X
تبلیغات
رایتل
سه‌شنبه 29 بهمن 1387

یک فروند هواپیمای ایران 140، ساخت مشترک هواپیماسازی «هسا»، روز یکشنبه، پس از دو بار پرواز آزمایشی در صبح و عصر، ساعت 16 سقوط کرد و متلاشی شد.
در این سانحه، چهار خلبان و یک استاد خلبان در دم جان باختند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، چهار سال پیش نیز یکی دیگر از انواع این هواپیما در اراک دچار سانحه و ناچار به فرود اضطراری شد، اما در آن حادثه به کسی آسیبی نرسید.

بنا براین گزارش، وقوع حوادث هوایی اجتناب‌ناپذیر است، ولی بروز چنین سوانحی در زمان راه‌اندازی خط تولید و تحویل نخستین نمونه از هواپیماهای ایران 140، آثار منفی بسیاری دارد که جبران آن هزینه سنگینی خواهد داشت.

کارشناسان بر این باورند، به دلیل حساسیت زیاد صنعت هواپیماسازی و هوانوردی، علاوه بر اجباری بودن رعایت استانداردهای خلبانی، باید بازرسی و نظارت فنی دقیقی نیز بر مراحل گوناگون تولید و نگهداری هواپیما حاکم باشد.

بر این اساس و به باور کارشناسان صنعت هواپیمایی، وقوع این رخداد از دو حالت بیرون نیست؛ نقص فنی سیستم‌های ناوبری و مهارت نداشتن خلبان که چگونگی سیستم آموزشی شرکت سازنده نیز در این باره قابل بررسی است.

در مورد نخست، شرکت «هسا» باید پاسخ دهد که کدام مؤسسه بین‌المللی، سیستم فنی و مونتاژی این شرکت را تأیید کرده و مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد. در مورد دوم نیز باید روشن شود که آیا تجهیزات آموزشی زمینی و سیمیلاتورهای آموزشی این نوع هواپیما در راستای مهارت خلبانی با این سیستم شرقی به کار گرفته شده است؟

شک نیست که شرکت «آنتونوف»، یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های هواپیماسازی جهان است که طراحی و ساخت هواپیمای ایران 140، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین محصولات این شرکت بوده و کشور پهناور ایران نیز می‌توانست با گسترش تولید این نوع هواپیما، شبکه حمل و نقل هوایی خود را به خوبی پوشش داده و پشتیبانی کند.

گزارش «تابناک» حاکی است که شرکت «هسا»، پیشتر قرارداد فروش شش فروند هواپیمای ایران 140 را با شرکت هواپیمایی «سفیران» بسته و یک فروند از این هواپیما را نیز تحویل داده بود.
در دولت نهم نیز شرکت هواپیمایی ملی ایران، قرارداد خرید ده فروند هواپیمای ایران 140 را با شرکت «هسا» به امضا رساند که هواپیمای ساقط شده در روز یکشنبه، دومین هواپیمای تحویلی به شرکت هواپیمایی ملی ایران بود.

با توجه به این که سازمان هواپیمایی با اتکا به اعتبار جهانی شرکت «آنتونوف» قرارداد راه‌اندازی خط تولید هواپیمای ایران 140 را با این شرکت به امضا رسانده است، هم‌اکنون شرکت مادر باید پاسخگو باشد که آیا در همه مراحل تولید بنا بر استاندارها و دستور‌العمل‌ها‌ی شرکت آنتونوف، پیش رفته است، در غیر این صورت، موارد تخلفی را اعلام کند؟

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم باید پاسخ دهند که حوادثی از این دست، چه لطماتی به دستاوردهای برنامه‌های کشور بزرگی همچون ایران وارد می‌کند که چهارده سال برای رسیدن به خودکفایی در فن‌آوری هواپیماسازی که در انحصار کشورهای معدودی است، تلاش کرده است.

آیا مجلس با شهامت تمام، با مسئولان ذیربط در وزارت دفاع که وظیفه دستاوردها را بر عهده داشته‌اند، برخورد می‌کند، یا بنا بر یک سنت ناپسند رایج، بر این تقصیر نیز چشم‌پوشی می‌کند؟ تجربه ثابت کرده، به کار گیری وزرای ضعیف حتی با وجود یک رئیس‌جمهور شجاع و انقلابی، ممکن است به مملکت آسیب‌های جدی وارد کند. 

منبع:تابناک(بدون هیچگونه دخل و تصرف)

کد موسیقی برای وبلاگ