به بهانه انتقال این جمبو زیبا به فجر آشیان جهت اورهال جزئیاتی از زندگینامه این پرنده را برای شما در نظر گرفته ایم که امیدواریم مورد قبول شما قرار گیرد.
هواپیمای توپولف-204 در کلاس هواپیماهای 200 نفره و میانبرد طراحی شده است. دیگر رقبای این هواپیما در این کلاس عبارتند از هواپیمای معروف و پرسابقهی بویینگ-737 و ایرباس 200-321 . که از این میان بویینگ 737 قدیمیترین و مشهورترین آنهاست. این هواپیما مدتهاست که نبض بازار کلاس هواپیماهای 150 تا 200 نفره را در اختیار دارد. با نگاهی به نمودار شماره-1 وضعیت رقبای اصلی توپولف را در چند سال اخیر به وضوح میتوان مشاهده کرد. آخرین نمونهی 737 یعنی 900-737 ایی آر با گنجایش 215 نفر مسافر و برد حدود 5000 کیلومتر در حالت تککلاس (کلاس اقتصادی یا معمولی)، رقیبی سرسخت برای این هواپیماست. هواپیمای ایرباس 200-321 هم با برد 4900 کیلومتر و تونایی حمل 220 مسافر در حالت تک کلاس دیگر رقیب این هواپیماست. با توجه به اینکه هواپیماهای خریداری شده توسط شرکت ایران ایرتور از نوع 204 سری 100 میباشند، در این مقاله معیار مقایسهی خود را این مدل از سری هواپیماهای 204 قرار میدهیم.
توپولف 204 در مقایسه با دیگر رقبا:
اولین نکتهی فنی برجسته در مورد توپولف 204 در مقایسه با دیگر هواپیماها، بیشینه وزن برخاست آن است که بیشتر از رقباست و این امتیاز خوبی به نظر میآید. اما این همهی ماجرا نیست. با نگاهی به وزن خالی هر سه هواپیمای 204 و 321 و 737 مشاهده میکنیم که اگرچه بیشترین وزن برخاست این هواپیما از همه بیشتر است اما در عین حال بیشترین وزن خالی را هم در میان دیگر مدلها دارد. اگر وزن خالی هواپیماها را از بیشینه وزن برخاست کم کنیم و بر وزن کل هواپیما تقسیم کنیم، در آن صورت بیشترین مقدار متعلق به هواپیمای ایرباس 321 خواهد بود (0.94) و پس از آن بویینگ 737 ( با 0.905) و توپولف با اختلاف بسیار زیاد (0.77) آخرین جایگاه را به خود اختصاص میدهد.
مصرف سوخت توپولف هم متاسفانه بسیار بیشتر از دیگر رقباست. اگر سوخت مورد نیاز هواپیما را بر برد آن تقسیم کنیم میزان مصرف سوخت به ازای هر کیلومتر پرواز بدست میآید که این مقدار برای هواپیماهای 204 و 321 و 737 به ترتیب برابر است با 628/7 ، 057/6 و 937/5 لیتر بر کیلومتر یعنی به ازای هر کیلومتر مسافت، مصرف سوخت توپولف حدود 63/7 لیتر است. باز هم مشاهده میکنیم که بدترین وضعیت متعلق به توپولف 204 است.
از دیدگاه ظرفیت حمل مسافر هم توپولف با وجود وزن بیشتر قادر به حمل مسافر کمتری است (جدول شماره-1) این مسئله امتیاز منفی بزرگی به حساب میآید. همیشه وزن بیشتر معادل است با مصرف سوخت بیشتر و متاسفانه اختلاف وزن خالی توپولف با دیگران بسیار زیاد است یعنی 10100 کیلوگرم بیشتر از ایرباس-321 و 13634 کیلوگرم بیشتر از بویینگ 737.
ایرباس 320-200 و بویینگ 737-900 دو رقیب اصلی توپولف-204
جدول شماره1
هواپیمای توپولف 204 سری 100 از لحاظ برد هم بدترین وضعیت را در میان رقبای اصلی خود دارد. در حالی که یک ایرباس 321 با وزن کمتر از توپولف و در نتیجه مصرف کمتر سوخت، قادر به حمل 220 مسافر تا فواصل 4900 کیلومتری است، این مقدار برای توپولف با وجود وزن بیشتر و مصرف سوخت بیشتر و ظرفیت حمل مسافر کمتر 4300 کیلومتر است.
