مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سفیر امید ایرانیان به آسمان بال کشید

پرتاب موشک ماهواره بر ایرانی با حضور رئیس جمهور
متخصصان امیدآفرین کشورمان، پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر سفیر امید را در شب ولادت با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور رئیس‌جمهور، با موفقیت انجام دادند تا بدین وسیله، راه ایران برای نشاندن ماهواره در مدار کره زمین هموار شود.
 
 این آزمایش که با هدف صحه‌گذاری بر عملکرد ماهواره‌بر، سیستم‌های داده‌پردازی از راه دور، دستگاه مرکزی زمینی، ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، فرمان از راه دور (تلکامند) و تعیین موقعیت ماهواره صورت گرفت، توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

گفتنی است، در این آزمایش، زیرساخت‌های ارتباطی گسترده زمینی به نحو کاملی از این پرتاب آزمایشی پشتیبانی کردند.
در همین زمینه، روز یکشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح، در پیامی دومین پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سفیر را تبریک گفت.
 
ستاد کل نیروهای مسلح در این پیام نوشت: این دومین پرتاب آزمایشی است که بحمدالله به اهداف خود رسید و موجبات شادی و اقتدار ملت شریف ایران اسلامی را فراهم آورد.
دکتر احمدی‌نژاد در سفر اخیر خود به ترکیه، از پرتاپ نخستین ماهواره مخابراتی ایرانی با موشک و پرتابگر ایرانی خبر داده بود.
 
مسئولان فضایی کشور، حدود شش ماه پیش (بهمن ماه 1386) پس از پرتاب آزمایشی موشک «کاوشگر-1» به فضا اعلام کرده بود که تا تابستان، ماهواره ایرانی «امید» را از سکوی پرتابی در داخل کشور در مدار زمین قرار خواهند داد.
 
بهمن ماه سال گذشته، مهندس طالب‌زاده در حاشیه مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس انجمن هوافضای ایران درباره پرتاب آزمایشی «کاوشگر-1» به خبرنگاران گفته بوده: پرتاب «کاوشگر1» شامل دو بخش بود که پس از گذشت حدود 100 ثانیه، قسمت اول از قسمت دوم جدا شد و توسط چتری به زمین بازگشت و قسمت دوم تا ارتفاع 200 کیلومتری به راه خود ادامه داد.
 
وی افزود: بخش دوم این پرتابگر، اطلاعاتی که در مسیر پروازی‌اش وجود داشت، چون یونسفر، جو، امواج الکترومغناطیس و دیگر اطلاعات را دریافت کرد و همزمان با ایستگاه زمینی ارتباط برقرار نمود و پس از پنج تا شش دقیقه دوباره توسط چتری به زمین بازگشت.
 
وی خاطرنشان کرد: این اطلاعات به عنوان فاکتور در پرتاب‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پرتاب‌های بعدی نیز از همین مسیر ادامه یافته و به طور حتم این اطلاعات تغییر می‌یابد.
رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: با تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی از این پرتابگر آن را گسترش می‌دهیم و امیدواریم در تابستان سال آینده (1388) ماهواره «امید» را بدین طریق پرتاب کرده و پس از آن به پرتاب ماهواره‌های دیگر اقدام کنیم.
 
 
واکنش‌ها به ماهواره‌بر ایران
AFP مدعی نگرانی غرب از دستیابی ایران به موشک ماهواره‌بر
انتشار خبر پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران به فضا، باعث بروز واکنش‌های جدیدی در آمریکا شده است، به گونه‌ای که از آن به عنوان تهدیدی برای احتمال گسترش این تکنولوژی به موشک‌های دوربرد یاد شده و باعث افزایش نگرانی درباره ایران شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک»، خبرگزاری فرانسه مدعی شد: پرتاب این ماهواره، می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها بین ایران و غرب درباره برنامه اتمی ایران شود.

این خبرگزاری افزوده است: دولت‌های غربی که در حال حاضر هم نگران تمایلات اتمی ایران هستند، هشدار داده‌اند که تکنولوژی مورد استفاده در برنامه فضایی ایران می‌تواند مورد استفاده نظامی نیز قرار بگیرد؛ ادعایی که تهران همچنان آن را تکذیب می‌کند.

«گوردون یاندرو»، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: پیشرفت ایران و آزمایش موشک مشکل‌ساز است و پرسش‌های دیگری را در مورد مقاصد آنها ایجاد می‌کند. این اقدام و احتمال استفاده دو منظوره از برنامه موشک‌های دوربرد در راستای تعهدات ایران در برابر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.
یکی از مقامات ارشد ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، گزارش‌های رسانه‌های ایران مبنی بر پرتاب اولین ماهواره ساخت داخل ایران به نام «امید» صحت ندارد.

پیش از این خبرگزاری دولتی ایرنا خبر از پرتاب ماهواره امید به همراه این موشک داده بود اما این مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که خبر منتشر شده صحت ندارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت: در همین حال روز یکشنبه فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران هم اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور با افزایش برد آنها، قادرند تا 3 هزار کیلومتر بدون سوخت گیری، پرواز کنند که در صورت صحت این خبر، این جنگنده‌ها به راحتی توانایی دستیابی به اسرائیل را خواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد: ایران در ماه فوریه گذشته، با اعلام ارسال ماهواره‌ای همراه با یک موشک به فضا و همچنین خبر بازگشایی اولین مرکز فضایی این کشور، باعث بروز نگرانی‌های زیادی در غرب شده بود و نوشت: ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان که با خطر دور چهارم تحریمات شورای امنیت سازمان ملل متحد روبه‌روست، اصرار دارد که برنامه‌های اتمی این کشور کاملا متمرکز بر فعالیت‌های صلح‌آمیز است.

ایران سال‌هاست که در حال پیشبرد برنامه فضایی خود است و در اکتبر 2005 یک ماهواره ایرانی ساخت روسیه با نام «سینای 1» را با استفاده از یک موشک روسی به فضا فرستاد.
 
از سوی دیگر، یک مقام رژیم اسرائیل اعلام کرد: نگران آزمایش موشکی و ماهواره‌ای ایران نیستیم!
به گزارش «خلیج‌تایمز»، یکی از مقامات ارشد آژانس فضایی اسرائیل گفت: جای هیچ نگرانی درباره آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای ایران نیست.
وی با بیان این مطلب تأکید کرد: آنچه به عنوان عامل تهدیدکننده درباره ایران به شمار می‌رود، برنامه هسته‌ای تهران است.

«ییتزهاک بن» اسرائیلی در ادامه ادعا کرد: ایران هنوز راه زیادی تا دسترسی به ماهواره‌های فضایی دارد و این بزرگنمایی تعمدی تهران در موفقیت‌های فضایی خود، تنها به دلیل منصرف کردن اسرائیل و یا آمریکا از حمله به مناطق هسته‌ای ایران است.

«بن» که هم‌اکنون عضو مجلس شورا و فرمانده حزب «کادیما»ست، در ادامه گفت: این مطلب کاملا روشن است که ایران پس از سال‌ها، تنها به موشک‌های شهاب 3، دسترسی پیدا کرده و این تنها بخشی از یافته‌های ارتش اسرائیل است. تهدید واقعی از طرف ایران، تنها از برنامه‌‌های هسته‌ای تهران ناشی می‌شود، نه از ماهواره‌ها و موشک‌های بالستیک ارسالی آن به فضا!
مقامات ایرانی بر این باورند که موشک ارسالی توانایی حمل ماهواره مصنوعی به مدار زمین را دارد.

کاخ سفید با ابراز نگرانی از آزمایش‌های موشکی ایران معتقد است، ایران می‌تواند از چنین تکنولوژی و فناوری در ساخت موشک‌های بالستیک نیز استفاده کند.

در همین حال، «هوگو چاوز»، رئیس جمهور ونزوئلا هم اعلام کرده که این کشور در پنج سال آینده یک ماهواره نجومی را برای تعیین دقیق قلمرو این کشور به فضا خواهد فرستاد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چاوز همچنین اعلام کرد: نخستین ماهواره ونزوئلا که به نام «سیمون بولیوار» انقلابی بزرگ این کشور نامگذاری شده، با کاربری ارتباطاتی قرار است در نوامبر آینده و توسط چین به فضا پرتاب شود.


اما این صادرکننده بزرگ نفت به دنبال دستیابی به دومین ماهواره خود برای کمک به نقشه‌یابی در قاره گسترده آمریکای جنوبی است.
وی اعلام کرد، این ماهواره اطلاعات متفاوتی از کشاورزی تا نظامی را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

مقامات اعلام کرده‌اند: این ماهواره جدید در ونزوئلا ساخته خواهد شد؛ اما احتمال دارد که در سال 2013 توسط چین به فضا پرتاب شود.

موشک ماهواره بر ایرانی قبل از پرتاب

دیدن عکس های بیشتر:

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8705270623

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد