مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

جت انتحاری ژاپن در جنگ جهانی دومOHKA

یوکوسوکاOHKA MXY-7 یک بمب پرنده طراحی شده برای کامیکازه بود که توسط ژاپن در اواخر جنگ دوم جهانی بکار رفت. اوکا یک بمب پرنده سرنشین دار بود که زیر یک بمب افکن بتی G4M میتسوبیشی، P1Y یوکوسوکا و یا یک G8N ناکاجیما تا رسیدن به فاصله مناسب برای پرتاب حمل می شد. در هنگام جدا شدن خلبان ابتدا به سمت هدف گلاید می کرد و سپس تا رسیدن به فاصله لازم برای پرتاب به سمت هدف ادامه می داد و در آنجا موشک را به سمت هدف هدایت می نمود. تقرب نهایی غیر قابل توقف بود زیرا هواپیما سرعت چشمگیری پیدا کرده بود. این طرح در ابتدا توسط سرجوخه میتسو اوتا ارائه شد و توسط دانشجویان موسسه هوانوردی دانشگاه توکیو به صنایع یوکوسوکا ارائه گشت. نیروی دریایی سلطنتی ژاپن طرح را واجد شرایط بررسی دانست و طرح نهایی توسط مهندسان یوکوسوکا تهیه شد. گونه های مختلفی از اوکا طراحی و ساخت شد که تنها گونه 11 در خدمت بود. اوکا 11 یک بمب 1200 کیلو گرمی بود با بالهای چوبی که از یک راکت سوخت جامد نیرو می گرفت. اوکا می توانست سرعت بالایی را بدست بیاورد اما مشکل اساسی آن دامنه عملیاتی پائینش بود. این امر نیازمند یک هواپیمای مادر بود که بتواند تا 40 کیلومتری هدف به آن نزدیک شود که آنرا در مقابل جنگنده های محافظ ناو بسیار آسیب پذیر می نمود.

تاریخچه فعالیت
21 مارس 1945 : 16 هواپیمای مادر بتی G4M2e به منظور حمله به ناوگان58.1 (Hornet, Bennington, Wasp, Belleau Wood) با اسکورت 55 جنگنده زیرو آماده شدند. به دلایل فنی 30 هواپیمای زیرو یا به آشیانه بازگشتند و یا موفق به پرواز نشدند. اوکاها توسط 50 فروند F6F هلکاتس مورد حمله قرار گرفتند و هواپیماهای مادر سریعا تمامی اوکاها را در 70 مایلی هدف رها کردند. هیچ بمب افکن مادری بازنگشت و هیچ کشتی آمریکایی مورد حمله قرار نگرفت و تنها 15 زیرو با آسیب دیده گی های بالا بازگشتند.
1 آوریل 1945: 6بمب افکن بتی به ناوگان امریکا در نزدیکی اوکیناوا حمله کردند. ناوهای West Virginia Alpine, Achernar و Tyrrell مورد اصابت اوکاها قرار گرفتند. هیچ هواپیمای مادری بازنگشت.
14 آوریل 1945: هفت بمب افکن بتی به ناوگان امریکا در نزدیکی اوکیناوا حمله کردند. ناو Mannert غرق شد. ناو Stanly با 2 اوکا مورد حمله قرار گرفت که آسیب شدیدی دید. ناوشکن Jeffers موفق به نابودی یک اوکا شد اما آسب شدیدی دید. تنها یک هواپیمای مادر بازگشت.
14 آوریل 1945: 7 بمب افکن بتی به ناوگان امریکا در نزدیکی اوکیناوا حمله کردند. هیچ هواپیمای مادری بازنگشت. به نظر می رسد که هیچ اوکایی رها نشده است.
16 آوریل 1945: 6 بمب افکن بتی به ناوگان امریکا در نزدیکی اوکیناوا حمله کردند. یک هواپیما بازگشت اما هیچ اوکایی به هدف اصابت نکرده بود.
28 آوریل 1945: 4 بمب افکن بتی به ناوگان امریکا در نزدیکی اوکیناوا در شب حمله کردند. Shea و Gayety مورد اصابت قرار گرفتند و آسیب جدی دیدند. یک هواپیمای مادر بازگشت.
11 می 1945: 4 بمب افکن بتی به ناوگان امریکا در نزدیکی اوکیناوا حمله کردند. ناو Hugh W. Hadley مورد اصابت قرار گرفت و از رده خارج شد.

خصوصیات :
خدمه: 1 نفر
طول: 6.1 متر
طول بال: 5.1 متر
ارتفاع: 1.2 متر
وزن با مهمات: 2140 کیلوگرم
نیروی پیش برنده: 3 موتور راکتی هرکدام با نیروی 6/2 کیلو نیوتن یا 587 پوندفورس
حداکثر سرعت: 630 کیلومتر بر ساعت
محدوده عملیاتی: 36 کیلومتر
مهمات: یک بمب 1200 کیلوگرمی تری نیترو آمینول.

تصویر


تصویر


تصویر


تصویر



منبع:http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=43&p=96629#p96629

نظرات 1 + ارسال نظر
سیروس شنبه 30 آذر 1387 ساعت 08:56 ق.ظ

ژاپنیها اون زمانها نیز دارای تکنولوژی پیشرفته ای بودن !

ژاپنی ها هم دارای تکنولوژی برتر هستند و هم روحیه وطن پرستی فوق العاده.چیزی که در کشور ما ...بماند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد