مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تصمیم برای فروش موشک 300- S به ایران(حکایتی خواندنی)

 رییس مرکز تحقیقات استراتژیک و تکنولوژی روسیه، فروش سیستم موشکی مدل 300- S  به ایران در شرایط فعلی را قدمی منطقی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری "ریا نووستی" روسیه، روسلان پوخوف، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک و تکنولوژی این کشور گفت: در حالی که آمریکا و غرب در مسایل اوستیای جنوبی و اوستیا دخالت می کنند، انجام تعهد فروش سیستم دفاع موشکی به ایران را می توان برداشتن قدمی منطقی خواند.

بنا به نوشته این خبرگزاری، آمریکا و اسراییل با شنیدن خبر فروش سیستم موشکی 300- S زمین به هوا به ایران که می تواند کشورمان را برای دفاع مقابل هرگونه حمله هوایی مخصوصا به تاسیسات اتمی ایمن سازد، شدیدا عصبانی شدند.

پوخوف در این مورد به "ریانووستی" گفت: زمانی که روسیه و غرب رابطه خوبی داشتند، امکان متوقف ساختن روند تبادل موشک زمین به هوای 300- S بود اما در حال حاضر برای ادامه دادن معامله نظامی با ایران حاضر هستیم.

در همین رابطه، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز گفته بود که سیستم موشکی ایران کاملا وابسته به متخصصان ایرانی است و هیچ موشک مدل 300- S روس نیز تحویل ما نشده است.

چاوز به روسیه اجازه استفاده از حریم هوایی و دریایی خود را می دهد

هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا از امکان دیدار کشتی های نظامی و هواپیماهای دور پرواز روسیه در خاک این کشور استقبال می کند.

وی روز یکشنبه در برنامه تلویزیونی "الو، رییس جمهور" اعلام کرد: اگر ناوگان روسیه به دریای کاراییب و یا اقیانوس آتلانتیک بیاید، می تواند برای دیدار به ونزوئلا سفر کند، مقدمشان گرامی! ما هیچ مشکلی در این راه نداریم.

وی تاکید کرد: اگر نیروی هوایی دور پرواز روسیه برای نشست در ونزوئلا نیاز داشته باشد، این هم مشکلی ندارد. ما از آنها استقبال می کنیم.

تعداد دیگری از جنگنده‌های بومی ارتش به زودی رونمایی می‌شود

فرمانده کل ارتش گفت: نیروی هوایی در ساخت انواع جنگنده‌ها با موفقیت عمل کرد و در سال جاری تعدادی از این جنگنده‌ها را که به دست نیروهای بومی خودمان ساخته شده است، به نمایش می‌گذاریم.
   
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه نیروی هوایی در این چند سال اخیر جهش و پیشرفت چشمگیری داشته است، گفت: اوج این جهش و پیشرفت را در 29 فروردین و با پرواز همزمان 140 جنگنده نیروی هوایی مشاهده کردیم.
سرلشکر صالحی افزود: امروز ما توانایی علمی استفاده از جنگنده‌هایی را داریم که شاید در منطقه کسی نتواند از آنها استفاده کند.
فرمانده کل ارتش ادامه داد: نیروی هوایی در ساخت انواع جنگنده‌ها با موفقیت عمل کرد و در سال جاری تعدادی از این جنگنده‌ها را که به دست نیروهای بومی خودمان ساخته شده است به نمایش می‌گذاریم.
سرلشکر صالحی انتصابات جدید در ارتش را با توجه به تمرکز فرمانده‌ها در زمینه‌های تخصصی بسیار موثر دانست و گفت: این انتصابات موجب تقویت بنیه دفاعی ارتش خواهد شد هرچند که همه آنها زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند.
فرمانده کل ارتش با اشاره به نوع تهدیدات کشورهای استکباری علیه جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توانمندی‌های پدافندی خصوصا پدافند زمین به هوای دوربرد را مورد نیاز هر کشوری دانست و خاطرنشان کرد: امروز دشمنی آمریکا برای کشورهای به ظاهر دوست نیز مسلم شده است و آنها نیز برای دستیابی به پدافند‌های ویژه تلاش می‌کنند.

پرواز 5 هواپیمای «ایران 140» بزودی در کشور

وزیر راه و ترابری با اشاره به آماده تحویل بودن 5 فروند هواپیمای «ایران 140» ساخت داخل گفت: این هواپیماها برای پرواز در مسیرهای کوتاه حداکثر تا یک ساعت و نیم مناسب می‌باشد.

حمید بهبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت استفاده از هواپیمای ساخت داخل «ایران 140» اظهار داشت: سفارش ساخت 10 فروند آن داده شده بود که 5 فروند آن آماده تحویل است.
وی افزود: این هواپیماها برای مسیرهای کوتاه حداکثر تا یک ساعت و نیم مناسب می‌باشد. ظرفیت آن نیز حدود 52 مسافر است.
به گفته وی، شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر و یا ایران ایرتور در درجه اول و یا بخش خصوصی در صورت تمایل می‌توانند از این هواپیما‌ها استفاده نمایند.
به گزارش فارس، قرارداد ساخت این نوع هواپیما در داخل با وزارت دفاع منعقد شده است. در حال حاضر 20 درصد از هواپیمای 52 نفره ایران 140 در داخل کشور ساخته می‌‏شود و براساس قرارداد ‏میان شرکت هسا و شرکت آنتونوف، این هواپیما در سه نوع مسافری، باری و گشت دریایی تولید خواهد شد.

این گزارش حاکی است: مصرف سوخت و هزینه کم تعمیر و نگهداری به علت عدم نیاز به سرویس‌‏های کامل دوره‌ای، توانایی فرود و برخاست در شرایط اضطراری در باندهای خاکی و توانایی پرواز در ارتفاع 16 هزار پایی با یک موتور از ویژگی‌‏های ممتاز این هواپیما به شمار می‌‏رود.

ضریب ظرفیت مسافر هما به70 درصد ارتقا پیدا کرد


معاون برنامه ‌ریزی و خدمات مدیریت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) گفت: "هما در سال 86 نسبت به خرید هشت فروند هواپیمای مسافری اقدام کرد که شامل پنج فروند فوکر، دو فروند ایرباس و یک فروند بوئینگ 747 است.

"فرهاد پرورش" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: "در سال جاری نیز علاوه بر خرید دو فروند هواپیمای باری ایرباس، هشت فروند هواپیمای توپولف خریداری و وارد ناوگان هوایی کشور شده است."
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: "هما با خرید دو فروند هواپیمای ایرباس باری، 80 تن به ظرفیت جابه جایی بار در شبکه هوایی کشور اضافه کرده است."
وی با اشاره به وضعیت جابه جایی بار در بخش هوایی گفت: "در سال 86 بیش از 51 هزار و 536 تن بار در بخش هوایی کشور جابه جا شد که بخش عمده آن را هواپیماهای باری شرکت های هواپیمایی خارجی منتقل کردند."
پرورش همچنین با بیان این که شبکه هوایی کشور در سال گذشته چهار هزار و 875 تن محموله پستی را نیز جابه جا کرد، گفت: "به سبب تحریم کشورهای غربی، مشکلاتی در حمل بار از طریق شرکت های هواپیمایی خارجی برای کشور ایجاد شد، بنابراین تجهیز ناوگان هما به هواپیماهای باری ضروری بود که نسبت به اجرای این مهم اقدام شد."
پرورش با یادآوری این که هم اکنون هیچ شرکت هواپیمایی داخلی دارای هواپیمای باری نیست، گفت: "هما با خرید دو فروند هواپیمای باری به ظرفیت حمل بار در شبکه هوایی کشور اضافه کرده است. این دو فروند هواپیمای باری در مسیرهای دبی، فرانکفورت و لندن پرواز می‌کنند."
وی سپس به عملیات انتقال حجاج اشاره کرد و ادامه داد: "با توجه به این که بار حجاج معمولا بیش از ظرفیت انبار هواپیماها است و بطور معمول در عملیات انتقال بار حجاج با مشکل مواجه بودیم، امید است بتوانیم با برنامه ریزی در عملیات حج امسال از این دو فروند هواپیمای باری هما به نحو قابل توجهی استفاده کنیم."
پرورش در ادامه با یادآوری این که هما هم اکنون دارای 51 فروند هواپیمای ملکی است، گفت: "ناوگان هما در سال گذشته حدود هشت میلیون و 900 هزار مسافر را در بخش داخلی و بین‌المللی جابه جا کرد."
معاون برنامه‌ریزی و خدمات مدیریت هما سپس ضریب ظرفیت مسافر در هواپیمایی جمهوری اسلامی را حدود 70 درصد عنوان کرد و گفت: "ضریب ظرفیت مسافر در عرف بین‌المللی حدود 72 درصد است که هما امسال توانست با 71/4 درصد افزایش، این ضریب را به 70 درصد ارتقا دهد."
پرورش در ادامه گفت وگویش با خبرنگار ایرنا افزود: "در سال گذشته ناوگان هما حدود 66 هزار و 578 پرواز معادل 117 هزار 677 ساعت - پرواز داشت که از این میزان حدود 12 هزار و 738 پرواز مربوط به پروازهای بین‌المللی بود.
وی با بیان این که ناوگان هما بطور متوسط 54 درصد مسافران داخلی را جابه جا کرده، گفت: "هم اکنون ناوگان هما به 25 مقصد داخلی و به 33 مقصد بین‌المللی پرواز دارد."

انتصاب فرمانده جدید نیروی هوایی ارتش

آیت الله خامنه‌ای در حکمی امیر سرتیپ شاه صفی را به عنوان فرمانده جدید نیروی هوایی ارتش منصوب کردند. به گزارش دفتر رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا با صدور حکمی امیر سرتیپ حسن شاه صفی را به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. متن حکم به این شرح است: بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم امیر سرتیپ حسن شاه صفی بنا به پیشنهاد فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و نظر به احراز شایستگی، شما را به فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. ارتقاء هرچه بیشتر آمادگی دفاعی تجهیزات پروازی موجود و توسعه و به ثمر رساندن اجرای طرح‌های تحقیقاتی در جهت خودکفائی با همکاری مراکز صنعتی و علمی و بکارگیری کارکنان متعهد و مستعد، از وظایف مقرر شما می‌باشد. از تلاش‌ها و خدمات ارزنده امیر سرتیپ میقانی در دوره تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی می‌کنم. توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. سید علی خامنه‌ای 10 شهریور 1387

رقیبی که گوی سبقت را ربود (بخش دوم)

در روز هفتم ژوئن 1981 شش فروند هواپیمای اف - 15 نیروی هوائی اسرائیل هواپیماهای اف -16 این نیرو را برای حمله به راکتور اتمی عراق اسکورت نمودند ، ماموریت Baz 2000 ها در این ماموریت در گیری با هواپیماهای رهگیر عراقی بود که احتمالا به پرواز در میامدند که البته میدانیم که عراق در مقابل این حمله اسرائیل کاملا غافلگیر شده و فرصت عکس العمل را پیدا نکرد.
در جنگ لبنان اف - 15 های اسرائیل 30 فروند هواپیمای میگ - 21 و میگ - 23 نیروی هوائی سوریه را ساقط نمودند ، در آن تاریخ میگ های 21 و 23 ستون فقراط نیروی هوائی سوریه را تشکیل میدادند ، ژنرال Moshe فرمانده اولین اسکادران اف-15 نیروی هوائی اسرائیل میگوید ، در این عملیات ما تمام هواپیماهای سوری را که از مرز گذشته و قصد حمله به نیروهای ما را داشتند شکار کردیم ، در روز ششم ژوئن 1982 هواپیماهای تشکیل دهنده دومین اسکادران اف -15 در نیروی هوائی اسرائیل وارد این کشور شدند ، این هواپیماها از نوع F-15C بودن ، از قضا این روز مصادف با روز آغاز جنگ در لبنان بود و هواپیماهای تازه رسیده بلافاصله برای پشتیبانی از اسکادران اول آماده و بخدمت گرفته شد .

تصویر

تصویر


عملیات Wooden Leg
دراکتبر سال 1985 اف-15 های نیروی هوائی اسرائیل در عملیاتی موسوم به که از نظر مسافت دورترین عملیات نیروی هوائی این کشور بود به تلافی قتل سه توریست اسرائیلی در لارناکای قبرس ، پایگاه فلسطینی ها در تونس را مورد حمله قرار داده و سالم به پایگاه خودر در اسرائیل مراجعت کردند .
در اکتبر 1993 نیروی هوائی اسرائیل 25 فروند دیگر اف-15 به ناوگان بازهای خود افزود .

مدل های مختلف Baz 2000
انواع مدل های مختلف اف-15 هائی که با نام باز 2000 در نیروی هوائی اسرائیل بخدمت گرفته شدند را میتوان بدو گروه یک کابینه و دو کابینه تقسیم نمود ، اف-15 های دوکابینه که برای آموزش خلبانان اسرائیلی سفارش داده شد ند از نظر عملیاتی تفاوتی با یک کابینه ها نداشته و کاملا عملیاتی بودند .

F-15A
اولین پرواز این هواپیما در سال 1972 بود ، جمعا 385 فروند از این مدل تولید گردید که همگی در نیروهای هوائی ایالات متحده و اسرائیل به خدمت گرفته شدند .
F-15B
نوع دوکابینه این هواپیما که با حفظ مختصات عملیاتی برای آموزش خلبان در نظر گرفته شده ، از این مدل جمعا 100 فروند تولید گردیده که 60 فروند آن در نیروهای هوائی ایالات متحده و اسرائیل به خدمت گرفته شدند
F-15C
این مدل برای اولین بار درسال 1979 پرواز نمود ، این مدل نسبت به مدلهای قبلی از موتوری قوی تر و اویانیکی پیشرفته تر بر خوردار شد و مقدار بیشتری سوخت حمل مینمود که این بر برد پرواز هواپیما می افزود ، علاوه بر این برای اولین بار از نسل جدیدی از تانکهای خارجی سوخت موسوم به Conformal Fuel Tanks بهره گرفت ، این نوع تانک با شکل آیرودینامیکی هواپیما فرم داده شده و حمل آن در عین افزودن بر ظرفیت حمل سوخت هواپیما هیچ تاثیری بر توانائی های پروازی و محسنات آیرو دینامیکی آن نمیگذارد ، برعکس سایر تانکهای External قابل پرتاب نیستند چون به بدنه هواپیما بسته میشوند .
F-15C درسال 1985 تحت یک برنامه اورهال Upgrade شد ، سیستم های رادار ، کنترل اسلحه و EW(Electronic Warfare) آن ارتقاء داده شدند ، از این نوع هواپیما 488 فروند تولید گردید که در نیروهای هوائی ایالات متحده ، اسرائیل و عربستان سعودی بخدمت گرفته شدند .
F-15D
نوع دوکابینه و آموزشی D بوده و 61 فروند از این مدل تولید گردیده که در نیروهای هوائی آمریکا ، اسرائیل و عربستان سعودی وارد خدمت شدند .
F-15J
مدل مخصوص نیروی هوائی ژاپن که با کسب امتیاز توسط کارخانه میتسوبیشی در ژاپن از روی مدل C این هواپیما و با نام F-15DJ از روی مدل D این هواپیما در مجموع به تعداد 300 فروند ساخته شده .
F-15E
این مدل دوکابینه موسوم به Strike Eagle برای ماموریت های هجومی مخصوص و دقیق طراحی و به تعداد 200 فروند تولید گردیده ، کابین عقب این هواپیما نه بمنظور آموزش بلکه برای اوپراتور اویانیک و سیستم های کنترل اسلحه ( مشابهه اف-14 ) تجهیز گردیده ، از این مدل دو نوع جدید به نامهای F-15S و F-15I ساخته شده ، نوع S آن که مدلی تقلیل داده شده از E بوده و فاقد سیستمهای جنگ الکترونیک است برای عربستان سعودی ساخته شده و نوع I آن مخصوص نیروی هوائی اسرائیل ساخته شده که در باره آن جداگانه خواهم نوشت .

ادامه مطلب ...

سقوط هواپیمای قرقیزستان در مسیر ایران

تصویر



http://www.airliners.net/photo/Pamir-Ai ... 1334834/M/

 
یک فروند هواپیمای مسافربری قرقیزستان که از بیشکک عازم فرودگاه امام خمینی در تهران بود، سقوط کرده است.
این حادثه در نزدیکی فرودگاه اصلی قرقیزستان رخ داده است. در نزدیکی محل سقوط یک پایگاه نظامی آمریکا وجود دارد که تیم امدادی به محل حادثه فرستاده است.

یک مقام وزارت بهداشت قرقیزستان گفته است که هفتاد و یک نفر در این سانحه کشته شده اند. حال دو نفر از زخمی شدگان نیز وخیم گزارش شده است.

مدیر ترمینال فرودگاه امام خمینی در تهران به خبرگزاری ایرنا گفته است که در میان مسافران این هواپیما، ایرانی نیز بوده است.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیز در واکنش به این خبر گفته است بررسی این سانحه از نظر قوانین هوانوردی در حیطه مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران نیست.

او گفته که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به علت احتمال وجود مسافر ایرانی در این پرواز، دستور تشکیل ستاد بررسی برای پاسخگویی به مردم را صادر کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که در این سانحه حدود بیست و پنج مسافر جان سالم به در برده اند.

یک افسر نظامی آمریکا در قرقیزستان نیز خبر سقوط هواپیما را تائید کرده است. آمریکا در نزدیکی این فرودکاه یک پایگاه نظامی در اختیار دارد.

یک مقام در فرودگاه بیشکک گفته است که خلبان هواپیما ده دقیقه پس از برخاستن به برج مراقبت گفت که هواپیما مشکل فنی دارد و باید به فرودگاه برگردد.

وزارت کشور قرقیزستان گفته است که این هوپیما هفت خدمه داشت. گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که هواپیما در پنج کیلومتری فرودگاه سقوط کرده است.

گزارش شده که این هواپیمای بوئینگ در اختیار شرکت هواپیمایی "ای تک" قرقیزستان بود اما توسط شرکت هواپیمایی آسمان ایران اداره می شد. این شرکت هواپیمایی طبق فهرستی که ژوئیه امسال اتحادیه اروپا آن را منتشر کرد، از پرواز به کشورهای این اتحادیه منع شد.

مجله هوایی نهایت تاسف خود را از حادثه رخ داده اعلام داشته و کشته شدن مسافرین این پرواز بخصوص ایرانیان عزیز را تسلیت و تهنیت عرض می نماید. به علت مشکلاتی که در تنظیمات وبلاگ روبرو شدیم نتوانستیم در زمان مناسب این خبر را به اطلاع شما بزرگواران برسانیم که از این بابت نیز تاسف خود را اعلام می داریم.در حال حاضر نیز وبلاگ با مشکلاتی روبرو شده که کار را برای ما کمی دشوار ساخته ولیکن ما نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا بدون وقفه به اطلاع رسانی و بروز سازی وبلاگ بپردازیم با اینحال احتمال ایجاد وقفه و اختلال در پاسخ به نظرات و ویرایش مقالات وجود دارد که بازهم از شما بزرگواران معذرت خواهی می نمائیم.سربلند باشید.