مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ظرف 10 سال آینده امکان پرواز اولین فضانورد ایران فراهم می‌شود

رئیس سازمان فضائی ایران گفت: در زمینه اعزام انسان به فضا مطالعات و بررسی های گسترده‌ای در کشور در حال انجام است و این مهم یکی از اهداف 10 ساله ایران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رضا تقی پور رئیس سازمان فضائی ایران با اشاره به اینکه ایران در نظر دارد در 10 سال آینده امکانات پرواز اولین فضانورد خود را به فضا فراهم کند، گفت: ظرف 6 ماه تا یکسال آینده، زمان قطعی محقق شدن این هدف مشخص خواهد شد.
به گفته تقی پور، پیشرفت در زمینه فناوری فضایی با توجه به گستردگی این حوزه یکی از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران است و همانگونه که در چشم انداز 20 ساله نیز مشخص شده است، ایران باید در سال 1400 رتبه اول منطقه را در زمینه فناوری هوا-فضا دارا باشد.
وی افزود: در مسیر تحقق این هدف برنامه 10 ساله ای برای این حوزه ترسیم شده است که هم اکنون با پرتاب موشک ماهواره‌بر اخیر یکی از نتایج آن مشاهده می شود.
رئیس سازمان فضائی ایران یکی از بخش های مهم در برنامه های فضایی ایران را ساخت راکتهای دارای قابلیت پرتاب ماهواره دانست که تنها چند کشور چنین توانایی را دارند و ایران نیز با آزمایش موفقیت آمیز پرتاب سفیر امید به جرگه این کشورها پیوست.
وی با پرهزینه توصیف کردن این فناوری در تمامی کشورهای جهان گفت: هند در 30 سال گذشته رقمی بالغ بر 15 میلیارد دلار را به طور مستقیم صرف پیشرفت در این زمینه نموده است که ارزش این سرمایه گذاری امروز به بیش از 35 میلیارد دلار رسیده است.
تقی پور یادآور شد: ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از فضا همکاری هایی را با ایتالیا و روسیه انجام داده است که این حرکت در آینده نیز ادامه خواهد داشت اما در ساخت ماهواره ای که به فضا پرتاب شد، ایران هیچ همکاری با دیگر کشورها نداشته است و همه مراحل ساخت این ماهواره به دست کارشناسان ایرانی صورت گرفته است و این فناوری کاملا بومی به شمار می رود.
وی در ادامه گفتگوی خود با پرس تی وی با اشاره به همکاری ایران با کشورهای اسلامی در زمینه ساخت ماهواره اسلامی "بشارت"، گفت: ایران همچنین یکی از اشاعه دهندگان همکاری های آسیا-اقیانوسیه در زمینه فناوری های فضایی است و در آینده ماهواره مشترکی به نام اس ام ام اس (SMMS) به فضا پرتاب خواهد شد که ایران نیز در زمینه ساخت آن با کشورهای آسیا-اقیانوسیه همکاری داشته است.
تقی پور همچنین پیشرفت در زمینه ی فن آوری فضایی را باعث پیشرفت اقتصادی و علمی کشور دانست و از ثمرات اقتصادی آن به حجم بالای کارآفرینی این فناوری در کشور اشاره کرد.
رئیس سازمان فضائی ایران گفت: پرتاب ماهواره امید حدود نیم میلیون دلار هزینه داشته است که این مقدار از هزینه هایی که برای ایجاد زیرساخت های این فناوری صرف شده است، جداست.
وی ابراز امیدواری کرد که ماهواره امید در 12 ماه آینده در مدار زمین قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد