مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

تصادف فضائی

ناسا اعلام کرد یک ماهواره مخابرانی متعلق به شرکت‌های خصوصی آمریکایی با یک ماهواره ارتباطاتی نظامی روسیه، که ظاهرا از کار افتاده بوده برخورد کرده و هر دو منهدم شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تصادف روز سه‌شنبه در ارتفاع حدود هشتصد کیلومتری فراز منطقه سیبری روی داد و توده ای از قطعات و ذرات بزرگ و کوچک دو ماهواره منهدم شده را در فضا پراکنده کرد.

کارشناسان گفته اند ممکن است پراکنده شدن قطعات و ذرات ناشی از این تصادف مشکلاتی را برای ماهواره‌های دیگر ایجاد کند.

به گفته آنان، هر چند احتمال آسیب رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی را اندک است اما ممکن است قطعات پراکنده در فضا خطراتی را برای تلسکوپ فضایی هابل و برخی ماهواره‌های مطالعاتی که در ارتفاع بالاتری حرکت می کنند ایجاد کند.

همزمان، اقداماتی برای جستجو و تشخیص محل حدود ششصد قطعه بزرگ و کوچک این دو ماهواره در فضا آغاز شده است.

ماهواره آمریکایی به وزن 560 کیلوگرم که در سال 1997 به فضا پرتاب شد یکی از شصت و شش ماهواره فعال و چند ماهواره یدکی متعلق به شرکت آمریکایی ایریدیوم است که در مدار زمین قرار گرفته و در مجموع، شبکه به هم پیوسته ای را برای برقراری ارتباط تلفن ماهواره ای در سرتاسر جهان ایجاد می‌کند.

سخنگوی ایریدیوم، با اظهار این که ماهواره متعلق به این شرکت مسئول تصادف روز سه‌شنبه نبوده، گفته است که اقدامات لازم برای جایگزین کردن ماهواره متلاشی شده با استفاده از ماهواره‌های یدکی صورت گرفته است.

گفته می شود که ماهواره روسی به نام کاسموس 2251 نهصد و پنجاه کیلوگرم وزن دارد و در سال 1993برای گردآوری اطلاعات نظامی به فضا پرتاب شد و احتمالا از پنج یا ده سال پیش فعال نبوده است.

به نقل از منابع فضایی آمریکایی گزارش شده است که این تصادف در همان مداری روی داد که یک ماهواره از کار افتاده متعلق به چین در ژانویه سال 2007 هدف موشک های چینی قرار گرفت و منهدم شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد