مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

هجوم از 4 جبهه به اسرائیل در صورت تعرض به ایران

فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل، با اشاره به واکنش شدید ایران به هرگونه تعرض این رژیم پیش‌بینی کرد، در این صورت مواضع اسرائیل از چهار جبهه ایران، سوریه، فلسطین و لبنان هدف قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به جنگ 33 روزه اسرائیل با حزب‌الله لبنان و سابقه جنگ اعراب و اسرائیل، پیش‌بینی‌هایی را درباره میزان موشک‌های پرتابی به مواضع اسرائیل انجام داد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از «هاآرتص»، ژنرال «ایتان الیاهو»، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل از سال 1996 تا 2000 در سخنرانی این هفته خود به دو مسأله مهم پرداخت: یکی سناریوهای گوناگون جنگ آینده و دیگر آن که چه تعداد موشک از ایران، سوریه و لبنان در صورت جنگ به اسرائیل شلیک خواهد شد.
وی در این سخنرانی به تغییرات دکترین امنیت ملی اسرائیل همراه با تغییر ماهیت جنگ‌‌ها، تکنولوژی و تهدیدات دیگر کشورها اشاره کرد. سخنرانی وی در انجمن دفاع موشکی اسرائیل ارایه شده که پس از جنگ 33 روزه لبنان راه‌اندازی شده است.

از چهره‌‌های معتبر این مؤسسه می‌توان به «آوی اشنور»، بنیانگذار این مؤسسه و مهندس سابق صنایع نظامی آمریکا، «اوزی ایلام»، مدیر کل سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، «دیوید آیوری»، فرمانده سابق نیروهای هوایی اسرائیل و مدیر کل سابق وزارت دفاع و «اوزی رابین»، از فعالان توسعه تکنولوژی موشکی نام برد. (WWW.imda.org.ir)

این انجمن با داشتن چنین چهره‌هایی از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است، اما به علت ارتباط شماری از آنها با ساختار دفاعی اسرائیل با محدودیت‌هایی در بیان دیدگاه‌ها روبه‌روست ایتان بن الیاهو با تبیین دکترین دفاعی اسرائیل در دهه 1950 عنوان کرد که در آن زمان این دکترین متمرکز بر جنگ با دو یا سه جبهه همزمان بود: مصر، سوریه و اردن.

جنگ 33 روزه اسرائیل ـ لبنان
الیاهو گفت: توپخانه حزب‌الله در جنگ دوم لبنان دارای حدود چهارده هزار موشک بود که حدود 4200 عدد آنها از جمله حدود دویست موشک میان‌برد شلیک شد. نیروهای هوایی اسرائیل نیز 11870 عملیات را در جریان 33 روز جنگ انجام داد که میانگینی برابر با 340 مورد در روز بوده است.

وی مدعی شد: در جریان این تحرکات،‌ اسرائیل موفق به نابودی 93 پرتاب‌کننده موشک شد که پنجاه عدد آنها در روزهای ابتدایی و بنا بر اطلاعات پیشین بود و 33 پرتاب‌کننده ساده موشک هم در جریان عملیات «روش شکار» (جستجوی هواپیماها برای یافتن اهداف) نابود شدند.
این در حالی است که اسرائیل در کل این جنگ نتوانست پرتاب موشک‌ها از لبنان را پایان بخشد و برعکس روز به روز بر عمق اهداف این موشک‌ها افزوده شد.

جنگ بعدی با ایران
بنا بر برآوردهای وی، اسرائیل در جنگ بعدی باید برای سناریوهای زیر حاضر شود: 1ـ یک جبهه از سه جبهه؛ 2ـ حمله به دشمن در یک جبهه، 3ـ‌ مهار جبهه فلسطین؛ 4ـ واکنش دوربرد (ایران).
ژنرال الیاهو، بنا بر سابقه جنگ خلیج فارس برآورد کرد که در جنگ بعدی، ایران و سوریه ممکن است بین 250 تا 300 موشک دوربرد (شهاب و اسکاد) به اسرائیل شلیک کنند و حدود پنج هزار موشک میان‌برد دیگر نیز از لبنان شلیک شود.

برای ردیابی یک موشک دوربرد، دو ردیاب به طور میانگین و حدود پانصد تا هفتصد موشک مورد نیاز است. به علاوه، اسرائیل باید حدود دویست موشک ردیاب دیگر را نیز به طور ذخیره نگه دارد. برای نابودی موشک‌های میان‌برد، اسرائیل اساسا نیازمند نیروهای زمینی است.

اسرائیل باید برای جنگی حاضر شود که حدود بیست روز طول می‌کشد. در برابر سوریه، اسرائیل باید با رسیدن به برتری هوایی و نفوذ زمینی به موشک‌ها و سایت‌های پرتاب‌کننده آن و دیگر اهداف استراتژیک حمله کند.
وی گفت: در برابر لبنان، اسرائیل دارای برتری هوایی است و تنها باید بر حمله هوایی به موشک‌های میان‌برد و حمله زمینی علیه موشک‌های کوتاه‌برد متمرکز شود.

در جبهه غزه، تهدید موشک‌های قسام و خمپاره‌ها، محدود، طاقت‌فرسا و غیر مستقیم است و واکنش به آنها باید اصولا مبتنی بر ایجاد پناهگاه برای غیرنظامیان و توسعه سیستم‌های هشداری باشد که قادر به شناسایی موشک‌های شلیک‌ شده هستند. حمله زمینی به نیروهای قلسطینی هم باید مورد توجه باشد.
فراتر از همه اینها، اسرائیل باید اولویت خود را به پیشرفت روش‌های مبارزه با تهدیدات شیمیایی و اتمی اختصاص دهد.

سابقه جنگ اعراب و اسرائیل
تا حدود سال 1973 و وقوع جنگ «یوم کیپور»، بودجه نظامی حدود سی تا بیست‌وپنج میلیارد برای خرید هواپیما، خودروهای نظامی و چند کشتی با تأکید بر وجود تنوع و انعطاف نظامی بود.
بنا بر دکترین امنیت، روند شکست دشمن مبتنی بر سیستم‌های تسلیحاتی بود که باعث غافلگیری دشمن شده و در زمین دارای تحرک و قابلیت نوآوری باشد.

در هوا این استراتژی مبتنی بر ایجاد امکان حمله و نابودی اهداف دشمن و پیروزی در نبردهای هوایی و توانایی هدف قرار دادن موشک‌های زمین به هوا بود.
جنگ «آتریشن» (1968 ـ 1970) و جنگ یوم کیپور، این مفاهیم پایه‌ای را از بین برد.

اعراب دو درس مهم را در جنگ‌های شش روزه گرفته بودند. آنها هواپیمای خود را در آشیانه‌های زیرزمینی پنهان و موشک‌های ضد هواپیما خریداری کردند که در نتیجه آن، نیروی هوایی اسرائیل، متحمل ضربه سختی شد و حدود صد هواپیمای خود را از دست داد. پس از آن، تلاش برای نابودی با طرح‌هایی موشک‌های زمین به هوا و تحریک هواپیماهای دشمن به پرواز بود.

نیازهای جدید منجر به افزایش 15 تا 20 درصدی بودجه دفاعی و رسیدن آن به 35 تا چهل میلیارد دلار شد، اما از پایان دهه 1980 و به ویژه پس از جنگ خلیج در سال 1991 که در آن عراق چهل موشک اسکاد را به اسرائیل شلیک کرد، اسرائیل با تهدید دیگری روبه‌رو شد: آورده شدن جبهه جنگ به داخل، کاهش زمان هشدار تا زمان حمله و سلاح‌های غیر کنوانسیونی (شیمیایی و اتمی).
برخی از این تهدیدات در زمان جنگ دوم لبنان، بروز جدی‌تری یافت. در نتیجه، اسرائیل مجبور به افزایش چشمگیر بودجه به پنجاه میلیارد دلار و به روز کردن دکترین دفاع ملی خود برای سناریوهای احتمالی جنگ با کشورهایی مانند ایران، سوریه، لبنان و همچنین تروریسم با ابعادی استراتژیک شد.

دروغهای واشنگتن درباره دلایل حمله به هواپیمای مسافربری ایران

به گزارش خبرنگار فارس در لندن ، مانو سینگهام Mano Singham فیزیکدان تئوری و مدیر مرکز نوآوری در تعلیم و آموزش در دانشگاه Case Western Reserve در کلیولند آمریکا، در در مقاله ای با عنوان "چگونه دولت‌ها دروغ می گویند" ، به نمونه هایی از مواردی پرداخته است که دولت آمریکا و مقامات انگلیسی پس از وقوع حوادثی بسرعت از رسانه ها استفاده کرده اند تا آنچه را که در نظر دارند در ابتدا از زاویه دید خود در ذهن مردم کشورشان جا بیندازند و با اعلام مطالب دروغین به هدف خود برسند..
فاجعه شلیک یک ناو جنگی آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران که در 3 ژوئیه سال 1988 (12 تیر سال 1367) در آبهای خلیج فارس به وقوع پیوست و در آن 290 انسان بی‌گناه از جمله 66 کودک جان خود را از دست دادند، از جمله مواردی است که مانو سینگهام به آن پرداخته است.
مانو سینگهام در مقاله خود گفته است: حوادثی در چند سال اخیر از جمله حوادثی که به شرح آنها خواهم پرداخت، موجب شده اند تا شک و تردیدهایم به آنچه که دولتها به محض وقوع حادثه ای بیان می کنند، قوت پیدا کنند.
مانو سینگهام در مقاله خود نوشته است: در سوم ژوئیه سال 1988 در جنگ خلیج [ فارس] جنگ بین عراق و ایران ، ناو امریکایی یو اس اس وینسنس USS Vincennes که در خلیج فارس قرار داشت به یک هواپیمای مسافربری غیر نظامی ایرانی شلیک و آن را ساقط کرد و موجب کشته شدن تمامی 290 سرنشین آن هواپیمای غیر نظامی شد.
رونالد ریگان رئیس جمهور آن زمان آمریکا و ویلیام کراو William Crowe که فرماندهی نیروی دریایی آمریکا را در آن زمان برعهده داشت، پس از شلیک ناو جنگی آمریکا به آن هواپیمای غیر نظامی ایرانی، بسرعت در تلویزیون ظاهر شدند و من خیلی خوب آن روز را به خاطر دارم.
هر دو نفر یعنی رونالد ریگان و ویلیام کراو گفتند که کاری را که ناو جنگی امریکا انجام داده است به 4 علت موجه بوده است و 4 علت را بدین صورت تشریح کردند:
1ــ هواپیمای ایرانی به سوی ناو آمریکایی در حرکت بوده است و در حرکتش به سوی ناو آمریکایی سرعت گرفته بوده است یعنی همان کاری که یک هواپیمای تهاجمی انجام می دهد.
2ــ هواپیمای ایرانی به جای یک فرکانس غیر نظامی ، یک فرکانس نظامی ارسال می کرده است.
3 ــ در آن زمان قرار نبوده است که هیچ هواپیمای ایرانی غیر نظامی ای پرواز داشته باشد.
4 ــ مسیر پرواز هواپیمای ایرانی در خارج از کریدوری بوده است که هواپیماهای غیر نظامی استفاده می کنند.

ادامه مطلب ...

چگونه خلبان شویم؟

مقررات پذیرش دانشجوی خلبانی

گواهینامه خلبانی شخصی هواپیما (PPL-AEROPLANE): الف- شرایط صدور گواهینامه:

- موفقیت در آزمون کتبی
- دارا بودن حداقل تجربه پروازی
- دارا بودن مهارت پروازی مورد نیاز
- صلاحیت پزشکی

1- آزمون کتبی:

1-1- شرایط عمومی
1-1-1- حداقل سن 18 سال تمام
1-1-2- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
1-1-3- دارا بودن حداقل 75 درصد از مجموع تجربیات پروازی مندرج در بند 1-2
1-1-4- ارائه فرم تکمیل شده درخواست آزمون

2-1- شرایط اختصاصی:

متقاضی باید آزمون مربوط به موضوعات زیر را با موفقیت بگذراند.
1-2-1- مقررات هوایی (AIR LAW)
2-2-1- اطلاعات عمومی در مورد هواپیما(AIRCRAFT GENERAL KNOWLEDGE)
3-2-1- کارائی و برنامه ریزی پرواز (FLIGHT PERFORMANCE AND PLANNING)
4-2-1- کارائی و محدودیتهای انسانی (HUMAN PERFORMANCE AND LIMITATION)
5-2-1- هواشناسی (METEOROLOGY)
6-2-1- ناوبری (NAVIGATION)
7-2-1- دستورالعمل عملیاتی (OPERATIONAL PROCEDURES)
8-2-1- اصول پرواز (PRINCIPLES OF FLIGHT)
9-2-1- رادیو تلفنی (RADIO TELEPHONY)

تبصره – دستورالعملهای خاص مربوط به معافیت بعضی از موضوعات آزمون در مورد پرسنل نظامی و دارندگان گواهینامه های مختلف خلبانی در ضمیمه های 2 و 3 درج گردیده است.

2- تجربه پروازی:


1-2- مجموع کل ساعات پرواز حداقل 50 ساعت شامل:
1-1-2- پرواز دو فرمانه حداقل 40 ساعت
2-1-2- پرواز مستقل محلی حداقل 5 ساعت
3-1-2- حداقل 5 ساعت پرواز مستقل ناوبری شامل حداقل دو نشست و برخاست در فاصله 150 ناتیکال مایل

تبصره1: در صورتیکه متقاضی دوره آموزش خلبانی را در یکی از مؤسسات مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری گذرانده باشد، می توان با کاهش 10 ساعت از مجموع ساعات پرواز مندرج در بند 1-2 نسبت به صدور گواهینامه اقدام نمود.

تبصره 2: در صورتیکه متقاضی دوره پرواز مصنوعی (SYNTHETIC FLIGHT TRAINER) مورد تائید سازمان هواپیمایی کشوری را گذرانده باشد، می توان حداکثر 5 ساعت از زمان پرواز مندرج در بند 1-1-2 را کاهش داد.

4-1-2- چنانچه متقاضی دارای تجربه پروازی بر روی انواع دیگری از وسایل پرنده باشد (OTHER CATEGORIES) دفتر گواهینامه ها، امتحانات و امور پزشکی می تواند با محاسبه تجارب پروازی فوق مجموع ساعات پروازی مورد نظر (50ساعت) را به تناسب کاهش دهد.

3- مهارت مورد نیاز:

1-3- مهارت پروازی متقاضی میبایستی بر اساس محتویات چک لیست شماره 5-5 در پرواز آزمایشی توسط معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمایی کشوری تائید گردد.

تبصره: مسئولیت انجام مراحل آموزش های پروازی بعهده مؤسسه آموزش دهنده میباشد.

4- صلاحیت پزشکی:

متقاضی باید تحت ارزیابی پزشکی از نوع کلاس 2 قرار گیرد.

تبصره: شرایط احراز موفقیت در ارزیابی کلاس 2 در ضمیمه شماره 1 درج گردیده است.

ب- اختیارات: (PRIVILEGES)

1- دارنده این نوع گواهینامه مجاز می باشد به عنوان سر خلبان و یا کمک خلبان بر روی هواپیماهای مختلف با استفاده از مقررات VFR پرواز نماید. مشروط بر اینکه هدف از انجام پرواز دریافت کرایه و یا کسب در آمد نباشد.
2- به منظور پرواز بر روی هواپیماهایی که به عنوان TYPE محسوب می شوند کسب مجوز مربوطه (TYPE RATING) الزامی می باشد.
3- چنانچه دارنده گواهینامه آموزشهای برخاستن و نشستن و همچنین ناوبری هوایی در شب را کسب نموده و مورد تائید خلبان منتخب سازمان هواپیمایی کشوری (CAO DESIGNATOR) قرار گرفته باشد می توان اختیارات انجام پرواز شب را نیز کسب نماید مشروط بر اینکه محدود عملیاتی اینگونه پروازها با استفاده از مقررات VFR از دوره ترافیک فرودگاه تجاوز ننماید.

ادامه مطلب ...

تحلیل روزنامه آمریکایی از توان نظامی ایران

رزمایش شبیه‌سازی شده وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سال 2002 نشان می‌دهد، قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس قادر است با یورش همزمان و از جهات مختلف، در 5 الی 10 دقیقه 16 کشتی جنگی آمریکا را نابود کند.
    
  روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس‌مانیتور" در شماره سه‌شنبه هفته گذشته (24/6/2008) با اشاره به احتمال حمله آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به ایران مقاله‌ای به نام "اگر جنگ شود انتقام ایران چگونه خواهد بود؟"‌ منتشر کرد و نوشت: هر چند فن‌آوری نظامی ایران به حد فن‌آوری نظامی آمریکا نیست ولی ایران قادر است با شیوه‌هایی غیرکلاسیک، پاسخ آمریکا را بدهد.

روزنامه ساینس‌مانیتور نوشت: پس از آنکه تحریم‌ها و فشارها علیه ایران به دلیل تداوم برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافت و جرج بوش (رئیس‌جمهور آمریکا) ایران را تهدید کرد که اگر تهران به فشارهای بین‌المللی تن ندهد راه‌های خطرناک‌تری -شاید اقدام نظامی- وجود خواهد داشت، ‌بسیاری از کارشناسان بی‌درنگ درباره عواقبی وخیم و خطرناک که ممکن است پس از حمله احتمالی آمریکا به ایران رخ دهد، به شدت هشدار دادند.

 واکنش ایران

این روزنامه آمریکایی افزود: هر چند فن‌آوری نظامی ایران در میدان جنگ به حد فن‌آوری‌ آمریکا نیست ولی ایران از راه‌های غیرکلاسیک توانایی پاسخگویی را به آمریکا دارد زیرا شبکه‌های ایرانی می‌توانند در عراق و افغانستان منافع آمریکا را به شدت تهدید کنند.

بنا بر این گزارش، در صورت حمله به ایران، نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه خلیج [فارس] هدف بارانی از گلوله و موشک قرار خواهند گرفت و این در حالی است که اگر جنگ، فراگیر باشد متحدان ایران در منطقه نیز مثل حزب‌الله لبنان وارد جنگ خواهند شد.

 پاسخ طوفانی و آتشین

کریستین ساینس‌مانیتور نوشت: تحلیلگران معتقدند ممکن است پاسخ ایران، جهانی و فراگیر باشد ولی مقدار دامنه واکنش ایران، متناسب با حمله آمریکا خواهد بود.

بنا بر این گزارش، "مگنوس رانسترب"، عضو مرکز مطالعات "تهدیدهای نابرابر "‌دانشکده دفاع ملی (دانشگاه) استکلهم سوئد می‌گوید: یک چیز برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا بسیار مهم است و آن پیش‌بینی واکنش ایران است که این پیش‌بینی بسیار دشوارتر از پیش‌بینی خطر القاعده است.
این کارشناس نظامی افزود: پیش از این، ایران [در سال‌های گذشته] واکنش‌هایی بسیار دور از مرزهای خود نشان داده بود که می‌شد آن را نادیده گرفت و به حساب نیاورد، ولی اکنون شدیدا تردید دارم که اگر ما (آمریکایی‌ها) به ایران حمله کنیم آیا می‌توانیم عواقب آن را تحمل کنیم یا خیر؟

رانسترب با بیان اینکه حمله آمریکا شاید واکنش آتشین و طوفانی نیروهای داخلی و خارجی گروه‌های تندرو را برانگیزاند تصریح کرد: تو وقتی به ایران حمله کردی، بی‌تردید طوفانی آتشین در داخل ایجاد کرده‌ای که وظیفه آن تنها تقویت جایگاه قدرت‌های انقلابی بوده است. ولی به نسبت وضعیت خارج [از ایران] سناریویی کابوس‌وار برای هر طراح جنگی خواهد بود.

استاد دانشکده دفاع ملی استکلهم تاکید کرد: قطعا چنین سناریویی برای هر کارشناس راهبردی، کابوسی وحشتناک است چون ما وارد برهه زمانی مبهمی می‌شویم.

این تحلیلگر مرکز مطالعات راهبردی "تهدیدات نابرابر" گفت: با آنکه آمریکایی‌ها سپاه قدس را (که ایران آن را یکی از ارکان مهم سپاه پاسداران اسلامی می‌داند) به عملیات ضد آمریکایی‌ در عراق متهم می‌کند، سران آمریکا توانمندی نظامی ایران را کم‌اهمیت می‌دانند.

وی افزود: حتی دریادار "ویلیام فالون" فرمانده سابق نیروهای آمریکایی که آشکارا با حمله به ایران مخالف بود، کسانی که ایران را تهدید نظامی می‌خواندند مسخره می‌کرد به حدی که در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود، ایرانی‌ها آنقدر ضعیف هستند که هر گاه بخواهند می‌توانند آنها را از سه راه برداشت ولی باید زمان مناسب آن فرا رسد.

کریستین ساینس‌مانیتور در این خصوص نوشت: ولی پس از این اظهارات، سرلشگر "غلامعلی رشید" (جانشین ستاد کل نیروهای مسلح) به سخنان فالون واکنش نشان داد و تاکید کرد ایران قادر است بوسیله تحرکات موثر تاکتیکی ضرباتی مهلک بر پیکره متجاوزان آمریکایی وارد آورد و امکان ندارد آمریکا بتواند آن را پیش‌بینی کند، پس برای دشمنی که می‌خواهد ریشه ما را قطع کند هیچ فرصتی باقی نمی‌گذاریم.
ادامه مطلب ...

حادثه ایلوشین 76اردنی در فرودگاه زاهدان




ساعت 18:45 امروز چهارشنبه مورخ 12/4/87 یک فروند هواپیمای باری ایلوشین 76
که ا ز بگرام افغانستان عازم شارجه بود بعلت آتش سوزی در موتورهای 3 و 4 مجبور به فرود اضطراری در زاهدان شد.

ایلوشین 76 ارمنستانی بعلامت ثبت EK-76400 که دود و آتش از 2 موتور آن زبانه میکشید، قادر به فرود نبود و پس از 3 دفعه تلاش و دور زدن در اطراف فرودگاه و درحالیکه امیدی به نجات هواپیما نبود ، بسختی در باند 35 فرود آمد.

بلافاصله ، توسط نیروهای ایمنی زمینی ، حریق مهار و 9 خدمه آن تخلیه شدن.

بنا به اظهار شاهدان ، 2 موتور سمت راست ، چرخها و بدنه هواپیما آسیب کلی دیدن .

این هواپیما درانتهای باند متوقف و با یدک کش از باند تخلیه شد.
خدمه پرواز ، وضعیت روحی مناسبی ندارن.



منبع:انجمن هوافضا

بازخوانی یک جنایت

 

یکشنبه دوازدهم تیرماه 1367 بندرعباس

هواپیمای ایرباس 300 متعلق به هواپیمای جمهوری اسلامی ایران بعلامت ثبت EP-IBU در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست و طبق برنامه پیش‌بینی شده, قرار بود این هواپیما با شماره پرواز 655 با دویست و نود سرنشین (156 مرد 53 زن 57 کودک 2 تا12ساله و8 کودک زیر دو سال و 42 نفر با ملیتهای یوگسلاو، پاکستانی، هندی، عرب و 16 خدمه پروازی) در ساعت 10 صبح به مقصد دوبی پرواز کند.

ساعت 9صبح (خلیج فارس)

تعدادی از قایق‌های تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مشغول گشت‌زنی در جنوب قشم بودند, با تهاجم نیروهای آمریکایی مواجه شدند. رزمندگان دریادل اسلام بلافاصله به مقابله با نیروهای آمریکایی مستقر در ناوها می‌پردازند. در جریان این درگیری چند فروند چرخبال آمریکایی برفراز قایق‌های تندرو به پرواز درآمده و به سوی آنها شلیک می‌کنند.
دلاورمردان سپاه اسلام، همزمان با مقابله با ناوهای آمریکایی به آتش چرخبالها نیز پاسخ می‌دهند و در این درگیری یک فروند چرخبال آمریکایی مورد هدف قرار گرفته و به قعر آب‌های نیلگون خلیج‌فارس سقوط می‌کند.

ساعت 10 صبح (بندرعباس)

هواپیمای جمهوری اسلامی ایران پرواز 655 با 15دقیقه تأخیر در ساعت 05/10 از برج مراقبت فرودگاه بندرعباس تقاضای پرواز کرد، مدت پرواز تا دوبی 30 دقیقه و حداکثر 14 هزارپا تعیین شد. در ساعت 17/10 دقیقه، هواپیمای ایرباس 300 به پرواز درآمد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفاع 12 هزارپایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راههای هوایی ایران و امارات تماس داشت.

خلیج فارس


ناوجنگی آمریکایی «وینسنس» که در تاریخ هفتم خرداد از بندر «سان دیه گو» وارد خلیج‌فارس شده بود, به قصد یک ماجراجویی هوایی به آب‌های مرزی ایران نزدیک شد. «ایچنرمارک» قلب این رزم‌ناو به شمار می‌رفت. وظیفه اصلی آن، کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به طور همزمان و کنترل آتش آنها بود، هم‌چنین این رزم‌ناو به موشک‌های زمین به هوا با برد 408 کیلومتر نیز مجهز بود.
چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس 300 به منطقه کنترل هوایی امارات, در محلی به نام «مولبیت‌», خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به 14 هزارپایی صعود کند.

ساعت 22/10دقیقه (خلیج‌فارس)

در این لحظه ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیکترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز»، فرمانده ناو، موشک استاندارد 2 به سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در طوفانی از دود و آتش به پهنه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس فرو رفت. با عدم اطلاع از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندرعباس، در تماس با دوبی، پیگیر سرنوشت پرواز 655 شده ولی آنها اظهار بی‌اطلاعی کردند. بلافاصله ستاد تأمین استان هرمزگان وضعیت اضطراری اعلام و فعالیت خود را آغاز کرد.
با شناسایی دقیق محل سقوط, چرخبالها و شناورها به موقعیت 26و42 عرض شمالی و56 درجه و3 دقیقه طول شرقی منتقل شدند.
بلافاصله پس از این جنایت هولناک, مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف 14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرارداده‌اند. پس از روشن ‌شدن نوع هواپیما, آمریکاییها سعی کردند تا به نحوی وانمود کنند که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند, اما شواهد بعدی, این نظر آنان را کاملاً مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس در خارج از دالان هوایی پرواز می‌کرده و رزم‌ناو آمریکایی نیز هفت‌بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرده است!
این ادعا به دلایل زیر, غیر قابل قبول بود, زیرا: 1ـ قطعات متلاشی شده هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آب‌های سواحل جنوبی جزیره هنگام, درست در داخل آب‌های ایران پراکنده شده بودند. این محل درست در زیر مرکز دالان هوایی بین‌المللی بندرعباس دوبی (آمبر56) قرار دارد و نشان می‌دهد که هواپیما درست در مسیر پیش‌بینی شده درحال پرواز بوده است و همانطورکه چهارسال بعد روزنامه «نیویورک تایمز», در گزارشی که حاوی چندین نکته تازه بود, گفت که ناو وینسنس در آب‌های فلات قاره ایران بوده است نه در آب‌های بین‌المللی و پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در آن زمان بر این حقیقت سرپوش گذاشته شده است.

همچنین دریاسالار «ویلیام کراو» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در دوره زمامداری ریگان در گفتگو با شبکه «بی, بی, سی» تأکید کرد, ناو وینسنس بدون هیچ دلیل روشنی با وجود برخورداری از توپها و موشک‌های دوربرد به کمانه آبهای ایران آمده بود. این نشان دهنده آن است که ناو به عمد برای عمل سوء آماده شده بود.
2ـ هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم, شکل, اندازه و توانایی پرواز کاملاً با هواپیمای اف 14 متفاوت است.
3ـ با توجه به ارتباط کلامی و ارتباط ناوبری هر هواپیمای بازرگانی و مسافربری, ناو آمریکایی می‌توانست به راحتی با شنیدن مکالمات خلبان به ماهیت هواپیمای مسافربری پی‌ببرد.
4ـ مقامات ناو آمریکایی ادعا کرده‌اند که سه اخطار روی باند نظامی فرستاده‌اند ولی پاسخی دریافت نکرده‌اند. مسلماً اخطار نظامی ارسال شده به گوش خلبان 655 نرسیده است, ولی سه اخطار روی باند غیرنظامی (اضطراری) را هیچ منبع غیر‌نظامی دریافت نکرده است و از آنجا که کلیه خلبانان دو منطقه همیشه در این باند به گوش هستند, این ادعایی واهی بیش نبود.
مقامات آمریکایی که سرنگونی یک هواپیمای مسافربری کره‌جنوبی در سال 1362 را «بربریت» نامیدند و خواستار تحریم بین‌الملل خطوط هواپیمایی شوروی سابق شدند. پس از ارتکاب جنایت حمله به هواپیمای مسافربری ایران سعی کردند با توسل به تبلیغات کذب و طرح ادعاهای بی‌اساس, فاجعه را کوچک و کشتار 290 انسان بی‌گناه را که در نوع خود در تاریخ هواپیمای غیرنظامی بی‌سابقه است, امری عادی جلوه دهند.
در شهریور 62 یک هواپیمای بوئینگ 747 شرکت هواپیمایی کره‌جنوبی (ک.ال.ال) در حالی‌که با 269 مسافر از مسیر عادی خود منحرف شده بود و حدود 500 کیلومتر مسافت را زمانی نزدیک به دو ساعت در داخل خاک شوروی سابق طی کرده بود, به دلیل بی‌توجهی به اخطارهای مکرر هواپیماهای شکاری این کشور توسط سیستم دفاع موشکی شوروی سرنگون شد. در این ماجرا ریگان ابراز عقیده کرد که هیچ مطلبی نمی‌تواند توجیه‌کننده سرنگون ساختن یک هواپیمای غیرمسلح باشد. وی اعلام کرد: شوروی (سابق) با حمله به یک هواپیمای مسافربری، دست به یک عمل تروریستی زده است و یکی از اعضای کمیته امور خارجه مجلس آمریکا، دولت این کشور را به مقابله به مثل ترغیب کرد.
تبلیغات وسیع آمریکا در این خصوص‌, دست کم برای مدت 6ماه ادامه داشت. شورای امنیت پیرامون این واقعه و جهت محکوم کردن عمل شوروی (سابق) چهاربار تشکیل جلسه داد و متحدین اروپایی آمریکا پیرامون این موضوع شدیداً عکس العمل نشان دادند.


و اما یک اقدام ارزشمند




جمعی از هنرمندان عرصه سینمای کشور صبح چهارشنبه با حضور در محل سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس در خلیج فارس حاضر شدند و ضمن نثارگل با بازماندگان این فاجعه بزرگ ابراز همدری کردند.

در این مراسم که با ابتکار خانه سینمای ایران برگزار شد هنرمندانی چون علی نصیریان، پرویز پرستویی، رویا تیموری، مهتاب کرامتی و سعید راد حضور داشتند.

نگارجواهریان، سیروس الوند، باران کوثری وحسن پورشیرازی دیگر هنرمندانی بودند که دراین مراسم حضور یافتند و هریک با ایراد سخنانی ضمن محکوم کردن این جنایت خواستار مشارکت انجمن‌های ضد جنگ سراسر دنیا درجهت گسترش صلح و تامین امنیت تمام مردم جهان شدند.

درمراسم یادشده که باحضورخانواده شهدای حادثه ‪ ۱۲‬تیر، استاندار هرمزگان و جمعی دیگر از مسوولین برگزار شد، ‪ ۶۶‬کبوتر مزین به نام ‪ ۶۶‬کودک شهید این فاجعه توسط اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان بندرعباس به پرواز درآمد.

استاندارهرمزگان دراین مراسم اظهارداشت: استکبار جهانی درسال‌های پایانی جنگ سعی کرد مردم ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار دهد که این اقدام اوج رذالت وناجوانمردی آمریکای جنایتکار بود.

عبدالعلی صاحب محمدی ضمن گرامیداشت یاد شهدای این حادثه بیان داشت:
همدلی و همراهی جمعی از محبوب‌ترین هنرمندان ایران با این رویداد حرکتی ارزشمند است که قطعا بعنوان یک سند افتخار در تاریخ هنری کشور به یادگار می ماند.

این مراسم با نثارگل و ادای احترام توسط حاضران وهمچنین باهمراهی یگان های شناور و چرخبال‌های نظامی مستقر در منطقه پایان یافت.

‪ ۱۲‬تیرماه سالروز شهادت ‪ ۲۹۰‬مسافر بی‌دفاع هواپیمایی جمهوری اسلامی است
که هواپیمای حامل آنان سال ‪ ۱۳۶۷‬برفراز آب‌های نیلگون خلیج فارس توسط ناو آمریکایی سرنگون شد.




سقوط هواپیمای (PC-6) نیروی هوایی در استان فارس

ساعاتی پیش اخبار استان فارس از سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی پیلاتوس نیروی هوایی
خبر داد . این سقوط تلفاتی نداشته است . ظاهرا بعد از مشکلی در موتور بروز کرده  هواپیمامجبور به فرود اضطراری در یک مزرعه گندم می شود . در هنگام فرود بال سمت چپ دچار شکستگی شده بود .

نقش نیروی هوایی در عملیات بیت المقدس








ویژه نامه بیست و ششمین سالگرد فتح خرمشهر - بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس - خرداد 1387

ارتش به افتخار ارتش

خبرگزاری فارس: ارتش اسپانیا در بدو ورود بازیکنان تیم ملی فوتبال اسپانیا، مانور هوایی در آسمان مادرید اجرا کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از آس اسپانیا، چندین هواپیمای جنگی با اجرای حرکات نمایشی به احترام تیم ملی اسپانیا در آسمان مادرید مانور دادند.
این هواپیماها پرچم اسپانیا را در آسمان نقش بستند و به این ترتیب به هواداران تجمع کرده در لاپلاسامایور، اتحاد ملی یادآور شد.





فرمانده ارتش اسپانیا نیز در جایگاه ویژه شاهد این مانور بی نظیر بود و در سخنانی این قهرمانی تاریخی را به مردم اسپانیا تبریک گفت

پاسخ رئیس سپاه به تهدیدهای اسرائیل و آمریکا

در صورت تجاوز به ایران تنگه هرمز مسدود خواهد شد

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که  در صورت تهاجم دشمن به خاک ایران، تهران از تمامی امکانات خود استفاده خواهد کرد و طبیعتا یکی از آنها تنگه هرمز خواهد بود که شاهراه خروج منابع فسیلی به بازارهای جهانی است.

وی طی گفتگویی با روزنامه "جام جم" اعلام کرد که طبیعتا کشوری که مورد تهاجم دشمن قرار می ‌گیرد از تمامی ظرفیت وفرصت های خود برای رویارویی با دشمن استفاده می ‌کند و با توجه به بحث شاهراه خروج انرژی قطعا اعمال کنترل ایران بر خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از اقدامات ما خواهد بود و مسلما اگر بین ما و دشمنان فرا منطقه ای ایران درگیری به وجود بیاید، دامنه آن به موضوع نفت کشیده خواهد شد.

به دنبال این اقدام نیز قطعا قیمت نفت بشدت افزایش چشمگیری خواهد یافت و این از جمله عوامل بازدارنده دشمنان از اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به سواحل طولانی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز توانمندی‌های ایران به حدی است که چنانچه تهدیدات دشمن بصورت نظامی عملی گردد به طور قطع در این آبراه حیاتی نه تنها دشمن متجاوز، بلکه همه کسانی که این تجاوز  را همراهی ویا تأیید کنند متضرر خواهند شد.

به گفته فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اکنون آمادگی دفاعی و  تهاجمی ناوگان دریایی خلیج فارس در بالاترین سطح قرار دارد واین اطمینان وجود دارد که نیروهای رزمنده در این منطقه به خوبی از منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی دفاع کنند بنابراین می ‌توان امیدوار بود که پاسخگویی قابل قبولی به تهدیدات نظامی انجام خواهد شد.

در پاسخ به این سئوال که اگر آمریکا در حمله احتمالی خود به ایران از خاک کشورهای منطقه استفاده کند، ایران چگونه واکنش نشان خواهد داد، ژنرال جعفری تاکید کرد که به هر حال اگر حمله از خاک کشوری علیه کشور دیگر انجام شود، کشوری که مورد تجاوز واقع شده حق دارد به اقدام نظامی دشمن از همان نقطه شروع عملیات، پاسخ دهد. اگر دشمنان غیرمنطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از خاک کشورهای منطقه علیه ایران استفاده کنند، ما ملت آن کشورها را مقصر نمی ‌دانیم، ولی دولت آن کشورها باید پاسخگو باشند و این حق مسلم ماست که علیه امکانات نظامی و توانمندی ‌های دشمنان در هر جایی مقابله به مثل کنیم.

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که در صورت تعرض به خاک ایران ، موشک های جمهوری اسلامی به هر نقطه از خاک اسراییل می توانند دسترسی داشته باشند.

اخیرا رسانه های گروهی غربی مطالب را منتشر ساختند که در آنها به مانورهای اسراییل  و طرح های این کشور جهت حمله به تاسیسات هسته ای ایران اشاره دارد. شائول موفاز معاون نخست وزیر و وزیر ترابری اسراییل هم چندی پیش اعلام کرد که در صورتیکه تهران به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد چاره ای جز حمله این کشور نداریم.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز شنبه طی گفتگویی با روزنامه "جام جم" در پاسخ به این سئوال که به نظر شما اگر امریکا احتمالا بخواهد به ایران حمله کند، مستقیم به این کار اقدام خواهد کرد یا از طریق اسراییل دست به این عمل خواهد زد گفت: به نظر می ‌رسد بدون همکاری رژیم اشغالگر قدس این تهدیدها عملی نمی ‌شود و آمریکا نیاز به همراهی اسراییل دارد، هر چند که در ظاهر ممکن است آنها مدعی شوند که آمریکا به طور مستقل حمله خواهد کرد ولی ما مطمئن هستیم که آمریکا بدون همکاری اسراییل نمی ‌تواند دست به این اقدام بزند. خود همین نکته به دلیل آسیب‌پذیری ‌های بسیار زیادی که رژیم صهیونیستی دارد، عاملی بازدارنده برای دشمنان به شمار می ‌رود.

به گفته وی اگر اسراییل به ایران حمله کند با موجی از مقاومت های از سوی جهان اسلام مواجه خواهد شد.

ژنرال ایرانی تاکید کرد: این توانمندی بالا برای پاسخگویی به هرگونه حمله دشمن ، قطعا عامل بازدارنده‌ای برای آنهاست. وحدت، انسجام و یکپارچگی که امروز در جهان اسلام، بویژه در بین شیعیان به وجود آمده است، عامل بازدارنده مهم دیگری است، زیرا اسراییلی‌ها می ‌دانند که اگر اقدامی علیه ایران انجام دهند، قطعا با توانمندی ‌ای که جهان اسلام و جهان تشیع بویژه در منطقه دارد، ضربات مهلکی به آنها وارد خواهد کرد.

به گفته جعفری اسراییل فاقد عمق استراتژیک است واین سرزمین تمامأ در برد موشک های جمهوری اسلامی قرار دارد. از نظر وی قابلیت ها و توان موشکی نیروهای مسلح ایران و بویژه سپاه پاسداران به گونه ای است که اسراییل با تمام امکانات خود قادر به مقابله با آن نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا منافع آمریکا و مراکز این کشور در خلیج فارس و عراق و همچنین خود اسراییل جزو اهداف ایران در اقدام متقابل خواهند بود، گفت:  ما معتقدیم که آمریکایی ‌ها بیش از اسراییلی ‌ها آسیب‌پذیرند و حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و در اطراف کشور ما بخشی از این آسیب‌پذیری ‌هاست و باعث می ‌شود جمهوری اسلامی ایران خارج از توانمندی ‌های موشکی، از طرق مختلف بتواند به منافع آمریکا حتی در دوردست ها صدمه بزند و این نکته بازدارنده مهمی است که آنها به این توجه دارند.

به عقیده سرلشکر جعفری قطعا یکی از ابهامات آمریکا که باعث شده تاکنون دست به اقدام نظامی علیه ایران نزند، این است که نسبت به سرنوشت و زمان پایان جنگ اطمینان ندارد و می ‌داند اگر جنگی را شروع کند، هرگز نمی ‌تواند هر وقت که خواست آن را خاتمه دهد.