ابعاد توپولف 204 هم بزرگتر از دو رقیب دیگر است که خود یک امتیاز منفی غیر قابل اغماض است.
با وجود معایب زیادی که برای این هواپیما برشمردیم، یک حسن بسیار بزرگ در شناسنامهی این هواپیما مشاهده میشود و آن قیمت بسیار ارزان آن است. قیمت پایهی هر هواپیمای توپولف بین 35 تا 40 میلیون دلار است که تقریباً نصف قیمت بویینگ و ایرباس است. بنابراین برای تعیین اینکه از نظر اقتصادی کدام هواپیما باصرفهتر است، نیازمند داشتن اطلاعاتی درمورد نحوه استفاده از هواپیما، قیمت سوخت، مقدار مصرف، نرخ مطلوب سرمایهگذاری در کشور و غیره است، که در مقاله بعدی به این موضوع پرداخته شده و بطور نسبی از نظر اقتصادی این هواپیماها با یکدیگر مقایسه میشوند.
از دیدگاه سرعت هم، این هواپیما از رقبای خود نه تنها چیزی کم ندارد که در برخی شرایط جوی حتی جلوتر هم هست. طول باند مورد نیاز برای برخاستن این هواپیما هم گرچه کمی بیشتر از ایرباس 321 است اما کماکان کمتر از بویینگ 737 است.
نمودار شماره-1: میزان فروش هواپیماهای مختلف
یکی از مسائل مهم، ایمنی هواپیماست. از این لحاظ خوشبختانه هواپیمای توپولف هیچ عیب و نقصی ندارد. موتور توپولف خریداری شده توسط هواپیمایی ماهان از نوع پیاس-90ای2 است. این موتور دارای معتبرترین استانداردهای موجود برای موتورهای هواپیماهای غیرنظامی است. از جملهی مهمترین آنها استاندارد ایتاپس-180 است که فقط به موتورهایی با دو بار خاموشی در هر یک صد هزار ساعت کار اعطا میشود. هواپیماهای دارای چنین موتورهایی اجازهی پرواز به اکثر مناطق دنیا را دارند. علاوه بر آن موتورهای پیاس-90-ای2 دارای بازدهی بسیار بالایی هستند و نسبت به پیاس-90 از 40 درصدبازدهی بیشتر بهره میبرند. هر موتور پیاس-90-ای2 حدود 175700 نیوتن نیرو تولید میکند در حالی که نیروی تولیدی هر موتور پیاس-90 حدود 158300 نیوتن است. تغییرات زیادی صورت گرفته است تا چنین تفاوتی را میان نیروی تولیدی این دو موتور شاهد باشیم. ضمن آن که موتور پیاس-90-ای2 مصرف بسیار کمتری نسبت به سلف خود دارد. عمر کاری این موتور هم بیشتر از نوع قدیمیتر آن است.
بنابراین با توجه به اینکه بخش عمدهای از ایمنی هواپیما به سلامت کارکرد موتور برمیگردد، میتوان ایمنی و اطمینان پذیری این هواپیما را همرده با رقبای غربی خود دانست.
توپولف-204 از نگاه مسافران
بد نیست از دیدگاه مسافران هم به بررسی این هواپیما بپردازیم. از نگاه مسافران هواپیما چهار چیز بسیار مهمند:
1- هزینه 2- ایمنی 3- چیدمان داخلی و راحتی فضای داخلی هواپیما و 4- عملکرد خوب و در نتیجه عدم تاخیر در پروازها.
در نگاه مسافرانی که سوار هواپیماهای توپولف-204 ماهان شدهاند، چیدمان داخلی هواپیما به هیچ عنوان قابل قیاس با رقبای غربی خود نیست. هیچ کس از دکوراسیون فایبرگلاس توپولفهای ماهان به اندازهی دکوراسیون لوکس ایرباس و بویینگ (مخصوصاً بویینگ) احساس راحتی نمیکند.
گذشته از چیدمان داخلی، گزارشهایی هم وجود دارد که حکایت از برخی عملکردهای نامناسب این هواپیماها حتی در پروازهای بینالمللی دارد. که از جملهی آنها میتوان به تنظیم نامناسب دمای فضای درونی هواپیما در یکی از پروازهای سال 1385 تهران دوبی نام برد که گرچه ممکن است فقط یک بار صورت گرفته باشد، اما بر صحت عملکرد سیستمهای درونی هواپیما خدشه وارد میکند. با وجود چنین گزارشهایی، همهی کسانی که سوار این هواپیما شدهاند ایمنی و کارکرد فنی این هواپیما را ستودهاند. در پایان دور از انصاف خواهد بود اگر رضایت کامل تعدادی از مسافران از امکانات رفاهی این هواپیما را، هرچند اگر خوشبینانه به نظر برسد نادیده گرفت.
اطمینانپذیری خوب این هواپیما، نظم بهتر پروازها و تاخیر کمتر را به مسافران نوید میدهد. هزینههای کمتر تعمیر و نگهداری و قیمت اولیهی پایینتر این هواپیما هم رضایت مسافران و شرکتهای هواپیمایی را در کوتاه و میان مدت جلب خواهد کرد.
جمعبندی:
با توجه به وضعیت بازار، گسترش روزافزون نیازها در بازار داخلی، تحریمهای گسترده در صنعت هوایی و از همه مهمتر فرسودگی شدید ناوگان هوایی کشور، خرید هواپیماهای توپولف-204/214 چشمانداز روشنی را پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی کشور در کوتاهمدت و میانمدت فراهم میکند. حداقل دستاورد ورود اعضای جدید صنعت حمل و نقل هوایی کشور، افزایش ایمنی در پروازهای داخلی و خارجی است. گرچه این هواپیماها امکانات رفاهی ایرباس و بویینگ را ارائه نمیکنند، اما میتوان از ایمنی آنها تا آنجایی که مربوط به خود هواپیماست، مطمئن بود. البته نیاز به هماهنگی با فناوری شرقی نیز یکی از مشکلات و مسائلی است که باید به آن توجه نمود، چرا که خرید هر هواپیما مسائلی نظیر تعمیر و نگهداری، استانداردها و گواهینامهها مورد نیاز و غیره را به دنبال دارد.
مهندس علیزاده
منبع: سایت پیشران
روسیه و گرجستان از پنجشنبه شب در منطقه اوستیای جنوبی درگیر شده اند که بر اثر این درگیریها تاکنون صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح و آواره شده اند.
این درگیری زمانی تشدید شد که نیروهای روسیه برای مقابله با تهاجم نظامی نیروهای گرجستان به جمهوری خودمختار اوستیای جنوبی که 90 درصد جمعیت آن دارای تابعیت روس هستند، وارد این منطقه شدند.
ادعای اخیر زلمای خلیلزاد، سفیر آمریکا، مبنی بر اینکه روسیه با نیروی نظامی به دنبال تغییر رژیم در گرجستان است، با پاسخ دندانشکن «ویتالی چورکین»، نماینده روسیه روبهرو شد که گفت: بحث تغییر رژیم شیوه آمریکاییهاست.
اظهارات نماینده در حالی مطرح میشود که آمریکا در یک دهه اخیر با حمله نظامی به کشورهای صربستان، سومالی، افغانستان و عراق رژیم حاکم بر این کشورها را تغییر داده است؛ هرچند در بسیاری از کشورها نظیر گرجستان، اوکراین و قرقیزستان با انقلابهای رنگی نسبت به تغییر رژیم اقدام نمود.
این مجادلات در حالی مطرح میشود که جنگنده بمبافکنهای روسیه شب گذشته حومه تفلیس، پایتخت گرجستان را هدف حملات خود قرار داده و نیروی زمینی روسیه نیز پس از فتح کامل اوستیا، در تدارک حمله گسترده به بخشهای دیگر گرجستان هستند. این در حالی است که مقامات اوستیا، امروز خروج کامل نیروهای نظامی گرجستان از این منطقه را اعلام کردند.
اما از نیویورک خبر میرسد، چهار بار تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه برای آتشبس در این منطقه با مخالفت روسیه ناکام مانده و آمریکا به رغم اعلام همبستگی با گرجستان، از هرگونه اقدام مؤثری باز مانده است.
شب گذشته با اعلام خبر رد آتشبس در اوستیا توسط مسکو، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد: روسیه خواستار تغییر رژیم در تفلیس است.
گزارش منابع آمریکایی حاکی از آن است که «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، به «کاندولیزا رایس»، همتای آمریکاییاش گفته است که رئیسجمهور گرجستان باید از کار برکنار شود.
خلیلزاد با بیان اینکه گفتوگوی تلفنی رایس و لاوروف، آزاردهنده بوده، اعلام کرد: روزهای سرنگونی دولتها به دست نیروی نظامی در اروپا به سر آمده است.
زلمای خلیلزاد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد که در جلسه شورای امنیت سخن میگفت، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل را خطاب قرار داد و پرسید: آیا هدف روسیه تغییر رژیم در گرجستان است؟ که چورکین گفت: برخی رهبران تبدیل به مانع می شوند. چورکین همچنین با بیان اینکه بحث تغییر رژیم، کاملا روشی آمریکایی است، افزود: روسیه تنها به دنبال برقراری دمکراسی در گرجستان است.
همچنین ویتالی چورکین اتهامات خلیلزاد درباره هدف قراردادن مردم گرجستان را غیر قابل قبول خواند و گفت: این سخنان از زبان نماینده کشوری شنیده میشود که همه ما از فعالیتهای آن در کشورهایی چون عراق، افغانستان و صربستان مطلعیم.
در مسکو نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که مطمئنا برکناری ساکاشویلی تنها راهحل بحران نیست، اما روسیه دیگر وی را به عنوان دوست خود قلمداد نمیکند.
زلمای خلیلزاد همچنین اعلام کرد: به رغم اینکه روسیه خود از اعضای دائمی شورای امنیت است، آمریکا قطعنامهای برای محکوم کردن مسکو تدوین خواهد کرد.
سابقه درگیری بین اوستیا و گرجستان
در زمان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی اوستیای جنوبی استانی خودمختار در ترکیب گرجستان بود. در سال 1991 «ازویاد گامساخوردیا» اولین رئیسجمهور گرجستان خودمختاریهای اوستیای جنوبی را کم کرد. مقامات اوستیا که با این تصمیم موافق نبودند، مقاومت مسلحانه نشان دادند. پس از مناقشه مسلحانه که تا سال 1992 ادامه داشت، گرجستان کنترل بر این منطقه را از دست داد.
اوستیای جنوبی قصد دارد که بعنوان یک جمهوری مستقل برسمیت شناخته شود، اما گرجستان آن را بخشی از خاک خود میداند و به آن خودمختاری گسترده را پیشنهاد میدهد. صلح در منطقه مناقشه توسط نیروهای مختلط پاسدار صلح حفظ میشود که مرکب از سه گردان روسی، گرجی و اوستیای شمالی است. در ترکیب هر یک از گردانها 500 نفر قرار دارند.
لازم به ذکر است، رئیس جمهور گرجستان به شدت تحت حمایت دولت آمریکا بوده و بعد از کودتا که به وسیله هدایت و حمایت دولت آمریکا در گرجستان شد، «ساکاشویلی» رئیسجمهور این کشور شده و در انتخابات چندی پیش که در این کشور انجام شد، شویلی توانست رسما قدرت را به دست بگیرد گذشته از این مسائل، مسکو از نزدیک شدن گرجستان به آمریکا و سازمان ناتو و گسترش این سازمان به نزدیکی مرزهای خود ناخرسند است و همواره تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این عمل انجام داده است.
در حالی که خبرها حکایت از ادامه درگیریها بین نیروهای گرجستان و روسیه و سقوط مرکز اوستیای جنوبی دارد، کارشناسان اعتقاد دارند روسیه به دنیال حل یک باره بحث مناطق جدایی طلب اوستیا و آبخازیا است.
به گزارش سرویس ببنالملل «تابناک»، با توجه به ادامه درگیریها و خط و نشانهایی که دولتهای گرجی و روسی برای یکدیگر کشیدهاند، روسیه قصد دارد اقدام به حل یک باره مناقشات بر سر آبخازیا و اوستیای جنوبی، کند.
این درگیریها از آن جا آغاز شد که نیروهای نظامی گرجی وارد منطقه جداییطلب اوستیای جنوبی شده و قصد تصرف و اتصال این بخش را به کشور گرجستان داشتند که به دلیل درگیری با نیروهای روسی و ممانعت مردم اوستیای جنوبی، این درگیریها منجر به کشته شدن مردم و نیروهای حافظ صلح، شد.
به دنبال ادامه درگیریها، روسیه نیز وارد عمل شده و اقدام به بمباران این منطقه و درگیری نظامی با نیروهای گرجی کرده و تا کنون نیز این درگیریهای ادامه دارد.
به عقیده کارشناسان مسائل منطقه قفقاز، روسیه که پس از اعلام استقلال قصد جدایی این منطقه از کشور گرجستان را داشت و همواره از استقلال این منطقه حمایت کرده، این بار قصد دارد این درگیریها را ادامه داده و تا پایان حل این مسئله و استقلال کامل آبخازیا و اوستیا، از تلاش فرو نگذارد.
در این حین نیروهای گرجی به مدت سه ساعت اعلام آتش بس نمودند تا روسیه بتواند کشتهها و زخمیهای خود را از منطقه خارج نماید.
با توجه به هشدار پوتین و مدودوف درباره اوستیای جنوبی به گرجستان، احتمال حمله وسیع روسیه و پاکسازی مننطقه از تصرف گرجستان وجود دارد تا برای آخرین بار مناقشات بر سر این منطقه را پایان بخشد. این تصمیم در حالی صورت میگیرد که آمریکا، حامی اصلی گرجستان با اعلام سقوط مرکز اوستیای جنوبی قصد برگزاری جلسه فوری در شورای امنیت برای جلوگیری از واکنش بعدی روسیه را داشته تا دست روسیه و مسئولان اوستیا را از تسلط بر این منطقه کوتاه و آتش بس اعلام شود.
گفتنی است، آخرین اخبار از منطقه حاکی است، یگان ارتش 58 وزارت دفاع فدراسیون روسیه در آستانه تسخینوالی قرار دارد تا به پاسداران صلح روسیه در منطقه مناقشه گرجستان-اوستیا کمک کند همچنین مدودیف طی نشست اضطراری شورای امنیت فدراسیون روسیه در کرملین گفت: به عنوان رئیس جمهور متعهد به دفاع از جان و ارزشهای اتباع خود هستم، هر کجا که باشند.
وی اعلام داشت: روسیه همواره ضامن امنیت مردم قفقاز بوده و خواهد بود. گرجستان به مردم بیگناه و پاسداران صلح روسیه در اوستیای جنوبی حمله کرده است. پاسداران صلح گرجستان به سوی پاسداران صلح روسیه تیراندازی کردهاند، در صورتی که میبایست به همراه آنها به ماموریت خود عمل کرده و حافظ صلح باشند.
مدویدیف افزود که اقدامات گرجستان نقض فاحش حقوق بین الملل و اعتبارنامههایی است جامعه جهانی برای روسیه صادر کرده است.
ادامه مطلب ...طی مراسمی با حضور جمعی از معاونین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران سازمان فضایی ایران، ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای خالصانه مهندس طالبزاده در سمت معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران، آقای مهندس رضا تقیپور طی حکمی از جانب دکتر سلیمانی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به سمت معاون وزیر و رییس جدید سازمان فضایی ایران منصوب شد.
ابتدا لازم است توضیح داده شود که دفاع هوایی چیست و یا به عبارت دیگر دفاع هوایی را تعریف کنیم. دفاع یا پدافند هوایی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که در آن نیروی کشور مقابلهکننده، هرگونه مهاجم هوایی به قلمرو هوافضای خود را (هواپیما، موشک و ...) منهدم، یا از انجام مأموریت خصمانه بازداشته و باعث فرار و یا انهدام آن شود. چنانچه ما بتوانیم عامل آفندی را منهدم، فراری و یا میزان خسارت را کاهش دهیم، دفاع هوایی را انجام دادهایم. بخش اول اقدامات فوق (انهدام و فراری دادن) را «دفاع هوایی عامل» و بخش دیگر آن نظیر اخطار به نیروهای خودی جهت تفرقه و پناه گرفتن و یا خاموشی را «دفاع غیرعامل» میگویند.
عملیات دفاع هوایی همانند آنچه در طبیعت انسان ملاحظه میشود، دارای مراحل متوالی و متفاوتی به شرح زیر میباشد:
1 – کشف (Detection) : همانطور که هر انسانی برای دفاع و رفع خطر، نیاز به رؤیت بهموقع دارد و این کار در انسان از طریق چشم، گوش و حس لامسه میتواند به تنهایی یا توأمان انجام گیرد، در بعد نظامی این کار و پایش محیط اطراف به رادار محول شده است. مزیت رادار نسبت به چشم انسان این است که امکان سنجش و بینایی در مسافت بسیار دور را دارد و نیز خسته نمیشود.
2 – شناسایی (Identification): شناسایی به این مفهوم است که تهدید را بهطور دقیق شناسایی و از دوست یا دشمن بودن و میزان عملیات خصمانه آن آگاه شویم. در طبیعت ممکن است تهدید، حمله یک جانور وحشی، حمله انسان، سیل و زلزله را شامل شده و یا اینکه به اشتباه، عامل بیخطری تهدید محسوب شود. تهدید از نظر نظامی ممکن است شکستن حریم هوایی توسط بالگرد، هواپیما، بمب، موشک و ... باشد که قبل از هرگونه عکسالعمل مناسب میباید از دوست یا دشمن بودن آن (Friend or foe/IFF)، میزان عملیات خصمانه، اشتباهی و یا عمدی بودن آن اطمینان حاصل شده و به عبارت دیگر شناخت لازم از تهدید بهعمل آید.
3 – تعقیب (Tracking): تعقیب به این مفهوم است که بعد از اطمینان از خصم بودن متجاوز، آن را کاملاً مد نظر قرار داده و مسیر، اهداف، چگونگی و دیگر خطرات آن را تحلیل کنیم.
در این صورت یعنی با تحلیل و ردگیری درست، میتوان با توجه به هدف عامل آفندی و تهدید، نیروهای خودی رادر وضعیت آمادگی دفاعی قرار داد. در طبیعت نیز این کار توسط انسان انجام شده و طبیعی است فردی که مورد تهاجم قرار میگیرد، چشم از حریف مهاجم برنمیتابد تا بتواند آخرین واکنش را نشان دهد. تعقیب لحظهای توپ و پای پنالتی زن در فوتبال، توسط دروازهبان، مثال دیگری در این زمینه است. امروزه سه مرحله فوق به صورت خودکار و توسط رادارهای مختلف انجام و نتیجه به کنترل آتش واگذار میشود.
4 – درگیری و انهدام (Intercept): این اقدام چهارمین مرحله واکنش به خصم از نظر دفاع هوایی است. این کار در طبیعت انسانها به صورت مقابله فیزیکی با دست، استفاده از سنگ و چوب و بهکارگیری هر نوع سلاح دیگر (پدافند عامل) و یا فرار و پنهان شدن (پدافند غیرعامل) صورت میگیرد. در جنگ و دفاع هوایی، رهگیری با پرتاب موشکهای دفاع هوایی و ضد موشکی نظیر «آرو» (ساخت اسرائیل)، «پاتریوت» (ساخت آمریکا) و «300 – اس» (ساخت روسیه) انجام میشود.
در دفاع هوایی موشکی یا عملیات سپر دفاع هوایی موشکی نیز عیناً لازم است مراحل فوق به ترتیب اجرا شود. به دلیل ماهیت پرواز موشک و خصوصیات متمایز آن با هواپیما، امکانات سامانه دفاع موشکی دارای مقدورات گستردهای بوده و به تجهیزات بیشتر و قویتری نیاز دارند. این سامانهها که بسیار پیچیده هستند، نیاز به هزینه زیادی نیز دارند که به دلایل اقتصادی و فنی، بسیاری از کشورها فاقد آن میباشند. عواملی که سامانههای دفاع موشکی یا سپر دفاع موشکی را با سامانههای پدافند هوایی مخصوص هواپیما متمایز میسازد، (Stand of Attack) به شرح زیر است:
1 – معمولاً موشکها از نقاط بسیار دور و بهصورت حمله از دور (Stand of Attack) شلیک میشود و انواع قارهپیمای آنها (ICBM) بردی بیشتر از 10 هزار کیلومتر دارند.
2 – موشکها دارای سقف پرواز بلندتری هستند. برای مثال، سقف پرواز موشک منیموتمن آمریکا 1000 تا 1100 کیلومتر است.
3 – موشکهای بالستیک از سامانه کنترل و هدایت متفاوتی نظیر هدایت اینرسی – ستارهای (GPS-Stellar) استفاده میکنند و این باعث سختتر شدن عملیات پدافندی میشود.
موشکها نسبت به هواپیما دارای سرعت بیشتری هستند و حتی در زمان ورود مجدد به جو (Reentry)، سرعتشان به 8 ماخ میرسد.
موشکها قدرت تخریب زیادی دارند و معمولاً از سرجنگی اتمی مجتمع یا چندین واحدی استفاده میکنند. بد نیست بدانیم که قدرت تخریب زرادخانه اتمی شوروی در سالهای 1985 به بعد، با 29 بار نابودی کره زمین برابری میکرد.
این نوع موشکها به دلیل داشتن سرهای جنگی متعدد (MRV) درصورت شلیک، در مسیر میانه پرواز که بیش از 20 الی 40 دقیقه طول میکشد، بهصورت انبوه حرکت میکنند و دفاع در برابر مدلهایی که سرجنگی میتواند یک هدف خاص را دنبال کند، بسیار مشکل است.
در بخش میانی مسیر، هدفهای کاذبی نیز تولید میشود که همراه سرهای جنگی واقعی حرکت کرده و تشخیص هدف کاذب از سرجنگی حقیقی را بسیار مشکل میسازد. لازم به ذکر است، هدفهای غیر واقعی به هنگام برگشت مجدد به جو، سوخته و از بین میروند.
این تجهیزات آفندی یا سرهای جنگی، از سطح مقطع راداری (RCS) کمتری برخوردار بوده که این عمل باعث میشود تا نیاز به راداری خاص داشته و نیز حافظه رادار تقویت گردد.
این موشکها برای نفوذ به قلمرو هوایی، دارای تجهیزات مخصوص ضد الکترونیک نیز هستند که پدافند در مقابل آنها را با دشواری مواجه میکند.
نتیجه اینکه، یک سامانه مخصوص دفاع موشکی یا سپر موشکی نیاز به استفاده از رادارهای تشخیص اخطار اولیه و ردگیری با برد بسیار بالا (چندین هزار کیلومتر) را دارد، تا با توجه به دور بودن محل پرتاب موشک، بتواند بهموقع - که از ضروریات دفاع هوایی است - آنها را کشف کند. لازم به ذکر است، اگر چه امکان زدن موشک در مراحل پایانی و نزدیک به هدف نیز وجود دارد، ولی از نظر تاکتیکی لازم است فعالیت دشمن بلافاصله کشف تا امکان عملیات دفاع از نظر زمان و موقعیت فراهم شود. این رادارها که «oth» نامیده میشود، بسیار پیچیده و گران قیمت بوده و میتوانند ضمن مراقبت در مسیرهای خارج از دید مستقیم، ماهوارهها را نیز در فضا کنترل کنند. امکان بهرهگیری از این رادارها به عنوان دیگر عنصر کسب اطلاعات نظیر ماهوارهها، باعث میشود که اطلاعات بهطور دقیق و مضاعف کنترل و مقایسه شده و در نهایت تصمیمگیری مسئولان نظامی و سیاسی را آسانتر کنند.
حال چنانچه برابر طرح ایالات متحده چنین سامانه دفاع موشکی (BMD) یا سپر دفاع ضد موشکی در کشورهای شرق اروپا (چک و لهستان) و کشورهای شمال شرق اروپا که نزدیک به روسیه هستند، استقرار یابد – اگرچه همانطور که آمریکا ادعا میکند، میتواند از فعالیت و آزمایشهای موشکی ایران و کره کسب اطلاع کند و مؤثر در اهداف کلی آمریکا است – لاجرم هرگونه فعالیت نظامی و غیرنظامی روسیه و دیگر کشورها نظیر چین و هندوستان نیز از آن طریق قابل کنترل و ردیابی میباشد.
پوتین و مسئولان نظامی روسیه میدانند که کسب امتیاز اطلاعات در این حد توسط آمریکا، یعنی به هم خوردن تعادل نظامی، یعنی اینکه اگر روسیه دوباره بخواهد این برتری غرب را خنثی کند، ضرورتاً باید سرمایهگذاری بیشتری کرده تا با توجه به عامل غفلت و تأثیر آن در جنگ، امتیاز از دست رفته را بازیابد. برای دستیابی به این هدف، اینکه بوش - ریاست جمهوری آمریکا - بگوید روسیه را دشمن نمیداند یا عصر جنگ سرد پایان یافته، کافی نیست و شاید آزمایش اخیر موشک با کلاهک چند پیکانه (هر سرجنگی مخصوص یک هدف) از جانب روسیه و یا اعلام هدفگیری کشورهای اروپایی توسط روسیه، هشداری به غرب تلقی شود.
پوتین با انجام یک مانور سیاسی، جهت رد استقرار سپر موشکی در همسایگی خود، استفاده از سامانه دفاع ضد موشکی مستقر در آذربایجان را در کنفرانس اخیر سران 8 کشور صنعتی پیشنهاد کرد. او میداند که در این صورت، دستکم اداره عملیات کلی این تأسیسات و تجهیزات از طریق روسیه و زیرنظر کارشناسان آن کشور خواهد بود و سرانجام روسیه کنترلی بر اینگونه فعالیت و کاهش درز اطلاعات را خواهد داشت، در عین حال این پیشنهاد مغایر با خواسته غرب نیست.
اگرچه آمریکا امکانات بهرهگیری از تأسیسات آذربایجان برای کنترل آزمایشهای موشکی ایران و کره را ندیده نخواهد گرفت، اما ادامه فعالیت استقرار سامانه سپر موشکی در کشورهای شرق اروپا را، نیز با طرح دلایل فنی و سیاسی همواره مد نظر خواهد داشت؛ زیرا اهدافی که از استقرار سامانه سپر ضد موشکی و استقرار آن در کشورهای موردنظر توسط آمریکا دنبال میشود، نتایجی کاملاً جدا از پیشنهاد پوتین به بوش را میدهد و جایگزینی این پیشنهاد با طرح اولیه هرگز امکانپذیر نخواهد بود.
اگرچه روسیه در پی کسب امتیازاتی در این زمینه بوده و دولت آذربایجان نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است، نتایج نهایی که از اینگونه سیاستها نصیب سیاستمداران کرملین خواهد شد، بسیار ناچیزتر از امتیاز بیاعتمادی است که در کشورهای همسایه و باورهای مردم آن میگذرد.
سیاستمداران کرملین باید بدانند که در این صورت عملاً آمریکا به چیزی بیشتر از آنچه مدنظرش است، دست خواهد یافت.
توضیحات:
شناسایی دوست از دشمن
IFF=Identification Friend or Foe
موشکهای بالستیک قارهپیما
ICBM=Inter Continental Ballistic Missile
ورود مجدد به جو
RV=Re Entry
موشک چند پیکانه
MRV=Muliple Reentry Vehicle
موشک چند پیکانه مستقل
MIRV= Multiple Indipedent Re entry Vehicle
سطح مقطع راداری
RCS= Radar Cross Section
رادار پشت افقبین
OTH= Over The Horizon Radar
دفاع ضد موشکی
BMD= Ballistic Missile Defence
در رادار OTH تشعشعات راداری از طبقه یونسفر فضا انتشار و به فضای پایین خارج از دید منعکس و امواج برگشتی مجدداً پس از برگشت از طبقه مزبور تحلیل میشوند.
از: سرهنگ یعقوب اصلانی
منبع:انجمن هوافضا
کارگو ایران ایر.پرتلاش و خستگی ناپذیر
قطعات سوخو ۲۲ عراقی سرنگون شده توسط تامکت های ایرانی(موزه کرمانشاه)
عکسی بی نظیر از ائرو کماندر هوانیروز
میگ ۲۱ آموزشی نیروی هوایی(با رنگ استتار بی نظیرش!!!)
اس پی تازه رسیده وظیفه جابجائی کاروان المپیک ایران را بر عهده دارد
سیکورسکی ۵۳ افتخار نیروی دریایی کشور عزیزمان ایران