مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تسیلحاتی با ماهیت دفاعی را به ایران صادر می کنیم

 
                                                                    روس آبارون اکسپورت:
                                      تسیلحاتی با ماهیت دفاعی را به ایران صادر می کنیم
  
آژانس دولتی صادرات تسلیحات روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که این سازمان تسلیحات دفاعی را از جمله موشک‌های زمین به هوا در اختیار ایران قرار می‌دهد اما اعلام نکرد که آیا این تسلیحات شامل موشک های پیشرفته‌ی دور بردS300 هست یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شرکت روس آبارون اکسپورت در بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه همکاری فنی نظامی را با ایران با پایبندی کامل تعهدات بین المللی ناشی از معاهدات منع اشاعه توسعه می‌بخشد.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این بیانیه آمده است که "فقط تسلیحاتی با ماهیت دفاعی در اختیار ایران قرار می‌گیرد از جمله ضد هواپیما.

در این بیاینه همچنین آمده است، پیشتر سیستم های دفاع هوایی (Tor.M1) را نیز در اختیار ایران قرار داده است.

روس آبارون همچنین در این بیانیه افزود، این همکاری نباید باعث نگرانی کشورهای دیگر باشد.

یک مقام این شرکت که به تماس تلفنی آسوشتیدپرس پاسخ داد گفت که نمی‌تواند به این سوال که آیا مسکو موشک های S300 را در اختیار تهران قرار داده است یا خیر پاسخ دهد.

هفته‌ی گذشته خبرگزاری نووستی به نقل از منابعی که به نام‌شان اشاره‌ای نکرد گزارش داد که روسیه و ایران در حال گفت‌وگو درباره فروش سیستم های دفاع هوایی میان برد هستند.

نووستی افزود: مسکو پیش‌تر به تعهد‌ش درباره تامین سیستم‌های (Tor.M1) برای ایران عمل کرده است و در حال حاضر در حال اجرای توافقی برای تحویل سیستم‌های S-300 به این کشور است.

‌(Tor.M1) یک سیستم دفاع موشکی زمین به هوای کوتاه برد است.

خبرگزاری نووستی درباره این که منظورش از اجرای این توافق چیست به چیزی اشاره نکرد.

سیستم بسیار پیشرفته‌ی S-300 می تواند اهداف را ردگیری کرده و هواپیماهایی در فاصله‌ی 120 کیلومتری را هدف بگیرد.

مدیر سازمان همکاری‌های فنی و نظامی روسیه نیز تاکید کرده است که همکاری‌های فنی و نظامی با ایران در راستای ثبات منطقه است.

الکساندر فومین، معاون اول مدیر سازمان فدرال همکاری‌های فنی و نظامی روسیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری نووستی اظهار کرد که همکاری‌های فنی و نظامی روسیه و ایران با توجه به اوضاع بین‌المللی توسعه خواهد یافت و در راستای تامین ثبات امروز و آینده منطقه خواهد بود.

نووستی به نقل از منابعی محرمانه مدعی شد که در حال حاضر بین روسیه و ایران مذاکراتی درباره خرید مجموعه‌های موشکی ضدهوایی با برد متوسط انجام می‌شود.

در عین حال در پی انتشار این گزارشات رژیم صهیونیستی از مسکو خواست تا از فروش این تسلیحات به ایران خودداری کند.

خبرگزاری اینترفکس به نقل آموس گیلاد، نماینده‌ی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گزارش داد که تل آویو از روسیه انتظار دارد به منافع اسرائیل احترام بگذارد.

گیلاد که برای ملاقات با مقامات روسی به مسکو رفته بود، در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تحویل سیستم‌های دفاع هوایی S-300 به ایران از روسیه خواست تا از فروش تسلیحاتی که می تواند علیه اسرائیل مورد استفاده واقع شود خودداری کند.

روزنامه‌ی "گازیتا.رو" نوشت: "مسکو اجرای قرارداد عرضه مجموعه های موشکی پرقدرت ضد هوایی S-300 به ایران را آغاز کرد. "

پیش از این عرضه‌ی سیستم های ضدهوایی (Tor.M1) که در شعاع نزدیک عمل می کنند و از S-300 ضعیف تر هستند، پایان یافته بود.

کارشناسان معتقدند که در این صورت وخیم شدن روابط روسیه با آمریکا امری ناگزیر خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری نووستی در ادامه این مطلب آمده است: " به نظر می رسد که در مسکو به این نتیجه رسیده اند که ایرانی که به خوبی مسلح شده باشد، مشکل ساز نخواهد بود. به ویژه اینکه الکساندر فومین، معاون مدیر سازمان فدرال همکاری های نظامی روسیه تایید می کند که همکاری های فنی و نظامی با ایران تاثیری مثبت بر ثبات در منطقه خواهد داشت. "

اما اخبار منتشره درباره عرضه این مجموعه ها سبب از بین بردن تردید کارشناسان نشده است. ویتالی تسیمبال، کارشناس موسسه‌ی اقتصاد دوره انتقالی خاطر نشان کرد: "این می تواند یک بازی دیپلماتیک و یا بیان منافع ادارات باشد".

ولادیمیر یفسییف، همکار وی چند دلیل را برشمرد که به گفته وی بر اساس آنها نباید اخبار فروش S-300 به ایران را باور کرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه اکنون انتظار گرم شدن روابط مسکو و واشنگتن می‌رود، گفت: "عرضه مجموعه‌های موشکی ضدهوایی با این قدرت به ایران با توجه به پیامدهای منفی خود برای روابط روسیه و آمریکا همانند اعطای کاندیداتوری عضویت در ناتو به گرجستان است".

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در مورد فروش سامانه‌ی موشکی s300 از طرف روسی گفت:‌ هیچ گزارشی از منابع و مراجع ذی‌ربط به وزارت خارجه در این خصوص واصل نشده و در موقعیتی نیستم که تحویل آن را تایید یا تکذیب کنم ولی در مجموع ارتباط ما با روسیه همه جانبه و گسترده در زمینه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و نظامی است که از گذشته نیز بوده و بخشی از آن اجرایی شده و بخشی دیگر در دست اجرا است.


منبع: ایسنا

نظرات 1 + ارسال نظر
Nّima سه‌شنبه 3 دی 1387 ساعت 10:12 ق.ظ

مطالب جالب و به روزی رو ارائه دادید بسیار ممنون باز هم ادامه بدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد