مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

سیستم رادار ضدموشکی ایکس باند

تذکر:مقاله فوق نقل مستقیم بوده و مورد تائید یا رد مسئولین وبلاگ مجله هوایی نمی باشد. 
سیستم رادار ضدموشکی ایکس باند
US X-Band radar
تصویر
رادار آمریکایی ایکس باند، جهت شناسایی دقیق موشکهای پرتابی زمین به زمین از سمت ایران طراحی شده است.

US FBX radar
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل به تاریخ 30 جولای 2008 اعلام کرد: «ایالات متحده، موافقت کرده است تا اسرائیل را حداکثر به دو سیستم دفاع ضدموشکی در برابر موشکهای زمین به زمین ایران مجهز کند.» با این حال مقامات ارشد ایالات متحده به روشنی اظهار کردند که تا زمانی که اسرائیل به این سیستم دفاعی در برابر موشکهای زمین به زمین ایران مجهز نشده است، از هرگونه حمله به سایتهای اتمی ایران پرهیز نمایند.

منابع نظامی نزدیک به پنتاگون اظهار می دارند که واشینگتن، رادار سیستم دفاع ضدموشکی X-band FBX-T را در ظرف حداکثر شش ماه آینده تحویل اسرائیل خواهد داد، قبل از آنکه رئیس جمهور جدید در ماه ژانویه به کاخ سفید وارد شود. این رادار، امکان دسترسی به برنامۀ پشتیبانی دفاعی از طریق ماهواره (DSP یا Defense Support Program) را فراهم می‏آورد و محل دقیق نقاط شلیک موشکهای زمین به زمین را مشخص می‏سازد. در چارچوب تحویل این سیستم، دولت بوش، اسرائیل را تا جایی که امکان داشته باشد، از حمله به مراکز اتمی ایران منع کرده است.

باراک در گفتگو با دیک چنی (معاون رئیس جمهوری)، رابرت گیتس (وزیر دفاع) و کاندولیزا رایس (وزیر خارجه)، در واشنگتن، در مورد تحویل این سیستم، به توافق های زیر دست یافتند:

(1) سیستم رادار قابل حمل و نقل FBX-T ساخت کمپانی رایتئون، با هدف پیش یابی و ردگیری دقیق اهداف و ثبت دقیق اطلاعات مربوطه ساخته شده است، فضای موثر درگیری با موشکهای زمین به زمین را توسعه و بهبود می بخشد. مقامات ارشد ایالات متحده می گویند که این رادار قادر است شیء ای را که از زمین، هوا یا دریا شلیک شده و به اندازۀ توپ بیسبال است، از فاصله ای در حدود 4700 کیلومتر تشخیص دهد. این رادار به اسرائیل امکان می‏دهد تا سیستم دفاع ضدموشکی آرو (Arrow) را جهت درگیری با موشکهای شهاب3 پرتابی از سمت ایران، از میانه های راهی که در حدود 11 دقیقه طول می کشد، وارد کارزار کند؛ به همین جهت، یک زمان بالقوۀ 5 دقیقه ای جهت نجات مردم در برابر اصابت موشکهای ایران بدست می آید. این سیستم، نقص رادار گرین پاین را برطرف خواهد کرد. رادار گرین پاین تنها قادر است موشک پرتاب شده از سمت ایران را، پس از اینکه موشک وارد فضای مورد نظر خود جهت اصابت به هدف اسرائیلی گردید، آن را شناسایی کند.

(2) سیستم رادار ایکس باند، زمان دسترسی به اطلاعات ماهواره های پشتیبانی دفاعی ایالات متحده را افزایش می‏دهد که قادر به نقطه گذاری محل دقیق شلیک موشکها می باشند. برای اسرائیل، زمانی در حدود 5.5 دقیقه پس از شلیک موشک شهاب در اختیار خواهد بود. دسترسی به اطلاعات ماهواره، پیش از این، تنها با درخواست رسمی دولت اسرائیل، شبیه به حمله سپتامبر گذشته به کوره اتمی سوریه، در اختیار قرار می گرفتند و دائمی نبودند.

منابع نظامی اظهار می دارند که این دسترسی دائم به اطلاعات ماهواره، در ادامۀ برچیدن حصارهایی است که تاکنون به دلایلی، بحث های فراوانی برای امکان پذیر بودن آن در جریان بوده است. از آنجا که بعید به نظر می‏رسد این سیستم تا پیش از ورود رئیس جمهوری بعدی به کاخ سفید در دسترس قرار گیرد، به همین دلیل، باید به تایید وی نیز برسد. همچنین دولت بوش سعی دارد به نحوی از حملۀ خودسرانۀ اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران جلوگیری کند.

(3) رضایت رسمی مقامات آمریکایی جهت بهینه سازی سامانۀ ضدموشکی آرو که اساسن یک سیستم آمریکایی محسوب می‏شود. پروژۀ آرو 3 قادر بود هر نوع موشکی را در فضایی وسیع تر و مرتفع تر از گونۀ موجود یعنی آرو 2، ساقط کند و در برابر بمباران اتمی اقدام دفاعی انجام دهد. هنوز به درستی روشن نیست که آیا دولت ایالات متحده تمایل دارد تکنولوژی لازم را جهت جایگزینی آرو با سیستم‏های آمریکایی در اختیار اسرائیل قرار دهد.

نتیجۀ دیدار وزیر دفاع اسرائیل از واشینگتن جهت ارتقاء توانایی نظامی اسرائیل برای انجام یک حملۀ دفاعی بر ضد تاسیسات هسته ای ایران آن گردید که آمریکایی ها قول دادند سخت افزاری تحویل اسرائیل شود تا (به هنگام شلیک موشکهای زمین به زمین از سوی ایران) زمان بیشتری جهت دفاع و اقدام متقابل موجود باشد.


سیستم رادار پیشرفته ضد موشکهای جمهوری اسلامی
یک نماینده کنگره ایالات متحده گفت: «کاخ سفید یک سیستم رادار قوی را به اسرائیل اهداء خواهد کرد که این سیستم موجب تقویت نیروی دفاعی اسرائیل علیه موشکهای بالستیک ایران خواهد شد و می‏تواند با تهدید موشکی بالقوۀ ایران مقابله کند.»

تصویر
ضدموشک پاتریوت PAC3

مارک کرک (Mark Kirk) نماینده جمهوریخواه از ایالت ایلینوی گفت: «سیستم رادار جدید باعث خواهد شد شانس رسیدن موشکهای بالستیک دوربرد ایران به اسرائیل کاهش یابد.» کیرک که مسوول برقراری تماس با اعضای کنگره در خصوص ایجاد روابط تنگاتنگ دفاع موشکی با تل آویو است، افزود: «این بهترین چیزی است که به کاهش تنش میان ایران و اسرائیل منجر می‏شود.» وی در گفت و گو با رویترز اظهار داشت: «این سامانه به اسرائیل اجازه می‏دهد با تهدید موشکهای بالستیک شهاب 3 ایران مقابله کنند.» برپایۀ این گزارش، نزدیک به 70 عضو کنگره از جمله نمایندگان ارشد حزب دموکرات و جمهوریخواه در کمیتۀ خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از دولت بوش خواسته‏اند یک سیستم رادار هشداردهنده را که با سپر موشکی رو به رشد آمریکا «یکپارچگی کامل» دارد به اسرائیل عرضه کند.

سامانه جدید پیشنهادی به اسرائیل «رادار باند ایکس» نامیده می‏شود که قادر است اشیایی به اندازۀ حتا یک توپ بیسبال را از فاصله حدود 4 هزار و 700 کیلومتری ردیابی کند. «ریکی الیسون» یک کارشناس دفاع موشکی نزدیک به پنتاگون گفت: «پیشنهاد واگذاری سامانه ردیاب موشکی (باند ایکس) به اسرائیل اکنون بر روی میز قرار دارد.» این گزارش می افزاید: «آژانس دفاع موشکی پنتاگون، اکنون در حال توسعه طرح چند میلیارد دلاری سامانۀ رادارهای باند ایکس است.»

علاوه بر پیشنهاد عرضه این سامانه های موشکی به اسرائیل پنتاگون پیشتر عملیات نصب یک سامانه رادار باند ایکس در شمال ژاپن را آغاز کرده و قرار است دومین سامانه نیز در نزدیکی مرز ایران در شرق ترکیه یا گرجستان مستقر شود. از سوی دیگر واشینگتن همچنان منتظر موافقت نهایی برای استقرار سامانه دفاع موشکی خود در لهستان و جمهوری چک است که اکنون با مخالفت روسیه روبه‏روست. استقرار این سامانه برای سال 2013 برنامه‏ریزی شده است. گفتنی است بوش در سفر خود به اسرائیل، علاوه بر پیشنهاد سامانه راداری پیشرفتۀ فوق‏الذکر، قطعات و تکنولوژی‏های نظامی پیشرفته را نیز به طرف اسرائیلی عرضه کند.

بحران گرجستان و لشگرکشی نیروی های روس به داخل خاک گرجستان، روابط روسیه و آمریکا را به مرز تیرگی کامل کشاند و روسها تهدید کرده‏اند که از همکاری با سازمان ناتو خودداری خواهند ورزید. در چنین شرایطی، روسها اعلام کرده‏اند که اگر ایالات متحده و اروپایی‏ها، گرجستان را به عضویت در ناتو بپذیرند، روسها نیز از کارت ایران استفاده کرده و هرگونه قطعنامه در مورد کنترل برنامۀ اتمی ایران را وتو خواهند کرد. در نهایت دخالت بی مورد ارتش سرخ در داخل خاک گرجستان، در نهایت باعث سقوط ارزش سهام به میزان 25 درصد در بورس مسکو گردید و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را از روسیه فراری داد. اینکه آمریکایی‏ها، به بهانۀ دخالت ارتش روسیه در بحران گرجستان، سیستم‏های دفاع موشکی خود را یکی از پس دیگری در جای جای منطقه و به ویژه در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر می‏سازند؛ امری که تا پیش از جنگ گرجستان، با کندی و تعلل پیش می‏رفت. یکی از این سیستم‏های راداری پیشرفته در نزدیکی مرزهای ایران در شرق ترکیه، دیگری در اسرائیل و مهمترین بخش آن در خاک لهستان و در 180 کیلومتری مرزهای روسیه نصب خواهند شد و تمامی اینها، واکنش خشم‏آلود واشینگتن به اقدام نظامی روسیه در خاک گرجستان است که تاکنون باعث بدست آمدن بهانه‏‏های قوی برای استقرار نیروی نظامی ایالات متحده در منطقه شده گشته است.

ارسال دو سیستم پیشرفته ردیاب موشکی به اسرائیل
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت آمریکا به زودی با ارسال دو سیستم بسیار پیشرفته ردیاب موشکی، به اسرائیل کمک می‏کند تا سیستم دفاعی خود را در برابر هرگونه حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران بهبود بخشد. وزیر دفاع اسرائیل که پس از دیدار با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا سخن می‏گفت افزود: «این دو گفتگوهایی نیز در مورد تقویت سپر دفاع ضد موشکی آروو 2 یا Arrow II متعلق به اسرائیل داشتند، هرچند هنوز در مورد ترکیب آن با موشکهای رهگیر آمریکایی توافق نظر حاصل نشده است. در عین حال این مقام جنگی اسرائیل از پاسخ دادن به این پرسش خبرنگاران که آیا اسرائیل خود را آماده می‏کند به تنهایی با ایران رویارویی کند، خودداری کرد.»

وزیر دفاع اسرائیل پیشتر از آمریکا درخواست کرده بود تا برای جلوگیری و خنثا کردن پرتاب راکتهای قسام به شهرک اسرائیل سدیروت که زیر آتش روزانه تروریستهای حماس است، سیستم توپخانه موشکی فالانکس را به این کشور فروخته و یا قرض دهد. شهرک غیرنظامی اسرائیلی سدیروت در صحرای نقب و در داخل خاک اسرائیل، از داخل نوار غزه، روزانه مورد حمله موشکی فلسطینی های عضو گروهک حماس قرار می‏گیرد و این امر باعث اعتراض گستردۀ مردم این شهرک شده و نگرانی مقامات اسرائیل را نیز دربرداشته است.

اسرائیل با این سامانه راداری می تواند به راحتی حملات موشکی و راکتی را شناسایی و رهگیری کند. این تکنولوژی که «ایکس باند» نام دارد اسرائیل را قادر می‏سازد تا در برابر حملات راکتهای کوتاه برد قسام و خمپاره‏های فلسطینیان از خود دفاع کند. ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که تا پیش از پایان ریاست جمهوری بوش، این سامانۀ دفاعی را از امریکا تحویل خواهند گرفت.

تصویر
بقایای راکتهای اصابت کرده به شهر سدیروت در صحرای نقب


جزئیات بیشتری ازسیستم ضد موشکی اسرائیل
روزنامه اسرائیلی هاآرتس، برخی از ویژگی‌ها و جزئیات سیستم دفاع ضد موشکی اسرائیل را که قرار است توسط آمریکایی‏ها نصب شود، فاش ساخت.

تصویر
JTAGS (ایستگاه زمینی تاکتیکی مشترک)


روش کار این سیستم در سه مرحله است:
(1) در مرحله اول شبکه‌ای از ماهواره‌ها فعال می‌شوند که این ماهواره‌ها قادر به کشف هر نوع موشک دوربردی هستند که از هر نقطه از کره زمین شلیک شود، ضمن اینکه ماهواره‌های مذکور، مسیر حرکت موشک شلیک شده را نیز به طور دقیق مشخص می‌کنند.
(2)در مرحله دوم یک پایگاه زمینی موجود در یک خودرو در منطقه، سیگنال‌های ماهواره‌ای را دریافت کرده و بلافاصله به پایگاه سوم در صحرای نقب در داخل خاک اسرائیل ارسال می‌کند. در این منطقه، یک سیستم رادار آمریکایی بسیار پیشرفته و دقیق کار گذاشته شده است که با موج «ایکس» کار می‌کند.

روزنامۀ هاآرتس نوشت: «ارتباط میان رادار نصب شده در صحرای نقب با سیستم هشدار موسوم به JTAGS، در واقع هدیه گرانبهایی بود که اسرائیل به تازگی از آمریکا دریافت کرده است و دلیل آن نیز اظهارات شدید ضداسرائیلی محمود احمدی نژاد در سه سال گذشته می‏باشد. در جریان دیدار اخیر ایهود باراک با جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در واشینگتن، پرزیدنت بوش موافقت کرد تا این سیستم بسیار پیشرفته را در اختیار اسرائیل قرار دهد». به نوشتۀ هاآرتس: «سیستم پیشرفته ضد موشکی باعث می‌شود تا اسرائیل قدرت بسیار زیادی برای مقابله با موشکهای شلیک شده از طرف ایران و سوریه داشته باشد ولی در هر حال هرگونه فعالیت نظامی اسرائیل علیه ایران و سوریه، باید با چراغ سبز آمریکا همراه باشد، چرا که آمریکا نگران است تا پاسخ احتمالی سوریه و ایران متوجه سربازان آن در منطقه شود». هاآرتس همچنین نوشت: «اختلافاتی در داخل دستگاه امنیتی اسرائیل پیرامون گسترش شبکه ضد موشکی ایجاد شده است به گونه‌ای که برخی معتقدند این شبکه، دست اسرائیل را برای اقدام احتمالی علیه رژیم اسلامی ایران می‌بندد و گروهی دیگر نیز می‌گویند که استفاده از این شبکه باعث می‌شود تا حکومت اسلامی ایران از این به بعد منافع آمریکا در منطقه را نیز به عنوان یکی از اهداف خود در نظر داشته باشد». در این زمینه یکی از مسئولان امنیتی اسرائیلی به خبرنگار هاآرتس گفت: «نصب سیستم ضد موشکی آمریکایی، یکی از راههای واشنگتن برای جلوگیری از هرگونه حملۀ خودسرانۀ اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران است».


مزایای سیستم دفاع ضد موشکی اهداء شده به اسرائیل
گزارشگر: هانا لووی
در این سیستم موشکی که در کشورهای اروپایی به منظور حمایت اسرائیل در برابر موشکهای ایران و سوریه مستقر شده، سه آمریکایی فعالیت دارند که یکی از آنها فرمانده و دو تن دیگر از متخصصان ارشد راه‌اندازی سیستم رادار موجود در کامیون حامل این سیستم موشکی هستند. ساخت این سیستم موشکی متحرک، حدود 30 میلیون دلار هزینه داشته است و استقرار آن در خارج از اسرائیل آن را فعال‌تر می‌کند، چرا که می‌تواند بردش را گسترش دهد. یک کادر بسیار زبدۀ ارتش آمریکا، پرتاب موشکهای ایران و سوریه به سوی اسرائیل را در کمتر از چند ثانیه رصد خواهند کرد و اطلاعات را بلافاصله به رادار هشدار دهندۀ متصل به موشک که در منطقه صحرای نقب در جنوب اسرائیل نصب است، منتقل می‌کنند.

به توجه به گزارشهای منتشر شده پیرامون سیستم جدید دفاع ضدموشکی، ایالات متحده و اسرائیل قراردادی را جهت نصب و راه اندازی سیستم رادار و موشک پیش اخطار و بسیار قدرتمند X-Band FBX-T را به امضاء رسانده‏اند. در واقع سخنان ضداسرائیلی مقامات ارشد جمهوری اسلامی و به ویژه محمود احمدی نژاد مبنی بر محو کشور اسرائیل از نقشه‏های جهان باعث شده است تا چنین سیستم راداری پیشرفته ای در اختیار اسرائیل قرار گیرد. این سیستم به طور مستقیم با شبکۀ ماهواره‏های نظامی پیش‏اخطار ایالات متحده اتصال دارد.

تصویر
سیستم رادار ایکس باند، به طور مستقیم با شبکۀ ماهواره‏های نظامی پیش‏اخطار ایالات متحده متصل است

نصب و راه اندازی رادار قدرتمند X-band، به عنوان جزئی از توافق نامۀ آمریکایی‏ها جهت کمک به سیستم دفاعی اسرائیل در برابر رفع هرگونه تهدید از جانب رژیم اسلامی ایران، محسوب می‏شود. برای نخستین مرتبه در تاریخ اسرائیل، نیروهای نظامی آمریکا متعلق به مرکز فرماندهی ایالات متحده در اروپای غربی، به طور دائم در اسرائیل مستقر خواهند شد تا به عنوان اپراتور سیستم رادار قدرتمند ساخت کمپانی آمریکایی رایتئون (Raytheon) عمل نمایند. اگرچه در ابتدا قرار بود راه اندازی رادار یاد شده در اوائل سال 2009 باشد، اما به نظر می‏رسد که تاریخ یاد شده به پائیز امسال (2008) منتقل گردد تا پرسنل آمریکایی رادار، فرصت کافی را جهت ایجاد انطباق و یکپارچگی با سیستم ضدموشکی اسرائیلی Arrow پیدا کنند.

تصویر
رادار ایکس باند با سیستم دفاع موشکی آرو یکپارچه خواهد شد و جای رادار گرین پاین را خواهد گرفت

مطابق اظهارت سخنگوی دفاع ضدموشکی پنتاگون (M.D.A)، انتظار می‏رود سیستم رادار پیش اخطار یاد شده، دو تایی یا سه تایی نصب گردد تا موشکهای پرتاب شده به سمت اسرائیل، در محدودۀ مناسبی شناسایی گردند. این مقام رسمی پنتاگون همچنین اظهار داشت که سیستم رادار X-band قادر است شیء‏ای به اندازۀ یک توپ بیسبال را از فاصلۀ بیش از 2000 کیلومتر به راحتی تشخیص دهد.

سیستم رادار و ضدموشکی که امروزه توسط ارتش اسرائیل به کار گرفته می‏شود، ترکیبی از موشکهای اسرائیلی Arrow متصل شده به رادار گرین پاین (Green Pine) است که بردی در حدود 800 تا 900 کیلومتر دارد، اما یک مجموعۀ رادار X-band یکپارچه شده با سیستم دفاع ضدموشکی Arrow، بردی بیش از 2000 کیلومتر خواهد داشت. برد شناسایی افزایش یافتۀ جدید، این امکان را در اختیار دولت اسرائیل می گذارد تا چشم انداز مفید 5 دقیقه‏ای را جهت مقابله با موشکهای بالستیک شهاب-3 ایران جهت هدایت غیرنظامیان به داخل پناهگاهها در اختیار داشته باشد؛ و به طور مشابه، 5 دقیقه نیز در اختیار ارتش اسرائیل قرار دارد تا این موشکها را رهگیری و منهدم نماید.

ایالات متحده در جستجوی رادار جدید و قدرتمدی برای اسرائیل
گزارشگر: جیم ولف از رویترز
واشینگتن، خبرگزاری رویترز: دولت بوش، ضمن اینکه قصد دارد پوستۀ دفاع ضدموشکی خود را در جهان گسترش دهد، بنا دارد سیستم بسیار قدرتمند راداری را که توانمندی ارتش اسرائیل در برابر موشکهای بالستیک را بهبود بسیار می بخشد، در اختیار این کشور قرار دهد . . .

پرزیدنت جورج دبلیو بوش، موضوع عرضه و نصب این رادار پیشرفته را در جریان سفر خود به اورشلیم، جهت شرکت در مراسم جشنهای 60 امین سالگرد تاسیس کشور اسرائیل مطرح ساخت. این رادار قرار است به رفع یا کاهش خطرات ناشی از حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران کمک نماید. مارک کرک از نمایندگان حزب جمهوریخواه از ایالت ایلینویز، به عنوان یکی از طرفداران سرسخت نصب سپر دفاع ضدموشکی در اسرائیل در کنگرۀ آمریکا می‏گوید: «این مسئله شاید دومین دستور جلسۀ بوش با مقامات اورشلیم باشد، و به عنوان دومین مرحله از پیشبرد روند صلح خاورمیانه این موضوع خواهد شد.»

گوردون جاندرو، یکی از سخنگویان کاخ سفید از طریق یک ائی میل می‏گوید: «هنگامی که ایالات متحده و اسرائیل، همکاری تنگاتنگی در امور دفاع با یکدیگر دارند، انتظار نداشته باشید این موضوع را در جریان سفر بوش به اسرائیل جار بزنند.» بوش همچنین برای یکپارچه‏سازی تقابل کشورهای منطقه در برابر خطر موشکهای بالستیک دوربرد جمهوری اسلامی ایران، به عربستان سعودی و مصر نیز سفر نمود.

ریچارد لهنر (Richard Lehner) یکی از سخنگویان آژانس دفاع موشکی پنتاگون، که طراحی و توسعۀ این سیستم چند میلیارد دلاری به وسیلۀ پنتاگون صورت گرفته است، پاسخهایی دربارۀ سیستم راداری جدید ویژۀ اسرائیل ارائه داد که این ارائۀ اطلاعات، خارج از مشی کاری آژانس دفاع موشکی محسوب نمی‏شد.

ریکی الیسون (Riki Ellison)، یک مقام بلندپایۀ سیستم دفاع موشکی، از همکاری تنگاتنگ پنتاگون و کمپانی های درگیری در ساخت سخت افزار سیستم دفاع موشکی حمایت کرد و گفت که می‏داند تحویل این سیستم جستجوگر موشکی به اسرائیل اکنون بر روی میز قرار دارد.

به همراه سیستم دفاع موشکی یاد شده، رادار پرقدرت ایکس باند (X-band) نیز ارائه خواهد شد که از طریق هواپیماهای باری قابل حمل و نقل است. این رادار، از آنتن‏های پالس زنندۀ بسیار پرقدرتی جهت بدست آوردن بیشترین دقت شناسایی اشیاء در آسمان، نظیر یک موشک که کلاهک آن محتوی گازهای شیمیایی، میکروبی یا هسته ای است، بهره می‏برد. این رادار پرقدرت، توسط کمپانی رایتئون (Raytheon) ساخته شده است و به طور معمول به راحتی قادر است شیئی به اندازۀ یک توپ بیسبال را فاصلۀ بیش از 2900 مایلی شناسایی کند.

تصویر

کرک در یک مصاحبۀ تلفنی گفت: «رادار یاد شده به اسرائیل این امکان را خواهد داد تا سیستم دفاع موشکی Arrow، از میانۀ راه، موشکهای شهاب3 را شناسایی نماید؛ که پرواز موشکهای شهاب-3 از ایران تا اسرائیل، حدود 11 دقیقه به طول می انجامد. که این زمان، شش برابر سریع تر از رادار اسرائیلی گرین پاین است که اکنون مورد استفادۀ اسرائیلی ها قرار می گیرد.» کرک یکی از فرماندهان ذخیرۀ نیروی دریایی ایالات متحده است که با مقامات اسرائیلی دربارۀ سیستم دفاع موشکی مشورت می‏کند. وی در یکی از تعطیلات پایان هفتۀ خود، به عنوان جانشین نمایندۀ اطلاعاتی در مرکز فرماندهی نظامی پنتاگون، انجام وظیفه نموده است. کرک همچنین گفت: «از لحاظ تئوریک، با یک سیستم ایکس باند در حال کار، یک موشک زمین به زمین باید بر روی فضای ایران یا یکی از کشورهای همسایه و نه در روی فضای اسرائیل، شناسایی گردد.» ... «این بهترین چیزی است که می تواند تنش میان ایران و اسرائیل را کاهش دهد؛ زیرا رژیم اسلامی ایران، تمایل به حمله در چنین شرایطی را نخواهد داشت.»

نزدیک به 70 عضو کنگره، شامل اعضای ارشد حزب دموکرات و جمهوریخواه، در محل «خانۀ کمیتۀ خدمات جنگ افزار» (House of Representatives Armed Services Committee) نامه ای را خطاب به جرج بوش امضاء کردند و به وی رادار اخطار دهندۀ تمامن یکپارچه سازی شده با سپر دفاع موشکی ایالات متحده را پیشنهاد کردند. این نامه که به تاریخ 5 می 2008، و با کمک کرک و نمایندۀ حزب جمهوریخواه از کالیفرنیا، جین هارمان (Jane Harman)، به امضاء رسیده است، دربارۀ اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر حذف اسرائیل از نقشۀ جهان و همچنین برنامۀ توسعۀ روزافزون ساخت انواع و اقسام موشکهای بالستیک توسط رژیم اسلامی ایران نیز اخطار می‏دهد. در این نامه همچنین آمده است: «یک رادار ایکس باند، مدیریت جنگ را بهبود بسیاری می بخشد به اضافه اینکه به عنوان یک پیش اخطار، در اختیار اسرائیلی قرار می گیرد که از سال 2001 در جستجوی یک سامانۀ پشتیبانی برنامۀ ماهواره های نظامی خود بوده است، که به عنوان یک زیرشاخۀ شبکۀ ایالات متحده در این شبکه، به امر شناسایی موشکهای شلیک شدۀ بالستیک کمک نماید.»

یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل گفت که اسرائیل تا پیش از خارج شدن بوش از کاخ سفید در 20 ژانویه 2009، بر روی برد این رادار، شامل مسائل مربوط به قراردادهای نظامی و تکنولوژی های آن بحث خواهد کرد.

لهنر، سخنگوی آژانس دفاع ضدموشکی ایالات متحده گفت که پنتاگون برنامه ای جهت در اختیار گیری چهار سیستم قابل حمل و نقل رادار ایکس باند در نظر دارد که یکی از آنها، نصب یک رادار آماده به کار در منطقه ای به نام Shariki در شمال ژاپن، جهت ایجاد سپر دفاعی در برابر موشکهای شلیک شده از سوی رژیم کمونیست کره شمالی می‏باشد. دومین رادار در مکانی که به طور دقیق مشخص نشده است، یا در نزدیکی مرز ایران در شرق ترکیه یا در گرجستان نصب خواهد شد که ادعا شده اهدایی است. به جز اینها، ایالات متحده منتظر کسب مجوز جهت نصب یک سامانۀ بسیار بزرگ ثابت جستجوگر بسیار پرقدرت رادار در جمهوری چک می‏باشد که طبق برنامۀ زمان بندی شده، انتظار می‏رود تا سال 2013 استقرار یابد. لهنر همچنین گفت: «سیستم رادار ایکس باند قابل حمل و نقل، با درخواست فرماندهان جنگی ایالات متحده، به هرجایی که نیاز باشد انتقال می یابد.»

نگارش های جالب:
گرجستان به سامانه هشدار سریع ناتو پیوست: viewtopic.php?f=5&t=12388
سپر موشکی آمریکا علیه روسیه نیست؟ viewtopic.php?f=5&t=11434
رادار گرین پاین، شهاب3 را ردگیری می کند: viewtopic.php?f=5&t=10831
دفاع موشکی در دولت آینده ایالات متحده: viewtopic.php?f=5&t=12003
بحران موشکی کوبا پس از 45 سال تکرار می شود: viewtopic.php?f=5&t=11816
گزارش رویترز: http://www.reuters.com/article/politics ... 6620080512
گزارش هاآرتس: http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/127216
و DEBKA
نظرات 2 + ارسال نظر
هومن شنبه 27 مهر 1387 ساعت 11:52 ب.ظ

یک جنگ روانی دیگر..!!
به نظر من این بزرگنمایی رسانه ای از اون رادار باند ایکس و سامانهء آرو میتونه کارآمدتر باشه..!!
ولی یه ذهن باز میتونه به راحتی از این هجمهء تبلیغاتی عبور کنه..!!
درست مثل نوع بهینه شدهء شهاب-3 که از این سپرهای موشکی عبور خواهد کرد.

خودشون هم میدونن که هدف قرار دادن شهاب-3 با اون سرعت بالای بازگشت به جو تقریبا غیر ممکنه..مخصوصا حالا که تو فاز پایانی مسیر پروازش قابلیت مانور هم داره.. این همه تاسیسات پرهزینه فقط برای کسب یه پنجرهء زمانی 5 دقیقه ای که بتونن توی این فرصت پناه بگیرند.

برخورد اجتناب ناپذیر است..!!لطفا"پناه بگیرید..!!

هومن عزیز همانطور که بارها اعلام کرده ایم امروزه جنگ روانی و رسانه ای از قابلیت بسیار بالایی برخوردار بوده و گاهی برتر از جنگ های نظامی نمود پیدا می کند .نمونه اش جنگ گرجستان و روسیه.اگر دقت کرده باشید روس ها با قدرتتمام گرجی ها را شکست دادند و گرجی ها با شرایط بسیار بدی مواضع خود را ترک کردند ولیکن شرکای غربی گرجستان با استفاده از حربه رسانه ای خود بگونه ای عمل کردند که روسیه را یک متجاوز قلمداد کردند و گرجی ها را مردمی مقاوم و دلیر.این است جنگ هزاره سوم

سیروس یکشنبه 28 مهر 1387 ساعت 09:46 ق.ظ

بله حقیقتا جنگ روانیه !

می توان با تجهیز موشک ها به مواد ضد رادار و وسایل الکترونیکی کم قیمت به راحتی از سد این رادارها و سستم های موشکی به ظاهر قدرتمند گذشت.

همانطور که از سبک این گزارش بر می آید که یک تبلیغ صرف از این سیستم موشکی است می توان به نیات نویسنده پی برد(البته نه مترجم).

موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد