ها قفل شده و عمل نمی کردند. هواپیما در ارتفاع 13000 پایی و کاملا غیر قابل کنترل بود.
خلبان تصمیم می گیرد با استفاده از سیستم دستی، کاناپی را باز کند و با بازکردن بندهای اتصال اقدام به پرش کند. ولی آیا این امکان وجود داشت که در یک مدت زمان کم 12 بند اتصال را بازکند؟ از همه مهم تر آیا بر اثر اصابت موشک و گرمای حاصل از آن چتر نجات سالم نسوخته بود و هنوز قابل استفاده بود؟

خلبان خود را از کابین به بیرون پرتاب می کند
ولی جای درنگ نبود، خلبان بلافاصله شروع به باز کردن بندها نمود، یکی پس از دیگری موفق شد بندهای اتصال را باز کند.
حالا نوبت کاناپی بود. خلبان سعی نمود با استفاده از اهرم دستی آن را بازکند ولی موفق نشد. بامدد گرفتن از ائمه اطهار، باردیگر امتحان کرد و این بار موفق شد. سرما و باد شدید به درون کابین آمده بود. خلبان هرکاری می کرد نمی توانست از هواپیما خارج شود چون هواپیما مدام به چپ و راست حرکت می کرد ولی در نهایت هواپیما در حالتی قرار گرفت که خلبان خود به خود به بیرون پرتاب شد و به حالت سقوط آزاد با سرعت به سمت زمین در حرکت بود. سعی برای بازکردن چتر ادامه داشت. فقط 200 پا مانده بود تا خلبان با زمین برخورد کند که موفق شد اهرم چتر را بکشد. چتر باز می شود ولی سرعت فرود به قدری بالا بود که اگر خلبان با همان سرعت با زمین برخورد می کرد، تکه تکه می شد.

فرود در میان گله گوسفندان
خلبان در همان شرایط دنبال راه چاره بود که متوجه گله گوسفندی می شود و تصمیم می گیرد بر روی آنها فرود بیاید.
خلبان برروی گوسفندان فرود می آید و در دم چندین گوسفند تلف می شوند. چوپان بیچاره که فکر می کرد که خلبان عراقی است، به سمت او حمله می کند ولی وقتی متوجه می شود که خلبان فارسی صحبت می کند و کارت شناسایی خلبان را نیز می بیند، به دلجویی از آن می پردازد.
لحظاتی بعد هلی کوپتر امداد و نجات نیروی هوایی نیز سر می رسد و هر دو خلبان را نجات می دهد.
با انهدام این پل بخش عمده ای از تدارکات و پشتیبانی دشمن قطع شد و این عملیات باعث کند شدن روند پیشرفت عراقی ها در خاک میهن مان گردید.

منبع:انجمن هوافضا(با تشکر از ماه عزیز)

پدران و پسران .همچنان بلندپرواز



 

 
هواپیمای F4 با جنگنده P38

 
هواپیمای F16 با جنگنده P51

 
هواپیمای F15 با جنگنده P47
 
هواپیمای F15 با جنگنده P38


 
هواپیمای A10 تاندربولت با جنگنده P51
 
منبع:سایت دانشجو

هلیکوپتر بی سرنشین در پاکستان

کمپانی اتریشی Schiebel با موفقیت آزمایش پروازی هواپیمای بدون سرنشین دریایی مشابه هلی کوپترهای 100 را از روی عرشه کشتی جنگی مدل "تور-21" نیروی دریایی پاکستان انجام داد.

این آزمایش در آب های دریای عرب انجام شده است. هدایت پرواز و فرود هواپیمای بدون سرنشین به صورت خودکار و دستی از روی عرشه هلیکوپتری کشتی جنگی پاکستانی که با سرعت تا 13 گروه دریایی (24,3 کیلومتر در ساعت) در حال حرکت بود، انجام شد.

پروازهایی تا حداکثر  چهارساعت در زمان های مختلف شبانه روز انجام شده است. این هلیکوپتر بدون سرنشین تا ارتفاع 1800 متری صعود کرده و همه وظایف جاسوسی در خصوص کشف، تعیین مختصات و تشخیص هویت اهداف دریایی و زمینی را انجام داده و اطلاعات مورد نظر را به مرکز هدایت منتقل نموده است.

هلیکوپتر بدون سرنشین Camcopter S-100 با پرواز و فرود عمودی یک سیستم کاملا خودکار است که بدنه بدون ستون آن از الیاف های کربنی و پیچ های دو پره ای تهیه شده است.  وزن مفید این دستگاه 25 کیلوگرم و حداکثر طول پروازآن  6 ساعت است. هلیکوپتر مذکور می تواند با سرعتی بیش از 225 کلومتر در ساعت حرکت کرده و تا ارتفاع 5500 متری اوج بگیرد.

هند موشک آگنی ‪ ۳‬را برای سومین بار آزمایش کرد

رسانه‌های هند روز چهارشنبه از آزمایش موفقیت آمیز پیشرفته ترین موشک قاره پیمای این کشور موسوم به آگنی - ۳خبر دادند.

بر اساس اعلام این منابع، موشک آگنی - ۳صبح چهارشنبه برای سومین بار در منطقه‌ای در ساحل ایالت اوریسا در شرق هند مورد آزمایش قرار گرفت.

موشک آگنی - ۳با برد چهار هزار کیلومتر قادر به حمل کلاهک هسته‌ای می باشد اما تاکنون خبری مبنی بر آزمایش این موشک با کلاهک هسته‌ای منتشر نشده است.

پرتاب آزمایشی موشک آگنی - ۳بدون کلاهک هسته‌ای برای سومین بار است که صورت می‌گیرد.

دیگر موشک‌های نوع آگنی همچون آگنی - ۱با برد ۷۰۰و ۸۰۰کیلومتر و آگنی - ۲با برد دو هزار کیلومتر پیشتر در زرادخانه ارتش هند قرار گرفته اند.

آشنایی باشرکت فرودگاههای کشور

فرودگاه به عنوان یکی از شریان‏های اصلی حمل و نقل، نقش مهمی در ارتقای این صنعت زیربنایی دارد. آیا هدف سرمایه‏های هنگفت در ساخت این زیربنای اصلی با هدف صرفاً اقتصادی بودن آنها انجام می‏شود؟
ظرفیت‌سنجی فرودگاه‏های کشور، توسعه ناوگان هوایی، عملکرد شرکت، همچنین فرودگاه امام خمینی(ره)، و توضیح درباره فعالیت فرودگاه‌ها موضوعاتی بود که مهندس کتابچی، رئیس هیأت مدیره ومدیرعامل طی گفت‏وگویی به شرح آن پرداخت.

لطفاً به طور خلاصه شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور را معرفی کنید.

شرکت فرودگاه‏های کشور یک شرکت دولتی و زیر مجموعه وزارت راه و ترابری است. این شرکت مالک و بهره‏بردار 54 فرودگاه شامل 8 فرودگاه بین‏المللی، 20 فرودگاه دارای مرز هوایی و 26 فرودگاه داخلی است که از این میان فرودگاه داراب؛ نیمه‌تمام و فرودگاه کلاله در مرحله بهسازی است.
خدمات هوانوردی و عملیات فرودگاه‏های کیش و خلیج‏فارس (عسلویه) توسط شرکت فرودگاه‏های کشور ارائه میشود و بنا بر تقاضای فرودگاه‏هایی که در اختیار سایر ارگان‏ها هستند خدمات هوانوردی وعملیاتی به آنها ارائه می‏شود. مدیریت این مجموعه با در اختیار داشتن چهار معاونت عملیاتی، خدمات فرودگاهی، اداری و پشتیبانی و معاونت برنامه‌ریزی، پژوهشی و امور بین الملل،دو فعالیت عمده را در صنعت هوانوردی ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد ؛ یکی خدمات فرودگاهی و دیگری خدمات هوانوردی یا ناوبری.
این دو مکمل یکدیگر بوده و انجام یک پرواز سالم مورد نیاز شرکت‌های ‏ هواپیمایی را فراهم می‏کند.
چه تعداد فرودگاه قبل از انقلاب ساخته شده و چه تعداد بعد از انقلاب ؟همچنین درباره چگونگی استفاده از آنها نیز توضیح بفرمایید.
از 54 فرودگاهی که در حال حاضر تحت مالکیت شرکت هستند، فرود‏گاه‏‎های آبادان، ابوموسی، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایرانشهر، بندرعباس، بندر لنگه، بوشهر، بیرجند، تبریز، خرم‏آباد، رامسر، رشت، زابل، زاهدان، زرقان، ساری، سبزوار، سنندج، شیراز، طبس، کرمان، کرمانشاه، کلاله، مشهد؛ پارس‏آباد مغان، مهرآباد، نوشهر، همدان و یزد قبل از انقلاب ساخته شده‏اند. اکثر این فرودگاه‏ها برای پروازهای شرکت پست، آموزشی و متفرقه بوده و پس از انقلاب اسلامی توسعه یافته و برای پروازهای مسافری بهره‏برداری شده است.
فرودگاه‏هایی که بعد از انقلاب عملیات ساخت آن انجام شده است نیز شامل امام خمینی(ره)، اراک، اردبیل، ایلام، بجنورد، بم، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رفسنجان، زنجان، سراوان، سهند، سیرجان، سمنان، شاهرود، فسا ، گرگان، لار، لامرد و یاسوج است. فرودگاه طبس و سبزوار قبل از انقلاب ساخته شده‏اند و پس از انقلاب با انجام فعالیت‏های لازم عملیاتی شده و قابل استفاده عملیاتی هستند.
* عملکرد پروازی فرودگاه‏های کشور طی سال‏های 84 و 85 چگونه بوده است ؟ پیش‌بینی شما از عملکرد پروازی فرودگاه‌های کشور در سال جاری چیست؟

* مهم‎ترین شاخص‏های مطرح شده در این بحث در بخش‏های جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‏های کشور در کل و در پروازهای داخلی و خارجی، جابه‌جایی بار، تعداد کل نشست و برخاست هواپیما و کل پروازهای عبوری قابل بحث است.
مقایسه عملکرد جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‏های کشور در سال 84 و 85 نمایانگر رشد 7/16 درصد است. در سال 85 ، 30 میلیون و 100 هزار نفر مسافر جابه‏جا شده است، در حالی‌که در سال 84 ، 25 میلیون و 800 هزار نفر عنوان شده است. پیش‌بینی نرخ رشد سال 86 ، 11 درصد است و با توجه به نرخ رشد متوسط ملی برنامه‏ چهارم که 5/6 درصد است ، تا کنون پیشرفت‏های خوبی داشته‏ایم و امیدواریم که در سال 86 ، 33 میلیون و چهارصد هزار نفر مسافر در فرودگاه‏های کشور جابه‏جا شوند.
پیش‏بینی جابه‌‌جایی بار توسط فرودگاه‏های کشور، 268 میلیون و 330 هزارتن است که نسبت به سال قبل رشد 6 درصدی دارد. عملکرد سال 84 در این خصوص، 211 میلیون و 300 هزارتن و در سال 85 ، 238 میلیون و 800 هزار تن است.
پیش‏بینی کل نشست و برخاست هواپیماها و فعالیت پروازی در کشور نیز در سال 86 با 8 درصد پیشرفت، 400 هزار و 998 فروند است که در سال 85 ، (370 هزار و 222 فروند) 7/8 درصد و در سال 84 (340 هزار و 522 فروند) 4/6 درصد بوده است. کل پروازهای عبوری سال 84 ، 129 هزار و 965 فروند؛ سال 85 ، 145 هزار و 865 فروند بوده است و پیش‎‏بینی سال 86 نیز 157 هزار و 680 فروند است.
این پروازها به ترتیب با 7/12، 12 و 8 درصد رشد نسبت به سال‏ ما قبل خود همراه بوده‏اند، درحالیکه نرخ رشد متوسط طی برنامه چهارم توسعه 5 درصد است.

* با توجه به انجام پروازهای عبوری بر فراز کشور شرکت فرودگاه‏ها ملزم به اجرای چه قوانین بین‏المللی است؟

با توجه به اینکه در صنعت هوانوردی ارائه سرویس‎‏ها باید مطابق با استانداردهای بین‏المللی باشد، ما هم مانند سایر کشورهای اطراف و کشورهای حوزه خلیج‏فارس به طور یکنواخت با آنها، هواپیماها را سرویس می‏دهیم. نباید در اجرای این سرویس‌ها تفاوت و کمی و کاستی وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه در کشورهای همسایه بخصوص امارت متحده عربی تقاضا در بخش بین‏المللی زیاد است، ایران با توجه به قرار گرفتن در مسیر ارتباطی جنوب شرق آسیا و اروپا که به لحاظ سوق‏الجیشی حائز اهمیت است، حدود 6 درصد مسافرانش را مسافران بین‏المللی تشکیل می‏دهند (در سال‏های 84 و 85 و پیش‏بینی 86 به ترتیب؛ 28/5 درصد، 9/5 درصد و 49/6 درصد رشد داشته است) البته از نرخ رشد متوسط طی برنامه چهارم که 7 درصد است، عقب هستیم.
این موضوع به کمبود ناوگان مربوط است. افزایش ناوگان می‏تواند جوابگوی تقاضاها باشد، بخصوص در حال حاضر که با توجه به سهمیه‏بندی سوخت تمایل به استفاده از حمل و نقل هوایی با رشد قابل ملاحظه‏ای مواجه بوده است، باید تلاش شرکت‏های هواپیمایی برای افزایش ناوگان بیشتر شود تا بتواند پاسخ مناسبی برای این افزایش تقاضا باشد و سهم کشور ایران از این تقاضا روز به روز با روند افزایشی و چشمگیری مواجه باشد.
البته لازم به ذکر است که به وجود تحریم‏هایی که از قبل بوده و هست و شرکت‏های هواپیمایی را با عدم وجود قطعات و جایگزینی آنها مواجه می‏سازد در کمبود ناوگان نقش بسزایی دارد.

ادامه مطلب ...

هلیکوپتر میل ۱۷ تشریفات به بازار آمد



 



تصاویر داخل هلیکوپتر VIP میل 17

این هلیکوپتر در نمایشگاه هوایی ماکس 2007 معرفی شد.MI-171-VIP مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات راداری ، ناوبری زمینی و ماهواره ای است. در ساخت آن از بهترین مواد استفاده شده و قادر به حمل 14 مسافر در حالت VIP است.
خبرهایی نیز وجود دارد مبنی بر سفارش تعدادی از این هلی کوپترهای تشریفات توسط کشور عزیزمان ایران.

عکس های بالا بیانگر یک هلیکوپتر لوکس و زیبا میباشد ولیکن نباید از نظرها دور داشت میل خانواده میل۸ و ۱۷ خیلی قابل اطمینان نبوده و رکورد دار سقوط هلیکوپتر می باشند.


سربازان خسته فضا به موزه می روند

با احتساب پرتاب دیسکاوری در سی و یکم ماه مه شاتلها تنها 11 بار دیگر عازم فضا خواهند شد و پس از آن شاتلها به موزه انتقال داده می شوند.

بر اساس برنامه ریزی بلند مدت ناسا، شاتلها در سال 2010 بازنشسته و روانه موزه خواهند شد تا شاید آنجا مکانی باشد برای آنهایی که سالها در آروزی مشاهده پیچیده ترین ماشین ساخت دست بشر بوده اند.

مأموریت STS-124 دیسکاوری

مأموریت STS-124 دیسکاوری

مأموریت دیسکاوری در این پرتاب انتقال بخش دیگری از آزمایشگاه فضایی کیبو به ایستگاه فضایی بین المللی است. این دهمین مأموریت شاتل پس از وقوع فاجعه کلمبیا در سال 2003 و در عین حال نخستین مأموریتی محسوب می شود که اصلاحات کاملی در مخزن سوخت خارجی شاتل صورت گرفته است. خدمه مأموریت عبارتند از مارک کلی، کن هام، مایک فوسم، کارن نایبرگ، رونالد گاران و آکیهیدو هوشیدا. همچنین گرگ چامیتوف نیز در بازگشت شاتل به زمین منتقل می شود.

مأموریت STS-125 آتلانتیس

مأموریت STS-125 آتلانتیس

زمان تقریبی برای این پرتاب هشتم ماه اکتبر 2008 در نظر گرفته شده است. آتلانتیس در این مأموریت به سراغ تلسکوپ فضایی هابل رفته تا پنجمین و آخرین سرویس دهی به این تلسکوپ انجام شود. با انجام این تعمیرات طول عمر هابل تا سال 2013 افزایش خواهد یافت. از آنجا که آتلانتیس در این مأموریت به ایستگاه فضایی نخواهد رفت تا در صورت بروز مشکلات فنی تعمیرات لازم بر روی آن انجام شود، شاتل ایندیور برای انتقال به سکوی پرتاب آماده نگاه داشته می شود تا در صورت نیاز راهی فضا شود. خدمه آتلانتیس در این مأموریت عبارتند از اسکات آلتمن، گرگ جانسون، مگان مک آرتور، مایکل گود، جان گرانسفلد، مایکل ماسیمینو و آندرو فوستل.

مأموریت STS-126 ایندیور

مأموریت STS-126 ایندیور

زمان تقریبی برای پرتاب شاتل پانزدهم ماه نوامبر 2008 عنوان شده است. در این مأموریت محموله های غذایی و تجهیزات برای فضانوردان به ایستگاه فضایی منتقل خواهد شد. همچنین در بخش پایانی مأموریت فضانوردان تعیین شده تعویض می شوند. خدمه مأموریت عبارتند از کریس فرگوسن، اریک بو، استفان براون، هیدمایر استفانیشن، دان پتی ، شین کیمبرو و ساندرا مگنوس که جایگزین گرگ چامیتوف خواهد شد.

مأموریت STS-119 دیسکاوری

دوازدهم فوریه 2009 زمان تقریبی پرتاب این شاتل عنوان شده است. در این مأموریت چهارمین تیر مشبک ایستگاه فضایی در آن نصب شده و همچنین چهارمین سری از آرایه های خورشیدی و باتریها نیز به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می شوند. خدمه مأموریت عبارتند از لی آرکامبات، دومنیک آناتولی، جانم فیلیپس، استیون سوانسون، ژوزف آکابا، ریچارد آرنولد و کوئیچی واکاتا. ساندرا مگنس نیز به زمین منتقل خواهد شد.

مأموریت STS-127 ایندیور

به گزارش مهر، این شاتل در 27 مارس 2009 راهی فضا می شود. در این مأموریت آخرین بخش از مدل آزمایشگاه ژاپنی موسوم به کیبو به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می شود. خدمه مأموریت عبارتند از مارک پولانسکی، داگ هارلی، کریستوفر کاسیدی، توماس مارشبورن، داو وولف، جولی پایت و تیموتی کوپرا. کوئیچی واکاتا نیز راهی زمین خواهد شد.

مأمورریت STS-128 آتلانتیس

این شاتل در بهار سال 2009 راهی فضا می شود. مأموریت اصلی این شاتل انتقال مدل ایتالیایی چند منظوره Donatello به ایستگاه فضایی بین المللی است. خدمه مأموریت هنوز مشخص نشده اند اما قطعا تیم کوپرا راهی زمین خواهد شد.

مأموریت STS-129 دیسکاوری

جولای 2009 دیسکاوری بار دیگر راهی فضا و ایستگاه فضایی بین المللی خواهد شد. در این مأموریت نخستین بخش از سیستم  ExPRESS به این ایستگاه منتقل می شود.

مأموریت STS-130 ایندیور

احتمالا این آخرین مأموریت ایندیور خواهد بود که بین اکتبر 2009 تا ژانویه 2010 راهی فضا می شود. در این پرتاب محموله های غذایی و تجهیزات به ایستگاه منتقل می شود. خدمه مأموریت هنوز مشخص نشده اند.

مأموریت STS-131 آتلانتیس

این مأموریت نیز آخرین مأموریت آتلانتیس خواهد بود. در این پرتاب مدل اتصال به ایستگاه موسوم به Docking Cargo Module به فضا برده می شود. خدمه مأموریت هنوز تعیین نشده اند.

مأموریت STS-132 دیسکاوری

دیسکاوری نیز در این مأموریت آخرین پرتاب خود را تجربه خواهد کرد. آوریل 2010 زمان این پرتاب اعلام شده است و در آن قطعات مدل Node 3 به ایستگاه فضایی منتقل می شود. پیش بینی می شود درصورتی که نیاز به مأموریت اضطراری دیگری نباشد این آخرین مأموریت شاتلها خواهد بود.

مأموریت STS-133 ایندیور !

جولای 2010 و البته اگر ضرورتی در میان باشد.

منبع:خبرگزاری مهر

امان از فراموشی



یک فروند هواپیمای یوروفایتر تایفون متعلق به نیروی هوایی انگلستان پس از پایان ماموریت آموزشی ، با چرخ بسته در یکی از پایگاههای آمریکا واقع در ایالت کالیفرنیا فرود آمد و با سرعت 130 مایل در ساعت روی باند سر خورد.

کارشناسان معتقدند که خدمه تازه کار این هواپیما ، فراموش کردن که چرخها راباز کنند و این سهل انگاری آنها 136 میلیون دلار خسارت وارد کرده