مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

رزمایش نیروی ‌هوایی‌ این بار در تبریز


 رزمایش گسترده نیروی هوایی ارتش با هدف نمایش قدرت آفندی و انعکاس قابلیت و آمادگی رزمی ، خلاقیت و نوآوری در ابعاد آفندی جهت اجرای سیاست بازدارندگی و اهداف عملیات روانی و نیز افزایش روحیه کارکنان پروازی و فنی مرتبط و ایجاد خلاقیت و نوآوری در مراحل اجرای رزمایش و رقابت صحیح و همه جانبه بین نیروهای عملیاتی فردا صبح در تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی نهاجا ، در این رزمایش هواپیماهای شکاری اف 4 ، اف 5 ، اف 7 و اف 14 ، صاعقه ، سوخو و هواپیمای تانکر سوخت رسان بویینگ 707 از پایگاه یکم شکاری منطقه هوایی مهرآباد ، پایگاه دوم تبریز، منطقه هوایی شهید بابایی اصفهان، پایگاه سوم شهید نوژه همدان، پایگاه چهارم شکاری دزفول و... بخشی از توان رزمی و عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را به نمایش خواهند گذاشت.

جنگنده هایی که در این رزمایش شرکت می کنند از سوی متخصصان جوان کشورمان آماده پرواز شده‌اند.

پاسخ به مسابقه هوایی

 دوستان عزیز و سروران گرامی با عرض سپاس فراوان نسبت به اظهار لطفتان به وبلاگ و پاسخ به مسابقه هوایی اطلاعات مربوط به پرنده مورد نظر در ادامه ارائه می گردد. 

                                                                                                           مجله هوایی 

هواپیمای جنگنده  F-CK-1A   یا Ching-kuo ساخت کشور تایوان می باشد  که با کمی دقت می توان به شباهت زیاد آن با جنگنده های آمریکائی پی برد. 

این هواپیما طراحی استادانه ای از هواپیماهای امریکایی اف-16 و اف-18 می باشد.

همانطور که ملاحظه می کنید ترکیب کلی و آیرودینامیکی این هواپیما بسیار شبیه به

هواپیمای اف-16 است با این تفاوت که ورودی موتور نیم دایره شکل حذف شدند و دو

ورودی هوای بیضی شکل در زیر ابتدای بال ها همانند اف-18 قرار گرفته اند.خروجی

موتورها یا اگزوز ها هم همانند اف-18 کنار هم قرار گرفته اند ولی با یک سکان عمودی

متمایل به عقب همانند اف-16 .
Origin: Taiwan

Type: lightweight air-defence fighter with anti-ship capability

Max Speed: 1275 km/h / 792 mph

Max Range N/A

Dimensions: span 9.00 m / 29 ft 6 in over missile rails

length 14.48 m / 47 ft 6 in including probe

Weight: normal 9072 kg / 20,000 Ib

Powerplant: two 4291-kg (9,460-lb) afterburning thrust ITEC (Garrett/AIDC) TFE1042-70 turbofans

Armament: one 20-mm General Electric M61A1 Vulcan rotary six-barrel cannon, and provision for an unrevealed weight of disposable stores carried on six external hardpoints (two under the fuselage, two under the wings and two at the wingtips) for four Tien Chien 1 short-range AAMs, or two Tien Chien 2 medium-range AAMs, or four Tien Chien 1 and two Tien Chien 2 AAMs, or three Hsiung Feng II anti-shiPmissiles and two Tien Chien 1 AAMs, or AGMs, or various combinations of cannon pods, rocket-launcher pods and bombs
 

تصویر

F-16

تصویر

F-18

تصویر 

منبع:انجمن هوافضا

برای پرتاب ماهواره‌های مدار بالاتر برنامه ریزی کرده ایم



تصویر
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حال حاضر توان ماهواره­برهای ساخت داخل تنها برای ماهواره های مدار پایین است،اما برای کسب فناوری پرتاب ماهواره‌های مداربالاتر نیز برنامه ریزی کرده ایم.
رضا تقی پور، رئیس سازمان فضایی ایران با اعلام اینکه توسعه فناوری­های فضایی از اهداف اصلی این سازمان است، افزود: در گذشته برای طراحی و ساخت ماهواره ها از فناوری خارجی استفاده می­شد اما اکنون این اقدام به دست متخصصان کشورمان انجام می­شود.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: فناوری های فضایی یکی از حوزه های فناوری پیشرفته است که بهره‌مندی از آن برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به قابلیت های داخلی، باید تلاش کنیم به پیشرفت­های مهمی در این بخش دست یابیم.
تقی­پور با اشاره به اینکه ماهواره‌ها به لحاظ سایز و مدار طبقه‌ بندی‌های مختلفی دارند، گفت: در حال حاضر توان ماهواره برهای ساخت داخل تنها برای ماهواره های مدار پایین است، ‌اما در برنامه‌های صنایع فضایی کسب فناوری پرتاب ماهواره‌های مدار بالاتر نیز وجود دارد و در حال حاضر نیز تا حدود زیادی مقدمات آن فراهم شده است.
رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص راه اندازی کارگاه بین المللی مرکز آموزش و توسعه فناوری فضایی در ایران با همکاری سازمان ملل گفت: مقدمات ایجاد راهکارهای فضایی منطقه ای در ایران آماده و مراحل اداری آن طی شده است و در حال حاضر برخی کشورهای همسایه از جمله سوریه از آموزش های لازم این مرکز بهره مند هستند.

منبع: http://www.irkhabar.com

مسابقه هوایی- از این جنگنده چه می دانید؟


تصویر

تصویر

تصویر

تصویر 
دوستان عزیز و خوانندگان گرامی آیا می دانید هواپیمای زیر چه نام دارد و متعلق به کدام کشور می باشد؟منتظر پاسخ شما بزرگواران خواهیم ماند.

فانتوم در ایران(بخش چهارم)

دوستان خوب و همیشگی وبلاگ مجله هوایی ۲۷ شهریور سال ۱۳۴۷ سالروز ورود اولین اف ۴(فانتوم)به ایران عزیز بود یعنی حدود چهل سال پیش.به همین مناسبت مقاله ای برای شما آماده گردیده که منبع آن سایت انجمن هوافضا (دوست خوبمان jsf) می باشد.در مقاله ذیل به نکاتی اشاره گردیده که اگرچه در بعضی خطوط  نقد های دور از انصاف روا داشته شده است ولیکن در برگیرنده رویداد هایی است که بر نیروی هوایی ما صورت پذیرفته .با این اوصاف این مقاله می تواند تاریخچه ورود و خدمت این جنگنده در کشور عزیزمان ایران را برای شما بزرگواران روشن سازد.مقاله فوق بدلیل حجم بالا در چند بخش به شما تقدیم می گردد.در پایان لازم به ذکر است این وبلاگ در مورد صحت مسائل عنوان شده در مقاله فوق هیچ گونه مسئولیتی نداشته و پاسخگو نخواهد بود. 

 نکته:بدلیل رعایت مسائلی که این وبلاگ خود را پایبند آن میداند آن دسته از اطلاعات و آمار و ارقامی که در این مقاله ذکر شده در بخش هایی که لازم بوده دستخوش خود سانسوری گردیده است.  

 وضعیت کنونی فانتومهای ایرانی:

تصویر 

حد اقل ؟ فروند فانتوم ئی به همراه ؟ فانتوم دی و؟ فانتوم شناسایی تا کنون از بین رفته است.
یعنی بیش از ؟فروند از 231 فانتوم نیروی هوایی ایران تا به امروز ساقط گردیده.
بیش از ؟ فروند F-4E و ؟ فروند F-4D به همراه حدود ؟ فروند RF-4E در نهاجا باقیمانده.کلیه تعمیرات اساسی و چکهای دوره ای فانتوم های ایران در صنایع هوایی ایران صورت میگیرد IACI یا سازمان صنایع هوایی ایران پیش از انقلاب از سوی نورث روپ گرومن و لاکهید مارتین ایجاد شد مجموعه آشیانه های صنایع هوایی ایران در فرودگاه مهرآباد قراردادرد در حال حاضر مثل گذشته اورهال هواپیماهای موجود در نیروی هوایی در صها صورت میگیرد.
یک آشیانه متعلق به اورهال فانتوم در صها وجود دارد که گنجایش 4 تا 5 فروند فانتوم را برای اورهال دارد.
مدت اورهال فانتوم های ایرانی بین 1 سال تا 3 ماه بسته به نوع قطعه مورد نیاز برای اورهال و تعمیرات متغیر هست. 

پروژه های مختلفی از سوی جهاد خودکفایی نهاجا بر روی فانتومهای ایران اجرا شد.

تصویر

1- نصب سیستم سوخترسانی شلنگی بیچ 1800 بوئینگ 707 بر روی یک F-4E
2-نصب بوم بر روی یک RF-4E
4-نصب موشک هوا به سطح RIM-66 استاندارد بر روی دو فروند F-4E
5-نصب راکت دست ساز زمین به زمین شاهین 1 روی یک F-4E
6-نصب موشک ضد کشتی کوثر (نام دیگر یک موشک ضد کشتی چینی) بر روی یک فانتوم
و....




تصویر 

تصویری از F-4E با شماره سریال 66**-3 زمانی که در اسکادران 91 شکاری کوسه های بندر عباس خدمت میکرد این فانتوم یکی از فانتومهای ئی بود که موشک ضد کشتی هوا به سطح RIM-66 Standard روی آن نصب شد در تاریخ 9 اسفند 1362 پس از سه تست موفقیت آمیز این فانتوم یک فروند نفتکش یونانی با وزن 255 557 تن به کاپیتانی جان جی پی لیوانوس زمانی که در 170 ناتیکال مایلی شمال شرقی دبی به جزیره خارک در حال حرکت بود مورد اثابت یک موشک استاندارد قرارگرفته و آسیب میبیند.موشکهای استاندارد تنها در دو ماموریت ضد اهداف دریایی به کار گرفته شدند و پس از آن ایدهء استفاده از این موشکها کنار گذاشته شد.
فانتوم فوق نیز اواسط جنگ پس از انحلال اسکادران 91 شکاری به اسکادران ؟ شکاری منتقل شد.


رادار AN/APQ-120 و AN/APQ-109 بیشتر فانتومهای ایرانی قدرت قبل و گذشتهء خود را ندارند سامانهء کنترل آتش و آنتنهای تولید فرکانس راداری بیشتر آنها کهنه شده و یا از کار افتاده اند.عمده فانتومهای سالم تر مثل ***3-3 به عنوان جنگنده های آلرت مورد استفاده قرار میگیرند.
فانتوم دی های ایران هم از نظر خستگی بدنه و هم از نظر مشکلات اویونیک و قطعات سامانهء هیدرولیک دچار مشکلاتی هستند.
اورهال موتور J-79 فانتومهای ایران پس از انقلاب در ابتدا با مشکلات زیادی مواجه بود بیشتر تکنسینهای موتور با وقوع انقلاب یا از ایران خارج شده و یا از کار اخراج شدند در ابتدا برای اورهال موتور فانتوم ها با موافقت آمریکا تکنسینها بلژیکی در سال 1364 موتور فانتومهای ایران را در بروکسل تعمیر اساسی کردند و پس از آن تعدادی از تکنسین های جوان ایرانی دوره های اورهال این موتور را دیدند و لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات این موتورها فراهم شد.
همچنین رادار برخی ازفانتومهای نهاجا برای تعمیرات به بروکسل فرستاده میشد.
همچنین لوازمی برای احیا و بازسازی موتورهای J-79-GE-17 فانتوم ئی و J-79-GE-15 برای فانتوم دی به ایران فروختند مجموعا ده محموله به ارزش 750 هزار دلار از سوی نیروی هوایی بلژیک تحویل نهاجا شد.

برای تعمیر و نگهداری فانتومهای ایران با توجه به تحریم نیروی هوایی از هر فرصتی برای تامین نیازهای خود استفاده کرد که بهترین فرصتها معاملات ایران کنترا و... بود.
به چند نمونه اشاره میکنیم:
پروژه ای با نام پروژهء دماوند اوایل سال 1362 به منظور فروش هلیکوپتر و هواپیما و تانکهای کارکرده  ارتش آمریکا و کشورهای دیگر به ایران مطرح شد مقامات نظامی آمریکا با موافقت خود نسبت به فروش 39 F-4E Phantom II همچنین 25 هلیکوپتر AH-1G Cobra به همراه 25 تانک M-48 و دهها موشک AIM-9P/J و 100 موشک هارپون سری های اولیه فرصت مناسبی به اسلامی دادند با توجه به اینکه پایان پروژه سال 1365 پیش بینی شده بود به نظر میرسد فقط موشکهای هارپون و تعدادی سایدویندر و جستجوگرهای مادون سرخ آن و همچنین تعدادی از تانکها و.... تحویل ایران شده باشد و احتمال تحویل فانتوم ها و کبراها به ایران بسیار کم است.
دلالان اسراییلی وابسته به دولت اسراییل صدها قطعه فانتوم بویژه لاستیکهای فانتوم که در انبارهای نیروی هوایی اسراییل خاک میخوردند به نیروی هوایی ایران فروختند این روند تا سال 1362 ادامه داشت تا اینکه در مهرماه سال 1363 محمولهء بزرگی از مهمات از جمله گلوله های 155 میلیمتری ساخت اسراییل و لوازم یدکی فانتوم که در یکی از بندرهای اسراییل در حال ارسال به ایران بود توقیف کردند محمولهء دیگری از مهمات ساخت اسراییل در آذر ماه همان سال توقیف شد.
اواخر سال 1364 نهاجا توانست بال فانتوم و برخی تجهیزات ارتقا فانتوم تا سطح فانتوم 2000 نیروی هوایی اسراییل از کشور واسطهء شیلی خریداری نماید این خرید اندک هزینهء گزاف و بیهودهء برای نهاجا داشت 40 میلیون دلار بابت خرید چند بال و لوله های سوختگیری ثابت کیتهای نصب موشک استاندارد بر روی فانتوم و.... را که ساخت IAI اسراییل بودند از شیلی خریداری نماید.در کنار این محموله چند بمب خوشه ای نیروی هوایی شیلی تحویل نهاجا شد.
تا سال های 1364 و 1365 با توجه به تیرگی روابط ایران با ایالات متحده و اسراییل دیگری راهی آسان تر برای تهیه لوازم یدکی فانتوم وجود نداشت تنها راه نهاجا استفاده از قاچاقچیان اسلحه و واسطه ها و دلالان اسلحهء شرکتهای آسیایی بود سالیانه دهها نفر به خاطر تهیه لوازم یدکی و تجهیزات نظامی آمریکایی برای ایران در سرتاسر دنیا دستگیر میشدند.
لوازمی چون آمپلیفیکاتور کلیسترون (دستگاه هدایت موشک و ردیاب فانتوم ئی) بردهای رادار فانتوم قطعات اویونیک و..... که ابعاد و اندازهء کوچکی داشتند همواره توسط قاچاقچیان اسلحهء اروپایی/ایرانی برای نهاجا تهیه میشد. 

ادامه دارد...

به امید روزی که خلبانان رشید و دلاور ایران زمین سوار بر  بهترین مرکب ها آسمان ایران زمین را برای تمامی دشمنان نا امن سازند.سرفراز باشید.

یوروفایتر تایفون، جنگنده نسل چهار

  تصویر
یوروفایتر نیروی هوایی آلمان (لوفت وافه)

طرح کاملن مهندسی بدنه و سیستم های الکترونیک، دید عالی 360 درجه، قابلیت پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز، بهره گیری از کانارد جهت افزایش توانمندی حرکت چرخشی، بهره گیری از جدیدترین و بهترین جنگ افزارهای روز جهان، TBO یا فاصلهء بین دو تعمیر بالا، موتورهای کم مصرف ولی پرقدرت، رادار بسیار پیشرفته فازی آرایه ای یا AESA با توانایی تهیه نقشهء دقیق از سطح زمین، کابین هوشمند با در نظرگرفتن رابط خلبان با ماشین، استیک کنترل وسط نصب شدهء ارگونومیک، نمایشگرهای رنگی چندکاره و بسیاری موارد دیگر باعث شده اند جنگندهء Eurofighter Typhoon به عنوان بهترین جنگندهء غیراستیلث یا به عبارتی نسل 4 در جهان شناخته گردد...

جنگندهء یوروفایتر تایفون، شماری زیادی از تکنولوژی های بسیار پیشرفته و مهندسی را مورد استفاده قرار می دهد. در بدنة این هواپیما، به میزان بسیار زیادی از مواد کامپوزیتی استفاده شده و تنها 15 درصد سطح بدنه از فلزات ساخته شده است. پیشرانه های جدید EJ200 در ترکیب با سطوح کاملن آیرودینامیکی هواپیما، بدون نیاز به استفاده از پس سوز و در هنگامی که جنگنده به طور نرمال با جنگ افزارها بارگذاری شده است، توانمندی پرواز مافوق صوت (سوپر کروز) را به هواپیما می بخشند. سامانه های بسیار پیشرفتهء کنترل پرواز و طراحی ناپایدار این هواپیما، سهم شایانی در مانورپذیری این جنگنده در ارتفاعات بالا و سرعتهای زیاد ایفا می کنند. این موارد در ترکیب با سامانه های قدرتمند دفاعی، حسگرهای بسیار پیشرفتهء فعال و غیرفعال، دارا بودن کابینی ارگونومیک در جهت کمک به وظائف خلبان، و سطح مقطع راداری بسیار اندک در مقایسه با سایر جنگنده ها، نقش قابل توجهی را در رقابت این هواپیما با سایر پرنده ها بازی می کنند.

CEP
میزان تهدیدات آینده در طراحی یوروفایتر، تعهدی جهت توسعهء تمامی سیستم های آن برای آینده بوده اند که در اصطلاح «برنامهء قابلیت توسعه» یا Capability Enhancement Programme نامیده شده است. بدین جهت اغلب سیستم های به کار رفته در هواپیماها، به نحوی طراحی شده اند تا به آسانی قابل تعویض و جایگزینی با نمونهء بهتر در سالهای آینده باشند. این امر در تایفون، به واسطهء بهبود تکنولوژی و کاهش هزینه های نصب تجهیزات پیشرفتهء جدید، باعث می‏شود تا جنگنده همچنان در کورس رقابت باقی بماند. بسیاری از این سیستم های بالقوه در تایفون، بدین شکل بهینه و به روز می گردند. پروژهء ساخت جنگندهء یوروفایتر تایفون، به چند بخش گوناگون عملیاتی تقسیم شده است. این پروژه را چندین کنسرسیوم، مستقل از سازندهء اصلی هواپیما بر عهده دارند. اولین آنها شرکت DERA یا Defense Evaluation and Research Agency می‏باشد که اکنون به دو بخش QinetiQ و DSTL تقسیم شده است. بی شباهت به اغلب طرح های تئوریک مطالعه و بررسی شده، یوروفایتر از یک طرح صحیح و اثبات شده در شبیه سازی به وسیلهء کامپیوترهای پرقدرت، بهره می‏برد. این امر به واسطهء شبکه سازی چندین سیستم کامپیوتری شبیه ساز جنگی بدست آمده است که هرکدام توسط خلبانان با تجربه هدایت می شده اند.

تصویر
جدول تاثیرگذاری جنگنده های شاخص غربی در نبردهای فراتر از میدان دید چشم

این سیستم شبکه، به طور جامع، وضعیت درگیری جنگندهء یوروفایتر با سایر جنگنده های مشابه، نظیر گونه های بهینه شدهء خانوادهء سوخوی27 فلانکر در حالت فراتر از میدان دید را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. (منظور گونهء سوخوی35 سوپر فلانکر و انواع مشابه آن است)

تصویر

مطالعات در تمامی موارد، با استفاده از تمامی توان بهترین سیستم های موجود بر روی هر دو هواپیمای روسی و یوروفایتر، سامانه های آویونیک، ساختار بدنه (شامل اطلاعات مربوط به سطح مقطع راداری)، بازدهی موتورها (شامل میزان مصرف سوخت)، سیستم های دفاعی و رابطهای خلبان - ماشین به انجام رسیدند. در این آزمایشات، جنگندهء فرانسوی رافال به موشکهای هوا به هوای MICA ساخت Matra و BAe (که نخستین گزینه نیروی هوایی فرانسه برای درگیری های هوائیست) و سایر هواپیماها به موشک هوا به هوای میان برد آمرام ساخت رایتئون - هیوز مجهز شدند.

در این شبیه سازی ها، جنگندهء یوروفایتر در 82 درصد موارد در برابر سایر جنگنده ها به پیروزی قاطع دست پیدا کرد. (100 درصد به معنای پیروزی قاطع در تمامی نبردها، صفر درصد به معنای باخت مطلق و 50 درصد به معنای تساویست) روش معمول تر جهت بیان اندازهء توانمندی جنگی، برای تایفون معادل 4.5 به یک می باشد. به بیانی دیگر و از روی آمار بدست آمده از طریق سوپر کامپیوترهای شبکه شده، هر جنگندهء یوروفایتر، در برابر ساقط کردن 4.5 فروند جنگندهء سوخوی Su-35 سرنگون می شود. این مقایسه، با در نظر گرفتن آمار کسب شده توسط سایر جنگنده ها، بسیار مطلوب و عالی محسوب می شود. رقم توانمندی نبرد هوایی در فاصلهء دور از دید چشم برای جنگندهء شکاری F-16C Falcon معادل 0.3 به یک؛ برای F-15C Eagle معادل 0.8 به یک، برای F-18C Hornet معادل 0.3 به یک، برای مدلی پست شده از اف18 سوپر هورنت که در شبیه ساز + F-18 نامیده شده است، 0.4 به یک و برای جنگندهء فرانسوی رافال، یک به یک ارزیابی گردید. در این ارزیابی کامپیوتری، تنها جنگندهء بسیار توانمند لاکهید مارتین، یعنی F-22 Raptor توانست قدرت بسیار بالاتری به نمایش بگذارد و به رقم 10.1 در برابر یک دست یابد.

تصویر
یوروفایتر مجهز به بمب های هدایت لیزری GBU-24 و موشکهای هوا به هوای MICA

به جز این سنجش و ارزیابی توانمندی جنگی، تعدادی از موارد قابل مقایسه به صورت جداگانه نیز در دسترس می‏باشد. برای مثال ارزش بسیار بالای توانمندی نبرد هوایی در فاصله های دور از دید چشم خلبان در ارتفاعات متوسط، فزونی بسیاری می‏یابد و در این افزایش توانایی در ارتفاع 22000 فوتی و سرعت 0.9 ماخ با اف22 برابری پیدا می کند. در سرعتهای بالای صوت، برای مثال 1.6 ماخ در ارتفاع 36000 فوتی، میزان پایداری و سرعت چرخش یوروفایتر حتا از اف22 نیز بهتر می شود، ضمن اینکه در میزان چرخش ناگهانی نیز از اف22 پیش می افتد. در ارتفاعات پست، یوروفایتر قادر است در زمانی کمتر از 30 ثانیه، سرعت خود را از 200 نات بر ثانیه به 1 ماخ برساند. بدیهی است که در سرعتهای کمتر از صوت نیز میزان پایداری، چرخش و تغییر مسیر ناگهانی یوروفایتر از اف22 بهتر است. در این میان تنها جنگندهء فرانسوی رافال در برخی موارد به قابلیتهایی نزدیک به یوروفایتر قادر است دست یابد.

تصویر

نکتهء مهمی که باید در خاطر سپرد آن است که به هنگام انجام آزمایش این داده ها، جزئیات کامل مربوط به یوروفایتر، هنوز بر روی شبیه سازها قرار نگرفته بودند. بدون در اختیار داشتن این اطلاعات نمی توان مشخص نمود که آیا خصوصیات بهینه و کامل یورفایتر در این نبردهای گوناگون آزمایش شده بودند یا خیر. اگرچه این مطالعات، اثباتگر توانمندی ذاتی جنگندهء یوروفایتر بودند.

ارزیابی ملی
هنگام انتخاب یک هواپیمای جنگنده جهت نیروی هوایی ملی یک کشور، نیاز به مقایسهء شماری از معیارها، تکنولوژی ها، قابلیتهای کاربردی و موارد سیاسی لازم می گردد. این انتخاب به گروه بررسی کننده، ایدهء انجام چگونگی تغییرات در اساس نیازهای مربوط به یک جنگنده که برای پروسهء انتخاب مورد نیاز است می دهد. البته به هنگام آزمایش، مواردی بیش از چند عامل سادهء مربوط به قابلیتهای در نظر گرفته شده در انتخاب جنگنده لحاظ می گردند. برای مثال به تازگی دولت کره جنوبی، پروسهء صحیحی را جهت آزمایش عوامل دیگری که برای لغو قرارداد یا تصمیم خرید موثر بودند به کار گرفت که مواردی تکنیکی و مربوط به سازگاری با زمین بودند.

البته باید توجه داشته باشیم که روشهای انتخاب هر هواپیما بر اساس قابلیتهایش، از روی دانسته هایی کاملن تجربی که به صورت دستی از داده های موجود تخمین زده شده اند، گزارشهای موجود و سایر عوامل بدست می آیند. به جدول زیر توجه فرمائید:

تصویر

همانطور که شما خوانندگان محترم دیدید، چه بسا با یک تحلیل ساده نیز می توان به اختلافات عمیقی در انتخاب یک هواپیما بر اساس اطلاعات و ضوابطی که پراهمیت هستند، دست پیدا کرد. این مقالهء کوتاه همچنین نشان داد که جنگندهء یوروفایتر تایفون، معلوم نیست در هر شرایطی بر دشمن چیره شود و مقایسهء انجام شده، به خوبی بر مسائل عملیاتی هواپیما نظیر ترکیب هر دو نبرد هوایی و زمینی اشراف نداشت. این امر با درنظر گرفتن شاخصی چون قیمت هواپیما، صحیح تر نیز به نظر می رسد.

داده های ابتدایی
جدول زیر، جزئیات ابتدایی و ساده ای از قابلیتهای یوروفایتر را نشان می دهد. باید بدانید که بسیاری از این داده ها، بر اساس انتظارات یا پیش بینی هایی که مورد نیاز طرف خریدار هواپیما بوده اند تهیه گشته اند. اکنون معلوم گشته است که بسیاری از این اطلاعات محقق گشته یا چه بسا فراتر از حد انتظار نیز در یوروفایتر ظاهر شده اند؛ بنابراین چیزی در حدود این اطلاعات را باید به عنوان تخمینی از اطلاعات دقیق و صحیح در نظر آورد:

تصویر

تصویر 
منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=43&p=90705#p90705

عکس روز

Click here for full size photo! 

یاک 42 فارس ایر قشم

 

Click here for full size photo! 

نگاه به آسمان.آرزوی پروازی دوباره.رویایی شیرین 

 

Click here for full size photo! 

رستوران هوایی مهرآباد 

 

Click here for full size photo! 

تیک آف زیبای ایرباس 300 هما در فرودگاه آمستردام 

 

Click here for full size photo! 

لطیفترین لگوی ایرلاین های جهان 

یاس ایر 

 

Click here for full size photo! 

هلی کوپتر هوانیروز !نه ببخشید نیروی انتظامی!نه شرمنده  هلیکوپتر امداد. 

 

روایتی خواندنی از پرتاب اولین موشک دوربرد ایران در جنگ (بخش دوم)

