مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

مجله هوایی

در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند هرچه بیشتراوج بگیری کوچکتر دیده می شوید

نقدی بر ایران ۱۴۰

یک فروند هواپیمای ایران 140، ساخت مشترک هواپیماسازی «هسا»، روز یکشنبه، پس از دو بار پرواز آزمایشی در صبح و عصر، ساعت 16 سقوط کرد و متلاشی شد.
در این سانحه، چهار خلبان و یک استاد خلبان در دم جان باختند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، چهار سال پیش نیز یکی دیگر از انواع این هواپیما در اراک دچار سانحه و ناچار به فرود اضطراری شد، اما در آن حادثه به کسی آسیبی نرسید.

بنا براین گزارش، وقوع حوادث هوایی اجتناب‌ناپذیر است، ولی بروز چنین سوانحی در زمان راه‌اندازی خط تولید و تحویل نخستین نمونه از هواپیماهای ایران 140، آثار منفی بسیاری دارد که جبران آن هزینه سنگینی خواهد داشت.

کارشناسان بر این باورند، به دلیل حساسیت زیاد صنعت هواپیماسازی و هوانوردی، علاوه بر اجباری بودن رعایت استانداردهای خلبانی، باید بازرسی و نظارت فنی دقیقی نیز بر مراحل گوناگون تولید و نگهداری هواپیما حاکم باشد.

بر این اساس و به باور کارشناسان صنعت هواپیمایی، وقوع این رخداد از دو حالت بیرون نیست؛ نقص فنی سیستم‌های ناوبری و مهارت نداشتن خلبان که چگونگی سیستم آموزشی شرکت سازنده نیز در این باره قابل بررسی است.

در مورد نخست، شرکت «هسا» باید پاسخ دهد که کدام مؤسسه بین‌المللی، سیستم فنی و مونتاژی این شرکت را تأیید کرده و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد. در مورد دوم نیز باید روشن شود که آیا تجهیزات آموزشی زمینی و سیمیلاتورهای آموزشی این نوع هواپیما در راستای مهارت خلبانی با این سیستم شرقی به کار گرفته شده است؟

شک نیست که شرکت «آنتونوف»، یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های هواپیماسازی جهان است که طراحی و ساخت هواپیمای ایران 140، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین محصولات این شرکت بوده و کشور پهناور ایران نیز می‌توانست با گسترش تولید این نوع هواپیما، شبکه حمل و نقل هوایی خود را به خوبی پوشش داده و پشتیبانی کند.

گزارش «تابناک» حاکی است که شرکت «هسا»، پیشتر قرارداد فروش شش فروند هواپیمای ایران 140 را با شرکت هواپیمایی «سفیران» بسته و یک فروند از این هواپیما را نیز تحویل داده بود.
در دولت نهم نیز شرکت هواپیمایی ملی ایران، قرارداد خرید ده فروند هواپیمای ایران 140 را با شرکت «هسا» به امضا رساند که هواپیمای ساقط شده در روز یکشنبه، دومین هواپیمای تحویلی به شرکت هواپیمایی ملی ایران بود.

با توجه به این که سازمان هواپیمایی با اتکا به اعتبار جهانی شرکت «آنتونوف» قرارداد راه‌اندازی خط تولید هواپیمای ایران 140 را با این شرکت به امضا رسانده است، هم‌اکنون شرکت مادر باید پاسخگو باشد که آیا در همه مراحل تولید بنا بر استاندارها و دستور‌العمل‌ها‌ی شرکت آنتونوف، پیش رفته است، در غیر این صورت، موارد تخلفی را اعلام کند؟

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم باید پاسخ دهند که حوادثی از این دست، چه لطماتی به دستاوردهای برنامه‌های کشور بزرگی همچون ایران وارد می‌کند که چهارده سال برای رسیدن به خودکفایی در فن‌آوری هواپیماسازی که در انحصار کشورهای معدودی است، تلاش کرده است.

آیا مجلس با شهامت تمام، با مسئولان ذیربط در وزارت دفاع که وظیفه دستاوردها را بر عهده داشته‌اند، برخورد می‌کند، یا بنا بر یک سنت ناپسند رایج، بر این تقصیر نیز چشم‌پوشی می‌کند؟ تجربه ثابت کرده، به کار گیری وزرای ضعیف حتی با وجود یک رئیس‌جمهور شجاع و انقلابی، ممکن است به مملکت آسیب‌های جدی وارد کند. 

منبع:تابناک(بدون هیچگونه دخل و تصرف)

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 29 بهمن 1387 ساعت 11:54 ب.ظ

اینگونه اظهارات به نظر من زود قضاوت کردن هست هنوز دلیل سقوط معلوم نشده که بخواهیم دراین مورد اینگونه قضاوت کنیم درثانی نویسنده مثل اینکه نفسش از جای گرم در میاد متوجه شرایط ما نیست و فکر کرده کمپانی های بویینگ و ارباس توی صف ایستاده بودن که ما رفتیم و با اوکراین قرارداد بستیم

nightlight چهارشنبه 30 بهمن 1387 ساعت 06:55 ق.ظ

محمد عزیز ...
تا قبل از سقوط هواپیمای ایران -140 اکثر تیترهای مرتبط با آن با اسم ایران 140 درج می شد ... چه شد که سقوط ان را با عنوان سقوط غمبار انتونف 140 ذکر کردی؟
راستش از اینکه به زیبایی جواب ادعاهای غلو شده فرماندهان و سران نظامی حاضر را مبنی بر دست یابی به تکنولوژی ساخت انواع هواپیمای جنگنده می دی لذت می برم ...
اما این بازی با کلمات ... این لاپوشونی سقوط رو که با عنوان آنتونف 140 درج کردی نمی پسندم ...

مجمدرضا شنبه 3 اسفند 1387 ساعت 01:39 ب.ظ

سلام .
بالاخره مثل معروف تا سه نشه بازی نشه کارگر افتاد . در فاصله دو ماه که وبلاگ شما رو دنبال میکردم شما خبر از دو سانحه هوایی دادید که شکر خدا بخیر گذشت ولی اینبار دیگر مرگ چند نفر آنهم خلبان را در پی داشت .
گویا شرکت سفیران فکر کرده که رقیب ایران خودروست ولی باید به ین آی کیو ها فهماند عزیزان شماها هواپیما میسازید نه ماشین . پس اینقدر مانند ایران خودرو سمبل شده کار نکنید .
ببین دیگه هواپیما چی بوده که حتی چهار تا خلبان و یک استاد خلبان هم نتونستن کنترلش کنن. نمیدانم باید تاسف خورد و یا .......
ضمنا محمد آقا التماس دعا داریم خدمتتون . مرسی از لطفتون

محمد رضا عزیز خلبانان کشته شده همگی جهت آموزش دیدن سوار بر این هواپیما شده بودند از اینرو توقع اینکه بتوانند در چنین شرایط بحرانی هواپیما را کنترل نمایند کمی دور از انصاف است ولیکن نظر ما این است که مهمترین عاملی که سبب بروز حوادث تلخ برای ناوگان هواپیماهای شرقی کشورمان صورت می پذیرد عدم وجود یک مکانیزم آموزشی قوی می باشد تا امنیت و کیفیت هواپیماهای شرقی.
هواپیماهای فوق نیز در شرکت هسا در حال مونتاژ می باشند نه سفیران.
سفیران یک شرکت هوایی کوچکی بود که برای مدت کوتاهی از دو فروند ایران ۱۴۰ استفاده نمود و بعدا بدلیل عدم توانایی پرداخت اقساط هواپیماها آنها را به هسا بازگرداند.
شاد باشید و خندان

فرشید جمعه 13 آذر 1388 ساعت 01:38 ق.ظ

واقعا از این اتفاق متاسفم. راستی منظورتان از رئیس جمهور انقلابی کیست؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد