مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

پرتاب موشک های سپاه همراه بازتاب جهانیش

به گزارش خبرگزاری فارس، 9 فروند موشک دور برد و میان برد از خانواده موشک‌های زمین به زمین که با دستان پرتوان متخصصان داخلی ساخته شده بود، لحظاتی قبل در رزمایش پیامبر اعظم 3 پرتاب شد.
سردار سرتیپ پاسدار سلامی فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شلیک‌ها مرحله‌ای دیگر از سومین رزمایش دریایی و موشکی پیامبر اعظم (ص) است، گفت: هدف از برگزاری این رزمایش نشان دادن عزم و اراده و اقتدار در مقابل دشمنانی است که در هفته های اخیر ایران را با ادبیات خشن تهدید کرده‌اند.
وی تاکید کرد: این موشک ها را به افتخار ایران پرتاب می کنیم تا نشان دهیم که این تنها بخش کوچکی از توان و اقتدار دفاعی ایران است .
سرتیپ سلامی افزود: ما با دشمنانی که قصد دارند با عملیات روانی و با تهدید واقعی ملت ایران را از مسیر مقدس خود خارج کنند می گوییم ما همیشه آماده دفاع از کیان اسلامی هستیم .
وی گفت: تنها پیام من به دشمنان این است در اجرای سیاست های خود دقیق تر عمل کنند و بدانند در هر موقعیت و مکانی که باشند دقیقا زیر ذره بین ما هستند.
به گزارش فارس، در میان این موشک‌ها، موشک شهاب 3 با ارتقاء جدید نیز وجود دارد که با موفقیت به هدف تعیین شده اصابت کرد.

در رزمایش پیامبر اعظم 2 نیز طرح بهینه سازی موشک شهاب 3توسط متخصصان کشورمان با موفقیت انجام شده و طراحی و نصب کلاهک خوشه‌ای بر روی آن صورت گرفت.
کلاهک خوشه‌ای این قابلیت را به موشک های شهاب می دهد که بر روی هدف، حجم انبوهی از بمب ها را فرو بریزد و عملاً این موشک نوعی بمباران اهداف نظامی دشمن را برعهده دارد. از این قابلیت می توان برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی دشمن، محل تجمع نیروها و نیز ناوهای مستقر در فواصل مختلف استفاده کرد که در یک لحظه شاهد بمباران وسیع و پرتعداد بمب های موجود در کلاهک موشک های شهاب خواهند بود.
براساس این طرح موفق نیروهای متخصص کشور، حجم و میزان بمباران این کلاهک خوشه‌ای قابل تنظیم است و محدوده‌های مختلفی را با توجه به برد بالای خود که قابلیت نشانه روی اهدافی تا 2 هزار کیلومتر را دارد، در تیررس موشک های کشورمان است.
نکته دیگر، سیستم اختصاصی ناوبری موشک های شهاب است که موجب شده کسانی که ادعا دارند ایران این موشک ها را از کشورهای دیگر تهیه کرده است، اما این سیستم ناوبری و الکترونیکی ساخته شده توسط متخصصان ایرانی، جای شبهه‌ای را باقی نگذاشته است.
این سیستم علاوه بر آنکه قدرت شناسایی و اصابت به اهداف را بگونه‌ای بسیار دقیق در اختیار ایران قرار داده است که علاوه بر اطمینان از برخورد موشک به هدف مورد نظر، در صورت خروج از مسیر تعیین شده نیز می تواند آن را تصحیح کرده و درصد اطمینان از برخورد را به نحو چشمگیری افزایش دهد. البته بر فرضی که این موشک‌ها از مسیر خود منحرف شوند و امکان اصلاح آن فراهم نشود، سیستم انهدام آن در فضا به کار افتاده و براین اساس هیچ گونه اشتباهی در اصابت موشک متصور نخواهد بود.
نکته دیگر در خصوص بهینه سازی استفاده از موشک های شهاب که در سال گذشته انجام شد، تغییر زاویه شارژ موشک شهاب است که از این پس با زاویه صفر با سطح افق مورد استفاده قرار می‌گیرد . این تغییر موجب می‌شود تا فواصل آماده سازی شلیک موشک‌ها کمتر شده و قدرت متحرک سازی شلیک‌ها را افزایش می دهد تا شلیک‌هایی نامحدود در زمانهای کوتاه را شاهد باشیم.
از نکات جالب دیگری که نمونه آن در رزمایش پیامبر اعظم 2 و 3 سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شد، پرتاب همزمان چندین موشک با قابلیت ها و کلاس های مختلف بود که ایران این توانایی کم نظیر در دنیا را با تلاش و برنامه ریزی دقیق متخصصان دفاعی خود داراست.
باید به این نکته توجه کرد که هرکدام از این موشک ها در یک زمان مشخص آماده شلیک می شود و همزمان کردن این شلیک ها نیاز به برنامه ریزی دقیق و اجرای بسیار حساب شده دارد که مثال موفقیت آمیز آن، شلیک چندین فروند موشک مختلف در عرض یک ثانیه بود که مورد تحسین همگان قرار گرفت.

واکنشها به آزمایش موشکی ایران/
هیاهوی آمریکا در همنوایی با صهیونیستها
در پی انجام آزمایش موشکی توسط ایران دستگاه دیپلماسی آمریکا و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در خوش خدمتی به صهیونیسم جهانی آن را تهدیدی برای رژیم صهیونیستی اعلام و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا امروز در یک  کنفرانس خبری در پایتخت بلغارستان ادعا کرد: من آزمایش موشکی ایران را سندی بر واقعی بودن تهدیدات ایران می دانم.

گردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید هم  در این باره در سخنانی بی ربط ابراز داشت: توسعه موشک های بالستیک توسط ایران نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و کاملا با انتظارات جهانی از ایران متناقض است.

جان مک کین، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در بیانیه ای در این باره مدعی شد: آزمایش موشکی ایران خطرهایی را که این کشور برای همسایگانش و در گستره ای وسیعتر برای اسرائیل دارد نشان می دهد.

مک کین که مجبور است خود را جنگ طلبی وفادار به صهیونیسم نشان دهد تا بتواند از حمایت صهیونیست ها برخوردار شود حرف آخر را همان اول زد که نگرانی ما نگرانی درباره امنیت اسرائیل است.

همچنین باراک اوباما، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر دیپلماسی تند و تحریم های اقتصادی علیه ایران تاکید کرد.

9 فروند موشک دور برد و میان برد زمین به زمین که با دستان پرتوان متخصصان داخلی ساخته شده بود صبح امروز در رزمایش پیامبر اعظم 3 به طور همزمان پرتاب شد. 

 در رزمایش امروز همچنین موشک شهاب 3 با ارتقاء جدید نیز آزمایش شد که با موفقیت به هدف تعیین شده اصابت کرد.

مدیر بخش تحقیقات موسسه "سی.ان.ار.اس" فرانسه امروز در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری "فرانس - 24" با تاکید بر اینکه ماجراجویی رژیم اسرائیل علیه ایران برای این رژیم بسیار گران تمام خواهد شد، گفت: ایرانیان توان بالای دفاعی خود را اثبات کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر،"برنار اورکاد"مدیربخش تحقیقات "سی.ان.ار.اس" (CNRS) و متخصص امورایران عصرچهارشنبه  در گفتگو با شبکه "فرانس -24"، شلیک 9 موشک به طور همزمان ازسوی ایرانیان را اقدامی برای نشان دادن قدرت دفاعی آنان برشمرد.

اورکاد درباره احتمال ماجراجویی آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران پیش از پایان دوره ریاست جمهوری "جرج بوش" اظهار داشت: در این زمینه نمی توان بله یا خیر گفت. باید نگاهی به تحولات کنونی انداخت. در شرایط فعلی، تاکید بیشتر آمریکا بر انجام مذاکرات با ایران است و از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی اوباما نیز وی بر انجام این مذاکرات تاکید داشته است.

این کارشناس مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه که یک موسسه تحقیقات در سطح ملی و بین المللی به شمار می رود، در ادامه در یک اظهار نظر کلی بدون اعلام شاخصه های دیدگاه خود ادعا کرد: در حال حاضر ایران نسبت به آمریکا کشوری ضعیف تر است.

اورکاد درخاتمه با اشاره به اینکه اسرائیلی ها تهدید و قدرت ایرانیان را زیاد جدی نگرفته اند، خاطرنشان کرد که حملات اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران برای این رژیم بسیار گران تمام خواهد شد.

موشک شهاب 3


رکورد جدید هواپیمای خورشیدی

پژوهشگران دانشگاه فنی زوریخ (ای.تی.اچ.) در سوئیس، یک هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین ساختند که توانست 27 ساعت بدون توقف و در یک سطح ثابت پرواز کند که از این نظر یک رکورد جهانی است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از «اشپیگل»، پژوهشگران امیدوارند که این هواپیما با 5/2 کیلوگرم وزن و 2/3 متر عرض، بتواند روزی با پرواز بر مریخ، اطلاعات و داده‌هایی از کیفیت این کره به زمین منتقل کند.
سازمان فضانوردی اروپا (ای.اس.آ.) چهار سال پیش از دانشگاه فنی زوریخ خواسته بود یک هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین برای پرواز برروی مریخ طراحی کند.
این دانشگاه نیز به رغم پایان یافتن بودجه تخصیصی این طرح از سوی سازمان فضانوردی اروپا، به پروژه خود ادامه داد.

این هواپیما قرار بود در سال گذشته، پرواز آزمایشی انجام دهد، اما این پرواز به خاطر باد شدید در منطقه پرواز متوقف و این امر در اواسط ژوئن سال جاری در سوئیس با موفقیت انجام شد.
به گفته «آندره نوت»، مدیر پروژه دانشگاه فنی زوریخ، هواپیماهای خورشیدی چون «سولونگ» یا «سفیر» که پروژه‌های رقیب طرح این دانشگاه هستند نیز توانسته‌اند، بیش از 24 ساعت پرواز کنند، اما این هواپیماها در روز با پرواز در سطح بالا، نور خورشید و انرژی ذخیره کرده و در شب در سطح پایین تر پرواز کرده‌اند و سطح پرواز ثابت نداشته‌اند.

«نوت» می‌افزاید: هواپیماهای خورشیدی در سطح بین دویست تا چهارصد متر مسیر آزمایشی، 874 کیلومتر را پشت سر گذاشته‌اند.
این کارشناس دانشگاه زوریخ گفت: پرواز هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین این دانشگاه که یک رکورد بود، با کمک 216 سلول خورشیدی سیلیسیوم انجام شد که در یک سطح نیم متر مربعی قرار دارند و یک باکتری دارای یون‌های لیتیوم را شارژ می‌کنند.

نوت افزود: این باتری که حدود 40 درصد وزن هواپیما را به خود اختصاص می‌دهد، در زمان تابش خورشید شارژ می‌شود و بدین ترتیب، برق موتور و دستگاه‌های الکترونیک هواپیما برای شب را تأمین می‌کند.
نوت امیدوار است که این هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین در آینده با یک فضاپیما به کره مریخ منتقل شده و با پرواز روی آن کره، اطلاعات مورد نیاز را به زمین منتقل کند.
از سوی دیگر، در این میان، سازمان فضانوردی اروپا که زمانی درخواست طراحی چنین هواپیمایی را داده، بودجه کافی برای این پروژه ندارد.

بدین خاطر، این احتمال هست که هواپیمای خورشیدی بدون سرنشین سوئیسی، همچنان صرفا روی کره زمین پرواز و در بخش مراقبت و حفاظت از جاده‌ها، خطوط حمل و نقل انرژی و نفت و گاز، خطوط انتقال برق و آتش سوزی جنگل‌ها فعالیت کند.

کشفیات تازه ناسا درباره عطارد

آویا: آژانس فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که با تازه‌ترین تجزیه و تحلیل‌های انجام شده روی اطلاعات حاصل از فضاپیمای «مسنجر»، موفق به کشف نکات جدیدی درباره سیاره عطارد شده است.

به گزارش ایسنا، این مطالعات نشان می‌دهد که آتشفشان‌های عطارد در شکل‌گیری دشت‌های این سیاره نقش داشته‌اند و همچنین میدان مغناطیسی عطارد به طور فعال در هسته آن تولید می‌شود.

دانشمندان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) بیش از 30 سال درباره منشاء دشت‌های نرم عطارد و منبع میدان مغناطیسی بحث و اختلاف نظر داشته‌اند.

این اسرار هم اکنون با بررسی اطلاعات حاصل از پرواز تحقیقاتی ژانویه سال 2008 به سوی این سیاره توسط فضاپیمای سطح، محیط فضایی، ژئوشیمی و طیف سنجی عطارد موسوم به «مسنجر» فاش شده‌اند.

دانشمندان ناسا اظهار داشتند که همچنین روی ترکیب شیمیایی سطح این سیاره مطالعاتی داشته‌اند، ترکیبات اتمسفر نازک آن را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، از ذرات باردار گرفتار شده در نزدیکی سیاره نمونه برداری کرده‌اند و ارتباطات جدیدی را بین دو مجموعه از رصدها و مواد سطح عطارد نشان داده‌اند.

آنها همچنین دریافته‌اند که هسته عطارد حداقل 60 درصد چگالی آن را تشکیل می‌دهد که این رقم دو برابر بیشتر از هر سیاره خاکی شناخته شده دیگر است.

نتایج این بررسی‌ها به سرپرستی سین سولومون از موسسه کارنگی در بخش ویژه مجله ساینس منتشر شده است.

ساخت فضاپیمای مخصوص حمل گردشگر فضایی توسط روسیه

 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس فضایی روسیه با یک سرمایه‌گذار خصوصی قراردادی را برای ساخت فضاپیمای برای نقل و انتقال گردشگران فضایی به ایستگاه‌ بین‌المللی فضا بسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاری توسط این بخش خصوصی آغاز شده است و انتظار می‌رود فضاپیمایی همانند سویوز طراحی شود و در سال 2011 نخستین مأموریت خود به سما ایستگاه بین‌المللی فضا را انجام دهد.


یک فضانورد حرفه‌ای وظیفه خلبانی این فضاپیما را بر عهده خواهد داشت و این فضاپیما قابلیت حمل دو گردشگر فضایی را دارد.

به گزارش آویا آژانس فضایی روسیه برای تأمین منابع مالی خود برای انجام مأموریت‌های فضایی، از سال 2001 گردشگران فضایی را به ایستگاه بین‌المللی فضا می‌برد.


«دنیس تیتو» میلیونر آمریکایی نخستین توریست فضایی در سال 2001 و دومین توریست فضایی «مارک شاتلورت» از آفریقای جنوبی در سال 2002 و سومین توریست فضایی «جرگ اولسن» تاجر آمریکایی در سال 2005 و «انوشه انصاری» چهارمین توریست فضایی در ماه سپتامبر سال 2006 به ایستگاه بین‌المللی فضا سفر کرد و «چارلس سیمونی» میلیاردر آمریکایی،‌ متولد کشور مجارستان، سازنده و طرح نرم‌افزارهای کامپیوتری به عنوان پنجمین توریست فضایی در ماه آوریل 2007 به این ایستگاه رفت.

دستیابی متخصصان ایرانی به زیر و بم دانش اورهال انواع هواپیما

 

سید علی مومچی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در حال حاضر عملیات تعمیر اساسی یا «اورهال» یک فروند ایرباس مسافری هواپیمایی جمهوری اسلامی مراحل نهایی خود را طی می‌کند و بزودی وارد ناوگان می‌شود.

* ورود 2 فروند ایرباس باری به ناوگان هوائی

وی افزود: اخیرا دو فروند هواپیمای ایرباس باری
B4 نیز به ناوگان حمل و نقل هوایی کشور پیوسته که این امر علیرغم تمامی مسائل و مشکلات صورت گرفت.
به گفته وی، یک فروند از این دو هواپیما در حال حاضر مشغول انجام پروازهای داخلی و خارجی و ارائه خدمات بوده و مجوزهای مربوطه نیز از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شده است.
مومچی تصریح کرد: دومین فروند نیز در مراحل آخر تعمیرات و بازرسی بوده بزودی وارد ناوگان می‌شود.

*توانایی انجام تمامی چک‌های پروازی

وی در خصوص پرواز 6 فروند هواپیمای ایرباسی که حدود 6 سال پیش از ترکیه خریداری شدند، گفت: این هواپیماها پس از 2 سال پرواز به دلیل برخی مشکلات در زمینه تهیه موتور، عملا زمینگر شدند که یک فروند از آنها سال گذشته با همت متخصصان ایرانی و حل مشکلات به پرواز درآمد و چک
A این هواپیما در هفته گذشته انجام و هواپیما مجددا عملیاتی شد.
معاون مهندسی و تعمیرات ایران ایر یادآور شد: در چند ساله اخیر فشارهای مضاعف آمریکا بر شرکت‌های هواپیمایی باعث شد. بسیاری از آنها، ارائه خدمات به هواپیماهای ایرانی را کاهش داده و تا حد توقف برسانند. علی‌رغم تمامی این مسائل، متخصصان و تکنسینهای ایرانی توانستند با همت و تلاش روز افزون خود، بر این محدودیتها فائق آیند و پروازهای کاملا مطمئنی را در سطح کشور شاهد باشیم.
به گفته وی، متخصصان ما توان انجام کلیه چک‌های پروازی از کوچکترین آنها تا تعمیرات اساسی کامل انواع هواپیماهای فوکر، ایرباس و بوئینگ ناوگان هواپیمائی جمهوری اسلامی را دارند و به دست توانای این عزیزان افتخار می‌کنیم.

* متوسط عمر ناوگان هوایی هما حدود 20 سال

مومچی، متوسط عمر ناوگان هوایی هما را حدود 20 سال اعلام کرد و افزود: ممکن است سن ناوگان کمی بالا باشد اما این مسئله به معنای پایین بودن امنیت نیست. سن یک هواپیما ممکن است 20، 30 و حتی بیشتر نیز برسد اما با افزایش سن هواپیما، نوع بازرسی و چکهای دوره‌ای تغییر می‌کند که کار قسمت مهندسی تعمیرات را چند برابر می‌کند.
وی افزود: اخیرا ایر باس اعلام کرده پرواز این هواپیماها تا 60 هزار سیکل یا بین 65 تا 116 هزار ساعت پرواز بلامانع است. کدامیک از هواپیماهای ما این قدر پرواز داشته است؟
وی تصرح کرد: از سوی دیگر، کارخانه سازنده هواپیماها بصورت دوره‌ای و مرتب، انواع چک‌های مختلف پروازی را برای هواپیماهای خود با سنین مختلف، تعریف می‌کند که ما نیز آنها را اجرا می‌کنیم و تایید به آن نیز از سازمانهای مربوطه خصوصا سازمان هواپیمائی کشوری اخذ می‌شود.

* تخصص مهندسین تعمیرات هواپیما، بالاتر از رقبای خارجی

به گفته وی، اطمینان صد در صد می‌دهم که پروازها، ایمن در کشور انجام می‌شود. در صنعت هواپیمایی کشور، هیچ‌گونه کسری و کاستی از نظر متخصص و نیروی انسانی ماهر و با هوش شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر پان امریکن، بوئینگ، ایرباس و غیره نداریم و اگر بالاتر از آنها نباشیم، قطعا پایین‌تر نخواهیم بود و من به داشتن این عزیزان در قسمت مهندسی و تعمیرات می بالم.

هلال احمر با کمبود بالگرد مواجه است

دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران گفت: هلال احمر ایران با بیش از 300 انبار استراتژیک لجستیکی و 2 میلیون نیروی داوطلب مجهزترین سازمان امداد و نجات دنیا را دارد اما از نظر بالگرد امدادی و هواپیماهای ترابری کمبود داریم.
   
احمد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: مهم‌ترین وظیفه جمعیت هلال احمر ایران بر طبق اساسنامه، ارائه دهنده خدمات امداد و نجات است، از این نظر از بعد ناوگان امدادی، سازماندهی نیروی انسانی و انبارهای امدادی که در جای جای کشور وجود دارد به اعتراف همه بازدیدکنندگان فدراسیون جهانی هلال احمر و صلیب سرخ، ایران مجهزترین سازمان امداد و نجات در سطح هلال احمرهای دنیا را دارد.
وی افزود: در زمان حاضر بیش از 300 انبار امدادی استراتژیک در مناطق مختلف کشور تجهیز شده است که در زمان حوادث می‌توانند نیازهای اولیه مردم را بر طرف کنند، بیش از 2 میلیون نیروی داوطلب اکنون در جمعیت هلال احمر هستند که در مأموریت‌های امدادی شرکت می‌کنند و خدمت به مردم تکلیف ملی و مذهبی خود می‌دانند.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر هلال احمر ایران حمایت دولتمردان و مجلس از آن است، سال گذشته شاهد این بودیم که مجلس با خرید 15 بالگرد امدادی برای هلال احمر موافقت کرد، مرحله اول خرید این بالگردها که شامل 5 فروند بالگرد ترابری امدادی بود انجام شد و تا آخر سال مرحله دوم نیز که شامل خرید 10 فروند بالگرد عملیاتی است، انجام می‌شود.
دبیر کل جمعیت هلال احمر ایران اضافه کرد: هلال احمر ایران دقیق‌ترین مقررات امداد و نجات را در فدراسیون هلال احمر و صلیب سرخ جهانی دارد، با این حال توانمندسازی روز افزون هلال احمر را وظیفه و تکلیف خود می‌دانیم و در این مسیر گام بر می‌داریم.
موسوی گفت:‌ خلاء مهم جمعیت هلال احمر کشور برای انجام وظایف خود در حیطه امداد و نجات در زمان حاضر فقدان بالگردهای امدادی است، در برنامه مصوب عملیات امداد و نجات این جمعیت برخورداری از 80 فروند بالگرد امدادی را پیش‌بینی کرده‌ایم، تا بتوانیم همه مناطق کشور را به خصوص مناطق کوهستانی و صعب‌العبور را پوشش دهیم، اگر بتوانیم هر سال مانند امسال همین تعداد 15 فروند بالگرد را خریداری کنیم با اجرای برنامه پنجساله پنجم به این هدف نائل می‌شویم.
دبیر کل جمعیت هلال احمر افزود: خلا‌ء دیگر هلال احمر نبود تیم‌های واکنش سریع نجات در این سازمان است، به همین دلیل در بسیاری از نقاط کشور زمان طلایی 3 دقیقه را که باید بر بالین حادثه‌دیدگان برسیم، از دست می‌دهیم، البته به کمک اورژانس وزارت بهداشت به زمان 15دقیقه رسیده‌ایم.
وی گفت: امسال 10 تیم واکنش سریع نجات در 10 استان کشور فعال می‌شوند اما همچنان برای امداد رسانی در شرایط خاص آب و هوایی، در مناطق دور از پایگاه‌های هلال احمر و به خصوص در زمستان به بالگردهای امدادی نیازمندیم.
موسوی افزود: خلاء و کمبود دیگر ما فقدان هواپیمای ترابری برای ارسال محموله‌ها به حادثه‌دیدگان خارج از کشور است که البته در داخل کشور نیز کاربرد دارد، در گذشته هواپیمای ترابری ارسال محموله داشتیم که از رده خارج شد و اکنون جمعیت هلال احمر هواپیمای ترابری ندارد.

پیشنهاد اوکراین به روسیه درباره ساخت موتورهای جدیدموشک

ویاچسلاو بوگوسلایف، رئیس شرکت موتور سیچ بزرگترین سازنده موتورهای هواپیما و راکت اوکراین اعلام کرد، این شرکت به روسیه پیشنهاد داده است موتور جدیدی را برای موشک های کروز روسیه بسازد.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری ریا نوستی از زاپورژیه ، بوگوسلایف گفت" ما موتور جدیدی را برای موشک های کروزی که در خدمت نیروهای مسلح روسیه هستند ساخته ایم. این موتور وزن سبک تر و بازدهی سوخت بهتری دارد و قدرتش همچون موتور پی 95-300 P95-300 است."
بوگسلایف افزود" ما تولید این موتور را به نیروهای مسلح روسیه پیشنهاد داده ایم."
این موتور جدید سی درصد کوتاهتر از موتور قبلی است و مسافت پرواز موشک های کروز روسیه را از صد و سی کیلومتر به دویست کیلومتر افزایش می دهد.
موتور سیچ شریک اقتصادی خارجی اصلی صنعت هوانوردی و راکتی روسیه است که موتورهای موشک های کروز ایکس - 59 ، ایکس - 55 و ایکس - 35 روسیه را تامین می کند.
این شرکت در حال ساخت یک کارخانه مونتاژ در شهر دوبنا در نزدیکی مسکو است.
این خبر در حالی اعلام شد که روسیه در حال بررسی جایگزین کردن موتورهای داخلی اش به جای موتورهای ساخت اوکراین برای استفاده در موشک های کروز است تا به وابستگی اش به اوکراین و نگرانی ها درباره پیوستن این کشور به ناتو پایان دهد.

سقوط مرکب و عروج راکب

نقص فنی و سقوط یک هواپیمای نظامی در خوزستان


‏روز گذشته، یک فروند هواپیمای شکاری، در پایگاه هوایی امیدیه خوزستان سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، این حادثه حوالی ساعت ‏10‏ صبح یکشنبه رخ داد و دو سرنشین این هواپیما، در دم به شهادت رسیدند‏.‏

علت سقوط این هواپیمای نظامی، نقص فنی بوده است و خلبان و کمک‌خلبان این هواپیما ـ که از خلبانان با تجربه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند ـ سعی داشتند این جنگنده را در فرودگاه پایگاه هوایی امیدیه به زمین بنشانند ولی دچار حادثه شدند‏.‏

پایگاه هوایی امیدیه در جنوب شرقی خوزستان، نقش مهمی در پشتیبانی رزمندگان اسلام در جریان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران داشت‏.‏ استان خوزستان دو پایگاه هوایی در دزفول و امیدیه را دارد‏.

روابط عمومی ارتش هم با تایید این خبر اعلام کرد:، یک فروند هواپیمای اف 7 نیروی هوایی ارتش روز گذشته (یکشنبه) در حین ماموریت آموزشی در حوالی پایگاه امیدیه استان خوزستان به دلیل نقص فنی سقوط کرد.
نظر وبلاگ:با اظهار تاسف نسبت به از دست دادن دو خلبان از خلبانان جان بر کف نیروی هوایی کشور عزیزمان ایران باید به این نکته اشاره کرد که این زمان زمانی است که مسئولین عالی رتبه کشورمان باید تصمیم بگیرند آیا نیازی به نیروی هوایی و جنگنده داریم و یا خیر؟اگر نیاز داریم پس باید سرمایه گذاری کرده و هرچه زودتر نسبت به نوسازی ناوگان جنگنده های خود همت گماریم اگرچه با وجود تحریم های ناعادلانه غربی ها کار بسیار بسیار دشوار است ولیکن غیر ممکن نیست .اگر هم نیازی به نیروی هوایی نیست دیگر چرا  با جان خلبانان خود به این سادگی ها بازی می کنیم.اگرچه سقوط جنگنده نیز بخشی از داستان پرواز است ولیکن این داستان برای ما کمی بیش از حد در حال تکرار است و به مرزهای هشدار نزدیک است.

روایت تصویری

 مسابقه مگس وزن ها با هرکول های هوایی

سرحالترین بوئینگ ۷۴۷ حال حاضر در کشور

 اگر گفتید عکس متعلق به کدامین فرودگاه است؟

روش های نوین شستشوی هلیکوپتر های نظامی

 به امید روزی که هواپیماهای ایرلاین های داخلی نیز مانند برج های مراقبت نو و مجهز باشند

هواپیمای آموزشی مورد استفاده ماهان ایر

ترس از فرار هلیکوپتر انسان را به چه کارهایی وا میدارد

اگر آمریکا و اسرائیل ، ایران را بمباران کنند...

 
نویسنده:جواد راد(کارشناس ارشد رشته مطالعات آمریکا)

با توجه به افزایش تهدیدات درباره حمله اسرائیل و حتی آمریکا به ایران، صرفنظر از اینکه امکان دارد این حرکتها بیش از هر چیز بدنبال تغییر توجه ایران باشد[1]، نویسنده را بر آن داشت تا پیش فرض این نوشته را بر وقوع حمله قرار دهد. بنابراین هم اینک باید به سئوالات و سناریوهای ممکن در باره دوران پس از شروع حمله پرداخت. این سئوالات عبارتند از توانایی نظامی و تکنیکی حمله، چگونگی پاسخ ایران و جامعه جهانی به این حمله، و اینکه آیا حمله به معنای پایان برنامه هسته ای ایران است؟

توان تکنیکی و چگونگی حمله به ایران

گوتفرید هلر (رییس مؤسسه آموزشی فیدوکا در مونیخ) سه نوع احتمال حمله و چگونگی آن را اینگونه برمی شمارد:

1. آمریکا با کمک ناوهای هواپیمابر خود در خلیج فارس اقدام به حمله و نابود کردن تأسیسات اتمی ایران می کند.

2. اسراییل که موجودیت خود را در خطر می بیند، با پشتیبانی ناوهای هواپیمابر آمریکا، اهداف استراتژیک را در ایران بمباران می کند (مانند بمباران نیروگاههای عراق در دهه 80)

3. آمریکا در کنار عراق یک جبهه دیگر باز می کند و وارد خاک ایران می شود.

آنچه مشخص است چینش و تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه و خلیج فارس به همراه مسائل سیاسی در اسرائیل و البته آمریکا ، هیچ گاه نشان از حالت آمادگی برای یک جنگ تمام عیار و احتمالا" بلند مدت را (حتی در سطحی مانند مورد عراق) ندارد.

از سوی دیگر انجام مانور هوایی اسرائیل نیز به عنوان تنها حرکت مشهود بزرگ از سوی دو کشور نشان می دهد در بدبینانه ترین حالت عملیات بر علیه ایران یک عملیات ضربتی خواهد بود و آن هم بیش از هر چیز از مسیر آسمان به وقوع می پیوندد.

بنابراین با توجه به توان نظامی کنونی دو کشور پس از جنگ عراق و جنگ تموز ،بروز یک جنگ تمام عیار و نیز عدم مشارکت اسرائیل ( و عملیات یک تنه آمریکا) دور از انتظار بوده و گزینه دوم به معنای فعالیت اسرائیل و حمایت آمریکا محتمل ترین گزینه است.

در این باره ژنرال اسرائیلی طراح حمله به عراق در سال 1981، "بِن اسرائیل"، از آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران خبر داده است و همچنین آدمیران مایک مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، اخیرا" سفری به اسرائیل داشته و با فرماندهان نظامی این کشور دیدار کرده است.
ادامه مطلب ...