مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

ایران و چین-ارتباط موشکی(بخش اول)

دوستان عزیز و گرامی وبلاگ در ادامه مقاله ای در مورد پیشرفت موشکی چین و ارتباط آن با صنایع دفاعی و موشکی کشورمان ایران قرار خواهیم داد که امیدواریم مورد توجه شما بزرگواران قرار گیرد ولیکن ذکر یک نکته لازم است و آن این است که در متن مقاله  و در بعضی خطوط دیدگاه مغرضانه ای نسبت به کشور عزیزمان ایران و یا نیروی افتخار آفرین حزب الله وجود دارد که بدلیل رعایت حقوق نویسنده و مترجم دستی بر ویرایش آن نبردیم ولیکن بر خود واجب می دانیم این دیدگاههای مغرضانه را نفی و محکوم کنیم. از سوی دیگر تمامی اطلاعات ذکر شده در مقاله مورد تائید  مسئولین وبلاگ مجله هوایی نبوده و صرفا نقل قول مستقیم می باشد.

 

خانواده موشکهای ضد کشتی ساخت  و مونتاژایران بر پایهء موشکهای ضدکشتی چینی سری سی یعنی C-701 ، C-801 و C-802 شکل گرفته اند.

تصویر

موشک ضدکشتی نور (C-802) در حال شلیک از ساحلی در نزدیکی بندر عباس

موشک ضدکشتی C-701
موشک ضدکشتی C-701 که در ایران با نام کوثر مونتاژ می‏شود، موشکی است سبک وزن، ضعیف و با طول 2.5 متر که تقریبن کمتر از نصف وزن برادر بزرگتر خود یعنی C-801 سنگینی دارد. قطر موشک C-701 نیز به همین نسبت نازک‏تر از C-801 می‏باشد. برد موثر C-701 به سختی به 15 کیلومتر می‏رسد و به علت سرعت کروزی در حدود 0.7 تا 0.8 ماخ، به راحتی توسط رادار و سیستم‏های دفاعی ناوهای جنگی قابل شناسایی و انهدام می‏باشد. دو نوع سیستم هدایت پذیری برای این موشک ساخته شده است: یکی «شلیک کن و فراموش کن» و دیگر «هدایت‏پذیری تلویزیونی» که «سیستم هدایت پذیری حساس به اشعهء مادون قرمز یا IR» به همراه «رادار جستجوگر موج میلیمتری» را می‏توان جایگزین سیستم هدایت تلویزیونی نمود.

تصویر
سیستم دفاعی فالانکس (Phalanx) به راحتی قادر است موشکهایی نظیر C-701، C-801 ، C-802 و اگزوسه را هدف قرار دهد

این موشک دارای سیستم ضدپارازیت نیز می‏باشد. این موشک بسیار به مدلهای اولیۀ موشک آمریکایی ماوریک شباهت دارد؛ با این حال بر خلاف موشک هوا به زمین ماوریک، C-701 را می‏توان از عرشهء کشتی‏های جنگی و ساحل دریا به سمت شناورهای دشمن شلیک نمود:

تصویر

موشک ضدکشتی چینی C-701 برای اولین بار به سال 1998 در نمایشگاه هوافضا ژوهای به نمایش عموم گذاشته شد. چینی‏ها نمونهء مجهز به جستجوگر رادار (البته نه رادار موج میلیمتری) را با نام C-701R ساخته و عرضه کرده‏اند. سرعت کروز پائین و دقت اندک این موشک، چینی‏ها را به سمت ساخت نمونهء کامل‏تر و بهتر این موشک هدایت نمود که منجر به ساخت موشکهای C-801 و C-802 گردید.

موشک ضدکشتی C-801
موشک C-801 در چین با نام YJ-1 و YJ-8 یا Ying Ji به معنی عقاب ضربتی یا Eagle Strike و در ناتو با کد CSS-N-4 SARDINE شناخته می‏گردد. این موشک را می‏توان از عرشهء انواع شناورهای جنگی، زیردریایی‏ها و ساحل دریا شلیک نمود. موشکهای C-801 و C-802 بر خلاف نسل قبل موشکهای ضدکشتی چینی که برگرفته از موشکهای قدیمی دههء 1950 روسی استیکس یا SS-N2 بودند، به نمونه‏های غربی موشکهای ضدکشتی نظیر هارپون و اگزوسه شباهت فراوان دارند. بنا به نظر کارشناسان پنتاگون، موشک C-801 بر اساس موشک فرانسوی AM39 موسوم به اگزوسه طراحی و ساخته شده است.

تصویر
قطر و ابعاد ظاهری موشک C-802 به اگزوسه شباهت بسیاری دارد

موشک C-801 یا YJ-1 در پاسخ به نیاز نیروی دریایی جمهوری خلق چین جهت دراختیارگیری یک موشک ضدکشتی در ابعاد کوچک طراحی و ساخته شد. C-801 از روی موشک ضدکشتی فرانسوی اگزوسه (Exocet) کپی برداری شده است؛ هرچند از فاصلة نزدیکتر، در طول، قطر و همچنین سطوح کنترلی، شباهت بیشتری به موشک ضدکشتی آمریکایی هارپون (Harpoon) پیدا می‏کند. (اگرچه هارپون از نظر اندازه حدود 80 درصد موشک چینی است) پس از 8 سال تحقیق و پژوهش، به تاریخ سپتامبر 1985، آزمایشات نهایی موشک C-801 به انجام رسیدند و شش فروند از این موشکها، به اهداف مورد نظر خود اصابت کردند. طراحی نهایی موشک در سال 1987 به انجام رسید و C-801 به عنوان دومین نسل از موشکهای ضدکشتی ساخت چین وارد خدمت گردید.

تصویر
موشک ضدکشتی C-801 را می توان از طریق انواع شناورها و زیردریایی ها شلیک نمود

موشک C-801 از روی عرشة انواع شناورهای جنگی و قایق‏های تندرو، زیردریایی ها، قایق‏های گشت دریایی و ناوشکن ها قابل شلیک است و می‏تواند اهدافی از قبیل ناوشکن ها یا ناوچه های گشتی دشمن را مورد تهدید قرار دهد. در نیروی دریایی جمهوری خلق چین، زیردریایی‏های کلاس سانگ (Song-class) و هان (Han-class) به C-801 تجهیز شده‏اند. همچنین نوع دگرگون شده‏ای از زیردریایی کلاس رومئو (Romeo-class) به 6 فروند C-801 مجهز می‏شود.

فاز نهایی هدایت پذیری موشک، به وسیلة سیستم رادار مونوپالس با ویژگی مقاومت پذیری بالا در برابر اغتشاشات الکترونیکی انجام می‏پذیرد. یک سیستم رادیویی ارتفاع‏سنج بسیار دقیق، به موشک این امکان را می‏دهد تا جهت مصون ماندن از شناسایی رادارهای دشمن، در کمترین فاصله از سطح دریا پرواز نماید. سرجنگی موشک از نوع دارای پوشش حفاظتی یا Semi-Armor طراحی شده است تا موشک پس از اصابت بتواند اندکی به درون شناور دشمن نفوذ کرده و سپس سرجنگی منفجر گردد. این سرجنگی همچنین به صورت ترکشی چندتکه شونده ضدنفرات نیز عمل می‏کند. میزان تخریب سرجنگی موشک، بستگی به سرعت برخورد و انرژی جنبشی آن دارد. برای مثال در طی آزمایشات نهایی موشک، یکی از موشکها موفق شد یک کشتی 10 هزار تنی را غرق نماید. این موشک چندمنظوره را می‏توان با اندکی تغییرات بر روی انواع گوناگونی از پرتابگرها نظیر کشتی‏ها، هواپیماها و وسائل نقلیة موتوری (نظیر کامیون یا وانت) نصب نمود.

نمونة پایة موشک ضدکشتی C-801 بسته به درخواست مشتری، در سری‏ها و انواع گوناگونی تغییر یافته و تولید شده است:

* موشک C-801A
موشکی که اساسن برای هدف قرار دادن کشتی ها طراحی شده است. این موشک مجهز به بالچه های تا شونده، سیستم نیمه خودکار جهت تست مکان هدف، پرواز بالستیک به بسته به نوع پرتابگر، و برخی تکنولوژی های جدید در هدفگیری می باشد تا نیاز به حمل تعداد زیادی از این موشک توسط کشتی های جنگی لازم نگردد.

* موشک C-802
این موشک که بر اساس C-801 طراحی شده است، یک سلاح ضدکشتی ساحل پرتاب (ساحل به دریا) و زیردریایی پرتاب می باشد که از یک موتور توربوجت کوچک به جای راکت سوخت جامد بهره می‏برد و در صورت بهره گیری از سه بالچۀ تا شونده، قادر است به برد نهایی 120 کیلومتر دست یابد.

تصویر
موشک ضدکشتی C-802 ، یک سلاح ضدکشتی ساحل پرتاب است

چینی‏ها، فاز نخست آزمایش موشک جدید ضد زیردریایی Yingji-8 (نام چینی C-801 یا YJ-8) را در اوایل سال 1997 آغاز کردند. منابع تایوانی اعتقاد دارند که این موشک گونۀ کپی برداری شده و تغییر یافتۀ موشک فرانسوی اگزوسه (Exocet) بوده و دقت برخورد آن، بالاتر از موشکهای موجود در نیروی دریایی چین می‏باشد. از ویژگی‏های فنی موشک YJ-8 اطلاعات مبهمی وجود دارد و گمان می‏رود مشخصات فنی آن، مشابه موشکهای C-801 و C-802 باشد.

ایران و موشکهای ضدکشتی ساخت چین
در طول جنگ ویرانگر 8 ساله ایران و عراق، عراقی‏ها از سال دوم جنگ، اقدام به خریداری و استفادۀ بسیار گستردۀ موشکهای فرانسوی ضدکشتی اگزوسه (AM39) کردند. این موشکها مدتی توسط 5 فروند جنگندۀ سوپر اتاندارد اجاره‏ای و پس از ناکامی و ساقط شدن یک یا دو فروند از این هواپیماها توسط اف14 های ایران، توسط جنگنده‏های میراژ اف1 به سمت کشتی‏ها باری و نفتکش ایران شلیک می‏شدند تا فشار اقتصادی ناشی از قطع یا کاهش درآمدهای نفتی را بر ایران تحمیل نمایند.

تصویر
میراژ اف1 عراقی، اندکی پس از شلیک موشک اگزوسه

بین سالهای 1978 تا 1988 (برابر 1366 تا 1367)، ایرانی ها تعداد 100 فروند موشک C-801 و هشت پرتابگر آن را از جمهوری خلق چین خریداری کردند. تا سال 1994، تعداد موشکهای C-801 خریداری شدۀ ایران به رقم 200 فروند افزایش یافت و همزمان با خریداری این موشکها، تولید تحت لیسانس موشکها تحت نام پروژۀ تندر در داخل کشور آغاز گردید. در سال 1996، چینی‏ها با همکاری ایران، کار طراحی و تولید گونۀ نوینی از موشک کروز ضدکشتی را با نام کاروس (Karus) آغاز کردند که موشکی بر اساس C-801 یا C-802 بود. در سال 1997، ایرانی‏ها، شلیک دو فروند موشک کروز ضدکشتی چینی C-801 را به صورت هواپرتاب از طریق جنگندۀ F-4E فانتوم آزمایش کردند.

ویژگی‏های موشک ضدکشتی C-801
سازنده: شرکت چینی CHETA
ورود به خدمت: اوایل دهۀ 1990
طول: 5.81 متر
قطر: 36 سانتی متر
طول بالچه ها: 1.18 متر
وزن: 625 کیلوگرم (بدون در نظر گرفتن وزن بوستر)
وزن کلاهک جنگی: 165 کیلوگرم مواد به شدت منفجره (HE)
پیشرانه: راکت سوخت جامد، مجهز به یک بوستر
بیشینه سرعت: زیرصوت (بین 0.8 تا 0.9 ماخ)
برد مؤثر: بین 8 تا 42 کیلومتر
سیستم هدایت پذیری: کنترل خودکار اینرسیایی تا نیمۀ مسیر + آشیانه یابی نهایی به وسیلۀ رادار
احتمال برخورد به هدف: 75 درصد (طبق ادعای چینی‏ها)


موشک ضدکشتی C-802
این موشک در چین با نام Yingji-82 یا YJ-82 یا鹰击-82 و در ایران به نام نور (Noor) شناخته می‏گردد و همانند نمونه‏های قبلی به معنی عقاب ضربتی یا Eagle Strike می‏باشد که در ناتو با کد CSS-N-8-Saccade شناسایی می‏شود. این موشک برای اولین به سال 1989 توسط آکادمی تکنولوژی الکترومکانیک هایینگ چین (CHETA) معرفی گردید.

تصویر
موشک ضدکشتی YJ-82 اندکی پس از شلیک از زیردریایی چینی

با توجه به لکۀ کوچک ایجاد شده توسط موشک Yj-82 بر روی صفحات رادار، پرواز پست تا هدف (چیزی حدود 5 تا 7 متر بالای سطح آب) و سیستم قدرتمند مقاومت در برابر اقدامات الکترونیکی سامانۀ هدایت کنندۀ موشک، هدف مورد نظر، امکان اندکی برای رهگیری و مقابله با این موشک دارد. تنها یک پرتاب این موشک، درصد برخوردی بالای 98 درصد را داراست. Yj-82 را می‏توان از طریق هواپیماها، شناورهای دریایی، زیردریایی و پرتابگرهای روی وسایل نقلیۀ در کنار ساحل پرتاب نمود. همانند موشک آمریکایی ضدکشتی هارپون، Yj-82 یکی از بهترین موشکها به شمار می‏رود و C-802 نام صادراتی این موشک است.

موشک ضدکشتی Yingji-82 یا همان C-802، از موشک چینی YJ-8 یا همان C-801 با لحاظ افزایش برد، برگرفته شده است. YJ-82 از نظر ظاهر، شباهت بسیاری با YJ-8دارد و از همان بوستر کمکی در پیشرانه بهره می‏برد و سامانۀ هدایت پذیری آن نیز همانند YJ-8 است. عمده تفاوت بین YJ-82 با C-801 در استفادۀ آن از یک موتور توربوجت پارافین سوز به جای راکت سوخت جامد است. بدین جهت، بدنۀ موشک به نحوی گسترده شده است تا قابلیت ذخیره‏سازی سوخت اضافه را داشته باشد. ماگزیمم برد موشک نیز که در C-801A به سختی به 40 کیلومتر می‏رسید، در YJ-82 به 120 کیلومتر افزایش یافته است.

تصویر
موشک YJ-82 توسط آخرین مدل از شناورهای جنگی ساخت چین حمل می‏گردد

موشک YJ-82 توسط آخرین مدل از شناورهای جنگی ساخت چین حمل می‏گردد که از آن جمله می‏توان به ناوشکن کلاس لوهای (Luhai class) نوع 051 بی (Type 051B) اشاره کرد. همچنین برخی از شناورهای پیشین نیز به نحوی تغییر داده شده‏اند تا قادر به حمل YJ-82 باشند. با توجه به برد افزون‏تر موشک YJ-82 نسبت به YJ-8، با در نظر گرفتن قدرت رادار هوابرد نصب شده درون این موشک، گاهی اوقات این موشک را توسط هلیکوپترها یا برخی هواپیماها حمل کرده تا با کمک رادار درون موشک، هدفیابی انجام گرفته و موشک شلیک گردد.

تصویر
جنگنده بمب افکن چینی JH-7 تا چهار موشک ضدکشتی YJ-82K را حمل و پرتاب می کند

بر پایة برخی گزارشها، ایرانی ها دست کم 60 پرتابگر زمینی موشک YJ-82 یا همان C-802 را به هنگام جنگ سال 1991 خلیج فارس خریداری کردند. گونة هواپرتاب موشک YJ-82 به نام YJ-82K یا C-802K نام‏گذاری شده است. برای مثال یک جنگنده بمب‏افکن JH-7 قادر است تا چهار فروند از این نوع موشکها را حمل نماید. دومین وظیفه‏ای که برای YJ-82 در نظر گرفته شده است، انجام حملات ساحلی یا زمینی به شکل غیرهدایت شونده علیه اهداف ثابت می‏باشد؛ یعنی چیزی مشابه موشکهای زمین به زمین.

تصویر
موشک ضدکشتی YJ-82K در زیر بال جنگنده بمب افکن JH-7


پلتفرم های پرتاب
* انواع پرتابگرهای ثابت و نیمه ثابت زمینی
* ناوشکن های نوع 051 بی (Luhai class)، نوع 053 اچ 3 (Jingwei-II class) ویژة نیروی دریایی جمهوری خلق چین
* بمب افکن سنگین H-6
* جنگنده بمب افکن JH-7
* جنگنده بمب افکن FC-1 یا همان JF-17
* قایق گشتی هودونگ جهت نیروی دریایی سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران (Houdong FAC)
* بمب افکن تاکتیکی سوخوی24 نیروی هوایی اسلامی ایران (مجهز به یک یا دو موشک ضدکشتی مونتاژ ایران به نام نور)
* جنگنده بمب افکن اف-4 ایی فانتوم 2 نیروی هوایی اسلامی ایران (مجهز به یک یا دو موشک ضدکشتی مونتاژ ایران به نام نور)

تصویر
بمب افکن سوخوی24، مجهز به موشکهای ضدکشتی از نوع C-802K
منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=5&p=88082#p88082

نظرات 4 + ارسال نظر
فرنام دوشنبه 18 شهریور 1387 ساعت 03:46 ب.ظ

موشکهای چین هم مثل باقی اجناسشه وای به حال ما که دل به اونا بستیم خدا رحم کند به ایران و ایرانیان
به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرنوشت بد داشتیم

عشق پرواز سه‌شنبه 19 شهریور 1387 ساعت 03:54 ق.ظ http://aerobox.blogfa.com

سلام
خوشحالم از اینکه دوباره به وبتون اومدم و شاهد استمرار فعالیت شما هستم
در سومین سال فعالیت عشق پرواز امسال لینک باکس عشق پرواز رو با موضوع هوافضا و نظامی راه اندازی کردیم
اگه مایل هستید لینک شما در لینک باکس قرار بگیره و از مزایای اون استفاده کنید ابتدا کد لینک باکس رو در وبتون قرار بدید و بعد به ما اطلاع بدید تا در اولین فرصت لینک شما رو به لینک باکس اضافه کنیم
موفق باشید
http://aerobox.blogfa.com

هادی دوشنبه 20 آبان 1387 ساعت 06:38 ب.ظ http://www.weaponpm.com

با سلام
وبلاکت بسیار زیباست و مطالب بسیار جالب و مفیدی هم داری امید وارم میشه موفق باشی.
اگه دوست داشته باشی تبادل لینک کنیم.
با تشکر
مجله ی تخصصی جنگ افزار

هادی عزیز با کمال میل لینک شما را در وبلاگ قرار دادیم.شاد و سربلند.

ا.احسان یکشنبه 1 آذر 1388 ساعت 02:57 ب.ظ

به نام خدا سلام دوست عزیز در مورد وبلاگ خوبی که داری تبریک میگم.
در مورد موشکهای فوق نگفتی که c-802 های حزب الله 2 تا ناوچه ساعر رو کامل منهدم کرد.
موشکی هم که در تصویر دیگه ای نشون دادی c-702 به نام کوثر هست که اشتباها نور نوشتی.
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد