مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تعداد دیگری از جنگنده‌های صاعقه در کشور ساخته شد


تصویر 

خبرگزاری فارس: سردار نجار با اشاره به راه‌اندازی خط تولید جنگنده صاعقه گفت: تعداد دیگری از این جنگنده‌ در کشور ساخته شد.
سردار مصطفی محمدنجار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه مراسم افتتاح جشنواره نوآوری و شکوفایی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، از ساخت تعداد دیگری از جنگنده‌های صاعقه در صنایع دفاعی کشورمان خبر داد و گفت: ساخت جنگنده بومی، یکی از دستاوردهای مهم کشور است که باید با نگاه تحسین آمیز به آن توجه کرد.
وی با یادآوری راه‌اندازی خط تولید جنگنده‌های صاعقه اضافه کرد: در سری‌های جدیدتر از این جنگنده‌ها، آخرین دستاوردها و تجهیزات، نصب شده که انشاءالله اعلام آن با یک برنامه باشکوه همراه خواهد شد.
جنگنده صاعقه محصول مشترک نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع است که در مراسم روز ارتش سالجاری، 3 فروند از آنها در کنار دیگر جنگنده‌های حاضر در نیروی هوایی ارتش به پرواز درآمدند.  



یک کلمه حرف حساب!!
نظر وبلاگ:این که در کشور
ما تلاش شبانه روزی می شود تا ناوگان جنگنده های ما  با وجود تحریم های کمرشکن جهانی همچنان در شرایط آمادگی جهت دفاع از آسمان ایران زمین بمانند در جای خود شایسته تقدیر و سپاسگزاریست ولیکن نباید به همین سادگی از کلماتی مانند ساخت جنگنده صحبت نمود زیرا امروزه همگان می دانند برای ساخت جنگنده ها نیاز به دسترسی به علوم و تجهیزات پیشرفته و انحصاری می باشد که عملا در حال حاضر همه آنها در کشور عزیز ما ایران موجود نمی باشند پس چه بهتر است وزیر محترم دفاع بجای استفاده از کلمه ساخت جنگنده از کلمه بروز سازی و یا نوسازی ناوگان جنگنده های کشورمان سخن بگویند.
نظرات 6 + ارسال نظر
پویان یکشنبه 13 بهمن 1387 ساعت 11:26 ب.ظ http://www.aerocenter.ir

سلام اقا محمد عزیز...
یکی از دلایلی که من دوستدار وبلاگ شما هستیم منطقی بودن شماست...همیشه از پاسخی که به نظرات و ...میدهید لذت میبرم.در رابطه با این مسئله بسیار افراد هستند به شدت افراطی قضاوت میکنن...چه به این طرف و چه به ان طرف.افرادی که به شدت نیرو هوایی رو ضعیف میدانند و افرادی که نیروهوایی رو در حد نیرو هوایی امریکا میدونن.ولی این نوع قضاوت ها رو تا حالا در وبلاگ شما ندیدم.
باز هم ممنون

از لطف و محبت شما نسبت به وبلاگ سپاسگزاریم.نهایت تلاشمان این است عادلانه و به دور از گرد و غبار های محیط اظهار نظر کنیم.تا چه حد موفق بوده ایم دیگر قضاوت با شما و سایر بزرگواران

نصیر یکشنبه 13 بهمن 1387 ساعت 11:50 ب.ظ

یعنی ساخت جت 40 سال پیش اینقدر سخته!

سخت نیست ولیکن نیاز به وجود زیرساخت هایی دارد که هم اکنون همه انها در کشور موجود نمی باشد.

سیروس سه‌شنبه 15 بهمن 1387 ساعت 09:19 ق.ظ

بدنه این هواپیما و بعضی قسمتهای اویونیک ساخت ایران می باشد و قسمت هایی مانند موتور قطعا ساخت ایران نیست . ولی این دلیل نمی شود که نگوییم ساخت ایران نیست .
البته این طرح اگر ایرانی بود ساخت ایران را می توانستیم محکم تر بگویییم هر چند تغییراتی در دماغه سکان عمودی و افقی و همچنین بالها داده شده است.

نصیر پنج‌شنبه 17 بهمن 1387 ساعت 12:59 ق.ظ

با تشکر از پاسخ شما

فکر می کنیم تا چند سال دیگه به فناوری ساخت یک موتور جت یا حتی توربو جت دست پیدا کنیم

نصیر عزیز در حال حاضر چند نهاد بصورت جدی بروی ساخت موتور های جت و سایر بخش های هواپیما در حال تلاشند که در صورت پشتیبانی مالی از طرح ها مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید پرواز جنگند های تماما ایرانی را در آسمان ایران زمین ببینیم.

فرزاد شنبه 26 بهمن 1387 ساعت 04:01 ب.ظ

دوست عزیز سلام
ما بیشتر قطعات بدنه این هواپیما را در داخال کشور می سازیم اگر قط به رو رسانی بود پس باید به جای ورود یک فروند آذرخش یک فروند تایگر از خط پرواز خارج بشه
در مورد طرح شفقم نیازی نیست توضیح بدیم همگی میدونیم با این وظع تحریم هم
طراحی کردیم هم ساخیتم اونم نسل پنجمش و همیشه باید از یک جا شروع کرد یک زمانی باید منت شرق و غرب و می کشیدم بک ماهواره بفرست برامون فظا حالا خودمون می فرستیم .
هیچ فناوری دور از دسترس نیست به شرطی که بریم دنبالش .
راستی شما برای سایت میلیتاریم فعالیت می کنی؟

فرزاد عزیز و گرامی با سپاس از لطف و محبت شما و تاکید دوباره بر عظمت تلاش بی دریغ همه زحمت کشان و متخصصان ایران زمین که شبانه روز در حال تلاشند تا صنعت هوایی کشورمان بخصوص بخش نظامی را ارتقا دهند در پاسخ به نظرات شما باید خدمتتان عرض نمائیم شما از کجا خبر دارید به همان تعداد هواپیما از ناوگان خارج نشده؟؟؟
در مورد اقلام ساخت داخل و شفق هم مصلحت این است که فعلا صحبتی نشود.ولیکن خواهش می کنیم به عنوان یک دوست کوچک به سادگی اسم جنگنده های نل پنجم و ... را نبریم زیرا آنها دارای قابلیت هایی هستند که به غیر آمریکائی ها هیچ یک از کشور های مطرح جنگنده ساز نظیر روسیه و فرانسه و انگلیس و سوئد و... هنوز جرات این را پیدا نکرده اند اسمی از جنگنده نسل پنجم ببرند.

آرش قراتپه شنبه 1 فروردین 1388 ساعت 09:18 ب.ظ http://irtoday.blogfa.com

با سلام و تبریک سال نو خورشیدی خدمت شما دوستان گرامی و فرزانه و هموطن

البته در پاسخ به جواب شما باید ذکر کرد بله این جنگنده ساخت ایران است اما اشکال عمده در تولید انبوه هم در جنگده صاعقه 80 و هم جنگنده آذرخش و حتی جت آموزشی تزرو در تامین موتورهای آن است متاسفانه فن آوری موتورهای موجود در ایران مانند J-79 و J-85 که در ایران بصورت مهندسی معکوس و بطور محدود در شاخه سمت شرکت صها ساخته میشوند بدلیل ضعف ساختار و قدیمی بودن فن آوری آنها سرعت و قدرت لازم جهت مقابله احتمالی با جنگنده های مدرن را برای ما تامین نمی کنند . در ضمن همانطور که شما دوستان فرزانه میدانید موتورهای پرت اند ویتنی TF-30 نصب شده بر روی تامکتهای ایران با وجود قابلیت ساخت آن بصورت مهندسی معکوس در کشور اساسا دارای مشکل خفگی میباشند پس حتی بفرض محال و در صورت چشم پوشی در مورد محدودیت های وزنی و اندازه ای این نوع موتور در سازگاری و تطابق آنها با اصلا برای جنگنده های صاعقه 80 و آذرخش و... مناسب نمی باشند . تمام امید مسئولین صنایع هوایی کشور بسوی فن آوری موتورهای روسی موجود در کشور همچون RD-33 ,... معطوف شده که با وجود تلاش برای ساخت مخفیانه آنها بصورت مهندسی معکوس تصمیم بر تامین آنها بصورت واردات از روسیه و یا خرید امتیاز ساخت آنها در کشور بوده و میباشد . که گویا روسها در مرحله اول با فروش نامحدود این نوع موتور به ایران در مرحله اول و انتقال فن آوری ساخت آن در مرحله بعدی موافقت کرده اند و اما مشکل ساخت آویونیک هواپیما طی یک همکاری بین شرکتهای صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک دولتی و خصوصی کشور و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی میکرو الکترونیک بدلیل عدم وجود فن آوری ساخت نوع آنالوگ و اصولا قدیمی بودن فن آوری آنها تصمیم و تلاش به ساخت نوع دیجیتال یا اصطلاحا نوع شیشه ای شده است مشکل اصلی بومی سازی فن آوری خود پانلهای ال سی دی رنگی و تامین اکسید اینیدیوم ( مورد نیاز برای ساخت پانلهای ال سی دی ) می باشد که طی یک برنامه تحقیقاتی فشرده تلاش برای جایگزینی اکسید روی توسط متخصصین الکترونیک کشور با ماده ذکر شده بالا می باشد. در زمینه ساخت دیگر تجهیزات الکترونیکی ناوبری و... در کشور خوشبختانه مشکل عمده بدست متخصصین توانمند داخلی حل شده است همچنین در زمینه ساخت رادار بر اساس رادار پالس داپلر AWG-9 هواپیمای رهگیر تامکت تلاشهای موفقی انجام گرفته و بنتیجه رسیده است. اما در زمینه ساخت بدنه هواپیماها اصولا اکثر تلاشها در ایران بر پایه فن آوری مواد کامپوزیتی است که در کشور وجود دارد. همچنین فن آوریهای مربوط به ساخت آسمانه های ضد گلوله و سامانه ارابه فرود و تایر هواپیما و صندلی هواپیما و ... در کشور موجود است . و تمام این موفقیتها توسط جوانان عالم و دانشمندی همچون شما در کشور بوجود آمده اما ذکر یک موضوع الزامی است هر تلاشی بنوبه خود دارای مشکلات و چالشها و حتی نقائصی است که تنها در سایه امید و ورود به آن مشکلات قابل حل می باشند. بیاد آوریم ما ملتی بزرگ با سابقه و تمدنی غنی هستیم . پس ما می توانیم خواهشمند است این وبلاگ را ببینید irtoday.blogfa.com بخش Hi Tech In Iran و مقاله توانمندی های صنایع هوایی ایران و... را مطالعه کنید.
موفق باشید دوستان

آرش عزیز سپاسگزاریم از لطف و محبتتان به وبلاگ و نظر اندیشمندانه و واقعگرانه جنابعالی که همان حرف و سخنان می باشد.سپاسگزاریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد