مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

بمب های الکترومغناطیسی یا ای ام پی

 





بسیاری از وسایل پیرامون ما برای کارکردن به انرژی برق نیاز دارند و بخش عمده ای از زندگی ما به برق متکی است برخی از وسایل مانند تلویزیون ها ، رادیوها ، لامپ ها،گرم کننده های برقی و... همگی به انرژی برق نیازدارند .حال تصور کنید در طول یک روز برق خانه شما قطع شود چراغ ها،تلویزیون و رادیو کار نمی کنند. بعد از مدتی از بیکاری به دور خود چرخ می زنید و پس از چند ساعت، ماندن درخانه برای شما طاقت فرسا خواهد شد. حال اگر چنین مشکلی را در مقیاس بزرگتر فرض کنیم این مشکلات هم بزرگتر می شوند. به عنوان مثال دریک شهر خدمات اجتماعی از قبیل اورژانس ، پلیس ، تجهیزات بیمارستانی و همه و همه از کار می افتند. مشکلاتی از این قبیل ممکن است حتی منجر به مرگ انسان هم شود. کارخانه های مواد غذایی بر اثر از کار افتادن سردخانه ها یشان متحمل میلیون ها دلار ضرر می شوند و درصورتی که این وضعیت باقی بماند، نیروهای دولتی و خدمات دولت هم از کار خواهند افتاد.
با توجه به این گفته ها ، دیده می شود که یکی از نیاز های جدی بشر امروز انرژی الکتریکی است.
بمب الکترومغناطیسی یا ای ـ بمب اسلحه ای است که آن را به قصد نابود کردن این جزء جدایی ناپذیر (انرژی برق) از زندگی بشر ساخته اند. این بمب به سادگی می تواند تمام دستگاههای الکترونیکی را که بشر از آنها استفاده می کند از کار بیندازد. به عنوان مثال می تواند در عرض چند ثانیه ژنراتورهای برق را از حرکت بیندازد، ماشین ها را از حرکت باز ایستاند، و حتی می تواند امکان استفاده از تلفن راهم از ما بگیرد.
یک بمب قوی می تواند قدرت نظامی یک شهر را کاملاً به 200 سال عقب برگرداند. دولت آمریکا سالهاست که تحقیقات در این زمینه را دنبال می کند. عده ای اعتقاد دارند که هم اکنون چنین سلاح هایی در زرادخانه های آنها وجود دارد.از طرفی دیگر گروهک های تروریستی هم می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند وبا ساختن بمب های الکترونیکی صدمات زیاد و سنگین را به آمریکا برسانند
در این بخش ما به شرح فرضیات بنیادین و تکنولوژی بمب های الکترومغناطیسی می پردازیم.
طرز کار اصلی این بمب های الکترومغناطیسی یا در مبحث بزرگتر ای ام پی مبنای اسلحه های اتمی یا تکانه ی برقاطیسی بسیار ساده است این اسلحه ها با ایجاد میدان قوی الکترومغناطیسی تمام مدارات برقی را درهم می شکند . اگر با طرز کار آهنربا های برقی یا رادیو آشنا هستید پس حتماً می دانید که الکترو_ مغناطیسی چیز ویژه و جدیدی نیست . سیگنال های تلویزیونی و امواج ای ام و اف ام رادیویی ، تلفن های همراه و چراغ های ماکروویو و امواج ایکس. مقصود ما این است که بفهمیم آیا آهن ربا های الکتریکی می توانند مولد میدان الکتریکی ای باشند که بتوان آن را به صورتی تغییر داد که بتواند موجب ایجاد الکتریسیته شود.
در ابتدا باید توضیح داد که یک فرستنده ی رادیویی ساده چگونه میدان الکتریکی که توسط افت و خیزهای متناوب تولید می شود، را می تواند به جریان برق دریک رسانای هم جوار دیگر تبدیل کند (مثل آنتن های گیرنده ی رادیوای ) یک فرستنده ی رادیویی می تواند امواج رادیویی را به صورت سیگنال به یک گیرنده برساند حال اگر سیگنال ها را قوی و پرانرژی کنیم (میدان مغناطیسی) می تواند به مقدار زیادی الکتریسیته تبدیل شود. یک موج قوی می تواند یک قطعۀ نیمه رسانا دریک رادیو را بسوزانندو یاآن هارا فراتر از آن که قابل تعمیر باشد از هم بپاشند. بنابرین خریدن یک رادیوی جدید می تواند ساده و راحت ترین کار برای حل این مشکل باشد .
 

ادامه مطلب ...

امیدها زنده می شود

به دنبال درخواست کمک ایران از سوئیس در ارتباط با هواپیمایی که پول آن را پرداخته اما هرگز هواپیما را دریافت نکرده، دادگاهی در سوئیس گامی در جهت تلاش برای یافتن پول اختلاس شده برداشته است.

براساس حکم دادگاهی در این کشور، دولت سوئیس می تواند اسناد بانکی را در زمینه تحقیقات فساد درباره تلاش ناکام شش سال قبل ایران برای خریداری یک هواپیمای ایرباس تحویل ایران دهد.

براساس حکم صادره، دادگاه جرایم فدرال درخواست یک شرکت سوئیسی علیه انتقال اسناد و داده ها در این زمینه به ایران را رد کرد. از این شرکت نام برده نشده است.

دادگاه همچنین مسدود شدن چندن حساب در بانک های سوئیس در ارتباط با این پرونده را تایید کرد و رای به ادامه آن داد. ظاهرا پول دریافت شده بابت هواپیما در این حساب ها نگاهداری می شود.

ایران در ارتباط با معامله ای در سال 2002 برای خریداری یک ایرباس A340 به قیمت 120 میلیون دلار خواستار کمک قضایی سوئیس شده بود. در حکم دادگاه از فروشنده هواپیما به عنوان یک "سلطان" نام برده شده بدون آنکه هویت یا ملیت او مشخص شود.

براساس حکم دادگاه، ایران ادعا کرده است که واسطه فروش، که یک پرتغالی متولد سوریه است اما از او نام برده نشده، هرگز پول را به فروشنده تحویل نداده و آن را اختلاس کرده است.

به گفته دادگاه ادعا می شود سرپرست سازمان مسئول خریداری در ایران نیز در آن زمان رشوه دریافت کرده است.

دفتر دادستانی فدرال سوئیس در ماه اکتبر درخواست کمک ایران را پذیرفت. اما شرکتی که حساب های مربوطه بانکی در آن است خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد.

دادگاه تقاضای شرکت دایر اینکه نباید به ایران کمک حقوقی کرد چون ایران حقوق اولیه شهروندان خود را نقض می کند رد کرد.

به گفته دادگاه شرکت ها، برخلاف افراد، نمی توانند با استناد به نقض حقوق بشر در یک کشور خواستار ممانعت از کمک قضایی شوند.

این حکم گفت که مقام های سوئیسی به هرحال می توانند پیش از انتقال اسناد به ایران خواستار ضمانت در زمینه رویه های قابل قبول قضایی شوند.

دادگاه گفت که انتقال این اسناد تحریم های سازمان ملل علیه ایران را نقض نمی کند.

بررسی نیروی هوای عربستان

 
 


 هواپیماهای جنگنده اف 15 که برای کشور عربستان ساخته شده با لقب "خورشید صلح" شناخته می شوند که تعدادشان به 72 فروند می رسد.

قبل از آن نیز عربستان62 فروند از هواپیماهای اف 15 مدل ای و اف در اختیار داشته است .
کشور پادشاهی عربستان از دهه 1950 به بعد همواره در زمینه نظامی وابسته به ایالات متحده آمریکا بوده است.

سربازان، خلبانان و اکثر نظامیان کشور عربستان در آمریکا آموزش می بینند یا زیر نظر مربیان آمریکایی دوره های نظامی را در عربستان می گذرانند و این امر از دهه 1950 به بعد آنچنان دنبال می شود که اگر روزی آمریکا حمایتش را از عربستان قطع کند، نیروهای نظامی عربستان شاید دیگر قادر به ادامه فعالیت نباشند.

این داستان از دهه 1970 به بعد پررنگ تر شد. نیروهای هوایی سلطنتی عربستان اقدام به خرید صد فروند هواپیمای تایگر اف 5 کرد در حالی که هم اکنون عربستان به دنبال جایگزینی برای اف-5ها می گردد.

 بهترین جایگزینی که اعراب توانستند انتخاب کنند هواپیمای جنگنده اف 16 بوده است که قرار بوده 80 تا 100 فروند از آن خریداری شود.
در این راستا عربستان چندین فروند هواپیمای جنگنده اف 15 نیز خریداری کرد و قراردادی مجزا به مبلغ 6/1 میلیارد دلار 3 ساله با آمریکا مبتنی بر شبیه ساز های پروازی، سرویس های تکنیکی جنگنده های اف 15آموزش خلبانان و یک سری تجهیزات اضافی برای هواپیماهای جنگنده بست.

در ماه مارس سال 1999 دولت بیل کلینتون با فروش 64فروند موشک پیشرفته هوابه هوای میان برد به عربستان برای تجهیز هواپیماهای اف ای 15 موافقت کرد که ارزش این قرارداد 28 میلیون دلار برآورد شد.

البته عربستان به غیر از آمریکا از کشورهای دیگر نیز خرید می کند به عنوان مثال نیروی هوایی سلطنتی عربستان درخواست خرید 110 فروند هواپیمای "تورنادو" نیز کرده است .

از این جنگنده پیشرفته 290 فروند آن در اختیار نیروی هوایی آلمان، 90 فروند آن در اختیار نیروی هوایی ایتالیا، 186 فروند آن نزد نیروی هوایی سلطنتی انگلستان است و 96 فروند دیگر آن نیز در اختیار نیروی هوایی عربستان است.

این هواپیمای جنگنده که قادر به انجام عملیات در روز و شب و انواع مختلف آب و هواست جزو جنگنده های پیشرفته حال حاضر دنیا به حساب می آید.

تورنادوها براساس قراردادی به نام الیمامه (9 فوریه سال 1986) که بین انگلستان و عربستان بسته شد به اعراب فروخته شد.

 هم اکنون در کل 72 فروند آنها آماده پرواز هستند که 24 فروند آنها رهگیر - شکاری و 48 فروند دیگر نیز ضربتی اند.

 طبق قرارداد، تجهیزات سخت افزاری آنها توسط انگلستان تامین خواهد شد.

 بعد از آن در تاریخ 5 جولای سال 1988 پادشاه بن عبدالعزیز قراردادی به نام الیمامه 2 با انگلستان برای خرید 40 تا 50 فروند دیگر به امضا رساند ولی در کل 90 فروند تورنادو می توانند بر فراز آسمان عربستان پرواز کنند.

 عربستان در رده هواپیماهای جنگنده، چندین فروند ام ک 65 نیز دارد.
سعودی ها به فکر حمل و نقل نیز بوده اند و در این زمینه دارای هواپیماهایی چون سی ان 235 هستند.

این هواپیمای دوموتوره (توربوپراپ) می تواند 60000 کیلوگرم بار حمل کند و بردش حدود 2250 مایل دریایی است.

سی ان 235 بیشتر برای حمل و نقل های نظامی مورد استفاده قرار می گیرد.
 این هواپیما ساخت شرکت کاسا از کشور اندونزی است. سی ان 235 از پرکارترین هواپیماهای نیروی هوایی عربستان است زیرا تاکنون 500 هزار ساعت پرواز بر فراز آسمان عربستان داشته است.

عربستان 220 فروند سی ان 235 دارد که زیاد به نظر می رسد.

هواپیماهای سی ای 130 سی اف 130 و نیز جزو هواپیماهای ترابری کشور عربستان هستند.
9 فروند سی ای 130 بین سال های 1965 تا 1968 تحویل عربستان شد و 24 فروند سی اچ 130 نیز در سال های 1970 تا 1977 به واگذار شد.

مدل های ای و اچ هواپیماهای C-130 تفاوت های زیادی با هم ندارند. در مدل اچ موتورها و ایونیک (الکترونیک هواپیما) پیشرفته تر از مدل ای است.

 چندین سال پیش نیز عربستان قراردادی مبنی بر بهینه سازی هواپیماهای سی 130 با بخش خدمات خاورمیانه شرکت لاکهید مارتین به امضا رساند ، در زمینه پشتیبانی و حمایت هوایی عربستان از دو نوع هواپیمای کا.سی 130(آواکس) بهره می برد.

 کا.سی 130 یک هواپیمای چندمنظوره سوخت رسان است که هدف اصلی آن سوخت رسانی هوایی است و در مواقع ضروری به عنوان هواپیمای باربری نیز استفاده می شود.

این هواپیما سرعت بسیار زیادی در سوخت رسانی دارد و می تواند عملیات سوخت رسانی اش را به سرعت سوخت رسان های زمینی و حتی سریع تر انجام دهد و  در هر پرواز می تواند 3600 گالن سوخت با خود حمل کند.

دستگاه های تزریق سوخت به هواپیماهای دیگر با سرعت 300 گالن در دقیقه می توانند هواپیماهای دیگر را تغذیه کنند. کا.سی 130 می تواند در یک زمان حداکثر به 4 فروند هواپیما یا هلی کوپتر سوخت برساند.

 عربستان از این نوع هواپیمای سوخت رسان 6 فروند در اختیاردارد.

نیروی هوایی عربستان قصد سفارش تعداد زیاد تایفون برای جایگزینی تورنادو و تایگر های خود است و همچنین به شکلی گسترده دست به بازسازی سیستم دفاع هوایی و پوشش راداری خود نموده که تقریبا کاملترین پوشش راداری را در خاور میانه دارد.

منبع: air-university.blogspot.com

طرح ایجاد سیستم واحد ضد هوائی در روسیه

دولت روسیه قصد دارد برنامه ایجاد سیستم واحد ضد هوائی را عملی کند.
به نوشته روزنامه اینترنتی "ایزوستیا"  "سرگی ایوانف" معاون اول نخست وزیر روسیه طی سخنانی در نشست کمیسیون نظامی صنعتی اعلام کرد:" هدف این برنامه دفاع از نیروهای مسلح، اقتصاد و زیربناهای کشور در برابر تسلیحات پیشرفته و دقیق است".
وی با اشاره به وجود موشکهای ضد هوایی برد کوتاه تولید شده در سالهای 1960-70  بر ضرورت تکمیل سیستم مقابله با حملات هوایی با استفاده از تجهیزات پیشرفته تاکیدکرد.
به گفته وی هنوز مشکلاتی برای ساخت سیستم های جدید و تولید انبوه آنها وجود دارد که در وهله نخست به مسائل مالی و توان پایین تولید مربوط می شوند.

سوخو ۲۴ ایرانی به روایت تصویر


 

و اما عکس آخر.تصویری زیبا و با کیفیت از فنسر در فرودگاه مهرآباد

شاتل دیسکاوری آماده پرتاب می شود

شاتل دیسکاوری با انتقال به ساختمان مونتاژ مرکز فضایی کندی آخرین مراحل آماده سازی برای پرتاب به فضا را سپری می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این ساختمان 50 طبقه ای فرآیند نصب مخزن خارجی سوخت شاتل و دو راکت بالا برنده بر روی دیسکاوری انجام می شود.

قرار است شاتل به مدت یک هفته در این ساختمان تحت بررسیهای دقیق قرار گیرد. بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته سه سری بررسیهای نهایی تا پیش از انتقال دیسکاوری به سکوی پرتاب در سوم ماه مه (شنبه آتی) بر روی آن صورت می گیرد.

این مأموریت تحت عنوان مأموریت STS-124 انجام می شود که طی آن دومین بخش از آزمایشگاه فضایی کیبو ساخت ژاپن به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می شود. قرار است بخش سوم و نهایی این آزمایشگاه در مأموریت بعدی شاتلها به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شود.

بر اساس گزارش ناسا، مارک کلی فرماندهی هفت خدمه شاتل را بر عهده خواهد داشت. کین هام(خلبان) کارن نایبرگ ، مایک فوسوم، گرگ چامیتوف و آکیهیکو آشوده از آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (متخصصان مأموریت) دیگر خدمه این پرواز را تشکیل می دهند.

دیسکاوری سی و یکم ماه مه (11 خرداد) به فضا پرتاب می شود.

تولید تجهیزات نظامی در روسیه 2/2 رشد داشت

وزیر صنایع روسیه اعلام کرد تولید محصولات دفاعی این کشور طی فصل نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 2/2 درصد رشد داشته است.

‌ وی افزود:تولید تمام صنایع دفاعی رشد داشته و فقط تولید جنگنده ها به میزان 4/3 درصد و کشتی به میزان 7/11 درصد کاهش نشان می دهد .

بالاترین رشد تولید مربوط به صنایع فضایی و موشکی با رشدی 1/29 و بخش الکتریکی با رشدی 9/17 درصد بوده است.


این مقام روسی در مورد رشد تولید تجهیزات غیر نظامی گفت طی سه ماهه نخست سال، رشد تولید این تجهیزات 8/12 درصد بوده است.

وزیر صنایع روسیه در مورد حقوق ومزایای کارمندان بخش نظامی این کشور گفت:میزان متوسط حقوق کارمندان این بخش 9/27 درصد رشد داشته و به 13 هزار و 591 روبل(566 دلار) در ماه رسیده است.

www.mojnews.com

چین رکورد دار تعداد هواپیما

چین تا سال 2026 به 2800 فروند هواپیمای مسافربری و باری نیاز خواهد داشت

شرکت اروپایی ایرباس پیش بینی کرد: کشور چین تا 20 سال آینده به بیش از 2800 هواپیمای مسافربری و باری نیاز خواهد داشت


ارزش این تقاضا که به 329 میلیارد دلار خواهد رسید، 6/11 درصد از نیاز کلی جهان را که به 24 هزار فروند هواپیما در طی این دوره می رسد، به خود اختصاص خواهد داد.


طبق پیش بینی های ایرباس برای سال 2008-2007، حدود 2670 فروند هواپیمای مسافربری و 130 فروند هواپیمای باری به ناوگان هوایی این کشور افزوده خواهد شد. ناوگان مسافربری این کشور تا سال 2026 سه برابر رشد خواهد داشت.


این کشور به 1900 فروند هواپیمای تک راهرو، حدود 700 فروند هواپیمای دو راهرویی و 190 هواپیمای بسیار بزرگ نیاز خواهد داشت.



همچنین پیش بینی می شود، ترافیک هوایی هواپیماهای مسافربری و باری در طی 20 سال آینده هر کدام به ترتیب پنج و شش برابر افزایش پیدا کنند.


www.mojnews.com


سقوط هلی کوپتر اکراینی

مقامات اوکراینی اعلام کردند: روز دوشنبه 28 آوریل یک فروند بالگرد این کشور پس از برخورد با یک سکوی نفتی دریایی در آب های دریای سیاه سرنگون شد و کلیه 20 سرنشین آن کشته شدند.

یک فروند بالگرد مدل ام آی – 8 حامل کارکنان شرکت گاز دولتی اوکراین « نفتوگاز» با 20 سرنشین از جمله 3 خدمه پرواز از ناحیه دم با سکوی دریایی تاوریدا متعلق به این شرکت درفاصله 70 کیلومتری سواحل غربی شبه جزیره کریمه برخورد کرد و روی سطح سکو منفجر شد و آتش گرفت.

در این حادثه 19 نفر از سرنشینان بالگرد در دم کشته شده و یک نفر نیز اندکی بعد براثر شدت جراحات جان خودرا از دست داد.

والنتین زمیانسکی ، سخنگوی شرکت « نفتوگاز» گفت: هنگام این حادثه شرایط آب و هوایی بسیار خوب بوده و به احتمال زیاد اشتباه خلبان بالگرد عامل بروز این سانحه بوده است.

او افزود: در این سانحه هیچ یک از کارکنان سکوی تاوریدا آسیب ندیده اند و آتش ناشی از سقوط بالگرد ظرف 10 دقیقه اطفا شد.

در 27 ماه مارس نیز یک بالگرد مدل ام آی – 8 گاردهای مرزی اوکراین در جنوب این کشور و در سواحل دریای سیاه سرنگون شده بود که در این سانحه 12 نفر جان خودرا از دست دادند.