مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجوز تشکیل شرکتهای هواپیمایی چارتری صادر شد


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با دستور وزیر راه و ترابری، مجوز تشکیل شرکتهای هواپیمایی چارتری در ایران صادر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حسین خانلری امروز در یک نشست مطبوعاتی گفت: به منظور اجرای اصل 44 قانون اساسی، مقدمات حضور بخش خصوصی در تشکیل شرکتهای هواپیمایی چارتری فراهم شده است.

وی با بیان اینکه این مصوبه به زودی به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ خواهد شد، افزود: با همکاری مشترک شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی، شرکتهای هواپیمایی چارتری در ایران تشکیل خواهند شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: هدف از راه اندازی این شرکتها افزایش تعداد صندلی پروازی، کاهش تاخیر و افزایش خدمات دهی به مسافران با قیمتهای داخلی است.

وی ادامه داد: در هفته گذشته هشتاد وپنجمین موافقتنامه حمل و نقل هوایی کشور به امضا رسید که مطابق آن، انجام 16 پرواز در هفته به پایتخت و دو شهر فلیپین مد نظر قرار گرفت و شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان ایر از سوی ایران برای انجام این پروازها اعلام آمادگی کردند.

خانلری ابراز داشت: موافقتنامه یادداشت تفاهم برای انجام پرواز به شهرهای نجف، بصره، بغداد و کاظمین بین سازمان هواپیمایی کشور ایران و عراق منعقد و زمینه انجام پرواز به این شهرها فراهم شده است اما نحوه هماهنگی اعزام زائران از کشور ایران با مسوولیت و هماهنگی سازمان حج و زیارت انجام خواهد شد.

وی با بیان این که در بحث تعمیر و نگهداری هواپیما منتظر غربی ها نمی مانیم، خاطر نشان کرد: یک شرکت داخلی اقدام به انجام تعمیر و نگهداری هواپیماهای داخلی کرده و توان تعمیر هواپیماهای واید بادی از خانواده ایرباس و بوئینگ را دارا است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ابراز داشت: در حال حاضر 140 فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که 121 فرود آن ملکی و 19 فروند آن استیجاری می باشد، ضمن اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 17 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اعلام کرد: در حال حاضر برنامه ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم.

خسته نباشی ایرتور

به علت بروز مشکلات فنی، چهار فروند هواپیمای توپولف ارتور از سرویس دهی خارج شدند .

یک منبع آگاه از لغو ٢٥ پرواز از مبداء یا به مقصد مشهد هواپیمایی ایران ایرتور خبر داد.

لغو این پروازها در مسیرهای مشهد- تهران و بالعکس، مشهد- آبادان و بالعکس، مشهد- تبریز و بالعکس ، مشهد- زاهدان و بالعکس، مشهد - بندرعباس و بالعکس، مشهد - رشت و بالعکس و مشهد- کرمانشاه و بالعکس می باشد.
این مقام آگاه ادامه داد: این لغو پروازها بدون اعلام قبلی به مردم صورت گرفته و موجب سرگردانی حدود ٤ هزار مسافر در چند فرودگاه کشور شده است.
وی تصریح کرد: این درحالی است که هیچ غرامتی بابت باطل شدن پروازها به مسافران پرداخت نمی شود.

وی افزود: در هیچ کدام از شهرستان ها نیز پرواز جایگزین درنظر گرفته نشده است.
مدیر کل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور درخراسان رضوی نیز علت لغو تعدادی از پروازهای این شرکت را اشکال فنی و نبود هواپیما عنوان کرد.
محمد فضلی ، افزود: بعضی مسافران از طریق پروازها جا به جا شدند،تعدادی از بلیت ها هم تعویض شد و عده ای هم وجه بلیت خود را دریافت کردند.
وی با بیان این که دیروز (جمعه) چهار پرواز این شرکت هواپیمایی از مبداء مشهد لغو شد، ادامه داد: تعداد پروازهایی که امروز (شنبه) لغو می شود، هنوز معلوم نیست.

مدیر کل ایران ایرتور درخراسان رضوی اظهار داشت: از طریق دو پرواز فوق العاده شرکت هواپیمایی ایران ایرتور تعدادی از مسافران به تهران منتقل شدند . وی در مورد پرداخت غرامت به مسافران به علت ابطال پرواز نیز گفت: تا به حال تقاضایی تحت عنوان غرامت به ما ارائه نشده است.

فضلی در پاسخ به این سوال که گفته می شود تعدادی از پروازهای ایران ایرتور تا ١٠ روز دیگر نیز لغو شده است، تصریح کرد: خبری در این رابطه ندارم.

روایت تصویری

ناوگان مسافربری کشورمان در یک نگاه

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

Click here for full size photo!

کابوس دفاع هوایی حزب الله برای اسرائیلی ها

یک افسر ارشد نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به روزنامه هاآرتص گفت: اگر حزب‌الله در لبنان موشک‌های ضد هوایی پیشرفته مستقر کند، نیروی هوایی اسراییل (IAF) مجبور خواهد بود پروازهایش برفراز این کشور را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته‌ی روزنامه هاآرتص، این مقام در عین حال گفت که IAF به طور موفقیت‌آمیز بر تهدیدات مشابه در مناطق دیگر غلبه کرده و می‌تواند این کار را در لبنان انجام دهد.

مقام‌های بلند پایه دولت و ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا گفت‌وگوهای پرهیاهویی را درباره‌ی این موضوع برگزار کردند. برخی از این افراد گفتند که استقرارموشک‌های ضدهوایی یک "خط قرمز" است که اسراییل در صورت دریافت "پیام خشونت‌آمیز" به آن پاسخ خواهد داد!

گزارش‌های ضد و نقیضی در رسانه‌های عربی وجود داشته مبنی بر اینکه آیا حزب‌الله به چنین موشک‌هایی دست یافته و یا صرفا به دنبال آنها است.

در همین حال، کابینه دیپلماتیک و امنیتی رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) به منظور مذاکره در خصوص اوضاع لبنان و به ویژه خریدهای تسلیحاتی حزب الله تشکیل جلسه داد.

اعتراف ارگان سیا به قابلیت موشک جدید ایران

 

جعفری، فرمانده کل سپاه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: اخیرا سپاه پاسداران یک سلاح دریایی را آزمایش کرده که می‌تواند هر هدفی را در فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتر نابود کند. به گزارش رادیو فردا، جعفری در ادامه افزوده است که این موشک هم اکنون در حال تولید انبوه است و بیش از این حاضر نشد جزئیاتی را درباره آن فاش کند. اما کارشناسان نظامی می‌گویند، با توجه به محدود بودن شمار موشک‌های ضد ناو با برد بالا احتمالا موشکی که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آن سخن می‌گوید، فن آوری است که ایران چندی پیش از روسیه خریداری کرده است. داگ ریچاردسون، کارشناس موشکی در لندن در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «من نگاهی داشتم به موشک‌های ضد ناوی که در جهان وجود دارد و باید بگویم که تعداد کمی از آنها بردی بیش از ۳۰۰ کیلومتر دارد. ممکن است ادعای ایران مبنی بر آنکه چنین موشکی را آزمایش کرده، درست باشد.» وی می‌گوید: «ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی قصد داشت یک سری موشک‌های ضد ناو را از روسیه خریداری کند. برد آن موشک‌ها در همین حدود است. اکنون به نظر می‌رسد که این سلاح به ایران تحویل داده شده و ایران آن را آزمایش کرده است.» روزنامه اسرائیلی جروزالم پست یک سال پیش از تحویل این موشک‌ها به ایران خبر داده بود. به نوشته این روزنامه، «جنگ افزار مذکور که موشک اس اس ان ایکس ۲۶ یاکونت (SSN-X-۲۶ Yakhont ) نام دارد یک نوع موشک کروز با سرعت مافوق صوت است که می‌توان آن را از ساحل به اهدافی در دریا شلیک کرد. این موشک کروز که قادر به حمل ۲۰۰ کیلوگرم ماده منفجره است، در ارتفاع یک ونیم متری از سطح آب پرواز می‌کند.» فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین گفته است: ایران قادر است تنگه هرمز را برای مدتی نامحدود مسدود کند. جعفری افزوده است، با توجه به وضعیت جغرافیایی تنگه هرمز و تجهیزاتی که نیروهای مسلح ایران در اختیار دارند، بستن این تنگه برای مدت نامحدود کاری «بسیار راحت» است. بیش از ۴۰ درصد از نفت جهان از آبراه هرمز می‌گذرد و بستن آن بحران بزرگی را در بازار جهانی نفت به دنبال خواهد داشت. ولی به گفته کارشناسان نظامی، نا امن کردن این مسیر با فن آوری موشکی ای که در جهان شناخته شده است، کار آسانی نیست، چرا که به راحتی می‌توان با آن مقابله کرد. داگ ریچاردسون، کارشناس موشکی در لندن در این باره می‌گوید: «ایران تعداد قابل توجهی موشک ضد ناو در اختیار دارد. ولی همه این موشک‌ها یا از کشورهای دیگر خریداری شده‌اند یا از روی مدل‌های شناخته شده، ساخته شده‌اند.» وی افزود: «علاوه بر این باید دید چند درصد از این موشک‌ها با جدیدترین استانداردها تطابق دارند و می‌توانند بر مشکلاتی همچون اختلالات الکترونیکی و اقدامات متقابل غلبه کنند.» به گفته کارشناسان، اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران درباره آزمایش یک سلاح دریایی جدید باعث افزایش تنش میان ایران و غرب خواهد شد که از مدتها پیش به خاطر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد.

منبع:www.tabnak.ir

سالروز کوچ یک پرستو

برآن شدیم تا گوشه ای از بزرگی های سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی را باز گوییم، دیدیم صفات نیک مردان خدا بی شمار است؛ گفتیم از سلوک او بنگاریم تا روش مردان نیک ضمیر را بنمایانیم؛ ولی دریافتیم اهل طریقت جز ره عشق نمی پیمایند و عشق دریایی بی منتهاست. خواستیم تا مدیریت، کاردانی، تیز هوشی و اندیشه او را در قالب کلمات بریزیم؛ اما برای نوشته هایمان واژه هایی درخور نیافتیم.
سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی در سال 1329 در شهر قزوین متولد شد و دوره ی ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراند. از همان کودکی روحی بلند و آرام داشت و دامنه ی محبت اش همه را فرا می گرفت. در دوران تحصیل برای کمک به بابای پیر مدرسه که کمر و پاهایش درد می کرد، صبح ها زودتر از دیگر دانش آموزان به مدرسه می رفت و حیاط مدرسه را آب و جارو می کرد. بابای مدرسه و همسرش که این جریان آنها را غافلگیر کرده بود، پس از پیگیری، نیمه شبی عباس را می بینند که جارو در دست مشغول تمیز کردن حیاط است و عباس هنگامی که می فهمد کارش عیان گردیده با لبخندی از بابای مدرسه و همسرش می خواهد که این موضوع را با پدر و مادرش در میان نگذارند و در توضیح عملش می گوید، من به شما کمک می کنم و خدا به من در درس هایم. جوانمردی و مروت از همان دوران در وجود او می درخشید. یکی از هم کلاسی های عباس نقل می کند که:

" روزی در بازگشت از مدرسه در خیابان نوجوانی بی جهت به ما ناسزا گفت و همین امر او باعث شد تا با او گلاویز شویم. ما با عباس سه نفر بودیم و در برابرمان یک نفر. ما که انتظار داشتیم تا او به یاری ما بیاید، تمام تلاش خود را می کرد تا ما را از هم جدا کند و دعوا را خاتمه دهد، اما وقتی تلاش خود را بی نتیجه دید، ناگهان قیافه ای بسیار جدی گرفت و در جانبداری از طرف مقابل، با ما درگیر شد. ما دو نفر که از این حرکت عباس به خشم آمده بودیم، به درگیری خاتمه دادیم و به نشانه ی اعتراض با او قهر کردیم و راه افتادیم، اما او در طول راه دنبال ما می دوید و فریاد می کشید :" مرا ببخشید، آخر شما دو نفر بودید و این انصاف نبود که یک نفر را کتک بزنید."

عباس در سال 1348 با شرکت در کنکور سراسری، در رشته ی پزشکی قبول می شود، اما از آنجایی که به پرواز در اوج آسمان ها می اندیشید، داوطلب تحصیل در دانشکده خلبانی می شود. دوره ی مقدماتی خلبانی را در تهران می گذراند. در این دوران است که از یکی از بستگان خود که آشنایی در دانشکده ی خلبانی تهران دارد می خواهد تا برای رفع مشکلی به تهران بیاید. نقل می شود که وقتی دلیل اصرار زیاد ایشان را می پرسند، می گوید: " اتاق من در طبقه ی دوم خوابگاه دانشجویی است که مشرف به آسایشگاه دختران می باشد. من مایلم تا به طبقه اول منتقل شوم، چون می ترسم نمازهایم مورد قبول واقع نگردد و گناه کنم. از شما خواستم بیایید تا این موضوع به سفارش شما حل شود. "

ادامه مطلب ...

جدال بر فراز کرکوک


تصویر




هدف پایگاه کرکوک

بیست و پنج روز از شروع جنگ تحمیلی می گذشت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مدت ضرباتی مهلک بر پیکره رژیم بعثی وارد کرده بود در همین زمان تعدادی از بهترینهای نیروی هوایی نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمده بودند .
در سه هفته اول جنگ به دلیل شکار تعداد زیادی از هواپیماهای عراقی در نبردهای هوایی اکثر خلبانان دشمن از درگیری با خلبانان ایرانی هراس داشتند و سعی می کردند در صورت مشاهده هواپیما ی ایرانی درگیر نشوند . در پایگاه های نیروی هوایی پست فرماندهی به قلب پایگاه تبدیل شده بود و پرسنل غیور همه ساعته مشغول طراحی عملیات و مبادله اطلاعات با دیگر پایگاه ها بودند . خستگی در چهره تک تک افراد مشهود بود ولی همگی با روی باز و پشتکار مثال زدنی مشغول کار بودند .
در این زمان خلبانان شجاع نیروی هوایی همه روزه با پرواز بر روی مناطق عملیاتی و یا پروازهای برون مرزی به دفاع از کشور عزیزمان می پرداختند . با توجه به حملات پی در پی نیروی هوایی عراق به مناطق مسکونی ایران ، نیروی هوایی نیز تصمیم بر این گرفته بود که اقدام به بمباران پایگاه های هوایی عراق نماید .

تصویر



طراحی عملیات

طراحی عملیاتی جدید شروع شده بود و پایگاه هوایی کرکوک بایستی مورد حمله قرار می گرفت تمامی مراحل حمله همچنین مواضع و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت و برای هر مشکل راهکاری نیز اندیشیده شد ، حتی برای حوادث پیش بینی نشده و شرایط اضطراری نیز راه حلهای مناسب در نظر گرفته شد تمامی نقاط نشانه و علایم نیز بر روی نقشه پیاده شد تا خلبانان به وسیله آن بتوانند راحت تر هدف را پیدا و آن را نابود نمایند . قرار شد هواپیماها در ارتفاع پائین به پرواز درآیند تا از گزند رادارهای دشمن در امان بمانند در این حالت چون دشمن هواپیمای رهگیر که دارا ی رادار جستجوگر باشد در اختیار نداشت نمی توانست اهدافی را که در ارتفاع پست پرواز می کردند را شناسایی کند .غافلگیری یکی از اصول مهم بود پس قرار شد اگر در ابتدای ورود به خاک عراق هواپیماها شناسایی شدند برگشته و عملیات به موقع دیگری موکول شود .

پیش بینی های لازم برای درگیری هوایی انجام شد

در صورتی که مجبور به درگیری شدند ابتدا بمبها را فرو ریخته تا هواپیما سبک تر شده و سپس اقدام به درگیری هوایی نمایند . به دلیل اینکه قرار بود هواپیماها در ارتفاع پائین وارد خاک عراق شوند مقرر شد درصورت درگیری هوایی خلبانان هرگز سرعت را کمتر از 650 کیلومتر در ساعت نکنند و بسیار مراقب باشند که در گردشهای سریع با زمین برخورد نکنند ، از طرفی پرواز با سرعت بالا نیز خطرات خود را داشت زیرا چون ارتفاع کم بود و سرعت بالا ، فرامین هواپیما با کوچکترین حرکتی هواپیما را حرکت می داد و باعث می شد هواپیما از کنترل خارج شود و سانحه به وجود آید .
همچنین قرار شد اگر هواپیماها در نزدیکی هدف با شکاریهای دشمن برخورد کردند ابتدا هدف را بمباران کرده سپس با شکاریها ی دشمن درگیر شوند . مدت زمان پرواز نیز 16 دقیقه زمان رفت و 12 دقیقه زمان بر گشت یعنی مجموعا 28 دقیقه در نظر گرفته شده بود .

تصویر



خلبانان انتخاب شدند

با پایان طراحی عملیات به دلیل حساسیت بالای عملیات قرار شد لیدر دسته پروازی یکی از با تجربه ترین خلبانان شکاری باشد واستارت عملیات نیز توسط اف – 5 های پایگاه شکاری تبریز انجام پذیرد .
برای این پرواز سرگرد خلبان جوادپور به عنوان لیدر و ستوان شیرازی به عنوان شماره دو انتخاب شدند زمان عملیات نیز صبح روز 25 مهر ماه سال 59 تعیین شد .
خلبانان منتخب چند ساعت قبل از شروع عملیات به اتاق توجیهات قبل از پرواز رفته و شروع به مطالعه و تشریح عملیات نمودند و پس از توجیه کامل و توضیحاتی که لیدر دسته داد آماده شدند . هر دو خلبان بلافاصله به اتاق تجهیزات رفته و با تحویل گرفتن وسایل پرواز و پوشیدن لباس ضد فشار رهسپار آشیانه ها شدند تا سوار بر مرکبان آهنین بال خود به سوی منطقه عملیاتی راهی شودند . هماهنگی های لازم با پدافند مرزی انجام پذیرفته بود . با اشاره دست خلبانان موتورها یکی پس از دیگری روشن شد هواپیماها در سکوت کامل رادیویی به سمت ابتدای باند تاکسی کردند (حرکت کردند) و پس از چند لحظه در دل آسمان بیکران قرار گرفتند ، این سکوت رادیویی به این خاطر بود که دشمن نتواند از طریق شنود از این عملیات آگاهی پیدا کند .

تصویر

ادامه مطلب ...

شرایط سخت بیگانگان در خلیج فارس

 مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل آمریکا در این گزارش افزود: ایران در صورت هر اقدامِِی علیه فعالیت‌های هسته‌ای خود می تواند با زِِیر درِِیاِِییهاِِیِِی که در اختیار دارد به تانکرهای حمل نفت و کشتیهای جنگی بیگانه در خلیج‌فارس حمله کند.
بنا بر این گزارش، ایران در صورت هر اقدامی علیه فعالیت‌های هسته‌ای خود می تواند با زِِیر درِِیاییهاِِیی که در اختیار دارد به تانکرهای حمل نفت و کشتیهای جنگی بیگانه در خلیج‌فارس حمله کند.
این مرکز در ادامه گزارش خود در خصوص وِِیژگیهای فنی و نظامی زِِیر درِِیائِِیهای موجود در ناوگان درِِیاِیی ایران می نوِِیسد: یکی از وِِیژگیهای خاص این زِِیر درِِیائِِیها این است که آنها از 6 مجراِِی شلِِیک اژدرهای هدایت شونده برخوردارند که هر کدام از آنها می‌تواند اژدرهایِِی با کلاهک‌های جنگی 100، 205 و ِِیا 305 کیلوگرمی شلیک نمایند.
برخی از کارشناسان مسائل نظامی با اشاره به اینکه ایران به همراه این زِِیردرِِیاییها بِِیش از 1000 مِِین مدرن خرِِیدارِِی کرده اظهار می‌دارند که ایران این مین‌ها را مجهز به سیستم‌های مغناطیسی، صوتِی و سنسورهای فشار سنج کرده است که همین موضوع مناطق درِِیایِِی مین گذارِِی شده را تبدیل به محیط مرگبارِِی براِِی ورود زِِیردرِِیاِِییها و یا شناورهای بیگانه کرده است.
نکته دِِیگر در خصوص اِِین زِِیردرِِیاِِییها تواناِِیِِی آن در شلِِیک موشک‌هاِِی سطح‌ به سطح و سطح به هوا است. اِِین در حالِِی است که اِِین زِِیردرِِیاِِیِِی قابلِِیت مجهز شدن به استفاده از موشک‌هاِِی چِِینِِی YJ-1 و ِِیا موشک روسِِی Novator Alfa را نِِیز دارا هستند. اِِین در حالِِی است که اِِین زِِیردرِِیاِِییها بسته به شراِِیط جنگِِی گوناگون قابلِِیت شلِِیک‌ موشک‌هاِِی کروز با برد 3 تا 6 هزار ماِِیل درِِیاِِیِِی و ِِیا شلِِیک موشک‌هاِِی کروز زِِیر سطحِِی با برد 400 ماِِیل درِِیاِِیِِی را نِِیز داراست. اِِین کلاس از زِِیر درِِیاِِیِِی با ظرفِِیت 52 خدمه می تواند 45 روز در زِِیر درِِیا باقِِی بماند. حداکثر سرعت اِِین زِِیر درِِیاِِیِِی در زِِیر آب 17 گره درِِیاِِیِِی و در سطح آب 10 گره درِِیاِِیِِی است. با توان زِِیر درِِیائِِیهاِِی اِِیران و ساِِیر تواناِِیِِی نظامِِی اِِیران در خلِِیج‌فارس باِِید گفت که اِِیران هر چند زِِیر درِِیاِِیِِی اتمِِی در اختِِیار ندارد ولِِی با زِِیر درِِیاِِییها و موشک‌هاِِی ضد کشتِِی که در اختِِیار دارد میتواند عرصه را براِِی ناوگان درِِیاِِیِِی آمرِِیکا در خلِِیج فارس و هر نِِیروِِی متجاوزِِی بشدت تنگ کند.

ادامه مطلب ...