خوشبختانه با این عمل، حداقل پنج فروند موشک آماده مى‏شد که از این محوطه خارج شود و شاید هم مى‏توانستیم آن‏ها را شلیک کنیم. دیگر کسى خوابش نمى‏برد. همه گروه مجبور بودیم حمام برویم. سربازها با جان و دل به ما خدمت مى‏کردند. آن‏ها شروع کردند به تمیز کردن "رمپ" و رسیدن به در فلزى، که گوسفندها از آن فرار کرده بودند و چوپان‏ها در دل شب دنبال آن‏ها مى‏گشتند. تصمیم داشتیم که وقتى هوا روشن شد در فلزى را باز کرده و محوطه را تمیز کنیم. ما هم آن شب را در آسایشگاه خوابیدیم. جناب سروان با سربازانش محوطه کار را تمیز کردند.
به حدى هیجان‏زده بودم که با تمام خستگى صبح سحر آماده کار شدم. سحرى و صبحانه به هم وصل شد. هوا که روشن شد با یک موتور سوار حرکت کردم که ورودى‏هاى خارج از محوطه را بازرسى کنم. عملاً براى شناسایى کامل ورودى، من مشغول هماهنگى شدم. کارها را تقسیم کردم. عده‏اى از داخل مشغول تمیز کردن شدند، من هم از بیرون مشغول شناسایى شدم. یکى از ورودى‏ها از دیواره سنگى پر شده بود. معلوم بود چوپانان محلى براى اینکه ورودى را تا مرز در فلزى براى گوسفندان قابل استفاده کنند، یک دیواره سنگى جلوى غار کشیده‏اند و یک ورودى کوچک براى گوسفندان ایجاد کرده بودند. عملاً بعد از انقلاب محوطه بیرون بى‏استفاده افتاده بود و ارتش بیشتر از داخل پایگاه محافظت مى‏کرد. مردم هم احساس مى‏کردند تا در ورودى که از جنس فلز بود براى استفاده شخصى اشکالى ندارد. وقتى به آغل گوسفندان یا به عبارتى ورودى اصلى غار رسیدم، هنوز خیلى از گوسفندان پراکنده و چوپانان با سختى دنبال آن‏ها بودند. شاید همین حالت گوسفنددارى بود که دشمن احساس مى‏کرد این پایگاه تخلیه شده است و به آن کارى نداشت. نفوذ ستون پنجم هم به این ارتفاعات سخت بود. تازه مردم بومى اینجا با ما بودند و سخت از اطراف محافظت مى‏کردند. مى‏دانستند امنیت پایگاه براى آن‏ها هم مهم است. مسوولان پایگاه هم فقط از داخل محافظت مى‏کردند و نیازى به بیرون نبود. اصلاً فکر نمى‏کردند ماشین‏آلات سنگین مثل "لانچر" باید از این قسمت حرکت کند.
وقتى وارد غار شدیم با چراغ قوه اطراف را نگاه کردیم. حدود دو متر کف غار از کود گوسفندان بالا آمده بود. خیلى کثیف و تاریک بود و بوى مشمئزکننده‏اى به مشام مى‏رسید. تا ساق پا در کف فرو مى‏رفتیم. پس از گذشت حدود بیست متر با یک پیچ نزدیک به سى درجه به در فلزى رسیدیم. در قابل باز شدن نبود. باید از کف خاکبردارى مى‏شد و تقریبا حجم آن هم زیاد بود.
همین وقت خلبان رستمى با جناب سروان با عده‏اى از افراد در یک وانت به ما رسیدند. به خلبان رستمى طرح خود را گفتم. سریع دو دستگاه لودر آوردند. طبق نقشه‏اى که سریع براى آنها کشیدیم، یک لودر در قسمت مناسبى از کوه، مشغول کندن آغل براى گوسفندان شد و لودر دیگر به جان دیوار تیغه‏اى و کف غار افتاد که مملو از پشکل بود. عده‏اى دیگر هم از داخل، محوطه را تمیز مى‏کردند. تا عصر یک نفس کار شد. حداقل گوسفندها، خانه جدید پیدا کردند. چوپان‏ها هم راضى بودند. ما هم شروع کردیم به تعمیر سیستم‏هاى برق و تأسیسات حرکتى که با سیم بکسل بود.
نزدیک‏هاى غروب پس از روغن‏کارى "وینچ" و درها سیستم برقى را راه انداختیم. در زوزه‏کشان باز شد. محوطه داخل غار با آن طرف کوه ارتباط برقرار کرد. دیگر نیاز نبود مسافت پانصد متر را دور بزنیم و به داخل پایگاه برویم. از این راه راحت ایاب و ذهاب مى‏کردیم. همه چیز براى بیرون آوردن موشک آماده شد. فقط مشکل دنده‏هاى موتور بود که بتواند روى پاى خود بیرون بیاید. از آل على هم خبرى نبود. از دیشب تا کنون از او خبرى نبود. تصمیم گرفتم با تمام نیروى انسانى و به کمک چند وانت "لانچر" را به بیرون بکشیم. تقریبا کار خطرناکى بود؛ چون اگر یک سیم بکسل پاره مى‏شد یا حرکت اصطکاکى پیش مى‏آمد، احتمال انفجار موشک خیلى زیاد بود. منتظر تاریکى شب شدیم که در پوشش شب این کار انجام شد. شاید ماهواره دشمن به این منطقه حساس شده باشد و یا پروازهاى شناسایى، مشکلاتى براى ما ایجاد کنند. در هر صورت، لانچر باید از یک تونل یا چند پیچ حدود سى درجه عبور مى‏کرد. این پیچ و خم‏ها براى آن بود که اگر در جلوى در غار انفجارى به وجود آید، موج به داخل غار نفوذ نکند. عده‏اى از افراد روزه بودند و افطار کردند. ما هم به آن‏ها کمک کردیم. بعد از نماز جماعت کار ما شروع شد. همه زیر لب دعاهایى را که مى‏دانستند زمزمه مى‏کردند و کار در سکوت انجام مى‏شد. باید کار با حوصله و دقت انجام مى‏گرفت. مجبور بودیم موتور را روشن کنیم که بوستر ترمز در سرازیرى رمپ کمک کند. سکوت محوطه با دود غلیظ و سر و صداى موتور و اگزوز شکسته شد. عده‏اى هول مى‏دادند و یک وانت هم مى‏کشید.
لانچر آرام آرام راه افتاد. الحمدلله ترمزها، خوب کار مى‏کردند. با هزار بدبختى لانچر از رمپ سرازیر شد و پایین آن آرام گرفت. سریع موتور را خاموش کردند؛ چون دود همه را خفه مى‏کرد. هواکش‏ها کار نمى‏کردند. ما هم وقت تعمیر آن‏ها را نداشتیم.
باید با دست و وانت، موشک را مى‏کشیدیم. حدود دو ساعت طول کشید تا ما به اولین پیچ تونل رسیدیم؛ چون اگر عجله مى‏کردیم و بدنه موشک به جایى مى‏خورد، کار همه ساخته بود. حالا اگر به بیرون محوطه مى‏رفتیم تازه باید آن را به یک فضاى مسطح مى‏بردیم تا شلیک انجام شود. همه خسته شده و حالت عصبى پیدا کرده بودند. دوباره دستور استراحت داده شد. کار خطرناکى بود. در وقت استراحت در محوطه بیرون پایگاه تجمع کردیم. براى احتیاط چند موتور سوار مسلح گشت مى‏زدند تا از خطر احتمالى پایگاه را محفوظ دارند. این اولین ارتباط داخل و خارج پایگاه بود و نفرات ما براى گشت‏زنى کم بود. بچه‏ها بیرون نشسته بودند. معلوم نبود این همه زحمت به نتیجه برسد یا نه؛ ولى کسى به روى خودش نمى‏آورد. باید این قدم اول برداشته مى‏شد تا مراحل بعدى طى مى‏شد. زیر آسمان پرستاره بودن و چاى داغ، ما را از حال و هواى جنگ دور کرده بود و هر کس چیزى مى‏گفت و بقیه مى‏خندیدند. در همین اوقات، چراغ یک ماشین از پایین دره دیده شد که به بالا مى‏آید. بچه‏ها در قسمت‏هاى مختلف جاده موضع گرفتند. آخر این وقت شب ایاب و ذهاب خطرناک بود. ستون پنجم هم مى‏دانست که با چراغ روشن نیاید؛ اما شاید کلکى در کار باشد. چراغ قوه‏ها هم خاموش شد و منتظر ماندیم. چند پیچ دیگر مانده بود که چند نفر از بچه‏ها جلو رفتند تا ماشین از آن‏ها رد شود و آن‏ها از پشت و ما هم از جلو ماشین را محاصره کنیم. تقریبا ماشین به ده مترى ما رسید. یکى از سربازان با صداى مهیبى "ایست" داد. یک نفر هم کنار جاده به طرف ماشین "قراول" رفت. از عقب هم به او ایست دادند. راننده فهمید از چند طرف محاصره است. کاملاً غافلگیر شد. سکوت همه جا را فرا گرفت. دستور داده شد که راننده پیاده شود. ظاهرا کس دیگرى با او نبود. یک نفر با چراغ قوه و اسلحه به طرف او رفت. وقتى نور به صورت راننده افتاد، بنده خدا زبانش بند آمده بود و او کسى جز حاج آل على نبود. فکر کرد پایگاه دست دشمن افتاده است. بعد از احوال‏پرسى، به او یک لیوان چاى دادند. گفت: اینجا چه کار مى‏کنید؟ و چرا این بساط را پهن کردید؟ وقتى ماجرا را فهمید که لانچر تقریبا اول تونل است و تا آنجا را کشیدیم، گفت سریع دست به کار شوید. من از کارخانه تراکتورسازى تبریز نمونه‏هایى را پیدا کرده‏ام که ان‏شاءالله به کار ما بیاید. بنده خدا معلوم بود بدون خواب، یک نفس در کار بوده و خود را به ما رسانده است. همه سریع به طرف لانچر رفتند. جا خیلى تنگ بود. نه مى‏توانستیم عقب برویم و نه جلو. خلاصه، گیربکس را پایین آوردند و دوباره جا زدند و موتور را روشن کردند. تقریبا نیمه‏هاى شب کار تمام شد.

ادامه مطلب ...

اخراجی ها در 9L-LDC

تصویر 

تصویر 

تصویر 

تصویر 

تصویر 

تصویر
تصویر
تصویر 

خارج از شوخی وضعیت داخلی این هواپیما ازبسیاری از هواپیماهای شرکت های ایرانی که در حال پراوزهستند بهتر و تمیز تر به نظر می آید گویی جای این هواپیما در آسمان و جای هواپیماهای برخی ایرلاین های ما(نظیر فوکر ۱۰۰ های قدیمی آسمان یا توپولف های ۱۵۴ ایرتور) در نمایشگاه هوایی می باشد.نظر شما چیست؟!

برنامه آتی صنایع دفاع ساخت توپولف با ظرفیت حمل 200 نفره


اصفهان - مدیر عامل صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: برنامه آتی این وزارتخانه ساخت توپولف با ظرفیت جابجایی 200 مسافر است.

"مجید هدایت" روز سه شنبه در مراسم تحویل پنج فروند هواپیمای ایران 140 به وزارت راه و نیروی انتظامی درشرکت هسا اصفهان افزود: باتوجه به فشار غرب در تحریم ایران، وزارت دفاع برای جبران مشکلات حمل و نقل هوایی افزایش 20 هزار صندلی طی 10سال آینده ازطریق ساخت هواپیما را در دستور کار قرارداده
است.
وی تصریح کرد: برای تامین این هدف 40 درصد هواپیمای مورد نیاز به صورت آماده و 60 درصد آن به صورت ساخت داخل تامین می شود.
هدایت، سرمایه گذاری در صنعت هواپیماسازی با توجه به محدودیت این صنعت و نیاز روزافزون به آن را اقتصادی دانست و گفت: تنها کشورهای حوزه خلیج فارس چندین سفارش یکصد میلیارد دلاری برای خرید هواپیما به کشورهای صاحب این صنعت
داده اند.
وی اظهار داشت: صنعت هوایی کشور در زمینه مسائل دفاع درسطح مطلوبی قرار دارد و با حمایت دولت این بخش می تواند مشکلات مقابل روی حمل و نقل هوایی مسافر را نیز کاهش دهد که دراین راستا برای تقویت صنعت هوایی دو لایحه به دولت ارائه شده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز دراین مراسم گفت: 80 درصد پروازهای کشور داخلی است و محدودیتها و تحریم های اعمال شده باعث می شود در زمان اوج سفرها امکان پاسخگویی به نیاز جامعه فراهم نشود.
"حسین خانلری" افزود: هواپیمای ایران 140 دارای گواهینامه های ایمنی و منطبق بر استاندارهای جهانی است و به طور کامل در حمل و نقل هوایی کشور به کار گرفته می شود.
وی اضافه کرد: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور قرارداد خرید 10فروند هواپیما را با هسا بسته است که سه فروند آن امروز تحویل شد.
خانلری با بیان اینکه نمی توان منتظر غربی ها برای برآورده سازی نیازهای هوانوردی کشور شد، اظهارداشت: شرکت هسا باید افزایش تولید را در دستورکار خود قرار دهد.
"خراسان زاده" معاون اول شرکت صنایع هواپیماسازی هسا نیز گفت: 55 درصد قطعات هواپیمای ایران 140 در کشور ساخته شده و این در حالی است که توان تولید قطعات این هواپیما تا مرز 70 درصد و حتی صد درصد وجود دارد اما به دلیل فقدان توجیه اقتصادی 45 درصد قطعات در داخل تولید نمی شود.
وی افزود: خط تولید این هواپیما در هسا بومی شده و اکنون هیچ کارشناس اوکراینی در این شرکت نیست و کلیه امور تخصصی ساخت و پشتیبانی و تعمیر در اختیار هسا قرار دارد.
خراسان زاده تصریح کرد: یک هزار نفر از پرسنل هسا در بخش ساخت هواپیمای ایران 140 مشغول می باشند واین شرکت طراحی وتولید هواپیما برای گشت دریایی را در دست انجام دارد.
شرکت هواپیماسازی هسا توان تولید سالانه 12 فروند هواپیمای ایران 140 را دارد.