مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

Z-10 کپی چینی یک بالگرد مدرن

در گذشته میشد حضور چینی ها را عرصه صنایع ساخت بالگرد پیش بینی کرد ولیکن این پیش بینی امروز(و با سرعت بسیار زیاد) به حقیقت تبدیل گردیده است. امروز در میان بالگردهای رزمی حال حاضر جهان یک بالگرد وجود دارد که کارشناسان صنعت هوایی بویژه کشورهای عربی علاقه زیادی به آن پیدا کرده اند و خیلی مشتاقند بیشتر در مورد آن بدانند . این بالگرد تهاجمی که تاکنون اطلاعات و تصاویر بسیار کمی از آن پخش شده است WZ-10(وزالگ زیشنگ 10)است که در جمهوری خلق چین در دست تکمیل است. این بالگرد که وظیفه اصلی آن ایفای نقش ضد تانک میباشد  ظاهرا توانایی درگیری های هوا به هوا را نیز خواهد داشت  هم اکنون در شرکت صنایع هوایی چانگی(CIAC)در دست تکمیل است.
بعد از وقایع میدان تیان ان من چینی ها استراتژی سیاسی خود را تغییر دادند.چینیها بر این باور بودند که با تکیه بر یک ارتش قدرتمند میتوانند انقلاب را صادر کنند ولی وقایع تیان ان من نشان داد نسل جوان چینی زیاد در بند انقلاب فرهنگی و سایر انقلاب ها نیست  به همین دلیل چینیها تصمیم گرفتند تا معیارهای انقلابی خود را بهمراه کالا به خارج از کشور صادر نمایند.یکی از زمینه هایی که در صادرات کالا برای چینی ها بسیار مهم است صادرات تجهیزات نظامی می باشد.چینی ها سالهاست که با استفاده از مهندسی معکوس اقدام به ساخت کالاهای نظامی مانند تانک ، هلیکوپتر و غیره می نمایند.قیمت پایین این کالاها و البته کمک هایی نیز که توسط چینیها برای خرید به کشور های خریدار پرداخت میشود باعث شده است تا کالاهای چینی در بازار مشتریان خودش را کسب نماید. 
در مورد تاریخچه پیدایش بالگرد WZ-10 اطلاعات چندانی وجود ندارد چرا که این پروژه درشرایط کاملا محرمانه ای پیگیری شده است. احتمالا برنامه WZ-10در سال 1998 و با هدف جایگزین کردن WZ-9 که در ارتش آزادی بخش چین در حال خدمت می باشند آغاز شد است .
یک احتمال دیگر این است که برنامه WZ-10در سایه برنامه باالگرد میان اندازه چین(CHM)انجام شده باشد . برنامه CHM در سال 1994 و با حضور موسسات تحقیقاتی 602 و608 آغاز شده بود .
به احتمال زیاد شرکتهایی همچون یوروکاپتر(طراحی روتور) پرت اند ویتنی(موتورPT56) آگوستا وستلند(سامانه انتقال قدرت) در چارچوب برنامه CHM اطلاعات ارزشمندی را در اختیار چینی ها گذاشته اند که در WZ-10از این اطلاعات استفاده کامل شده است . طبق برنامه زمانی چینیها WZ-10باید در سال 2008 وارد خدمت می شد که از در خدمت بودن آن تا کنون اطلاعاتی در دست نمی باشد.
تصاویر معدودی که جدیدا در اینترنت از این بالگرد به نمایش درآمده میتواند تصویری کلی از WZ-10 به کارشناسان ارائه نماید.
آنچه از تصاویر برمی آید این است که WZ-10 یک بالگرد رزمی به شکل متعارف بالگردهای امروزی است که دارای خلبان و افسر سامانه جنگ افزاری میباشد که در کابین پشت سرهم آن جای میگیرند . چرخانه(روتور) اصلی این بالگرد دارای ترکیب پنج پره میباشد.
ضمن اینکه چرخانه دم آن چهار پره است . دو موتور بالگرد داخل غلافی دربسته در پشت کابین خلبان قرارگرفته اند و یک پوشش ضد تشعشع فرو سرخ روی آنها نصب شده است . مهمات اصلی بالگرد شامل یک توپ نصب شده در دماغه (احتمالا با کالیبر 30 میلیمتر) و دو جایگاه نصب جنگ افزار در زیر بالها میباشد .
هر یک از این جایگاهها دارای یک یا دو نقطه سخت سازی شده هستند که در کل حمل دو تا چهار موشک را ممکن میسازد . این موشکها معمولا از نوع ضد تانک و به احتمال زیاد از نوع HJ-9 (همتای موشک های آمریکایی تاو )هستند ضمن اینکه احتمالا امکان نصب موشکهای جدیدHJ-10 (همتای موشک های آمریکایی هلفایر) نیز بر روی آنها وجود دارد و بنابراین به نظر میرسد WZ-10 از توان بالایی برخوردار باشد. WZ-10برای درگیریهای هوا به هوا نیز میتواند از موشک TY-90 استفاده نماید. 
مشخصات
خدمه:2نفر
طول:1/14 متر
ارتفاع: 85/3 متر
وزن خالی:5540 کیلوگرم
محموله  قابل حمل:1500کیلوگرم
بیشینه وزن برخاست:6000کیلوگرم
موتورها:دو دستگاه توربوشفت احتمالا از نوع پرات اند ویتنیPT53-07C
بیشینه سرعت:بیش از 270 کیلومتر بر ساعت
سرعت پیمایش:230 کیلومتر بر ساعت
برد افقی: 800کیلومتر
سقف پرواز خدماتی:6000 متر
آهنگ صعود :بیش از یک صد متر بر ثانیه

تصویر 
منبع:انجمن هوافضا
نظرات 7 + ارسال نظر
حمید رضا چهارشنبه 18 دی 1387 ساعت 04:42 ب.ظ http://www.projectm.blogfa.com

با سلام خواستار تبادل لینک با شما هستیم

حمید رضا عزیز
دوست مهربان وبلاگ
از وبلاگ زیبا و دانش محور شما دیدن کرده و مشعوف شدیم.امیواریم همچنان پرتلاش در راه افزایش توان علمی ایران و ایرانی بکوشید.استفاده از وبلاگ زیبای شما را به همه دوستان پیشنهاد می کنیم ولیکن به دلیل عدم ارتباط موضوعی و با نهایت تاسف از تبادل لینک معذوریم.سربلند باشید و پرافتخار

مجید چهارشنبه 18 دی 1387 ساعت 11:01 ب.ظ

سلام
من هر از گاهی به وبسایت شرکت ماهان سرمیزنم . اما میبینم که مثلا در قسمت
ناوگان شرکت فقط به وجود هواپیماهای ارباس اشاره شده و هیچ اثری از بوئینگ و
BAE ها دیده نمیشود (حتی در قسمت اخبار و برنامه پروازی هم چنین چیزی
موجود نیست )
اگر به آنها دسترسی دارید این نکته را یادآوری کنید . حیف است که ماهان با این پتانسیلی که دارد در زمینه اطلاع رسانی ضعیف عمل کند

مجید عزیز ما با توجه به نوع کارمان عملا ارتباط مستقیمی با شرکت ها و ایرلاین ها نداریم بلکه دوستان خوبی در این ایرلاین ها داشته که از طریق آنها اطلاع کسب می نمائیم.با این حال نظر شما را تا آنجائی که در توانمان باشد به گوششان می رسانیم.

پویان یکشنبه 22 دی 1387 ساعت 12:28 ب.ظ http://www.aerocenter.ir

سلام اقا محمد
خسته نباشید
می خواستم بگم که مجله صنایع هوایی این ماه رو دیدید؟یه گزارشی از نمایشگاه هوایی چین گذاشته....خیلی جالبه...ببینید چه پیشرفتی کردن.واقعا هر چی بگم کم گفتم.
این چینی ها از کپی کردن به اینجا رسیدن...تا چند وقت دیگه هم وارد بازار هواپیماهای جت منطقه ای میشن.چند وقت دیگه هم بی نیاز از همه کشورها.به این میگن خود کفایی.نه مثل ایران.
و اینکه به نظر شما ایران میتونه j-10 بخره؟
ارادتمندم

پویان عزیز درست میفرمائید.
چین در آینده نزدیک صنعت هوانوردی را تحت الشعاع فعالیت های خودش خواهد نمود البته از تکنولوژی ها و دانش فنی کشورهای دیگر استفاده خواهد کرد در واقع کشور ها و شرکت های دیگر بقای خود را در جنت شدن با شرکت های چینی می بینند زیرا چین با توجه به استعداد های موجود چه از لحاظ پهناور بودن سرزمین و جمعیت زیاد و هزینه های سرمایه گذاری کم در جهان بی رغیب خواهد بود.
به نظر وبلاگ ایران محدودیتی برای خرید جی ۱۰ نداردو در آینده نیز خبر هایی از خرید آن شنیده خواهد شد ولیکن می بایست تلاش شود تا جی ۱۱(همان سوخو ۲۷ چینی تحت لیسانس روس ها)خریداری شود زیرا روس ها با توجه به محدودیت های پیشرو عملا توانایی فروش خانواده سوخو ۲۷ را به ایران ندارند ولیکن در مورد چین تا این زمان چنین مشکلی وجود ندارد با توجه به شکرآب بودن بین چین و آمریکا بر سر تایوان

اردلان سه‌شنبه 24 دی 1387 ساعت 05:24 ب.ظ

سلام
مقامات روس بارها اعلام کرده اند که محصولات نظامی که حالت تدافعی داشته باشد
را به ایران میفروشند . پس اگر سوخو 27 را نفروشند دلیل آن همین است . ولی
چرا از فروش رهگیرهایی چون میگ 31 فاکس هاوند که جنبه دفعاعی دارد هم امتناع می ورزند ؟
با تشکر

زیرا تعریف کشورهای غربی از اقدامات تدافعی و تهاجمی با ما متفاوت می باشد.آنها دفاع از اسمان کشورمان را نیز تهاجمی می پندارند.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 24 دی 1387 ساعت 05:44 ب.ظ

آیا عدم شرکت ایران در نمایشگاههای بین المللی هوایی . این مطلب را ثابت می کند
که جنگنده های آذرخش و صاعقه تقلبی هستند و ایران نمی تواند آنها را در نمایشگاه
عرضه کند ؟

دوست خوب ما جنگنده های نامبرده تقلبی نیستند بلکه اف۵ هایی هستند که در فاز های مختلف در حال ارتقاء می باشند ولیکن بحث صادرات...

پویان سه‌شنبه 24 دی 1387 ساعت 06:02 ب.ظ http://www.aerocenter.ir

سلام اقا محمد...
اقا این حرفتون که ایران J-10 میخره ثبت شدا...:-)
به هرحال به پاکستان که تحریمه هم فروختن....امیدورام به ما هم بدن.
خیلی ممنون از پاسخ کاملتان...

[ بدون نام ] دوشنبه 30 دی 1387 ساعت 07:11 ب.ظ

سلام آقا محمد
با توجه به نظرات دوستان ، به نظر شما اگر هم اکنون ایران امکان انتخاب خرید
میگ 31 سوخو 30 J-10 را داشته باشد . کدامیک را باید انتخاب کند ؟ چرا ؟

دوست عزیز کشور ما از لحاظ جنگنده در موقعیت مناسبی قرار ندارد از اینرو وارد نمودن هر یک از این جنگند ها می تواند نقش مهمی در ارتقا توان هوایی کشور داشته باشد ولیکن سوخو ۳۰...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد